بدترین و به درد نخور ترین دستگاه جوجه کشی ایرانی کدام است؟

دستگاه های جوجه کشی زیادی با عناوین تجاری گوناگون چه در ایران چه در خارج از کشور تولید می‌شوند که در یک نگاه اجمالی آنطور که باید بی نقص نبوده و در دراز مدت معایب و مشکلات آنها نمایان می شود، مشکلاتی که رفته رفته به کاهش راندمان جوجه کشی و در نتیجه عدم موفقیت در جوجه کشی می انجامند. 

در صورتی که قصد خرید دستگاه جوجه کشی خانگی یا حتی صنعتی را دارید، این نوشته از چیکن دیوایس را حتما مطالعه کنید چون به بررسی ویژگی های بدترین دستگاه های جوجه کشی ایرانی پرداخته ایم تا آشنایی بیشتری با انواع دستگاه های موجود در بازار داشته باشید. 

بدترین دستگاه جوجه کشی چه ویژگی هایی دارد؟

دستگاه جوجه کشی باید پارامترهای گوناگونی را به صورت همزمان اجرا کند تا یک محیط کاملا ایده آل و استاندارد برای رشد تخم نطفه دار فراهم کند. در صورت وجود هرگونه نقص در هر بخش از دستگاه در طولانی مدت اثرات غیر قابل جبرانی بر جای خواهد گذاشت که  باعث هدر رفت سرمایه شما خواهد شد در ادامه به نقص‌های مختلف موجود در این دستگاه ها اشاره کرده ایم و ویژگی های مربوط به دستگاه های جوجه کشی بی کیفیت ایرانی را بیان کرده ایم. 

الف- جنس بدنه نامرغوب

اگر بدنه دستگاه جوجه کشی که مایلید خریداری کنید فلزی است باید بدانید که به مرور زنگ خواهد زد حتی اگر فروشنده رنگ کوره را عاملی برای زنگ نزدن دستگاه معرفی کند، به او اعتماد نکنید چرا که این ماده به مرور زمان در اثر حرارت و رطوبت بالای داخل دستگاه پوسیده شده و دستگاه را عملا غیر قابل جوجه کشی می کند. 

جنس بدنه نامرغوب - چیکن دیوایسهم چنین به دلیل رسانا بودن فلز، قسمت زیادی از حرارت تولید شده به بیرون انتقال داده خواهد شد که ضمن افزایش مصرف برق دستگاه، شرایط نامطلوبی را برای تخم های نطفه دار فراهم خواهد کرد. این عدم تعادل دما و رطوبت باعث ضعف در راندمان جوجه کشی شده و منجر به مرگ جنین داخل تخم خواهد شد.

نکته:هیچ یک از موارد ذکر شده در دستگاه های با بدنه pvc و پلیمری وجود ندارد زیرا عایق خوبی در مقابل دما و رطوبت هستند.

ب- قابل شستشو نبودن بدنه دستگاه جوجه کشی

محیط داخل دستگاه جوجه کشی باید کاملا ضدآب و عایق بندی شده باشد، به طوری که پس از هر دوره جوجه کشی بتوانید داخل دستگاه را تمیز کرده و ضدعفونی کنید. 

اگر امکان شستشوی بدنه دستگاه را ندارید باید در انتخاب خود تجدید نظر کنید. عواملی مانند فلزی بودن بدنه، عدم آب بندی صحیح، وجود تجهیزات الکترونیکی و حساس داخل آن مثل فن در کف دستگاه ، سیم کشی نادرست، برد جوجه کشی و یا هر قطعه دیگری در روند شستشو مشکل ایجاد کرده و به مرور زمان کاهش راندمان جوجه کشی را به دنبال خواهد داشت. 

چرا که امکان پاکسازی فضولات و پرز جوجه و یا پوست شکسته تخم وجود نداشته و تجمع باکتری ‌ها و قارچ ها مانع گرفتن خروجی مثبت شما خواهد شد و حتی اگر مایل باشید به هر سختی شده دستگاه را تمیز کنید با برخورد آب به قطعات الکترونیکی حساس، احتمال سوختگی و خرابی در آنها وجود خواهد داشت.

پ- استفاده از سنسور ارزان و غیر دقیق در دستگاه جوجه کشی

هرگونه خلل در تنظیم دمای معین منجر به شوک دمایی و اختلال در رشد جنین می‌شود اگر سنسور توانایی تشخیص دقیق دما را نداشته باشد، با افزایش یا کاهش چشمگیر حرارت داخل دستگاه، تلف شدن جنین در داخل تخم حتمی خواهد بود. 

به خاطر داشته باشید سنسورهایی که در گذشته استفاده می‌شد از نوع آنالوگ بودند که این روزها با پیشرفت تکنولوژی، از سنسورهای دیجیتال مانند sht استفاده می‌شود که در این بین، سنسورهای sht نسل سه و چهار دقیق ترین عملکرد را دارند. 

ت- دقت پایین در تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی 

به طور کلی اگر رطوبت دستگاه به درستی تنظیم نشود تلفات جوجه کشی بالاتر رفته و در بیشتر مواقع خفگی جنین در داخل تخم اتفاق خواهد افتاد. یکی از عوامل تعیین کننده میزان دقت در تنظیم رطوبت، سنسور است. 

اگر هنگام خریداری در کنار دستگاه  جوجه کشی برای شما رطوبت ساز اولتراسونیک ارسال شد حتما این مقوله را در نظر بگیرید که این رطوبت ساز ناخالصی موجود در آب  را همراه  با بخار به داخل دستگاه کشیده و به مرور پوسته تخم را فرا می‌گیرد و در دراز مدت منجر به مرگ جنین خواهد شد همچنین این ناخالصی ها و آهک در کارکرد صحیح فن، المنت و سنسور نیز اختلال ایجاد خواهد کرد.

ث- استفاده از شانه های نامناسب و غیراستاندارد

اگر از شانه های بی کیفیتی که از مواد اولیه نامطلوب و پلاستیک درجه ۲ و بازیافتی ساخته شده ، استفاده می‌کنید ممکن است در اثر گرما از خود گازهای شیمیایی مضر تولید کرده و باعث مسموم شدن جنین و مرگ آن شود و اگر پلاستیک شانه ها مستحکم نباشد در اثر گرما و رطوبت مقاومت خود را از دست داده و تخم ها بر کف دستگاه خواهند افتاد. 

استفاده از شانه های نامناسب و غیراستاندارد - چیکن دیوایسپس به دقت کیفیت شانه ها را بررسی کنید زیرا در اکثر این نوع دستگاه ها از شانه های حفره ای و قدیمی استفاده می‌شود که بارزترین عیب آن غیر قابل تغییر بودن اندازه حفره های قرارگیری تخم ها است.

بهترین راهکار برای جلوگیری از هدر رفت هزینه، استفاده از شانه های همه کاره است که به عنوان سبد هچر نیز قابل استفاده می‌باشد و نیازی به هزینه اضافه جهت خریداری شانه های متعدد برای تخم پرنده های مختلف نیست.

ج- ناموجود بودن قطعات دستگاه در بازار

استفاده از تجهیزات قدیمی و خارج از رده در ساخت دستگاه جوجه کشی که قرار است در بازار داخلی به فروش برسد، خریدار را با مکافاتی در هنگام  بروز خرابی روبه رو خواهد کرد برخی از افراد دستگاه های ایرانی را خریداری می‌کنند که پس از مدتی تجهیزات آنها از رده خارج می‌شود و یا دستگاه خارجی را از چین وارد کرده و قطعات آن یافت نمی‌شود که در این صورت دستگاه بلااستفاده باقی می‌ماند و در بیشتر مواقع از قطعه ای که اورجینال نمی باشد برای به کارگیری دستگاه استفاده می‌کنند که دوباره پس از مدتی دچار خرابی می‌شود.

به یاد داشته باشید استفاده از دستگاهی که دارای برند معروف بوده و تجهیزات آن به راحتی یافت می‌شود و از گارانتی و خدمات پس از فروش برخوردار است در پیشگیری از وقوع بحران‌های احتمالی کارساز خواهد بود.

چ- استفاده از کنترلر قدیمی و بی کیفیت

کنترلری که در اکثر دستگاه های به  دردنخور استفاده می‌شود از نوع آنالوگ بوده که به طور دقیق تنظیم نمی‌شود و سی پی یو ضعیف آن احتمال هنگی را در هنگام  جوجه کشی ایجاد می‌کند.

این هنگ کردن باعث کاهش راندمان جوجه کشی می‌شود، البته بردهای دیگری هم هستند که مونتاژ آن دستی بوده و منجر به بالا رفتن درصد خطا می‌شود و در نهایت دستگاه به درستی کار نمی‌کند.

اگر به دنبال کیفیت بهتر هستید از بردهایی که با دستگاه SMD مونتاژ شده اند استفاده کنید، البته لازم به ذکر است نمایشگرهای سون سگمنت جزو نمایشگرهای با کیفیت و با دوام هستند که برخلاف نمایشگرهای lcd نویز پذیر نیستند. 

خرید دستگاه جوجه کشی از چه شرکتی پیشنهاد میشود؟

اگر قصد خرید دستگاه جوجه کشی را دارید و کیفیت آن برای شما مهم است حتما از تولیدکنندگان معتبری که سابقه کاری بالایی دارند خریداری کنید و توجه داشته باشید بدنه دستگاه ها مقاوم بوده و ضد پوسیدگی باشد، البته طبق نکات گفته شده به پارامترهایی چون سنسورهای دما و رطوبت، عدم نیاز به کالیبره سنسور، سیستم تامین رطوبت استاندارد، شانه ها و سیستم چرخشی ایده آل و گارانتی و خدمات پس از فروش آن نیز دقت کنید که هزینه گزافی برای جبران کمبودهای دستگاه نپردازید.

سخن آخر

در این مقاله از چیکن دیوایس در مورد بدترین دستگاه های جوجه کشی ایرانی مطالب مفیدی ارائه شد تا در هنگام خریداری به کیفیت آن اهمیت داده و تمامی پارامترهای موثر در جوجه کشی را وارسی کنید و تجربه خوبی در نیل به اهدافتان داشته باشید. اگر شما هم تجربه ای در مورد بدترین دستگاه های جوجه کشی دارید با ما در قسمت دیدگاه ها در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. باسلام دستگاههای ایزی باتوراسکندری خوب هستندبازدهی بالایی دارنداماگذاشتن آب داخل
    دستگاه بنظرمن نبایددستی و مدتی باشد بایدمثل
    یخچال بخارسازداشته باشدوآب موردنیازراخودش
    در داخل بسازدچون کسی که میخوادبره مسافرت
    دیگه دغدغه ی آب دستگاه رانداشته باشد.
    بااین پیشنهاد خوب یه ماشین جوجه کشی بمن جایزه بدهید متشکرم خودمم دوتا ازاسکندری خریده ام.

    1. سلام وقتتون بخیر . خوشحالیم که تجربه خریدتون از این مجموعه مثبت بوده . ممنون که مارو با پیشنهادتون همراهی میکنید
      بعضی از دستگاه های جوجه کشی صنعتی اسکندری به بخار ساز مجهزند اما نکته اینه که انجام این سیستم پیشرفته ای که شما میفرمایید هزینه بالایی میطلبه و برای خریداری صرفه نداره
      علاوه بر رطوبت دما و … هم باید مرتب کنترل بشن و نباید دستگاه رو رها کرد . بلاخره سیستم برقیه و ممکنه گاهی برق قطع بشه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس