راهنمای ورود به بازار کار جوجه کشی و کسب درآمد از آن

آموزش کسب درآمد از جوجه کشی طیور بومی و زینتی 

جوجه کشی از طیور بومی و حتی زینتی در کنار لذتی که دارد، می تواند درآمد زیادی را هم نصیب شما کند. تفاوتی ندارد از چه پرنده ای می خواهید جوجه کشی کنید، مهم درست انجام دادن کار و رسیدن به نتیجه دلخواه است. افراد زیادی بوده اند که کار جوجه کشی و پرورش طیور را به عنوان شغل دوم انجام داده اند و به مرور زمان که کارشان گسترش پیدا کرده آن را به شغل اول ترجیح داده و به صورت حرفه ای وارد این کار شده اند. در این نوشته از چیکن دیوایس می خواهیم شما را با پیش نیاز های لازم جهت ورود به کار جوجه کشی آشنا کنیم و نکات مهمی را برای پیشرفت کار به شما آموزش خواهیم داد. هم چنین به ویدیوی آموزشی انتهای مقاله نیز توجه کنید، توضیحات کارشناسان گروه صنعتی اسکندری نیز مثمر ثمر خواهد بود. 

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» امکان جوجه کشی از طیور بومی و زینتی
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

برای ورود به کار جوجه کشی به چقدر سرمایه نیاز داریم؟

خوشبختانه این کار جزو مشاغلی است که با هزینه های کم هم قابل انجام است، برای شروع کار نیازی به اجاره سالن ، خرید تجهیزات صنعتی گران قیمت و غیره نیست. این کار را با سرمایه ۲ الی ۳ میلیون تومانی هم می توانید شروع کنید. برای جوجه کشی و نگهداری جوجه ها می توانید یک اتاق یا زیر زمین بلا استفاده از خانه تان را در نظر بگیرید، حتی اگر یک مغازه خالی دارید از آن هم برای شروع کار جوجه کشی می توانید استفاده کنید. 

برای ورود به کار جوجه کشی به چقدر سرمایه نیاز داریم - چیکن دیوایسپس از گسترش یافتن کار می توانید مکان بزرگتری را برای آن در نظر بگیرید و تجهیزات لازم را خریداری کنید. اما در مرحله اول می توانید آن را در سطح کوچکتری شروع کنید و حتی به عنوان شغل دوم به آن نگاه کنید که کمک خرج زندگی شما خواهد بود. 

در حالت کلی سرمایه لازم برای خرید دستگاه جوجه کشی ، تجهیز مکان پرورش جوجه ها ، خرید دان و واکسن را باید در نظر بگیرید و اگر فاقد مکان باشید باید هزینه رهن و اجاره را هم به سرمایه اولیه اضافه کنید. 

میانگین درآمد ماهانه جوجه کشی چقدر است؟

میانگین درآمد ماهانه جوجه کشی چقدر استبا توجه به نوع پرنده و تعداد تخم ها ، درآمد متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال هر جوجه مرغ و خروس ایام سمانی  چند صد هزار تومان قیمت خواهد داشت اما جوجه مرغ های معمولی فقط چند هزار تومان قیمت دارند، هم چنین اگر تعداد پایینی تخم نطفه دار داشته باشید انتظار درآمد بالایی نداشته باشید ولی زمانی که از ۱۰۰ الی ۲۰۰ تخم نطفه دار جوجه کشی می کنید باید ماهیانه درآمد چندین میلیونی را در نظر بگیرید،  جوجه های بوقلمون و اردک و غاز قیمت بالاتری دارند بنابراین درآمد شما نیز افزایش خواهد یافت. 

اقدامات لازم برای شروع کار 

جهت شروع کار جوجه کشی مراحل زیر حتما باید انجام شوند و دقت به نکات گفته شده در مقاله تاثیر زیادی در موفقیت کار شما خواهد داشت. 

الف – تمرکز یک روی نژاد خاص 

سعی کنید یک یا چند نژاد خاص را پرورش دهید و روی آنها وقت بگذارید. در صورت پرورش پرنده های مختلف در دوره های زمانی گوناگون، مسلما در این کار موفق نخواهید شد چون به خوبی با ویژگی ها و خصوصیات یک پرنده خاص آشنا نمی شوید. 

تنها در صورتی به موفقیت و درآمد بالا خواهید رسید که با تمام خصوصیات و ویژگی های نژاد مورد نظر آشنا شده و تجربه و مهارت لازم برای پرورش و نگهداری صحیح آنها را به دست آورده باشید.

تمرکز روی یک نژاد خاص - چیکن دیوایسبه عنوان مثال فقط نژاد کاسکو، یا فقط مرغ عشق را پرورش دهید. در مورد پرنده های بومی نیز فقط نژاد مرندی یا ابریشمی را پرورش دهید تا با تمام ویژگی های آنها آشنا شده و به شکل احسن پرورش دهید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» بهترین دستگاه جوجه کشی از نژادهای خاص
» سیستم تامین رطوبت پمپ آب و پد سلولزی
» دارای ویدئو آموزشی رایگان
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

ب – مکان مناسب 

اگر دارای یک انباری یا زیر زمین در خانه خود هستید، به راحتی می توانید از آن برای جوجه کشی و پرورش طیور استفاده کنید. حتی می توانید این کار را در حیاط خانه انجام دهید، به شرطی که سر پناه خوبی را برای پرنده ها بسازید و به خوبی عایق بندی کنید تا سرمای زمستان جوجه ها و پرنده ها را از بین نبرد. اما در صورتی که هیچ یک از مکان های فوق را ندارید می توانید یک مکان کوچک و با هزینه اجاره پایین برای شروع کار پیدا کنید. 

ج – خرید تخم نطفه دار یا ایجاد گله مولد 

پس از پیدا کردن مکان کافیست یک فرد مطمئن را پیدا کنید که تولید کننده تخم نطفه دار پرنده مورد نظر شما باشد. این فرد باید حتما پرورش دهنده باشد تا تخم هایی سالم و تازه از او خریداری کنید، چون که امکان جوجه شدن تخم های نطفه دار تازه بسیار بیشتر از تخم های نطفه دار کهنه است، پس بهتر است تخم های نطفه دار را به صورت روزانه و به تعداد کم خریداری کنید چون بیشتر آنها تازه خواهند بود. معمولا تخم های نطفه دار قیمت بالایی ندارند و خرید چند تخم نطفه دار هزینه زیادی را از شما نخواهد گرفت.

اما اگر می خواهید تخم های نطفه دار صد درصد مطمئنی داشته باشید که احتمال جوجه شدن آنها نیز خیلی بالا باشد، می توانید چند پرنده نر و ماده جوان از نژاد مورد نظر را جفت کنید و از تخم های تولیدی آنها برای جوجه کشی استفاده کنید. در مقاله ویژگی های گله مولد سالم به تمام نکات مهم برای انتخاب یک جفت نر و ماده سالم پرداخته شده است. 

د – دستگاه جوجه کشی استاندارد

مهم ترین چیزی که در شکست یا موفقیت شما در جوجه کشی تاثیرگذار خواهد بود، نوع دستگاه جوجه کشی خریداری شده است. همانطور که می دانید دستگاه های جوجه کشی مختلفی در بازار وجود دارند و اگر بدون آگاهی قبلی خرید کنید مسلما ضررهای زیادی را در آینده متحمل خواهید شد به همین دلیل حتما راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی را بخوانید. 

دستگاه هایی که دارای برد جوجه کشی هوشمند و قوی هستند و از سنسورهای با کیفیت و دقیقی استفاده می کنند معمولا راندمان جوجه کشی بالاتری نسبت به بقیه خواهند داشت . گروه صنعتی اسکندری ، بلدرچین دماوند، کاکس ماشین ، ایزی جیک از تولید کننده های مطرح کشور هستند اما در سطح خاورمیانه آرکام  و برینسا و اخیرا گروه صنعتی اسکندری حرف اول را می زند. پس از مطالعه مقاله فوق دید بهتری نسبت به دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار خواهید داشت و تصمیمی آگاهانه خواهید گرفت.

 هـ – جیره غذایی سالم و تازه 

زمانی که تخم ها را در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دادید، باید بستر مناسب برای پرورش جوجه ها را آماده کنید، این بستر باید گرم باشد و کف آن را با استفاده پوشال های نرم بپوشانید هم چنین باید به وسیله جیره غذایی استارتر تغذیه شود. برای دریافت اطلاعات کامل به مقاله نگهداری جوجه های یک روزه مراجعه کنید تا با نحوه آماده سازی بستر جوجه ها و اقدامات لازم هنگام انتقال آنها به بستر به صورت کامل آشنا شوید.

در تهیه جیره غذایی مناسب برای جوجه ها حتما به مراکز دارای مجوز از اداره دامپزشکی و معتبر مراجعه کنید تا مواد غذایی سالم و تازه دریافت نمایید. بسیاری از مغازه ها دان طیور را به مدت چندین هفته و گاهی چندین ماه نگهداری می کنند که حتی کپک هم می زند و منجر به بیماری و مرگ جوجه ها خواهد شد. 

روش های کسب درآمد از جوجه کشی و پرورش طیور

روش های کسب درآمد از جوجه کشی و پرورش طیورروش های مختلفی برای کسب درآمد از این کار وجود دارد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می شوند :

الف – تولید جوجه از تخم و فروش جوجه یک روزه

افراد زیادی هستند که زمان و حوصله جوجه کشی از تخم ها را ندارند و میخواهند جوجه های یک روزه آماده بخرند، شما می توانید با این کار هم به آنها کمک کنید و هم به درآمد خوبی برسید. یک جوجه یکروزه چند برابر یک تخم نطفه دار قیمت دارد، پس اگر از هر ۳ تخم نطفه دار یکی هم جوجه شود، باز هم سود خواهید کرد. در این روش شما فقط هزینه برق مصرفی دستگاه جوجه کشی و هزینه خرید تخم نطفه دار را خواهید پرداخت. 

ب – فروش جوجه گوشتی

پس از بزرگ کردن جوجه ها و رساندن آنها به وزنی خاص می توانید آنها را به عنوان جوجه گوشتی به بازار عرضه کنید، این دوره برای پرنده های مختلف فرق خواهد کرد به عنوان مثال بلدرچین در ۴۵ روز گوشتی می شود و مرغ و بوقلمون در ۲ الی ۳ ماهگی به وزن مناسب کشتار خواهند رسید. با اینکه پرنده های گوشتی قیمت بالاتری دارند، اما هزینه نگهداری، تغذیه و درمان آنها را باید به دوش بکشید که صد البته سود حاصل از فروش آنها، تمامی این هزینه ها را جبران خواهد کرد. 

ج – فروش نیمچه تخم گذار

نیمچه ها یا پولت ها، پرنده های ماده جوانی هستند که آماده تخم گذاری بوده و تمامی واکسن ها و داروهای تقویتی لازم را دریافت کرده اند. با رساندن مرغ های جوان به سه ماهگی و تزریق واکسن های لازم به آنها ، می توانید به سادگی بفروشید. 

اصولا کسانی که خریدار پرنده های تخم گذار هستند، پولت ها را به دلیل جوان و آماده تخم گذاری بودن انتخاب می کنند. تزریق واکسن و استفاده از مکمل نیز به سلامت بدنی آنها و افزایش رضایت خریداران کمک خواهد کرد. 

د – فروش جوجه دانخور شده 

اگر قصد کسب درآمد از پرورش پرنده های زینتی را دارید، باید جوجه ها را تا سن دانخوری پرورش دهید چون جوجه های سرلاکی بدن به شدت ضعیفی دارند و در صورت تعویض سرلاک، اشتهای خود را به شدت از دست داده و در نهایت تلف می شوند. بنابراین کسانی که قصد خرید پرنده زینتی را دارند، معمولا پرنده های دانخور شده را خریداری می کنند. 

شما نیز به عنوان یک پرورش دهنده پرنده های زینتی باید آنها را تا سن دو الی سه ماهگی و دانخوری پرورش دهید. 

علاقه شرط مهم

در انتها لازم است بدانید که برای انجام هر کاری علاقه مهم ترین شرط است، در صورتی که به پرنده ها و پرورش آنها علاقه نداشته باشید و صرفا به جهت کسب درآمد آنها را پرورش دهید، مسلما مشکلاتی که بر سر راه شما خواهد آمد، شما را برای ادامه راه دلسرد خواهد کرد. اما در صورتی که به این کار علاقه داشته باشید مسلما تمام مشکلات را به جان خواهید خرید و پرورش آنها را اولویت کار خود قرار خواهید داد. 

ویدیوی راهنمای ورود به بازار جوجه کشی

در این ویدئو کارشناسان گروه صنعتی اسکندری در مورد پیش نیازها و مقدمات لازم جهت ورود به بازار جوجه کشی مطالبی را ارائه داده اند، مشاهده آن حتما مفید خواهد بود. هم چنین در صورت وجود هر نوع سوالی از طریق بخش نظرات انتهای این نوشته با ما در ارتباط باشید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۲ دیدگاه ها

    1. تو فضای مجازی و بستری مثل دیوار میتونید بفروشید

  1. سلام راجع فروش جوجه های یک روزه که فرمودین باید به مرغداری ها فروخت؟ اگ ممکنه بیشتر توضیح بدین

    1. سلام
      تو بازارمحلی افرادی هستند که اینهارو خرید میکنن میتونید به اونها بفروشید
      و یا از طریق سایت هایی که خواهان جوجه یکروزه هستن میتونید اقدام به فروش کنید

  2. سلام وقت تون بخیر چرا کنترلرپس از دو ساعت کار می‌ره روی هچر خیلی متشکرم

    1. سلام
      لطفا مشکلتون رو واضحتر توضیح بدید
      چه کنترلری
      شرایط چجوری هست ؟

        1. سلام حسین
          طول دوره ی جوجه کشی هر چقدر باشه تو همون مدت در میاره
          مثلا مال تخم مرغ ۲۱ روزه

  3. سلام
    مهمترین قسمت میشه فروش
    متاسفانه پیدا کردن خریدار سخته
    میتونید راهنمایی کنید ؟

    1. با درج اگهی در سایت ها و اپلیکشن ها
      ساخت پیج و کانال
      و گسترش ارتباطات با سایر پرورش دهنده ها و افراد در این حوزه

  4. سلام وقتتون بخیر خیلی ممنون از پیگیریها و جوابگویی های دقیقتون
    من یک سوال داشتم ک اکر بخام ازشما دستگاه خریداری کنم وتعدادی قریب به۳۰۰۰_۴۰۰۰هزار جوجه بکشم در ماه چقدر عامیانه سود داره.و سوال خیلی مهمتر اینکه ایا ۳۰۰۰_۴۰۰۰تا الان توی بازاری مث مشهد خریداری دارع اخه شرکتها سفارشات بزرگی دارن
    خیلی خیلی ممنون

    1. با کارشناسان فروش تماس بگیرید، شما رو کاملا راهنمایی خواهند کرد.
      شماره ها در انتهای سایت درج شده اند.

  5. سلام ببخشید یک سوال داشتم
    برای ره اندازی یک کارگاه بو دو دستگاه جوجه کشی ۱۰ هزار تایی چقدر سرمایه لازم داره؟
    و در هر دوره چقدر سود دهی داره؟

    1. با کارشناسان فروش تماس بگیرید کاملا راهنمایی خواهید شد
      شماره ها در انتهای سایت درج شده اند.

  6. سلام و خسته نباشید ..ببینید من چندین ماهه دارم اطلاع کسب میکنم برا ایجاد این شغل…تخم نطفه دار بلدرچین ۱۱۰۰قیمت وجوجش توی بازار ۲۳۰۰به فروش میرسع…به نظر شما صرفه اقتصادی داره،؟؟؟اینم در نظر بگیرید که همه ی تخم ها جوجه نمیشن ۸۰درصد جوجه میشن..آیا هزینه برق وهزینه رفت امد در طول این ۱۷روز درمیاد؟؟اگه لطف کنید و توجیح اقتصادی کنید ممنون میشم

    1. هزینه برق ان چنانی نخواهد داشت چون دستگاه های جوجه کشی ما بهینه هستند و در حد یک یخچال خانگی برق مصرف می کنند.
      برای کاهش هزینه رفت و امد هم باید محل نزدیکی رو به جوجه کشی اختصاص بدید
      بهترین راه برای افزایش سوددهی ، خرید تخم نطفه دار از خود پرورش دهنده است که با قیمت خیلی پایین تری می توانید تهیه کنید.

  7. سلام.ایا کارگاهی هست که روش به کارگیری دستگاه جوجه کشی رو به صورت حضوری یاد بده؟

    1. به همراه دستگاه خریداری شده ، cd اموزشی و دفترچه راهنما وجود داره

  8. سلام خسته نباشید
    یک سوال داشتم بنده
    اینکه جوجه هایی که از دستگاه خارج میکنیم
    حتما باید واکسن برنن؟
    اگر واکسن نزنن چه اتفاقی رخ میده؟
    واکسن رو چه کسی میزنه و تقریبا هزینه ای که برای ۲۰۰ تا جوجه میبره چقدره؟

    1. سلام
      توصیه میشه که واکسن های مورد نیاز طیور حتما تزریق بشه
      دقت داشته باشید که اگه احیانا واکسن تزریق نشه و یکی از طیور بیماری ویروسی مثل انقولانزا و بدتر از اون آبله و بدتر از همه نیوکاسل بگیره میتونه با سرعت بالایی به همه ی جوجه منتقل کنه و گله رو کلا از دست بدید !
      پس بهتره حتما واکسیناسیون در زمان مقرر انجام بشه .
      توصیه میشه در ماه اول خروج از دستگاه انجام بشه
      نوع واکسن و زمان دقیق تزریق و هزینه و … باید توسط دامپزشک مشخص بشه

    2. سلام
      واکسن های بیماری های رسمی مانند نیوکاسل و برونشیت و غیره لازم هستن که تجویز بشه

      1. سلام دوست عزیز
        بله اینا از واکسن های ضروری برای پرنده هستن و برای پیشگیر از ابتلاشون به بیماری لازمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس