مزایا و معایب دانه های دارای طبع سرد برای پرندگان زینتی

به دنبال شناخت مزایا و معایب دانه های طبع سرد برای پرندگان زینتی هستید؟ از اینکه خواص دانه های سرد برای قناری چیست اطلاعات کافی ندارید؟ یا اینکه چگونه میتوان با استفاده از خواص دانه های سرد برای کبوتر به حفظ سلامتی آن کمک کرد آگاهی ندارید؟ پس با ما تا انتهای این نوشته از چیکن دیوایس همراه باشید تا در رابطه با خواص دانه های سرد برای مرغ عشق، عروس هلندی و … اطلاعات مختلفی ارائه شود.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع پرندگان طوطی و قناری
» جوجه گیری کاملا خودکار بدون نیاز به داشتن اطلاعات فنی
» راندمان بالای ۹۰ درصد
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

چه دانه هایی دارای طبع سرد هستند؟

دانه های مختلفی وجود دارند که دارای طبع سرد می باشند در ادامه به تفصیل به توضیح هر یک از این دانه ها پرداخته شده است که عبارت است از:

ارزن  

این دان دارای طبیعت سرد و خشک می باشد که بیشتر به عنوان دانه های قلیایی و سرشار از ویتامین و پروتئین شناخته می شود. بهتر است ارزن در تمام فصول سال به جهت مزیت هایی که دارد در اختیار پرنده زینتی همچون قناری، مرغ عشق، عروس هلندی و … قرار بگیرد. 

مزایای استفاده از ارزن در تغذیه پرندگان زینتی

مزایای استفاده از ارزن در تغذیه پرندگان زینتی - چیکن دیوایس

ارزن دارای مقادیر بسیار زیادی پروتئین می باشد که ۱۵ درصد از آن را در خود جای داده است. دارای املاح معدنی نظیر آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، پتاسیم، کلسیم، روی می باشد.همچنین از مقدار بالایی فیبر برخوردار است.

لازم به ذکر است منبع بسیار غنی از ویتامین های A  و B کمپلکس بوده و آمینو اسیدهای ضروری همانند متیونین و لسیتین را دارا می باشد.

تخم خرفه

طبع تخم خرفه سرد است و استفاده از این نوع دان برای پرنده بی خطر است.  این نوع تخم حاوی اسید های چرب امگا سه است که علاوه بر ویتامین C، A، E به رشد و سلامت پرندگان کمک می کند. 

مزایای تخم خرفه 

تخم خرفه علاوه بر موارد ذکر شده دارای مزایای مختلفی است که در این میان میتوان به املاح معدنی، پیشگیری از ابتلا به بیماری های گوارشی، خاصیت تمیز کنندگی روده، ضد انگل بودن آن اشاره کرد. همچنین برای کاهش میزان مستی پرندگان خود می توانید از تخم خرفه استفاده کنید. 

تخم کاسنی  

تخم کاسنی نیز از طبیعتی سرد برخوردار بوده و دارای املاح معدنی مقوی شامل سدیم، منیزیم و پتاسیم است. استفاده از این نوع دان در تغذیه پرندگان دو بار در هفته توصیه می شود و بیشتر از این میزان مشکلاتی را برای پرنده به وجود خواهد آورد.

سایر مزایای استفاده از تخم کاسنی برای پرندگان

تخم کاسنی نیز همانند دان های نام برده از خواص مختلفی برخوردار است که میتوان از آن برای شست و شوی کبد پرنده و معده آن استفاده کرد. همچنین این تخم باعث بهبود سلامت پرها شده و یبوست پرنده را رفع می کند.

تخم گشنیز

تخم گشنیز برای استفاده پرندگان زینتی - چیکن دیوایس

این نوع تخم نیز دارای طبیعت سرد و خشک می باشد. این تخم ضد انگل بوده و برای تقویت  معده و هضم غذای پرندگان زینتی موثر است. همچنین به دلیل خاصیت ضدعفونی که دارد به عنوان کرم کش پرنده نیز شناخته می شود.

خواص تخم گشنیز برای استفاده پرندگان زینتی

تخم گشنیز برای پرندگان زینتی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف شده مفید و نشاط آور است. همچین دارای ویتامین هایی نظیر ویتامین A  و C  می باشد. همچنین مقادیر بالای کلسیم را در خود جای داده است.

چنانچه پرنده شما دچار کمبود کلسیم شده بهتر است مقداری از این دان را در جیره مصرفی پرنده خود مخلوط کنید تا این مشکل بدین منوال حل شود.

تخم کاهو

تخم کاهو یکی از مهمترین تخم ها برای پاکسازی دستگاه گوارش پرنده می باشد. این نوع دان از خاصیت درمانی و دارویی نیز برخوردار است. این دان سرشار از مواد معدنی به ویژه آهن می باشد و به راحتی میتوان با تخم کاهو مشکلات عفونتی پرندگان را برطرف کرد.

مزیت های دیگر تخم کاهو برای پرندگان زینتی

شما میتوانید در دوران تولکی یا پرریزی پرندگان خود با خیال  راحت از تخم کاهو استفاده کنید. این نوع دان ضد یبوست بوده و در درمان این مشکل پرنده کارساز است. همچنین منجر به تقویت و افزایش وزن طوطی های شما نیز می شود.

تخم کلم قمری 

تخم کلم قمری طبیعتی سرد دارد و به عنوان یک پاک کننده اساسی برای روده پرنده به شمار می آید. این نوع دان منجر به تصفیه خون پرنده شده و به عنوان سم زدای قوی برای کبد محسوب می شود. همچنین انواع ویتامین ها، کلسیم، فسفر، کربوهیدرات و پروتئین را دارا می باشد.

سایر مزایای تخم کلم قمری

این تخم همانطور که گفته شد دارای کلسیم و آهن است. غنی از کربوهیدرات، کلروفیل، ویتامین C می باشد. لازم به ذکر است از این نوع دان برای پاکسازی روده پرنده میتوان استفاده کرد.

سخن آخر

در این مقاله از چیکن دیوایس در رابطه با طبع سرد دان ها و خاصیت دان هایی که دارای طبع سرد هستند و چه تاثیری در زندگی پرندگان دارد موارد مهمی ارائه شده است که با استفاده از نکات ذکر شده می توانید این نوع دان ها را در اختیار پرنده زینتی خود قرار دهید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام و ارادت مهندس کدوم اینایی ک تو این مقاله بود برای دوران قبل جفت گیری و تخم گذاری خوبه و باعث تحریک پرنده ها برای جفت گیری میشه ؟

    1. سلام سامان جان
      برای تحریک پرنده به جفت گیری باید از دانه های با طبع گرم استفاده کنی
      مثل شاهدانه، کتان، کافشه، شلغم
      دانه های با طبع سرد از مستی پرنده ها کم می کنه و تمایلشون به جفت گیری رو کاهش میده
      که اینا باید بعد از جفت گیری و در زمان تخم گذاری استفاده بشن
      همچنین موقعی که به پرنده استراحت میدی و نمیخوای که جفت گیری کنن بهترین گزینه هستن

  2. سلام و ارادت استاد یه راهنمایی کن بی زحمت … یه جفت مرغ عشق دارم غذا اصلیشون پلت مرغ عشق تاپ فید میدم همیشه …… چیزای در کنارش هم مثلا هفته ای دوبار سه بار تخم مرغ ابپز با پودر سوخاری کاهو هویج گیشنیز جعفری و این چیزا میدم قطره کلسیم و ad3e و سرکه سیب هم دو سه روز ی بار میریزم تو ابشون … نر خیلیییی نوک ماده رو میگیره و سرشو میخارونه و باهاش بازی میکنه ولی به جفت گیری نمیرسن نمیدونم چرا … ماده تو لونه هم میره هر ازگاهی ولی کم … خواستم بدونم با این تغذیه کی ب نظرتون جفت گیری میکنن و اینکه تخم خرفه و تخم کاهو و همه اینایی ک تو این مقاله نوشتید به چه صورت و چه زمانی باید ب پرنده بدیم ؟ قاطی کنیم با پلتشون ؟ چند روز ب چند روز .. برا قبل جفت گیری خوبه یا نه

    1. سلام سامان جان
      جفتت به سن بلوغ رسیده؟ چن سالشونه؟
      اره تغذیه شون اوکیه مشکلی نداره
      الان اینکه جفت گیری نمی کنن می تونه به خاطر استرس باشه
      دمای نا مناسب محیط، حضور افراد غریبه ، محیطی که قفس رو قرار دادی ، نور نا کافی و …
      یا هم زیاد سرک می کشی تو قفسشون
      تخم خرفه و کاهو رو باید بعد از جفت گیری و توی دوران تخم گذاری تو غذاشون اضافه کنی تا مستیشون کمتر بشه هفته ای دو یا سه بار با غذای مصرفیشون قاطی کنی کافیه

  3. سلام خسته نباشید
    من یک جفت عروس هلندی خریدم که پرنده فروشی گفت که قبلا جفت کردن و تخم گذاشتن
    الان حداقل تا چقدر برای جفت گیری مجدد باید صبر کنم

    1. سلام محمد
      بین هر دوره ی جفت گیری و تخم گذاری باید حداقل دو ماه استراحت داشته باشه پرنده
      تو این مدت هم با یه رژیم غذایی متعادل، مولتی ویتایمن و مکمل کلسیم تقویت بشه
      نمیشه گفت که کی قراره جفت گیری کنن
      این بستگی به خودشون و شرایطشون داره
      هر چقدر محیط آروم و خلوت باشه، افراد غریبه و حیوونای دیگه حضور نداشته باشن، به تغذیه و بهداشتشون رسیدگی بشه
      خلاصه شرایطشون رو مناسب بدونن اقدام به جفت گیری می کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس