انواع کبوتر

معرفی انواع کبوتر

تعداد بسیار زیادی از نژاد های کبوتر در ایران وجود دارد که هر کدام دارای علاقه مندان خاص خود هستند. در واقع هر شهر و منطقه از ایران علاقه مندان مخصوص به خود را دارد.  و سالانه برنامه های متنوعی بین دوست داران این پرنده در کشور برگذار می شود.

در این نوشته خواهیم خواند :

کبوتر ها دارای گونه ها و نژاد های مختلفی هستند و با توجه به اینکه اغلب آنها قادر به جفت گیری از یکدیگر هستند، بنابراین روز به روز بر گونه های جدید آنها افزوده می شود، اما در این مقاله می خواهیم شما را با شناخته شده ترین و محبوب ترین گونه های این پرنده ( انواع کبوتر ) اشنا سازیم،

هر یک از این کبوتر ها دارای خصوصیات ظاهری مختص به خود هستند، بر همبن اساس نیز هر کسی بر اساس سلیقه خود اقدام به پرورش و یا جوجه کشی از  گونه های مختلف این پرنده می کنند.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» بهره گیری از آخرین نسل سنسور SHT سوئیسی
» دارای برد کنترلر کاملا حرفه ای
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار کبوتر
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

معرفی کبوتر کله دار

انواع کبوتر کله دار - چیکن دیوایسکله دار در اصطلاح نقشی به کبوتری میگویند که سر کبوتر از پشت گردن و میان دو کتف تا زیر سینه به رنگی غیر از سفید باشد و بقیه بدن پرنده سفید باشد. لازم به ذکر است که یکی از فاکتورهایی که نوع مرغوب را از نامرغوب جدا میکند یکی بدن سفید و دیگری رنگی بودن دور نوک پرنده است که کمتر بدان توجه می شود این کبوتران پرواز خوبی هم دارند و کاکلی آن بیشتر مورد توجه است و به رنگهای مختلف وجود دارد.

کبوتر سینه دم سیاه

معرفی کبوتر سینه دم سیاه - چیکن دیوایسبه کبوترانی گفته میشود که درست خلاف کبوتران پشت دار هستند. یعنی سرو سینه و دم پرنده رنگی و دو کتف کبوتر تماماً سفید است. این پرنده بسیار زیبا بوده و نوع مرغوب آن بسیار نایاب و گران قیمت است و به رنگهای سیاه، زرد قهوه ای، طلایی و هفت رنگ یافت می شوند.

کبوتر دم سفید

کبوتر دم سفید - چیکن دیوایسبه کبوترانی اطلاق می شود که تمام بدنشان از رنگ های معمول کبوتران پوشیدہ شده و فقط دم پرندہ تماما سفید است. کاکلی آن زیباتر است و به رنگ های سیاه، سرخ، سبز، زرد، دریایی دم سفید(سبز کمرنگ به رنگ دریا) دیده می شود. در رنگهای غیر از سیاه، مانند سرخ و زرد آن ها که خال سیاه دارند مرغوب ترند.

کبوتر دم رنگی

کبوتر دم رنگی - چیکن دیوایساین کبوتران درست رنگی عکسی دم سفید ها دارند و انها پرندگان سفید  رنگی هستد که دم آنها به رنگ های سیاه، دسبز، زرد و سرخ دیده میشود

کبوتر تک رنگ ها

کبوتر تک رنگ ها - چیکن دیوایسبه کبوترانی که تمام بدنشان یک رنگ است گفته می شود مثل سفید،زاغ سبز، سرخ، زرد و غیره

کبوتر سرور یا هفت رنگ

کبوتر سرور یا هفت رنگ - چیکن دیوایسکبوترانی را گویند که دارای بدنی با رنگ های مختلف بوده و تنوع زیادی دارند. مثل سرور زرد، سرور قرمز، سرور سبز و سرور سنگی کله دم : کبوترانی را گویند که سر و دم رنگی داشته و بقیه بدنشان سفید باشند، کله دم سبز، کله دم سرخ

کبوتر قزوینی (بد رنگ)

از معروف ترین های انواع کبوتر ، کبوتر بد رنگ می باشد. این نوع کبوتر که به قزوینی معروف است، بیشتر در قزوین وجود دارد و در چند استان دیگر نیز مورد توجه بوده و آن را پرورش می دهند.

کبوتر قزوینی (بد رنگ) - چیکن دیوایساین کبوتر بسیار بسیار نایاب و زیباست و از گران قیمت ترین کبوتران موجود در ایران است (البته نوع مرغوبش نایاب و گران قیمت است). این پرنده در قزوین و تهران به نام قزوینی و در خراسان به نام ساده در اصفهان به نام بد رنگ و در شیراز به نام ابر و کور مشهورند. این کبوتر بسیار باهوش بوده و با صدای زیادی که در مواقع پرواز تولید می کنند قادرند مسافت بسیار زیادی را به طور مستقیم و بسیار کوتاه پرواز نموده و مجدداً به لانه بازگرداند.

قیافه ظاهریشان نیز با بقیه کبوتران تفاوتی فاحشی دارد. بدین معنی که یک خط پهن مانند ابرو در رنگهای مختلف بر روی سر دارد و مشخصه اش همین ابروست و در فرم های مختلفی نیز وجود دارند.

ابرو و پشت دم رنگی، ابرو و پشت رنگی و دم سفید، ابرو و یک بال رنگی، ابرو و یک بال و دم رنگی و بقیه بدن سفید، ابرو و دم رنگی، ابرو به تنهایی رنگی و بقیه بدن سفید است. در شیراز اگر این ابرو تمام چشم را هم رنگی کرده و پوشانده باشد.

بیشتر مورد توجه بوده و در استان هایی مانند خراسان این ابرو بایستی تا نزدیکی چشمها بوده و دو چشم دارای خطی سفید رنگ هر چندباریک باشند و چشم را نپوشانند و بایستی هر دو چشم به طور یکسان این فرم را داشته باشند که این مساله باعث کمیاب شدن آن می شود.

معرفی کبوتر پاپر

کبوتر پاپر - چیکن دیوایساین پرنده در رنگهای مختلف وجود دارد و تفاوت آن با سایرین، پرهای زیبایی است که در پاها در بعضی از نژادها کم و در بعضی دیگر زیاد است این نوع پرنده

بیشتر در استان آذربایجان پرورش می یابد و نوع مرغوب کبوتر پاپر در آن منطقه بیشتر است.

کبوتر دمنده

کبوتر دمنده - چیکن دیوایساین کبوتر نیز نوعی از نژاد کبوتر های چاقی می باشد که دارای اندامی بلند و لاغر می باشد و ویژگی بارز آنها دمیدن در کیسه های هوایی قسمت سینه خود می باشد، این کبوتر به صورت اصلاح نژاد شده پرورش داده می شود و اولین بار انگلیسی ها نژاد این پرنده ها را دستکاری نمودند.

دمیدن در چینه دان یکی از خصوصیات کبوتر های دمنده نر می باشد که برای جلب توجه پرنده ماده و جفت گیری اقدام به انجام این کار می کند. اشنایی بیشتر با کبوتر دمنده

کبوتر جاکوبین

کبوتر جاکوبین - چیکن دیوایساین کبوتر که به نام های ژاکوبین و شامپیون نیز شناخته شده است، یک کبوتر زینتی و بسیار محبوب می باشد، ویژگی بارز این پرنده وجود پرهای برافراشته در قسمت گردن آن است.

جالب است بدانید که این پرنده تمایل خیلی کمی به پرواز دارد، چرا که پرهای اطراف سر و گردن پرنده دید او را سلب نموده است و قادر به دیدن اطراف خود به شکل صحیحی نیست. هم چنین این عدم دید کافی نوعی ترس و دلهره در او به وجود آورده است که از هر صدایی به راحتی مضطرب شده و امکان قرار دارد، بنابراین پیشنهاد میشود حتما از جلو به آنها نزدیک شوید.

کبوتر آرشینگل

کبوتر آرشینگل - چیکن دیوایساین کبوتر جزو پرنده های زینتی محسوب می شود و به دلیل رنگ های زیبایی که در بدن خود دارد، مورد توجه قرار گرفته شده است. در کشور های خارجی با نام Archangel pigeon شناخته شده می باشد.

عمده رنگ های این پرنده به رنگ طلایی، سبز ارغوانی، شرابی، برنزی، مسی و مشکی می باشد که برای نژاد های مختلف این ترکیب رنگی متفاوت خواهد بود. این کبوتر به نام های لارک، گیمپل و افغانی نیز شناخته شده است و در بسیاری از کشورهای آمریکایی، آلمانی و اروپایی پرورش داده می شوند.

کبوتر پرشی

نوشته های مشابه

‫۶۶ دیدگاه ها

  1. سلام
    کبوتر قره پلنگ یاهمون قره سوری دستاش یاشاه بالهای هرطرفش بایدچندتاباشه

    1. سلام محمد رضا
      تعداد شاهپرهای اولیه تو هر بال کبوتر ۱۱ تاس

    1. سلام سید حسین
      نژاد های کبوتر شاهی سفید، کبوتر یعقوبی و کبوتر رنت توی اغلب موارد پرهاشون سفید رنگه

  2. یکبوتر دارم فقط بال هاش و چند تا دونه از دمش سیاه بقیش سفید چه مدل کفتری میشه

  3. نام های و نژاد های زیاد تری از کفتر ها رو نام نبردی ویا معرفی نکردی حتما معرفی کنید با تشکر

    1. سلام سلطان غم
      حتما تو آپدیت های بعدی نژادهای دیگه رو معرفی میکنیم

  4. سلام من یک جفت کبوتر سرخ و زرد دستپر دم سفید چشم یخی ابی شباهت مثل هم دیگه هستن هر کدوم یکی دو پر خال سیاه و سفید داخلشون میشه پیدا کرد میخاستم بدونم جوجه این دوتا چی میشه با تشکر !!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. من یه کبوتر دارم ک سیاه هست بعد روی سینش حالت بنفش مانند داره بعد ۴ تا نخ آخر چپ و راستش سفیده دمش هم ۴ تا سفید بقیش هم مشکی متقارن هستند میخواستم بدونم اسمش چیه و آیا ارزشی داره

    1. سلام دوست عزیز ،
      به احتمال زیاداین کبوتری که شماداری زاغ تیرک سفید تودم سفیدهست که ماکاشانیهابهش میگیم ابلغ

  6. سلام من کله دم سیاه رو با ریش سبز گلاب انداختم ب نظر شما جوجش چی میشه دوستان

  7. سلام من یک کبوتر دارم که بدنش قهوه ای و سرش هم همینطور و روی سینش فیروزه ای و سرخ هست نام این کبوتر چیست

  8. سلام من یک کبوتر با سر قهوه ای و سفید وبیشتر پر هایش قهوه ای ویکی از چشماش نارجی هست ویکی مشکی این چه نژادی هست؟

    1. نژاد جوجه مرغه
      صد تا کبوتر سفید سیاه داریم
      باید به چشماش نگاه کنی پرپای نیست

    2. سلام. کبوتر من بال ها و دم سیاه است و سر و سینش خالهای ریز سفید داره. اسمش چیه

  9. سلام من علی اکبر هستم میخاستم بدونم قیمت یک کبوتر ساده ابری چقدره

  10. سلام ببخشید من یک کبوتر گرفتم که فقط سیاه بود اسمش چیه؟ ارزشش چقدره؟

  11. سلام اگه زاغ ابادانی که کاکل میخ هست با سار کاکلی جفت کنیم چی میدن؟ایا سار سیاه میدن؟

    1. سلام یوسف عزیز
      Jacobin pigeon اسم انگلیسی و Columba livia اسم علمیه این پرنده هست . و البته به قول شما کفتر کله فر عروس هم اسم ایرانیه اونه

  12. اقا من خودم کفتر باز هستم همه نزادی هم دارم حدود ۱۵۰۰ کفتر دارم کفتر شاپیون هم دارم اینا همه بهونست

    1. سلام دوست عزیز چه جوری میتونم عکس کفتر واست بفرستم که نژادش رو بهم بگی وچه نوع کفتر ی هست

    2. آقا ی سوال ازت بپرسم
      ی جفت کفتر دارم سرخ ، با زرد دم سفید زرده مادس‌ ی تخم گذاشته میخواستم ببینم تخمش ک در میاد همون جوجه شبیه اینا در میاد یا اینکه رنگی میاد ب دنیا با اینا فرق میکنع ..؟
      چون گفتی کفتر داری سر در میاری بهت گفتم خواستم بدونم سواله واسم

  13. سلام خریدار یک جفت کفتر سینه دم سیاه مور بدون خال غلط هستم به هر قیمتی باشه میخوام
    ۰۹۱۲۷۵۸۸۰۷۴

  14. اطلاعات اصلا درس نيس دركبوتران رنگي مث سينه ،كله،دم سفيد.و…خيلي نكته هاي ريز داره بايد نوك كفتر سفيد باشه ،چشم كفتر سفيد باشه نوار دور چشم،اطراف چنگ خال هاي سفيد نداشته باشه،كاكل ميخ باشه ،بدون پاپر باشه ،قابو قلمش بلند باشه سينه شق وايسه و….

    1. میگم من یه سفید بهبهونی دارم با یه زردی بزنم جفت جوجه چی میده پلاکی یا بهبهونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس