طرز تهیه گل شور برای کبوتر

تهیه گِل شور برای کبوتر

کبوترها در زمان جوجه کشی و در زمان جوجه دار شدن نیاز بیشتری به مواد معدنی و تقویت کننده ها دارند. بدین منظور پرورش دهنده ها از روش های مختلفی استفاده نموده تا نیاز کبوتران خود را تأمین کنند. گل شور یکی از روش های تأمین کلسیم و برخی املاح معدنی برای کبوترها می باشد. همچنین گل شور به سیستم گوارش پرنده در هضم و دفع بهتر غذا نیز بسیار کمک میکند. ممکن است هر شخصی بنا به تجربه خود روش جداگانه ای برای تهیه گل شور در پیش گیرد ولی در کل مواد اولیه و روش تهیه آن یکی است. در این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس چندین روش طرز تهیه گل شور برای کبوتر را شرح داده ایم.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» دارای بدنه ی سبک و بسیار مقاوم
» مجهز به پیشرفته ترین نسل حسگر دما و رطوبت
» بهره گیری از بروز ترین تکنولوژی دنیا در مونتاژ قطعات
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

خواص گل شور برای کبوتر

گل شور سرشار از کلسیم و مواد معدنی بوده و برای کبوترها خاصیت زیادی دارد. کبوترهای ماده در فصل جفت گیری نیاز بیشتری به کلسیم دارند تا پوسته تخم ها کیفیت لازم را داشته باشد. وگرنه کمبود کلسیم باعث مشکلاتی از جمله شکسته شدن تخم در شکم پرنده (به دلیل نازک بودن پوسته) میشود. همچنین کمبود کلسیم باعث ضعف استخوانی کبوترها شده و تخم های حاصل از این پرندگان نیز به لحاظ جوجه کشی قابل استفاده نیست.

اما وقتیکه گل شور در اختیار این پرنده قرار گیرد، علاوه بر تأمین کلسیم، سنگ ریزه های داخل گل شور باعث هضم بهتر غذا در سنگدان کبوتر خواهند شد. همچنین استفاده از گل شور مانع اسهال کبوتر میشود و به هضم بهتر غذا در سنگدان پرنده کمک میکند.

مواد لازم:

  • مقداری خاک رس و شن یا ماسه ریز
  • مقداری نمک دریایی
  • سبوس گندم
  • آب
  • یک تکه چوب

روش اول

خاک رس را میتوانید از مصالح فروش ها تهیه کنید. در ابتدا خاک رس را با الک ریز، الک بزنید و دانه های درشت آن را جدا کنید. خاک رس الک شده را درون یک تشت ریخته و مقداری آب به آن اضافه نمایید. سپس به خوبی آن را ورز دهید تا حالت خمیری به خود بگیرد. خمیر خاک به دست آمده را به مدت یک روز در سایه و در یک جای مناسب نگه دارید. روز دوم مجددا کمی آب به آن بزنید تا باز شود سپس آن را به خوبی ورز دهید. مجددا تا روز بعدی صبر کنید. این کار باعث میشود که گل شور به دست آمده حالت نیمه نرمی داشته و دچار ترک نشود.

روش اول تهیه گل شور - چیکن دیوایسدر روز سوم، کمی نمک دریا و سبوس گندم به خاک رس اضافه کنید. همچنین به اندازه یک هشتم مخلوط به دست آمده، ماسه ریز به آن اضافه کنید. بهتر است که ماسه ریز همراه با پودر صدف دریایی باشد. چون پودر صدف دریایی سرشار از کلسیم است. اکنون کمی آب به این مخلوط اضافه نموده و مخلوط را به خوبی ورز دهید. گل به دست آمده را به شکل کله قندی درآورده و داخل آن را کمی گود کنید تا بعدا به راحتی بتوان ان را خیس کرد. در قسمت نوک گل شور یک تکه چوب قرار دهید تا کبوترها نتوانند بر روی گل شور بشینند و آن را کثیف کنند. گل شور به دست آمده را در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

در داخل گل شور ویتامین یا پودر کلسیم و دانه هایی که به مرور زمان فاسد میشوند، اضافه نکنید. همچنین از اضافه کردن مواد کلسیم دار دیگر به داخل گل شور خودداری کنید چون در این شرایط پرنده کلسیم بسیار بیشتری دریافت خواهد کرد. کلسیم اضافه نیز باعث ضخیم شدن پوسته تخم ها شده که نتیجه آن عدم توانایی جوجه در شکستن آن و خفه شدنش در داخل تخم میباشد.

در تهیه گل شور میتوان کمی سبوس گندم - چیکن دیوایسدر تهیه گل شور میتوان کمی سبوس گندم نیز به آن اضافه کرد که باعث میشود کبوترها با ولع به سمت گل شور بشتابند. سبوس گندم را میتوانید از فروشگاه ها و یا نانوایی بربری تهیه کنید.

در تهیه گل شور توصیه میکنیم که از نمک دریایی که املاح بیشتری دارد، استفاده کنید. ولی اگر دسترسی به نمک دریایی ندارید، به جای آن از نمک طعام هم میتوان استفاده نمایید. کبوترها به صورت ذاتی علاقه زیادی به خوردن گل شور دارند و با اشتیاق از آن خواهند خورد. نمک اضافه کردن به گل نیز باعث تشنگی پرنده شده در نتیجه پرنده کمی بیشتر آب مصرف خواهد کرد که این مورد نیز به بالا آوردن راحت غذا در آنها کمک میکند. میدانیم که کبوترها تا ۶ هفتگی جوجه ها را با بالا آوردن غذا از چینه دانشان بزرگ میکند. در زمان مصرف گل شور باید ظرف اب کبوترها همیشه اب کافی و تمیز داشته باشد.

گل شور را میتوانید قبل از جفت شدن کبوترها و حتی بعد از تولد جوجه ها نیز هر چند وقت یکبار در اختیار کبوترها قرار دهید. وقتی که گل شور را جلوی کبوتر قرار میدهید کمی آب هم روی آن بپاشید.

روش دوم

یکی دیگر از روش های تهیه گل شور برای کبوتر اضافه کرد ارزن به آن می باشد.

برای این منظور میتوان ماسه ریز، خاک رس، ارزن، سبوس گندم و آب و نمک را با هم مخلوط کرد تا گل به دست آید. بهتر است که مقدار نمک را کم در نظر بگیرید. مخلوط به دست آمده را خوب ورز دهید تا خمیر شود. سپس این خمیر را به مدت ۳ الی ۴ ساعت در سایه نگه دارید. سپس آن را در قالب گذاشته و در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

ویتامین برای کبوتر

گل شور تا حدود زیادی برخی از مواد معدنی مورد نیار کبوتر از جمله کلسیم را تأمین میکند. ولی کبوترها علی رغم تغذیه خوب به صورت دوره ای به مکمل و ویتامین هم نیاز دارند. همچنین در پرورش کبوتر مصرف ویتامین در زمان بیماری نیز توصیه شده است. برای این منظور مکمل های مختلفی در بازار موجود می باشد که از نام بردن اسم و برند آنها معذوریم. اما هر پرورش دهنده با توجه به تجربه ای که دارد باید یک مکمل خوب برای کبوترهایش تهیه کند. مکمل را میتوان بصورت هفتگی یا ماهی یک بار در اختیار کبوترها قرار داد تا تمامی نیازهای آنها تأمین شود. ویتامین ها و عناصر کمیاب در مکمل ها نقش مهمی در سلامت کبوترها دارند به ویژه نقش آنها در اب کردن بدن کبوتر و به کت آمدن پرنده در تیر ماه قابل چشم پوشی نیست. همچنین مصرف مکمل ها به مولدها کمک میکند تا جوجه های بسیار خوبی تولید کنند.

سایر پست های مربوطه را میتوانید در بخش مقالات دسته کبوتر مشاهده کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. دارای میکروب میباشد اما کبوتر را مریض نمیکند معده کبوتر توانایی از بین بردن میکروب هاش رو داره این غذا مقوی ترین غذا برای کبوتره میزان کمی شاه دانه هم توصیه میشه صرفا فقط برای اینکه دوستش دارن 🙂

  2. با سلام.من تازه کارم یه سوالدهرم.آیا گل شور که از خاک درست میشه حاوی میکروب نمیباشد؟آیا کبوتر را مریض نمیکند؟

  3. با سلام بجز گل شور پوست انار را دور نریزید کاملا بجوشانید و بگذارید اب پوست انار سرد بشود و به کبوترها خورانده شود ماهی یکبار برای جلوگیری از مرضی بسیار مفید است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس