آموزش تعیین جنسیت انواع بلدرچین | بلدرچین ژاپنی

آموزش تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی و سایر نژادها

آموزش تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی : یکی از سوالات که خیلی پرسیده میشه اینه که چطور میشه جنسیت بلدرچین ژاپنی رو از روی ظاهر و مشخصاتش فهمید؟

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از بلدرچین
» جنس ABS با درب کریستال نشکن
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

تو این نوشته از سایت چیکن دیوایس به زبان خودمونی سعی می کنیم از روی عکس ها و توضیحات به طور کامل این مطلب رو برای علاقه مندان روشن کنیم.

ببینید به طور کلی در بلدرچین ژاپنی دو زمان مهم وجود داره که میشه جنسیت بلدرچین خودش رو نشون میده ، یک اینکه در حدود سن ۲۱ روزگی میشه فهمید که بلدرچین ماده است یا نر ، دوم اینکه تو بعضی بلدرچین ها بعد از فعال شدن غدد جنسی میشه فهمید که بلدرچین ژاپنی ماده داریم یا نر.

آموزش تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی

بلدرچین نر و ماده
بلدرچین نر و ماده

تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی در سن ۲۱ روزگی

تو این زمان یعنی حدود سن ۲۱ روزگی باید به دقت به رنگ و شکل پرهای سینه بلدرچین نگاه کنید، تو بلدرچین نر پرهای گردن به رنگ قهوه ای دیده میشه و اگه به پرهای سینه نگاه کنید، میتونید پرهای سینه رو به رنگ قرمز مایل به قهوه ای روشن یا ( دارچینی یا رنگ کرم حنایی ) ببینید.

از طرفی تو بلدرچین های ماده رنگ سینه و گردن روشن با ی سری لکه های سیاه رنگ هستش که کاملا مشخص ، تو برخی از بلدرچین های ماده این نقطه ها به صورت نوارهای کشیده شده اند.

راهکار ساده تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی چیست؟

خیلی ساده در بلدرچین های ژاپنی اگر زیر سینه نقطه نقطه بود، پرنده مد نظر ماده است. اگر هم سینه پرنده بدون لکه و بدون نقطه باشد شک نکنید که جنسیت آن نر میباشد.

نحوه تشخیص جنسیت جوجه بلدرچین چطور است؟

تشخیص جنسیت جوجه بلدرچین به خاطر شباهت ظاهری بیش از حد تا سن ۲۱ روزگی و یا تا سن بلوغ امکان پذیر نیست. اما در سن ۴۵ الی ۵۰ روزگی می توان با لمس غده جنسی، به نر و ماده بودن بلدرچین پی برد.

لذا در زمان جوجه کشی بلدرچین برای تشخیص جنسیت جوجه ها باید صبر کنید. لازم بدونید که بلدرچین ژاپنی بعد این سن ۲۱ روزگی دیگه همین شکلی و رنگی میمونه و میشه به سادگی با این مشخصات جنسیتش رو تشخیص داد.

بعد اینکه چند تا رو تشخیص دادید چشم عادت می کنه و به صورت خودکار می تونید بفهمید کدوم ماده است کدوم نر. اگر از این طریق نتونستید جنسیت بلدرچین ژاپنی رو تشخیص دهید روش زیر رو امتحان کنید.

تشخیص جنسیت بلدرچین نر و ماده
تشخیص جنسیت بلدرچین نر و ماده

آموزش تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی | تعیین جنسیت بلدرچین در زمان بلوغ

مدل دوم که میشه جنسیت بلدرچین رو تشخیص داد ، زمان بلوغ بلدرچین هستش. با در نظر گرفتن رفتارهای یک و یا چند بلدرچین در زمان بلوغ میشه به جنسیت آنها پی برد. بلدرچین های نر و ماده در فصل جفت گیری شخصیت های متفاوتی دارند.

یکی از تفاوت اصلی بین رفتارهای بلدرچین نر و ماده میزان جنب و جوش آنهاست. در حالیکه بلدرچین های ماده شخصیت آرامی دارند، جنس نر این پرنده پر تحرک بوده و تا حدود زیادی پرخاشگر میشه. بلدرچین های نر برای خودنمایی و یا حفظ قلمر خود، معمولا با همدیگر دعوا و نزاع میکنند. مخصوصا اگر فضای نگهداری کوچک باشد بیشتر بین بلدرچین های نر درگیری اتفاق می افته.

با مشاهده درگیری بین بلدرچین ها باید مانع آن شوید چراکه درگیری راه را برای عارضه کانی بالیسم و هم نوع خواری باز می کند.

چه تفاوتی بین صدای بلدرچین نر و ماده وجود دارد؟

صدای بلدرچین نر و آواز آن بلندتر از جنس ماده می باشد. مخصوصا در فصل جفت گیری تفاوت صدای بین جنس نر و ماده واضح تر هست.

به بلدرچین های خود گوش فرا دهید. بلدرچین های نر در مقایسه با جنس ماده بسیار پر سر و صدا هستش. مخصوصا جنس نر بلدرچین در فصل جفت گیری بیش از حد با صدای بلند می خونه که این صدا حتی میتونه باعث آزار شما بشه.

بلدرچین ژاپنی حدودا در ۴۰ تا ۵۰ روزگی به بلوغ جنسی می رسن ، هر چقدر به این زمان نزدیک میشیم می بینیم که اندازه جثه و نحوه آواز خواندن بین بلدرچین ها فرق می کنه و  بلدرچین های نر رو میشه از ماده تشخیص داد.

بلدرچین ژاپنی ماده معمولا سنگین تر از بلدرچین ژاپنی نر هستش، این اختلاف وزن معمولا تا ۲۰ درصد هم خودش رو نشون میده به همین خاطر بلدرچین ماده جثه بزرگتری از بلدرچین نر داره. البته نباید زیاد به وزن بلدرچین ها استناد کرد چون این قضیه به تغذیه و خوراک و سلامت پرنده هم ربط داره.

بلدرچینی که با صدای بلند آواز می خونه بلدرچین نر اینم ی نکته دیگه که می تونید باهاش جنسیت بلدرچین رو تشخیص بدید.

جوجه بلدرچین
جوجه بلدرچین

تشخیص جنسیت انواع بلدرچین با لمس غده کلواک

ی روش دیگه که می تونید باهاش بلدرچین ژاپنی و سایر نژادهای بلدرچین نر رو از ماده تشخیص بدید استفاده از ماده سفید رنگ هستش که با فشار دادن غده کلواک از آن ترشح میشه.

در قسمت کلواک بلدرچین نر یک غده کوچک وجود داره که اگر فشارش بدید ی کف سفید رنگی ازش خارج میشه ، این کف فقط در بلدرچین های نر وجود داره و میشه باهاش جنسیت پرنده رو تشخیص داد.

حالا سوال پیش میاد که کلواک چیه ؟

در آناتومی جانوران، پارگین (کلواک) سوراخ پشتی جانور است که بعنوان تنها مخرج برای مجرای روده‌ای، تناسلی وادراری گونه‌های خاصی از جانوران عمل می‌کند. برخلاف پستانداران جفت دار، که دارای ۲ یا ۳ سوراخ جداگانه برای دفع هستند، تمام دوزیستان، پرندگان، خزندگان و تک سوراخیان دارای این مخرج هستند و از طریق آن هم ادرار و هم مدفوع را دفع می‌کنند.

خوب حالا که فهمیدید کلواک چیه باید اینم بدونید که این کف سفید رنگ را با اسپرم اشتباه نگیرید ، طبق بررسی های صورت گرفته این کف احتمال باروری رو در بلدرچین ماده افزایش میده.

به طور کلی باید گفت که بلدرچین تحت تاثیر تغذیه و محیطی که توش پرورش پیدا می کنه می تونه سریع تر یا دیرتر به بلوغ جنسی برسه.

مثلا اگر نور زیاد باشه و ساعات نور دهی افزایش پیدا کنه زودتر به بلوغ جنسی میرسه ، ولی خوب همیشه این هم خوب نیست و نباید بلدرچین رو از حالت طبیعی خودش زیاد فاصله داد.

تشخیص جنسیت بلدرچین کالیفرنیایی

خوشبختانه تفاوت ظاهری زیادی بین جنس نر و ماده این نژاد بلدرچین وجود داره و با توجه به رنگ بندی به راحتی می توان بلدرچین کالیفرنیایی نر را از ماده تشخیص داد. به طرز محسوسی جنس نر این نژاد بلدرچین در مقایسه با نوع ماده آن زیباتر و جذابتر هستش.

رنگ پرهای سینه بلدرچین کالیفرنیایی ماده خاکستری رنگ و قهوه ای روشن می باشد. در ضمن پرهای پشت و زیر سینه جنس ماده به رنگ سفید با حاشیه سیاه می باشد.

تشخیص جنسیت بلدرچین کالیفرنیاییپرهای بخش سینه و پشت گونه نر این بلدرچین نیز به رنگ خاکستری مایل به آبی هستش. پرهای سفید با حاشیه سیاه در بدن بلدرچین کالیفرنیایی نر نیز وجود دارد.

یک تفاوت اساسی دیگر نیز بین بلدرچین کالیفرنیایی نر و ماده در قسمت سر و گردن وجود داره. اطراف سر و دور گردن بلدرچین کالیفرنیایی نر رو یک طوقه سفید رنگ پوشانیده و پرهای گردن نیز سیاه رنگ می باشند. در حالیکه در جنس ماده هیچ یکی از این ویژگی ها وجود ندارد.

تفاوت ظاهری دیگر بین جنس نر و ماده این پرنده در اندازه تاج آنها هستش. تاج سیاه رنگی که بر روی سر این پرنده ها قرار دارد در جنس ماده کوچکتر و در جنس نر بزرگتر و ضخیم تر می باشد.

تشخیص جنسیت بلدرچین مینیاتوری (آسیایی)

تشخیص جنسیت این نوع بلدرچین ها در زمان جوجگی کار سختیه و باید منتظر ماند تا جوجه ها بزرگ شوند. بین جنس نر و ماده بلدرچین آسیایی نیز تا حدودی تفاوت ظاهری وجود دارد. در بین این بلدرچین ها نیز جنس نر خوشکلتر هستش.

در این نوع بلدرچین ها، جنس ماده معمولا وزن و جثه بزرگتری نسبت به گونه نر دارد.

تشخیص جنسیت بلدرچین مینیاتوری (آسیایی)یکی دیگر از بازرترین تفاوت بین جنس نر و ماده بلدرچین مینیاتوری رنگ آمیزی پرهای آنها می باشد. پرهای بدن بلدرچین آسیایی نر به رنگ قهوه ای تیره بوده که قسمت سینه اش به رنگ آبی تیره هستش. همچنین پرهای بخش شکم جنس نر این پرنده نیز به رنگ قرمز تیره (شبیه به رنگ آهن زنگ زده) هستش. نوارها مشکی به همراه وصله های سفید رنگ صورت و گردن جنس نر این پرنده را احاطه کرده و در کل بسیار زیباتر از جنس ماده می باشد.

البته جنس ماده بلدرچین مینیاتوری نیز ممکن است در اثر جهش رنگی و ترکیب نژاد شباهت هایی به جنس نر داشته باشه. اما با استفاده از تست کلواک می توان به جنسیت نر و ماده این نوع بلدرچین ها نیز در زمان بلوغ پی برد.

تعیین جنسیت بلدرچین سفید

بلدرچین سفید نوعی دیگر از انواع نژاد بلدرچین بوده که  جنس نر و ماده آن بسیار شبیه به هم هستن. این نوع پرنده ها یا تماما سفید رنگ بوده و یا اینکه لکه های رنگی در قسمت پشت و سر آنها یافت میشود.

تعیین جنسیت بلدرچین سفیدتشخیص جنسیت جوجه های بلدرچین سفید نیز کار بسیار سختی است و باید تا سن بلوغ آنها صبر کرد. پس از اینکه این نوع بلدرچین ها به سن ۴۵ الی ۵۰ روزگی رسیدند میشه با فشردن غده موجود در کلواک آنها به جنسیت بلدرچین سفید پی برد.

اگر شما هم یک پرورش دهنده بلدرچین هستید تجربیات خود را با دیگران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید مطمئن باشید حتی یک نکته کوچک هم به بسیاری کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. سلام
    من یک بلدرچین داره که فکر کنم ماده است چون سفید رنگه تشخیص جنسیتش برام سخته
    برای سرگرمی بلدرچین خریدم
    فقط یدونه دارم
    نر هم خریده بورن ولی پرید رفت
    الان این رو توی حیاط توی یک اتاقک کوچیک میزارم
    خیلی کرم نیست ولی از باد و بارون و سرما در امانه به خصوص الان که پاییزه
    اگه هوا خوب باشه هم میزارمش توی قفس توی باغچه
    پدرم براش جفت نمی خره ولی اگه بتونم تا بهار پول جمع کنم بخرم
    چون تنهاس من بیشتر میرم پیشش و بعضی وقت ها هم برای اینکه ببرمش توی یه قفس دیگه مجبورم بگیرم ولی از من هنوز میترسه
    من اینو از پرنده فروشی های توی خیابون خریدم و سنشو نمی دونم چون وقتی ازش پرسیدم فقط گفت همین روزا تخم میزاره ولی تخم نذاشت اول بار هم یک نر پیشش بود که پرید
    غذا هم بهش آرد ذرت میدم
    اگه هم بشه گاهی اوقات برنج(برنج های روغنی که خودمون میخوریم) میدم با ماست ولی دیگه ماست نمی خوره
    از وقتی خریدمش انگار داره لاغر تر میشه یعنی دلیلش اینه که خیلی بهش دست میزنم و پیشش میرم ؟
    وقتی میخوام برم پیشش یه میره گوشه و سرش رو میاره پایین و توی پرواز هم بالش چیدم که اگه بیرون بردمش پرواز نکنه الان هم زیاد نمیتونه بپره و هر وقت هم می پره نمی تونه درست روی زمین بشینه و باسر میاد زمین آیا همه ی بلدرچین ها همینجورین يا اين مریضیه خاصی است برا همین وقتی میپره میترسم یه چیزیش بشه

    برای خوابش هم یه کارتون کوچیک گذاشتم توی یه صندوق چوبی و توی کارتون الیاف گذاشتم این خوبه یا باید خودش لونه سازی بکنه؟
    و روی صندوق هم موکت کوچیک گذاشتم که سرد نشه خیلی
    خاک بازی هم میکنه بیشتر وقت ها آیا ممکنه شپش بگیره يا از آدما يا به خاطر اینکه پرنده اس
    پدریم هم براش پولی خرج نمی کنه مثلا خرید قفس و یا غذای بهتر يا اگه میرض شد برای خرید دارو یا پیش دکتر رفتن پول نمیده
    خیلی دوست دارم که تخم کنه
    برای همین اگه راهکار ساده ای دارین لطفت بهم پیشنهاد بدین
    اینها همه کارهایی بود که براش کردم
    لطفا اگه چیزی رو يا کاری رو اشتباه انجام میدم بگید چون من خیلی بلدرچین رو دوست دارم و تا جایی که میتونم هر کاری از دستم بر بیاد میکنم🙏🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🥰🥰

    1. برای تعیین جنسیتش از غدهی کلواک ماده ی سفیدی بیرون نیومد

      1. پس به احتمال زیاد ماده است
        سایر نشانه ها رو هم بررسی کنید تا کاملا مطمئن بشید

    2. لطفا مختصر توضیح بدید ، زیاد طولانی نکنید متن رو

    3. سلام من هم مثل شما علاقه خواصی بت بلدرچین دارم و میشه گفت ۱۸ نوعشو از نزدیک مشاهده کردم پرنده خوبیه البته به شرطی که بیرون قفس نباشه من توی خونه نگهداری میکنم اگه نیاز داشتی میتونم یک بلدرچین نر به شما بدهم

  2. سلام ببخشید اگه اون کف سفیدی که از غده بلدرچین نر خالی میشه رو خالی کنیم یا بشوریم دوباره میزنه آخه بلدرچینای من فعلا بلدرچین مادم کانیبالیسم گرفته بعد چند وقت دوباره میان پیش هم که باهم جفت گیری کنن بدن بلدرچین نر اگه کفش خالی بشه دوباره می زنه یا دیگه نمی تونه جفت گیری کنه ؟ 😰😰

    1. بهتر که شرایط مناسبی رو برای جفت گیری فراهم کنید، فضای کافی داشته باشن و غذا به اندازه کافی در اختیارشون بذارید
      برای درمان بهتر که به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی لازم رو بدن

      1. سلام چند عدد بلدرچین گرفتم، فروشنده گفته ماده است اما تخم نمی گذارند،

        1. سلام من دوتا بلدرچین خریدم هردو نروماده هستن ولی نره میره پیش ماده ماده نره رو میزنه بنظرشما نره هنوز به سن بلوغ نرسیده یا راستی چکارکنیم بلدرچین ماده تخم بزاره

        2. باید مکان مناسبی رو برای تخم گذاری ماده در نظر بگیرید
          لانه اون باید دارای کاه باشه و نور کمی داشته باشه و حتما در گوشه ای خلوت از سالن باشه تا استرس کمی بهش وارد بشه
          برای اینکه بلدرچین ماده با این مکان مناسب اشنا بشه باید اب و غذا رو نزدیک لانه ببرید.

        3. من هم خریدم و فقط به من گفت همین روزا تخم میزاره نگفت چند روزشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس