استفاده از سبزیجات در جیره غذایی پرندگان

با اعجازِ استفاده از سبزیجات در جیره غذایی پرندگان آشنا شوید!

استفاده از سبزیجات در جیره غذایی پرندگان دقیقا به اندازه استفاده از سبزیجات در رژیمِ غذایی انسان ها برایشان اهمیت دارد. چرا که پرندگان نیز مثل ما به سلامت و تناسب اندامشان اهمیت می دهند و می خواهد فیبر بیشتری به دستگاه گوارششان برسانند تا هضم موفق تری را تجربه کنند!

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع پرندگان زینتی
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

البته حوزه بحث ما پرندگان زینتی و اهلی شده را در بر میگیرد و نمی توانیم نسخه وجِترین شدن را برای پرندگانِ وحشی که در خارج از خانه ها زندگی می کنند تجویز کنیم. آن ها در تهیه غذایشان مختار هستند به خود خود کفایی و استقلال رسیده اند. در واقع آن قدر سختی کشیده اند که دستگاه گوارششان تقریبا همه چیز را هضم میکند. پیروِ رژیم غذایی خاصی نبوده و صاحبشان ۲۴ ساعته به فکرِ خورد و خوراکشان نیست!

اما به نظرتان استفاده از سبزیجات در جیره غذایی پرندگان چرا می تواند برایشان مفید و سود مند باشد؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از وب سایت چیکن دیوایس شما را با مزایای مصرف سبزیجات در جیزه غذایی پرندگان آشنا کنیم.

اصلا چه نوع سبزیجاتی را باید در هرمِ غذائیشان بگنجانیم؟

شما خودتان بهتر از هر کسِ دیگری می دانید که در سبزیجات چه نوع عناصر و خواصی وجود دارد و تا چه اندازه می تواند سلامتی را تضمین کند. دستگاه گوارش پرندگان کوچک است و همین کوتاهی به آن ها مجال بهتری برای مصرفِ گوشت و مواد غذایی این چنین را می دهد.

ولی پرندگان زینتی و اهلی شده منقار به گوشت نمی زنند و علاقه ایی به آن نشان نمی دهند. اول این که گویی خودشان اشراف دارند که گوشت خواری باعثِ حرام شدن گوشتشان می شود، دوم اینکه اسید معدشان اصلا توانایی هضم آن را ندارد.

اصلا چه نوع سبزیجاتی را باید در هرمِ غذائیشان بگنجانیم

پس باید سعی شود تمامِ موادِ مغذی لازم برای بدن آن ها را در قالبِ دانه ها، مغز ها، حبوبات، سبزیجات و میوه ها کنجانده و در اختیار آن ها قرار دهیم . عدم استفاده نکردن از سبزیجات و میوه در وعده های غذایی پرندگان به مرور سبب سوء تغذیه و بد هضمی آن ها در غذا خوردن میشود. آنها تُک به هر سبزی نمی زنند. فقط سبزیجاتی که دارای رنگِ زردِ تیره و سبزِ تیره هستند بابِ میلشان است و از دستِ شما قبول می کنند. فراموش نکنید که سبزیجات را در اشکال متنوع و با روش های مختلف در اختیار پرنده خود قرار دهید.

مهمترین سبزیجاتی که باید در جیره غذایی پرندگان گنجاند

همیشه نامِ برخی از سبزیجات را آن قدر شنیده ائیم که که نمی توانیم اعجازِ استفاده از آن ها را انکار کنیم. هویچ، سیب زمینی، کلم بروکلی، چغندر، شلغم سبز، جعفری، لوبیا سبز، فلفل شیرین، گل کلم، بادمجان، کدو، کاهو (به میزانِ کم)، ذرت، خیار از سبزیجات مورد علاقه بسیاری از پرندگانِ زینتی و خانگی است.

کرفس

خورشتِ کرفس آن قدر که برای بعضی از ما منزجر کننده است، برای پرندگان نیست و به آن علاقه بیشتری نشان می دهند!

کم پیش می آید که سبزیجات ساقه هایشان هم مصرفِ غذایی داشته باشند. درست مثلِ کرفس.کرفس سرشار از آهن، پروتئین، کربوهیدرات و پتاسیوم است و به میزانِ قابلِ توجهی کلسیم را در خود گنجانده است. کرفس می تواند پرنده شما را از مشکلات تنفسی و اضافه وزن مصون نگه دارد. باید توجه داشت که استفاده بیش از حد آن میتواند موجب بیرون رَوی در پرنده شده و با عرق نعنا هم کارش درست نشود!

خیار و کدو سبز

اگر می خواهید پرندگان تان ناخون ها و پر های درخشانی داشته باشند، ازگنجاندنِ این موادِ معجزه آسا در وعده های غذائیشان غافل نشوید. خیار و کدو سبز معتدل کننده و خنک کننده دمایِ بدنِ پرنده است. البته مراقب باشید که در استفاده از آن زیاده روی نکنند که بیرون رَوی و استحاله قطعا سزایِ این افراطشان خواهد شد! پرندگان یک دوره دارند به نامِ تولک یا به اصطلاح قابل فهم تر دوره پَر ریزی. توصیه میشود که کدو و خیار را در این دوره از رژیم غذایی پرنده فاکتور بگیرید چرا که طبعِ سردش دوره را برایشان طولانی تر می کند.

هویج

هویج ضامنِ سلامتِ روده بزرگِ پرندگان است.هویج  منبعِ ویتامینB است. ویتامینC و نیاسین و همچنین ویتامین E از جمله دیگر ویتامین های حاضر در هویج هستند.  در واقع یکی از شاخص ترین سبزیجات مفید برای پرندگان است.

هویج برای تغذیه پرندگان

هویج به علت کاروتینِ سر به فلک کشیده اش نقشِ اساسی در رنگ دهی و جلا بخشی به پر های پرندگان خانگی را ایفا می کند. پرورش دهندگان قناری حتما باید از این سبزی در جیره غذایی پرنده های خود بهره ببرند. دقیقا بر عکسِ کدو و خیار که گفته شد در دوره تولک توصیه نمی شود، به شدت برای این ایام ماسبِ احوالِ پرنده است. اگر هویج را به صورت رنده شده در اختیارِ پرنده قرار دهید، رغبتِ بیشتری برای خوردنِ آن نشان می دهد.

کلم بروکلی

اگر می خواهید پرنده تان مثل جرج کلونی تناسب اندام داشته باشد، کلم بروکلی را فراموش نکنید!

این سبزی دوست داشتنی تقریبا با همان ویتامین هایی که در اسفناج و کرفس بود به کمکِ پرندتان می آید و باز هم قهرمانانه مانعِ چاقی و بد فرم شدنِ هیکلِ پرنده تان می شود. از نظرِ پرندگان کلمِ بروکلی نده شده، دوست داشتنی تر است و برای خوردن جذاب تر به نظرشان می آید!

تربچه

تربچه هم یکی دیگر از سبزیجاتِ مناسبِ احوالِ پرنگان است همه می دانند که کربوهیدرات و کلسینم و سایرِ ویتامین های سرشاری که در این الماسِ قرمز وجود دارد، چقدر می تواند در سلامت ناخن ها و پر های پرندگان تاثیر مثبت داشته باشد و سیستم تنفسی شان را تقویت کند. قبل از آن که تربچه را در دهانشان گذاشته از آن استفاده کنید، توصیه می شود آن را با آب سرد بشویید و باز هم مدلِ رنده شده اش را تقدیمِ پرنده تان کنید.

کلم

کلمِ قرمز به علتِ سرشار بودنِ رنگ دانه هایِ ارزمندش به منظورِ رنگ بخشی طبیعی و تضمینی به پر پرنده ها شدیداً توصیه میشود. حتی نوعِ قرمز به مراتب بیشتر از کلم سفید تجویز میشود. کلم نیز همه چیز تمام است و کلسیم و فسفر و گوگرد و پتاسیم و انواعِ ویتامین های سرشارش تضمین کننده سلامت پرنده شما و تصفیه کبدشان از سم ها میشود.

لیمو

از شاه میوه هایِ فوق العاده سود مند برای پیشگیری و یا بهبود وضعیت جسمانی یک پرنده بیمار است.  شما می توانید روزانه دو قطره از آب لیمو در ظرف آب پرنده چکانده و اعجازش را در کارایی بخش های مختلف بدن پرنده مشاهده کنید. لیمو به علت داشتنِ کلسیم و فسفر و مقدار قابل توجی ویتامین ب و کربوهدرات و پروتئین منبعِ بلامنازع و غنی برای ضد عفونی کردنِ احشاء داخلی بدنِ پرنده مفید است. کلا همان قدر که استفاده از آب لیمو به منظور تقویت سیستم دفاعی بدنِ انسان کمک می کند، برای پرندگان نیز توصیه می شود.

جلبک

شاید اصلا به اسمِ جلبک نیاید که شخصیتِ مهمی داشته باشد و کاری در جهتِ بهبودِ سیستم بدن از دستش بر بیاید. جلبک نیز یکی دیگر از مصداق های استفاده از سبزیجات در جیره غذایی پرندگان است. جلبکِ پودر شده کاربردِ بیشتری نسبت به انواع دیگر جلبک در هرم غذائیشان دارد. این گیاه هم به مانند تمامِ سبزیجاتی که نام بردیم منشاء مقدارِ زیادی از ویتامین ها و عناصر مفید و سود مند است.  اگر بدنِ پرنده شما دچارِ نقصانِ مواد معدنی است از خوراندنِ روزانه جلبک به آن تغافل نکنید. درمانِ تولکِ، یکی دیگر از اعجاز های جلبک است.

چغندر

چغندر و اعجازِ رنگ دانه های آن به قدری خاصیت های شگفت انگیز دارد که باید برایش یک مقاله مجزا نوشت!  وجود فسفرِ سرشار و آهن و کلسیم و ویتامین ب و ث و سایر پروتئین ها در چغندر غیر قابلِ انکار است.به صورت کلی يكي از سبزيجاتِ محبوب  و صد البته سود مندی است در هرم غذايي پرنده گنجانده شود. این گیاه رفع کننده تضمینی اختلالات گوارشی پرنده نیز هست.

اسفناج

یکی از مفید ترین سبزیجات و البته نه چندان محبوب در میان پرندگان اسفناج است. اسفناج بخاطر داشتن چند ویتامین مشهور، تضمین کننده سلامتِ و جلایِ پر های پرندگان است. کلسیمِ سرشار، آهن، فسفر ویتامین ب و ویتامین کا و کربوهیدارت در اسفناج به وفور یافت می شود. لازم به ذکر است که استفاده از سبزیجاتی همچون اسفناج، کرفس و چغندر و … که آهن بالایی دارند برای تغذیه مرغ مینا مناسب نیست و باعث بیماری ذخیره آهن و مشکلات کبدی در این پرندگان میشود.

با این وصف استفاده از سبزیجات در جیره غذایی پرندگان می تواند تضمینی برای سلامتشان باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۴ دیدگاه ها

  1. با عرض سلام یک مزرعه۸۳عددی مرغ گلپایگانی دارم که ۲۳عدد آن بالغ بودن و تخم میکردم به طرز عجیبی ۵روز هست تخم نمیکنن یا در حد دو سه عدد…‌ تغذیه شوند رو اصول هست قبلا ۱۷تا تخم میکردن سرحالند همه

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      نشون دهنده خونریزی در معده، روده و یا مسمومیت با فلزات سنگین هس فضله این رنگی

      1. کاهو(خیلی کم)
        بلال خشک و دانه جارو
        البته یک یا دوماه پیش یه روکش قرص خیلی کوچک خورد
        بعدش دیگه نه

        1. اون مونده تو دستگاه گوارشش براش مشکل گوارشی ایجاد کرده
          که همونم باعث خونریزی شده
          باید ببریش دامپزشک وگرنه تلف میشه
          فضله ی خونی خطرناکه

        2. اینجوری پیش بره تلف میشه

    1. خواهش می کنم دوست عزیز
      موفق باشید

  2. بله متأسفانه
    امروز مدفوع آبکی داره
    نمیدونم چی بهش بدم خوب شه

    1. کاهو و سبزیجات دیگه رو قطعش کن
      سرکه سیب طبیعی برای درمان اسهالش موثره
      به مدت ۳ روز، یک قاشق چایخوری سرکه سیب طبیعی رو تو یک لیتر آب قاطی کن بریز تو آبخوری پرنده
      می تونی تو جیره ی غذاییش یه مقدار جو دو سر پخته شده یا برنج قهوه ای پخته شده هم اضافه کنی
      آبی که براش میدی حتما اب تصفیه شده باشه و اهک و املاح نداشته باشه

      1. بعد به سوال دیگه
        قبقبش قرمزه ودور اطراف نوکش هم همینطور
        اما تاجش که خیییلی رشد کرده هنوز کمرنگه

        1. رنگ تاجش به کبودی میخوره ؟؟
          اگه اینطور باشه کمبود اکسیژن داره ها
          چک کن ببین فضلش چه رنگی هس

        2. ببین عرق چهل گیاه، شیرین بیان و آلاله هر کدوم دو سر بطری باهم مخلوط کن
          به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره

  3. خیلی ممنون که اطلاع دادید
    چون از دیروز تا امروز ۱۷تا برگ کاهو خورده

    1. سلام دوست عزیز
      یعنی روزانه و در مقدار زیاد بهشون ندی که اسهال بشن
      هفته ای یکبار به اندازه یک الی دو برگ کفایت میکنه

  4. سلام
    پوست هندوانه و خربزه ریز ریز شده برای کبوتر خیلی مفید و هزینه ایی هم در بر ندارد .
    در ضمن برای اینکه پرندگان از سبزیجات استفاده کنند باید بعنوان میان وعده و هنگامی که خیلی گرسنه هستند در دسترس شان قرار داده شود .

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

    1. سلام دوست عزیز
      غذای جوجه ی استارتر از بازار بخر و بده بخورن

  5. من دوتا جوجه رنگی دارم بهشون دانه میدم نمیخوارن وقتی سبزی میدم خیلی میخورن بهشون سبزی بدم؟

    1. سلام از چه دانی برای تغذیشون استفاده میکنی که نمیخورن؟

  6. سلام خسته نباشید من دو تا جوجه ماشینی دارم آیا از این میوه ها میخورند و اگر میخورند در هفته چند بار به آنها بدهم

    1. بله می خورند
      بهتر که از جیره مخصوص جوجه ها هم در کنار میوه و سبزیجات هم استفاده کنید

    2. من جوجه محلی دارم بهش یه روز هویج میدم یه روز خیار ولی خیار نباید زیادبدین من بعضی وقتا خیارو جایگزین تربچه و.. میکنم روزانه باید یکم بهش بدی تا مریض نشه

  7. سلام خسته نباشید
    من یه مرغ عشق پیدا کردم ک پاهاش زخمه و درست نمیتونه راه بره
    برا درمانش از چی استفاده کنم
    زخمش بسته
    ولی درد داره نمیتونه بزار زمین پاشو
    ممنون

    1. بیماری بامبل فوت هستش
      به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا برای درمانش بهتون پماد و باند بده
      حتما برای نحوه درمانش با یک دامپزشک مشورت کنید.

  8. سبزی جات دوست ندارن وقتی سبزی جات یا تخم مرغ بهشون میدم باید دونه بهشون ندم

    1. یک وعده میوه و سبزیجات بده ، یک وعده دیگه دانه بده ، حتما از پلت یا جیره مخصوص طیور هم استفاده کن

    1. بله میشه
      اما خیلی زیاد نباشه که مسموم بشن
      هفته ای دو الی سه بار

    1. چون قند داره توصیه نمیشه
      قند و نمک و چربی برای پرنده ها مضر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس