نکات مهم نگهداری مرغ در زمستان

مراقبت از مرغ ها در زمستان

پرورش مرغ و خروس یکی از پرسودترین کسب و کارها در زمینه پرورش طیور میباشد که فروش زیاد و درآمد مناسبی دارد. نگهداری از مرغ ها در فصل زمستان و سرما اهمیت دوچندانی دارد. باید شرایط مطلوب برای تخم گذاری و پرورش مرغ های گوشتی فراهم شود تا تولید کنندگان با افت تولید و بیماری های مختلف طیور بر اثر سرما روبه رو نشوند.

همچنین به تغذیه مرغ ها نیز در فصل زمستان باید توجه کافی داشت تا هم بیمار نشوند و هم انرژی لازم را داشته باشند. در این متن از وبلاگ چیکن دیوایس به شرح نکات مهم نگهداری از مرغ ها در زمستان و چگونگی گرم کردن محیط نگداری آن ها پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

راهکار هایی برای گرم کردن مرغ ها و سالن پرورش آن ها در زمستان

برای گرم کردن سالن و لانه مرغ همچنین جوجه ها و مرغ ها در زمستان راه های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم.

بهترین دما برای مرغ ها در فصل سرما

مرغ ها و طیور در فصل زمستان برای اینکه تخم گذاری ایده آلی داشته باشند به دمای مناسب نیاز دارند. توجه داشته باشید که مرغ ها تحمل دمای سرد زمستان را دارند اما اگر دمای محیطی که مرغ مولد در آن قرار دارد از ۱۸ درجه سانتی گراد پایین تر بیاید احتمال دارد تخمگذاری مرغ متوقف شود.

بهترین دما برای مرغ ها در فصل سرما - چیکن دیوایسدلیل این موضوع این می باشد که پرنده تخم گذار انرژی ای که از دان ها و تغذیه مواد به دست می آورد به جای اینکه صرف تخم گذاری کند، صرف گرم نگه داشتن خود می نماید. دانستن این نکته ضروری میباشد که دمای ایده آل برای پرورش مرغها در فصل زمستان و سرما ۲۰ تا ۲۳ درجه است.

لامپ مادر مصنوعی

این لامپ ها از تجهیزات مرغداری مهم می باشند. جهت گرم کردن لانه مرغ ها می توان از لامپ مادر مصنوعی یا همان لامپ مادون قرمز بکارگیری نمود. در استفاده و نصب این لامپ ها حتماً باید دقت کرد که این لامپ ها با فاصله مناسبی از پرنده ها قرار بگیرند تا موجب سوختگی یا گرمازدگی مرغ ها یا جوجه ها نشوند.

لذا در نصب و کاربرد این لامپ ها باید نهایت دقت را به کار برد. در سالن های مرغداری این لامپ ها جهت گرم کردن جوجه ها در کف سالن استفاده می شود.

بکارگیری هیتر و بخاری

از تجهیزات گرمایشی مختلفی میتوان در فصل زمستان برای گرم کردن سالن و یا آشیانه مرغ ها استفاده کرد. در مرغداری ها به طور گستره از جت هیترها برای گرمایش سالن استفاده می شود. مصرف سوخت جت هیترها کم بوده و بازدهی تولید گرمای آنها زیاد است. البته بازدهی جت هیتر بدون دودکش بیشتر از دودکش دار است چون نوع دودکش دار بخشی از حرارت تولید شده را از اگزوز به بیرون هدایت می کنند. برای سالن های کوچک پرورش مرغ میتوان از دیگر تجهیزات گرمایشی نظیر بخاری برقی فن دار نیز استفاده کرد.

بهترین تغذیه برای مرغ ها در زمستان

تغذیه مرغ ها مخصوصاً تغذیه مرغ تخمگذار در فصل زمستان اهمیت بالایی دارد. در فصل زمستان باید بیشتر از مقداری که در فصل های دیگر به مرغ ها غذا میدهید، غذا در اختیارشان قرار دهید. در فصل سرما برای مرغ ها وعده های غذایی گرم مانند بلغور جو دوسر و گندم تهیه کنید.

در طول فصل زمستان همچنین بسیار مهم می باشد که پروتئین بیشتری به مرغ ها بدهید. این مواد به مرغ ها کمک می کنند که پرنده ها در فصل زمستان پرهای بیشتری تولید کنند تا گرم بمانند. همچنین پروتئین کافی می تواند موجب تولید تخم های بیشتری در مرغ ها شود.

چون در فصل زمستان سبزیجات مورد استفاده مرغ ها از بین میروند، بهتر است مقداری سبزی نیز به غذای آن ها اضافه نمایید. اسفناج، برگ چغندر و دیگر سبزیجات با ارزش غذایی بالا برای تغذیه زمستانی مرغ ها مناسب هستند. سعی کنید غذا را در فصل زمستان به روی زمین نپاشید زیرا اگر مواد غذایی خیس شوند مرغ ها آن را نمی خورند. مواد غذایی را در دانخوری به مرغ ها بدهید.

عواملی که می توانند در زمستان به مرغ ها آسیب بزنند

خیس شدن مرغ ها در فصل زمستان می تواند موجب بیماری آنها شده و موجب کاهش تخمگذاری شان شود. در صورتی که مرغ ها در معرض وزش مستقیم باد سرد قرار بگیرند نیز تخم گذاری آنها کاهش یافته و بیمار می شوند.

از عوامل دیگری که می تواند موجب بیمار شدن مرغ ها در فصل زمستان باشد، خیس بودن زیر پای آنهاست. همچنین تغذیه ناکافی و کم بودن مواد مغذی و پروتئین ها در جیره غذایی آنها می تواند موجب بیمار شدن مرغ ها شود.

عواملی که می توانند در زمستان به مرغ ها آسیب بزنند - چیکن دیوایساگر مرغ های تخمگذار شما در فصل زمستان به هر دلیل خیس شدند فوراً اقدام به خشک کردن آنها نمایید و در صورت بیمار شدن مرغ ها به دامپزشک مراجعه نمایید.

برای اینکه زیر پای مرغ ها خیس نشود نیز می توانید از پوشال چوب، خاک اره و یا سبوس برنج در کف سالن بکارگیری کنید.

توجه داشته باشید که  باید از وزش باد سرد مستقیم به مرغ ها جلوگیری شود و حتما مرغ ها را در سالن ها یا لانه هایی که آنها را از وزش باد و باران و برف محافظت می نماید نگهداری کنید. دیواره ها و سقف لانه مرغ را حتما به خوبی درزبندی کنید. پیشنهاد میکنیم حتما مقاله نحوه ساخت لانه مرغ را مطالعه نمایید.

بهترین خوراک برای جوجه ها در زمستان

مرغ ها در زمستان و سرما به تدریج به سرما عادت می کنند ولی جوجه ها در برابر سرمای زمستان حتما باید محافظت شوند. اگر در این فصل قصد جوجه کشی دارید، حتما محیط نگهداری جوجه ها را گرم کنید بویژه در دو هفته اول دمای بالای ۳۰ درجه برای محیط نگهداری جوجه ها توصیه شده است. تغذیه جوجه ها را هم با استارتر و دان پرورشی جوجه شروع کنید، اینکار موجب سالم ماندن آنها در فصل زمستان خواهد شد.

بهترین خوراک برای جوجه ها در زمستان - چیکن دیوایستوجه کنید که نباید جوجه ها را در معرض وزش هوای سرد قرار دهید و نباید زیاد در محیط خیلی سرد بمانند. همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم می توانید در زمستان از لامپ مادر مصنوعی برای گرم نگه داشتن جوجه ها استفاده کنید.

نور مناسب

نور یکی از عواملی می باشد که بر تخم گذاری مرغ ها تاثیر مستقیم دارد. در فصل زمستان همانطور که می دانید طول روز کوتاه می شود و به همین دلیل امکان دارد تخمگذاری مرغ ها کم یا متوقف شود. مرغ ها نیاز دارد که در طول روز به مدت ۱۶ ساعت در معرض روشنایی و نور قرار بگیرند. پس اگر میخواهید در زمستان مرغ های شما تخمگذاری کنند، می توانید برای رفع کمبود نور از دو یا چند عدد لامپ نیز بکارگیری نمایید.

آب

در فصل زمستان در مناطق کوهستانی به دلیل اینکه هوا به زیر صفر می رود، احتمال اینکه آب درون آبخوری مرغ یا آب درون مخزن ها یخ بزند بسیار زیاد است. پس باید از منبع آب مرغ ها در زمستان محافظت نمایید. دمای مناسب آب مصرفی مرغ ها حدودا ۱۴ درجه است. در صور کمتر یا بیشتر شدن دمای آب از این میزان، پرنده آب کمتری مصرف می کند و در نتیجه بر تولید تخم و مصرف دان و وزن پرنده اثر می گذارد.

سخن آخر

در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس، به بررسی پرورش و راه های نگهداری از مرغ ها در فصل زمستان و تجهیزات لازم برای گرم نگه داشتن محیط پرورش مرغ ها پرداختیم. شما نیز سوالات و نظرات خود را از قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید.

نوشته های مشابه

‫۴۶ دیدگاه ها

  1. سلام من یه مرغ دارم که تازه جوجه هاشو از خودش دور کرده و تنهایی میگرده یه خروس جوان گرفتم براش که جفت شن ولی مرغه خروس رو هم میزنه جالب این جاست خروس هم می‌ترسه از مرغه، حتی از جوجه های چهار ماهه‌اش هم میترسه،بنظرتون چرا اینجوری میکنن؟

        1. اگه سنش کوچیک تر از مرغ باشه ممکنه این اتفاق بیفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋