آموزش جوجه کشی از کبوتر | نکات مهم درباره جوجه کشی از کبوتر

آیا شما نیز قصد جوجه کشی از کبوتر را دارید؟ به دنبال بهترین روش برای جوجه کشی کبوتر هستید؟ درمورد بهترین زمان جوجه کشی از کبوتر اطلاعی ندارید؟ پس مطالعه ی این مقاله از چیکن دیوایس را از دست ندهید.

در این مقاله می خواهیم ضمن بیان بهترین نژاد کبوتر برای جوجه کشی، نکاتی را درمورد جوجه کشی طبیعی و مصنوعی این پرنده ی زینتی برای شما ارائه دهیم. پس در ادامه ی مطلب همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی کره ای 24 تایی ارکام
دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» کیفیت بسیار عالی و راندمان کاری بالا
» امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع کبوتر
» دارای شانه های همه کاره یا سایزیک
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

بهترین نژاد کبوتر برای جوجه کشی

می توان گفت که کبوترهایی با نژاد شاهی سفید، چین دار شرقی، دمنده، بخارا، مسافتی و … بهترین نژاد برای جوجه کشی و پرورش هستند.

روش های جوجه کشی کبوتر

این عمل به دو روش طبیعی و مصنوعی انجام می شود. در روش طبیعی پرورش تخم و جوجه توسط والدین انجام می شود. اما در روش مصنوعی لازم است تخم های نطفه دار این پرنده را در یک دستگاه جوجه کشی استاندارد قرار دهید و به این روش شرایط لازم را برای تولد جوجه ها فراهم کنید. در ادامه به بررسی مفصل این دو روش می پردازیم.

۱) مراحل جوجه کشی کبوتر به روش طبیعی

برای شروع این کار، ابتدا جفت نر و ماده را به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت در یک مکان تاریکی مانند داخل کارتون که تهویه ی مناسبی هم داشته باشد، قرار دهید. سپس آنها را به درون قفسی که آماده کرده اید منتقل کنید.

لازم است نکات زیر را درمورد جوجه کشی کبوتر در قفس رعایت کنید:

  • قفس مورد استفاده برای کبوتر ها باید دارای ابعادی به اندازه ی ۶۰×۶۰×۶۰ باشد.
  • دقت کنید که در قفس چوب نشیمنگاهی را قرار ندهید. چرا که در این حالت پرنده ی ماده روی چوب رفته و نر توانایی جفت گیری نخواهد داشت.

جوجه کشی طبیعی از کبوتر - چیکن دیوایس

۲) مراحل جوجه کشی کبوتر به روش مصنوعی

برای تکثیر کبوتر به روش مصنوعی، تهیه ی تخم نطفه دار پرنده و  یک دستگاه جوجه کشی، امری مهم و ضروری است. در این حالت، دستگاه دقیقا شرایطی همانند شرایط مهیا شده توسط والدین را برای تخم فراهم می کند.

از آنجایی که خود شما به عنوان پرورش دهنده مسئولیت پرورش جوجه ها را بر عهده دارید، بنابراین تغذیه ی آنها نیز بر عهده ی شما خواهد بود و به این منظور لازم است از سرلاک مخصوص پرندگان استفاده کنید.

نکات مهم در جوجه کشی از کبوتر

رعایت نکات زیر در جوجه کشی طبیعی از کبوتر می تواند به شما کمک کند تا این دوره را بدون ایجاد هیچگونه مشکلی پشت سر بگذارید:

  • فضای مناسبی را برای جفت گیری کبوترها ایجاد کنید.
  • در صورتی که از تعداد زیادی از پرنده نگهداری می کنید، برای هر جفت لانه های جداگانه فراهم کنید.
  • به وزن پرندگان توجه داشته باشید و از چاقی و یا لاغری بیش از حد آنها جلوگیری کنید.
  • از سالم بودن و مبتلا نبودن کبوتر ها به بیماری و آلودگی های انگلی اطمینان حاصل کنید.
  • توجه داشته باشید که سن کبوتر ماده بیشتر از نر نباشد. چراکه در این صورت ماده اجازه ی جفت گیری به نر را نداده و آن را پس خواهد زد.

بهترین زمان جوجه کشی از کبوتر

اوایل تیرماه، حدودا ۱۰ تیر و اواسط بهمن ماه، حدودا ۱۵ تا ۲۰ بهمن، بهترین زمان جوجه کشی از کبوتر می باشند. بنابراین اگر تمایل به تکثیر آنها داشته باشید، این فصول از سال می توانند انتخاب مناسبی باشند.

بهترین سن تخمگذاری کبوتر ماده

پس از رسیدن کبوتر ماده به سن ۵ ماهگی می توانید اولین تخم آن را مشاهده کنید. اما لازم به ذکر است که این پرنده در سن یک سالگی بیشترین پتانسیل را برای تخم گذاری خواهد داشت.

چقدر طول می کشد تا تخم کبوتر باز شود؟

چه مدت طول میکشد تخم کبوتر باز شود؟ - چیکن دیوایس

با توجه به شرایط محیطی که برای کبوتر فراهم کرده اید مدت زمان بازشدن تخم های کبوتر می تواند بین ۱۷ تا ۲۰ روز متغیر باشد. بنابراین تامین شرایط مطلوب می تواند در جلوگیری از تنش های دمایی یا رطوبتی موثر بوده و مانع از بروز استرس در  کبوترها شود.

تغذیه ی کبوتر جوجه دار

تغذیه کبوترانی که تازه جوجه دار شده اند باید شامل ۴۰ درصد ارزن و ۶۰ درصد قره ماش نهاوندی، گاودانه، کافشه، عدس ریز و … باشد.

سوالات متداول

کبوتر در سال چند بار جوجه می دهد؟

یک جفت کبوتر می تواند در سال حداقل ۶ باز تخم گذاشته و ۱۲ عدد جوجه دهد.

طول دوره ی جوجه کشی از تخم کبوتر چقدر است؟

طول دوره ی جوجه کشی از تخم نطفه دار کبوتر بسته به شرایط آن می تواند ۱۷ تا ۲۰ روز باشد.

بهترین دستگاه جوجه کشی کبوتر کدام است؟

از جمله بهترین دستگاه های جوجه کشی از تخم نطفه دار کبوتر، می توان به ماشین جوجه کشی ایزی باتور ۶ اشاره کرد که با نهایت راندمان و با دقت بالا به جوجه درآوری از تخم کبوتر می پردازد.

غذای جوجه کبوتر تازه متولد شده چیست؟

جوجه کبوتر ها در ۲۴ ساعت ابتدایی پس از تولد، نیازی به غذا ندارند و پس از آن یا توسط والدین خود تغذیه می شوند و یا باید آنها را با سرلاک مخصوص پرنده تغذیه کنید.

جوجه کبوتر بعد از چند روز دان خور می شود؟

والدین جوجه کبوترها آنها را تا ۴ روزگی با شیرابه تغذیه می کنند و بعد از ۴ روزگی مخلوطی از دان و شیرابه را در  اختیار آنها قرار می دهند. از ۷ روزکی به بعد جوجه کبوتر ها قادر به مصرف دان های ریز خواهند بود.

یک جوجه کبوتر بعد از چند روز پرواز می کند؟

پس از گذشت یک هفته تا ۱۰ روز به مرور رشد پرهای جوجه کبوتر ها تکامل یافته و توانایی های لازم را برای پرواز کردن کسب می کنند.

 

سخن آخر

در این مقاله از چیکن دیوایس مطالبی را در راستای جوجه کشی طبیعی و مصنوعی کبوتر ارائه دادیم که می توانند در این دوره بسیار مفید واقع شوند. چنانچه تمایل به تکثیر کبوترهای خود را  داشته باشید، رعایت این نکات می توانند کمک بسیاری به شما در این زمینه کنند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام وقت شما بخیر
    توی انباری ما یه کبوتر اومده تخم گذاشته
    دیدم که یه مدت خوابید روشون
    بعدش دیگه رفت
    به نظرتون اینا ممکنه جوجه شن؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه متاسفانه روشون نمونده که جوجه بشن

  2. سلام من یه سوال دارم چند روزیه یه کفتر دور خونمون میچرخه و هی رو بوم خونمون میشینه دیشب رفتم بالا پشت بوم دیدیم تو تاریکی رو سنگا نشسته داره میخوابه من اصلا کفتر ندارم رفتم براش گندم خریدم با سبد تله گذاشتم ولی نمیره تو تله میخواستم بدونم اگه یه کفتر بخرم بزارم اونجا یه تله هم بزارم برای اون کفتره میاد که یهو بیوفته تو تله؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس