پرورش بوقلمون تخمگذار همراه با راهکار های عملی

پرورش بوقلمون تخمگذار

پرورش بوقلمون تخمگذار از روش های پرورش بوقلمون است که همراه با تکثیر بوقلمون های گوشتی صورت می گیرد. بوقلمون ها جزو ماکیانی هستند که از میزان تخم گذاری نسبتا خوبی برخوردارند آما نمی توان از آنها انتظاری همچون مرغ داشت ، آنها در سال بین ۸۰ الی ۹۰ تخم بستگی به نژادشان می گذارند، اما با انجام اقداماتی مانند نور مصنوعی، تغذیه کافی و دمای مناسب محیط می توان دوره تخم گذاری آنها را افزایش داد.

با توجه به اینکه تخم نطفه دار بوقلمون ها از قیمت بالاتری نسبت به تخم نطفه دار سایر ماکیان برخوردار است، بنابراین پرورش بوقلمون تخم گذار طوری که در گله آنها بوقلمون نر وجود داشته باشد و نهایتا تخم هایی نطفه دار تولید شود، از بیشترین میزان سود را در بازار برخوردار است. به علاوه می توان با جوجه کشی از تخم های نطفه دار توسط یک دستگاه جوجه کشی استاندارد نیز کسب درآمد کرد. هدف از نگارش این مقاله ، آموزش نحوه راه اندازی سالن پرورش بوقلمون تخمگذار است طوری که تخم هایی نطفه دار برای جوجه کشی تولید کنند. 

دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۳۳۶ تایی
» کاربری بسیار آسان و تماما اتوماتیک
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» امکان جوجه کشی از تخم های نطفه دار بوقلمون بصورت مداوم و بی وقفه
قیمت : ۱۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان

تخم نطفه دار یا تخم خوراکی ؟

با توجه به اینکه بوقلمون ها میزان تخمگذاری کمتری نسبت به مرغ دارند ، بنابراین صرفا پرورش آنها به منظور تولید تخم خوراکی صرفه اقتصادی نخواهد داشت، چون در هفته ۲ الی ۳ بار تخمگذاری می کنند. اما تخم های نطفه دار این پرنده بسیار گرانتر است، پس می توان گفت که اگر کسی گله ای بوقلمون های مادر داشته باشد، می تواند از فروش تخم های نطفه دار آنها نیز درآمد معقولی کسب کند.

چگونگی شروع کار پرورش بوقلمون تخمگذار

برای شروع به این کار باید دسته ای از بوقلمون های تخمگذار جوان را به همراه تعدادی بوقلمون نر سالم خریداری کنید و در یک سالن مجهز و مناسب اقدام به پرورش آنها کنید. بوقلمون ها برای داشتن حداکثر تخم گذاری و تولید تخم هایی با کیفیت بسیار بالا، نیاز به برنامه منظمی دارند که در ادامه توضیح داده شده است. 

بوقلمون ها در سن ۷ ماهگی به بلوغ جنسی می رسند و شروع به تخم گذاری خواهند کرد، لطفا توجه فرمایید که بوقلمون ها و سایر ماکیان بدون حضور بوقلمون نر نیز قادر به تخم گذاری خواهند بود. اما برای نطفه دار شدن تخم ها حتما باید بوقلمون نر در محیط حضور داشته باشد و با بوقلمون های ماده عمل جفتگیری را انجام داده باشد. 

راهنمای انتخاب و خرید بوقلمون

با توجه به اینکه هدف شما تولید و فروش تخم های نطفه در این پرنده است. بنابراین حتما باید به جوان و سالم بودن آنها مطمئن باشید. به ازای هر ۵ بوقلمون ماده باید ۲ بوقلمون نر نیز تهیه کنید، بوقلمون های نر نیز باید از سلامت جسمانی کافی برخوردار باشند، چون بوقلمون های نر بیمار و یا دارای معلولیت جسمانی قادر به جفت گیری صحیح با بوقلمون های ماده نخواهد بود. نکات زیر در انتخاب جوان ترین و سالم ترین بوقلمون ها کمک کننده خواهد بود، مطالعه این نکات خالی از لطف نیست :

 

خرید و پرورش بوقلمون تخمگذار
خرید و پرورش بوقلمون تخمگذار
  1. برای خرید بوقلمون ها حتما به صورت حضوری به مکان پرورش آنها مراجعه کنید، خرید از سایت های اینترنتی و یا سفارش بدون بازدید حضوری اصلا درست نیست و امکان کلاهبرداری در این روش بسیار بالاست. 
  2. به جای خرید از فروشنده ها، از پرورش دهنده های خود بوقلمون خرید خود را انجام دهید، چرا که پرورش دهنده ها تجربه و مهارت کافی در زمینه پرورش بوقلمون دارند و در آینده نیز اگر نیاز به مشاوره داشتید می توانند شما را راهنمایی کنند، اما فروشنده ها صرفا به فکر فروش پرنده های خریداری شده خود می باشند. 
  3. هنگام مراجعه به سالن پرورش بوقلمون ها، وضعیت بهداشتی سالن و کیفیت تغذیه و مراقبت بوقلمون ها را به دقت بررسی کنید. سالن هایی که کف کثیفی دارند و بوی فضولات پرنده ها امکان نفس کشیدن  را برای شما مشکل خواهد کرد، به احتمال خیلی زیاد دارای بوقلمون های بیماری خواهد بود و یا اگر هم بیمار نباشند در آینده نه چندان دور دچار بیماری خواهند شد. هم چنین بوقلمون ها باید از تغذیه کافی و سالمی برخوردار باشند، استفاده از مواد غذایی ساده و تکراری مانند یونجه و گندم و کثیف بودن ظروف آبخوری و دانخوری زمینه را برای بیماری بوقلمون ها آماده می کند. 
  4. پس از بررسی سالن و امکانات تغذیه ای، نوبت به بررسی وضعیت سلامتی خود پرنده ها خواهد رسید. معمولا بوقلمون های بیمار بی حال و گوشه گیر هستند و اشتهای خیلی کمی نیز دارند و اگر سعی در گرفتن آنها داشته باشید به راحتی می توانید آنها را در دستان خود بگیرید بدون اینکه مقاومتی به خرج دهند و یا اینکه فرار کند. خروج ترشحات از دهان و بینی، مدفوع آبکی، نفس نفس زدن، پرهای آشفته، ضربان تند قلب، خواب آلودگی، فلجی گردن و … همگی از ویژگی های یک بوقلمون بیمار است.
  5. اگر در گله ای بوقلمون بیمار وجود داشته باشد، احتمال سرایت بیماری به سایر بوقلمون ها بالا خواهد بود. پس بهتر است در خرید خود عجله نکنید و تا جای ممکن از خرید از گله های دارای بوقلمون های بیمار خودداری کنید و هم چنان به تحقیق ادامه دهید. 
  6. حتما از پرورش دهنده در مورد بیماری های شایع بوقلمون ها و واکسن های مورد نیاز پرنده سوال کنید و از او بپرسید که آیا واکسن های لازم را به گله ها تزریق نموده یا خیر؟ یک پرورش دهنده دانا و اهل مطالعه قطعا بوقلمون های بهتری نسبت به یک پرورش دهنده بی تجربه و بی اطلاع خواهد داشت. 
  7. تشخیص بوقلمون های نر از بوقلمون های ماده به راحتی امکان پذیر است. بوقلمون های نر دارای ریشی بزرگ و آویزان است و بسیار سر و صدا میکند و هر از گاهی نیز بال های خود را برافراشته می کند. اما بوقلمون های ماده بال و پرهایی ساده و ریشی کوتاه دارد و اغلب اوقات نیز ساکت است. 
  8. پس از تست سلامت و تشخیص جنسیت بوقلمون ها نوبت به تشخیص سن تقریبی آنها خواهد رسید. اولویت شما خرید بوقلمون های زیر یک سال باشد. برای تشخیص سن بوقلمون ها باید به ریش و سیخک مخروطی شکل پای آنها توجه کنید. هر چه بوقلمون های نر ریش بزرگتر و کبود تری داشته باشند، به همان اندازه نیز سن بیشتری خواهند داشت و بالعکس بوقلمون های جوان ریش های کوتاه و روشن تری دارند. هم چنین اندازه سیخک پای بوقلمون های زیر یک سال، حدود ۳ سانتی متر و کمتر خواهد بود. بوقلمون های بالای ۱ سال سیخکی به اندازه ۳ سانتی متر تا ۱۴ سانتی متر دارند. 
  9. بهترین نژاد بوقلمون برای پرورش : بوقلمون های برنزی جزو نژاد هایی است که بیشتر میزان تخم گذاری را دارند، سعی کنید این نژاد را تهیه کنید. اما اگر قادر به تهیه این نژاد نبودید سایر بوقلمون ها نیز از تخم گذاری خوبی برخوردارند و با بهینه کردن شرایط محیطی می توان درصد تخم گذاری آنها را بالا برد. 

آماده سازی مکان پرورش بوقلمون تخم گذار

به طور معمول سالن پرورش بوقلمون های تخمگذار از سه قسمت تشکیل خواهد شد. قسمت اول را به محل ذخیره جیره غذایی و تخم های به دست آمده اختصاص دهید. قسمت دوم را سالن اصلی پرورش تشکیل خواهد داد و قسمت سوم مکان دنج و آرامی خواهد بود که بوقلمون های تخم گذار هنگام نیاز به این مکان خواهند رفت و اقدام به تخم گذاری خواهد کرد.

هر یک از این مکان ها دارای ویژگی های خاص خود می باشند که در ادامه توضیحات لازم در مورد تجهیز نمودن آنها داده خواهد شد. 

 

سالن های پرورش بوقلمون تخمگذار
سالن های پرورش بوقلمون تخمگذار

 

شرایط مکان ذخیره دان ها و تخم ها:

در این مکان جیره غذایی چند ماهه بوقلمون ها ذخیره خواهد شد، بنابراین باید دما و رطوبت پایینی داشته باشد تا آذوقه ها سالم بمانند. با توجه به شرایط دما و رطوبتی این محیط، امکان نگه داری تخم های نطفه دار به دست آمده نیز در آنجا وجود دارد. برای کاهش رطوبت انبار از فن های تهویه هوا  و برای کاهش دما از کولر های آبی یا گازی استفاده کنید. برای امن کردن انبار و جلوگیری از نفوذ موجوداتی مانند موش به داخل انبار حتما باید سقف، دیوارها و کف آن را سیمان کاری کنید و هر از گاهی  گوشه های انبار را سمپاشی کنید (دقت کنید که سم نباید با آذوقه ها و تخم ها تماس داشته باشد).

شرایط سالن نگه داری بوقلمون های تخم گذار:

در این سالن بوقلمون های نر و ماده را با هم نگهداری خواهید کرد، برای نطفه دار شدن تخم ها حتما باید بوقلمون های نر و ماده در کنار یکدیگر باشند، گاهی برای نطفه دار شدن تخم ها نیاز به چند بار جفت گیری می باشد. 

در این سالن باید از وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب، فن های تهویه هوا، دانخوری و آبخوری به تعداد مناسب، دماسنج و رطوبت سنج و … استفاده کنید. برای پرورش بهتر بوقلمون ها وجود آب، برق و گاز لازم است، بنابراین در انتخاب مکان دقت کنید که حتما این سه مورد را داشته باشد. 

برای پوشش کف سالن از خاک اره، پوشال های نرم و یا تراشه چوب استفاده کنید، با توجه به اینکه بوقلمون ها روزانه چندین بار اقدام به دفع فضله می کنند، بنابراین برای جلوگیری از خیس شدن کف سالن و رشد میکروارگانیسم ها حتما باید از این مواد استفاده کنید. هم چنین تمیز کردن کف سالن نیز در این حالت به راحتی امکان پذیر خواهد بود. 

دیوار ها، سقف و کف این سالن را نیز مانند سالن قبلی کاملا عایق بندی و ایمن سازی کنید از ورود موجودات موذی و تبادل گرمایی در فصل زمستان جلوگیری شود.

معمولا به ازای هر ۴ الی ۵ بوقلمون به یک دانخوری و یک آبخوری نیاز خواهید داشت و در هر مترمربع حدود ۳ بوقلمون قابل نگه داری می باشد. تراکم بیش از حد بوقلمون ها در محیط بیماری هایی مانند کوکسیدیوز و کانیبالیسم را در پی خواهد داشت. 

ویژگی های سالن تخم گذاری بوقلمون ها:

برای اینکه بوقلمون های شما حداکثر میزان تخم گذاری را داشته باشند، بدون اینکه بوقلمون های نر مزاحمشان شود و یا اینکه احساس سرما کنند، حتما باید مکان گرم و نرمی را برای آنها فراهم سازید تا در مواقع نیاز به تخم گذاری به لانه خود رفته و اقدام به تخم گذاری کند. 

اتاق تخم گذاری بوقلمون ها باید به سالن اصلی متصل باشد تا بوقلمون های ماده در زمان استراحت به لانه خود بروند و باید از دمای بالاتری برخوردار باشد. در این اتاق باید به تعداد بوقلمون های ماده لانه ایجاد کنید، برای ساخت لانه نیز می توانید از تشت، قفسه تخته ای یا گالن های معیوب استفاده کنید و داخل آنها را با کاه یا پوشال های نرم پر کنید تا تخم ها نشکنند. برای ایمن سازی این سالن نیز باید سیمان کاری های لازم را انجام دهید و برای حفظ دما و رطوبت از تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و رطوبت ساز های مناسب استفاده کنید. 

تغذیه و نگه داری از بوقلمون های تخم گذار

مسلما مهم ترین مسئله در افزایش میزان تخم گذاری بوقلمون ها تغذیه کافی و سالم خواهد بود. برای تغذیه آنها می توانید از جیره غذایی بوقلمون های تخمگذار و با مرغ های تخمگذار استفاده کنید که در بازار موجود می باشد. در میزان تغذیه آنها دقت کنید که از حد مجاز بیشتر نشود، چون تغذیه بیش از حد باعث چاقی در آنها خواهد شد و تخم گذاری آنها  را به شدت کاهش خواهد داد. 

یک وعده غذایی مناسب برای بوقلمون های تخم گذار باید حاوی مقادیر مناسبی از پروتئین، کلسیم، انواع مواد معدنی و پروتئین ها باشد، دقت کنید که در جیره غذایی بوقلمون های تخم گذار حداقل میزان چربی وجود داشته باشد و وجود مقدار زیاد پروتئین و کلسیم در افزایش سطح تخم گذاری آنها موثر خواهد بود. 

تغذیه و نگه داری بوقلمون
تغذیه و نگه داری بوقلمون

برخی از پرورش دهندگان برای کاهش هزینه ها اقدام به تغذیه بوقلمون ها با استفاده از علوفه هایی مانند یونجه می کنند، علیرغم اینکه علوفه ها برای تغذیه بوقلمون ها مهم می باشد اما نباید فراموش کرد که تغذیه آنها فقط با علوفه ها کار درستی نیست، چرا که پرنده ها به مرور زمان با کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن روبرو خواهند شد که این خود تاثیر زیادی بر کاهش تخم گذاری آنها خواهد داشت. 

دمای محیط آنها باید بین ۲۶ الی ۲۹ درجه سانتی گراد و رطوبت محیط بین ۵۰ =الی ۵۵ درصد باشد. دانخوری ها و آبخوری ها باید به طور مرتب شسته شوند و از آب و غذای سالم و تمیز در تغذیه آنها استفاده شود.

به ازای هر بوقلمون نر باید ۳ بوقلمون ماده در سالن وجود داشته باشد، برای انجام راحت عمل جفت گیری باید فضای کافی وجود داشته باشد، هم چنین می توانید آنها را روزانه چندین ساعت در حیاط رها کنید تا ضمن هواخوری از علوفه های موجود در حیاط تغذیه کنند. 

راهکار های افزایش میزان تخم گذاری در بوقلمون ها

بوقلمون جزو پرنده هایی است که دوره تخم گذاری کوتاهی دارد و میزان تخم گذاری نسبتا پایینی دارد، اما با استفاده از راهکار های زیر می توانید این دوره را طولانی تر کنید تا درآمد نهایی شما افزایش یابد:

 

راهکار های افزایش تخم گذاری بوقلمون ها
راهکار های افزایش تخم گذاری بوقلمون ها
  1. مهم ترین مورد در افزایش تخم گذاری بوقلمون ها استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مقوی است که در بالا مختصرا توضیح داده شد. 
  2. اگر تخم ها در لانه باقی بمانند، هورمونی بنام پرولاکتین در مغز بوقلمون ها ترشح خواهد شد که باعث کاهش تخم گذاری در آنها شده و سبب کرچ شدن بوقلمون ها بر روی تخم ها خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل روزانه چند بار به لانه آنها سر بزنید و تخم های گذارده شده را سریعا جمع اوری کنید. 
  3. رعایت ساعات روشنایی تاثیر زیادی در افزایش تخم گذاری آنها خواهد داشت. بوقلمون ها تمایل به تخم گذاری در یک محیط تاریک دارند، بنابراین ساعات روشنایی در سالن اصلی و اتاق تخم گذاری را به ۶ ساعت در روز کاهش دهید و روشنایی لامپ ها را نیز به حداقل برسانید. 
  4. فصل تخم گذاری بوقلمون ها از اوایل بهار آغاز خواهد شد و تا مرداد ماه نیز به طول خواهد انجامید، در این مدت سعی کنید بوقلمون ها را در سالن نگه دارید و روزانه فقط ۱ ساعت آنها را به محیط بیرون منتقل کنید، چون احتمال تخم گذاری بوقلمون ها در گوشه و کناره های حیاط وجود دارد. اما در ماه های دیگر سال به شرطی که هوا خوب باشد، می توانید آنها را به مدت طولانی تری در بیرون نگه دارید تا از مراتع اطراف سالن تغذیه کنند. 
  5. سلامتی بوقلمون ها تاثیر زیادی در افزایش میزان تخم گذاری آنها خواهد داشت، بنابراین برای جلوگیری از بیمار شدن آنها، حتما بهداشت تغذیه ای و محیطی را درمورد آنها رعایت کنید و از هم غذا شدن بوقلمون ها با  سایر پرنده ها و موجودات و حتی گنجشک ها نیز پرهیز کنید چون موجودات وحشی حامل بیماری های زیادی هستند که می توانند به بوقلمون های شما منتقل کنند. 
  6. دما و رطوبت محیط بوقلمون های تخم گذار را در حد ثابتی بین ۲۸ درجه سانتی گراد د و رطوبت ۵۵ درصد حفظ کنید و از تغییر شدید آنها جلوگیری کنید، وارد شدن شوک دمایی به بوقلمون ها نه تنها در کاهش تخم گذاری آنها تاثیر خواهد گذاشت بلکه به بیمار شدن آنها نیز منجر خواهد شد. 
  7. وجود لانه مناسب برای تخم گذاری آنها لازم و ضروری می باشد. اگر لانه آنها راحت و گرم و نرم نباشد و یا عامل مزاحمی در لانه آنها وجود داشته باشد، قطعا تخم گذاری بوقلمون ها به شدت کاهش خواهد یافت. بنابراین به امن بودن لانه ها دقت ویژه ای داشته باشید.
  8. در فصل زمستان که هوا سرد است، امکان تخم گذاری بوقلمون ها وجود ندارد و بوقلمون های ماده در این فصل وارد دوره تولک شده و پرهای جدیدی به خود میگیرند، اما برای طولانی تر شدن دوره تخمک گذاری تا زمان رسیدن فصل زمستان می توانید از آب پنیر در تغذیه آنها استفاده کنید تا ضمن افزایش مقاومت بدن آنها در برابر سرما بر میزان تخم گذاری آنها نیز بیفزاید. 

جایگزینی بوقلمون های تخمگذار جدید

قطعا بوقلمون ها نیز مانند هر پرنده دیگری طول عمر مشخصی خواهد داشت که پس از گذشت از یک دوره مشخص بر میزان تخم گذاری آن کاسته خواهد شد و باید با بوقلمون های جوان جایگزین شوند. آنها حداکثر تا سن ۴ سالگی خود قادر به تخم گذاری هستند و هر سال بر میزان تخم گذاری آنها کاسته می شود بنابراین بهترین کار این است که هر ساله بوقلمون های جوان زیر یکسال را خریداری نمود و تا سال بعد از آنها تخم گرفت و سپس آنها را روانه کشتارگاه نمود. سپس بوقلمونهای جوان دیگری را جایگزین آنها نمود و همچنان  این پروسه را ادامه داد. 

اما اکثر پرورش دهنده ها برای جلوگیری از هزینه های اضافی، با خرید یک دستگاه جوجه کشی مناسب، از تخم های نطفه دار آنها جوجه کشی می کنند و به اندازه ظرفیت سالن خود جوجه تولید می کنند و مابقی تخم ها را روانه بازار می کنند. بنابراین تا رسیدن سال آینده جوجه ها کاملا بالغ شده و آماده تخم گذاری خواهند شد و بوقلمون های قدیمی تر را می توان به فروش رساند و بدین ترتیب بوقلمون های جوان را جایگزین بوقلمون های پیرتر می کنند.

بازار فروش تخم بوقلمون تخمگذار

حالا که تصمیم خود را برای پرورش بوقلمون تخمگذار گرفته اید، باید به فکر محصولات تولیدی خود نیز باشید. همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، بوقلمون ها میزان تخم گذاری کمتری نسبت به مرغ ها دارند، بنابراین تولید تخم های بدون نطفه صرقه اقتصادی نخواهد داشت و باید با تولید تخم های نطفه دار که لازمه آن استفاده از بوقلمون نر است، میزان درآمد خود را چندین برابر کنید. 

برای فروش تخم های نطفه دار بوقلمون ساده ترین و کم هزینه ترین روش تبلیغ در سایت های آگهی مانند دیوار است. افراد زیادی هستند که با خرید تخم نطفه دار بوقلمون تمایل به راه اندازی سالن پرورش بوقلمون دارند یا اینکه تمایل به تولید جوجه های چند روزه و فروش آنها دارند. همگی این افراد از مشتریان پروپاقرص شما هستند به شرطی که در کار خود صادق باشید و اعتماد آنها را جلب کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. سلام
    ببخشد آیا بوقلمون نژاد برنز انگلیسی بهتر از بقیه بوقلمون های برنز تخم گذاری میکنه ؟
    و بهترین نژاد برای تخمگذاری برنز انگلیسی است؟

    1. برنز انگلیسی ، برنز فرانسوی و برنز امریکایی تخم گذاری بیشتری نسبت به بقیه بوقلمون ها دارن

  2. سلام
    جدول وزنگیری و مصرف خوراک بوقلمون برنز از جوجگی تا بلوغ ندارید؟
    بعد شما نوشتید مصرف خوراک روزانه بوقلمون ماده تخمگذار ۹۰ گرم این چطوری هست که برا مرغ هم که جثه اش کوچکتر هست ۱۲۰ گدمه لطفا اینو توضیح بدید.

    1. سلام به زودی جدول قرار داده میشه
      بوقلمون در طول دوره پرورش خود حدود ۳۰ الی ۴۰ کیلو دان مصرف میکنه
      اون ۹۰ گرم مربوط به روزهای اولیه رشد هستش

  3. سلام ببخشید من ۲تا بوقلمون نروماده رابا۲تاغاز داخل یک قفس بزرگ نگهداری میکنم
    آیا غاز ها به بوقلمون ها آسیب می‌رساند؟

    1. امکان درگیری بین اونا بر سر اب و غذا وجود داره
      بهتر که لانه تخم گذاری ، دانخوری و ابخوری جداگانه ای داشته باشند.

  4. مدت زمان نگهداری تخم نطفه دارچندروزه ؟الان ۴۰روزه من تخم هاروجمع اوری کردم ولی بوقلمون هنوز کرچ نشده وتخم میزاره

  5. ببخشید اگ بوقلمون کرچ رو ب مدت ۱۵دقیقه ازروی تخم بلند کنیم برای خوردن اب ودانه برای تخم ها مشکلی پیش نمیاد

  6. سلام من ی بوقلمون زینتی سفید وکرم رنگ دارم الان ۱۱ماهشه هنوز تخم نذاشته نر هم کنارشه ولی جفت گیری نمیکنه راه حل چیه

    1. براشون لانه بساز و حتما اب و غذای کافی در اختیارشون بذار
      حتما باید به اندازه کافی کلسیم داشته باشه و محیط شون کاملا اروم وبدون استرس باشه

  7. سلام
    یه جفت بوقلمون دارم که چند روزه به تخم افتادن ولی بعد از تخم گذاری داخل لانه ظاهرا با پا گذاشتن روی اون تخمش را میشکنه
    راه حلش چیه؟

    1. راه حل اینه که سریعا تخم ها رو از لانه بردارید و از دستگاه جوجه کشی برای تبدیل تخم به جوجه استفاده کنید
      حتما به تغذیه بوقلمون رسیدگی کنید و از غذاهای دارای پروتئین و کلسیم استفاده کنید

  8. سلام,من دوتا بوقلمون نر و ماده دارم که از جوجگی بزرگشون کردم,الان هشت ماهشونه,ولی هنوزم ماده تخمگذاری نمیکنه,ایا باید حتمن جفت گیری کنند که تخم گذاری کنه؟

    1. نه نیازی به جفت گیری نیست
      اگر بدون جفت گیری تخم گذاری کنه ، تخم ها بدون نطفه خواهد بود که به جوجه هم تبدیل نخواهد شد
      اما با جفت گیری ، تخم های تولید شده نطفه دار خواهند بود
      پس بهتر که غذای کافی و شرایط جفت گیری رو براشون فراهم کنید.

  9. سلام واسه اینکه بوقلمون کرچ بشه باید یه بوقلمون نر باشه اخه یه بار کرچ شده بود نر همراهش بود اما حالا نیست اگه میشه راهنمایی کنین

    1. بوقلمون نر برای جفت گیری و تولید تخم نطفه دار لازم
      اما برای خوابیدن روی تخم ها نیازی به بوقلمون نر نیست
      کافیه که لانه رو جایی گرم و خلوت و با نور کم قراربدید و تخم ها رو داخلش قرار بدید تا بوقلمون روش بخوابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس