نکات آموزشی برای جوجه کشی از عروس هلندی | با دستگاه و بدون دستگاه

آیا قصد جوجه کشی از عروس هلندی را دارید؟ به دنبال روش موفقیت آمیز برای جوجه کشی از عروس هلندی با دستگاه هستید؟ از اینکه چگونه میتوان با راهکارهای اصولی جوجه کشی عروس هلندی را به صورت طبیعی و مصنوعی انجام داد اطلاعات کافی ندارید؟ با ما تا انتهای این مقاله از چیکن دیوایس همراه باشید تا قدم به قدم آموزش جوجه کشی از عروس هلندی ارائه شود.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای عروس هلندی
» دما و رطوبت اتوماتیک
» آموزش ویدیویی کامل
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

جوجه کشی عروس هلندی به صورت طبیعی

چنانچه قصد دارید به روش طبیعی از عروس هلندی جوجه کشی کنید باید دو عروس هلندی به عنوان جفت تهیه کنید و یا برای عروس هلندی که دارید یک جفت تهیه نمایید. عروس هلندی ها اغلب در سنین ۹ الی ۱۲ ماهگی قادر به تولید مثل هستند و در ۱۵ الی ۱۸ ماهگی به بلوغ جنسی کامل میرسند و در این سنین میتوانید با جفت گیری موفقی رو به رو شوید.

برای داشتن قدرت باروری مطلوب و تقویت نطفه عروس هلندی ها می توانید ۱۵ روز قبل از جفتگیری در اختیار پرنده های خود قطره AD3E قرار دهید. 

ایجاد شرایط جفت گیری مناسب برای عروس هلندی ها

برای ایجاد شرایط جفت گیری در عروس هلندی ها بهتر است در ابتدا آنها را در قفس های جداگانه نگهداری کنید که صرفا صدای هم را بشنوند و به مرور به یکدیگر عادت کنند به ابعاد قفس توجه ویژه داشته باشید تا متناسب با جثه جفت ها باشد و بتوانند آزادانه در داخل آن حرکت کنند.

شرایط جفت گیری مناسب برای عروس هلندی ها - چیکن دیوایس

همچنین داخل قفس چوب نشیمنگاه برای داشتن یک جفت گیری موفق قرار دهید این میله نشیمن نیز باید دارای قطر استاندارد باشد تا به راحتی پرنده درون پای پرنده قرار گیرد.

پس از این موارد بهتر است در داخل قفس لانه استاندارد برای عروس هلندی قرار دهید و درون آن را با پوشال نرم بپوشانید لازم به ذکر است در تعبیه لانه نیز باید دقت لازم را داشته باشید تا دچار لقی نشده باشد و از استحکام کافی برخوردار باشد تا با تکان خوردن پرنده بر روی زمین نیفتد.

بهترین فصل برای جفت انداختن عروس هلندی 

فصل بهار یکی از بهترین فصل ها برای جفت گیری عروس هلندی محسوب می شود اگرچه میتوانید در فصول دیگر نیز از آنها جوجه کشی کنید توصیه می شود در فصل تابستان به پرنده های خود استراحت دهید زیرا تخم گذاری مزمن در عروس هلندی نیز میتواند مشکلات جدی در سلامتی آنها به وجود آورد.

نکات مهم حین انجام جوجه کشی طبیعی 

جوجه کشی طبیعی حساسیت بیشتر را در مقایسه با جوجه کشی با دستگاه می طلبد  که در ادامه به پاره ای از موارد مهم در این راستا پرداخته شده است…

  • آنها را در محیطی که عاری از هرگونه استرس، سر و صدا، رفت و آمد و… هست قرار دهید.
  • از سرک کشیدن مداوم به داخل قفس خودداری کنید تا به پرنده در این حیطه دلهره وارد نشود و بدون ترس و نگرانی بتواند روند تخمگذاری خود را طی کند.
  • دما و رطوبت مطلوب را در محیط قرارگیری عروس هلندی ها ایجاد کنید که در این راستا دما باید ۲۵ الی ۲۴ درجه بوده و رطوبتی مابین ۵۰ الی ۶۰ درصد بر آن حاکم شود.

جوجه کشی عروس هلندی با دستگاه

با خرید دستگاه جوجه کشی میتوانید از انواع تخم نطفه دار پرندگان زینتی همچون تخم نطفه دار عروس هلندی جوجه کشی نمایید بدین منظور باید بهترین دستگاه جوجه کشی را برای نهایی سازی این کار خریداری کنید. پس از خرید بهتر است یک الی دو روز دستگاه را تست کنید تا از کارایی صحیح آن اطمینان حاصل کنید. پس از تست مواردی که در ادامه بیان شده را در دستور کار خود قرار دهید…

آماده سازی دستگاه

قبل از شروع جوجه کشی از تخم نطفه دار عروس هلندی بهتر است دستگاه خریداری شده را به مدت یک الی دو روز تست کنید تا از کارکرد صحیح سیستم های تنظیم دما، رطوبت، گردش تخم و … اطمینان حاصل کنید.

برای سنجش دقیق دما به یک دماسنج دقیق نیاز دارید که در این راستا میتوانید  از دماسنج هایی با برند KIMO ,TESTO خریداری کنید. همچنین یک رطوبت سنج نیز برای تعیین دقیق رطوبت دستگاه برای شما کمک کننده خواهد بود.

آماده سازی تخم ها

آماده سازی تخم ها - چیکن دیوایس

برای انجام یک جوجه کشی اصولی باید تخم ها را در محیطی که دارای دمای ۱۵ الی ۱۸ درجه است قرار دهید که درواقع خنک و مرطوب باشد سپس این تخم ها را به محیطی که دارای دمای ۲۴ درجه است و در اصطلاح به آن دمای اتاق گفته میشود انتقال دهید.

دوره ستر در جوجه کشی از عروس هلندی

اولین مرحله جوجه کشی از تخم عروس هلندی را دوران ستر می گویند که باید دما و رطوبت استاندارد را بتوان در دستگاه تنظیم کرد در این دوران جنین از کیسه زرده تغذیه کرده و با استفاده از کیسه هوایی تنفس می کشد. لازم به ذکر است تنها تمایز این دوره با دوران هچر در گردش تخم ها می باشد که جوجه به جداره تخم نچسبد.

دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از تخم عروس هلندی

دمای مناسب برای جوجه کشی از تخم عروس هلندی در دوران ستر ۳۷/۵  درجه بوده و رطوبت مناسب آن ۵۸ – ۶۳ درصد می باشد این دما باید در زمان هچر به ۳۷/۲ درجه کاهش یابد که بهتر است برای داشتن راندمان جوجه کشی بالا طبق استاندارد جدول دما و رطوبت جوجه کشی عروس هلندی پیش برید.

دوره هچر در جوجه کشی از عروس هلندی

دوران هچر را میتوان ۳ الی ۵ روز پایانی جوجه کشی دانست که در این مرحله جوجه عروس هلندی در مراحل پایانی رشد خود قرار دارد و به زودی متولد خواهد شد. تفاوت اصلی این دوره با دوران ستر در عدم چرخش تخم ها، رطوبت بالا، دمای کمتر به دلیل وجود دمای متابولیکی (دمای بدن) خود جوجه می باشد. 

توصیه می شود به دوران هچر و یا روزهای نزدیک به دوران هچر توجه کافی داشته باشید زیرا بیشترین تلفات جوجه کشی در این مواقع اتفاق می افتد. همچنین لازم به ذکر که علت بالا بردن میزان رطوبت در این دوران به دلیل نرم نگه داشتن پوسته تخم عروس هلندی است تا جنین بتواند به راحتی از آن بیرون بیاید. هرچقدر میزان سفتی پوسته تخم بیشتر باشد  به همان میزان امکان بیرون آمدن عروس هلندی از تخم با سختی مواجه خواهد شد. 

نطفه سنجی از تخم عروس هلندی

نطفه سنجی از تخم عروس هلندی - چیکن دیوایس

بهتر است اواسط دوران ستر یک نطفه سنجی انجام دهید برای انجام این کار دمای اتاق را به دمای داخل دستگاه نزدیک کنید تا شوک دمایی به تخم ها وارد نشود. بدین منظور اتاق را تاریک کرده و فلش گوشی را به تخم ها نزدیک کنید اگر رگه های خونی همانند تار عنکبوت را در داخل تخم ها مشاهده کردید به نطفه دار بودن آن یقین حاصل کنید.

نکاتی برای داشتن جوجه کشی حرفه ای از تخم عروس هلندی

نکات مختلفی را میتوان برای داشتن  جوجه کشی حرفه ای در نظر گرفت که در این راستا می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از….

  • زمان انتقال تخم به هچر را تا زمان نوک زدن اولین تخم به تعویق بیندازید.
  • دریچه تهویه دستگاه جوجه کشی را در زمان هچر کمی ببندید تا با افزایش میزان دی اکسید کربن در جوجه احساس خفگی ایجاد شود و زودتر از تخم بیرون بیاید.
  • بهتر است در هنگام جوجه کشی از آب تصفیه شده استفاده کنید.

سوالات متداول 

طول دوره جوجه کشی از عروس هلندی

طول دوره به دنیا آمدن جوجه ها از تخم عروس هلندی  ۱۸ الی ۲۲ روز است.

برای جوجه کشی از تخم عروس هلندی به چه مقدار فضایی نیاز است؟

اگر قصد دارید توسط دستگاه اقدام به جوجه کشی از عروس هلندی کنید تنها داشتن یک  فضای ۲۰ متری برای این امر کفایت میکند و نیاز به فضای بیشتری در این راستا ندارید. 

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با جوجه کشی از تخم نطفه دار عروس هلندی به صورت طبیعی و با استفاده از دستگاه مطالب مختلفی ارائه شده است که شما می توانید با استفاده از نکات ذکر شده در این مقاله اقدام به جوجه کشی کرده و راندمان بالایی را  در این  حیطه به دست آورید.

نوشته های مشابه

‫۴۹ دیدگاه ها

    1. به هر حال ممکنه نپسنده
      لونه رو تغییر بده ببین دوباره همون واکنش رو نشون میده؟

  1. سلام من چند جفت عروس دارم یکی از جفت ها ماده نژاد گلباقالی وقتی لونه براش میزاری تو قفس بیقراری میکنی وسروصدا میکنه منم مجبورمیشم بردارم علتش چی میتونه باشه

    1. سلام دوست عزیز
      یا لونه استاندارد نیست و متناسب با جثش نیست
      و یا رنگ لونه باعث ترس پرندت میشه ک باید تغییر بدی

  2. با سلام طوطی برزیلی های من نه استرس نه مشکلات دیگه ندارن ولی تخم نمی گذارند چرا؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      از جنسیتشون مطمئنی که نر و ماده ن؟

  3. چرا تخممون توی خودش فرو می ره ؟. یا یعنی تخم داره به دنیا می یاد؟

    متشکر میشم اگه جواب بدین 🙏

    1. منظورتو متوجه نشدم دوست عزیز
      لطفا واضح تر بپرس

  4. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم تخم گذاشتند چند روز طول میکشه از تخم در بیاند و چند روز بگذارم پیش پدر و مادر در این مدت چی بدم بهشون و کی جداشون کنم و کجا بگذازمشون و چی بهشون بدم تا رام و دستی خودم بشوند؟

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب ۲۱ روز طول میکشه در بیان از تخم حالا ممکنه سه چهار روز بیشتر هم باشه
      عدودا تو سن ۶ الی ۸ هفتگی دونخور میشن و می تونی از والدینش جداش کنی بذاری تو یه قفس دیگه
      در مورد غذاش مقاله ای که لینک میدم رو بخون
      غذای عروس هلندی در سنین مختلف از جوجگی تا بلوغ
      برای رام و دستی کردنش هم این مقاله رو بخون
      آموزش اصولی دستی کردن و رام کردن عروس هلندی | نحوه اهلی کردن عروس هلندی

  5. سلام
    من برای عروس هلندی دستگاه میخوام منتها چون چند جفت عروس دارم و تخمهاشون باهم شاید حدود ۱۰ تا ۱۵ روز فاصله داشته باشه باید چکار کنم چه دستگاهی پیشنهاد میکنید که برای طوطی سانان باسه

  6. سلام دوست عزیز عروس نر دارم یکسالش کامل شده ماده بالغ براش گرفتم ولی جفت نمیزنه

    1. سلام دوست عزیز
      ماده ای که براش گرفتی رو باید بذاری تو یه قفس جدا
      قفسارو بذاری کنار هم تا به حضور همدیگه عادت کنن
      بعد که شروع به آواز خوندن و برقراری ارتباط کردن بذاریشون پیش هم اینطوری راحت تر جفت میشن
      اگه اینکارو کردی و گذاشتیشون تو یه قفس می تونی تو جیره ی غذاییشون گرمیجات اضافه کنی تا مست بشن مثل تخم گشنیز، تخم شلغم یا شاهدانه
      یا هم قطره ی AD3E بدی بهشون
      اگه بازم جفت نشدن ممکنه جفت همدیگه رو نپسندیده باشه برا اینم به ناچار مجبوری یه جفت دیگه تهیه کنی

    1. سلام دوست عزیز
      اگه انجام بشه بهتره
      اینطوری ریسک بروز بیماری تو پرنده کمتر می شه

      1. سلام
        وقت بخیر
        از وقتی جوجه به دنیا اومده، و بعد ۸ روز تخم گذاشتن مدفوع آنها بوی خیلی بدی میده علت چی هستش
        با تشکر

        1. سلام دوست عزیز
          چون تو این مدت زیاد دفع نمی کنه و مدت زیادی میمونه تو شکمش برای همین بوی بدی داره
          بعد از تموم شدن دوره ی تخم گذاریش به حالت عادی بر میگرده

  7. سلام.یه جفت عروس هلندی دارم که تخم میذارن تمام نکات جوجه کشی روهم رعایت میکنم ولی موقع بیرون اومدن جوجه میمیرن.اکثراهم خوده جوجه تخمو نمیشکونه مادرش کمک میکنه.بیرون که میاد۵ساعت یا۲ساعت بعدمیمیره.

    1. سلام احتمالا وقتی که داری بهشون تخم مرغ آب پز رو میدید با پوست میدید و یا اینکه وقتی عروست تخم داره بهشون غذا های تقویتی میدید مثل تخمه شاه دانه تخم مرغ و…
      و نباید به عروست قطره بدی وقتی که تخم داره چون تحریک میشن برای جفت گیری چون قطره و غذای مقوی امادشون می‌کنه

  8. سلام.عروس هلندی من بار اول ۵تا تخم گذاشت بعد از۲۲روز متوجه شدم همش بدون نطفه هست بیرون بردم بعد از ۹ روزدیگه یک روز در میان۶ تا تخم گذاشت ولی بیشتر از روی تخم بلند میشه و جیغ می کنه یکم تخمه می ریزد میخوره باز فردا تکرار می‌کنه چرا ارزن نمی خوره. چه چیزهای دیگه بهش بدم تا سیر بشه بی زحمت یکی راهنمای کند

    1. سلام دوست عزیز
      عروس هلندیت جفت داره؟

      1. تخم بدون نطفه می تونه چن تا دلیل داشته باشه
        یا سنشون کمه و هنوز به سن بلوغ نرسیدن چون تا قبل از یک سالگی اگه جفت گیری کنن و تخم بذارن طبیعیه که بدون نطفه باشه
        یا هم تغذیه شون درست نیس و باید تقویت بشن باید یه رژیم غذایی متعادل از میوه سبزی تخم مرغ و غذای مخصوص داشته باشن
        یکیم اینکه نباید تخم گذاری پشت سر هم انجام بده حداقل دو ماه استراحت ین هر دوره ی تخم گذاری برا مادت لازمه
        می تونی براشون تقویت نطفه هم انجام بدی برا این هم می تونی از قطره ی AD3E استفاده کنی
        طریقه ی استفاده ش هم اینطوریه که ۲۰ روز قبل جفت گیری دو قطره میریزی تو ۱۰۰ سی سی اب ۵ روز میدی ۱۰ روز قطع میکنی اولین تخمو که گذاشت کلا قطع کنی

  9. من الان کار ندارم خود پرنده فک کنم تخم داره اونارو بذاره چکار کنم دوباره جفت گیری نکنن استراحت کنن

    1. بهشون فقط سردیجات بده تا مست نشن و لونه رو بردار

  10. سلام خسته نباشید عروسی که گفتم دوتا تخم گذاشته هردوتا ترک داشته برداشتم و کف لونه کاه بود الان ماسه ریخم. و الان تو لونه نمیرن دیشب یه تخم تو قفس انداخته شکسته

    1. سلام دوست عزیز
      بهش استرس وارد شده و دیگه تمایلی نداره بره تو لونه و یا از تخماش مواظبت کنه

        1. خب دیگه بهش دو ماه استراحت بده تا فعلا تخمی نذاره و استراحت کنه

  11. سلام خسته نباشید ، یک جفت عروس هلندی دارم که حدود یک ماه پیش شش تخم گذاشتن که سه تاش جوجه شدن،که پدرمادرشون درحال غذا دادن بهشون هستند امروز ناخودآگاه متوجه شدم کف قفس یه دونه تخم گذاشتن دوباره، الان باید چیکار کنم میشه راهنماییم کنید ؟ چون من نمی‌دونم با این تخم جدید و احتمالا تخم‌های بعدی چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      جیره مصرفی که در اختیار والدها قرار میدی نادرسته و ازبس گرمی داره
      که دوباره جفت گیری انجام شده و تخم گذاشتن
      بهتره بهشون سردیجات بدی

        1. سلام دوست عزیز
          غذاهایی مثل تخم کاهو، تخم خرفه، تخم کاسنی، نارنگی، خیار، اسفناج و …

    2. سلام عروس هلندی من به طورمکررتخم میزاشت این سری تخماش نطفه داریه چندروزروی تخماش نشسته بودامروزآوردم بیرون قادربه پریدن نبودانگارخیلی ضعیف شده چکارکنم

      1. سلام دوست عزیز
        تخم گذاری پشت سر هم به شدت پرنده رو ضعیف می کنه چون مقدار زیادی از کلسیم و پروتئین بدنشو از دست میده و حتی ممکنه تلف بشه
        برای همین بین هر دوره ی تخم گذاری حداقل دو ماه استراحت براش لازمه
        تو ابن دوره باید با پلت مخصوص تغذیه بشه همچنین براش مولتی ویتامین تهیه کنی که مقدار مصرفشو دامپزشک باید مشخص کنه
        مکمل کلسیم خیلی مهمه می تونی قطره شو تهیه کنی و یا براش پوسته ی تخم مرغ پودر شده بدی
        کف دریا هم می تونی بذاری تو قفسش

        1. باسلام چرا عروس هلندی ما جفت گیری نمی‌کند دو بار عروس هلندی ما تخم گذاشته ولی تخم ها تبدیل به جوجه نشده است

        2. سلام دوست عزیز
          سن پرنده هات چقدره؟
          غذا بهشون چی میدی؟

    3. با سلام ، ما یه عروس هلندی نر دو ساله که گرفتیم ، و حدودا پنج ماهه که یه ماده گرفتیم . صاحبش گفت ده ماهه هست، اما حدس زدیم که هنوز بالغ نشده تو دو تا قفس جداگانه نگهداری میکنیم.عروس نر میخونه ، حرف میزنه و هوای ماده رو داره ولی وقتی ماده رو تو قفس نر می‌ذاریم ، صدای عصبانیت نر میاد . به نظرتون برای جفتگیری طبیعی چکار کنیم ؟

      1. سلام دوست عزیز
        زمانی که به صدای همدیگه واکنش نشون دادن اونموقع باید اضافش کنید تو قفس
        وگرنه اینطور بحث قلمروخواهی پیش میاد و ممکنه کتکش هم بزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس