بهترین نژاد قناری برای جوجه کشی | قناری پرستار

کدام نژاد قناری برای جوجه کشی از دیگر قناری ها بهتر است؟

قناری دارای نژادهای مختلفی می باشد و هر نژاد زیبایی و ویژگی منحصر به فرد خود را دارد. در این میان برخی نژادهای قناری اصلا پرورش دهنده خوبی برای جوجه هایشان نیستند و در واقع نمی توانند جوجه بزرگ کنند. بدین منظور پرورش دهندگان از دیگر نژادهای قناری برای بزرگ نمودن جوجه ها کمک میگیرند. در این مقاله از وبلاگ فروشگاه چیکن دیوایس قصد داریم بیشتر در مورد قناری های پرستار بحث کنیم.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» امکان جوجه کشی از انواع نژادهای قناری
» دارای به روزترین سنسور SHT
» با آموزش قدم به قدم جوجه کشی به صورت کاملا رایگان
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

منظور از قناری پرستار چیست؟

به طور معمول تمامی پرنده های ماده غریزه مادری دارند ولی این غریزه در برخی نژادها بسیار کم رنگ بوده و در برخی دیگر نیز بسیار پر رنگ است. در بین قناری ها نیز برخی نژادها مخصوصا نژادهای گران قیمت مثل قناری جیبر، جیبوس، قناری رسمی بلند، فری شامپیون و … علاقه چندانی به بزرگ کردن جوجه هایشان ندارند.

اصطلاح قناری پرستار در واقع بیانگر این می باشد که تخم نطفه دار قناری های دیگر را در زیر قناری پرستار قرار می دهند و این قناری با خوابیدن بر روی تخم های نطفه دار، هم آنها را هچ نموده و هم جوجه های متولد شده را بزرگ میکند. در ایران به قناری های پرستار اصطلاح قناری حمال نیز گفته میشود. از آنجایی که ماده ها بیشتر به جوجه ها رسیدگی میکنند لذا به ماده ها بیشتر قناری پرستار گفته میشود.

بهترین نژادهای قناری پرستار

هر چند بیشتر قناری ها در حیات وحش جوجه ها را خودشان بزرگ میکنند. ولی قناری های اهلی مخصوصا قناری های رنگی و گران قیمت تمایلی چندانی به بزرگ کردن جوجه ها ندارند.

بهترین نژادهای قناری پرستارالبته هدف اصلی پرورش دهندگان در استفاده از قناری پرستار، محافظت از نژادهای گران قیمت می باشد. چرا که فرایند جوجه کشی طبیعی و بزرگ کردن جوجه ها کار سخت و طاقت فرسایی برای مولدها می باشد. بنابراین کسانی که نمی خواهند قناری هایشان به لحاظ فرم بدنی امتیاز از دست بدهند، دست به دامن قناری های پرستار میشوند. مهمترین نژادهای قناری پرستار عبارتند از:

قناری رسمی معمولی

قناری رسمی معمولی یا همان قناری معمولی یکی از رایج ترین نژادهای قناری در ایران میباشد که در اکثر منازل از آنها نگهداری میشود. طول این نژاد قناری به طور متوسط ۱۲.۵  سانتیمتر و وزن آن بین ۱۵ الی ۲۰ گرم است. همچنین فاصله نوک بال های قناری رسمی نیز ۲۰ الی ۲۳ سانتی متر می باشد. به طور معمول این نژاد قناری بین ۳ الی ۵ عدد تخم میگذارد و غریزه مادری قوی دارد. قناری رسمی معمولی بعد از هچ تخم های نطفه دار، یک پرورش دهنده بسیار خوبی برای جوجه هایش می باشد و به خوبی به تغذیه آنها رسیدگی میکند.

قناری رسمی معمولیالبته غریزه مادری در این قناری ها هم میتواند تحت شرایط مختلف کم و یا زیاد باشد. بعنوان مثال قناری معمولی که برای اولین بار تخمگذاری را تجربه میکند، احتمال دارد که تخم ها را رها کند. همچنین اگر جفت نر بیش از حد مست بوده و قبل از تخمگذاری به اندازه کافی با ماده جفت گیری نکرده باشد، احتمال دارد که ماده را وادار به ترک تخم ها کند.

قناری فایف فنسی

قناری فایف فنسی نیز از جمله نژادهایی می باشد که تولید مثل بالایی داشته و به بزرگ کردن جوجه ها نیز علاقه مند هستند. این قناری ها جثه کوچکی داشته و در مقایسه با نژادها دیگر مقاوم تر می باشند. همچنین قناری فایف فنسی  بیشتر به دلیل آواز خوانی اش مورد استقبال افراد می باشد.

قناری فایف فنسییکی از مزیت های این قناری قیمت پایین و مقاومت بدنی بالای آنها می باشد. معمولا ماده های فایف فنسی تا ۵ سالگی و نرها تا ۶ سالگی عمر میکنند. این نژاد به رنگ های مختلفی از جمله زرد، سفید، سبز،  کرمی، قهوه ای، آبی و … یافت میشود. قناری های فایف فنسی بیشتر برای بزرگ کردن جوجه های قناری بوردر بعنوان پرستار در نظر گرفته میشوند. ولی میتوان برای سایر نژادها نیز از این قناری ها استفاده کرد.

اصول جوجه کشی از قناری های دیگر توسط قناری پرستار

برای جوجه کشی از نژادهای دیگر توسط قناری های پرستار بهتر است که هر دو قناری پرستار و جفت اصلی در زمان های یکسان جفت خورده باشند. در این صورت تاریخ تخمگذاری آن ها نیز تا حدود زیادی همزمان خواهد بود. پس از اینکه تخمگذاری قناری اصلی به پایان رسید، تمامی تخم های این قناری را برداشته و آنها را به زیر قناری پرستار منتقل میکنند.

اصول جوجه کشی از قناری های دیگر توسط قناری پرستارتخم های قناری پرستار نیز به طور کامل دور ریخته میشود. همچنین برای اینکه سیکل تخمگذاری قناری های اصلی به هم زده نشود بهتر است از تخم های مصنوعی تا ۱۴ روز استفاده نمود و در انتهای دوره تخم های مصنوعی را حذف کرد.

نکات مهم به هنگام انتخاب قناری پرستار

اگر قصد دارید از قناری های پرستار استفاده کنید باید حتما به موارد زیر دقت کنید:

  • قناری را انتخاب کنید که غریزی مادری قوی داشته و قبلا یک دوره جوجه بزرگ کرده باشد.
  • قناری مد نظر برای جوجه کشی طبیعی باید جسور، سرحال و خوش بنیه باشد.
  • مطمئن شوید که قناری به بیماری های روده ای از جمله بیماری رگ سیاه و یا ورم روده مبتلا نباشد. همچنین برخی بیماری های گوارشی نیز به صورت ارثی از والد به جوجه ها منتقل میشود. در این صورت نباید از این نوع قناری ها بعنوان قناری پرستار استفاده کرد.
  • بهتر است که قناری مد نظرتان از لحاظ فرم و اسکلت بدنی سینه پهن داشته باشد.

آیا راهکار دیگری به جای قناری پرستار وجود دارد؟

در صورتیکه بنا به هر شرایطی قناری پرستار در زمان جوجه کشی تخم های نطفه دار را رها کرد و یا پرنده در اثر بیماری تلف شد، پرورش دهنده باید به کمک دستگاه جوجه کشی حرفه ای از تخم های نطفه دار قناری جوجه کشی کند. همچنین پس از هچ جوجه ها، پرورش دهنده می بایست با استفاده از سرلاک مخصوص پرندگان زینتی جوجه ها را تغذیه و بزرگ نمایید. لازم به ذکر است که غذا دادن جوجه ها با سرلاک نیاز به حوصله و وقت زیادی دارد.

آیا صفت و خلق و خوی قناری پرستار به جوجه ها منتقل میشود؟

خیر، صفت و خلق خوی جوجه ها به قناری های پرستار ربطی ندارد. چرا که ژنتیک جوجه ها از قناری های مولد حاصل میشود. بنابراین با خیال راحت هر نوع تخم نطفه دار از نژادهای مختلف قناری را میتوان زیر قناری پرستار قرار داد؛ بدون اینکه ژنتیک و یا خلق و خوی قناری پرستار به جوجه ها منتقل شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام. من یه قناری نر دارم. تنهاست. دو سه ماهه ک دارمش. ازاده. هر وقت دلش میخواد از ففسش میاد بیرون و برمیگرده. رو دستمون هم میاد
    الان چند وقته که دیگه نمیخونه. دمش هم ریخته. مشکل چیه. ممنون میشم راهنمایی کنید
    از لحاظ تغذیه بهش میرسم. اب تنی براش میزارم هفته ای دو بار. روزی ۱۰ دیقه هم تو افتاب میزارش از پشت شیشه
    بعضی وقتا هم کمی فضلش آبکیه

    1. سلام
      ممکنه به خاطر رسیدن به سن بلوغ باشه و نیاز به جفتگیری داره

  2. سلام خسته نباشید ببخشید میشه قناری ماده فر که هیکل بزرگ باشه با قناری نر ساده جفت زد آخه قمار ماده ما از نر بزرگ‌تر وفر هست اشکالی نداره تورو خدا جواب بدین

    1. سلام
      پیشنهاد نمیشه
      زیر نژاد با یکدیگر بهتره جفت بشن
      جفت هایی با زیرنژاد مختلف ممکنه سبب ناقص شدن پرنده ، عقیم شدن جوجه ها و … بشه!

  3. سلام تروخدا کمکم کنین من دوتا قناری نر و ماده خریدم از مرودشت و برام اوردن شیراز دوتا تخم داشت بعد از چند روز تخم اولشو انداخت بیرون …بعد روی تخم دوم را با پنبه هی میپشوند و روش اصلا نمیشنست بعدش که رفتیم پرنده فروشی گفتن که دیگه تخمه بدرد نمیخوره ….بعد دیگه تخمه رو همونجا دادیم به صاحب پرنده فروشی و اومدیم بعد روز بعدش حمامشون دادم یه کاسه گذاشتم توی قفسشون تا حمام کنن بعدا سفیده ی تخم مرغ هم بهشون دادم … و یه لونه با چال جدید براشون گذاشتم توی قفس ..دو روز بعد قناری مادم انگار سنگین شده بود هی ته قفس مینشست و میرفت توی چالش …روز سوم بعد از گذاشتن چال جدید دیدم که یه دونه تخم گذاشته و اصلا ننشت روش و البته روش هم با پنبه پوشونده که اصلا معلوم نمیشه .. شب فقط یکم نشت توی چاله بعد فرداش یعنی همین امروز احساس میکنم انگار مریض شده چون همش ته قفسه و چشماش رو میبنده و گردنش یه جوری کج مسشه که میخواد بمیره میترسم قناریم بمیره یا دیگه روی تخمش نشینه چیکار کنم چی باید بهش بدم حالش خوب بشه ؟آیا نرماله که فقط ته قفس میشینه و انگار مریض شده و جون نداره ..؟؟؟روی تخم میشینه؟ چرا تخمش رو توس پنبه قایم میکنه؟؟؟؟؟؟؟تروخدا کمکم کنین من خیلی میترسم کع بمیرن کمکم کنین😭😭😭😭😭😭🙏🙏🥺🥺🥺🥺

    1. سلام
      لانه دارن ؟
      اینکه رو تخم نمیشینن و اون تخم ها از بین رفتن کاملا طبیعی هست ، نامردی فروشنده هست برا اینکه پرنده ای که تخم داره نباید جاش عوض بشه وگرنه تخم ها از بین میرن و اون ماده ممکنه افسرده بشه
      در مورد ته قفس نشستن اگه لانه نداره ممکنه نرمال باشه ولی بستن چشم و … نرمال نیست ، بهتره ببری پیش دامپزشکی حیوانات خانگی
      قایم کردن تخم نرماله

      کلا وقتی پرنده جاش عوض میشه، چون با محیط اشنا نیست ، اعتمادی هم به شما نداره، تخم هم بزاره روش نمیشینه چون نمیدونه پرنده متولد بشه زنده میزارنش یا نه!
      شما هم اصلا قفس رو جابجا نکن ، فقط حتما ماده رو ببر دامپزشکی و کلا هم بیخیال تخم ها شو !

    1. سلام من میخام پرورش قناری بزنم البته اول میخام از کم شر ع کنم به نظر شما بهترین نژاد چیه که هم حاشیه سودش خوب باشه هم تخمشو ول نکنه و از همه مهمتر بتونه چندتا دهن بیاد ممنون میشم راهنمایی کنید.

      1. سلام دوست عزیز
        تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس