مسابقات گرو

مسابقات گرو

مسابقات گرو – عشق بازان به واسطه پرورش کبوتران پروازی برای مسابقات سالانه که در اصطلاح به آن (گرو) میگویند، یعنی پرورش دهنده سعی بر این دارد تا خصوصیات دیگری به غیر از زیبایی را نیز در پرنده مد نظر قرار دهد.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از کبوتر
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

یعنی در ابتدا میخواهد کبوترانشی باهوشی باشند، خوب خانه را بشناسند و باز ایند (در اصطلاح خوش سو باشند) زمان مناسبی را بتوانند در آسمان مقاومت نموده و دوام بیاورد (حد اقلی پنج ساعت برای حرفه ای ها) و بعد از این خصوصیات، زیبا هم باشند که به این کبوتران (ششدانگ) میگویند که این مهم پس از سالها مرارت به دست می آید.

معمولاً خبرگان این فن، چنین کبوترانی دارند. بنابراین پرورش دهندگان سعی بر این دارند که کبوتران با خصوصیات بالا را با یکدیگر درآمیزند تا نژادهای نو و پر طاقت دیگری به وجود آیند که مورد توجه همگان قرار گیرند. چنان که برخی از بزرگان این فن نژادهای ششدانگی فراهم آورده بودند که با انها به معروفیتی خاصی دست یافتند مانند کله خالدارهای مرحوم انصاری یا سینه طلایی های مرحوم رحمان خان و یا پشت قرمز های مرحوم تقی ارباب.

مسابقات نیز طریق خاصی دارد که شرح مختصری از آن جهت توجه عاشقان این پرنده زیبا بیان می گردد. در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای تهران، قم، کاشان و برخی شهرهای شمالی و شمال غربی کشورمان و نیز اغلب بلادی که به طریق تهرانی ها این پرنده را پرورش میدهند، هر ساله مسابقاتی تماشایی بر پا میشود و این مسابقات برخلاف مسابقات نقشی بازان است و ملاک داوری و نزدیکی راه نیست و در این مسابقات کبوتران میبایستی در ساعت معینی از روز به پرواز درآمده و در بدترین و گرم ترین شرایط آب و هوایی حداکثر پرواز خود را نموده و به لانه بازگرداند.

برای اینگونه مسابقات در سایر فصول سال، به دور یکدیگر جمع میشوند و مانند میدان کارزار برای یکدیگر رجز میخوانند و حریف میطلبند تا کسی برای مبارزه پیدا شود و بعد از یافتن به اصطلاح حریف ، قراردادی با حضور معتمدین دو طرف بسته میشود که مثلاً چند عدد از کبوترانشان را و در کدامین روز از اولین ماه تابستان (تیر ماه) به پرواز در آورده و در حضور داوران دو طرف که از خبرگان این فن هستند چقدر این پروازهای دست جمعی به طول میانجامد و هر طرف که کبوترانش بیشتر پرواز کرده و ساعت بهتری نسبت به حریف بیاورد برنده محسوب میشود و ساعت آن نزد همگان اعلام میگردد.

داوران بایستی پرندگان بازگشته پس از این سفر طولانی را مورد بازبینی قرار دهند و فتوا دهند که آیا این کبوتر پریده است یا نه و جمع کلیه کبوترانی که باز گشته اند را از اولین تا اخرین جمع نموده تقسیم به تعداد اولیه کبوترانی پرواز داده شده مینمایند، معمولاً کبوتران ممکن است در یک روز دچار افت شده و به بلایای مختلفی دچار شوند از جمله در چنگ عقاب و سایر پرندگان شکاری گرفتار شوند و یا زخمی شوند (توسط همین پرندگان) و یا دچار اشکال در پرواز از جمله بیماری ها شده (بیماریشان در اثر فشار پرواز بروز کند) ونتواند آن روز به لانه بازگردد و به ضرر پرورش دهنده و مسابقه دهنده تمام شده و در تعداد و تقسیم شدن ساعت هیچ گونه تغییری حاصل نخواهد شد .

لازم به ذکر است که هر پرواز دهنده ای برای این که کبوتران خود را بهتر بشناسند آن ها را علامت گذاری می نمایند و آنچه مصطلح است رنگ است که زیر بالا ها معمولاً می مالند که از پایین قابل رویت باشد و در روز مسابقه و در حضور داوران، کبوتران خود را مهر می نمایند یعنی روی بال یا دم پرنده نام، آدرسی و شماره تلفن خود را که در مهر ثبت است می زنند.

تا هم با کبوتر دیگری در روز مسابقه اشتباه نشود و هم اگر عشقبازی آن را گرفت و قصد عودت آن را داشت بتواند با شماره تلفن ثبت شده بر روی بدن پرنده با صاحب آن تماس گرفته هم باب دوستی جدیدی را باز کنند و هم پرنده را به لانه باز گردانند.

مسابقات گرو

چون مسابقاتی که اخیراً برگزار می شود کاملاً حرفه ای و کاری بس مشکل و اوقات فراوانی را می طلبد، بنابراین این کار از عهده عموم مردم خارج است یعنی کسی که مسابقه ای را برگزار میکند می بایست جا و مکانی خاصی داشته باشد.

از دوستان خود برای این کار مدد جوید و یاری طلبد، برای کبوتران مراقبت های ویژه ای در نظر بگیرد و چون در هر صنفی آتش بیار معرکه فراوان است و هر کسی چیزی میگوید، برگزار کنندگان مسابقات نهایت دقت را در امر مسابقه نموده حتی چند نفر را معمولاً به خانه حریف (طرف مقابل مسابقه) میفرستند تا نظاره گر طریقه آب و دان دادن به پرندگان باشند تا خدای نکرده با ویتامین های موجود در بازار اصطلاحاً آن ها را دوپینگ ننمایند و قدرت پرواز آنها را به طور غیر طبیعی افزایش ندهند.

پس از انجام این مراحل داوران سعی بر اجرای مو به موی کلیه متون ثبت شده در قرار داد مسابقه می نمایند، صاحبان مسابقه در روز موعود دوستان و آشنایان خود را دعوت نموده و به طرز باشکوهی مانند مراسم جشن و سرور از صبح زود به وسیله صبحانه از آن ها پذیرایی می نمایند و به فراخور حال کبوترانشان، اگر پرواز آنها تا ظهر طول کشید با نهار مفصلی از همگی آن ها پذیرایی مینمایند.

دوستان نیز برایشان گوسفند می کشند و با عود و عنبر و اسفند و صلوات های مکرر، نقل و شیرینی و دسته های گل هدیه می آورند و به تماشای هنر نمایی این پرندگان جادویی می پردازند و دوستانی که شاید سالیان دراز به علل مختلف نتوانسته اند یکدیگر را ملاقات کنند هم دیگر را دیده و دیداری تازه می کنند و ساعاتی را به خوشی می گذرانند و اغلب این گونه مراسم و مسابقات برای دید و بازدید و هنر پرواز کبوتران و پرورش دهنگان برگزار مي گردد و مادیات اغلب برای تشویق و شرط بندی و گرم شدن مسابقه است که اصولاً به طرف بازنده پس داده خواهد شد و نکته دیگر اینکه در مسابقات ورود کبوتر خارجی ممنوع است و یا اگر چند نفر به دور از چشم داور مانع نشستن حیوان شود و با چیزی آن را ترسانند تا نشیند داور می تواند سریعاً گرو را متوقف کند.

انواع کبوتر

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام یه سوال داشتم منوشیم جواب بدید من الان پنج روزه که جوجه شده میخواستم بدونم که من لان میخوام شبیه کفترم نرم بشه شبیه عروس است الان که هنوز دورش پر نیشت یک ذره بزرگ شد شبیه اون میشه یعنی دورسرش پر درمیآید یااز همون اول که از تخم در آمد باید شبیه همون باشه ممنون میشم بگید لطفا خواهش میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس