آموزش حرف زدن کاسکو | نحوه سخنگو کردن کاسکو 

تکنیک ها و روش های آموزش سخنگویی در کاسکو

کاسکو پرنده باهوشی می باشد که سخنگو کردن آن آسان تر از هر پرنده دیگری خواهد بود و با هوش بالای خود مطمئناً شما را شگفت زده خواهد کرد. کسانی که قصد خرید و نگهداری کاسکو در خانه را دارند، سخنگو کردن و آموزش دادن به او را اولویت خود قرار می دهند و به هر نحوی که شده ، این پرنده باهوش را به یک دوست صمیمی و سخنگو برای خود تبدیل می کنند.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از کاسکو
» جنس ABS با درب کریستال نشکن
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

در نوشته اصول نگهداری کاسکو به راهکارها و روش هایی برای نگهداری از کاسکو در خانه پرداخته ایم. اگر می خواهید به یک پرورش دهنده موفق کاسکو تبدیل شوید و پرنده خوشحال و سر زنده ای را در خانه داشته باشید، حتما از نکات گفته شده در مقاله اصول نگهداری کاسکو بهره بگیرید. 

در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم در مورد سخنگو کردن کاسکو ، تکنیک ها و فوت و فن هایی را آموزش دهیم که برای حرف زدن کاسکو کاملا کاربردی خواهد بود. پس با ادامه مطلب همراه ما باشید. 

ویژگی های کاسکوی مناسب برای آموزش و سخنگویی

معمولا کاسکوهایی که در سن ۴ الی ۵ ماهگی هستند، بهترین گزینه برای آموزش هستند چون که هنوز خوی وحشیانه خود را نیافته اند و از حرکات و رفتارهای وحشیانه پرهیز خواهد کرد. اما این جوجه کاسکوها به دلیل مقاومت بدنی پایین و تغذیه مشکلی که دارند، احتمال تلف شدن دارند و اگر دارای تجربه نگهداری از کاسکو و پرنده های زینتی هستید و وقت کافی برای نگهداری از جوجه و تمیز کردن محیط آن را دارید، می توانید جوجه کاسکوهای ۴ الی ۵ ماهه را خریداری کنید. 

اما اگر برای اولین بار قصد خرید و سخنگو کردن کاسکو را دارید، بهتر است کاسکوهای یک ساله را برای خرید انتخاب کنید چون که مقاومت بیشتری در برابر شرایط محیطی و بیماری ها خواهند داشت و به راحتی از انواع دانه ها ، میوه و سبزیجات تغذیه خواهند کرد. 

با اینکه کاسکوهای یک ساله کمی وحشی خواهند بود و نسبت به حرکات شما واکنش نشان خواهند داد که با جیغ زدن ، گاز گرفتن و چنگ انداختن همراه خواهد بود، اما به مرور زمان به شما عادت خواهد کرد و در این زمان می توانید آموزش را شروع کنید. 

ویژگی های کاسکوی مناسب برای آموزش و سخنگویی - چیکن دیوایسکاسکوها دارای نژادهای مختلفی هستند که از جمله آنها می توان به تیمنه ، کنگو، چشم سیاه و … اشاره کرد، همه آنها تقریبا هوش یکسانی دارند و برای آموزش مناسب هستند. بنابراین در انتخاب نژاد آن زیاد حساس نشوید. 

اما در مورد نر و ماده بودن کاسکو ها ، لازم به ذکر است که کاسکوهای نر بهتر و سریعتر از ماده ها آموزش خواهند دید و به سرعت نیز کلمات یاد گرفته را نیز ادا خواهند کرد. بنابراین اولویت شما برای خرید ، جوجه های نر باشد و برای تشخیص جنسیت می توانید از تکنیک های تشخیص جنسیت و یا تست dna استفاده کنید. در مقاله تشخیص سن و جنسیت کاسکو با استفاده از روش ها و تکنیک هایی به شما کمک کرده ایم تا به نر یا ماده بودن کاسکو و سن تقریبی آن پی ببرید. 

نکته مهم : برای آموزش کاسکو حتما باید آن را به صورت تکی تهیه کنید، کاسکو های جفت امکان یادگیری ندارند چون که با هم انس خواهند گرفت و هیچ وقت به شما عادت نخواهند کرد. چرا که مهم ترین شرط برای شروع یادگیری ، عادت کردن کاسکو به شما و وابسته شدن آن است. 

آماده کردن شرایط مناسب برای زندگی کاسکو

قبل از خرید پرنده باید شرایط مناسبی را برای زندگی او فراهم آورید و هم چنین وقت و زمان کافی برای آموزش او داشته باشید. اگر فرصت کافی برای وقت گذرانی با پرنده و سرگرم کردن او نداشته باشید، مطمئنا با افسردگی و حتی مرگ کاسکو روبرو خواهید شد. 

آماده کردن شرایط مناسب برای زندگی کاسکو - چیکن دیوایساز شرایط لازم برای نگهداری و آموزش کاسکو در خانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⏮ شما حتما باید دارای یک اتاق یا انباری خالی و بلا استفاده باشید که آن را برای زندگی کاسکو آماده کنید، آنها هر صدایی را می توانند یاد بگیرند، بنابراین اگر می خواهید فقط کلمات آموزش داده شده توسط شما را بیان کنند، حتما باید در یک محیط آرام و بدون سر و صدا از او مراقبت کنید. 

کاسکو حتی با یکبار شنیدن صداهایی مثل صدای گریه بچه و یا صدای بوق ماشین می تواند آن را یاد بگیرد و بارها تکرار کند، پس در انتخاب محل نگهداری او نهایت دقت را به کار ببرید.

⏮ در مکان پرورش آن باید آبخوری و دانخوری های مناسبی وجود داشته باشد، آنها علاقه زیادی به جویدن اجسام مختلف دارند، پس جنس ظروف غذاخوری پرنده نباید از پلاستیک و فلزات انعطاف پذیر مانند آلومینیوم باشد، حتما آنها را از استیل انتخاب کنید. 

⏮ اگر قصد دارید پرنده را در قفس پرورش دهید، جنس میله های قفس نیز باید از استیل باشد تا کاسکو قادر به جویدن آن نباشد و جالب است بدانید که فلز استیل کمترین میزان آلودگی را به خود جذب می کند، بنابراین مسمومیت کاسکوها در اثر جویدن این فلز بسیار پایین خواهد بود. 

⏮ محیط آنها باید خلوت و دارای کمترین رفت و آمد باشد، این مورد در دو هفته اول باید به شکل جدی رعایت شود تا کاسکو به سرعت به محیط جدید عادت کند. عادت کردن سریعتر کاسکو، آموزش را نیز سرعت خواهد بخشید. 

⏮ پرنده باید از آب و غذای کافی بهره مند باشد، انواع دانه ها ، میوه و سبزیجات را برای او فراهم آورید و هم چنین پلت مخصوص طوطی سانان استفاده کنید. سعی کنید غذاهای مورد علاقه کاسکوی تان را شناسایی کنید چون در آموزش از آن استفاده خواهید کرد. 

نکات مهم و کاربردی جهت حرف زدن کاسکو

نکات مهم و کاربردی جهت حرف زدن کاسکو - چیکن دیوایسهنگامی که کاسکویی را به تازگی وارد خانه می کنید و تا زمانی که کاملا قادر به بیان کردن کلمه ای باشد، یک پروسه یک یا چند ماهه را طی می کند، چرا که برخی از کاسکوها به سرعت با محیط جدید سازگار می شوند و کلمات یاد گرفته را بیان می کند و در مقابل کاسکوهایی نیز هستند که پس از چندین ماه هنوز توانایی بیان کلمه مورد نظر شما را ندارد و این کاملا به شانس شما بستگی دارد که چه پرنده ای را انتخاب و خریداری کرده باشید. 

در حالت کلی رعایت نکات زیر در یادگیری و آموزش کاسکو تاثیر گذار هستند :

⚡ تا زمانی که پرنده کاملا به محیط جدید عادت نکرده باشد، نباید آموزش را شروع کنید چون هنوز استرس دارد و به جای تمرکز به حرف های شما ، تمام سعی خود را می کند تا از خودش دفاع کند. 

پرنده ای که وحشی باشد، با نزدیک شدن شما جیغ خواهد کشید و در صورت نزدیک کردن دست خود به سمت او ، مطمئنا دستتان را گاز خواهد گرفت. حتی با دیدن شما ممکن است خودش را به دیوارهای قفس بکوبد که نشان از ترس فوق العاده بالای او از شما دارد و باید اعتماد او را جلب کنید. 

⚡ سعی کنید با دادن آب و دان و سر زدن های پی در پی ، او را به خودتان عادت دهید، در صورتی که با نزدیک شدن به پرنده ، در او احساس ترس ایجاد می کنید، آب و غذا را در قفس گذاشته و از دور نظاره گر باشید. 

به مرور زمان کاسکو خواهد فهمید که قصد آسیب رساندن به او را ندارید و حتی می توانید مقداری غذا در دستان خود قرار داده و به او بدهید تا اعتمادش را جلب کنید و کاسکو با این کار می فهمد که قصد دوستی با او را دارید. 

دقت کنید که در روزهای اول ممکن است دست شما را گاز بگیرد، بنابراین غذا دادن با دست را به زمانی موکول کنید که کاسکو از شما فراری نیست و با دیدن شما حالت تدافعی به خود نمی گیرد. 

⚡ زمانی که از اهلی بودن کاسکوی خود مطمئن شدید، می توانید آموزش را شروع کنید. این کار با صدا کردن اسم او خواهد بود. حتما برای او اسمی انتخاب کنید و پرنده را با آن نام بخوانید تا هر وقت کلمه مورد نظر (یعنی نام خود را) شنید، به سمت شما و یا صدا کننده برگردد. 

آموزش را از کلمات ساده و تک بخشی یا دو بخشی مانند “سلام” و یا “خوبی” شروع کنید. شاید در ابتدای آموزش نیاز به تلاش بیشتری باشد، همانطور که یک معلم اول ابتدایی کلمه ای را روزها و هفته ها تکرار می کند تا کودک یاد بگیرد، در مورد کاسکو نیز باید کلمه اول را آنقدر تکرار کنید تا پرنده آن را بر زبان بیاورد. 

⚡ تا زمانی که کاسکوی شما کلمه اول را کاملا یاد نگرفته و بر زبان نیاورده ، آموزش کلمه دوم را شروع نکنید، این کار به افزایش تمرکز پرنده کمک زیادی خواهد کرد. همیشه کلمه مورد نظر را با یک لحن بیان کنید. به عنوان مثال اگر کلمه سلام را به صورت کشیده می گویید، همیشه باید این لحن را حفظ کنید، تغییر لحن نیز می تواند زمان یادگیری را افزایش دهد و سبب بر هم ریختن تمرکز او شود. 

⚡ زمان آموزش باید کوتاه و متناوب باشد، به عنوان مثال اگر روزانه یک ساعت را به آموزش او اختصاص می دهید، آن را به بازه های زمانی ۲۰ دقیقه تقسیم بندی کنید و بین هر بازه زمانی ، چند ساعت فاصله بیندازید. مثلا ۲۰ دقیقه را به صبح ، ۲۰ دقیقه را به عصر و ۲۰ دقیقه را به شب اختصاص دهید. 

فقط در این زمان ها به صورت مکرر، کلمه سلام تکرار کنید و با دادن دانه و غذای مورد علاقه به کاسکو، از او بخواهید که کلمه سلام را تکرار کند؛ بدون اینکه هیچ حرف دیگری بزنید. در زمان آموزش محیط باید کاملا آرام و بدون استرس باشد.

در زمان های غیر از آموزش سعی کنید در حضور او حرفی نزنید تا بر روی کلمه مورد نظر شما فکر کند و در این صورت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا آن را تکرار کند. از ورود افراد متفرقه به اتاق کاسکو و ایجاد سر و صدا خودداری کنید. 

⚡ پس از هر بار گفتن کلمه مورد نظر، ۵ ثانیه استراحت کنید تا ذهن کاسکو فرصت کافی برای به یاد سپاری و تحلیل کلمه را داشته باشد. 

⚡ زمانی که احساس کردید پرنده قصد بیان کردن کلمه مورد نظر شما را دارد، با دادن دانه او را تشویق به ادامه کار بکنید تا اینکه آن کلمه را به صورت واضح بیان کند. پس از آن می توانید به سراغ کلمه دوم بروید. 

⚡ شیوه آموزش کلمه دوم را همانند کلمه اول تکرار کنید، اما این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که ضمن بیان کلمه دوم باید کلمه اول را نیز به صورت رندم تکرار کنید تا پرنده آن را فراموش نکند، به عنوان مثال اگر کلمه دوم شما “خوبی” است ، ضمن تکرار کلمه خوبی با فاصله ۵ ثانیه ای ، از ترکیب دو کلمه ای “سلام خوبی” هم استفاده کنید که در واقع ترکیب کلمه اول و دوم است. 

⚡ زمانی که پرنده شما در حال خوردن، چرت زدن ، بازیگوشی، سوت زدن و … باشد، زمان مناسبی برای آموزش نخواهد بود. بهتر است ساعات خاصی را به آموزش اختصاص دهید و آموزش ها را به صورت منظم در همان ساعت ها اجرا کنید تا پرنده زمان آموزش خود را بداند و تمام حواس خود را به آموزش بدهد. 

⚡ در صورتی که می خواهید با استفاده از صدای ضبط شده ، سخن گفتن را به کاسکو آموزش دهید، بهتر است صدای خود را به صورت کاملا واضح ضبط کنید که هیچ خشی نداشته باشد. هنگام آموزش با صدای ضبط شده ، خودتان نیز در کنار کاسکو حضور داشته باشید تا زمانی که پرنده قصد حرف زدن را داشته باشد، صدا را متوقف کنید تا کاسکو حرفش را بزند. 

⚡ زمانی که پرنده کلمه اول و دوم را به خوبی یاد گرفت، به مرور زمان می توانید کلمه های سخت تری را به او آموزش دهید و حتی از جملات و اشعار و حتی آیات قرآن نیز استفاده کنید. اما برای اینکه کلمات قبلی توسط پرنده فراموش نشود، آنها را هر از گاهی برای پرنده تکرار کنید. 

آموزش رقص و حرکات نمایشی به کاسکو

حتما بارها مشاهده کردید که افراد با بیان کلماتی مانند برقص یا کاسکو برقص ، پرنده را مجاب به رقصیدن می کند. برای اینکه چنین آموزشی را به کاسکوی خود بدهید باید او را شرطی کنید که با دادن غذای مورد علاقه او امکان پذیر خواهد بود.

آموزش رقص و حرکات نمایشی به کاسکو - چیکن دیوایسمثلا اگر میخواهید با بیان کلمه برقص و یا بشکن زدن ، کاسکو نیز برقصد، باید پس از گفتن آن کلمه و یا بشکن زدن ، سر و گردن خود را به سمت چپ و راست حرکت دهید تا کم کم کاسکوی شما به این حرکت شرطی شود. 

در دفعات بعدی پس از گفتن کلمه برقص و یا بشکن زدن ، مقداری غذا را به سمتش ببرید و او را وارد به رقص کنید، اگر کاسکو نرقصد خودتان برقصید و غذا را در دهان خودتان قرار دهید، تا پرنده بفهمد که هر کسی می رقصد غذا میخورد. این کار به مرور زمان کاسکو را وارد به رقص خواهد کرد. همین تکنیک را برای سایر حرکات و تکنیک ها نیز می توانید اجرا کنید. 

دقت کنید که برخی از افراد تازه کار برای سرعت بخشیدن به روند آموزش ، کاسکو را گرسنه نگه می دارند و تا زمانی که کلمه یا حرکت مورد نظر آنها را انجام ندهد، به پرنده غذا نمی دهند. این کار واقعا ظلم است و نباید برای آموزش ، پرنده را شکنجه داد. بلکه باید با صبر و تلاش و ضمن دادن آب و غذا به پرنده ، روند آموزش را طی کنید تا محبت بین شما و پرنده افزایش پیدا کند. 
سخن آخر 

کاسکوی پرنده باهوش و بازیگوشی است که به راحتی هر کلمه و هر حرکتی را یاد می گیرد و حتی برخی از کلمات را با یکبار شنیدن به حافظه خود می سپارد، بنابراین در آموزش او نهایت دقت را به خرج دهید تا کلمات درست را یاد بگیرد. 

اگر کاسکو با شما و دیگری اعضای خانواده صمیمی شده باشد، نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا شما را سرگرم کند و از هر حرکتی برای جلب توجه شما استفاده خواهد کرد. بنابراین شما هم در سرگرم کردن و مراقبت از او کوتاهی نکنید و با بی مهری سبب افسردگی و پرکنی او نشوید.

اگر به جز کاسکو، حیوان یا پرنده دیگری را در خانه دارید، مطمئنا با حسادت کاسکو رو به رو خواهید شد و برای نشان دادن حسادت خود یا پرکنی خواهد کرد و یا با شما قهر خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می شود، هیچ حیوان و پرنده و حتی کودکی را در حضور او مورد توجه و محبت قرار ندهید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    ما یه کاسکو داریم تقریبا ۴ ساله حرفم زیاد میزنه
    ولی وقتی میخوام نازش کنم میخواد گاز بگیره
    به نظر شما چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      دلیلش اینه که ممکنه بهتون به اندازه ی کافی اعتماد نداشته باشه و موقعی که میخواین نازش کنین استرس بگیره
      نباید تکرار کنی این کارو چون استرسش زیاد بشه افسرده میشه
      باید به دست غادتش بدی مثلا بهش خوراکی بدی و از اینکارا تا بفهمه نمی خوای بهش آسی بزنی

  2. سلام من یه کاسکو دم شکلاتی ۸ ماهه خریدم نمی دونم نر هست یا ماده مثلا اگه ماده باشه بهش حرف یاد بدم واضح حرف میزنه ؟
    بعد الان تو این سن میتونم بهش حرف زدن یاد بدم ؟
    الان بهش تخمه آفتاب گردان خام میدم میخوام براش پلت مخصوصش رو هم بخرم
    بعد اینکه خریدم فقط بهش پلت و میوه بدم یا در کنار اینا بهش تخمه هم بدم ؟
    و در آخر اینکه من روزی بهش نصف گردو میدم براش ضرر نداره ؟

    1. سلام
      نر و مادشو ببر دامپزشک تشخیص بده
      صحبت کردن هم میتونه باید اموزش بدی
      حتما پلت باید بخوره
      همه چی بده
      همه سوالایی که میپرسی داخل پست ها هست ، همچین پرنده ای داری باید پست ها و اموزش ها رو کامل بخونی وگرنه سریع تلف میشه

  3. سلام من یه کاسکو یکسالو نیم گرفتم ولی حرف زدن بلد نیس فقط سوت میزنه و جیغ میکشه یعنی بخوام اموزش بدم یادمیگیره ؟

  4. یه کاسکو یکساله ماده تازه خریدم تقریبا۱۵کلمه بلد هستش،حداقل و حداکپر زمان یادگیری کلمات جدید چقدر وقت هستش که یادش بدم

    1. تا یک نیم الی دو سالگی می تونید بهش اموزش بدید به نظرم

      1. سلام من يك كاسكو٨ ماهه دارم حرف نميزنه وقتي حرف ميزنه صداش واضح نيست چيكارش كنم گلوش باز بشه

        1. سلام اون گلوش بسته نیست که ! اونجوری یاد گرفته مقاله رو بخونید

        2. سلام برا تنبی کردن کاسکو از وسیله پلاستیکی استفاده کنیم بهتره یا……. ؟؟؟؟ لطفاً راهنمایی کنید

        3. سلام
          تنبیه ؟ وسیله پلاستیکی منظورت چیه ؟ شلنگ مثلا ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس