انواع نژاد قناری | آشنایی با نژادهای مختلف قناری

معرفی نژاد ها و گونه های معروف قناری

قناری ها دارای نژاد های مختلفی هستند که هر کدام از آنها دارای ویژگی های ظاهری و رفتاری خاصی هستند، این پرنده ها به دلیل صدای زیبا و جذابی که دارند مورد توجه افراد زیادی در سراسر جهان بوده اند و در هر کشوری می‌توان نمونه ها و گونه های مختلفی از آنها را یافت. نژادهای زیادی از قناری ها در ایران نیز وجود دارند اما قناری رسمی به عنوان نژاد اصلی و پر طرفدار ایرانی محسوب می‌شود و اکثر پرورش دهندگان آن را به دلیل آواز خوش و بدن کشیده نگهداری می‌کنند و حتی از آن کسب درآمد نیز میکنند. 

در این نوشته از چیکن دیوایس به گونه های مختلف قناری خواهیم پرداخت و اگر علاقه مند به پرورش و نگهداری از این پرنده های زینتی و زیبا هستید و یا می خواهید از آن کسب درآمد کنید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم، در ادامه این نوشته شما را با نژاد های پرطرفدار و موجود در ایران آشنا خواهیم کرد که امکان کسب درآمد از آنها نیز وجود دارد. 

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع نژاد قناری
» شامل شانه های همه کاره با چرخش ۳۶۰ درجه
» دارای به روزترین سنسور SHT
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان
 

قناری ها چه نژاد هایی دارند؟

این پرنده های دارای گونه ها و نژاد های زیادی هستند اما از جمله نژادهای معروف قناری می توان به نژاد موزاییک، لیزارد، گلاستر، کرست، لانکشایر، یورکشایر، فری پاریسی، جیبر ایتالیایی، رسمی بلند، استافورد، اسکات فنسی، برنی، بوردر، بوسو بلژیکی ، رازا، و … اشاره کرد که در ادامه به ویژگی های هر کدام از نژاد ها پرداخته خواهد شد. 

۱- قناری نژاد موزاییک

قناری نژاد موزاییک - چیکن دیوایسزادگاه این پرنده به کشور هلند تعلق دارد، وجود پرهای قرمز و سفید رنگ به صورت ترکیبی ، زیبایی خاصی را به این نژاد داده است. معمولا در بدن قناری موزاییک جنس نر پرهای قرمز بیشتر و پر رنگ تری قابل مشاهده است و در جنس ماده رنگ های قرمز کمتر است و همین موضوع سبب تشخیص جنسیت ساده تر این پرنده ها خواهد شد. 

۲- قناری نژاد لیزارد

زادگاه این پرنده نیز به کشور انگلستان مربوط می شود، علت نامگذاری کلمه لیزارد بر روی این پرنده به دلیل وجود پرهایی است که از دور مانند بدن مارمولک دیده می شود. پرهای این قناری تیره بوده که حاشیه هایی روشن دارد و الگوی جالبی را تشکیل داده که چشم هر بیننده ای را به خود جلب خواهد کرد. هم چنین در سر این قناری می توان پرهایی به رنگ نارنجی یا زرد را مشاهده کرد. 

۳- نژاد گلاستر 

نژاد گلاستر - چیکن دیوایساین نژاد از قناری نیز ذاتا متعلق به کشور انگلستان است و این قناری دارای بدنی کوچک و تپل است و معمولا کاکلی دارد که پرهای آن بر سر پرنده آویزان شده است. آنها در دو گونه بدون کاکل و کاکل دار وجود دارند و دارای پرهای قهوه ای روشن و سفید همراه با لکه های زرد رنگ است.

۴- کرست 

این نژاد از قناری شباهت زیادی به نژاد گلاستر دارد با این تفاوت که بدن بزرگ تری دارد و پرهای زرد پررنگ قسمت های سینه ، شکم و زیر دم آن را فراگرفته و در قسمت پشتی و روی گردن و سر او نیز پرهایی قهوه ای با رگ های زرد رنگ قابل مشاهده است. با توجه به اینکه دید قناری های نژاد کرست و گلاستر توسط کاکل محدود شده است، بنابراین در پرورش آنها باید توجه خاصی را به عمل آورد تا مانع از کوری آنها در آینده شد. 

۵- قناری لانکشایر

قناری لانکشایر - چیکن دیوایسقناری های نژاد لانکشایر دارای پرهایی زرد رنگ در تمام قسمت های بدن خود می باشد و بدن کشیده ای به طول ۲۳ سانتی متر دارند، نژاد لانکشایر در مقایسه با نژاد های بالا دم کشیده تری دارد و بعضا نوع کاکل دار آن نیز مشاهده شده است. 

۶- یورکشایر

این قناری دارای بدنی توپر بوده و معمولا گردنی کوتاه تر از سایر نژاد ها دارد. طول آن از ابتدای سر تا انتهای دم به ۲۰ سانتی متر می رسد. قناری یورکشایر ابروهای کشیده ای دارند و استایل شان به گونه ای است که گویی سر خود را در جثه خود فرو برده اند. 

۷- فری پاریسی 

فری پاریسی - چیکن دیوایساین قناری همانطور که از نامش پیداست دارای پرهایی فر در تمام قسمت بدن خود است. فری پاریسی به کشور فرانسه تعلق دارد و محبوبیت زیادی در میان پرورش دهندگان قناری چه در ایران و چه در خارج از کشور دارند. این نژاد نسبت به سایر قناری ها جثه بزرگتری دارد و پرهای آن طوری است که گویی به دور بدنش پیچیده شده است. در نژاد فری محدودیت دید به دلیل رشد زیاد و نامرتب پرها وجود دارد.

۸- جیبر ایتالیایی

این قناری دارای استایل خاصی است که آن را از دیگر قناری ها متمایز نموده است. آنها هنگام ایستادن بر روی میله حالتی عمودی به خود می گیرند که پاها کاملا عمود بوده و سر آنها نسبت به بدن زاویه ای ۴۵ درجه پیدا می کند. از وجه تمایز دیگر قناری های جیبر نسبت به سایرین می توان به لخت بودن ساق پا و سینه او اشاره کرد. 

۹- رسمی بلند

رسمی بلند - چیکن دیوایسقناری رسمی بلند اصالتا متعلق به ایران است و دارای دمی بسیار بلند و کشیده و پرهایی به رنگ زرد روشن است، سر این نژاد کوچک تر از سایر قناری ها می باشد. آنها گردن باریکی دارند که نسبتا از سر جدا است بر خلاف نژاد یورکشایر که سر کاملا به سینه چسبیده شده است. قناری های رسمی ایرانی دارای بال هایی کاملا چسبیده به بدن هستند که هم راستا با دم آنها خواهد بود. 

۱۰- استافورد

این قناری شباهت زیادی به نژاد گلاستر دارد و در واقع حاصل جفت گیری نژاد گلاستر با قناری سرخ است و در بدن خود دارای پرهایی به رنگ قرمز ، سفید، صورتی و نارنجی است که ترکیب زیبایی را ایجاد کرده است. پرهای قسمت سر قناری قهوه ای تیره است و کاکل آن نیز طوری رشد می کند که مانع دید پرنده می شود و باید مرتبا کوتاه شود. این نژاد با اینکه متعلق به انگلستان است اما در کشور آمریکا به رسمیت شناخته شد و بسیار کمیاب هستند. 

۱۱- اسکات فنسی

اسکات فنسی - چیکن دیوایساین قناری متعلق به اسکاتلند است و شباهت زیادی به قناری نژاد بلژیکی دارد. این قناری بیش از ۱۵۰ سال است که کشف و شناخته شده است و معمولا بین ۱۶ الی ۱۸ سانتی متر طول دارند، طریقه ایستادن آن بر روی میله طوری است که امتداد سر و بدن و دم او یک منحنی خمیده ایجاد می کند. 

۱۲- قناری برنی

از خصوصیات اخلاقی این قناری می توان به شجاع و نترس بودن آن اشاره کرد. این نژاد بومی شهر برن سوئیس است و حاصل آمیزش قناری های یورک شایر و رولر می باشد. طول پرنده از سر تا انتهای دم به ۱۸ سانتی متر می رسد و دارای ترکیبی از پرهای زرد و سفید در بدن خود است. 

۱۳- قناری بوردر

قناری بوردر - چیکن دیوایساین قناری در زبان انگلیسی فنسی مرزی نیز نامیده می شود چرا که معنی کلمه بوردر در زبان انگلیسی مرز است. ترکیبی از پرهای زرد، قهوه ای و سفید در بدن آنها قابل مشاهده است، اندازه کوتاه تر و بدن تو پری دارند.

۱۴- بوسو بلژیکی

آنها شباهت زیادی با قناری جیبر دارند و با این تفاوت که در پاها و سینه خود نیز پر دارند و کمی تو پر هستند. شیوه ایستادن آنها به گونه ای است که انگار دارای قوز هستند و این حالت کاملا طبیعی و ذاتی است. 

۱۵- قناری نژاد رازا 

قناری نژاد رازا - چیکن دیوایسنکته بسیار جالب و مورد توجه در مورد قناری های زارا جثه کوچک آنها می باشد که نسبت به سایر قناری ها بسیار کوچکتر هستند طول بدن آنها از ابتدای سر تا انتهای دم فقط ۱۱ سانتی متر است و از نقاط قوت آنها می توان به هنر آواز خواندن اشاره کرد که بهتر از سایر نژاد ها می باشد. ماده های این نژاد نیز مادران خوبی برای جوجه های خود خواهند بود ، بنابراین با این اوصاف بهترین گزینه برای پرورش هستند.

پرورش کدام نژاد از قناری بهتر است؟

با توجه به نژادهای اشاره شده در فوق می توانید گزینه مناسب و مورد علاقه خود را انتخاب و پرورش دهید. اما قبل از شروع کار بهتر است در مورد بازار اینکار تحقیق کنید و با نژاد های پر طرفدار آن آشنا شوید ، به عنوان مثال نژاد هایی که در ایران وجود ندارد و یا کمیاب هستند شاید خواهان کمتری داشته باشد چرا که مردم با طریقه پرورش قناری و نگه داری از آنها آشنایی ندارند اما در مقابل نژاد رسمی ایرانی به دلیل فراوانی و وجود اطلاعات کافی در مورد آنها ، پرورش دهندگان و علاقه مندان زیادی  دارد. 

شرایط لازم برای پرورش قناری

قناری ها جثه کوچکی دارند و فضای زیادی را اشغال نخواهند کرد. بنابراین به راحتی می توانید آنها را در یک اتاق و سالن پرورش دهید. تنها چیزی که برای پرورش آنها نیاز خواهید داشت یک قفس دارای دانخوری ، آبخوری و لانه برای تخم گذاری است. 

در محل نگهداری قناری ها باید وسایل گرمایشی و تهویه مناسبی وجود داشته باشد تا در فصل های سرد سال بتوان دمای اتاق آنها را افزایش داد چرا که سرما سبب تلف شدن آنها خواهد شد و هم چنین وجود بوی دود و سیگار، غذای سرخ شده ، ادویه جات و عطر و یا حشره کش ها می تواند برای آنها مضر باشد، پس اگر در محیط آنها یک فن تهویه یا هود وجود داشته باشد می توان با دفع این بوها مانع از مسمومیت قناری ها شد. 

شرایط لازم برای پرورش قناری - چیکن دیوایسسومین نکته ای که در پرورش قناری ها باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از غذای مناسب و کافی است. شما می توانید قناری ها را با انواع دانه ها و میوه و سبزیجات تغذیه کنید و باید این موارد را برای رشد بهتر و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها فراهم آورید.

هم چنین استفاده از مواد غذایی چرب و شور و شیرین برای آنها مضر و سمی است، پس قفس آنها باید در مکانی باشد که هر کودکی نتواند به راحتی به آنها تنقلات ، چیپس و پفک و شکلات و… بدهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به نوشته تغذیه قناری مراجعه کنید. 

روشهای تکثیر و جوجه کشی از قناری ها

معمولا جهت جوجه کشی و تکثیر قناری ها از خود والدین استفاده می شود چرا که در صورت استفاده از دستگاه جوجه کشی، بزرگ کردن جوجه قناری ها با استفاده از سرلاک مشکل خواهد بود و امکان تلف شدن جوجه ها نیز وجود دارد. هر چند که برخی از پرورش دهندگان حرفه ای با استفاده از ماشین های جوجه کشی حرفه ای مانند آرکام  و ایزی باتور ۶ جوجه کشی مصنوعی را انجام داده اند و به موفقیت رسیده اند. 

روشهای تکثیر و جوجه کشی از قناری ها - چیکن دیوایساما در حالت کلی اگر می خواهید از قناری ها کسب درآمد کنید و به تولید جوجه بپندارید بهتر است که از یک جفت مولد استفاده کنید و با فراهم آوردن شرایط جفت گیری ، آنها را به تولید مثل ترغیب کنید. از جمله شرایط لازم برای ترغیب قناری ها به جفت گیر می توان به فراهم کردن غذای کافی ، بالا بردن دمای محیط ، ایجاد محیطی آرام و بدون صدا و استفاده از مکمل های تقویتی می باشد. 

چگونگی کسب درآمد از پرورش قناری

کسانی که قناری ها را به منظور کسب درآمد پرورش می دهند، معمولا از آنها جوجه کشی می کنند و قناری های نر جوان و آواز خوان را با قیمت بالایی به علاقه مندان می فروشند. قناری ها با توجه به نژادی که دارند، قیمت متفاوتی خواهند داشت و گاها قیمت آنها به چند میلیون هم می رسد، سالانه یک نمایشگاه پرنده های زینتی برگزار می شود که پرورش دهندگان در این نمایشگاه ها اقدام به فروش قناری های پرورشی خود می کنند. 

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر کی باید جوجه های قناری رو از کنار پدر و مادرشون جدا کنیم

    1. سلام دوست عزیز
      قناری ها تو سه الی ۴ هفتگی دونخور میشن
      تو این سن میتونی جداشون کنی

  2. سلام قناری نر مست بوده با ماده توی قفس انداختم ولی جفت گیری نمیکنن یک ماهه با هم تو یک قفس هستند دوباره جدا شون کنم

  3. باسلام ممنون ازاطلاعات مفیدتون،قناری من ازناحیه مقعدبرآمدگی بزرگی بوجوداومده،وخیلی تابلوهم هست،بنظرتون چیکاربایدبکنم،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋