اخلاق و رفتارهای کاسکو | زبان بدن کاسکو

شناخت اخلاق کاسکو

هوش و استعداد بالای طوطی های خاکستری بر کسی پوشیده نیست اما همین هوش و ذکاوت بالا باعث ایجاد مشکلات جدی در کاسکو میشود. کاسکو از طریق حرکات بدن و صداهایی که ایجاد میکند با صاحب خود ارتباط برقرار میکند. بنابراین شناخت زبان بدن و اخلاق کاسکو برای تمامی صاحبان این پرنده الزامی است. چرا که اگر شخصی نسبت به رفتارها و حرکات بدنی کاسکو بی توجهی کند، پرنده در معرض مشکلاتی از قبیل افسردگی و پرکنی قرار میگیرد. این طوطی طیف وسیعی از حالات بدن و صداها را میتوان ادا کند که هر یک از آنها نشان دهنده روحیه او می باشند. با شناخت حرکات و رفتارهای کاسکو به سادگی میتوانید خواسته ها و نیازهای این پرنده را درک کنید و مانع از برخی مسائل رفتاری در آنها شوید. در این پست از وبلاگ سایت چیکن دیوایس زبان بدن و اخلاق و رفتار کاسکو را شرح داده ایم.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از کاسکو
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

حالت سر و منقار کاسکو بیانگر بسیاری از عواطف و احساسات پرنده می باشد. با توجه به حالت سر و منقار میتوان خلق و خوی پرنده خود را تشخیص دهید.

خم کردن سر و تعظیم کردن

کاسکوی های رام شده سر خود را تعظیم و خم میکنند. اینکار آنها برای جلب توجه صاحبش می باشد. کاسکو باید همیشه پایین تر از سطح چشمان صاحبش قرار گیرد. اگر کاسکو از بالا به سمت شما نگاه کند، احساس برتری و مسلط بودن نسبت به شما پیدا کرده و در این حالت سر خود را خم نمیکند. متأسفانه در هنگام بیماری نیز کاسکو تعظیم میکند. بنابراین باید مراقب علائم بیماری هم بود. در ادامه علائم بیمار بودن کاسکو را هم شرح میدهیم.

خم کردن سر و تعظیم کردن - چیکن دیوایساگر طوطی خاکستری افریقایی خسته شود یا اینکه برای مدت طولاتی در قفس تنها رهایش کنید، خم کردن سر تبدیل به یک تیک و رفتار عصبی در او میشود. این طوطی های باهوش وقتیکه نتوانند با دیگران معاشرت کنند و یا نتوانند غذا بخورند رفتارهای غیر عادی از خود نشان میدهند.

پاک کردن منقار

پاک کردن منقار یک عادت روزانه در کاسکو می باشد. فرقی ندارند که آنها داخل قفس باشند یا بر روی شانه های شما یا بر روی مبل یا حتی وسط بازی، برای از بین بردن اثر غذا بر روی نوک خود، آن را با هر سطحی که در دسترس آنها باشد پاک میکنند.

علاوه بر این، کاسکوها همانند دیگر پرنده های زینتی برای جلوگیری از رشد بیش از حد منقار خود، ان را به چوب و دیگر سطوح میسایند. این کار طوطی نوعی رفتار غریزی می باشد. آنها حتی با این روش ناخن های پای خود را نیز اصلاح میکنند.

ساییدن منقار

سایین منقار بر روی هم نشانه رضایت و ارامش کاسکو می باشد. زمانیکه وقت خواب کاسکو فرا رسد این پرنده نوک بالایی را بر روی نوک پایینی می لغزاند یا اینکه زبان خود رو به منقار بالایی زده و صدا ایجاد میکند. صدای ناشی از این رفتار کاسکو نرم و ملایم است و نباید نگران آن شد. تنها کاری که شخص باید انجام دهد ایجاد شرایط محیطی ساکت  آرام و تاریک برای خوابیدن و استراحت کردن کاسکو می باشد.

گاز گرفتن

گاز گرفتن کاسکو یک حرکت عادی بوده چون این پرنده به کمک گاز گرفتن بر روی اشیاء یا میله های قفس یا شانه صاحبش بالا میرود. بنابراین گاز گرفتن کاسکو به تنهایی نشانه پرخاشگری این پرنده نیست.

چرا که طوطی ها از منقار خود برای نگه داشتن وسایل، برداشتن اسباب بازی ها، گرفتن غذا و غیره استفاده میکنند. در این میان ممکن است پرنده شما بصورت تصادفی انگشت یا شانه شما را گاز بگیرد تا از ان بتواند بالا برود. مخصوصا زمانیکه کاسکو ا بر روی دست خود میگیرید پرنده برای حفظ تعادل از نوک خود کمک میگیرد. زمانیکه کاسکو شما را گاز گرفت از انجام حرکات ناگهانی یا کشیدن سریع دست و انگشت خود خودداری کنید. درغیر اینصورت کاسکو با خود فکر میکند که شما از این حرکت و گاز گرفتن خوشتان آمده و مجددا شما را گاز میگیرد و به گاز گرفتن عادت میکند.

گاز گرفتن - چیکن دیوایسبا این حال گاز گرفتن نوعی پرخاشگری بوده و و ممکن است به خاطر شرایطی از جمله شرایط بد محیط زندگی و قفس نگهداری، گرسنگی، عدم اجتماعی بودن یا ترس پرنده از شما باشد.

اگر کاسکوی شما خود را در حالت خمیده قرار داده و منقارش نیمه باز است و خش خش میکنید، آماده گاز گرفتن از شماست. پیشنهاد میکنم حتما مقاله علت پرخاشگری کاسکو را بخوانید.

نشانه های خجالت زدگی کاسکو

بله این طوطی بامزه خجالتی هم می باشد ولی به دلیل پوشش پر به راحتی نمیتوان متوجه خجالت زدگی کاسکو شد. اما وقتی که آنها در اثر خجالت زدگی سرخ میشوند، لکه های سفید اطراف چشم و بینی آنها به دلیل هموگلوبین در بدن به رنگ صورتی روشن در می آید.

البته کاسکو فقط در حالت خجالت زدگی قرمز نمیشود. بلکه در حالت:

  • هیجان
  • احساس تهدید
  • بازیگوشی
  • انتخاب جفت
  • خشم

 نیز قرمز میشود. بنابریان در مواقع مختلفی ممکن است با کاسکوی سرخ شده خود مواجه شوید. با مقایسه رفتارهای مختلف کاسکو و زبان بدن او در این صورت میتوانید بهتر خلق و خوی او را تشخیص دهید.

خمیازه کشیدن

با وجود اینکه دلیل خمیازه کشیدن هنوز بعنوان یک راز باقی مانده است، اما طوطی خاکستری افریقایی در موارد زیر ممکن است خمیازه بکشد:

  • خستگی
  • خوشحال یا مشتاق بودن
  • کشش عضلات
  • ارایش کردن پرها
  • عدم خواب کافی

علاوه بر موارد فوق خمیازه کشیدن کاسکو گاها به خاطر گیر کردن غذا یا چیزی در چینه دان و مری آنها می تواند باشد. مخصوصا اگر طوطی شما مضطرب به نظر میرسد و در حال خفگی است نشان از گیر کردن غذا در مری اش می باشد که در این شرایط سریعا باید پرنده توسط دامپزشک معاینه شود.

تکان دادن سر

کاسکو بیشتر از دیگر طوطی ها سر خود را تکان میدهد. تکان دادن سر در کاسکو ممکن است به خاطر درد، ناراحتی یا به خاطر پرآرایی باشد. در واقع برای پرارایی اطرف گوش و گردن خود، آنها سر خود را گاها تکان میدهند تا پرها مرتب و ارایش شوند.

تکان دادن سر - چیکن دیوایسدر برخی از موارد نیز طوطی خاکستری سر خود را به نشانه نارضایتی یا رد کردن چیزی تکان میدهد که درک این رفتار کاملا واضح است.

غذا بالا آوردن کاسکو

ابتدا باید تفاوت بین استفراغ و غذا بالا آوردن کاسکو را از هم تشخیص دهید. غذا بالا آوردن در طوطی ها نوعی رفتار محبت امیز و عاشقانه می باشد. اگر کاسکو با خیره شدن به جشمان شما غذا بالا می اورد یعنی به شما خیلی علاقه مند می باشد. این رفتار آنها برای ابراز علاقه به جفت بوده و همچنین تمرینی است که کاسکو برای غذا دادن به جوجه هایش قبل از جوجه کشی انجام میدهد. نحوه جفت شدن کاسکو را در این پست بخوانید. در موقع غذا بالا آوردن کاسکو چشمانش را خیره میکند و کمی گردن خود را دراز میکند.

این طوطی ها میتوانند عنبیه چشمان خود را کنترل نموده و در پاسخ به محرک ها آن را بزرگ یا کوچک کنند.

زمانیکه چشمان آنها گشاد میشود نشان از شگفت زدگی طوطی است. ممکن است ورود شما را به محیط ندیده باشد یا اینکه چیزی را دیده که انتظارش را نداشته است.

چشم های به هم دوخته و چروکیده

وقتیکه کاسکو ازرده خاطر یا آشفته میشود چشمانش بیش از حد معمول چروک میشوند که در نتیجه آن کاسکو پرخاشگر میشود. بنابراین باید سریعا در این شرایط عامل ازار دهنده کاسکو را از یبن برد. البته خستگی چشم نشانه خواب آلودگی هم می باشد که این رفتار کاملا قابل تشخیص است.

حرکات بال کاسکو

یکی دیگر از اعضای بیان کننده احساس و رفتار کاسکو، حرکات بال آنها می باشد. با بررسی بال ها شما میتوانید بفهمید کاسکو شاد است یا خیر.

وقتیکه این پرنده بال هایش را بالای پشتش می آورد انگار سلامی دوستانه به شما میدهد مخصوصا زمانی که صبح برای اولین بار پرنده خود را میبینید ممکن است با این حرکت او مواجه شوید.

حرکات بال کاسکو - چیکن دیوایسبال بال زدن هم یکی دیگر ار حرکاتی میباشد که طوطی ها برای ورزش کردن، کشش یا خنک کردن بال های خود را تکان میدهند. این رفتار معمولا نشانه خوبی است و حتی گاها پرنده با انجام این کار قصد جلب توجه شما را دارد. اما اگر محیط نگهداریش گرم بوده و کاسکو بال هایش را به دور از بدن خود باز کرده و بال بال میزند نشانه استرس گرمایی است و سریعا باید محیطش را خنک کنید.

افتادگی بال ها در کاسکو نشانه خوبی نیست چون نشان دهنده خستگی بیش از حد، بیماری یا گرم بودن محیط می باشد. البته کاسکو بعد از آبتنی هم بال های خود را پایین میاندازد که نشانه خشک شدن بدن می باشد.

بال های لرزان

اگر کاسکو فقط بال های خود را میلرزاند این رفتار نشانه رقص آنها برای جفت گیری است. اما اگر لرزش بال ها با لرزش کل بدن همراه است یعنی کاسکوی شما بیمار شده است.

بال های باز و کشیده

باز کردن کامل بال ها ناشی از پرخاشگری یا ترس می باشد. طوطی با انجام این کار خود را بزرگتر و قدرتمندتر نشان میدهد تا طرف مقابلش بترسد.

اگر پرهای کاسکو برای چندین ساعت بصورت پف شده باقی بماند احتمالا یا سردش شده یا اینکه مریض است.

ایستادن بر روی یک پا

این حرکت در کاسکو نشانه احساس ارامش و راحتی است. همچنین وقتیکه پرنده پاهایش سرد شود و نخواهد از قسمت برهنه پاهایش گرما از دست دهد، بر روی یک پا می ایستد.

چنگ زدن محکم پاها نشانه ترس است.

وارونه آویزان شدن کاسکو از سر بازیگوشی و احساس لذت در آنها می باشد. هر چند که این حرکت نگران کننده به نظر می رسد ولی اصلای جای نگرانی نیست. خرخر کردن یکی دیگر از نشانه های خوشنودی و رضایت کاسکو می باشد مخصوصا وقتی که او را نوازش میکنید.

جیغ زدن کاسکو

جیغ زدن نشانه ترس، بی قراری و یا مبهوت شدن کاسکو می باشد. اگر طوطی شما ترسیده و جیغ میزند قفس را به محیط ساکت تری انتقال دهید. شب هنگام برای جلوگیری از وحشت شبانه میتوانید بر روی قفس کاور بیندازید. همچنین از روشن کردن رادیو یا تلویزیون شب هنگام در اتاقی که کاسکو در آن خوابیده است، خودداری کنید. دیگر حیوانات خانگی را از طوطی دور کنید.

جیغ زدن کاسکو - چیکن دیوایسگاها وقتی حوصله این پرنده سر میرود شروع به فریاد زدن میکند. فراموش نکنید که کاسکو نیاز به تحریک ذهنی و تعامل مداوم دارد. وقتی از او غافل باشید پرنده حوصله اش سر رفته و باید سرگرمی برایش ایجاد کنید. گاها مشاهده شده که کاسکوها بر اساس عادات روزانه که پیدا میکنند نیز جیغ میزنند. بدین معنی که اگر کاسکو سر ساعت مشخصی به چیری عادت کرده باشد (مثل بیرون امدن از قفس و تفریح کردن) اگر سر همان ساعت ان کار را انجام ندهد به شدت جیغ و فریاد میکشد.

در نهایت پیشنهاد میشود حتما مقاله نکات مهم نگهداری از کاسکو را هم مطالعه کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس