خصوصیات و ویژگی های مرغ و خروس خانگی

آشنایی با خصوصیات و ویژگی های مرغ و خروس خانگی 

مرغ و خروس خانگی نیز مانند هر پرنده دیگری دارای نژادهای مختلفی هستند که در نوشته نژادهای مرغ و خروس به این موضوع اشاره شده است. اما در این نوشته می خواهیم شما را با ویژگی ها و خصوصیات مرغ ها و خروس های خانگی آشنا کنیم.

از انجائیکه که نژادهای خروس به تنهایی ذکر نمی شوند، معمولاً نژادهای مرغ خانگی به معنی نژاد مشترک مرغ و خروس بیان می شود، اگرچه در برخی نژادها شکل ظاهری خروس با مرغ همانند تفاوت بارزی دارد، ولی در اغلب نژادها شباهتهای فراوانی بین مرغ و خروس یک نژاد خاص مشاهده می شود. به عنوان مثال خروس وزن بیشتر و قد بلندتری نسبت به مرغ دارد و تاج و ریش بلندی دارد. 

تاریخچه مرغ و خروس

اهلی کردن مرغ و خروس خانگی ، برای اولین بار بیش از ۱۰,۰۰۰ سال پیش در ویتنام انجام گرفته است. تا پیش از این باور بر این بود که این کار در هند انجام شده است. سپس مرغ اهلی از هند به ایران راه یافت. پس از آن از قلمرو لیدیه که توسط ایرانیان فتح شده بود،

در قرن ۵ پیش از میلاد به یونان راه پیدا برای از دوران سلسله هجدهم فراعنه در مصر شناخته شده است و طبق گزارش سالانه توتمبوس ۴۶ برای که هر روز تخم می گذارد، بعنوان خراج از سرزمین مابین صحرای سینا و سوریه، یعنی بابل، به مصر آورده شده است. ولى در عهد عتیق هیچ نشانه ای از مرغ دیده نمی شود.

تحقیقات ژنتیکی نشان داده که اجداد مرغ و خروس خانگی، خروس جنگلی قرمز و خاکستری می باشد. اثر نسل دورکهای که حاصل تلاقی این دو نژاد باشد معمولا نازا و عقیم میباشد، ولی ژن عامل پوست زرد در مرغ جنگلی قرمز (نزدیکترین خویشاوند مرغ) نبوده و به احتمال قوی این ژن از گونه ی خاکستری به نسل های بعد منتقل شده است.

تفاوت مرغ و خروس 

مرغ و خروس ها تا قبل از یک ماهگی قابل تشخیص نیستند و پرورش دهنده های روستایی آن را با هم پرورش می دهند تا اینکه به سن بلوغ می رسند و از طریق خصوصیات ظاهری به راحتی قابل تشخیص هستند، اما در مرغداری ها و واحد های پرورشی صنعتی با استفاده از روش های تعیین جنسیتی جوجه مرغ و جوجه خروس را از هم تشخیص می دهند.

مرغ و خروس خانگی یکی از ماکیان سانان است. مرغ خانگی نر، خروس نامیده می شود. مرغ یا ماکیان از خانواده ی قرقاولان” یا سیخک داران، زیر رده نو مرغان و از راسته ماکیان سانان” می باشد.

تفاوت ظاهری مرغ و خروس
تفاوت ظاهری مرغ و خروس

تفاوت های بین مرغ و خروس بین تمایز های ظاهری و رفتاری آنها و سیستم بدنی آنها بر می گردد که به صورت جداگانه در ادامه توضیح داده شده است :

تفاوت ظاهری مرغ و خروس

مهم ترین تفاوت ظاهری مرغ و خروس ها به تاج و ریش آنها مربوط می شود. به قسمت گوشتی قرمز رنگ بالای سر مرغ و خروس تاج و به بخش زیر چانه ریش گفته می شود. معمولا تاج و ریش خروس ها بلند تر و پر رنگ تر از مرغ است، البته در همه نژادها این گونه نیست چون برخی از مرغ و خروس ها به جای گوشت، در بالای سر خود پر و کرک دارند به عنوان نمونه می توان به مرغ و خروس ابریشمی و لهستانی اشاره کرد. 

دومین تفاوت ظاهری مرغ و خروس ها به وزن و اندازه بدن آنها مربوط می شود، خروس ها بزرگ تر و قوی تر از مرغ ها به نظر می رسند و معمولا سینه پهن تر و گردن دراز تری دارند. خروس ها حدودا دو الی سه کیلو از مرغ ها سنگین تر هستند. 

سومین تفاوت ظاهری به پرهای بدن آنها برمی گردد، معمولا مرغ ها ترکیب ساده ای از پرها در بدن خود دارند و دم کوتاهی دارند. اما خروس ها دارای پرهای رنگی بیشتری در بدن خود هستند و دم بلندتری دارند که پر از پرهای رنگارنگ است که خداوند این موهبت را جهت انتخاب جفت به خروس ها و در کل پرنده های نر اعطا کرده است. 

تفاوت در اندام های داخلی

مهم ترین تفاوت در اندام داخلی مرغ و خروس ها ، به سیستم تولید مثل آنها مربوط می شود. خروس ها دارای بیضه و آلت تناسلی هستند که برای تولید و انتقال اسپرم کاربرد و به حفظ نسل آنها کمک می کند. اما مرغ ها دارای تخمدان و سیستم تولید تخم هستند که می توانند روزانه یک تخم تولید کنند. آنها در سایر اندام ها مانند سیستم گردش خون، سیستم گوارشی و… یکسان هستند، برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله آناتومی مرغ و خروس مراجعه کنید.

تفاوت رفتاری مرغ و خروس 

در کل مرغ ها آرام و خونگرم هستند ولی خروس ها دارای روحیه جنگی هستند و از قلمرو خود و مرغ های خود محافظت می کند.  خروس اغلب بیش از یک جفت (مرغ) برای خود انتخاب می کند و چون قادر به محافظت از تک تک لانه ها نمی باشد، اغلب از منطقه ای مراقبت مینماید که مرغ هایش در آنجا می باشند و در صورتی، که خروس دیگری به محدوده او نزدیک شود به او حمله می کند.

در طول روز خروس در مکانی بلندتر از زمین بین ۱ تا ۲ متر می نشیند و از محدوده و مرغ هایش در برابر خطر حمله جانوران و خروس های دیگر محافظت میکند و چنانچه احساس خطری نماید با تولید صداهایی از خود به مرغ ها اعلام خطر می نماید.

 مرغ ها معمولا تمایل دارند در جایی که از قبل در آنجا تخم بوده باشد تخمگذاری کنند و معمولا تخمهای آشیانه های اطراف را نیز به محل خود انتقال میدهند. گاهی نیز ممکن است بر سر تخم گذاری در یک محل خاص با هم درگیر شده و حتی اگر محل کوچک باشد روی هم تخم میگذارند .

مرغ ها قادر به پریدن در مسافتهای بلند و طولانی نیستند، ولی نژادهای سبکتر می توانند از نرده و یا شاخه ها و جایی که بطور طبیعی استراحتگاه آنها میباشد، بپرند. مرغ ها یا اجتناب از خطر، عمل پریدن را انجام می دهند.

مرغ ها اجتماعی بوده و به صورت گله ای زندگی می کنند و دارای یک نوع سلسله مراتب هستند که در آن عده ای از پرندگان در بدست آوردن خوراک و محل استراحت به دیگر پرندگان برتری دارند. برداشتن تعدادی از مرغ و خروس ها از گله سبب اخلال در این نظم می شود تا دوباره سلسله مراتب جدید برقرار شود. افزودن پرندگان جدید بویژه پرندگان جوان به گله معمولا موجب درگیری می شود.

مرغ ها و خروس خانگی

همه نژادهای ماکیان از ۴ نوع وحشی زیر پدید آمده اند.

گالوس-گالوس: مانند مرغ جنگلی قرمز

گالوسی – لافايتی: مانند مرغ جنگلی سيلان

گالوس سونراتی: مانند مرغ جنگلی خاکستری

گالوس – واریوس: مانند مرغ جنگلی آبی و سبز

 

نکاتی برای نگهداری مرغ و خروس در منزل

نگهداری مرغ و خروس در خانه و منزل چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سرگرمی دارای مزایای زیادی می باشد. شما با پرورش چند مرغ و یک خروس در خانه علاوه بر اینکه از گوشت و تخم آنها بهره مند خواهید شد، زمینه خوبی را نیز برای سرگرمی خانواده فراهم آورده اید و از تماشای آنها لذت خواهید برد. 

اما برای نگه داری این پرنده ها در خانه باید نکاتی را رعایت کنید که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند :

الف – داشتن مکان مناسب برای نگه داری و پرورش :

قبل از هر چیزی باید به فکر مکان مناسبی برای آنها باشید، اگر دارای حیاط بزرگی هستید می توانید برای پرنده ها قفس درست کنید، اگر باغ یا زمین بزرگ دارید، بهترین مکان برای پرورش مرغ و خروس ها خواهد بود. 

ب – به فکر همسایه ها باشید :

با توجه به اینکه خانه های شهری بسیار نزدیک به یکدیگر هستند، امکان اذیت شدن همسایه ها با صدای مرغ و خروس ها وجود دارد، بنابراین نگهداری این پرنده ها در محیط شهری سخت خواهد بود. 

ج – در نظافت محیط آنها کوشا باشید:

حتما هر دو روز یکبار بستر مرغ و خروس ها را تمیز کنید چون تجمع فضولات سبب پیدایش بیماری های زیادی در آنها خواهد شد.

د – از آب و غذای سالم استفاده کنید:

استفاده از آب و غذای آلوده و فاسد و مانده ممکن است سبب بروز بیماری های انگلی و گوارشی مختلفی در آنها شود، پس حتما از آب و غذای تازه و سالم استفاده کنید و ظرف های آبخوری و دانخوری را قبل از غذا دادن بشویید. 

هـ – محیط آنها را گرم نگه دارید:

حتما برای آنها لانه بسازید تا در فصل های سرد سال به آن پناه ببرند و اگر می توانید از وسایل گرمایشی نیز در محل پرورش آنها استفاده کنید چون سرما سبب از بین رفتن آنها خواهد شد. 

در صورتی که نکات فوق را رعایت کنید و مکان مناسبی برای پرورش آنها داشته باشید، می توانید از حضور آنها در محل زندگی خود لذت ببرید و حتی با گسترش آنها منبع درآمدی برای خانواده خود ایجاد کنید. 

ز – می توانید با جوجه کشی از تخم نطفه دار آنها جوجه تولید کنید.

با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی خانگی و یا ساخت دستگاه جوجه کشی و تهیه تعدادی تخم نطفه دار تازه ، از تخم ها جوجه کشی کرده و جوجه های چند روزه آنها را به قیمتی بسیار پایین تر به دست آورید. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» به صرفه ترین گزینه برای جوجه کشی از مرغ و خروس
» عایق بندی بسیار خوب و جلوگیری وارد شدن شوک دمایی و رطوبتی به تخم ها
» امکان کارکرد با باتری در صورت قطعی برق
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

در مقاله ای جداگانه مفصلا در مورد جوجه کشی از تخم مرغ آموزش داده شده است.  جوجه های به دست آمده را هم می توانید در خانه پرورش دهید و هم می توانید به بازار بفروشید. 

 مرغ و خروس ها از کجا آمده اند؟

اهلی کردن مرغ و خروس خانگی ، برای اولین بار بیش از ۱۰,۰۰۰ سال پیش در ویتنام انجام گرفته است. تا پیش از این باور بر این بود که این کار در هند انجام شده است. سپس مرغ اهلی از هند به ایران راه یافت.

تفاوت مرغ و خروس در چیست؟

این دو پرنده مانند هر پرنده دیگری جفت هم هستند. خروس بزرگتر و درشت تر از مرغ است و دارای تاج و ریش بلند است و رفتارهای جنگی از خود نشان می دهد که برای حفظ قلمرو است اما مرغ آرام و مهربان است. 

تفاوت ظاهری مرغ و خروس در جیست؟

مرغ بدنی گرد و کوچک دارد، اما خروس بدنی کشیده و درشت دارد. سینه خروس پهن است و گردنی بلند دارد. خروس تاج و ریشی بلند و قرمز پر رنگ دارد در بدن خروس انواع پرهای رنگی مختلف وجود دارد در حالی که در بدن مرغ تنوع رنگی پرها کم است. 

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

    1. از پت شاپ ها به صورت حضوری یا آنلاین میتونید خرید کنید
      البته پرنده فروشی ها هم دارن

  1. سلام چگونه یک مرغی که تازه به جمع مرغ و خروس غریب پیوسته رو رام کنیم
    چون خیلی وحشی هست و سروصدا میکنه و از من فرار میکنه

    1. سلام طیور من کمی قدقد می‌کند و کمی هم دنبال دعوا است ایا این مرغ است
      آیت مرغی دا یم که دعوا کند

      1. سلام دوست عزیز
        این بستگی به شرایط نگهداریش داره، اگه مناسب نباشه ممکنه این اتفاق بیفته
        اگه محیط کوچیک باشه، تعداد مرغات زیاد باشن، استرس داشته باشن و … امکان داره

        1. سلام،خواستم ببینم اگرمرغ و خروسی از دو نژاد متفاوت با هم جفتگیری کنن و مرغ تخم بزاره و اون تخم تبدیل به جوجه بشه،آیا اون جوجه هم شکل و هم نژاد مرغ مادر میشه یا خروس؟

        2. سلام دوست عزیز
          امکان داره به یکی از والدین شبیه بشه و یا ترکیبی از هر دوتاش باشه

  2. سلام من یک خروس ایام گرفتم ولی گوشتش سیاه نیست فروشنده گفت که بزرگ که بشه گوشتش سیاه میشه ولی پرهاش و صورتش سیاه فقط گوشتش سیاه نیست فروشنده درست گفته یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋