پرورش و نگهداری از کبوتر : نژادهای کبوتر

پرورش و نگهداری از کبوتر : نژادهای کبوتر

پرورش و نگهداری از کبوتر : نژادهای کبوتر  کبوترها به دو دستهٔ وحشی و اهلی تقسیم می شوند. کبوترهای وحشی همچون اجداد اولیهٔ خویش هنوز در بسیاری از مناطق مختلف جهان زندگی می کنند و هنوز بررسی چندانی بر روی نژادهای این کبوترها صورت نگرفته است. از آن میان، تنها نژاد کبوتر چاهی که تا حدودی با کبوترهای اهلی خو گرفته است، مورد مطالعه قرار گرفته است.

کبوتر چاهی، از لحاظ اندازه و شکل و قیافه شبیه کبوتر اهلی است وی دارای رنگ مخصوص به خود می باشد که این پرنده را از سایر کبوتر های اهلی متمایز می سازد. این گونه در اغلب کشورهای جهان دیده شده و در کشور ما نیز در تمامی استان ها یافت میشود. کبوترهای چاهی که در تهران و اطراف آن زندگی می کنند دو دسته می باشند، یک دسته که تقریباً ۹۰ درصد کبوترها را تشکیل می دهند، آنهایی هستند که در شهرها روی شیروانی ها و سقف عمارات و بناهای مختلف زندگی می کنند و لانه گذاری آنها هم در همین مکانها صورت می گیرد.

این دسته از کبوترها در هنگام طلوع آفتاب دسته دسته دور یکدیگر جمع میشوند و به صورت گروه های خیلی بزرگ برای تغذیه به صحرا می روند و همواره کمی پس از طلوع آفتاب (در فصل تابستان و اوایل پاییز) می توان آنها را در صحرا مشغول تغذیه دید. معمولا به دنبال دسته های اول کبوتر که در نقطه ای پایین می آیند، دسته های دیگر نیز که از آن نقطه عبور می کنند در همان جا می نشینند؛ بدین ترتیب ممکن است در پای یک خرمن، دسته جات خیلی بزرگ کبوتر که تعداد آنها حتی ممکن است به پنج هزار برسد.

کبوترهای جنوب شرقی تهران معمولاً برای تغذیه به دهات شرقی و جنوب شرقی شهر ری (در فصل تابستان) و به دهات ورامین (در فصل زمستان) می روند و کبوترهای جنوب غربی و غرب تهران به دهات غرب تهران حدود یافت آباد و چهاردانگه (در فصل تابستان) و به دهات شهریار (در فصل پاییز و زمستان) می روند. در فصل تابستان، کبوترها صبح برای تغذیه خارج شده در حدود دو ساعت پس از طلوع آفتاب دو مرتبه به شهر برمی گردند و از ساعت یک تا چهار بعدازظهر تعداد خیلی کمی از کبوترها به صورت دستجات سه تا شش تایی مجدداً برای تغذیه به صحرا  برمیگردند،دسته دوم کبوترهایی هستند که در چاه های قنات دهات زندگی و درآنجا لانه گذاری میکنند.

تعداد این دسته خیلی کمتر از دسته قبلی می باشد؛ ولی از لحاظ ساعات تغذیه شبیه انها می باشند؛ منتهی در فواصل ساعات تغذیه در داخل چاه به استراحت می پردازند به طوری که اگر در حدود ساعت ده صبح یا غروب آفتاب به سر چاه محل لانه گذاری این کبوترها رفته، مقداری سنگ داخل آن بریزیم ممکن است تعداد خیلی زیادی کبوتر، حتی تا چهارصد پرنده از یک چاه بیرون آمده و به پرواز درایند (ورجاوند ۱۳۳۴). تخمگذاری کبوترهای چاهی اصولاً از اوایل فصل بهار شروع میشود و در هر مرتبه کبوتر ماده دو تخم میگذارد و مدت ۱۹ تا ۲۰ روز روی تخمها می خوابد البته کبوتر نر نیز در کار خوابیدن روی تخمها شرکت می کند ولی کبوتر ماده زمان بیشتری را بر روی تخم ها سپری می کند.

جوجه ها پس از آن که از تخم بیرون آمدند، در لانه می مانند تا کاملاً رشد و نمو نمایند و قادر به پرواز شوند در فاصله این مدت جوجه ها توسط کبوتر نر و ماده از راه دهان تغذیه می شوند. پس از این که جوجه ها به پرواز درآمدند، کبوتر ماده مجدداً تخمگذاری میکند و این عمل در عرض سال سه الی چهار مرتبه تکرار میشود (ورجاوند ۱۳۳۴).

در فصل زمستان و بهار تعداد کبوترها در صحرا خیلی کم، ولی در فصل تابستان و اوایل پاییز فوق العاده زیاد است و در همین موقع است که به شکار آنها مبادرت میورزند. نژادهای اهلی کبوتر، بسیار متنوع و پراکنده است به طوری که در هر کشوری تقریباً چندین نژاد اهلی وجود دارد. به همین دلیل این گروه به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: الف – نژادهای اهلی در ایران با – نژادهای اهلی خارجی.

الف – نژادهای اهلی در ایران

متاسفانه تاکنون بررسی دقیق و کاملی در این مورد صورت نگرفته است. در اینجا به صورت گذرا برخی از این نژادها معرفی می شوند.

کبوتر-بغدادی

۱- نژاد بغدادی: به کبوترهای این نژاد کبوتر نامه رسان، کبوتر نامه بر، کبوتر قاصد و کبوتر پیک نیز گفته می شود. این نوع کبوتر، گران قیمت تر از سایر کبوترها است، در گذشته پادشاهان برای حمل مکاتبات خود از ان استفاده می کرده اند.

این کبوترها بدنی کشیده و دراز، گردنی دراز، صورتی کشیده و نوکی بلند و روی دماغ خود زائده ای دارند. این کبوترها به رنگهای مختلف، سیاه، سفید، ابلق، زرد و غیره یافت میشوند، سرعت شان زیاد است و به طور مستقیم پرواز می کنند.

کبوتر-نژاد-چتری

۲- نژاد چتری: به کبوترهای این نژاد، گردن شکسته نیز گفته می شود و از کبوترهای زینتی به شمار می روند و به رنگهای مختلف یافت میشوند، حالت دم در این کبوتر ایستاده و گشوده است، که در نژاد چتری اصیل دارای ۲۴ پر است ولی در چترهای غیر اصیل معمولی ۱۲ تا ۱۴ پر دارد.

کبوتر--نژاد-شامی

۳- نژاد شامی:

کبوتری با جثه کوچک، به رنگ سبز کاکولی و شاه پرهای سفید رنگ است که پرهای روی سینه اش فر دارد، سر کوچک، نوک کوچک، پاها ظریف، وزن آن ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم است. پرواز معمولی آن ۵ دقیقه تا ۱۰ دقیقه است. از دستهٔ کبوترهای زینتی است و قدرت پرواز زیادی ندارد.

۴- نزاد تلسکوپی:

نژاد بسیار کوچکی است. تعداد پرهای دم کم بوده، چشم ها برآمده و کوچک و پاها نیز کوچک است. معمولاً به رنگ قهوه ای و یا سفید

یکنواخت است هرچند به رنگهای دیگر نیز وجود دارد. معمولاً شعبده بازها از این نژاد برای چشم بندی و تردستی استفاده می کنند.

۵- نژاد هلندی:

کبوترها فر دارد، پاهایشان نیز پوشیده از پر است ؛ چاق بوده و قدرت پرواز ندارند و بیشتر جنبهٔ زینتی دارند و به رنگهای مختلف دیده

می شوند.

۶- نژاد یاهو:

کبوتر یاهو کبوتری است که صدای یاهو می دهد. این کبوترها کوچک بوده و به کلی سفید رنگ می باشند و پنجه هاشان پوشیده از پر است.

۷- نژاد کاشی:

این نژاد منسوب به شهر کاشان است. کاکولی و چشم زرد است و قدرت پرواز خوبی دارد و می تواند ۹ تا ۱۰ ساعت پرواز کند. وزن آن بین۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم است، به رنگهای مختلف وجود دارد و علاوه بر قدرت پرواز مناسب، کبوتر زیبایی نیز به شمار می رود.

۸- نژاد تهرانی اصل:

۱۰ ساعت پرواز میکند. معمولا کبوتر ماده زرد رنگ و جنس نر شرور است. وزن آن تقریباً به ۴۰۰ گرم میرسد و برخی از انواع آن، قیمت های گزافی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋