آموزش عملی نحوه نطفه سنجی و نوربینی تخم نطفه دار

آموزش نطفه سنجی تخم نطفه دار | نحوه نوربینی و کندلینگ تخم

نطفه سنجی جهت اطمینان از رشد جنین و سالم بودن آن داخل تخم انجام می شود و تمامی پرورش دهندگان حرفه ای و با تجربه طیور برای آگاهی از نطفه دار بودن تخم ها و رشد جنین در داخل آن از این روش استفاده می کنند. در نطفه سنجی امکان تشخیص تخم های نطفه دار از بدون نطفه وجود داشته و روند رشد یا توقف رشد جنین با آشکارسازی داخل تخم قابل ملاحضه است، بنابراین شما قادر به دیدن آنچه که در داخل تخم هست خواهید بود. این مقاله به شما روش صحیح نطفه سنجی یک تخم نطفه دار را نشان می دهد. تخم نطفه دار می تواند متعلق به هر پرنده ای اعم از اهلی یا زینتی باشد. 

چرا نطفه سنجی مهم است و چرا باید انجام دهیم؟

نطفه سنجی شامل تاباندن نور به پوسته تخم می باشد که اجازه دیدن محتویات داخل تخم را به شما می دهد و بدین ترتیب از وجود رگه های خونی و یا جنین و حرکات آن آگاه خواهید شد. در صورت انجام ندادن نطفه سنجی احتمال فاسد شدن تخم های پوچ و ترکیدن آنها داخل دستگاه وجود دارد که کل دستگاه را آلوده کرده و چه بسا سبب مرگ سایر جنین های سالم و در حال رشد نیز خواهد شد.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» قابلیت جوجه کشی از تخم پرندگان زینتی و محلی
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
» برخورداری از سیستم تهویه اصولی با گردش هوای یکنواخت
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان
از مزایای انجام نطفه سنجی می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

۱- شناسایی تخم های پوچ و انهدام به موقع آنها 

۲- جلوگیری از مسمومیت و مرگ جنین های در حال رشد 

۳- شناسایی نطفه های ضعیف و با احتمال مرگ قریب الوقوع (نطفه هایی که در مقایسه با سایرین، رگه های بسیار کمتری دارد)

۴- جلوگیری انفجار تخم و آلوده شدن دستگاه 

۵- باز شدن فضای خالی جهت افزودن تخم نطفه دار جدید

۶- افزایش شدید راندمان جوجه کشی 

چه زمانی باید برای نطفه سنجی اقدام کنیم؟

زمان شروع نطفه سنجی بسته به سطح مهارت و تجربه فرد به دو مدل قابل انجام است که در ادامه این دو روش توضیح داده خواهد شد. 

اگر جزو کسانی هستید که به تازگی کار جوجه کشی را شروع کرده اید و هنوز تجربه جوجه کشی ندارید، بهتر است در میانه دوره اقدام به نطفه سنجی کنید. به عنوان مثال در مورد تخم مرغ که طول دوره جوجه کشی آن ۲۱ روز است، در روز دهم نطفه سنجی را شروع خواهید کرد. 

اما اگر جزو افرادی هستید که تجربه چند دوره جوجه کشی داشته اید و با نحوه صحیح حمل و جا به جایی تخم نطفه دار آشنایی دارید، می توانید در روزهای هفتم و چهاردهم نطفه سنجی کنید. دقت کنید که در روز هفتم، رگه های اولیه جنین در سراسر تخم پخش شده و کوچکترین تکان یا ضربه ناگهانی می تواند پیوند رگه ها را پاره کند، بنابراین حمل بسیار آهسته شدیدا توصیه می شود. 

اما در روز چهاردهم جنین تقریبا رشد کرده و رگه ها تحمل بیشتری در برابر ضربه و تکان خواهد داشت. در مورد تخم نطفه دار سایر پرنده ها نیز به همین ترتیب می توانید عمل کنید. اگر اولین تجربه جوجه کشی شماست، کل دوره جوجه کشی را بر عدد ۲ تقسیم کنید، اما اگر تجربه چندین دوره جوجه کشی داشته اید، کل دوره را بر عدد ۳ تقسیم کرده و با فواصل زمانی معین، نطفه سنجی را انجام دهید. 

نیازی به نطفه سنجی در روزهای آخر جوجه کشی نیست چرا که جوجه کاملا رشد کرده و تکان دادن آن می تواند خطر آفرین باشد. حتی با برداشتن تخم نیز می توان از سنگینی آن متوجه وجود جوجه در آن شد، ضمن اینکه حذف کردن تخم های پوچ در این مرحله هیچ کمکی به افزایش راندمان جوجه کشی نخواهد کرد. 

پیش نیازهای لازم جهت نطفه سنجی تخم نطفه دار

 

پیش نیازهای لازم جهت نطفه سنجی تخم نطفه دار - چیکن دیوایس

قبل از انجام نطفه سنجی بایستی تجهیزات و موارد زیر را مهیا کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید، دقت کنید که هر چه قدر نطفه سنجی دقیق تری داشته باشید، راندمان جوجه کشی بالاتری در انتهای دوره خواهید داشت.

۱- یک چراغ قوه یا نطفه سنج آماده کنید، حتی از لامپ های مهتابی، led و یا رشته ای معمولی هم می توانید استفاده کنید. هر چه قدر نور بیشتری داشته باشد، داخل تخم بهتر و شفاف تر دیده خواهد شد. 

۲- در صورتی که از چراغ قوه استفاده می کنید، بهتر است یک لایه مقوای ضخیم را بر روی آن چسبانده و یک شیار مانند تصویر فوق در آن ایجاد کنید. شیار ایجاد شده باید کوچکتر از پهنای تخم باشد تا تمام قسمت های پوسته را پوشش دهد. 

یا اگر از لامپ استفاده می کنید، بایستی لامپ را در داخل یک جعبه مقوایی یا پلاستیکی قرار دهید و تمام قسمت های جعبه را نوار چسب سیاه رنگ بپوشانید، تنها قسمتی نمایان باشد که قرار است تخم روی آن قرار بگیرد. قسمت نمایان باید به اندازه شیار فوق باشد، یعنی طول شیار از پهنای تخم کمتر باشد. 

۳- هنگام نطفه سنجی و لمس تخم های نطفه دار حتما از دستکش لاتکس استفاده کنید چرا که پوسته تخم بسیار حساس بوده و احتمال ورود آلودگی ها از دستان شما به داخل تخم وجود دارد. 

۴- قبل از باز کردن درب دستگاه باید دمای محیط را به ۳۲ الی ۳۴ درجه و رطوبت را به بالای ۶۰ درصد برسانید، بنابراین وجود سیستم گرمایشی مانند بخاری گازی دودکش دار و سیستم تامین رطوبت مانند رطوبت ساز التراسونیک در محل ضروری است.  

شروع نطفه سنجی تخم نطفه دار - چیکن دیوایسمراحل انجام نطفه سنجی تخم نطفه دار

نطفه سنجی به هر طریق دلخواه قابل انجام نیست و رعایت یک سری الزامات جهت جلوگیری از تلف شدن جنین ضروری است. جهت انجام یک نطفه سنجی اصولی طبق مراحل زیر پیش بروید: 

الف – تا فرا رسیدن روز نطفه سنجی صبر کنید

پس از رسیدن به میانه جوجه کشی و یا سپری شدن یک سوم از فرایند جوجه کشی (طبق گفته های فوق) می توانید برای نطفه سنجی کنید اقدام کنید. البته حتما بایستی قبل از فرا رسیدن این روز، چراغ نطفه سنج را آماده کرده باشید. 

ب – دما و رطوبت اتاق جوجه کشی را بالا ببرید

اولین اقدام، بالا بردن دمای محیط به ۳۲ الی ۳۴ درجه سانتی گراد و رطوبت محیط به ۶۰ الی ۷۰ درصد است. ممکن است با این عمل، دستگاه شما خطا دهد، اما جای نگرانی نیست و پس از پایان نطفه سنجی، دما و رطوبت را دوباره به مقدار قبلی برگردانید. 

ج – محیط را تاریک کنید، یا نطفه سنجی را در تاریکی شب انجام دهید

تاریک بودن محیط به شما در مشاهده بهتر داخل تخم کمک خواهد کرد. بنابراین قبل از باز کردن درب دستگاه و بیرون آوردن تخم ها، محیط را تاریک کنید. بهتر است عمل نطفه سنجی را در شب هنگام انجام دهید که تاریک شدن اتاق فقط با خاموشی یک یا دو لامپ ممکن خواهد بود. 

د – تخم ها را شانه به شانه از دستگاه بیرون بیاورید

اگر دستگاه جوجه کشی صنعتی و چند طبقه داشته باشید، طبیعتا بیرون آوردن تک به تک تخم ها و نطفه سنجی تک به تک آنها امری زمان بر خواهد بود و احتمال افتادن تخم از دست و یا وارد آمدن ضربه ناگهانی به آن وجود دارد، اما اگر کار نطفه سنجی را با بیرون آوردن شانه به شانه انجام دهید، هم تخم ها ضربه و آسیب کمتری خواهند دید و هم سرعت شما در انجام کار بالاتر خواهد رفت. 

اولین شانه را به آرامی و با احتیاط کامل از دستگاه بیرون آورده و بر روی یک میز یا سطح تمیز قرار دهید. 

هـ – نطفه سنجی کنید 

در حالی که دستکش لاتکس را در دست دارید، تخم را به آرامی و با دقت کامل از داخل شانه بیرون آورده و بر روی نطفه سنج قرار دهید، طوری که قسمت شیاردار انتشار دهنده نور کاملا مماس با تخم شود و هیچ نوری به بیرون نتابد، در این صورت داخل تخم را به وضوح کامل خواهید دید. 

و – رگه های خونی را بیابید 

اولین صحنه ای پس از کندلینگ باید مشاهده کنید، رگه های خونی قرمز رنگ است. هر چه قدر که تخم رگه های بیشتری داشته باشد، احتمال جوجه شدن آن بیشتر است و رگه های کمتر به معنای جنین ضعیف است. البته به شرطی که همه تخم ها را همزمان در داخل دستگاه قرار داده باشید، در غیر این صورت فرضیه فوق صحیح نیست. 

یک تخم مرغ مورد تایید دارای یک جنین با رشد موفق است - چیکن دیوایس

در صورت شدید بودن نور چراغ قوه، احتمال مشاهده تپش قلب جنین نیز وجود دارد، به ویژه اگر نطفه سنجی را در میانه دوره جوجه کشی انجام دهید. 

تخم های پوچ هیچ رگه خونی ندارند و تنها یک منطقه تاریک و یک منطقه روشن را خواهید دید که منطقه تاریک متعلق به زرده و سفیده و منطقه پر نور متعلق به کیسه هوایی است. برای اطمینان بیشتر از عدم وجود رگه، نطفه سنجی را از جهات مختلف انجام دهید، به عنوان مثال قسمت پهن، نوک تیز و کناره های تخم را روی شیار چراغ قرار دهید. 

ز – تخم های پوچ را جدا کرده و شانه حاوی تخم نطفه دار را به راک برگردانید

پس از اطمینان از پوچ بودن تخم، آن را جدا کرده و سایر تخم های نطفه دار را پس از نطفه سنجی و اطمینان از نطفه دار بودن آنها  به داخل شانه برگردانید. پس از پایان نطفه سنجی تمام تخم های داخل شانه، شانه را به آرامی برداشته و بر روی راک قرار دهید. سپس به سراغ شانه بعدی رفته و بدین ترتیب کل تخم های داخل دستگاه را نطفه سنجی کنید.

از کجا بفهمیم جنین داخل تخم تلف شده است؟

در فرایند نطفه سنجی فقط به شناسایی و تفکیک تخم های پوچ و بدون نطفه بسنده نمی کنیم، بلکه تخم هایی وجود دارند که قبلا دارای جنین بوده اند و جنین پس از چند روز رشد، در داخل تخم تلف شده و در صورت بازگردانی به داخل دستگاه، همان فاجعه ترکیدگی و انفجار را به دنبال خواهد داشت. به چنین تخم هایی، تخم دارای جنین بی استقامت می گویند. 

به دنبال نشانه‌ های بی‌ استقامتی تخم بگردید. یک جنین بی استقامت، جنینی است که در برخی از مراحل جوجه کشی رشد خود را متوقف کرده است. برخی از آنها به دلیل درجه حرارت یا رطوبت نامناسب، استقامت خود را از دست می دهند، برخی دیگر نیز توسط باکتری ها آلوده شده و به سادگی تلف می شوند.
نشانه اصلی بی استقامتی یک تخم، رشد یک حلقه خونی است. حلقه خونی مثل یک دایره قرمز به نظر می رسد، که در داخل پوسته قابل مشاهده است. این پدیده زمانی رخ می دهد که جنین می میرد و عروق خونی که آنرا ساپورت می کردند، از مرکز جدا شده و مقابل پوسته قرار می گیرند.

از دیگر  نشانه های بی استقامتی جنین، رشد نقاط خونی و یا رگه های خونی در داخل تخم مرغ است. با این حال، تشخیص و تمایز این تکه های تیره از یک جنین سالم، در این مراحل اولیه، مشکل است، اگر تشخیص چنین تخمی برای شما مشکل است، آن را با علامت سوال مشخص کرده و به داخل دستگاه برگردانید. چند روز بعد مجددا همان تخم ها را نطفه سنجی کنید و در صورت عدم مشاهده پیشرفت و رشد رگه های خونی، آن را دور بیندازید. 
اگر شما ۱۰۰٪ مطمئنید که برخی از تخم ها بی استقامت هستند (ظهور یک حلقه خونی نشانه بسیار قطعی است)، آنگاه شما باید تخم مرغ را برای جلوگیری خرابی بیشتر  و انفجار، فورا دور بیندازید. تخم های بدون نطفه نیز بدون هیچ رگه و لکه خونی هستند، یعنی با نوربینی متوجه خواهید شد که داخل تخم نسبتا روشن است.

اشتباهات و خطاهای رایج در نطفه سنجی

با اینکه نطفه سنجی برای نجات جان جنین ها و افزایش راندمان جوجه کشی ضروری است، اما انجام نادرست این عمل می تواند جان کل جنین ها را با خطر جدی مواجه کند که نتیجه آن شکست در جوجه کشی است. از انجام اشتباهات زیر خودداری کنید : 

۱- نطفه سنجی نباید به صورت روزانه انجام شود. باز و بست شدن مداوم درب دستگاه سبب وارد آمدن شوک دمایی و در نتیجه مرگ جنین داخل تخم می شود. 

۲- از باز گذاشتن در و پنجره های اتاق، هنگام نطفه سنجی خودداری کنید و حتما قبل از باز کردن درب دستگاه، دما و رطوبت محیط را بالا ببرید.

۳- از باز گذاشتن دائمی درب دستگاه اجتناب کنید، بدین صورت که پس از بیرون آوردن اولین شانه، مجددا درب دستگاه را بسته و پس از پایان نطفه سنجی شانه اول، درب را باز کرده و شانه اول را داخل دستگاه قرار دهید، سپس شانه دوم را بیرون آورده و درب دستگاه را مجددا ببندید.

۴- قبل از دست زدن به تخم ها حتما دستکش لاتکس بپوشید یا دستان خود را ضدعفونی کنید. 

۵- تا قبل از اطمینان از بی نطفه بودن تخم و یا مرگ جنین داخل تخم، آن را بیرون نیندازید و در صورت وجود شک، آن را به دستگاه بازگردانده و مانند روش فوق عمل کنید. 

۶- نطفه سنجی را قبل از روز هفتم انجام ندهید چون رگه ها به راحتی قابل مشاهده نخواهند بود و تخم ها در حساس ترین وضعیت ممکن هستند. 

ویدیوی فارسی آموزش نطفه سنجی یا نوربینی

آموزشی که هم اکنون در وب سایت چیکن دیوایس مشاهده می فرمایید در بردارنده ی مفاهیم آموزشی لازم در جهت تشخیص نطفه سنجی بوده و در این فایل ویدئویی کاربران محترم می توانند در مورد فرآیند سنجش نطفه تخم مرغ ، انواع دستگاه های نطفه سنجی ، نکات لازم تشخیص تخم نطفه دار ، زمان دقیق بررسی تخم مرغ ها جهت کندلینگ را فرا بگیرند.
با مشاهده فایل ویدئویی به صورت شیوا و دقیق روزها و زمان های نوربینی آموزش داده شده است و همچنین شما می توانید در این مجموعه طریقه ی ساخت دستگاه نطفه سنجی را آموزش ببینید.

چرا باید نطفه سنجی را انجام داد؟

این کار برای شناسایی تخم های نطفه دار از تخم های بدون نطفه است. به سادگی با استفاده از یک چراغ قوه و در عرض چند دقیقه قابل انجام است که در این مقاله کاملا توضیح داده شده است. 

انجام ندادن نطفه سنجی چه خطراتی به دنبال دارد؟

در صورت عدم انجام این کار ، تخم های بدون نطفه در داخل دستگاه جوجه کشی به مرور زمان فاسد خواهند شد و باعث خفگی جوجه های در حال رشد نیز خواهد شد و عملا راندمان جوجه کشی را به صفر می رساند.

برای شروع نطفه سنجی به چه وسایل هایی نیاز داریم؟

برای این کار می توانید از یک نطفه سنج و یا چراغ قوه پر نور استفاده کنید. کافیست تخم را بر روی چراغ قوه قرار دهید و محتویات داخل آن را مشاهده کنید، در صورت مشاهده رگ های خونی و موجود متحرک می توانید مطمئن شوید که تخم نطفه دار است. 

از روز چندم می توان نطفه سنجی را شروع کرد؟

از روز هفتم تا دهم می توانید به آرامی تخم ها را از داخل دستگاه بیرون بیاورید و با استفاده از نطفه سنج مورد نور بینی قرار بدید. حتما باید اتاق را گرم کنید و چراغ ها را خاموش نمایید.

نوشته های مشابه

‫۳۳۰ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر من داخل دستگاه جوجه کشی تخم قوغاز سفید رو گذاشتم و دما رو برای ۳۷.۷ و رطوبت هم برای ۶۵ تنظیم کردم خود دستگاه تنظیمات نوع پرنده رو داشت از روی تنظیمات پرنده غاز رو انتخاب کردم آیا دستگاه جوجه کشی نیز نیاز دارد هفته ای یکبار آب‌پاشی انجام بدم . ضمنا الان ۱۲ روز از تاریخ راه اندازی دستگاه گذشته چیزی مشکوک به جنین نمی بینم حتی رگه خونی. باید چندمین روز نطفه سنجی یا بررسی نطفه رو برای قو غاز انجام داد ممنون

  2. سلام چطور میشه تخم بلدرچین رو نطفه سنجی کرد چون پوستش لکه های سیاه داره کلفت هست و اصلا داخلش دیده نمیشه
    و اینکه من با یه کارتون و لامپ دستگاه جوجه کشی ساختم ولی ترموستات رو نمیدونم باید قرار بدیم، و داخل تخم ها هم قابل مشاهده نیستن
    چطور میتونم داخلش رو ببینم آیا روش خاصی داره؟
    با چراغ قوه که اینجا توضیح دادین امتحان کردم ولی داخلش نمایان نشد
    کسانی که تخم بلدرچین رو جوجه کردن هم لطفا اگر چیزی بلدین یاد بدین ممنون

    1. باید از چراغ قوی تری استفاده کنید راه دیگه ای نیست

  3. سلام خسته نباشید من امروز در روز هشتم هستم وقتی از قسمت زیر و پهن نور میندازم نصف تخم سیاه هست و نصفش سفید داخل قسمت سیاه چند تا رگ خونی قرمز میبینم اون قسمتی که سفید هست به این معنی هست که جنین از بین رفته ؟

    1. نه
      اون قسمت سفید کیسه هوایی هستش
      و جنین در قسمت سیاه قرار داره
      تخم رگ داره پس نطفه داره ، به جوجه کشی ادامه بدید

  4. سلام امروز روز ۲۰ جوجه کشی هست هنوز نوک نزدن تخم ها یکیشون رو نطفه سنجی کردم کیسه هواش نترکیده بود هنوز،کیسه هوا به نوک زدن ربط داره؟جوجه میشن؟

    1. ایا جوجه داخل تخم تکون میخورد؟
      اگر جوجه ها تکون بخورن یعنی زنده ان و باید دما و رطوبت مخصوص دوره هچ رو تنظیم کنید تا هر چه زودتر بیان بیرون
      ممکن چند روز دیر بیان بیرون، عجله نکنید.

  5. سلام من اولین باری که جوجه کشی کردم جوجه رشد کرد چرخش خیلی مناسب نبود یک بار ۱۲ ساعت نچرخیدن رطوبت هم زیاد مناسب نبود،جنین رشد کرد ولی در نیومد این مشکلش از رطوبت بوده یا چرخش؟

    1. از هر دو
      همه عوامل جوجه کشی باید به خوبی انجام بشن

      1. حتی یک بار ۲۰ تا از همون تخم ها رو زیر مرغ کرچ هم گذاشتم ولی از ۲۰ تا هیچی در نیومد!سنگین شدن و رشد کردن ولی در نیومدن،این میتونه مشکل از نطفه باشه؟

        1. احتمالا نطفه ضعیف و یا شاید هم محل جغرافیایی شما سرد و خشک برای همین
          باید دما رو بالا می بردید و به کمک رطوبت ساز، رطوبت محیطی رو افزایش می دادید.

  6. سلام هنگام چرخش یک بار تخم ها ۱۰ ساعت نچرخیدن و بقیه روز ها به درستی و هر ۴ ساعت یک بار چرخیدن.ممکنه در بیان؟

    یا روشی هست که بشه فهمید نطفه به پوسته چسبیده یا نه؟

    1. بعد از چند روز تخم ها رو نطفه سنجی کنید
      اگر جنین زنده بود، به جوجه کشی ادامه بدید

      1. اگه جنین به پوسته بچسبه میمیره؟

        اگه نطفه سنچی کردم و جنین درحال تکون خوردن بود سالمه؟

        1. بله سالمه
          به جوجه کشی ادامه بدید
          اگر به پوسته بچسبه نمیمیره
          احتمال فلج شدن یا ناقص شدنش هست
          تخم ها رو مرتبا چرخش بدید تا نچسبه

  7. سلام من فنچام دو تا تخک گذاشتن ولی روی تخم ها نرفتن بخوابن من گذاشتم داخل دستگاه جوجه کشی یعد نگاه کردم ی چیز سیاه تو یکیسون حرکت میکرد اون یکی هم بثد ثلی ی مقدار بزرگ تر اینا جوجه میشن و مپت زمانشون چقدرع؟

    1. اگر رگ های خونی و جنین متحرک رو دیدید یعنی جوجه در حال رشد و باید به جوجه کشی ادامه بدید
      دوره جوجه کشی اونا حدودا ۱۴ الی ۱۶ روزه

  8. سلام الان من. ۷روزه تخم مرغ هارو داخل دستگاه گذاشتم یکیش داخلش بیشتر از نصف سیاه شده و سر تخم مرغ ترک برداشته
    بقیه شون ولی چیزی دیده نمیشه و زرده است

    1. سلام
      نوربینی کردی کامل ؟ هیچ رگ قرمزی توی بقیه دیده نمیشه ؟
      اونی که شکسته خودت از زیر مرغ برداشتی ؟ ممکنه یه مدت زیرش بوده باشه ؟

  9. سلام ببخشید دما بیشتر از ۳۴ بربالا تا چهل پنجاه مشکلی داره یا نه برای لاری

    1. دما باید روی ۳۷.۵ درجه باشه
      بیشتر یا کمتر از این مقدار مضر و موجب مرگ جنین داخل تخم میشه

  10. با سلام بنده در دوره هچر هستم روز ۱۸ نطفه سنجی کردم تخم مرغ ها به اندازه یک بند انگشت سمت کیسه هوا رگ خونی داشتند وپایینترش کاملا سیاه بود موجود متحرک تکون میخورد من در ویدئو دیدم که در روز هچر نباید رگ خونی باشه ولی من در روزی که داشتم هچ میکردم اندازه یه بند انگشت به سمت کیسه هوا رگ خونی داشت ایا تا اخر روز هچر اون رگها پر میشن یا جوجه ناقص رشد کرده؟

  11. سلام
    اشکالی نداره که به تخم ها دست بزنیم
    خراب نمیشن و باز هم به رشد خدشون ادامه میدهند

    1. مشکلی نیست
      اما بهتر که قبل از این کار دست هاتون رو به خوبی بشویید و حتما دمای محیط رو ببرید بالا تا تخم ها شوک دمایی نبینن

  12. سلام من یه دستگاه خونگی درست کردم الان ۱۴ روز گذشته از جوجه کشی با گوشی نور میندازم رگ خونی مشاهده نمیکنم ولی یه قسمت از تخم تاریکه و قسمت پایین روشنه نوسان دما رطوبت بین دو تا سه درجه کاهش و افزایش داره میخواستم بدونم جوجه ها زنده ان تو اون حالت

    1. شاید اصلا تخم ها نطفه دار نباشن
      هیچ چیز متحرکی رو داخل تخم مشاهده نکردید؟

  13. ببخشید من به مرغ و خروس علاقه زیادی دارم یه سوال یه خروس دارم موقع جفت گیری چشماشو می بنده اشک از چشماش میاد برای چی؟

    1. باید به دامپزشک مراجعه کنید شاید عفونت دستگاه تناسلی داره

  14. سلام یکی از اقوام یک مرغ ابی و یک خروس رو باهم نگه داری می کنه و اتفاقا با هم جفت گیری کردن الان مرغ ابی تخم می گذاره ممکنه ایا؟

        1. اها مرغابی ، خوب نه ، اونا ممکنه اقدام به جفتگیری کرده باشن ولی عمل کامل بعیده اتفاق افتاده باشه ، در ثانی اگر هم اتفاق بیفته به دلیل تفاوت در ژنتیک اسپرمها تبدیل به نطفه نخواهند شد و تخم هم بزاره بدون نطفه میشه ، میکس نمیشه 😁

        2. یه سوال دیگه دارم البته ببخشید این سوال رو اول از اون می بایست بپرسم حقیقت ۲۳همین ماه کوه نوردی بودیم ۸ تا تخم کبک زیر بته دیدیم اوردیم ۴ ساعت فکر کنم طول کشید تا برسیم به خانه یک دستگاه درست کردم با عجله البته ترموستات داشتم از قبل القصه یک کارتن و داخلش پنبه ریختم و یک ظرف اب هم گذاشتم داخل و روی تخم ها با ماجیک نوشتم صبح ظهر شب که صبح به طرف صبح بچرخانم و ظهرر و شب هم به همین منوال ترموستات دیجیتالی دارم به این صورت که روی ۳۷ خوردی تنظیمه بیشتر از اون بشه لامپ خاموش میشه و بیاد روی ۳۵دوباره روشن میشه سوالم اینه کارتن چون داخلش زرورق الومینیومی نیست و عایق نیست مشکلی به وجود نمیاد ؟ و این که با چراخ قوه نگاه کردم رگی ندیدم بیشتر یک توده قرمز مانند می بینم که یک طرف جمع هستن و با چرخاندن تخم اون توده یه جورایی حرکت میکنه

        3. سلام
          نباید همچین کاری میکردید ، غالبا کوه نوردان حافظ محیط زیست هستن نه تخریبگر .

  15. سلام ی سوالی داشتم در روز چهارم میشه نطفه سنجی کرد؟
    برای اینه که تخمه مرغ های من تو روز چهارم هستند
    نطفه سنجی کردم ولی چیزی ندیدم
    ممنون از شما

    1. روز هفتم باید این کار رو بکنید.
      مقاله رو به صورت کامل بخونید تا به خوبی نتیجه بگیرید.

  16. سلام یه سوال داشتم من تخم زیر مرغ خابوندم بعدش ک من خواستم مرغو بلند کنم ک اب و غدا بخوره دستم با تخم ها تماس پیدا کرد از یه فردی پرسیدم گفت اگه دستت خورده دیگه جوجه نمیشه ایا این صحت داره؟؟
    لطفا راهنمایی کنید🌹

    1. نه همچین چیزی نیست
      اگر مرغ حساسیت نداشته باشه دوباره روی تخم ها میخوابه و به زودی جوجه میشه
      برای اطمینان از وجود جنین داخل تخم بهتر که روز هفتم با استفاده از چراغ قوه ، نطفه سنجی کنید.

  17. سلام
    من دستگاه خانگی درست کردم و از وقتی تخم مرغ ها درون دستگاه گذاشتم دما ۳۷.۵ بود ولی ۳-۴ روز طول کشید تا رطوبت را ثابت به ۶۰ درصد رسوندم قبلش هم بین ۳۵ تا ۴۰ متغیر بود
    روز هفتم نطفه سنجی کردم همه تخم ها رگ خونی داشت ولی یکی تخم ها رگ داره ولی وقتی تخم را میچرخانم مثل یک مایع آن هم میچرخه حالا نمیدونم این یکی سالم هست یا بقیه که رگ ها ثابت هستن و نمیچرخن

    1. سلام
      با همین شیوه ادامه بدید همه ی تخم هارو و در روز ۱۴ مجددا نطفه سنجی کنید
      رطوبت و دما هم اگه همینجوری ثابت بمونن که خیلی خوبه
      چرخش رو. هم فراهموش نکنید کم کم روزی ۴ بار ، بهترین حالت روزی ۶ بار

  18. سلام خدمت دوستان
    ببخشد ما حدود دوازده تا مرغ داریم با یه خروس
    اما هیچ کدوم کرچ نمیشن چرا ؟
    باید چه کار کرد ؟

    1. سلام
      بستگی به شرایط ننگهداری ، تغذیه و … داره و از همه مهمتر اینکه نژادشون چیه

  19. سلام من یک جفت غا نر و ماده دارم ۱۵ تا تخم از اون ها جمع کردن و ۱۳ تخم مرغ و همزمان گذاشتم دستگاه و دمای غاز رو تنظیم کند آیا هر دو در میاند
    و اینکه من نمیدونم طول دوره جوجه کشی غاز من ۲۲ روز یا ۳۰ روز ؟
    غاز من قو غاز سفید
    و اینکه غاز هارو کی میشه نطفه سنجی کنم؟
    ممنون میشم جواب بیدن؟

    1. دوره جوجه کشی و دما و رطوبت این دو پرنده با هم متفاوت و در ضمن تخم های غاز رو هفته ای یکبار باید اب پاشی کنید که ممکن با افزایش رطوبت برای تخم مرغ ها مضر باشه
      بهتر که جداگانه جوجه کشی نیست، اگر غازهای شما نژاد سنگین و بزرگ هستند، دوره جوجه کشی ۳۰ روزه خواهد بود

    2. سلام چگونه روزاول تشخیص بدیم تخم مرغ دارای نطفه هست یا نه ایاروزاول که میخوام تخم مرغ زیرمرغ بزاریم تشخیص نطفه وجودداره

      1. امکان تشخیص نطفه از روز اول وجود نداره
        باید حدود یک هفته از شروع جوجه کشی بگذره
        بعد از یک هفته با چراغ قوه داخل تخم رو نگاه می کنید، اگر رگ های خونی و موجود متحرکی داخل تخم دیدید یعنی نطفه دار بوده و جنین در حال رشد است
        مقاله اموزش نطفه سنجی رو بخونید.

  20. سلام خسته نباشید آیا آیا من میتونم یه دستگاه جوجه کشی کوچک در خانه درست کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

  21. سلام ما یه بوقلمون کرچ‌داشتیم بعد از سه هفته با چراغ گوشی به تخماش انداختیم جوجه بودن تکون هم مخوردن ولی چند روز بعد همشون داخل تخم مردن دلیلش چیه

    1. سلام
      این مورد ممکنه بستگی به شرایط نگهداری پرنده داره ، ممکنه محل نگهداری مناسب نبوده باشه یا تغذیه در این مدت کم بوده باشه

  22. سلام دوست عزیز. من مرغم حدود۲ هفته میشه کرچ شده ولی چون قبل از کرچ شدن تخم ها رو از جایی که تخم میکرده برنداشتم و تخم ها قبل از کرچ شدن از یک هفته بیشتر اونجا بوده الان شک دارم سالم باشه. الان یکیشونو نطفه سنجی کردم با چراغ گوشیم رگه خونی ندیدم ولی همه تخم تیره بود به غیر از قسمت بالایی تخم که روشنه به نظرتون تخم سالمه یا فاسد شده؟؟ ممنون میشم جواب بدین.

    1. باید رگه خونی و یا یک موجود متحرک داخل تخم می دیدید
      احتمالا تخم ها جوجه نشدن
      بهتر که صبر کنید تا دوره جوجه کشی تموم بشه

  23. سلام خسته نباشي
    ميخواستم بدونم تخم عروس هلندي تا چند روز سالم ميمونه واسه جوجه كشي با دستگاه

    1. حداکثر تا یک هفته میتونید نگه داری کنید
      اونم در دمای ۱۵ درجه و با روزانه چندین بار چرخش مرتب

  24. سلام،
    در روز هجدهم از جوجه کشی از غاز هستم که ناگهان هنگام آب پاشی ضربه ای به تخم ها وارد شد و دو عدد تخم از قسمت کیسه هوا ترک خوردند باید چی کار کنم؟؟؟

    1. بهتر که اون قسمت ها رو چسب بزنید و به جوجه کشی ادامه بدید
      بعد از یک هفته اگر تخم ها کبود شدن که یعنی خراب شده درغیر این صورت به جوجه کشی ادامه بدید و از این به بعد حواستون جمع باشه

  25. سلام
    تخم کاسکو رو تو دستگاه گزاشتم
    ایزی باتور ۶
    روز چهارم تخمارو بیرون اوردم دیدم کیسه هوایی ک بالای تخم باید ثابت باشه به همه سمت حرکت میکنه
    یعنی تخمو به هرطرف ک میچرخونی اون کیسه همراش میخرچه
    خراب شده؟؟
    زرده و سفیده قاطی شده؟؟
    یا بزادم تو دستگاه باشه؟؟

    1. مشکلی پیش نیومده
      به جوجه کشی ادامه بدید ، معمولا کیسه هوایی شنارو

  26. سلام من تو کارتون دستگاه جوجه کشی درست کردم تخم مرغ خیلی هستن چرا

  27. سلام دوستان من یک دستگاه جوجه کشی ساختم کهم الان تخم های داخلش ۱۰ روزه هستند وقتی که داشتم نطفه سنجی میکردم دیدم که داخل تخم ها یک دایرهفته قرمز رنگ وجود داره که داخلش یه حلقه هست و داخل حلقه یک دایره کوچیک کوچیک چون که اولین تجربه هست زیاد دربارش چیزی نمی دونم میشه راهنمایی کنید ؟

    1. باید رگ های خونی و موجود متحرک را در داخل تخم مشاهده کنید

  28. سلام خسته نباشید من یک دستگاه جوجه کشی درست کردم که هشتا تخم گذاشتم که این هشتمین روز و امروز عمل نطفه سنجی رو انجام دادم که دوتا از تخم ها به نظرم نطفه ندارن یک کمربند قرمز رنگ دورش بود کی از دستگاه جداشون کنم تا کی فاسد میشن و هنگام نطفه سنجی دمای محیط رو بالانبردم اما سریع انجام دادم آیا الان تخم ها خراب شدن

    1. سلام
      تا روز ۱۴ صبر کنید و اون روز مجددا نطفه سنجی کنید ، اگه باز اون دو تا مشکل داسشتن خارج کنید
      نه به این سرعت خراب نمیشه مگر اینکه محیط بیرون به شدت سرد باشه

        1. دماش کم هست ولی مشکلی نیست ، سریعتر عمل نطفه سنجی رو انجام بدید مشکلی پیش نمیاد

  29. سلام من یک دستگاه دست ساز دارم

    الان ۱۰ روز هست که تخم هارو داخل دستگاه گذاشتم، دما و رطوبت هم دقیقه و تخم هارو روزی ۴ بار مچرخونم

    الان نوربینی کردم، در بعضی از تخم ها لکه سیاه رنگ ریده میشه
    الان فاسد شدن، یا نه؟
    ممنون میشم پاسخ بدین🌹

    1. با دقت نگاه کنید باید رگ های خونی رو همراه با یک موجود متحرک ببینید
      لکه سیاه رنگ همون زرده است که داخل همه تخم ها هست

  30. سلام ، تخم مرغ های من الان ۱۴ روزه تو دستگاه جوجه کشی دست سازم بوده میشه چندتا علاعم رشد نطفه بگین.

    1. سلام
      نطفه سنجی کنید ببینید در چه شرایطی هستن !
      از بیرون تخم علامتی نداره کلا

  31. سلام خسته نباشدببخشید چندتا تخم داخل دستگاه گذاشتم تاریخ تخم هارویادم رفته نمیدونم روزچندمشونه چکارکنم مرسی ازشما

    1. سعی کنید تاریخ رو به خاطرتون بیارید
      چون باید زمان دقیق هچر رو بدونید و اونا رو وارد دوره هچ کنید.

  32. سلام، من یه دستگاه جوجه کشی دست ساز درست کردم ، الان روز هفتمه ، نور میندازم یه لکه کبود رنگ وسط تخم ها هست ، دما بین ۳۷ تا ۳۸ هست آب هم تو دستگاه برای رطوبت گذاشتم ، به نظرتون تخم ها درمیاد ؟

    1. سلام
      دما مناسبه
      چرخش رو مناسب انجام میدید ؟ به چه صورت ؟
      رطوبت چنده ؟

      1. دما ۳۷ هست ، ظرف آبو گذاشتم جلوی لامپ ، هر هشت ساعت تخم مرغ هارو چرخش میدم.

        1. دما خوبه
          ظرف اب هم خوبه ولی میزان رطوبت باید بررسی بشه ، اگه محیط دماش خشک باشه رطوبت کم از خروج جوجه ها جلوگیری میکنه
          چرخش هم زمانش زیاده ، کم کنید هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار

  33. سلام من در روز ۲۱ جوجه کشی هستم هنوز بیرون نیومدن آیا وقت به انها بدهم یا خودم دست به کار شوم ؟

    1. سلام
      یکیش رو بشکونید ببینید در چه حالن ؟ دستگاه دستسازه ؟ رطوبت تنظیمه ؟

      1. بله دست سازه . کاملا تنظیمه
        یکیش رو شکستم، از قسمت پایین ، تا پوسته دومی رفتم ، تکون می خورد ، یک سوراخ کوچک هم ایجاد کردم ولی . حس می کنم خون دیدم ، حس میکنم ، آیا کامل بشکونم ، تکون میخورد ، تلف نمیشه؟ ممنون میشم زود جواب من رو بدید ❤

        1. نباید بشکونید ، جوجه باید کاملا رشد کنه و خودش بیرون بیاد اگر دیرتر بیرون اومده به دلیل کم بودن رطوبت دستگاه هستش

  34. سلام خدمت شما دوست گرامی.
    ببخشید من در روز ۱۹ هستم و نطفه سنجی کردم ، کل تخم پر شده بود فقط یکم بالاش خالی بود به نظرتون اون بالا چیه ؟ آیا خراب شده است ؟ اینم بگم که کاملا دارای رگ خونی هستند. لطفا جواب من رو بدید ❤

    1. سلام
      نه خراب نشده
      اون بالا هواست
      عادیه مشکل خاصی نیست به جوجه کشی ادامه بدید

  35. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیر
    تو ایران هم نژاد لگهورن موجود هست ؟
    اگه نیست کدوم نژاد بیشترین تخم درسال
    میذاره ؟ چند تا در سال ؟ چند گرم روزانه دان
    مصرف میکنه . لطفا توضیح بفرمایین

  36. ببخشید میشه در مورد قیمت و طول عمر مرغ نژاد لگهورن اوضیح بدین.
    و اینکه آیا میشه در تبریز این مرغ ها رو پرورش داد؟و از کجا می توان آن را خرید؟

    1. معمولا بعد از دو سال به دلیل تخم گذاری پایین ذبح میشن
      برای خرید حتما به صورت حضوری و از خود پرورش دهنده ها و یا فروشنده های معتبر بخرید

  37. ببخشید به نظر شما،بهترین نژاد مرغ و خروسی که هم در برابر سرما مقاومت بالایی دارند و هم تخمگذاری آنها خوب است و هم می توان آنها را کرچ کرد؟
    لطفا راهنمایی فرمایید.

  38. ببخشید همچنین اگر مرغ روی تخم بخوابد و آن تبدیل به جوجه شود دیگر نیازی به لامپ و تنظیم دما نیست؟
    یا باید مثل اولین جوجه های خریداری شده در قفس و در دمای گرم و از لامپ استفاده کنیم؟

    1. بهتر که دمای محیط رو با بخاری بالا ببرید تا جوجه ها تلف نشن

  39. با سلام.
    ببخشید اگر ما یک مرغ مولد داشته باشیم،می توانیم تخم نطفه داری که خودش گذاشته را، در لانه ی تخمگذاری قرار دهیم و مرغ را هم بنشانیم روی تخم نطفه دار،آیا آن تخم نطفه دار بدون دستگاه جوجه کشی،تبدیل به مرغ می شود؟
    اگر مرغ روی تخم نشست، تا بدنیا آمدن جوجه تخم میذاره یا نه؟

    1. بله میشه
      وقتی که تعداد تخم ها به ۱۰ یا ۱۲ تا رسید مرغ تخم گذاری رو متوقف میکنه و روی تخم ها میخوابه تا تبدیل به جوجه بشه

  40. سلام.
    ببخشید هر روز چند بار باید دانه خوری ۴ تا مرغ و خروس را پر کرد؟
    یا باید همیشه پر باشد؟
    با همیشه پربودن،می توان روزی دو سه بار از لانه بیرون آورد و در بیرون از لانه هم، غذا داد؟
    لطفا راهنمایی کنید.
    ببخشید سوال زیاد میپرسم.من میخوام تو حیاط ۴ تا مرغ و خروس بیارم نگه داری کنم،برای همین.

    1. سلام بسته به مصرف غذاشون و اندازه ی دانخوری میشه گفت که چقدر باید پر بشه
      همیشه پر باشه بهتره ، هرچند میشه کنترل شده هم بهشون دان داد
      بله بیرون از لانه هم میشه

  41. سلام.پوزش به دلیل سوالات زیاد.
    ببخشید میشه یه آدرسی،پیزی بدین که اونجا سوالاتم را مطرح کنم؟اگر بدین ممنون می شم.
    ببخشید در زمستان لانه ای برای مرغ و خروس با تور فلزی در حیاط ساخته را چگونه باید گرم کنیم؟
    می تونیم دورش نایلون بپیچیم یا پتو بندازیم و کمی هم خالی بزاریم برای تهویه؟
    سرد نمیشه اگر جای تهویه بزاریم؟

    1. سلام
      بهتره از لامپ مادر مصنوعی یا لامپ های مختلف استفاده کنید اگه پتو هم بپیچید خوبه ولی نمیتونه اونقدر ها گرم کنه (بسته به سرمای منطقه)

  42. ببخشید چگونه می توانیم کاری کنیم که مرغ با وجود خروس تخم بذاره و گاهی هم نطفه دار تخم بذاره.
    خواهشا راهنمایی کنید.

    1. باید به غذاشون رسیدگی کنید و غذای دارای پروتئین و کلسیم بهشون بدید
      محیط شون حتما باید گرم باشه و کاملا ارام و بدون سر و صدا

  43. ببخشید میتونم هر روز چند بار از لانه بیرونشون بیارم تا در حیاط بگردند؟

  44. با سلام.
    ببخشید اگر من ۵ تا جوجه یکروزه بخرم تا چند ساعت نباید به آنها غذا دهم؟
    تا چند هفته باید در زیر نور لامپ و رطوبت باشند؟
    لطفا راهنمایی فرمایید.

    1. بعد از خرید می تونید بهشون اب و غذا بدید
      از اب تمیز و سالم استفاده کنید
      از جیره مخصوص جوجه های مرغ استفاده کنید
      اونا باید تا دو هفته زیر لامپ باشن و به خوبی ازشون مراقبت کنید.

  45. سلام.
    ببخشید ما در حیاط منزلمان باغچه نداریم.
    داریم ولی خیلی کوچک. در حد ۱ متر مربع که پر از شوید و جعفری است.
    با این حال می توانم ۴ یا ۵ تا مرغ و خروس را در حیاط منزلمان پرورش دهم؟
    تورو خدا راهنمایی کنید.

    1. می تونید براشون یک لانه کوچک بسازید و اونا رو داخل لانه پرورش بدید

    2. اون وقت مشکلی براشون پیش نمیاد؟
      یعنی اگر در باغچه و سرسبزی نگردند مشکلی در تخم گذاری و زنگی شون پیش نمیاد؟

      1. سلام
        در این فصل تخم گذاری کمه ، با اغاز بهار شروع میشه و بیشتر هم میشه

  46. سلام من بوقلمون دارم میخوام بفهمم تخم ها نطفه دارن چطوری بفمم؟

    1. باید ازشون جوجه کشی کنید ، بعد ۷ روز نطفه سنجی کنید
      در این صورت می تونید بفهمید که نطفه دار هست یا ن

  47. سلام بابت اطلاعاتی که رایگان در اختیار مردم میگذارید متشکرم🙏🙏 ۳تا سوال داشتم. ۱_آیا افزایش دمای ۳ درجه ای برای چند ساعت تمام نطفه هارا میکشد؟. ۲_من در روز هفتم اقدام به نطفه سنجی کردم و از ۴۰ تخم ۱۹ تاش حلقه خونی داشتن تا روز ۹ صبر کردم ولی این حلقه نرفت و رگ تشکیل نشد در مطلبی موندم که جنین با وجود حلقه خونی میمیره می‌خوام بدونم است این مشکل از دستگاه کنه یا از تخم نطفه دار و علت مرگ جوجه به این شکل چیه,؟

    1. باید دما و رطوبت به شکل دقیقی تنظیم بشه
      تغییرات شدید و ناگهانی دما و رطوبت برای جنین ضرر داره
      شما تا روز اخر جوجه کشی رو ادامه بدید نتیجه رو بعدا بررسی کنید.

  48. سلام من در روز سیزدهم از نطفه سنجی هستم و وقتی تخم هارو چک کردم قسمت بالای تخمو پایین با یه خط سفید جدا شده بودن و وسط نطفه ضعیف تر از روز ۱۰دیده میشد انگار یک لایه سفید رنگ بین جنین و پوسته تخم قرار گرفته به نظر شما خراب شدن جننا ؟ تقریبا همه جنین ها این اتفاق براشون افتاده ۱۰ غاز و ۳ تخم مرغ

  49. سلام…
    من ۵تخم مرغ گذاشتم در داخل دستگاه… روز هجده هم نطفه سنجی کردم یکی دونه نداشت در اوردم و دو دونه کامل سیاه بود و دو تای دیگه رگ های خونی بود… این دوتا تلف شدن

    1. دقیق تر نگاه کنید
      حتما باید داخل تخم رگ های خونی و موجود متحرک که همون جوجه هست رو ببینید
      اتاق رو تاریک کنید تا بهتر متوجه بشید.

  50. سلام…. من چن تا تخم مرغ داخل دستگاه نیمه اتومات دست ساز خودم گذاشتم و روز ششم برق به مدت یک ساعت رفت و من نگذاشتم تخم ها سرد شه…
    روز بعد شبش نطفه سنجی کردم و نطفه داشتن…
    به نظرتون جوجه میشن…

    1. بله میشن
      مشکلی نیست
      حواستون به قطعی برق باشه و از سرد شدن تخم ه جلوگیری کنید.

  51. سلام من یه دستگاه جوجه کشی دست ساز درست کردم.۳ تا تخم غاز و ۸ تا تخم مرغ گذاشتم توش دماسنج هم بعضی وقتا رو ۳۸ درجه و بعضی وقتا وسط ۳۸ و ۳۷ هستش.تخم ها هم همه به یک اندازه گرم میشن.به نظرتون جوجه میشه؟

    1. باید روزانه ۶ بار تخم ها رو بچرخونید و رطوبت کافی هم بهشون بدید
      در صورت نطفه دار بودن تخم ها به احتمال زیاد بشن

  52. سلام من یک هفته جوجه گذاشتم حالا چراغ گوشی رو گذاشتم که پشتش طوق انداختن از روز اول تا الان فرق کردن حالا جوجه میشن

    1. اگر رگ های خونی و یک موجود متحرک رو داخل تخم مشاهده کردید، پس جنین در حال رشده و حتما به جوجه تبدیل میشه

  53. سلام.
    جناب مدیر خسته نباشی.
    دستگاه جوجه کشی ساختم ۹۵تا تخم گذاشتم داخلش روز ۹هم هست.
    ۱۳تا تخم رو شکستم هیچکدوم فرقی نکردن.حدودا ۷تاشونم بو کرده بودن.میگی چکار کنم بدبخت شدم رفت.کمک بکن خداوکیل

    1. سلام
      خوب باید قبل از اقدام به جوجه کشی از ۹۵ تخم !!! سه چهارتا رو قرار میدادید و از کارکرد دستگاه مطمئن میشدید
      الان دما و رطوبت رو اندازه گیری میکنید اوکی هست ؟ چنده به طور متوسط ؟
      هر چند ساعت یبار میچرخونید تخم ها رو ؟
      بهتره در روز ۹ تخم ها رو نشکونید با یه چراغ قوه نطفه سنجی انجام بدید

  54. سلام من محمد جوادم یک دستگاه جوجه کشی خانگی درست کردم سه بار هم جوجه کشی موفقی داشتم حدود نود درصد جوجه ها سالم در آمدن
    یه مشکلی اینبار پیش آمده نمیدونم چند ساعت لامپ جوجه کشی خاموش شده (بین نیم تا چهار ساعت) تخم مرغ ها کاملا سرد شده بودن وفن روشن بود روز چهاردهم هست چکار کنم ؟
    ممکنه همه جوجه ها ازدست رفته باشه؟

    1. نطفه سنجی کنید اگر جوجه ها سالم باشند در داخل تخم تکان خواهند خورد و می توانید جوجه کشی رو ادامه بدید

    1. سلام
      برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس بگیرید :
      ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰ مهندس علیزاده

  55. من ۳ عدد تخم مرغ رو توی انبار گذاشتم دما سنج نشون مید دماش نزدیک ۳۷ کنارش هم ضرف آب گذاشتم — الان پانزده روز گذشته نور گذاشتم . اولی تغیر نکرده بود . دومی نصفش صورتی بود و نصف تخم مرغ سفید . سومی نصفش قرمز نصف دیگ سفید — بگید احتمال داره بیردن بیاد و تخم مرغ ها در چحای هستن و از ۳ عدد چند عدد خوب و خراب هست .. لطفآ بگین ممنون میشم خیلی زود جواب بدید

    1. سلام
      تخم ها رو هر چند ساعت یکبار میچرخونید ؟ رطوبت محیط چنده !؟ انبار چی هست ؟

    2. با سلام یک دستگاه جوجه کشی خانگی درست کردم الان روز هشتم و فقط ۴ ساعت رطوبت بالا رفته برای جوجه ها مشکل پیش میاد

      1. سلام
        نمیشه دقیق حذس زد
        ان شالله مشکلی پیش نمیاد ، دستکاری نکنید و صبور باشید

  56. سلام
    ببخشید من سه تا مرغ و یه خروس دارم میخواستم بدونم تخم مرغ ها نطفه دارند یا نه

  57. سلام خست نباشید نطفه سنجی روز چندم بایدانجام شد ودماهم داواش ۳۷/۵میرتا۳۷۹بااالاپایین میادرطوبتش میزان‌نمیسه هرکاری میکنم یا ۶۶یا ۶۰بالا میره میخواستم اگ‌ممکنه راهنماییم کنید تدو قران قسم جواب بدین اخ مسئول خدمات شلوعغ هست سرشون میش راهنمایی کنید توقران دستگام‌تاز خریدم ۶روزم‌هست تخماروگذاشتم ۳۵تاست یکمم‌صدامیدچیکارش کنم‌صداش کم ترش اگ‌ممکنه همشو توضح بدین ‌بیشتر این نطقه سنجی تین دماروطوبت بگین ترو قران کمک کنیدااتماس میکنم میخوام بدونم این وما رطوبت مشکل ساز نمیشه برام دستگاه جوجه گشی اسکندری ایزو باتور ۱ ..۴۸تایی خیلی عالیی کوچیک کمک‌کنید

  58. سلام
    امروز روزه ۲۱ ام تخم هاست ولی هنوز از تخم در نیومدن و وقتی که عمل نطفه سنجی رو انجام دادم:بیشتر تخم سیاه بود و قسمت کمی از بالای تخم خالی بود
    (از روش طبیعی مرغ مادر جوجه کشی کردم)
    میشه بهم بگید که باید بیشتر صبر کنم یا اینکه جوجه ها مردن

  59. سلام شونه های چرخنده یا همون راک رو دارید برای دست گاه ۴۸تاییINCUBATOR?؟

  60. سلام من شصت تا تخم غاز گذاشتم تو دستگاه جوجه کشی تو روز پنجم با نور متوجه سیاهی به اندازه یک بند انگشت شدم دلیلش چیه ممنونم

    1. اگ کبودی باشه ک میگی سیاه شد اک روز پنجم‌باشه خراب است بایددهرچ سریع تر بیرون بندازین تا بقی تخماتونوخراب نکن اول ببین لخت خونم هست یاوهمون کبوی دستگاهتون بومیگر اک‌سیاه شد ه بود یاکبود

    1. کشمش به دلیل قند بالایی که دارد برای جوجه ها مضر است

  61. سلام من مرغان تخم می زارن هر روز از کجا بدونم کدومش نطفه داره یا نداره

    1. اگر در بین گله شما تعداد کافی خروس وجود داشته باشه ، از این طریق میشه فهمید
      راه دوم اینه که از تخم ها جوجه کشی کنید و پس از یک هفته اونها رو مورد نوربینی قرار بدید، در صورت وجود رگ های خونی می توان گفت که تخم نطفه داره و جنین در حال رشده

  62. سلام ببخشید می خواستم بدونم غذای اولیه جوجه مرغ بعد از خروج از دستگاه چیه و کی از دستگاه خارجشون کنیم

    1. باید از جیره غذایی پیش استارتر استفاده کنید، یا به صورت دستی با استفاده از ماست، سبزی ، تخم مرغ و پودر گندم و … اونها رو تغذیه کنید.

  63. سلام .دستگاه جوجه کشی۹۶ دارم راک پایین دستگاه چرخش تا نصفه برمیگرده به حالت عادی ایا اگر چرخش کامل نباشه مشکلی پیش میاد

    1. سلام ببخشید ایشالله ک خوب باشین امید وارم یه سود عالی در این زمینه کسب کنید و پول حلال به جیب ببرین…
      تورو خدا کمکم کنید من یه دستگاه جوجه کشی دارم که ساختش تموم شده بود سیستم چرخش یه لحظه خراب شد دوستمم از اونور تعدای تخم آورده بود نطفه دار بودن مجبور شدم چرخش هارو دستی انجام بدم روز دوم ساعت ۱۱ شب چرخش رو انجام دادم بعد موند ساعت ۲.۳۰ ساعت دو پاشدم رفتم سر دستگاه یه لحظه خوابم برد ساعت ۸ صبح بیدار شدم زود چرخش هارو انجام دادم به نظرتون چه خاکی به سرم بریزم دیگه نا امید بشم تورو خدا کمکم کنین

  64. سلام بنده ۱۲روز است که تخم مرغ ها را در دستگاه جوجه کشی گذاشتم امروز دوتا شو شکستم تخم مرغ ها اصلأ فرق نکرده بودند

    1. لطفا هنگام خرید تخم ها دقت کنید
      تخم ها حتما باید نطفه دار باشند تا تبدیل به جوجه شوند.
      خرید خود را حتما حضوری انجام بدید و هنگام حمل تخم ها دقت کنید تا کیسه هوایی تخم پاره نشود.

  65. باسلام و عرض ادب

    استاد ، بنده یه ماشین جوجه کسی نیمه اتوماتیک ساخته ام ، در نطفه سنجی‌ای که در روز هفتم یا هشتم انجام دادم ، همه تخم ها دارای شبکه عروقی بودند و انتهای تخم در سمت نوک تیز تخم منطقه ای تاریک و تیره وجود داره که اطرافش رگ ها قابل مشاهده است اما خود اون منطقه تیره است … می خواستم بپرسم منظورتون از حلقه در تخم به چه صورت است؟ این حلقه چه رنگی است ؟ ضخامتش باید چقدر باشه ؟ باید اشاره بکنم سیستم چرخش تخم ها از نوع گهواره ای است … ممنون از پاسخگویی شما 🌹 در پناه حق

    1. عزیزم می توانید به سالن های پرورش مرغ یاتخم مرغ سر بزنید یا اینکه به مزارع یا به روستا ها یا می توانید یک مرغ یا خروس بخرید واز انها تخم بگیرید‌

  66. سلام 🙂 میخواهم یک دستگاه جوجه کشی به اندازه ۳۰یا ۲۰ تخم را خریداری کنم میشه رهنمای کنید قیمت مدت زمان جوجه کشی و ارسال تا افغانستان

    1. سلام
      لطفا شماره تماس خودتون رو بفرمایید تا واحد فروش با شما تماس بگیرند.

  67. بنده میخواستم از مدیریت سایتتون بپرسم ایا نطفه سنجی از تخم مرغی ک زیر مرغ هست به چه اندازه ای میتوان عمل نطفه سنجی را انجام داد ک ضرری برای تخم مرغ نداشته باشد و ایا عمل نطفه سنجی ضرز هم دارد؟

    1. سلام
      وقتی به صورت طبیعی اقدام به جوجه کشی میکنید عمل نطفه سنجی چندان اهمیت نداره و نیازی به این کار نیست.

  68. سلام میشه بگید دمای دستگاه مرغ مادر مصنوعی برای جوجه کاسکو تا مدتی که پر وبال در اورد چه قدر است لامپ مادون قرمز دارم

    1. سلام
      به دلیل خسایت موضوع پیشنهاد می کنیم با یک پرورش دهنده حرفه ای یا یک دامپزشک مشورت کنید.

  69. با سلام من می خواهم تخم کاسکو را جوجه کشی کنم از کجا باید تخم نطفه دار کاسکو بخرم که سرم کلاه نرود

    1. سلام
      محل دقیقی رو نمی تونید برای خرید اعلام کنیم.
      فقط دقت داشته باشید تخم این پرندگان سخت پیدا میشه و بیشتر افراد تخم های پرنده خودشون رو جوجه کشی می کنند. به راحتی اعتماد نکنید و از شهرهای دور خرید نکنید.

  70. سلام خسته نباشید
    من یه دستگاه جوجه کشی درست کردم یه بار دما یه ۴۰ درجه رسید به مدت ۱الی ۲ ساعت هفته ی دوم میخواسم بدونم جنین زنده هست یانه ؟
    واینکه یه هفته بعد از اون نطفه سنجی کردم فقط یه قسمت کمی شفاف بود بقیش به رنگ کبود الانم روز ۱۳ ام هستن ادامه فایده داره یا نه
    ممنون…

  71. سلام .من میخواستم بدونم چطور میشه قبل از جوجه کشی فهمید تخم نطفه دار هست یا نه

    کار خانه های بزرگ بعید میدونم چند هزار تخم رو بزارن چند روز تو دستگاه بزارن بعد در بیارن وتست کنن و جوجه کشی رو ادامه بدن این غیر منطقیه

    1. سلام
      نطفه سنجی در کارخانه های جوجه کشی با ماشین آلات مخصوص صورت میگیره.

  72. سلام
    چندتا سوال دارم ممنون میشم جواب بگیرم
    ۱- رطوبت دستگاه با مقدار کمی آب تنظیم میشه که بد از ۲/۳ روز آب تمام میشه و نیاز دوباره به آب ریختن در داخل دستگاه داره که یعنی باید در دستگاه برای چند ثانیه باز بشه ( آیا مشکلی پیش میاد برای تخم ها )

    ۲ -برای نطفه سنجی داخل مقاله خوب توضیح داده شده فقط گفته نشده که دمای اتاق باید چقدر باشه و باید دستگاه کاملا خاموش شود و همه تخم ها را بیرون آورد برای نطفه سنجی یا باید روشن باشد و دانه دانه نگاه کرد که در این صورت داخل دستگاه بصورت مداوم باز بسته میشود و افزایش و کاهش دما در دفعات صورت میگیرد

    یک پیشنهاد هم دارم که فکر میکنم تاثیر خوبی هم برای مصرف کنندگان از محصولات شما را داشته باشه هم برای خود شرکت

    شما که این همه زحمت کشیدن پیج انیستا گرام تلگرام و وسایت تهیه کردید چرا یک گروه تلگرام که افراد بتوانند باهم در ارتباط باشند و از تجربیات هم استفاده کنند درست نمیکنید میشه خیلی از این سوالات در گروه باهم در میان بزاریم و بعضی از اشکالات جزئی که شاید برای دستگاه ها هم باهم رفع کنیم

    ممنون از گروه اسکندری ( دستگاه ایزی باتور ۲ دارم و برای اولین بار هست که جوجه کشی با دستگاه را تجربه میکنم )

    1. سلام
      ر مورد باز شدن درب دستگاه برای چند ثانیه ، خیر اشکالی نداره ولی هر چه سریع تر این عمل رو انجام بدید بهتر.
      در مورد نطفه سنجی دستگاه رو خاموش کنید و دمای اتاق رو گرم تر از حد معمول قرار بدید مثلا ۲۷ ۲۸ درجه خوبه و دونه دونه تخم ها رو نگاه کنید مشکلی پیش نمیاد.
      در موردی ارتباطات ، از پیشنهاد شما ممنونیم . در حال راه اندازی یک سیستم جامع هستیم ولی در حال حاضر میتونید از انجمن جوجه کشی فارسی استفاده کنید به آدرس http://forum.chicken-device.ir/
      انجمن جوجه کشی فارسی

  73. سلام ببخشید یه سوال داشتم میدونم تکراریه .دمای ماشین جوجه کشی خانگی را باید با‌چی پایین بیاری اگر دستگاه هست لطفا قیمتش رو میگید

    1. با سلام
      با تهویه مناسب اندکی می توان تغییر در دما ایجاد کرد ولی در کل نیاز به کولر برای خنک کردن محیط دارید.

      1. سلام من یک دسگاه دست ساز ساختم ورطوبت ودمای ان خوب است ولی روز پنج که داخل ان را نگاه کردم هیچ رگی وجود نداشت خواهشا کمکم کنید

        1. با سلام
          اگر تمامی موارد جوجه کشی را به درستی رعایت کرده اید و دما و رطوبت در اندازه مناسبی است به احتمال زیاد مشکل از تخم های شما می باشند که نطفه دار نیست.

  74. سلام
    – من از دستگاه ۴۸تایی ایزری باتور استفاده می کنم قبلا ۱۲۰تخم بلدرچین داخلش داشتم تقربیا ۷۰تا جوجه بازشد تقریبا اکثرشون داخل نصف داخل تخم پربود و زرده سفت شده بود و تقریبا ۱۰تا ۱۲دونم جوجه داخلش سالم سام بود روز ۱۷دستگاهو خاموش کردم درضمن فن دستگاه هم زیاد صدا میکنه و وقتی به بدنه دستگاه دست میزنم احساس لرزش تو بدنه دستگاه حس می کنم آیااین لرزش واسه تخما ضرر نداره. الان ۲۴تخم قرقاول داخل دستگاه دارم. اگه راهنمایی کنید مشکل چی بوده خیلی ممنون میشم .

    1. با سلام
      زیاد متوجه منظورتون نشدم لطفا توضیحات بیشتر بفرمایید.
      در مورد لرزش هم به صورت خفیف مشکلی نخواهد داشت ، محلی که دستگاه رو قرار دادید باید محکم باشه و در محل ثابتی و محکمی دستگاه رو قرار بدید.
      در مورد جوجه کشی از قرقاول سوالی دارید بفرمایید.

  75. سلام.هرکار میکنم رطوبت ودمای دستگاه تنظیم نمیشه
    دما گاهی تا ۴۰ هک میرسه.رطوبت که یا زیر۵۰ یا بالای ۶۰.
    تهویه دستگاه رو هم هرچی نگا میکنم فعال نمیشه.

    سوال دوم اینکه توقسمت تنظیمات چندتای اولش که واسه دما و رطوبت وتایم چرخشه رو بلدم .ولی بقیه تنظیماتشو نمیدونم روچند باشه.بیزحمت راهنمایی کنید.تودفترچه هم فقط میزان دما ورطوبت رو نوشته

  76. سلام
    میخواستم بپرسم آیا بوقلمون به صورت طبیعی جفتگیری میکنه یا باید بصورت دستی وبا کمک انسان جفتگیری صورت بگیره اگه با کمک انسان صورت میگیره باید چکار کنیم وبه چ شکلی این کار انجام بشه

    1. بصورت دستی چیه اقا شما نر و ماده بالغ و سالم ترجیحا جوان و سرحال پیش هم دیگه بزار تغذیه خوب همه نکات رعایت کنی خودت میبینی که نر بوقلمون خیلی مسته و روزی چنددبار خودش حفتگیری میکنه هیچ موجودی نیاز به کمک برای جفتگیری نداره دوست عزیز

  77. سلام من از دستگاه ۴۸تایی استفاده میکنم الان۱۲۰تا تخم بلدرچین توش گذاشتم توروزششم هستن میخواستم ببینم نیازهست همه تخمهارونطفه سنجی کنم چندباردربدستگاه و بازکنم ایرادی نداره

    1. سلام وقت بخیر
      نطفه سنجی از بلدرچین از دید منطقی اشتباه چون دیدن نطفه در بلدرچین دشوار.
      در مورد سایر طیور هم باید اتاق رو گرم کنید و اقدام به نطفه سنجی کنید.درب دستگاه هم اگر مدت زمان زیادی باز نباشه مشکی نداره

  78. سلام من یه دستگاه ۴۸تایی ایزی باتور یک استفاده میکنم واسه آب کردن دستگاه اگه دربشوبردارمایرادی داره یااز سوراخ هوا آبش کنم بهتره.الان۱۲۰تا تخم بلدرچین توش گذاشتم نیاز به نطفه سنجی همه تخم ها هست یا نه ممونم

  79. سلام.الان ۱۴ روزه که تخم مرغ ها زیر مرغن.یکی از تخمها مونده زیر بای مرغ کمی ترک برداشته ولی بوسته تخم چیزی نداشته آیا امکانش هست جوجه ای که توشه سالم از تخم در بیاد؟با تشکر

    1. با سلام
      به احتمال زیاد تبدیل به جوجه نمیشه اگر مواد میکروبی وارد بشن.
      شما منتظر بمونید ولی اگر ترک زیاد باشه احتمال تبدیل به جوجه کم هست.

  80. سلام چگونه دستگاه حوجه کشی ساده برای تخم بلدرچین بسازیم وچگونه تخم نطفه دار را تشخیص دهیم.

  81. سلام یه سوال تخم ها در روز هشتم هستن با دستگاه جوجه کشی خانگی وقتی یکی از تخم هارا تکان دادم تتکان خوردنش رو در دستم حس کردم ایا جوجه ها در حال شکل گیری هستن؟

    1. با تشکر از دیدگاه شما.
      لطفا با نطفه سنج بررسی بفرمایید.

  82. سلام امروز روز نهم هست ک تخم تو دستگاه جوجه کشی دست سازم دارم و دما میزون هست تخمها هم همه نطفه توشون معلومه الان ممکنه تخمها نکنه با این ک نطفه تشگیل شده

    1. بسیار عالی. خبر خوبیه که نطفه معلوم هست توشون در عمل چخش و دما دقت کنید تا با همین منوال جلو برید. برای مشاهده دستگاه های جوجه کشی دیگر که میتوانید به صورت دست ساز بسازید به این لینک مراجعه فرمائید.

  83. سلام خدمت استاد یه سوال داشتم که این دستگاه های۴۸تاگروه اسکندری که گفته ظرفیت۴۸عدد تخم مرغ را دارد اگه به فرض مثال ۴۰تخم توش بزاری ایا بازدهیش بیشتر نمی شه؟

    1. با سلام . نخیر تفوت انچنانی ندارد، شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه جوجه کشی ۴۸ تایی به این قسمت مراجعه فرمائید.

  84. تخم مرغ های ۴ روزه را چگونه باید بفهمیم توش جوجه هست یا نه

    1. شما میتوانید با استفاده از نطفه سنجی که در کنار دستگاه ارائه میشه دقیقاً تشخیص دهید که نطفه ای داخل تخم هست یا نه

  85. باسلام
    دوستان عزیزخسته نباشید اگر میخواهید بهترین بهره برداری از تخم ونتفه داشته باشید بایستی سن خروس حتما از دو سال بیشتر باشد
    باتشکر

  86. سلام خسته نباشید یه سوال میخواستم بپرسم ممکنه خنده دار باشه میخواستم بدونم کندن دم مرغ میتونه تو بهتر بارور کردن تخم مرغ ماثر باشه ممنون میشم جواب بدین

    1. دوست عزیز این مورد در حیطه کاری گروه صنعتی اسکندری نیست و شما بهتر است به یک دامپزشک مراجعه فرمائید

    2. سلام دوست عزیز بله خیلی بهتره برای خروسهای که مشکل جثه دارن

  87. با سلام و خسته نباشی
    میخواستم روش شناسایی تخم مرغ نطفه دار قبل از اینکه داخل ماشین جوجه کشی بزارم رو بدونم که کدام نطفه دار هست و کدام نطفه دار نیست لطفا راهنمایی کنید باسپاس فراوان

    1. با سلام ، اگر از دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری خریداری کرده باشید نطفه سنج جزو لوازم همراهی است که همراه ماشین جوجه کشی هنگام خرید ارائه میگردد و میتوانید با استفاده از نطفه سنج نطفه دار بودن تخم را به راحتی تشخیص دهید. با تشکر

    1. با سلام مطلبی مبنی بر نطفه سنجی در وب سایت هست با توجه به این مطلب میتوانید بفهمید بارور هستش یا نه

  88. در یک قسمت وسط کنی رنگش قرمزتر است و سایر جا ها زرد هستند حال این تخم مرغ نابارور است یا بارور

  89. سلام.من تخم بلدرچین درون دستگاه قرار دادم قبل از گذاشتن چندتا از تخمها معلوم بود شکستس و من اونارو داخلش نذاشتم ولی بازم تخمای شکسته بودن به خاطر رنگ پوسته ی تخم بلدرچین متوجه نشدم بعد از چند روز معلوم شد که بازم تخمای شکسته ی دیگه ای هست و اونارو هم خارج کردم.ولی بوی بدی از دستگاه میاد الان ۱۳روز گذشته این تخمای باقی مونده رو از دستگاه خارج کنم؟چون دو سه تارو شکوندم خراب بودن.

    1. حتما باید دقت کنید و ببینید که تخم های شکسته رو در داخل ماشین جوجه کشی قرار ندید اگر تخم های شکسته بلدرچین رو در داخل ماشین جوجه کشی قرار بدین این مشکلات اجتناب ناپذیر هست

  90. سلام خدمت شما
    ببخشید ی سوالی داشتم که در مورد نطفه سنجی دارم
    من توی جوجه کشی روز ۱۸ با احتیاط کامل چند تا از تخم مرغ هارو با چراغ قوه یک لکه خون گرد شده رو دیدم که با تکان دادن تخم مرغ حرکت میکند صدردصد مرده

    اما بقیه ی تخم مرغ ها یک سوم یا شایدم کمتر تیره بود اما حلقه خون گرد دیده نمیشه به نظرتون امروز روز ۱۹ شون هست زنده در میشوند یا بی فایدست ؟؟
    ( چرخش کامل هر ۶ ساعت میزان انجام دادم . رطوبت و دما هم زیاد نزاشتم تغییر کنه . تهویه هم خوبه )

    1. همون طور که قبلا هم عرض کردم چون دستگاه شما دست سازه و خودتون در خانه دستگاه جوجه کشی تولید کردین کیفیتش خیلی خیلی پایین بوده و جوجه ها تلفن شدن

  91. سلام و خسته نباشید …میخواستم بگم که تخم بلدرچین رو نمیتونم رگ هاش رو ببینم روز هشتم هم هست چرا؟
    برای دیدن رگ از چراغ قوه ی معمولی استفاده کردم
    ممنون میشم اگر پاسخ بدید

    1. بهتره که از چراغ های خیلی پر نور استفاده کنید چرا که جنین آسیب میبینه

  92. سلام .من تو دستگاه جوجه کشی تخم غاز گذاشتم . فقط یک روز. در روز ۶ام
    فن هام خراب شد ورطوبت از ۵۵ به ۳۵رسیده بود . ایا جنین ها میمیرن.

    1. احتمال اش هست چرا که جوجه کشی از غاز حساسه ولی صد در صد نیست تلف شدنشون

  93. سلام، من میخواهم. تولید تخم مرغ محلی. راه اندازی کنم. لطفاً راهنمایی. کنید، وچطور میتونم بالاترین برداشت تخم مرغ را از مرغ های محلی داشته باشم،

    1. با سلام و خسته نباشید فراوان – میخواستم از کارشناس محترم سایت بپرسم در طول دوره جوجه کشی بلدر چین رطوبت دستگاه من مدام ۳ تا ۴ درصد بال و پایین میشود میخواستم بپرسم مشکلی بوجود نمیاد

      1. با حفظ دما و رطوبت محیط دستگاه و پر نگه داشتن ظرف آب از نوسان های شدید رطوبت جلوگیری کنید.

        1. سلام. ۱۴تا تخم گذاشتم زیر مرغ روز چهار نگاه کردم همشون رک رگی بودن .. روز پنچم نگاه کردم تا مرغ سره تخم ها نبود فکر کنم شب تا صبح نخوابیده بود ..سرش من هم متوجه نشدم دست به تخم مرغ ها زدم دیدمثل یخ شده . دوباره مرغ گرفتم گذاشتم روشون.. امیدی هم بشون نداشتن تا روز بیست و پنچ دیدم ۱۲ از تخم ها جوجه شدن .. مگه میشه 🤔

        2. سلام دوست عزیز
          حاضر آماده شده دیگه خدا بده برکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس