رطوبت ساز دستگاه های جوجه کشی درنا و هواباتور چگونه کار می کنند؟

دستگاه های جوجه کشی صنعتی سری درنا و هواباتور ساختار متفاوتی نسبت به سایر دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار دارند و همانند دستگاه های جوجه کشی کره ای به نام آرکام، کارکرد تمام اتوماتیک دارند.

در اغلب دستگاه های جوجه کشی ایرانی و حتی خارجی، نیاز به پر کردن دستی مخزن تولید رطوبت می باشد، اما در این دو دستگاه، فرایند تولید رطوبت به صورت خودکار توسط دستگاه انجام می شود و نیازی به پر کردن مداوم مخزن و باز و بست کردن درب وجود ندارد. 

در ادامه این نوشته از چیکن دیوایس به بررسی نحوه کار سیستم رطوبت رسانی این دستگاه ها پرداخته خواهد شد تا مقایسه ای بین آنها و سایر رطوبت سازهای قدیمی داشته باشید.

بررسی نحوه کار رطوبت ساز دستگاه های جوجه کشی درنا 

بررسی نحوه کار رطوبت ساز دستگاه های جوجه کشی درنا - چیکن دیوایس

در دستگاه جوجه کشی سری درنا علاوه بر اینکه تمام پروسه های جوجه کشی نظیر حرارت دهی، چرخش تخم و تهویه به صورت خودکار انجام می شود. فرایند رطوبت رسانی نیز خودکارسازی شده و نیازی به باز و بست مداوم درب دستگاه جهت پر کردن مخزن نیست. 

با هر بار باز کردن درب دستگاه، تعادل دما و رطوبتی آن به هم ریخته و شوک دمایی به جنین وارد می شود، هم چنین پوسته تخم سفت شده و مانع از هچ راحت جوجه خواهد شد. 

نحوه کار این رطوبت ساز بدین شکل است که آب لازم جهت تامین رطوبت توسط پمپ از منبع بیرونی کشیده شده و به مخزن تولید رطوبت انتقال داده می شود و المنت موجود در کاسه ، آب را به بخار داغ و مناسب جوجه کشی تبدیل می کند. المنت و پمپ توسط برد و بدون نیاز به دخالت کاربر کار می کنند. 

الف – دارای کاسه و المنت تامین رطوبت

دارای کاسه و المنت تامین رطوبت - چیکن دیوایس

در کابین داخلی دستگاه و بخش فوقانی یک کاسه استیل المنت دار وجود دارد که با حرارت دهی آب، سبب تبخیر آن شده و بدین صورت رطوبت پاک و گرم مناسب برای جوجه کشی را تولید می کند. زمان روشن و خاموش شدن المنت توسط برد جوجه کشی کنترل می شود و این عمل طوری انجام می شود که سطح رطوبت داخل دستگاه همواره در سطح معینی باقی بماند. 

ب – دارای پمپ مکنده آب 

برای تامین رطوبت، لازم است که آب مورد نیاز برای رطوبت سازی از یک مخزن خارجی به داخل کاسه المنت دار هدایت شود. برای این منظور، یک پمپ مکنده آب در داخل دستگاه قرار داده شده که کارکرد آن مستقلا توسط فلوتر کنترل می شود. 

دارای پمپ مکنده آب - چیکن دیوایس

یعنی در صورت کاهش سطح آب کاسه استیل، برق پمپ توسط فلوتر وصل شده و مکش آب شروع خواهد شد و پس از پر شدن مجدد کاسه، پمپ توسط فلوتر خاموش شده و از سر ریز شدن آب جلوگیری می کند.

ج – فلوتر مغناطیسی

فلوتر یا همان شناور موجود در دستگاه های درنا از نوع مگنتی بوده که با پر شدن سطح آب کاسه، به هم نزدیک شده و برق پمپ مکنده آب را قطع می کند. هم چنین با کم شدن سطح آب، مگنت ها از هم فاصله گرفته و برق پمپ مجددا وصل می شود. 

د – مخزن و شلنگ تامین آب 

به همراه دستگاه های درنا، یک مخزن و شلنگ انتقال آب ارسال می شود. آب لازم برای انتقال به کاسه استیل از مخزن اصلی تامین می شود که توسط شلنگ جریان پیدا می کند. بهتر است از آب تصفیه شده یا آب دارای سختی پایین برای پر کردن مخزن استفاده کنید. این امر مانع از رسوب گرفتن کاسه و المنت شده و طول عمر تجهیزات رطوبت رسانی را افزایش خواهد داد. 

رسوب گرفتن المنت سبب افزایش برق مصرفی دستگاه جوجه کشی می شود.

رطوبت ساز دستگاه های جوجه کشی هواباتور صنعتی چگونه کار می کنند؟

رطوبت ساز دستگاه های جوجه کشی هواباتور صنعتی چگونه کار می کنند؟ - چیکن دیوایس

دستگاه های جوجه کشی صنعتی سری هواباتور نیز ساختار و کارکرد مشابه دستگاه های سری درنا را دارند، با این تفاوت که در نمونه های ۱۰۰۸ تایی، ۶۷۲ تایی و ۳۳۶ تایی از دو رطوبت ساز استفاده شده است. پروسه رطوبت سازی دقیقا مشابه دستگاه های سری درنا می باشد یعنی بخار داغ به کمک المنت های حرارتی تولید می شود. اما فاقد پمپ بوده و به کمک فلوتر کنترل می شود. 

قطعات به کار رفته جهت تامین رطوبت شامل موارد زیر می شوند : 

الف – ظرف و المنت تولید بخار 

در کابین بالایی این دستگاه ها از دو عدد ظرف abs و دو عدد المنت حرارتی استیل استفاده شده که در زمان نیاز به رطوبت، با اتصال جریان برق از طرف برد جوجه کشی شروع به کار کرده و پس از رسیدن سطح رطوبت دستگاه به مقدار تنظیم شده توسط کاربر، بدون دخالت اپراتور و توسط برد خاموش خواهد شد. 

ظرف و المنت تولید بخار - چیکن دیوایس

همانند مورد قبل، جهت جلوگیری از رسوب گرفتن ظرف و المنت و کاهش مصرف برق دستگاه، بهتر است مخزن اصلی را با آب تصفیه شده، آب مقطر یا آب دارای سختی پایین پر کنید. 

ب – فلوتر کنترل سطح آب 

دستگاه های سری هواباتور برخلاف درناها ، پمپ مکنده آب و فلوتر مغناطیسی ندارند، بلکه از یک فلوتر ساده در آن استفاده شده تا با کم شدن هزینه ها، هر کسی توانایی خرید آن را داشته باشد. با کم شدن سطح آب مخزن، فلوتر به سمت پایین آمده و دریچه ورود آب به صورت خودکار باز شده و آب از منبع اصلی به مخزن سرازیر می شود. با بالا آمدن فلوتر، دریچه به صورت خودکار بسته می شود. 

ج – منبع و شلنگ آب رسانی 

به همراه این دستگاه جوجه کشی، یک منبع بزرگ و شلنگ انتقال آب ارسال می شود. از آنجایی که دستگاه های هواباتور، پمپ مکش آب ندارند، بنابراین لازم است که مخزن را بر روی سقف دستگاه و یا یک سکوی مرتفع قرار دهید که ارتفاع آن بالاتر از دستگاه باشد. 

کافیست یک بار برای همیشه مخزن را پر از آب کرده و شلنگ را به مخزن و ورودی آب دستگاه متصل کنید و تا پایان دوره جوجه کشی نیازی به پر کردن مخزن و یا باز و بست مداوم درب دستگاه نخواهد بود. 

آیا بخار داغ برای تخم نطفه دار و جوجه ها مضر است؟

اغلب کاربران دستگاه های جوجه کشی قدیمی بر این باورند که بخار داغ تولید شده در دستگاه های درنا و هواباتور برای تخم نطفه دار و جنین مضر است، اما در ادامه با بررسی نحوه کار دقیق دستگاه، این ابهامات برطرف می شوند : 

۱- وجود کابین مجزا 

سیستم های تامین حرارت و رطوبت، تهویه و حتی موتور چرخش راک در کابین بالایی نصب شده اند که توسط یک لایه PVC و کانال کشی از کابین پایینی مجزا شده اند. بنابراین بخار تولید شده به صورت مستقیم به تخم ها برخورد نخواهد کرد و از این بابت هیچ ضرری متوجه جنین نخواهد شد. 

۲- یکنواخت سازی قبل از انتقال به کابین زیرین

رطوبت و حرارت به صورت همزمان توسط سیستم های تامین حرارت و رطوبت تولید شده و در عین حال نیز هوای تازه از دریچه وارد کابین بالایی شده و حرارت آن را به مقدار ۳۷ درجه می رساند. پس از همگن سازی کلیه فاکتورهای فوق، توسط کانال کشی های انجام شده وارد کابین پایینی خواهد شد. بنابراین هوایی کاملا مطلوب و مناسب تخم نطفه دار تولید و به آنها خواهد رسید. 

۳- رطوبت پاک و بدون آلودگی تولید می کند

از آنجایی که شیوه تامین رطوبت در این دستگاه ها به کمک جوشش و تبخیر آب می باشد. بنابراین بخار تولید شده کاملا پاک و بدون آلودگی خواهد بود و برخلاف رطوبت سازهای اولتراسونیک، هیچ گونه آهکی را وارد دستگاه نمی کند. 

آهک سبب بسته شدن منافذ تخم و مرگ جوجه داخل تخم می شود. هم چنین خرابی سنسور، فن و موتور گردش تخم را در پی خواهد داشت. 

نتیجه گیری کلی 

سیستم های تامین رطوبت دستگاه های جوجه کشی درنا و هواباتور صنعتی، مطابق با آخرین استانداردهای روز جهان طراحی و تولید شده اند. تا جایی که بسیاری از تولید کنندگان مطرح دنیا مانند آرکام  و برینسی نیز از این شیوه تامین رطوبتی در دستگاه های  خود استفاده میکنند.

تجربه سالها جوجه کشی نشان داده که باز و بستن پی در پی درب دستگاه سبب وارد آمدن شوک دمایی به جنین شده و با کاستن رطوبت داخل دستگاه سبب سفت شدن پوسته تخم می شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس