پرورش نیمچه مرغ و کسب درآمد از آن | روش صحیح پرورش و نگهداری پولت

اصولا به مرغ های جوانی که زیر شش ماه سن داشته باشند، نیمچه یا پولت گفته می شود که هم مرغ های تخم گذار و هم مرغ های گوشتی را شامل می شود. از آنجایی که مرغ های گوشتی در سن ۴۵ روزگی یا ۲ الی ۳ ماهگی به کشتارگاه ها عرضه می شوند و نحوه نگهداری و جیره غذایی آنها با پولت های تخمگذار فرق می کند. 

لذا هدف این مقاله آموزش نحوه نگهداری و پرورش پولت تخمگذار و کسب درآمد از آن می باشد. در صورت نیاز به پرورش و نگهداری مرغ گوشتی می توانید به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید. 

چرا باید پولت پرورش دهیم و آیا امکان کسب درآمد از آن وجود دارد؟

مرغ از زمان جوجگی تا آمادگی برای تخم گذاری به حدود ۶ الی ۷ زمان نیاز دارد، لذا برای بسیاری از پرورش دهندگان مقرون به صرفه نیست که جوجه ها را تا سن تخم گذاری، پرورش دهد و خرید نیمچه ها یا پولت های جوان و آماده تخم گذاری برای آنها به صرفه تر است. 

از طرف دیگر، خرید مرغ های بالغ و تخم گذار نیز به دلیل نزدیک شدن به دوره تولک و یا احتمال مسن بودن آنها، سود بسیار کمی برای مرغدار داشته و هزینه های تغذیه و نگهداری را افزایش می دهد. 

لذا خرید پولت های تخمگذار هزینه کمتری برای آنها داشته و از اینکه تا ۱۲ ماه به صورت مداوم تخم خواهند گذاشت مطمئن هستند. بنابراین افرادی که از این فرصت استفاده کنند و با پرورش و فروش نیمچه های آماده تخم گذاری، می توانند درآمد خوبی کسب کنند. 

پرورش پولت را شروع چگونه شروع کنیم؟

برای پرورش نیاز به جوجه یک روزه دارید، برخی از پرورش دهندگان که به دنبال سود بالاتری هستند، تخم نطفه دار خریداری کرده و با استفاده از دستگاه جوجه کشی از آنها جوجه کشی می کنند و یا بهتر اینکه دارای گله مولد تخم نطفه دار هستند و از طریق جوجه کشی از تخم های نطفه دار گله خود، جوجه های یک روزه لازم را تهیه می کنند. 

دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» دارای بدنه ی آنتی باکتریال و عایق بندی شده
» مجهز به دو سنسور محیطی و داخلی دقیق برای سنجش میزان حرارت و رطوبت
» جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ توسط شانه های همه کاره
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

پرورش پولت را شروع چگونه شروع کنیم؟ - چیکن دیوایسدسته دوم پرورش دهنده هایی هستند که جوجه های یک روزه تعیین جنسیت شده و واکسن زده را از سایر پرورش دهنده ها با قیمت بالاتری خریداری کرده و پرورش می دهند. با اینکه روش دوم  سود پایین تری برای پرورش دهنده خواهد داشت، اما از ماده بودن جوجه و واکسینه شدن آن اطمینان دارند. 

اما با پرورش به روش اول، جوجه ها را با قیمتی بسیار پایین تر به دست خواهید آورد و پس از دو هفته ای شدن جوجه ها و تشخیص جنسیت آنها می توانید جوجه خروس ها را بفروشید و از فروش آنها، بخشی از هزینه های پرورش را جبران کنید. در مقاله آموزش جوجه کشی مرغ با دستگاه به صورت کامل و جامع به این موضوع پرداخته ایم. 

نژاد مناسب مرغ برای پرورش به عنوان نیمچه 

از آنجایی که مرغ ها به سه دسته گوشتی، تخم گذار و دو منظوره تقسیم بندی می شوند، لذا برای پرورش نیمچه تخمگذار باید نژادهایی را انتخاب کنید که میزان تخم گذاری بالایی دارند. به دلیل مفصل بودن این مطلب، شما را به مطالعه مقاله بهترین نژادهای مرغ تخم گذار دعوت می کنیم. 

در حالت کلی نژادهای لوهمن، لگهورن، نیوهمشایر، رود آیلند و چند نژاد بومی ایرانی مانند مرندی، گلپایگانی و جهادی برای پرورش به عنوان مرغ تخم گذار مناسب هستند. 

آماده سازی بستر مناسب برای جوجه های یک روزه 

بستر مناسب جوجه های یک روزه باید دارای تعداد مناسبی آبخوری و دانخوری، لامپ مادر مصنوعی، سیستم گرمایشی، فن تهویه، لامپ روشنایی و پوشال نرم برای کف بستر باشد. باید مکان جوجه ها را با حصار دایره ای شکل درست کنید تا از تجمع آنها در گوشه ها و تلنبار شدن جلوگیری کنید. 

دمای محل نگهداری را به ۳۷ درجه افزایش دهید و رطوبت را بین ۵۰ الی ۶۰ درصد حفظ کنید. هم چنین جهت حفظ آرامش جوجه ها و افزایش اشتها و سرعت رشد آنها، همواره باید لامپ مادر مصنوعی را در بالای سر آنها روشن کنید. در مقاله نگهداری جوجه ها در هفته اول به صورت کامل به این موارد اشاره شده است. 

جهت خروج هوای آلوده و ورود هوای تازه، باید فن تهویه را دائما روشن بگذارید به شرطی که شوک سرمایی به جوجه ها وارد نکند. هم چنین در تنظیم برنامه نوری باید طبق یک برنامه اصولی پیش بروید که در جدول زیر یک نمونه آورده شده است. 

 

سن جوجه تعداد ساعات نوری لوکس نور 
۱ تا ۳ روزگی ۲۳ ساعت ۲۰ 
۳ تا ۱۰ روزگی ۱۸ ساعت ۲۰
۱۰ الی ۱۵ روزگی ۸ ساعت ۵ 
۱۵ تا ۲۱ روزگی ۱۲ ساعت ۵
۲۱ تا ۲۸ روزگی ۱۶ ساعت ۵ 
۲۸ تا ۴۲ روزگی ۱۸ ساعت ۵

رعایت بهداشت در بستر نگهداری جوجه ها 

جوجه ها بدنی ضعیف و مستعد بیماری دارند، لذا بایستی ضمن بالا بردن دما و رطوبت محیط و تهویه منظم هوا، آبخوری و دانخوری های آنها را روزانه مورد شستشو قرار دهید و آب و دان آنها را روزانه تعویض کنید. 

رعایت بهداشت در بستر نگهداری جوجه ها - چیکن دیوایسکف، سقف و دیوارها را به خوبی عایق بندی و سیمانکاری کنید و احتمال ورود حشرات و موجودات موذی مخصوصا موش را به حداقل برسانید و هم چنین از هم غذا شدن گنجشک ها و سایر پرنده های وحشی با جوجه های یک روزه خود جلوگیری کنید چون ناقل بیماری هستند و سبب تلفات سنگین آنها خواهد شد. 

قبل از وارد کردن جوجه ها به سالن، حتما تمامی قسمت های سالن و تجهیزات را به خوبی ضدعفونی و شستشو دهید و از سلامت تجهیزات گرمایشی، تهویه و … مطمئن شوید. 

جیره غذایی مناسب از جوجگی تا نیمچگی 

در پرورش نیمچه و پولت، حتما باید از جیره غذایی استاندارد و صحیح استفاده کنید. با اینکه می توان آنها را به صورت سنتی و با استفاده جو، گندم، ذرت، علوفه و سبزیجات و مانده های غذای خانگی نیز تغذیه کرد، اما جهت پرورش صحیح و جلوگیری از تلفات آنها بهتر است از جیره مخصوص آنها استفاده کنید

جدول زیر به شما در تغذیه صحیح نیمچه ها از یک روزگی تا سن ۴ ماهگی کمک خواهد کرد : 

 

سن پرنده نوع دان شکل دان مقدار مصرف روزانه (برای هر پرنده)
۱ روزگی تا ۱ هفتگی پیش دان ۱ پلت یا کرامبل حدودا ۱۲ گرم 
۱ هفتگی تا ۲ هفتگی پیش دان ۱ پلت یا کرامبل حدودا ۱۷ گرم
۲ هفتگی تا ۳ هفتگی پیش دان ۱ پلت یا کرامبل حدودا ۲۳ گرم
۳ هفتگی تا ۴ هفتگی پیش دان ۲ پلت یا کرامبل حدودا ۲۹ گرم
۴ هفتگی تا ۵ هفتگی پیش دان ۲ پلت یا کرامبل حدودا ۳۸ گرم
۵ هفتگی تا ۶ هفتگی پیش دان ۲ پلت یا کرامبل حدودا ۴۲ گرم
۶ هفتگی تا ۷ هفتگی دان رشد ۱ پلت یا کرامبل حدودا ۴۹ گرم
۷ هفتگی تا ۸ هفتگی دان رشد ۱ پلت یا کرامبل حدودا ۵۶ گرم
۸ هفتگی تا ۹ هفتگی دان رشد ۱ پلت یا کرامبل حدودا ۶۳ گرم
۹ هفتگی تا ۱۰ هفتگی دان رشد ۱ پلت یا کرامبل حدودا ۷۰ گرم
۱۰ هفتگی تا ۱۱ هفتگی دان رشد ۱ پلت یا کرامبل حدودا ۷۰ گرم
۱۱ هفتگی تا ۱۲ هفتگی دان رشد ۱ پلت یا کرامبل حدودا ۷۴ گرم
۱۲ هفتگی تا ۱۳ هفتگی دان رشد ۲ پلت یا کرامبل حدودا ۷۹ گرم
۱۳ هفتگی تا ۱۴ هفتگی دان رشد ۲ پلت یا کرامبل حدودا ۸۴ گرم
۱۴ هفتگی تا ۱۵ هفتگی دان رشد ۲ پلت یا کرامبل حدودا ۸۸ گرم

 

دقت کنید که جیره اعلام شده فوق صرفا یک پیشنهاد برای تغذیه پولت ها می باشد، توصیه ما دریافت یک جیره صحیح بنا به شرایط پرورش از یک متخصص تغذیه طیور می باشد. 

برنامه واکسیناسیون نیمچه ها 

این طیور نیز از زمان تولد تا نیمچگی به انواع واکسن های ضروری نیاز دارند تا از آنها در برابر بیماری های مهلکی مانند نیوکاسل، مارک، آنفولانزا و سایر بیماری های ویروسی جلوگیری کرد. از آنجایی که تجویز و تزریق واکسن باید توسط متخصصین و دامپزشک ها انجام شود، لذا از توضیح بیشتری خودداری کرده ایم. برای دریافت برنامه واکسیناسیون حتما با یک دامپزشک معتبر پرنده های بومی در ارتباط باشید. 

زمان مناسب برای عرضه پولت ها به بازار 

 پولت ها حدودا در سن ۲ الی ۴ ماهگی قابل فروش هستند، معمولا مرغداران اقدام به خرید پولت های ۳ الی ۴ ماهه می کنند تا هزینه ها را به حداقل برسانند. میانگین وزنی نیمچه ها در زمان فروش بین ۱۶۰۰ الی ۱۸۰۰ گرم باید باشد. 

با توجه به اینکه پولت ها در سالن های سرپوشیده و قفس های مکانیزه نگهداری خواهند شد و شرایط نوری مصنوعی با جیره غذایی استاندارد و دمای مناسب خواهند داشت، لذا در هر زمانی توانایی تخم گذاری خواهند داشت و مشکلی از بابت فصل فروش نخواهید داشت. 

نحوه آماده سازی نیمچه ها برای تخمگذاری

جهت آماده سازی نیمچه ها برای تخمگذاری باید یکسری اقدامات را در پیش بگیرید که در این راستا می توان به موارد زیر اشاره کرد…

۱). ایجاد شرایط مشابه سالن از لحاظ نحوه پرورش، نوع جیره غذایی، واکسن، ساعات نوری، دما و رطوبت و…

۲). عادت دادن نیمچه ها به شرایط جدید به مدت دو تا سه هفته از طریق ادامه دادن روند سالن پرورش قبلی از لحاظ تغذیه ، ساعات نوری و…

۳). ایجاد لانه مناسب برای تخمگذاری در یک مکان گرم و ساکت با بستر مناسب

۴). ایجاد تغییر در جیره غذایی مصرفی و دادن پیش دان تخمگذاری و یا دان مخصوص دوره تخمگذاری به آنها از سن ۲۰ هفتگی به بعد.

۵). تغییر ساعات نوری و نوردهی روزانه ۱۱ الی ۱۲ ساعت به آنها.

۶). کنترل دما و رطوبت محیط به طوریکه دما بین ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتی گراد باشد و رطوبت آن به ۵۰ درصد برسد.

۷). قرار دادن آب کافی در معرض مرغ ها برای دسترسی آسان به آن.

۸). حذف و یا دور کردن عوامل استرس زا از سالن  و اطراف آن مثل سر و صدای زیاد، گرمای بیش از حد، انفجار و…

سخن آخر 

در این نوشته به نحوه پرورش پولت یا نیمچه و مزایای انجام این کار پرداخته شد. از آنجایی که تمامی مرغداری ها به دنبال نیمچه آماده تخم گذاری هستند، بنابراین همیشه بازار پر رونقی خواهید داشت، کافیست با نحوه اصولی پرورش پرنده ها و شیوه های فروش و بازاریابی پولت ها آشنا باشید. 

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام خواهش میکنم به سوالم‌جواب بدید . من قصد دارم یه سالن کوچیک برای نگهداری مرغ و خروس بسازم که عایق سرما
    باشه و در هوای گرم هم زیاد گرما رو عبور نده . اطرافیان ساخت سالن با آجر و کاهگل رو پیشنهاد میکنن ولی خواستم نظر شما رو بدونم . برای سقف مرغداری هم نمیدونم چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋