شرایط بهینه برای مست کردن و جفت گیری کبوتر ها

شرایط بهینه برای مست کردن و جفت گیری کبوتر ها

برای جفت گیری کبوترها لازم است که پرنده های مذکور به سن بلوغ رسیده باشند و جنسیت آنها نیز تعیین شده باشد. اگر به پرورش کبوتر و جوجه کشی از آنها علاقه دارید و می خواهید پرنده های شما با هم جفت بخورند، خواندن این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس را از دست ندهید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار کبوتر
» تامین اکسیژن و سیرکولاسیون هوا بطور پیوسته
» دارای سیستم کنترل رطوبت و دمای فازی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

سن بلوغ در کبوترها

 یکی از پیش شرطهای جفت گیری و مست شدن کبوترها، رسیدن آنها به سن بلوغ می باشد. کبوترها دارای نژادهای مختلفی بوده که بر اساس نژاد و جنس کبوتر سن بلوغ پرنده می تواند متفاوت باشد. نکته بسیار جالب در مورد بالغ شدن کبوترها اینکه آنها خیلی زودتر از پرنده های زینتی دیگر به سن بلوغ می رسند

همچنین برخلاف بیشتر پرنده ها، در بین کبوتران، گونه های نر زودتر از ماده بالغ میشوند. سن بلوغ کبوترها با توجه به نژاد و جنسیت پرنده بین ۴ الی ۷ ماه متغیر می باشد. البته برخی از نژادها در سن ۱۰ الی ۱۱ ماهگی بالغ میشوند. به طور کلی زمان بلوغ جنسی کبوترها به نژاد، تغذیه و آب و هوای منطقه زندگی آنها بستگی دارد.

جوجه کبوترها سرعت رشد خوبی دارند ولی اگر بالغ نشده باشند هرگز کبوتر ماده آنها را برای جفت شدن انتخاب نمیکند. کبوترهای نر که به سن بلوغ می رسند معمولا رفتار آنها تغییر میکند. آنها برای جلب توجه ماده شروع به آواز خوانی میکنند و معمولا شاداب و سرحال و بازیگوش به نظر می رسند.

سن بلوغ در کبوترها

به صورت غریزی کبوتر ماده، جفتی را برای خود انتخاب میکند که سالم و سرحال و شاداب باشد. اگر پرورش دهنده کبوتر هستید بهترین کار این است که اجازه دهید کبوترها به صورت طبیعی جفت گزینی کنند. البته می توان نژادهای مختلف کبوتر را با یک دیگر جفت انداخت.

کبوترها پرندگانی هستند که فقط یک جفت را برای خود انتخاب میکنند. اما اگر کبوتر احساس کند که جفتش در کنار او نیست و یا اینکه از بین رفته برای حفظ بقای نسل خویش با یک کبوتر دیگر جفت می شود.

نکات لازم برای تشخیص جنسیت کبوترها

برای جفت گیری لازم است که جنسیت کبوترهای خود را بشناسید. کبوترهای هم جنس به ندرت با هم جفت میشوند. همچنین برای مست شدن می بایست که به کبوتر نر توجه زیادی شود. زیرا اگر کبوتر نر مست شود، نوع ماده آن را زودتر برای جفت گیری انتخاب میکند. در اینجا منظور از مست شدن کبوتر نر،  وضعیت ظاهری آن بوده که بیشتر شبیه به یک پرنده بازیگوش می باشد. در واقع اگر کبوتر نر پر انرژی و کاملا سرحال باشد، او مست شده و آماده جفت گیری است.

برای پی بردن به جنسیت کبوترها باید به مشخصات ظاهری آنها از جمله نوک، جناغ سینه، مخرج پرنده و اندازه جثه و … دقت نمایید.

  • کبوترهای نر معمولا جثه درشت تری نسبت به کبوتر ماده هم نژاد خود دارند.
  • نوک کفترهای نر در مقایسه با جنس ماده کمی بزرگتر و باده کرده می باشد.
  • جناغ کبوترهای ماده به دلیل تخمگذار بودن پرنده باز تر از جنس ماده است.
  • در هنگام فرود آمدن دم کبوتر ماده به سمت پایین می آید ولی در گونه های نر دم پرنده در هنگام فرود خم نمیشود و در همان حالت قبلی می ماند.

یکی دیگر از روش هایی که تا حدودی در تعیین جنسیت کبوترها موفق عمل میکند توجه به دوران جوجگی آنها می باشد. در حقیقت کبوتر ماده در هر دوره فقط دو عدد تخم میگذارد که در بیشتر مواقع اولی نر و دومی ماده می باشد و جوجه نر نیز تقریبا یک روز زودتر متولد میشود.

هر نوع کبوتری برای جوجه کشی و جفت انداختن مناسب نیست. برخی از آنها دارای مشکلات ژنتیکی بوده و نطفه آنها ضعیف می باشد. اما می توان گفت که از بین ۲۰ عدد کبوتر حتما یک جفت بسیار خوب در بین آنها موجود می باشد که می توان جوجه های بسیار قوی از آنها گرفت.

بهترین زمان برای جفت انداختن کبوترها

کبوترها فصل های بهار و اواخر تابستان را برای جوجه کشی و تخمگذاری انتخاب میکنند. در حقیقت دمای معتدل و رطوبت کمتر از ۵۰ درصد برای جوجه کشی مناسب بوده و به همین دلیل بیشتر پرندگان این مواقع از سال را برای جفت گیری بر میگزینند. بنابراین اگر قصد جفت انداختن کبوترهای خود را دارید بهترین زمان برای آنها، اوایل فصل بهار خواهد بود.

دوره جوجه کشی کبوتر بین ۱۷ الی ۲۱ روز طول میکشد و کبوترهای والد معمولا جوجه ها را حداکثر تا سن ۲ ماهگی بزرگ میکنند.

بعد از بزرگ شدن جوجه ها مجددا می توان از کبوترها  چه با دستگاه جوجه کشی و یا چه به روش طبیعی جوج آوری نمود. ولی اینکار باعث ضعیف شدن آنها میشود و بر کیفیت ساعات پرش و پرواز پرنده بسیار تأثیر گذار می باشد. بیشتر پرورش دهندگان توصیه میکنند که در سال بیش از دو بار از کبوترها جوجه کشی نکنند.

نکات تغذیه ای برای مست شدن کبوتر

تغذیه یکی از مهمترین فاکتورهایی است که بر مست شدن کبوتر نر تأثیر گذار می باشد. در فصل جفت گیری بهتر است که خوراک کبوتر نر حاوی دان های گرم و پر انرژی باشد. به همین منظور استفاده از دان هایی همچون شاهدانه، گاودانه (کرسنه) در این دوره پیشنهاد میشود. همچنین دان هایی همچون ذرت، قره ماش، عدس و ارزن نیز باید در جیره غذایی کبوترها باشند.

در حین استفاده از دان های گرم باید احتیاط نمایید. زیرا مصرف بیش از حد دان های گرم باعث اختلالات عصبی و گوارشی و اسهال در کبوترها میشود.

برای اینکه کبوترها شما به خوبی بزرگ شوند و برای جفت گیری نیز از قبل آمادگی داشته باشند، لازم است که آنها را با دان کامل تغذیه نمایید. همچنین دو هفته قبل از جفت گیری لازم است که از قطره تقویت نطفه (ویتامین ad3e) نیز استفاده شود.

کبوترهای ماده برای تخمگذاری نیاز به دریافت کلسیم بیشتری دارند. لذا قبل از جفت شدن کبوترها و بعد از آن باید خوراک کبوتر را با مواد کلسیم دار همچون پودر صدف و … تقویت نمایید.

شرایط محیط نگهداری برای مست شدن کبوتر

نور و دما و رطوبت تأثیر زیادی بر مست شدن کبوترها دارد. همچنین محیط نگه داری و لانه کبوترها نیز باید تمیز باشد. برای مست شدن کبوتر بهتر است که دمای محیط نگهداری آنها معتدل باشد و رطوبت آن نیز بیش از ۴۰ درصد نباشد.

شرایط محیط نگهداری برای مست شدن کبوتر

کبوترها برای شادابی نیاز دارند که پرهای خود را تمیز نگه دارند. برای این منظور حتما از یک ظرف آب برای استحمام و آبتنی کبوترها استفاده کنید. برای جلوگیری از سرماخوردگی کبوترها آب داخل ظرف گرم و در معرض نور آفتاب باشد تا کبوتر بعد از آن بتواند خودش را خشک نماید.

نکات مهم به هنگام جفت خوردن کبوترها

به هنگام جفت انداختن کبوترها همیشه سعی کنید که پرنده های انتخابی جثه درشت و قوی و ظاهری تمیز و سالم داشته باشند. مکان نگه داری کبوترها باید به دور از استرس باشد. استرس تأثیر زیادی بر نطفه و مست شدن کبوترها دارد. حمله حیوانات همچون گربه و پرنده های شکاری، افزایش بیش از حد دما و سر و صداهای بلند و … می تواند باعث ایجاد استرس در بین کبوترها شود.

قفس نگه داری کبوترها نیز باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا کبوتر در اثر محدودیت دچار افسردگی نشود. همچنین روزانه به مدت نیم ساعت کبوترها را از قفس بیرون بیاورید تا هوای آنها عوض شود. این کار باعث شادابی و نشاط کبوترها خواهد شد.

به بهداشت محیط نگهداری کبوترها بسیار اهمیت بدهید و همیشه جایگاه آنها را تمیز نگه دارید. در کنار تغذیه، آب تمیز . گوارا نیز همیشه باید در دسترس کبوترها باشد.

اگر کبوترهایی که انتخاب نموده اید با هم جفت نخورده باشند لازم است که کبوتر نر را عوض کنید. برخی از کبوترهای نر به دلیل مشکلات ژنتیکی و … ممکن است موفق به جفت گیری نشوند.

کبوترهایی که دهن خور همدیگر شده اند یک دیگر را برای جفت شدن انتخاب نموده اند و باید برای آنها لانه جداگانه در نظر گرفته شود. برای تهیه لانه از انواع لانه پلاستیکی و یا چوبی نیز می توان استفاده نمود. برای پوشاندن کف لانه از مواد نرم همچون کلش و یا کاه برنج استفاده کنید و همیشه آب و دان در کنار لانه قرار دهید.

اگر قصد شما جفت انداختن دو نژاد کبوتر متفاوت می باشد لازم است که پرنده های مذکور را به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز با هم در داخل یک قفس و یا لانه نگه دارید تا پرنده ها به هم عادت کنند. اگر جفت گیری صورت نگرفت باید کبوتر نر را عوض کنید.

به طور متوسط ۲ روز بعد از جفت گیری، کبوتر ماده شروع به تخمگذاری میکند. برخلاف دیگر پرنده ها که تعداد تخمگذاری متغیری دارند، کبوترها در هر دوره فقط دو عدد تخم آن هم با فاصله زمانی یک الی دو روز تولید میکند. در جوجه کشی طبیعی بهتر است که از دستکاری تخم ها خودداری کنید. اگر بر روی پوسته تخم آلودگی وجود دارد آن را تمیز نمایید.

نتیجه گیری

در این نوشتار از وبلاگ چیکن دیوایس به شرح شرایط بهینه برای مشت شدن و جفت گیری کبوترها پرداختیم. مهمترین نکات در خصوص مست شدن کبوترها توجه به سن بلوغ، جنسیت، وضعیت جسمانی و سلامت پرنده و رسیدگی به خوراک و نظافت محل زندگی آنهاست. دان هایی که طبع گرم دارند به سرعت باعث مست شدن کبوتر نر میشوند.

در برخی موارد ممکن است با انجام اقدامات گفته شده کبوتر تمایلی به جفت گیری نداشته باشد. در این صورت بهتر است که کبوتر نر و ماده در دو قفس جداگانه کنار هم چند روز نگهداری شوند. سپس پرنده ها را با هم داخل یک قفس بگذارید و اجازه دهید تا ۱۰ کنار هم باشند. اگر جفت نشدن می بایست کبوتر نر با یک کبوتر نر دیگر جایگزین شود.

اگر بعد از جفت خوردن یکی از کبوترها علائم بیماری داشت، حتما پرنده بیمار را قرنطینه کنید تا بیماری به جفتش سرایت نکند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۱۳ دیدگاه ها

  1. سلام من یه کبوتر شب روز نر با دوکت ماده دارم
    اینا میتونن با هم جفت بشن تخمگذاری کنن؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      معمولا جفت شدن نژادهای مختلف کبوتر برخلاف سایر پرنده ها مشکلی براشون بوجود نمیاره
      بله می تونن

  2. سلام من یه کبوتر پشت سبز نر دارم میتونم با سبز مسافتی جفت کنم نتیجه میده

    1. سلام دوست عزیز
      ژنتیکشون شبیه به همه و میتونن جفت گیری کنن
      ولی خب باید دقت کنی که جفت گیری شون و نتیجه ی اون جفت گیری میتونه به عوامل مختلفی بستگی داشته باشه
      مثل سن، سلامتی، تغذیه، محیط زندگی و تمایلشون به جفت گیری

  3. سلام وقت دوستان با تجربه بخیر و خوشی.من یک جفت کبوتر رائبی داشتم که تخم گذاشتن و جوجه شدن بعد از یه مدت کبوتر ماده را پرنده شکار کرد. موند پدر کبوترها با جوجه ها.یکی از جوجه هارو گربه زخمی کردو مرد الان یه جوجه و پدر مونده.سوالم اینه که آیا کبوتر نر میتونه مثل کبوتر ماده عمل کنه.چون اون کبوتر بچه رو جنسیتشو نمی‌دونم و الان این دوتا جفت گیری میکنن ولی خبر از تخم نیست.ایا کبوتر نر با نر جفت گیری میکنن اگر ماده نداشته باشم.

    1. سلام دوست عزیز
      اگه می خوای بزرگش کنی بهتره جوجه رو برداری بهش سرلاک بدی
      چون نر ممکنه عملکردی مثل ماده نداشته باشه
      نه نر با نر جفت گیری نمیکنه

      1. خسته نباشین کبوتر نر و ماده میشه موقع جفت گیری ماده بپره رو نر

  4. سلام کبوتر های من جفت هستن نزدیک به سه ماه جفت خورده اما جفت گیری نمی کنند بازی چیکار کرد

    1. سلام دوست عزیز
      بعضی از کبوترای نر بصورت ژنتیکی تمایل به جفت گیری ندارن
      می تونی کبوتر نر رو عوض کنی

  5. سلام و عرض ادب من یک جفت طوق سرخ دارم که کبوترنر خیلی مستی میکنه خیلی قور میزنه اما ماده محل نمیزاره و خیلی آماده جفتگیری و تخم گزاری نیست چطور ماده رو برای تخم گزاری آماده کنم ؟

  6. سلام وقتتون بخیر،یک جفت کفتر به خونمون اومدن و موندن ولی بعد چند وقت جفتش دیگه برنگشت نمیدونم چه اتفاقی براش افتاد،الان ماده فقط برمیگرده،میخواستم بدونم این ماده میره برای خودش جفت پیدا کنه؟اگه پیدا نکنه تنهایی براش اتفاقی میافته؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه مشکلی براش نمیاد
      کبوترا تک همسرن و تا آخر عمرشون با جفتشون میمونن مگر اینکه جفتشون تلف بشه و یا هرچی
      اگه ببینه جفتش دیگه نیست بعد یه مدت با یه کبوتر دیگه جفت میشه

    1. سلام دوست عزیز
      بله جفت میشه ولی جوجه هاش ممکنه از لحاظ رفتاری و ژنتیکی متفائت با والدینشون باشن

  7. سلام خسته نباشید
    ببخشید کبوتر بلژیکی با کبوتر پرشی جفت میشه؟
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      بله دوتاشونم از لحاظ ژنتیکی سازگار با هم هستن و می تونن جفت بشن

  8. سلام من خودم ۵ ساله کفتر نگه می دارم همین دو روز پیش دوتا خریدم کردمشون توی یک قفس همین دیروز جفت خوردن کفتر ها رو باید بندازی تو قفس تا نر برای ماده به مدت یک روز مستی کنه بعد کفتر هارو باید در بیاری تاجفت گیری کنن به مدت سه روز این کارو انجام میدی تا کاملا جفت بخورن.

  9. سلام دو تا پلاکی دارم از نر و ماده بودن آنها مطمئن هستم ولی با هم نیستن جا هم دارن چوب هم براشن ریختم برای لانه. غذاشونم گندم هست نک گیری هم میکنند چقدر طول میکشه برام تخم بزارن

  10. داداش کبوتر مادت نمیتونه تخم بزاره ماده رو باید عوض کنی منم ماده تخم نزاشت عوضش کردم ۲ هفته شد تخم کردن و جوجه شد

    1. سلام من یک جفت کفتر دارم جفت گیری هم میکنن دوبار تخم کردن ولی تخما نطفه ندارن میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. سلام نه اول بایدکبوتر نروماده را به مدت ۱۲ساعت درقفس تاریک نگهداری بعد از ۱۲ساعت به قفس دیگری بیندازی و آنها باهم جفت شوند این روش صد درصد عمل میکند

      1. سلام ،اینو دیگه از کجا در اوردی الان من ۲۸ سال کبوتر نگهداری میکنم این حرف تو را اولین بارهست میشنوم

    2. سلام
      من دوجفت کبوتر هم نژادسرورهفت رنگ دارم
      یه جفت خیلی عالی هستن ولی جفت دیگه با
      وجودی که درشت و بزرگ هستن ولی میلی به
      جفت گیری مخصوصا جنس نر ندارد.لطفاراهنمایی
      باتشکر

  11. سلام
    من یک جفت کفتر دارم ولی جفت گیری نمی کنند کفتر نر میخواد جفت گیری کنه و ماده راضی نمیشه

    1. انار براش خوبه مواد زیادی داره که برا سلامتش خوبه مثل تیامین و ریبوفلاوین و بسیاری از ویتامین ها . در ضمن پوست خشک شده و آسیاب شده انار برای درمان بیماری های روده و گوارشی کبوتر از جمله اسهال خونی بسیار موثره

  12. سلام من یک جفت کبوتر دارم که تخم جوجه میشه بعدش جوجه میمیره وکبوتر نر بغ بغو نمیکنه

  13. سلام یه نروماده انداختم پیش هم
    و اینکه مدتیه کنار همن
    نره میره توی جا تخمی و قور میزنه ولی منجر به جفتگیری نشده
    علت چیه؟

  14. سلام یکی از کبوترام جفت داره که میخوام بندازم پیش یه ماده دیگه بعد ماده خودشو بندازم پیش یه نر دیگه میشه یا نه

        1. بله برخی از پرورش دهنده ها استفاده میکنن

    1. بله مشکلی نداره ولی بایدداخل قفس چندروزی باهم باشن تاجفت بخورن

  15. سلام میشه این ماه کبوتران برن توی لک و اینکه چقدر طول میکشه؟

    1. کبوتر اوایل پاییز میره تولک و این اتفاق غریزی هستش. بسته به تغذیه اش داره.

  16. سلام من یه کبوتر دم چتری با یه ساده ماده دارم میخاستم بدونم میشه جفتشون زد؟ مشکلی نداره یا باید یه چتری ماده بگیرم؟

    1. سلام نه مشکلی نداره ولی باید هر دوتاشونو در یک قفس تاریک به مدت ۱۲ساعت نگهداری کنی ودرضمن چوب نشیمنگاه در قفس نگذاری

      1. سلام
        ممنون که تجربتون رو با ما در میون گذاشتین

  17. سلام من ی جفت کبوتر دارم ک لونه جمع نمیکنن و اونی ک میپره روی کمر یکی دیگش تخم میزاره و تخما جوجه نمییشن دوتاشون سنشون زیاد نیس ایا امکانش هست ک دوتاشون نر باشن؟آیا کبوتر نر تخم میزاره

    1. کجا دیدین نر تخم کنه. احتمالا به سن بلوغ نرسیدن تخم ها بدون نطفه اس.

  18. سلام من یه کفتر ماده دارم با هیچ نری جفت نمیشه تمام نر هارو میزنه جوری همو میزنن تا یکیشون از پا در بیاد و همش نرها شکست میخورن از ماده گیش هم اطمینان دارم مست مست ولی نمیدونم چرا هیچ جفتی قبول نمی کنه میزنه

    1. براش یه لونه درست کن، داخلش پوشال نرم بزار. و ببین با کدوم نر رابطش بهتره

    2. سلام منم ی ماده دارم همینجوره ماندم چکارش بکنم ی بارم دستم تخم کردم ولی نرش شاهین زد الانم جفت نمیگیره

  19. سلام .من ۲۰ عدد کبوتر دارم که داخل قفسی نگه می‌دارم. میخوام یه جفت کبوتر باهم داخل همون قفس جفت بزنم جوجه بکشم اشکالی نداره که پیش اون یکی کبوترا باشن البته یه قفس جداگانه بندارم تو اون ولی پیش کبوترای دیگه باشن بخوام جوجه بکشم اشکالی نداره .ممنون راهنماییم کنین

    1. اگه بهشون استرس وارد کنه ،ممکن که جفت گیری نکنن
      اگر دیدی جفت نشدن ، به یک مکان خلوت و اروم انتقال بده

      1. سلام من یه جفت کبوتر دارم لونشون هم خوبه جفت هم شدن ولی نمی دونم چرا جفتگیری نمیکنند

        1. سلام منم یه جفت دارم جفت خوردن اما زیاد جفت گیری نمیکنن بزی وقتا ماده سوار نر میشه

        2. سلتم
          کبوتر ها نسبت به زاتشون زمان بلوغشون متفاوته یا همون زمان پر انداختنشون
          کبوتر تا کاملا ۱۰ده پر نشه امکان نداره پا بدن نخصوصا کفتر ماده صرب که رفتار های خاص خودشوداره

  20. سلام برادر من یه جفت کفتر دارم باهام جفت شدن جریان این چیه که به اینکه نره روی ماده میپره بعدش ماده میپره روی نر چرا؟؟؟

    1. احتمالا هر دو نر یا هر دو ماده باشن
      بهتر که از پرورش دهنده های با تجربه کبوتر بخواهی تا نر و ماده بودن اونا رو تشخیص بده

  21. سلام من کبوترام رو جفت کردم ولی مدتی هست روی تخمشون یه چاهی میاد میشینه و اصلا ماده که تخم کرده نمیره روز تخم بشینه چاهیه میشینه

  22. سلام من یک کبوتر ماده دارم فقط یک بار تخم کرد و روی تخم نخوابیدن ۱۵ روز واستادم هیچ تخمی نکردن و دوستم گفت تخم باطل بذار زیرش بعد از ۳۰ روز بردارم بعد ۳۰ روز شد برداشتم الان ۶ روز که همون طوری دارن جفت‌گیری می‌کنند چوب هم داخل لانه جمع کردن ولی میبینم هیج تخمی در راه نیست میشه راهنمایی کنید خیییلی ممنون میشم با تشکر داریوش

    1. تغذیه کافی داشته باشن
      به پرنده ماده ، تخم مرغ آب پز ، میوه و سبزیجات ، کلم و کاهو و خرفه و سایر مواد غذایی دارای پروتئین و کلسیم بده

  23. سلام من یک جفت کبوتر دارم نر خیلی مسته ولی موقع جفت گیری سوار ماده نمیشه و دهن بهش نمیده چند بارهم جفت گیری کامل کردن ولی ماده تخم نمیکنه حدود یک ماه شده. نظرتون رو بفرمایید ممنون

    1. تغذیه کافی سرشار از پروتئین و کلسیم داشته باشه
      حتما لانه مناسبی داشته باشد و داخل لانه رو با پوشال نرم پرکن و محیط شون آرام و بدون سروصدا باشه

  24. سلام من یک جفت کبوتر دارم
    وقتی میفرستمشون تو لونه ماده نرو میزنه چیکار باید کرد؟

    1. نر رو برای مدتی جدا کن ، اگر بازم با هم دعوا کردن باید نر رو عوض کنی

  25. سلام من دوتا کفتر از دوجای مختلف اوردم یک هفته کنار هم داخل یک لانه بودن اما اثری از چنگ گیری یا ب جفت رفتن نمیبینم نر مسته ولی بازم نمیرن

  26. سلام من هم دو ماده ویک نر دارم جفت نمیشن فقط بق بقو می کنن چکارشون کنم

    1. باید اون نر و ماده ای که با هم خوب هستن رو بزاری داخل قفس بمونن و اون یکی رو بیار بیرون
      براشون لانه بذار و به تغذیه شون رسیدگی کن ، هم چنین محیط آرام و بدون استرسی باید داشته باشن

  27. لطفا تمام کبوترها که زندگی مردم را به کثافت میکشانند. در و پنجره مردم را به کثافت میکشانند رسیدگی. شود ..هر کسی که کبوتر نگهداری میکنه میاد در وپنجره وسطحیاط را تمیز کنه وبشوییه ..یکمی… به فکر مردم باشید.لطفا رسیدگی کنید.

  28. سلام من یک جفت کبوتر داشتم تخم هم دارم یک ماده گرفتم الان یک هفته می گذاره نره با اون یکی ماده جفت گیری می کنه اما تخم نمی زاره

    1. باید تغذیه کافی به ماده بدی و اینکه حتما باید مدتی بگذره تا به محیط جدید عادت کنه

  29. سلام خسته نباشید من تقریبا ی ۲۰تا کبوتر دارم که از بینشون چهار جفت نرو ماده هستن .از وقتی جفت خوردن وقتی میپرن مثل قبلن نمیرن ی مسیر تا میپرن میبینم چهار دور دورخونه میچرخنو زود میشینن.با بااینکه فقط ۴ دونع ماده دارم که دوتاشونم با بقیه میپره ولی الان شل شدن با اینکه بزرگترین کبوترم یکساله نشده تا دوسع ماه پیش واقعا عالی میپریدن بنظرتون ماده هارو جدا کنم ازشون دوباره مثل قبل میپرن یا نه از لحاظ تغذیه و جاه و مکانشم بزرگه

  30. سلام من یک ماده دارم نمیزاره نر سوارش بشه نره فقط کاز میزنه چیکار کنم
    کبوتر ماده سبز هست و نر دوکت

    1. مدتی از هم جدا کن بهشون تغذیه کافی بده
      حتما برای ماده یک لانه خوب درست کن
      بعد از مدتی نر رو بندازش پیش ماده
      جفت میشن

    2. سلام خوب هستین کبوترام مشکل ابریزش بینی دارن
      چی کار باید کرد واسشون

      1. اونایی که مشکل دارن رو از کبوترای سالم جدا کن
        از مولتی ویتامین و تتراساکیلین برای درمان استفاده کن
        از داروخانه دامپزشکی بخر

  31. سلام خسته نباشید من تمام کبوتر هام چند ماهی هست ک دارم جفت گیری میکنن دهن جورم هستن ولی تخم نمیزارن
    مشکل چیه؟

    1. حتما براشون لانه بذار و تغذیه کافی از کلسیم و پروتئین هم داشته باشن
      هوا گرم باشه و آرامش داشته باشن
      کم کم تخم میزارن

  32. سلام من کفتر نر و ماده دارم میزارمشون توی صندوق نر ماده رو میزنه زیاد، میخوام جفتشون کنم چکار کنم؟

    1. مدتی باید از هم جدا باشن
      برای ماده لانه بذارید و غذای پروتئینی و کلسیم دار کافی بهش بدید
      نر هم در یک قفس دیگه تغذیه بشه
      بعد از احساس بی قراری از طرف پرنده های نر و ماده می تونید اونا رو بندازید پیش هم

  33. سلام من کفتر نر و ماده دارم میزارمشون توی صندوق نر ماده رو میزنه زیاد، میخوام جفتشون کنم چکار کنم

    1. بهتر که برای مدتی جدا باشن
      برای ماده لانه بذار و داخل لانه رو با پوشال نرم پر کن
      به تغدیه ماده رسیدگی کن و محیط اروم و خلوتی داشته باشه
      زمانی که ماده خودش برای جفت گیری اعلام امادگی کرد، می تونید نر و ماده رو بندازید توی یک قفس

    2. سلام من کبوتر نرم جفتشو خیلی زده و کلا قسمت پرای سرشو کنده طوری که پوست سرش رفته چرا کبوتر نر جفتشو زده؟

      1. ماده راضی به جفت گیری نبوده برای همین
        نر رو برای مدتی جدا کن تا ماده امادگی خودشو به دست بیاره

      2. سلام من ۲ جفت کبوتر دارم ی جفتش از قبل داشتم و باهم جفت هستند ولی نر اصلا روی ماده نمیره و الان ی جفت دیگه اوردم کبوتر به اختلاف سن هم اهمیت میدهبرای جفت گیری؟؟

        1. بهتر که همسن باشن
          مدتی طول میکشه تا به هم عادت کنن

  34. سلام خسته نباشید یدونه نر دارم با مادش جفته اما جفت‌گیری نمیکنن چیکار کنم؟

  35. با سلام و عرض تبریک سال نو من یک نر جوان دارم کادو دادن .برای ماده میتی میکنه ولی ماده خم میشه برای جفت گیری نر سوارش نمیشه .چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. احتمالا به سن بلوغ نرسیده و یا اینکه تجربه کافی نداره
      بهتر که در بین سایر کبوترها باشه تا ازشون یاد بگیره

  36. باسلام من یه جفت ککفتر دارم که باهم نوک گیری میکنند و کبوار نر میره روی لونه میخوابه و قور قور میکنه ولی ماده رو لونه نمیره دلیل این کار نر چیه؟

    1. اونم به مرور زمان میره
      شرایط محیطی کاملا ارام و بدون استرس رو براشون فراهم کن
      تغذیه کافی هم داشته باشن

  37. سلام من یک نر و ماده دارم نر و ماده نوک گیری میکنند اما نر سوار ماده نمیشه تا جفگیری کامل بشه دلیل سوار نشدن نر چیه هردو هم مستن

    1. از نر و ماده بودن اون مطمئن هستید، پرنده های هم جنس هم بعضی وقتا نوک گیری می کنن
      نر باید نوک ابی و ماده باید نوک قهوه ای داشته باشه
      حتما لانه داشته باشن و داخل لانه رو با پوشال نرم و تمیز پر کن

  38. سلام من یه ماده دارم تو لونش تخمم داره نرش مرد ی نر اوردم انداختم پیشش ولی میزنتش و نمیزاره ب ختمهاش نزدیک بشه
    ینی امکان داره تا تخم داره نررو بزنه و جفت نه
    چیکار کنم زودتر جفت بشن

    1. تا زمانی که روی تخم هستش
      نر رو ازش جدا کنید، بعد از مشخص شدن تکلیف تخم (یا جوجه میشه یا پوچه)
      می تونید نر رو بندازید پیش ماده

  39. چرا برخی سایت ها میگن جفت گیری کبوتر برادر و خواهر نباید انجام بشه؟

      1. سلام
        خواستم بدونم اگر سر کفتر ماده ام زخم باشه در جفت گیری ایرادی دارد ؟

        1. علت زخم رو پیدا کنید و درمانش کنید
          شاید پرنده نر اینکار رو کرده باشه باید از هم جدا کنید.

      2. سلام من یه جفت کبوتر سبز تاجی با زاغ تاجی دارم جفتن تخمم دارن ولی نرش ک سبزه باشه خیلی مسته و با یه ماده دیگه هم دون ب هم دادن از دهن
        برا اون ماده نر گرفتم ولی جفت نمیخورن لطفا راهنمایی کنید

        1. خوب معلوم که به نر سبز عادت کرده
          بهتر که اون نر رو پیش هر دو ماده بندازید ، ببینید چه رفتاری از خودشون نشون میدن
          اگر هر دو ماده راضی بودن و دعوایی بین شون اتفاق نیفتاد و مهم تر اینکه کبوتر نر با هر دو ماده جفت گیری کرد، مشکلی پیش نمیاد
          اما در صورت مشاهده دعوا باید یکی از ماده ها رو از قفس بیرون بیاری ، اونی که نر زیاد بهش اهمیت نمیده رو بیرون بیار

  40. سلام من یه جفت کبوتر دارم وقتی که میرن داخل خونشون نر بق بق می‌کنه و ماده رو میزنه چیکار کنم

    1. باید اونا رو مدتی از هم جدا کنید
      احتمالا نر میخواد جفت گیری کنه و ماده به خاطر نبود شرایط مناسب تخم گذاری ، اجازه این کار رو نمیده
      تا فصل بهار بهتر که اونا رو از هم جدا کنی

      1. سلام من یک ماده سوسکی دارم جفت داره دهن جورن نر رو ماده می ره اما تخم نمی گزاره ساحب قبلی کبوتر می که پیش من تخم نداشته

        1. حتما به سن بلوغ نرسیده یا شرایط محیطی مناسبی ندارن

  41. سلام من دیروز دیدم کبوترام چنم چنگو کردن تا منو دیدن سریع رفتن. شبا ماده داخل دلی هس و نر روی دلی. خاستم بدونم آیا اینا جفت هستن؟

    1. اگر زیاد با هم هستن و به هم دان میدن ، به احتمال زیاد جفت هستن

  42. باسلام خدمت اساتید
    من یک جفت کبوتر داشتم که تخم کردن چند روزی ، میخواستم بپرسم که اشکالی که نداره که یک جفت دیگه طوی اون محیط بندازم‌.

    1. بهتر که جدا باشن و بین شون یک توری فلزی قرار بده تا بین نر ها درگیری اتفاق نیفته

  43. سلام من یک جفت کبوتر دارم . شبا ۲ تایی میرن ت دلی. اگر نره دیکه بره ت دلی ماده باهاش درگیر میشه. ۱۰ روز هس پیشه هم شبا هستن اما من نوک گیری ندیدم پشتی هم ندیدم

      1. سلام من مرتضی ام یک کفتر ماده قره مینا ویک نر سار آلمانی دارم اینا سه روز شبانه با هم بودن و لی اصلا نر دنبال ماده راه نمی ره ماده بیشتر به نر اهمیت میده ونر هنوز نپریده رو ماده خیلی نگارنم
        کلی ام ویتامین و داروی مست کردن گفتر نرو اینجور چیزا دادم بهش هیچ جواب نداد البته اینا رو قبل از اینکه باهم تنها بزارمشون ۳ روز دادم بهشون لطفا یه راه حل بگین بهم ممنون🌹

        1. از نر و ماده بودن اونا مطمئن هستید، شاید هر دو ماده باشن
          ایا از بالغ بودن پرنده نر مطمئن هستید؟

  44. با سلام از سایت خوبتون واقعا متشکرم خیلی سوال های مهمی داشتم همشون اینجا بود و.مرسی یه سوال دارم من دوتا کبوتر از نژاد نوک کوتاه و پرطاوسی خریدم بعد دو هفته جفت شدن و الان ده روزی میشه که نوک گیری و جفت گیری مکنن لانه هم دارن ولی نمی‌دونم چرا تخم نمیکنن .شاید بخاطر جثه کوچک هم نر وهم ماده تخم نمیکنن.اگه جواب بدید مرسی .از خدماتتون .

    1. حتما باید به سن بلوغ رسیده باشن
      محیط شون باید کاملا گرم و اروم و بدون سر و صدا باشه
      با بخاری یا لامپ مادون قرمز محل نگهداری کبوترها رو گرم کن
      اگر باز هم تخم نذاشتن تا بهار صبر کن

  45. سلام
    من امروز یه ماده خریدم
    شبیه نره
    ولی همدیگرو میزنن
    بهشون گندم میدم با کمی ذرت
    آب و جای تخم گذاری هم دارن
    کی حفت میشن یا اصلا جفت میشن؟

    1. اگر همدیگر رو میزنن باید جدا از هم باشن
      تا زمانی که دعوا دارن باید جدا از هم باشن
      از یک پرورش دهنده با تجربه بخواهید که نر و ماده بودن اونا رو براتون تشخیص بده

    2. ببخشید الان دیگه دهن به دهن هم میشن و دیگع با هم دوست شدن
      ولی ندیدم جفت گیری کنن
      الان جفتن؟

      1. ماده اصولا باید بره داخل لانه یعنی لانه رو گرم کنه
        اگر از نر و ماده بودن اونا مطمئن هستید جای نگرانی نیست ، به زودی جفت میشن
        فقط محیط اروم و تغذیه کافی داشته باشن
        البته حتما باید محل شون رو به کمک لامپ مادون قرمز یا بخاری گرم کنید

  46. سلام من یه جفت زاغ آبادانی دارم چند ماهی هست با هم جفت شدن ی جورایی خواهر برادرن . از تابستون ۱۰ بار تخم گذاشته ماده اما بعد دو روز تخم رو از لونه میندازه بیرون براشم ظرف میذارم که داخلش ماسه اس باز میره رو زمین تخم میکن . اگه راهنماییم کنی ممنون میشم ( داخل گنجه ان اما ی جای ۱۸ کیلویی گذاشتم داخل گنجه میره اونجا کف ۱۸ کیلویی تخم میکنه)

    1. داخل همون ۱۸ کیلویی رو با کاه یا پوشال نرم پر کن تا اونجا تخم گذاری کنن و به تغذیه شون رسیدگی کن
      اصلا به تخم ها دست نزن شاید دست زدن شما باعث میشه تخم ها رو بندازن بیرون

    1. باید بیم ۳ روز الی یک هفته دیگه از تخم بیان بیرون
      به تخم ها دست نزنید
      فقط دما و رطوبت محیط رو ببرید بالا تا جوجه ها به راحتی بیان بیرون

      1. سلام
        میشه کبوتر یهودی با کبوتر معمولی که از لحاظ جثه کوچکتر هست جفت زد؟؟ با تشکر

        1. اگر با هم سازگار باشن میشه
          ولی معمولا کبوترها با نژاد خودشون جفت میشن

  47. سلام من دوتا کفتر دادم از تابستان باهم جفت شدن بعدش برای خودش سبد درست کرده با چوب ولی تخم نمیذاره مشکل از چیه

    1. هوا سرده ، غذای کافی نداره و روزها کوتاه برای همین
      محیطش رو گرم کن و غذای کافی بده و لامپ ها رو تا ۱۱ شب روشن بذار
      البته اجازه بدید الان استراحت کنه و تخم گذاری رو بذارید فصل بهار که هوا گرم میشه
      چون اگه الان جوجه ها بیان بیرون تلف خواهند شد.

  48. سلام من دوتا کبوتر نر و ماده دارم که هرجا میرن باهمن
    میرن تو لانه باهم دونه میخورن نزدیک ۵روز هست پیش همن نمیدونم جفت شدن یا نه ولی هنوز جای تخم گذاشتن براشون نزاشتم بنظرتون جفت شدن؟

    1. حتما لانه تخم گذاری براشون بذار و جاشون باید گرم و خلوت و با ارامش کامل باشه
      تغذیه کافی هم در اختیارشون بذار جفت میشن

  49. سلام من یه کبوتر ماده دارم تقریبا سه هفته با یه نر بود جفت نمیشد و همش نر دنبال ماده میکرد و نوک میزد.بعد نرش رو عوض کردم الان سه هفته هست با این نر جدیده هنوز هم جفت نشده و باز هم نر جدید، ماده رو نوک میزنه
    الان باید چیکار کنم

    1. مشکل اینجاست که لانه درست و حسابی نداره و یا مکانش امن نیست برای همین ماده اجازه جفت گیری نمیده
      مشکل از شماست که مکان اروم و بدون استرسی رو براشون فراهم نکردید
      اونا باید در یک محیط گرم و در ارامش کامل جفت گیری کنن
      ضمنا به تغذیه ماده هم رسیدگی کنید حتما از انواع دانه ها ، میوه و سبزیجات و تخم مرغ اب پز و … استفاده کنید

  50. سلام .
    ببخشید من دو تا کبوتر دارم نر و ماده انهارا انداختم در یک کابینت قدیمی جفت بشن و اونجا تاریک هت تو تاریکی جفت میشن یا باید انها را جای روشن بزارم تا جفت شن؟

    1. نه باید جای روشن باشه ، اونا برای جفت گیری نیاز به ۱۵ ساعت روشنایی دارن
      بهتر که در یک اتاق بذارید و دمای اتاق رو به کمک بخاری بالا ببرید، کابینت جای اصلا خوبی نیست لطفا به حیوانات ظلم نکنید.

      1. ببخشیدمن الان اونارو ۸روزه که انداختم جفت گیری و الان دیگ از هم جدا نمیشن و همدیگرو رو هم اصلا نمیزنند اما من ندیدم که جفت گیری بکنن الان باید بازهم پیش هم بمونن یا بندازمشون تو قفس برای تخم گذاری؟

        1. بنداز تو قفس و حتما باید لانه تخم گذاری هم داشته باشه
          دمای محیط رو به کمک بخاری بالا ببر و حتما تغذیه کافی داشته باشن
          لامپ ها رو هم تا ساعت ۱۲ شب روشن بذار

  51. سلام امروز دیدم که تخم گذاشتن
    اولش یکم خوابیدن ولی دیگه روش نخوابیدن
    چرا؟؟
    یکی گفت تخم دوم بزارن میخوابن منتظر تخم دومن
    درستع؟

    1. اره به احتمال زیاد
      برای اینکه جنین داخل تخم نمیره ، حتما دمای اتاق رو تا ۳۰ درج بالا ببر و رطوبت هم بالای ۵۰ درصد باشه

  52. سلام یه جفت کفتر دارم
    از جمعه ک جفتگیری کردن
    تا امروز هروز طبق مشاهدم یه بار جفتگیری کردند امروز حتی دوبار دیدم
    چهارروزه
    ولی خبری از تخم نیست؟
    یا کی تخم میزارن

    1. تغذیه کافی به ماده بدید
      حتما تخم مرغ اب پز ، دانه های مقوی ، مولتی ویتامین و پودر پوسته تخم مرغ داشته باشه
      لانه هم باید در مکان گرم و ساکتی قرار بگیره

  53. سلام ببخشید من به کبوتر هام طبق شنیده ها و گفته ها عدس و گندم و کشمش و برنج میدم این دانه ها و غذاها برای کبوتر ها مفید هست یا نه؟

    1. بهتر که غذاهای شیرین مثل کشمش زیاد ندید و روی دانه ها و میوه و سبزیجات تمرکز کنید.

  54. سلام من یه کفتر نر و ماده خریدم دوروز پیش
    زیر سبد گذاشتم جفت میشن؟
    ماده دنبال نر میره ولی نره بی محلی میکنه
    باید عوض کنم نر رو؟

    1. باید مدتی بگذره به هم عادت کنن چون قبلا با هم اشنایی نداشتن
      محیط شون باید بزرگ باشه تا تحرک کافی داشته باشن چون زیر سبد الا جای مناسبی نیست
      ماده حتما باید لانه مناسب برای تخم گذاری داشته باشه و تغذیه کافی در اختیارشون بذارید
      ساعات روشنایی رو به ۱۶ ساعت برسونید و حتما محیطشون رو با استفاده از بخاری گرم کنید.

  55. سلام من ۳روز پیش یک نر و از ماده جا کردم که با اون ماده ۲۰تا جوجه داشتن الان میخام نر رو با یک ماده دیگه جفت بزنم فقط کفتر ماده نر رو میزنه به نظر شما چکار کنم

    نر رو هم دو بار عوض کردم ولی چون از ماده خوشم میاد میخوام با اونی که میخام جفت بشه

    1. مدتی باید از هر جدا باشن تا کم کم به هم عادت کنن بعد می تونید بندازید پیش هم

      1. الان من از دیروز انداختم پیش هم دیروز یکم که ماده نر رو زد بعد نوک گیری کردن من الان رفتم دیدمشون دیدم که اصلا هم دیگرو نمیزنن الان جفت شدنند؟؟

        1. ۳,۴روز بود که تو جفت کن نگهشون میداشتم امروز صبح گذاشتمشون لونه پیش اون یکی کبوترا الان دیدم نر نرفته تو لونه وقتی کبوتری دیگ میاد لونه میزنه از لونه میبره بیرون ولی به ماده چیزی نمیگه و نر من خیلی پیر هست اما ماده جون هست مشکل از اون نباشه؟

        2. به مرور زمان جفت میشن
          حتما به ماده غذای کافی بدید حتما تخم مرغ اب پز و پودر پوسته تخم مرغ رو همراه با دانه ها و انواع میوه و سبزیجات بده تا برای تخم گذاری اماده باشه

  56. سلام من ۲تا کفتر دارم نر و ماده دارم میخواستم ببینم چرا جفت نمیشن چرا همدیگر رو نمیزنن اگه بگی ممنون

    1. احتمالا هر دو ماده یا هر دو نر هستن
      باید از نر و ماده بودن اونا مطمئن بشید، به یک پرورش دهنده با تجربه کبوتر مراجعه کنید

  57. سلام من یه نر و ماده طوقی خریدم میخاستم بدونم باید لانه کفتر برای جفتگیری باید دور از بقیه کفتر ها باشه یانه میشه تو گنجه هم جفت کرد مثلا زیر یک سبد میوه

    1. بهتر که اون جفت کبوتر دور از بقیه باشه
      تا براشون مزاحمت ایجاد نکنن
      کبوتر ماده باید در ارامش کامل روی تخم ها بخوابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس