بررسی عضله سبز در مرغ گوشتی | علت سبز شدن گوشت مرغ

آیا مرغی که به تازگی خریداری کرده اید دارای عضله سبز رنگ است؟ از علت سبز شدن گوشت مرغ اطلاعات کافی ندارید؟ و یا برایتان سوال شده که  آیا میتوان گوشت مرغ با عضله سبز رنگ را استفاده کرد؟ با بیماری اورگون در طیور گوشتی آشنایی ندارید؟ پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات دقیقی ارائه شود.

بیماری عضله سبز در مرغ گوشتی چیست؟

سبز شدن عضلات سینه مرغ تاثیر مستقیمی در پایین آمدن کیفیت لاشه دارد. سندرم عضله سبز در اثر عدم خون رسانی صحیح به عضله عمقی سینه مرغ به وجود می آید که ناشی از سرعت رشد بالا و میزان تراکم زیاد و نگهداری نادرست در فارم های پرورشی می باشد.

یکی از عوامل اصلی که بر روی ایجاد عضله  سبز تاثیرگذار است کمبود اکسیژن در سالن های  پرورش طیور می باشد.

لازم به ذکر است این سندرم با بیماری های عفونی ارتباطی ندارد. چنانچه هنگام خریداری مرغ با این عارضه مواجه شدید در صورتی که بوی نامطبوعی از آن به مشام نرسد می توانید قسمت سبز رنگ را جدا کرده و سایر نواحی گوشت مرغ را استفاده کنید. 

نحوه انتقال بیماری اورگون یا عضله سبز

نحوه انتقال بیماری اورگون یا عضله سبز - چیکن دیوایس

همانطور که در این نوشته اشاره شد علت ایجاد عضله سبز کمبود اکسیژن به دلیل خون رسانی نامناسب یا نکروز در بافت ها و رگ های خونی می باشد. این بیماری غیر مسری بوده و قابل انتقال به سایر طیور گوشتی نمی باشد. همچنین لازم به ذکر است که هیچ عامل تغذیه ای بر روی این عارضه اثرگذار نیست.

مراحل گسترش عضله سبز در طیور گوشتی 

سندرم عضله سبز پس افزایش فعالیت و بال زدن های مداوم طیور گوشتی پدید می آید و در نهایت به ماهیچه ای که سبز رنگ است تبدیل می شود.

نحوه گسترش عضله سبز رنگ به صورت مرحله ای می باشد که در ادامه به تفصیل به توضیح این مراحل پرداخته ایم.

مرحله اول 

در مراحل ابتدایی در عضله مرغ گوشتی قرمزی شدید به وجود می آید که ممکن است در اثر پارگی رگ، خونریزی در آن رخ دهد. چنانچه بعد از خرید مرغ این قرمزی را مشاهده کردید می توانید یقین حاصل کنید که این عارضه بعد از ۴۸ ساعت بال زدن مداوم مرغ گوشتی ایجاد شده است و مراحل ابتدایی خود را طی میکند.

مرحله دوم

با گذشت چند روز به تدریج عضله فیله داخلی کبود می شود و به دلیل مردگی بافت به رنگ صورتی در می آید. این کبودی میتواند از عضله وسط فیله داخلی شروع کرده و به دو طرف عضله سینه نیز کشیده شود.

مرحله سوم

پس از گذشت یک الی دو هفته عضله فیله کوچک مرغ گوشتی به رنگ سبز در می آید. رنگ سبز در نهایت با تجزیه هموگلوبین و میوگلوبین نمک صفراوی موجود در بافت های عضلانی آسیب دیده ایجاد می شود.

علائم کالبد گشایی پس از کشتار 

  • فرورفتگی یا صاف شدن ماهیچه سینه
  • متورم شدن عضله سینه 
  • رنگ پریدگی عضله سینه

برای پیشگیری از به وجود آمدن عضله سبز در مرغ گوشتی چه باید کرد؟

برای پیشگیری از به وجود آمدن عضله سبز در مرغ گوشتی چه باید کرد؟ - چیکن دیوایس

در این راستا باید شیوه های مدیریتی گوناگون را در پیش گرفت بدین منظور میتوانید بال زدن طیور گوشتی را به حداقل برسانید. برای انجام این کار بهتر است طیور گوشتی را به دور از هرگونه سر و صدایی که منجر به استرس در آنها می شود پرورش دهید.

همچنین میزان تراکم گله را در نظر گرفته و از نگهداری آنها در یک فضای محدود و  کوچک بپرهیزید.

تهویه سالن، کیفیت هوای موجود در محل نگهداری، سطح آمونیاک و وضعیت بستر را در یک برنامه ریزی جامع به صورت مداوم کنترل کنید.

سخن آخر 

عضله سبز رنگ در طیور گوشتی به یکی از چالش های مهم تبدیل شده است که بیشتر در طیوری که وزن بالایی دارند به چشم میخورد. این عارضه در اثر بافت مردگی و با بال زدن مداوم مرغ گوشتی پدید آمده و مربوط به چند روز قبل از انتقال مرغ ها به کشتارگاه می باشد. این عارضه علائمی برای شناسایی ندارد و تنها بعد از قطعه بندی قابل مشاهده است. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

    1. نه جوجه بخوای باید بری بازار از اون قشنگاش بخری 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس