نکات مهم نگهداری مرغ در زمستان

مراقبت از مرغ ها در زمستان

پرورش مرغ و خروس یکی از پرسودترین کسب و کارها در زمینه پرورش طیور میباشد که فروش زیاد و درآمد مناسبی دارد. نگهداری از مرغ ها در فصل زمستان و سرما اهمیت دوچندانی دارد. باید شرایط مطلوب برای تخم گذاری و پرورش مرغ های گوشتی فراهم شود تا تولید کنندگان با افت تولید و بیماری های مختلف طیور بر اثر سرما روبه رو نشوند.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ و پرندگان محلی
» برخورداری از سیستم تهویه اصولی با گردش هوای یکنواخت
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

همچنین به تغذیه مرغ ها نیز در فصل زمستان باید توجه کافی داشت تا هم بیمار نشوند و هم انرژی لازم را داشته باشند. در این متن از وبلاگ چیکن دیوایس به شرح نکات مهم نگهداری از مرغ ها در زمستان و چگونگی گرم کردن محیط نگداری آن ها پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

راهکار هایی برای گرم کردن مرغ ها و سالن پرورش آن ها در زمستان

برای گرم کردن سالن و لانه مرغ همچنین جوجه ها و مرغ ها در زمستان راه های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم.

بهترین دما برای مرغ ها در فصل سرما

مرغ ها و طیور در فصل زمستان برای اینکه تخم گذاری ایده آلی داشته باشند به دمای مناسب نیاز دارند. توجه داشته باشید که مرغ ها تحمل دمای سرد زمستان را دارند اما اگر دمای محیطی که مرغ مولد در آن قرار دارد از ۱۸ درجه سانتی گراد پایین تر بیاید احتمال دارد تخمگذاری مرغ متوقف شود.

بهترین دما برای مرغ ها در فصل سرما - چیکن دیوایسدلیل این موضوع این می باشد که پرنده تخم گذار انرژی ای که از دان ها و تغذیه مواد به دست می آورد به جای اینکه صرف تخم گذاری کند، صرف گرم نگه داشتن خود می نماید. دانستن این نکته ضروری میباشد که دمای ایده آل برای پرورش مرغها در فصل زمستان و سرما ۲۰ تا ۲۳ درجه است.

لامپ مادر مصنوعی

این لامپ ها از تجهیزات مرغداری مهم می باشند. جهت گرم کردن لانه مرغ ها می توان از لامپ مادر مصنوعی یا همان لامپ مادون قرمز بکارگیری نمود. در استفاده و نصب این لامپ ها حتماً باید دقت کرد که این لامپ ها با فاصله مناسبی از پرنده ها قرار بگیرند تا موجب سوختگی یا گرمازدگی مرغ ها یا جوجه ها نشوند.

لذا در نصب و کاربرد این لامپ ها باید نهایت دقت را به کار برد. در سالن های مرغداری این لامپ ها جهت گرم کردن جوجه ها در کف سالن استفاده می شود.

بکارگیری هیتر و بخاری

از تجهیزات گرمایشی مختلفی میتوان در فصل زمستان برای گرم کردن سالن و یا آشیانه مرغ ها استفاده کرد. در مرغداری ها به طور گستره از جت هیترها برای گرمایش سالن استفاده می شود. مصرف سوخت جت هیترها کم بوده و بازدهی تولید گرمای آنها زیاد است. البته بازدهی جت هیتر بدون دودکش بیشتر از دودکش دار است چون نوع دودکش دار بخشی از حرارت تولید شده را از اگزوز به بیرون هدایت می کنند. برای سالن های کوچک پرورش مرغ میتوان از دیگر تجهیزات گرمایشی نظیر بخاری برقی فن دار نیز استفاده کرد.

بهترین تغذیه برای مرغ ها در زمستان

تغذیه مرغ ها مخصوصاً تغذیه مرغ تخمگذار در فصل زمستان اهمیت بالایی دارد. در فصل زمستان باید بیشتر از مقداری که در فصل های دیگر به مرغ ها غذا میدهید، غذا در اختیارشان قرار دهید. در فصل سرما برای مرغ ها وعده های غذایی گرم مانند بلغور جو دوسر و گندم تهیه کنید.

در طول فصل زمستان همچنین بسیار مهم می باشد که پروتئین بیشتری به مرغ ها بدهید. این مواد به مرغ ها کمک می کنند که پرنده ها در فصل زمستان پرهای بیشتری تولید کنند تا گرم بمانند. همچنین پروتئین کافی می تواند موجب تولید تخم های بیشتری در مرغ ها شود.

چون در فصل زمستان سبزیجات مورد استفاده مرغ ها از بین میروند، بهتر است مقداری سبزی نیز به غذای آن ها اضافه نمایید. اسفناج، برگ چغندر و دیگر سبزیجات با ارزش غذایی بالا برای تغذیه زمستانی مرغ ها مناسب هستند. سعی کنید غذا را در فصل زمستان به روی زمین نپاشید زیرا اگر مواد غذایی خیس شوند مرغ ها آن را نمی خورند. مواد غذایی را در دانخوری به مرغ ها بدهید.

عواملی که می توانند در زمستان به مرغ ها آسیب بزنند

خیس شدن مرغ ها در فصل زمستان می تواند موجب بیماری آنها شده و موجب کاهش تخمگذاری شان شود. در صورتی که مرغ ها در معرض وزش مستقیم باد سرد قرار بگیرند نیز تخم گذاری آنها کاهش یافته و بیمار می شوند.

از عوامل دیگری که می تواند موجب بیمار شدن مرغ ها در فصل زمستان باشد، خیس بودن زیر پای آنهاست. همچنین تغذیه ناکافی و کم بودن مواد مغذی و پروتئین ها در جیره غذایی آنها می تواند موجب بیمار شدن مرغ ها شود.

عواملی که می توانند در زمستان به مرغ ها آسیب بزنند - چیکن دیوایساگر مرغ های تخمگذار شما در فصل زمستان به هر دلیل خیس شدند فوراً اقدام به خشک کردن آنها نمایید و در صورت بیمار شدن مرغ ها به دامپزشک مراجعه نمایید.

برای اینکه زیر پای مرغ ها خیس نشود نیز می توانید از پوشال چوب، خاک اره و یا سبوس برنج در کف سالن بکارگیری کنید.

توجه داشته باشید که  باید از وزش باد سرد مستقیم به مرغ ها جلوگیری شود و حتما مرغ ها را در سالن ها یا لانه هایی که آنها را از وزش باد و باران و برف محافظت می نماید نگهداری کنید. دیواره ها و سقف لانه مرغ را حتما به خوبی درزبندی کنید. پیشنهاد میکنیم حتما مقاله نحوه ساخت لانه مرغ را مطالعه نمایید.

بهترین خوراک برای جوجه ها در زمستان

مرغ ها در زمستان و سرما به تدریج به سرما عادت می کنند ولی جوجه ها در برابر سرمای زمستان حتما باید محافظت شوند. اگر در این فصل قصد جوجه کشی دارید، حتما محیط نگهداری جوجه ها را گرم کنید بویژه در دو هفته اول دمای بالای ۳۰ درجه برای محیط نگهداری جوجه ها توصیه شده است. تغذیه جوجه ها را هم با استارتر و دان پرورشی جوجه شروع کنید، اینکار موجب سالم ماندن آنها در فصل زمستان خواهد شد.

بهترین خوراک برای جوجه ها در زمستان - چیکن دیوایستوجه کنید که نباید جوجه ها را در معرض وزش هوای سرد قرار دهید و نباید زیاد در محیط خیلی سرد بمانند. همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم می توانید در زمستان از لامپ مادر مصنوعی برای گرم نگه داشتن جوجه ها استفاده کنید.

نور مناسب

نور یکی از عواملی می باشد که بر تخم گذاری مرغ ها تاثیر مستقیم دارد. در فصل زمستان همانطور که می دانید طول روز کوتاه می شود و به همین دلیل امکان دارد تخمگذاری مرغ ها کم یا متوقف شود. مرغ ها نیاز دارد که در طول روز به مدت ۱۶ ساعت در معرض روشنایی و نور قرار بگیرند. پس اگر میخواهید در زمستان مرغ های شما تخمگذاری کنند، می توانید برای رفع کمبود نور از دو یا چند عدد لامپ نیز بکارگیری نمایید.

آب

در فصل زمستان در مناطق کوهستانی به دلیل اینکه هوا به زیر صفر می رود، احتمال اینکه آب درون آبخوری مرغ یا آب درون مخزن ها یخ بزند بسیار زیاد است. پس باید از منبع آب مرغ ها در زمستان محافظت نمایید. دمای مناسب آب مصرفی مرغ ها حدودا ۱۴ درجه است. در صور کمتر یا بیشتر شدن دمای آب از این میزان، پرنده آب کمتری مصرف می کند و در نتیجه بر تولید تخم و مصرف دان و وزن پرنده اثر می گذارد.

سخن آخر

در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس، به بررسی پرورش و راه های نگهداری از مرغ ها در فصل زمستان و تجهیزات لازم برای گرم نگه داشتن محیط پرورش مرغ ها پرداختیم. شما نیز سوالات و نظرات خود را از قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۶ دیدگاه ها

  1. سلام من یه مرغ دارم که تازه جوجه هاشو از خودش دور کرده و تنهایی میگرده یه خروس جوان گرفتم براش که جفت شن ولی مرغه خروس رو هم میزنه جالب این جاست خروس هم می‌ترسه از مرغه، حتی از جوجه های چهار ماهه‌اش هم میترسه،بنظرتون چرا اینجوری میکنن؟

        1. اگه سنش کوچیک تر از مرغ باشه ممکنه این اتفاق بیفته

  2. سلام داداش ، چند ساله خروس لاری نگه میدارم اما متاسفانه هر بار مثلا پنجاه تا جوجه درمیارن مرغام خداییش تابحال جز یک بار بقیه وقتا جوجه ها نهایت تا هفت ماهگی سالم هستن بعدش هرکدام یک مریضی میگیره تلف میشن،یا نیوکاسل میگیرن یا به خرخر می افتن خوب نمیشن یا هم یکدفعه یکی از پاهاش میگیره میمیره ، واکسن و درمان و پیشگیری و هر کاری که فکر کنین برای جوجه لازمه انجام میدم، دامپزشک رفیق خودم هست اما هیچکس کاری نمیتونه انجام بده ، همه زحمت هام هدر میره واقعا یک کار تعجب آور هست که عاجز و آواره ماندیم

  3. سلام من چنتا مرغ وجوجه دارم هرکار
    ی میکنم زیر پاشون خیس میشه دلیلش چیه چکار باید بکنم

    1. سلام دوست عزیز
      باید از بستر مناسب براشون استفاده کنی تا قابلیت جذب رطوبت داشته باشه
      بسترشون باید کاملا نرم باشه تا هم از زخم شدن کف پاشون جلوگیری کنه هم رطوبتو بگیره که می تونی از کاه و کلش، تراشه های نرم چوب، خاک اره یا پوشال نرم، کاغذ رول و هر ماده نرم و جاذب دیگه ای استفاده کنی
      این مواد آب کف بسترو جذب میکنن از خیس شدن بستر و بروز بیماری های عفونی کف پای مرغا جلوگیری میکنن. و اینکه می تونی به راحتی تعویضش کنی

    2. سلام دوست عزیز
      آب رو میذاری کنارشون؟؟

  4. سلام وقت بخیر.درمنطقه کوهستانی مثل طالقان که برف گیر وبسیار سرد هست وبعضی زمانها به زیر منفی ۲۰ درجه میره با چه مصالحی میشه لانه مرغ را درست کرد.که نیاز به برق نداشته باشد

    1. سلام
      نمیشه گفت که نیاز به برق نخواهد داشت ولی اگه یه لایه اجر کار کنی یه لایه وسطش عایق بزاری دوباره اجر کنی گرمای داخل بیشتر از حالت معمول میشه
      این که عایق چی باشه بسته به پولی که میخوای بزاری و دسترسی به لوازمش داره که از بناها میتونی بپرسی و خودت ببندی

  5. سلام ما تو خونه یه انباری بالای پشت بام داریم که توش آبگرمکن جا برای مرغ هم هست آیا جای مناسبی براشون یا مشکل ساز؟

    1. سلام دوست عزیز
      میتونید نگهداری کنید
      ولی چون هوا سرد شده برای تامین گرمایششون باید از تجهیزات لازمه استفاده کنید

    1. سلام جناب خیامیان عزیز
      ممنون از حسن توجهتون

  6. سلام من دوتا مرغ تخمگذار دارم و توی حیاط پر از درخت نگهداریشون میکنم و شبا زیر پله میزارمشون ممکنه سردشون بشه؟ و اینکه چه چیزی زیرشون بزارم تا گرمشون بشه؟ ممنون میشم بگین🙏

    1. سلام دوست عزیز
      بله ممکنه برای تامین گرمایش میتونید از لامپ مادر مصنوعی استفاه کنید
      زیرشون هم پوشال نرم کفایت میکنه

  7. ببخشید وقتی مرغ و خروسا میخابن تو انباریشون لامپ روشن بمونه ؟

    1. بله لامپ مادر مصنوعی باید روشن باشه تا گرما ایجاد کنه

  8. سلام داداش ببخشید من مرغ و خروس هامو تو پشت بام نگه میدارم داخل انباری جای مناسبی هست یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز
      مناسبه ولی باید گرمایش محیط رو تامین کنی
      تا دچار مشکل نشن

    1. سلام
      نه عزیز فوتوسنتز نیست که ، نیوکاسل ویروسه باید از یه موجودی بهشون منتقل بشه

    1. خب شما باید این رو جوری تنظیم کنید
      که آب و بارونی چیزی بهش برخورد نکنه

  9. سلام خسته نباشید. ما محل زندگیمون چهارمحاله از مهر تا فروردین سرده و زمستونا خیلی برف میاد. واسه همین مرغا خیلی سردشون میشه یه کلبه ی دو متری در نیم متر دارن واسه شبا.واسه زمستون امسال می خوام لامپ مادون قرمز بگیرم ولی تجربشو ندارم میترسم بخرم کل کلبه رو گرم نکنه چون لامپ زرد سال قبل میزاشتم بالاش(۲۰۰ وات) زود خراب میشدن یا کل کلبه رو گرم نمیکردن یا درو یه لحضه باز میکردم زود سرد میشه. الان این لامپه رو چند وات باید بگیرم کل کلبه رو گرم کنه زودم خراب نشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      هر یک لامپ ۲۵۰ وات برای حدود ؛ ۲۵۰ عدد جوجه مرغ مناسبه

  10. سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون
    ما چند تا مرغ در حیاط خونمون داریم
    در زمستان، ساعت چند درِ لانه ی مرغ ها رو باز کنم؟
    الان اینجا حدود ۶ آفتاب طلوع میکنه

    1. سلام
      زمستان که تموم شد ! شما ساعت ۸.۳۰ باز کن که محیط یکم گرم شده باشه

  11. سلام
    من یه خروس لاری ۷ ماهه دارم
    که دیروز حالش خوب بود
    ولی امروز صبح دیدم که نمی تونه رو پاهاش وایسه
    و همش خس خس می کنه
    لطفا بگین چیکار کنم
    نمی خوام بمیره

  12. با سلام خدمت شما و تشکر بابت اطلاعات مفیدتون
    لامپ رشته ای گذاشتم تووو لونه ی مرغ ها شدت نور زیادی داره مشکلی پیش نمیاد که ؟

    1. سلام
      باید یه تنظیمی تو جای خوابشون بدی
      لامپ رو بزار یه گوشه که نور ور بزنه جلو
      داخل لانه قسمت های مختلفی درس کن که پرنده بتونه بره داخلشون
      توضیحش یکم سخته، یک مکعب در نظر بگیر ، سمت بالا راست برای مثال لامپ رو بزار
      به اندازه ی قد طیور ، قسمت هایی رو به یه شلفی چیزی جدا کن که پرنده ها بتونن داخلش به صورت مجزا بخوابن

  13. سلام ازلامپ های رشته ای برای گرم کردن قفس میشه استفاده کرد برای تخمگذاری بهتر مرغ؟

    1. سلام
      بله میشه
      بسته به سرمای محیط قدرت لامپ باید متغیر باشه

  14. سلام
    آقا ببخشید سرفه کردن مرغ یا آب بینش رفتن تو هوای سرد ی موضوع عادی؟ چون من هرچی بهش قرص یا گرم نگه میدارم باز سرفه می‌کنه

    1. سلام
      خیر عزیز عادی نیست
      قرص چی میدی ؟ غذاش چیه ؟ محیط نگهداریش شب چه دمایی داره ؟

  15. سلام
    آیا میتوان از بخاری هیزمی برای گرم کردن مرغ استفاده کرد؟

    1. اگه جانب احتیاط رو رعایت کنید و تو لانه گردش هوا باشه مشکلی نداره

    1. خیر، باعث بیماری و خفگی شون میشه، البته اگر لونه آتیش نگیره

    2. سلام من یه جوجه ی ۴ ماهه دارم برای گرم کردن لونش لامپ معمولی کفایت میکنه

      1. سلام دوست عزیز
        بهتره از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید
        تا آسیبی به چشمش وارد نشه

  16. سلام خروس لاری من پاهاش کوچیک و سینش خالی کرد چه مریضی گرفت باید چه دارویی بهش بدم

    1. به دامپزشک متخصص پرنده های بومی مراجعه کن تا راهنمایی کنن
      بیماری نیاز به تشخیص دامپزشک داره

  17. سلام اقا
    اقا مرغ ما در خانه اش که بیرون بود یخ زده اما قلبش کار میکنه و وقتی آب میریزی دهنش قورت میده چشماش هم بسته چیکار کنیم دوباره درست بشه

    1. اولا نباید اون رو در یک محیط سرد قرار می دادید چون حیوون بدبخت یخ میزنه
      بهتر که به یک محیط گرم منتقل کنید تا کم کم یخش اب بشه و به هوش بیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس