انواع سیستم رطوبت ساز دستگاه جوجه کشی به همراه مزایا و معایب

آشنایی با انواع سیستم رطوبت ساز دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی صنعتی هواباتور مدل 1008 تایی
دستگاه جوجه کشی صنعتی هواباتور مدل ۱۰۰۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان بومی و محلی
» سیستم رطوبت ساز اختصاصی
» مجهز به آخرین نسل سنسورهای SHT
قیمت : ۲۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان

سازندگان مختلف دستگاه جوجه کشی برای تولید رطوبت از روش های مختلفی در محصولات خود بهره میبرند. در این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس انواع رطوبت ساز مورد استفاده در جوجه کشی و مزایا و معایب هر یک را بررسی نموده ایم.

نوع رطوبت ساز علاوه تأثیر بر قیمت دستگاه جوجه کشی، بر راندمان جوجه کشی و عمر مفید قطعات دستگاه نیز اثرگذار است. انواع متداول سیستم های تولید رطوبت در ماشین های جوجه کشی عبارتند از:

روش ساده ظرف آب

یکی از روش های ساده تأمین رطوبت در برخی دستگاه های جوجه کشی استفاده از ظرف آب و فن می باشد. در این روش یک ظرف آب در داخل دستگاه قرار گرفته و یک فن بر بالای آن نصب میشود. فن با پرتاب هوای گرم به سطح اب باعث افزایش رطوبت و تبخیر آب میشود. استفاده از ظرف آب برای تولید رطوبت بیشتر در دستگاه جوجه کشی خانگی و دستگاه هایی که ظرفیت پایینی دارند مناسب می باشد.

از معایب این روش میتوان به پر کردن دستی ظرف آب اشاره کرد. همچنین در صورتیکه رطوبت محیط بسیار پایین باشد، روش ظرف اب مخصوصا برای دستگاه هایی که ظرفیت بیشتری دارند، به خوبی پاسخگو نیست.

استفاده از رطوبت ساز التراسونیک در دستگاه جوجه کشی

این نوع رطوبت سازها به شکل یک دستگاه جداگانه در کنار دستگاه جوجه کشی عرضه میشوند. رطوبت در دستگاه التراسونیک از طریق شکستن مولکول های اب توسط فرکانس های مافوق صوت ایجاد میشود. این نوع رطوبت سازها چون بیرون از دستگاه جوجه کشی قرار میگیرند، به راحتی مخزن آنها قابل پر کردن میباشد. همچنین رطوبت ساز التراسونیک قدرت بسیار بالایی در افزایش رطوبت دارد و برای دستگاه جوجه کشی صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

معایبی که این رطوبت ساز دارد، این بوده که املاح معدنی و ناخالصی های موجود در آب را به داخل دستگاه میفرستد. در نتیجه باعث آهکی شدن داخل دستگاه و آهک گرفتن قسمت های مختلف از جمله فن جوجه کشی، سنسور و دیگر قطعات میشود و حتی آهک حاصل از آن ممکن است بر روی پوسته تخم ها نشسته و روزنه ها را مسدود کند.

از دیگر معایب رطوبت ساز التراسونیک در دستگاه جوجه کشی این بوده که قطعه پیزو به علت رسوبی که دستگاه ایجاد میکند زودتر خراب میشود.

همچنین رطوبت حاصل از التراسونیک به شکل مه سرد بوده و به تخم های نطفه دار شوک دمایی وارد میکند.

رطوبت ساز اتومایزر

رطوبت ساز اتومایزر نیز دارای مخزن جداگانه آب بوده که از بیرون به دستگاه جوجه کشی وصل میشود. این نوع رطوبت ساز از طریق پایه های آندی و کاتدی بخار تولید میکند. دستگاه های جوجه کشی سوپرمیناتور اسکندری مجهز به رطوبت ساز اتومایزر می باشند. این نوع رطوبت ساز مشکل آهکی کردن داخل دستگاه و قطعات را ندارد و موجب شوک دمایی نیز نمیشود.

در این روش آهک موجود در آب به طور کامل در داخل رطوبت ساز باقی میماند و به داخل دستگاه هدایت نمیشود. برای همین رطوبت ساز اتومایزر نیز نسبت به آب معمولی حساس می باشد و پایه های آند و کاتد در این رطوبت ساز در معرض رسوب قرار میگیرند. برای عملکرد صحیح رطوبت ساز اتومایزر لازم است که از آب مقطر صنعتی استفاده شود.

پمپ آب و پد سلولزی

استفاده از پمپ آب و پد سلولزی روشی حرفه ای برای تولید رطوبت می باشد. این مدل رطوبت رسانی در دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۶ و در دستگاه جوجه کشی ۲۴ تایی آرکام به کار رفته است. در روش پمپ و پد سلولزی، آب ابتدا توسط پمپ بصورت قطره ای به داخل دستگاه و بر روی پد سلولزی هدایت میشود. پد نانوسلولزی خاصیت جذب بالایی داشته و ابرجاذب می باشد. این پد حجم زیادی آب به خود جذب میکند و در اثر وزش باد گرم خشک شده و رطوبت ایجاد میکند.

رطوبت ساز با سیستم ارتعاشات الکترونیکی، پمپ آب و فلوتر

یکی از روش های بسیار حرفه ای و تأثیرگذار برای تولید رطوبت استفاده از پمپ آب و سیستم ارتعاش الکترونیکی می باشد. این نوع سیستم رطوبت دهی در دستگاه جوجه کشی درنا و در مدل های صنعتی آرکام کره و برینسی به کار رفته است. در این سیستم، پمپ آب بصورت خودکار آب به داخل یک کاسه مخصوص مکش میکند. سطح آب در این کاسه توسط فلوتر الکتریکی تنظیم میشود. برای تولید رطوبت بر کف این کاسه ارتعاشات الکتریکی وارد شده و در نتیجه بخار تولید میشود.

جمع بندی

روش های دیگری نیز برای تولید رطوبت در دستگاه جوجه کشی به کار گرفته میشود که روش تبخیری توسط المنت حرارتی و یا روش دیسکی نمونه هایی از آن می باشند. به طور کلی در میان روش های مختلف سیستم تولید رطوبت پمپ آب و فلوتر بهترین روش برای تولید و کنترل رطوبت جوجه کشی می باشد.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام رطوبت سازاتومایرزبرای دستگاه جوجه کشی خوبه ودرضمن چگونه میتوانیم ان راتهیه کنیم

    1. سلام دوست عزیز
      بله. با شماره های درج شده در انتهای صفحه تماس بگیرید راهنمایی میکنن

  2. نمیدونم چرا هر بار که بخور ساز اتومایزر رو به دستگاه وصل میکنم فیوزش میپره؟ المنتشام تمیزن

    1. با خدمات پس از فروش جایی که دستگاه رو گرفتید درتماس باشید

  3. سلام ایا رطوبت ساز آلتراسونیک داخل دستگاه باشه مشکل ساز میشه؟

    1. بهتر که بیرون باشه چون ممکن قطعات بیرونیش بر اثر رطوبت داخل دستگاه اسیب ببینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس