اصطلاحات کبوتر بازی بخش چهارم

اصطلاحات کبوتر بازی بخش چهارم

اصطلاحات کبوتر بازی – کرهم : به جوجه هایی که هم سن و سال هم هستند یا به عبارت دیگر کبوترانی که در یک دهن جوجه کشی بوده اند، کرهم می گویند.

کشگرک : کبوتر نوع شاهزاده به رنگ زرد را کشگرک می گویند.

کل : به دسته ای از کبوتران که به صورت فشرده در آسمان پرواز می کنند، شل می گویند.

 

اصطلاحات کبوتر بازی بخش چهارم

کلنگی : به کبوتران نر و ماده میگویند که نزدیک به تخم گذاری هستند و در همه جا در پی هم حرکت و یا پرواز می کنند. بیشتر هم نر به دنبال ماده است و نر مانند کلنگ بر سر ماده می زند به این عملشان کلنگی می گویند. در این زمان کبوتر نر غریب را برای جلد کردن به پرواز در می آورند این مسئله در جلد کردن کبوتران غریب امر بسیار مهم و ضروری می باشد.

کلک : به تشت زیر نر و ماده کلک می گویند که در آن تخم می گذارند و جوجه هایشان را بزرگ می کنند.

کنار در کردن : هر کبوتری که به سن بلوغ رسیده و برای ازدیاد نسل آماده شده باشد پر دهم که بلند ترین شاه پر بالش است را نیز می اندازد و بدین ترتیب بلوغ کامل حاصل شده که در اصطلاح به این گونه پرندها می گویند کنار در رد کرده است.

 کشیده کبوتر: به کبوتران بلند کشیده با تیزه های کشیده، پاهای بلند و زمخت دمی بلند گفته می شود که در قدیم بسیار مورد پسند بوده و با گذشت زمان کم کم کبوترداران سعی در جمع و جور کردن سر و نوک و گرد کردن آن می باشند.

کول : به معنای دفعه و بار است و در اصطلاح کبوتر داران هر بار که کبوتران به پرواز در آیند می گویند یک کول پریده اند.

کبوتر دوپینگی : کبوتری می باشد که با داروهای نیروزای غیر طبیعی و شیمیایی تغذیه شود و به پرواز در بیاید تا ساعتی بیش از ساعت واقعی خودش را کسب کند.

کم بازی : به کبوتری که کم بازی بزند را کم بازی می گویند و کلاً در تمام ساعات پرش به چند تا بازی مختصر اکتفا می کند. این کبوتران بسیار مناسب جوجه کشی می باشند زیرا انرژی خودشان را با زدن بازی های مداوم و پشت سرهم هدر نمی دهند و بیشتر انرژی خودشان را صرف پرش می کنند.

کبوتر دار : به کسی گویند که فقط از کبوتر نگهداری کند و کبوترانش را به پرواز در نیاورد و فقط برای حفظ نسل جوجه کشی کند.

کم دان گرفتن : کم دان گرفتن یعنی طوری کبوتر را تغذیه کرد که گرسنه باشد و این گرسنگی باید به گونه ای باشد که کبوتر دچار بیماری و ضعف نشود.

جفت کردن ، تن کردن : کبوتر نر و ماده ای را که بعد از آماده شدن و از کنار در رفتن در کنار یکدیگر قرار گیرند، تن کردن گویند و در صورت عادت کردن به یکدیگر می گویند کبوتران جفت شده اند. است به بال کبوتران اصطلاحاً کت یا دست هم گفته می شود.

کت گرفته : کبوتری که بر اثر بیماری و یا پرواز یک یا هر دو بالش گرفته و خشک شده و دیگر قادر به پرواز نباشد ، می گویند کت گرفته شده است.

گرد کبوتر: به کبوتران کوتاه با استیل خاص و سینه پهن و دم کوتاه سر و نوک جمع گفته می شود که کبوتر داران تهرانی علاقه بسیاری به این استیل دارند و بسیاری در این باورند که این گونه جزو پرشی ترین کبوتران می باشند.

گراز پری (تیز پروازی) : به پرشی می گویند که کبوتر به فاصله اندکی از بام خیلی تیز به جهات مختلف پرواز کند. این کبوتر به صورت عمودی بالا و پایین نمی پرد بلکه حرکتش افقی می باشد به این علت از این اسم استفاده شده که گراز حرکتی به این شکل دارد تیز به یک طرف مانند یک تیر رها شده بدون تغییر در جهت حرکت می کند. این کبوتران نیز بعد از به پرواز در آمدن بدون تغییر در جهت به یک سمت خاصی حرکت می کنند و ساعتها در ارتفاعی کم به پرواز در می آیند.

اصطلاحات کبوتر بازی بخش سوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. کفتر من جفت هستن و تخم گذاشتن ولی نر خیلی دنبال ماده نیست اما زمان جفت گیری هم نر خیلی دنبال ماده نبود اما یه جفت کفتر دیگه داشتم که نر رو پرت میکردی هم پس پیش ماده میومد چی کار کنم تا نر دنبال ماده باشه

    1. سلام دوست عزیز
      برای افزایش مستیش می تونی عرق یونجه یا عرق زیره ی سیاه بدی بهش
      طرز مصرفشونم عرق زیره ی سیاه ۵ قطره بریز تو ۱۰۰ سی سی آب بریز تو آبخوریش
      عرق یونجه هم ۵ قطره بریز تو ۱۰۰ سی سی آب تا دو هفته ، هفته ای یه بار بهش بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋