درمان لنگیدن پای جوجه مرغ

چطور لنگیدن پای جوجه مرغ را درمان کنیم؟

لنگش پا یکی از مشکلات شایع در جوجه مرغ ها است که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاها این عارضه بصورت ناگهانی در جوجه ها بروز نموده و جوجه ای که قبلا سالم بوده شروع به لنگیدن میکند. برای درمان لنگیدن پای جوجه مرغ ابتدا لازم است که دلیل آن را پیدا کنیم. در این مطلب از سایت چیکن دیوایس تمامی دلایل لنگیدن پای جوجه را با هم بررسی نموده و روش درمان هر یک را توضیح خواهیم داد.

دلایل اصلی لنگیدن پای مرغ

دلایل اصلی که باعث ایجاد مشکل در پای جوجه ها و لنگیدن آنها میشود عبارتند از:

ژنتیک

در جوجه های گوشتی به دلیل عدم تناسب بین وزن گیری و استقامت اسکلتی آنها، مشکل لنگش پا بیشتر پیش می آید. در حقیقت این نوع جوجه ها به دلیل اصلاح نژاد سرعت رشد بالایی دارند و خیلی سریع وزن میگیرند. در حالیکه ساختمان اسکلت آنها به خصوص در بخش پاها ضعیف بوده و تحمل سنگینی وزن بدن آنها را ندارد. در نتیجه جوجه دچار درد پا شده و خواهد لنگید. این مشکل حرکتی با عوامل بیماری زا تشدید پیدا میکند. معمولا جوجه های گوشتی بعد از سن یک ماهگی به بعد بیشتر درگیر این مشکل میشوند. اگر مشکل لنگیدن پای جوجه به خاطر اصلاح نژاد و مسائل ژنتیکی باشد، برای درمان جوجه کار خاصی نمیتوان انجام داد.

شرایط ناموجه در جوجه کشی

شرایط ناموجه در جوجه کشی نیز از جمله دلایلی است که میتواند باعث لنگیدن پای جوجه ها شود. بدین معنی که اگر دما، رطوبت و دیگر مولفه ها به خوبی در زمان جوجه کشی کنترل نشوند، استخون بندی جنین دچار مشکل خواهد شد. یکی از آثار شرایط نامطلوب جوجه کشی عدم تقارن در استخوان های بزرگ می باشد. نتیجه این عدم تقارن استخوان ها نیز ایجاد مشکلات حرکتی و لنگش پا در جوجه ها خواهد بود.

شرایط ناموجه در جوجه کشی - چیکن دیوایسبرای جلوگیری از این موارد خرید دستگاه جوجه کشی با کیفیت لازم میباشد. علاوه بر دستگاه جوجه کشی، کیفیت تخم های نطفه دار مورد استفاده و کیفیت گله مادری نیز مهم است. چراکه اگر تغذیه گله مادری ضعیف باشد یا اینکه تخم های نطفه دار مدت زمان طولانی ذخیره شده باشند، کیفیت مواد غذایی داخل تخم نطفه دار پایین خواهد بود. در نتیجه جوجه حاصل از این چنین تخم های نطفه دار به دلیل تغذیه ضعیف در دوران جنینی اسکلت بندی ضعیفی خواهد داشت و بیشتر دچار لنگش پا خواهد شد.

دستگاه جوجه کشی هواباتور مدل 672 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور مدل ۶۷۲ تایی
» مجهز به رطوبت ساز داخلی
» دارای عملکرد کاملا اتوماتیک در جوجه کشی از تخم مرغ
» قابلیت چرخش مداوم شانه ها بصورت گهواره ای
قیمت : ۲۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

حمل و نقل

در صورت خرید تعداد زیادی جوجه، به نحوه حمل و نقل آنها باید بسیار دقت شود. زیرا برخی از جوجه ها به علت تکان های شدید در زمان حمل و نقل دچار لنگش پا میشوند.

به همین دلیل توصیه میشود که حمل نقل جوجه ها باید در ظرفیت های کم انجام گیرد تا جوجه ها کمتر آسیب ببینند. در صورتیکه بعد از حمل نقل، جوجه شما دچار لنگش شد، بهتر است که تحرک زیادی نداشته باشد. با تغذیه خوب و استفاده از بستر مناسب، مجددا مشکل لنگیدن پا در این نوع موارد رفع میشود.

استرس

به طور کلی استرس برای طیور و پرندگان بسیار مضر بوده و بر عملکرد و رشد آنها به شدت اثر بد میگذارد. یکی از اثرات استرس و تنش ها بر جوجه ها، افزایش هورمون غدد فوق کلیوی در آنها می باشد. در نتیجه این امر فرایند جذب مواد یا انتقال آنها در بدن جوجه و به ویژه رشد استخوان ها با مشکل اساسی مواجه میشود. بنابراین جوجه هایی که بیشتر در معرض استرس قرار میگیرند، در ادامه به دلیل ضعف استخوان دچار مشکلات حرکتی میشوند.

عفونت و بیماری

عفونت و بیماری - چیکن دیوایسبیماریهای مختلفی باعث لنگیدن پا در جوجه ها میشوند. بعنوان مثال بیماری گامبورو باعث خونریزی عضلانی و لنگش پای جوجه میشود. در مقاله علائم بیماری مرغ و راه های درمان آن بیشتر در مورد این مریضی ها بحث نموده ایم. حتما این مقاله را هم مطالعه کنید.

تراکم بالا یا کمبود فضا و کم تحرکی

نگهداری تعدادی زیادی از جوجه ها در یک فضای کوچک نیز باعث لنگیدن پا در آنها میشود. زیرا در چنین شرایطی جوجه ها تحرک کمتری خواهند داشت و به خاطر کمبود فضا بیشتر لگد مال خواهند شد. به همین دلیل از نگهداری جوجه ها بصورت متراکم در کنار همدیگر خودداری کنید.

نوع بستر نگهداری

اگر کف زمین نگهداری جوجه ها خیس و سخت باشد، پای جوجه ها دچار مشکل خواهد شد. به همین دلیل استفاده از بستر نرم و خشک برای حفظ سلامتی پای جوجه توصیه میشود. مثلا میتوان زیر پای جوجه ها از پوشال چوب یا کاه استفاده کرد.

صدمات فیزیکی

صدمات فیزکی ناشی از افتادن جوجه از ارتفاع، یا لگد مال شدن جوجه یا هر نوع صدمه فیزیکی دیگر نیز میتواند باعث لنگیدن پای آنها شود. در چنین شرایطی ابتدا نوع صدمه باید به دقت مشخص شود. در صورت لزوم میتوان با آتل بندی این نوع صدمات فیزیکی را درمان کرد. در مقاله آموزش آتل بندی پای جوجه نحوه انجام این کار را یاد بگیرید. ولی اگر پای جوجه دچار دررفتگی یا شکستگی شده باشد، بایستی دامپزشک متخصص اقدامات لازم را انجام دهد.

مشکلات تغذیه ای

مشکلات تغذیه ای - چیکن دیوایسکمبود مواد مغذی مثل ویتامین ها و مواد معدنی یکی دیگر از دلایل اصلی لنگیدن پای جوجه مرغ می باشد. به ویژه جوجه هایی که در منزل پرورش داده میشوند، بیشتر در معرض کمبود مواد غذایی قرار میگیرند.

ویتامین D3

کمبود ویتامین دی ۳ و عدم تناسب بین کلسیم و فسفر موجود در جیره غذایی جوجه باعث بیماری نرمی استخوان میشود. کمبود این ویتامین باعث کاهش جذب کلسیم و فسفر نیز میشود. جوجه هایی که کمتر از یک ماه سن دارند بیشتر درگیر این بیماری خواهند شد. از نشانه های این بیماری میتوان به نرم شدن نوک و خمیدگی آن، خمیده شدن ستون فقرات، پاهای قوسی و لنگیدن پا اشاره کرد. استفاده بیش از حد از چربی ها در تغذیه جوجه ها یا وجود سم هایی مثل آفلاتوکسین یا اکراتوکسین نیز باعث میشود که ویتامین دی ۳ در بدن جوجه جذب نشود.

کمبود ویتامین E

کمبود این ویتامین در جوجه ها با علائم مختلفی همراه است. اگر علائمی مثل عدم تعادل در راه رفتن، به پشت یا پهلو افتادن، عقب عقب راه رفتن و تورم زیر پوستی در جوجه مشاهده شود، آن جوجه کمبود ویتامین E دارد. کمبود این ویتامین باعث تحلیل رفتن عضلات نیز میشود و لنگش پا یکی از نتایج آن میباشد.

نکته: روغن های گیاهی یا دریایی غیر اشباع ویتامین e داخل جیره را از بین می برد.

میزان ویتامین E در هر کیلوگرم از دان جوجه باید بین ۵۵ الی ۸۵ واحد باشد.

ماندگاری بیش از حد خوراک باعث میشود که سطح ویتامین e موجود در جیره به شدت کاهش یابد. لذا از دان تازه برای تغذیه جوجه ها استفاده کنید. همچنین خوارک مصرفی جوجه ها نباید بیش از ۴ هفته انبار شود. در مقاله نحوه نگهداری و تغذیه جوجه ها اطلاعات بیشتری یاید بگیرید.

کمبود ویتامین ب

کمبود ویتامین های گروه ب نیز باعث ایجاد مشکلات حرکتی در پای جوجه ها میشود. بعنوان مثال کمبود ویتامین  B1 باعث اختلال در عملکرد مغز حیوان خواهد شد. از نشانه های فقر این ویتامین در بدن جوجه میتوان به کشیدن سر به عقب (همچون حالت جست جو کردن)، فلج شدن بال ها، عدم تعادل در راه رفتن و ایستادن و لنگش پا اشاره کرد.

یا اینکه کمبود ویتامین ب ۲ نیز اثر مستقیم بر اعصاب سیاتیک، تحلیل رفتن ماهیچه ها و فلج شدن پاها دارد.

همچنین کم شدن ویتامین ب ۳ نیز در جیره غذایی جوجه ها باعث بزرگ شدن و خمیدگی مفصل پا میشود و در نتیجه جوجه به خاطر تورم پوستی دچار لنگش میشود. تراکم بسیار کم پر در بدن جوجه ها نیز یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین B3 می باشد.

به طور کلی ویتامین های ب کمپلکس از جمله مواد مغذی بسیار ضروری برای پرندگان میباشد. کمبود هر یک از ویتامین های اعضای این گروه بیماری در جوجه میشود.

یکی دیگر از مواد مغذی بسیار ضروری در جیره غذایی جوجه ها کولین می باشد. کمبود این ویتامین باعث بد شکلی مفصل خرگوشی در جوجه ها میشود. در نتیجه مفصل خرگوشی پای جوجه به طرف خارج بر میگردد و تاندون آشیل متورم خواهد شد.

هرچند که بدن جوجه ها به خودی خود ویتامین ث تولید میکند و طیور نیازی به دریافت این ویتامین ندارد. اما بهتر است که برای جلوگیری از استرس مخصوصا در زمان استرس گرمایی و همچنین برای مستحکم شدن استخون ها این ویتامین نیز به شکل ۱۰۰ میلی گرم در هر کیلوگرم از دان جوجه ها استفاده شود.

مدیریت نور

نور نیز اگر به درستی در سالن پرورش یا محل نگهداری جوجه ها مدیریت نشود باعث مشکل در پای آنها خواهد شد. در چند روز اول معمولا روشنایی ۲۴ ساعته برای جوجه ها نیاز است. اما بعد از ان میزان ساعات تاریکی و روشنایی باید حتما مدیریت شود. به طوریکه ساعات تاریکی نباید از ۸ ساعت کمتر باشد.

جمع بندی

در این مطلب از سایت چیکن دیوایس دلیل لنگیدن پای جوجه مرغ و روش های درمان آن را گفتیم. در بیشتر موارد علت اصلی لنگش پای جوجه کمبود ویتامین و مواد معدنی میباشد. برای رفع این نیاز آنها میتوان از مولتی ویتامین طیور و الکترولیت ها استفاده کرد. در صورتیکه سوالی در این زمینه داشته باشید در بخش نظرات برای ما ارسال کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۳۶ دیدگاه ها

  1. واقعن ازتون ممنونم که دیر جواب میدین
    دیگع فایده ای نداره جوجه ام مرد

    1. تو اگه در مورد نگهداری از یه پرنده احساس تکلیف می کردی به جای اینکه منتظر جواب ما بودی می بردی دامپزشکی ببینن چشه
      الانم قبل از اینکه نظری در مورد ما صادر کنی به فکر بی مسئولیتی خودت باش لطفا

  2. مرغم الان تقریبا یه سالی میشه نمیدونم افتاد حالا چی یه روز صبح رفتم دیدم میلنگهکلی پماد و اینا زدم ولی وضعیت مالیم نمی‌رسید ببرم دام پزشکی الان هم زنده است ولی خیلی چاق و میلنگه چیکار کنم

    1. سلام معصومه جان
      به احتمال زیاد شکستگی و یا در رفتگی داشته و باید می بردیش دکتر تا آتل بندی انجام بده براش

  3. سلام من یک جوجه رنگی دارم خوب بود بازی می کرد بعد یک ماه نمیدونم چرا اینجوری شد همش میفته چپه میشه راه نمیره چیکار کنم تا حالش خوب بشه؟

    1. سلام نرگس جان
      بهش محلول آب شکر بده تا جون بگیره
      غذا بهش چی میدادی؟
      زیر پاش رو چک کن ببین میخچه در نیاورده یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای

  4. سلام جوجه ی من پای راستشو میده بالا وقتی راه میره بعدپای چپش حس میکنم باد کرده قرمز شده چشماشم میبنده باید چیکار کنم

    1. سلام آیدا جان
      غذا به اینا چی میدادی؟
      تو چه بستری نگه میداشتی؟
      کف پاشو چک کن ببین میخچه دراورده یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای

      1. بهش برنج میدادم و آب

        تویه جعبه نگهش میدارم

        آره حس میکنم پاش صورتی شده

        1. پس پماد تتراسایکلین رو با a چشمی مخلوط کن و بزن به پاش و ماساژ بده یه هفته این کار رو انجام بده و باند پیچی کن

  5. سلام وقت بخیر ببخشید من یه جوجه ماشینی محلی توی بازار پیدا کردم که انداخته بودنش کنار دیوار چون دیدم نفس می‌کشه آوردمش خونه و گذاشتمش داخل یه جعبه و اطرافش و باپنبه و دستمال پوشوندم و کنار بخاری گذاشتمش بعد چند ساعت چشماشو باز کرد و یکم آب خورد اما یکی از پاهاش و نمیتونه جمع کنه انگار.نمیدونم شکسته یا کوفتگیه.پای چپشو دراز کرده و فقط روی اون یکی پاش می‌تونه وایسته میشه راهنماییم کنین که چیکار باید کنم؟غذام از وقتی آوردمش ندیدم بخوره ولی چشماشو باز می‌کنه و جیک جیکم می‌کنه وقتی نازش میکنم

    1. سلام مونا جان
      کنار بخاری می تونه برای پرنده خیلی گرم باشه
      برای همین بهتره یه دماسنج تهیه کنی و دما رو اندازه بگیری که بین ۳۰-۳۴ درجه باشه
      برای جون گرفتنش یکم بهش محلول آب شکر بده
      به علاوه غذا براش دان استارتر تهیه کن و اگه نتونس بخوره یکم مرطوبشون کن تا نرم بشن
      ممکنه پاش شکستگی یا در رفتگی داشته باشه
      با دستت بدون اینکه فشارش بدی چک کن ببین احساس می کنی که استخونش صاف نیس و یه حالت دو تکه داره
      یا ببین دو تا پاش تو یه راستان یا مثلا عقب جلو ان؟
      اگه اینطوری بود باید آتل بندی بشه و برا اینم باید به یه دامپزشک مراجعه کنی

  6. سلام وقت بخیر من جوجه یک ماهه دارم تو بغلم خوابیده بود زیر پتو بعد یکم بعد که بیدار شدم دیدم تنفس نداره اوردمش بیرون الان روی پاهاش نمیوته وایسه چیکار کنم؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      در بیار حیاط بتونه نفس بکشه احتمالا مونده زیر پتو و با کمبود اکسیژن مواجه شده
      محلول آب شکر هم درست کن بده بخوره تا جون بگیره

  7. سلام من یه جوجه دارم که تازه از دستگاه خارجش کردم و یکی از پاهاش مشکل داره وکج شده و نمی تونه بایسته چکار کنم تا خوب شه مشکلش چیه

    1. سلام رستمی جان
      بهتره که آتل بندی بشه
      و تو جیره غذایی کلسیم کافی دریافت کنه

  8. آدرس دامپزشکی در خانی آباد نو میخوام
    لطفا اگه داریدبرام بفرستید جوجه ای دارم که افتاده ومیلنگه

  9. جوجه مرغ بیست روزم بی حاله راه نمیره چکار کنم واکسنی چیزی هست مثل قبلش کنه قبلا سرحال بود؟

    1. کافیه بهش محلول آب شکر بدی
      مکمل کلسیم بخری قاطی کنی تو جیره غذاییش

  10. سلام و عرض ادب ممنون میشم راهنماییم کنید حدود دوماه پیش دوتا جوجه رسمی خریدم حالشون خوب بود به خاطر مسافرت فرستادم پیش یکی از آشناها که تو جعبه توی کارگاهش نگه داشت بزرگ شده ولی یکیش انگار داشت مشکل داره یه کم که راه میره میشینه و انگار تعادل تو راه رفتن نداره فضلشونم قهوه ای مایل به سیاه هست

    1. سلام دایان
      بپرس ببین چه غذایی بهش دادن؟
      فضله ی تیره و سیاه نشون میدهکه پرنده یا توی سیستم گوارشیش خونریزی داره یا هم با سرب مسموم شده
      و متاسفانه درمان خونگی هم نداره باید ببریش دامپزشکی

  11. سلام
    وقت بخير
    يدونه از جوجه زردا خريدم از بلندي پريد الان ي پاش لنگ ميزنه ميخواستم بدونم چيكار بايد بكنم

    1. سلام رضا
      این به خاطر ضربه و فشاری هست که به پاش وارد شده
      چک کن ببین شکستگی یا در رفتگی داره یا نه؟
      باید آتل بندی بشه تا پاش ثابت بمونه و بهتر بشه
      به علاوه باید بهش مکمل کلسیم بدی

    2. سلام یه جوجه دارم از بلندی پرید الان میلنگه نمی‌دونم چیکار کنم ؟

  12. سلامخسته نباشید.
    من یک خروس دارم تقریبا ۱ سال و نیم هستش. دیروز خیلی ناگهانی شروع به لنگیدن کرد برای پاش هم اتفاق خاصی نیفتاده بود تا الان هم داره می لنگه می شه راهنمایی کنید‌.🙏 نمی دونم مشکل چیه
    غذا اونا هم دون گندم سادس بعضی وقت ها هم نان و برنج
    (بیشتر مرغ های من بعد از این سن اول پای چپ اونا می لنگه و در آخر به خاطر یه چیز دیگه می میرن )

    1. سلام امید
      این به خاطر کمبود کلسیم و پروتئین توی جیره ی غذاییشون هست
      براشون دان مخصوص تهیه کن به علاوه قطره ی مکمل کلسیم بده

  13. سلام من یه جوجه دارم بیست روزه خریدمش خیلی خوب و سرحال بود دان هم مخصوص جوجه بهش میدم تا اینکه پاش گیر کرد بعد که درش اوردیم انگار همون پاش اصلا حس نداره نمیدونم الان باید براش چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      این به خاطر ضربه ای هست که به پاش وارد شده
      چک کن ببین در رفتگی یا شکستگی هم داره؟ اگه داشت باید ببری دامپزشک
      چون پاش باید آتل بندی بشه

        1. پماد تتراسایکلین رو با پماد A چشمی مخلوط کن پاشو ماساژ بده و باند پیچی کن

      1. چیکار کنیم که پای جوجه را خوب کنیم

        خودمان میتونیم آتل بگیریم؟

        1. سلام الناز عزیز
          اول بگید چه مشکلی برا پاش به وجود اومده
          تا بگیم آتل بندی نیاز هست یانه

  14. سلام‌من‌توی‌مرغداری‌گوشتی‌کار‌میکنم الان‌که‌۳۰روز‌از‌اومدن جوجه‌ها‌گذشته‌‌بیشترشون‌‌می‌لنگند.دلیلش‌چی‌میتونه‌باشه

    1. سلام اصغر
      تمامی موارد توی مقاله گفته شدن
      باید عاملشو شناسایی کنی

  15. سلام وقت بخیر من ۳ تا جوجه خریدم اولش سالم بودن بعد از ۲ روز یکیش همش میخوره زمین راه نمیره وقتی میخوره زمین جیغ میزنه تا بلندش کنی و همش یه گوشه می‌خوابه چیکار کنم؟
    یکی دیگه از جوجه هام فکر کنم یکی از پاهاش در رفته چون اصلا نمیتونه راه بره میوفته زمین بعد پاشو نگاه کردم انگار هیچ حسی نداشت مثل این که وقتی یک نفر خوابه دستش بیاری بالا ول کنی پرت میشه پایین پای اونم همین جوری شده

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهشون میدی ؟ این ممکنه ناشی از کمبود مواد مغذی به خصوص کلسیم و پروتئین باشه

    1. باید ببری دامپزشک آتل بندی کنه اگه شکستگیش عمیق باشه ممکنه نیاز به جراحی هم داشته باشه

  16. سلام جوجه من دو تا پاهاش از اول شکسته چی کار کنم که خوب بشه

    1. باید ببری دامپزشکی تا آتل بندی کنه
      اگه شکستگیش زیاد باشه ممکنه نیاز به جراحی داشته باشه

  17. سلام من یه جوجه دارم دو هفته س خریدم یه کم مریض شد ضعیف شد بعد خوب شد ولی هنوز ضعیفه. الان دو روزه روی پاش نمیتونه بایسته و همش میشینه.ضربه ای نخورده. پاهاش ضعیفه و اکثرا انگشت هایش را جمع میکنه توی این دو روز. غذا بهش پودر نان خشک و گندم میدم بعضی وقتها توی آبش عسل یا کمی زنجبیل میریزم. یه بار کمی مرغ خورد یا خیار. مورچه هم خیلی خورده. به نظرتون چه ویتامینی کم داره؟
    به اندازه توی آفتاب بوده جای نرمی هم داره. الان خودش مریض نیست فقط پا درد شدید داره

    1. سلام دوست عزیز
      غذایی که بهش میدی مناسب نیس و کمبود مواد مغذی بخصوص کمبود کلسیم و پروتئین داره
      براش قطره ی کلسیم تهیه کن تا علائمش رفع بشه بعدش باید تغذیه شو تغییر بدی
      یا براش دان مخصوص تهیه کن و یا پودر گندم، پودر سویا، پودر ذرت و پودر پوسته ی تخم مرغ رو با هم قاطی کن بهش بده
      در کنار ان ی تونی از سبزیجاتی مثل هویج رنده شده، کلم پیچ، فلفل دلمه ای و اینجور چیزا استفاده کنی
      سیب هم خیلی مفیده براش
      سفیده ی تخم مرغ برای تامین پروتئین موردش کمک می کنه و می تونی هفته ای دو بار بهش بدی

      1. سلام
        خیلی ممنون
        با استفاده از مطالب سایت تون، از دیشب پاهاش را ماساژ دادم و فهمیدم مشکل از تغذیه ست بهش ویتامین دی و کشک و پودر سنجد دادم خیلی بهتر شده. این مواردی که گفتید را هم حتما به غذاش اضافه خواهم کرد. بازم ممنون

  18. سلام من جوجم رو پاشو لگد کردن چجوری باید درمانش کنم کج کجی راه میره😑😑

      1. سلام جوجه من نزدیک یکماهه خریدمش خیلی تیز و فرز بود دیشب خوابید صبح که بیدار شد یه پاش سیاه شده و میلنگه علت چیه و چکار باید بکنم

        1. سلام دوست عزیز
          بهش ضربه ای وارد شده یا جایی گیر کرده؟؟

  19. سلام جوجه من یک‌ ماهه که خریدم الان خیلی نمیتونه راه بره وقتی میخواد وایسته یکی از پاهاش رو میبره بالا همون پاش خیلی ورم کرده باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      زیر پاش رو نگا کن ببین میخچه در آورده؟
      یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای باید باشه

        1. چه غذایی بهش میدی؟
          فضلش چه رنگیه؟

  20. سلام من جوجه رنگی دارم پاشم یکم میلنگه نمیتونه سرپا وابسته باید چیکار کنیم

    1. احتمالا کمبود کلسیم داره
      براش از داروخونه دامپزشکی مکمل کلسیم تهیه کن بده

  21. سلام من چندتامرغ ابریشمی دارم چندوقته عطسه میزنن یکی از اونام یدونه ازمردمک چشمش سفید شده چیکاربایدبکنم😭امروزم یدونشون پاش میلنگه

    1. سلام دوست عزیز
      دمنوش بابونه درست کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره
      یا آب مروارید یا احتمال کوری هس
      زیر پاشو چک کن ببین میخچه نداره
      کلسیم کافی تو جیره غذایی دریافت میکنن؟

      1. سلام من یه جوجه رنگی خریدم الان ۱۲ روزه حالش خیلی خوب بود غذا هم زیاد میخورد فقط بهش برنج میدادم دیشب از یه سطح تقریبا ۶ یا ۷ سانتی پرید پایین دیگه نتونست راه بره یکی از پاهاشو اصلا پایین نمیزاره خیلی درد داره براش بستم ولی بازم درد داره غذا نمیخوره کبود و قرمز نشده ورمم نداره چکار کنم توروخدا زودتر بگید واقعا درد دارع

        1. سلام دوست عزیز
          برنج به تنهایی غذای مناسبی نیس که بخوای به جوجه بدی
          اون کمبود مواد مغذی داره
          باید براش دان استارتر جوجه تهیه کنی
          به علاوه براش هفته ای یکی دو بار سفیده ی تخم مرغ آبپز بدی
          در کنار اون پوسته ی تخم مرغو تو آب بجوشونی پودرش کنی قاطی دانش کنی تا بخوره
          یا هم می تونی تو غذاش پودر صدف یا پودر استخان اضافه کنی
          میوه و سبزی هم براش مفیده

  22. سلام من یه جوجه دارم سه ماهشه خیلی زرنگ بود اما دو پیش دیدیم یه جای خیلی کوچیک گیر افتاده بود و نمی تونست حرکت کنه و از اون روز به بعد دیگه راه نمیره و یه پاشو اصلا زمین نمیزاره چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      پاشو چک کن ببین مشکلی براش به وجود اومده منظور آسیب دیده حین گیر کردن؟

  23. سلام من نزدیک یک هفت هست که دو تا جوجه چند روزه گرفتم امروز دیدم یکی از جوجه هام یه پاشو بلند میکنه و راه میره زیر پاشم نگاه کردم هیچی نبود هیچ مشکلی هم نداشت یهو ای اینطور بهش امد لطفاً بگید چجور خوبش کنم خیلی براش ناراحتم

    1. سلام دوست عزیز
      کف پاشو نگاه کردی؟
      یه برجستگی صورت رنگ یا متمایل به قهوه ای وجود داره؟

  24. سلام
    من چهارتا مرغ و خروس دارم یک خروس سه تا مرغ اما یکی از مرغام که خیلی شاد شنگول بود و فراری تند تیز
    از دیروز لنگ میزنه اما غذا میخوره پاشو نگاه کردم نه جای زخم نه جای کبودی است

    1. سلام دوست عزیز
      زیر پاشو نگاه کن ببین یه برجستگی صورتی رنگ یا متمایل به قهوه ای وجود داره؟

    2. سلام ببخشید جوجه من حدود یک هفتشه و از ارتفاع افتاده پاش می شله چکارش کنم

      1. سلام دوست عزیز
        باید آتل بندی انجام بشه

  25. سلام
    من چهارتا مرغ و خروس دارم یک خروس سه تا مرغ
    اما از دیروز یکی از مرغام که خیلی شاد شنگول بود فراری هم بود اما از دیروز لنگ میزنه و پاشو جمع میکنه بالا غذا میخوره فقط لنگ میزنه پاش نگاه کردم نه جای زخم نه جای کبودی است

    1. سلام دوست عزیز
      زیر پاش رو چک کن ببین برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای وجود داره؟
      منظورم میخچه هست

        1. سلام دوست عزیز
          زیر پاش میخچه درومده
          پماد ویتامین Aچشمی رو با پماد تتراسایکلین قاطی کن بزن رو میخچه چند ثانیه خیلی آروم ماساژ بده بعد بانداژ کن
          این کارو روزی دو بار با فاصله ۸ ساعت تا ۴ روز انجام بده

  26. سلام من ی جوجه دارم و ۴ ماهشه
    دیشب من پا گذاشتم رو پای چپش وقتی به پاش دست میزنم جیک جیک نمیکنه و لنگون راه میره و لای انگشت هاش یذره کبود شده میشه راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      به شدت ضرب دیده و احتمال شکستگی وجود داره
      آتلبندی کن نحوه آتل بستن هم سرچ کنی برات میاره

      1. سلام من هم یه جوجه ۵ روزه دارم که پام روش رفته اما یکم اولش فقط پاش درد گرفت و خوب شد و شروع به راه رفتن کرد ولی امروز صبح تا حالا میلنگه و یه قدم که برمیداره میوفته من هم پاید اتلبندی کنم

        1. سلام دوست عزیز
          بله سرچ کنید آتل بندی براتون میاره طبق اون انجامش بدین
          ولی امکان شکستگی هم وجود داره….

        2. سلام پای خروسم زانوش ورم کرده لنگ میزنه نمیدونم چیکار کنم

        3. سلام دوست عزیز
          اول پاشو به خوبی بشور و خشک کن
          و بعد پماد تتراسایکلین بزن و باند پیچی کن

  27. سلام من چهارتا جوجه دارم دوتا خروس چهار ماهه و دوتا جوجه کوردی تقریبا سه ماهه چند روز خونه نبودم ولی هرروز میومدم سر میکشیدم بهشون و غذا میزاشتم جلوشون چون خونه نبودم همرو ازاد گذاشتم دیروز که اومدم دیدم یکی از جوجه کوردی ها لنگ میزنه خیلی شیطون و بازیگوشه و همش با خروسام سرشاخ میشد هنوزم همونطور بازیگوشه با اینکه میلنگه الان روز دومه اینطوری لنگ میزنه ندیدم پاهاشو جمع کنه ببره بالا یا زخم کبودی تورم هیچی روی پاهاش نیست نسبت به جوجه دیگه قوی تر و بزرگتره با اینکه همسن هستن غذاشون هم برنج میدم بهشون با نون خورد شده و سبزی میدم بهشون بیشتر برنج میخورن ولی روز قبل از اینکه ببینم لنگ میزنه خودم یکم قرص جوشان کنار گذاشتم بخورم دیدم همشون کله کردن تو لیوان دارد ازش میخورن الان نمیدونم مشکلش چیه با اب ولرم ماساژش دادم اومدم اتل ببندم ولی اصلا نمیدونم کدوم پاش ضرب دیده میشه خواهش کنم راهنماییم کنین من جونم به جوجه هام بسته‌اس لطفا خودم میگم ممکنه ضرب دیده باشه ولی کبود اینام نشده اصلا

    1. سلام دوست عزیز
      کلسیم کافی دریافت نمیکنه بخاطر اونه
      از مکمل های کلسیم تو جیره غذاییش استفاده کنید

  28. سلام پای جوجه سار به قفس گیر کرده بود الان میلنگه پنجه هایش گیرایی کمی داره ولی احساس میکنم از قسمت ران پیچ خورده باشه باید چکار کنم چون خیلی تحرک داره پدر میزنی نمیدونم چکارش کنم ممنون میشم راهنمایی کنید مشهد زندگی میکنم

    1. سلام دوست عزیز
      میتونید آتل بندی کنید با استفاده از نی پلاستیکی
      و بانداژ کنید
      پاها به صورت صاف باید به مدت دو الی سه روز همونطور باقی بمونه
      بهش مولتی ویتامین هم بده
      البته اگه شرایطش حادتر بود خودت این کار رو نمیتونی انجام بدی و باید یک متخصص این کاررو برات انجام بده

  29. سلام خسته نباشین
    من یه جوجه رنگی دارم
    دو روز پیش بود دو سه روز پیش
    جوجه م دویید خواستم بگیرمش
    زانوم رفت رو پای چپش
    بعد اول طوری جیک جیک کرد که یعنی داشت درد میکشید
    بعد کم کم آروم شد یکم خودشو تکون میداد داشت جمع و جور میکرد
    بعد خودشو میکشید نمیتونست راه بره
    نمیتونست تکیه بده باید با دست میگرفتیش
    بعد فرداش یعنی دیروز اولاش خودشو میکشید بعد آروم آروم یه لنگِ پا شد
    یعنی رو پای سالمش می ایسته و پای آسیب دیده شو جمع میکنه انگشتاشو و بالا میگیره
    و همینجور میپره(لنگ می زنه)
    امروزم همینطوره ولی حس میکنم بهتره و میتونه امروز یک پایی رو اجسام کوتاه بپره
    ولی یکم که راه میره خسته میشه میشینه
    بقیه میگن پاش خشک میشه چون زمین نمیزاره قدرت نداره
    من خودم نمیدونم ولی حس میکنم بهتر میشه
    و اینکه علاوه بر پاش بال همون طرفش هم یکم نوک بالش خونی شد ولی مهم به نظر نمیاد
    حالشم درمورد خوردن و اینا کاملا خوبه مثل قبل
    یه بارم بردمش جلو غذاهاش پاشو به شکستگی کوچیک ظرف آب تکیه میداد میخورد فقط یه بار دیدم اینجوری کرد
    ولی لنگه هرچند اول خودشو میکشید
    وقتیم میخوابه کج میشه یکم طرف پاش
    همه چیزش انگار بهتره ولی در مورد پای اسیب دیده ش نمیدونم
    چون بالا میگیره و انگشتاشو جمع میکنه
    راستی بگم روز اول یکم به پای اسیب دیدش دست میزدم جیک جیکش میگرفت
    یعنی درد داره
    ولی الان نه
    بعد یا پاهاشو میکشه(حالت کششی جوجه ها که پاهاشو میکشن انگار ورزشه حالا نمیدونم اسمش چیه) پای اسیب دیده شو هم تو حالت جمع شده انگشتاش میکشه یعتی پاشو حرکت میده
    میگن پای اسیب دیدش یکم زردتر شده
    ولی من خیلی تغییر چتدانی حس نمیکنم شاید سایه افتاده بود
    من نمیدونم آیا حالش بهتر میشه؟؟
    نیاز به دامپزشکی هست؟
    و اینکه پاش شکسته یا ضرب دیده؟
    خوب میشه یا حتما باید برد داپزشکی؟؟
    لطفا زود جواب بدین ممنونم

    1. سلام پاشو شیکوندی متاسفانه سریع تر به دامپزشک مراجعه کن شاید الان آب و دون بخوره ولی کم کم مریض میشه و تلف میشه سریع ببرش پیش دامپزشک

      1. سلام ما دوتا جوجه داریم از همون اول که گرفتیم یکیشون لنگ میزد بردیم دامپزشکی گفتن فلج اما حالش خوب بود اب و دون میخورد بازیگوش هم بود اما الان یه هفتست دیگه به سختی میتونه راه بره چون وزنشم زیاد شده بدنش کاملا کبود شده پاهاشم خیلی کبود شده چه کاری باید بکنم خیلی دلم براش میسوزه

        1. سلام دوست عزیز
          چاقی یکی از مواردی هست که منجر میشه کبدپرنده هم چرب بشه
          و مشکل در کبد همین ناتوانی در راه رفتن و عدم تعادل رو به وجود میاره
          دو قطره از عرق خار میرم رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخوره

  30. سلام جوجه من یکم پاهاشو کشش میده..
    این نشونه ی بدیه؟
    چیکار باید بکنم؟

    1. سلام من یه جوجه سلطان دارم الان حدود ۶ماهش هست تقریبا الان ۱ماه هست که پاش خراب شده اوایل مثلا صب زود پاش خراب بود مثل پنگون راه میره بعد ظهر درست میشد الان دیگه کامل پاش مشکل داره اکثر اوقات هم له له میزنه و مثل پنگوئن راه میره از لحاظ غذا اینا هم اوکی هست سرحاله اما مشکل پاش خیلی جالب نیست راهنمایی کنید ممنون

      1. مباحث مربوط به لنگیدن پا به طور کامل توضیح داده شده تو مقاله بهتره ببرید دامپزشک

      1. ممنون که تجربتون رو با ما در میون گذاشتین

  31. سلام من امروز۴تا جوجه خریدم یکیشون۲ساعت بعدش دیدم پاش لنگ میزنه و خونریزی کرده کمی

    خیلی جیک جیک میکنه،جاشو گرم کردم آروم گرفته چیکار کنم براش

    1. سلام اون جوجه دیگه نوک زده بهش احتمال قوی . پاش رو با آب ولرم بشور و خشک کن . پماد تتراسایکلین بزن . جاشون رو گرم کن

  32. سلام من امروز جوجه خریدم ۲ساعت بعدش دیدم پاش لنگ میزنه و خونریزی کرده کمی خیلی جیک جیک میکنه،جاشو گرم کردم آروم گرفته چیکار کنم براش

    1. سلام چک کنید علتش رو پیدا کنید . تنهاست ؟ زیر پاش چیه ؟ مقاله رو بخون

  33. سلام مرغی دارم که دیشب تو حیاط بود اینم بگم تو حیاط موش داریم و دیدم یکی از پاهاش نمیتونه تکون بده و تا الان خوابیده نمیتونه راه بره غذاشو میخوره امروز تخم گذاشته بود دامپزشکی نزدیک نیست ببرمش پاهاش نه جای زخمه نه چیزی

    1. سلام غذاش چیه ؟ زیر پاشو چک کن ببین کبود یا قرمزه ؟ زیر پاش چی میریزی؟

        1. سلام پاشو با زرده تخم مرغ و نی بستم اینجور خوب میشه؟

        2. سلام جوجه تازه بدنیا آمده اگر پاش کج بشه یا مشکلی داشته باشه چون تازه بدنیا اومده و پاهاش هنوز استخوناش نرم هستش آتل بندی میکندد با نی و چوب و… که صاف بمونن و بعد یک مدت که چند روز گذشت و استخوان هاش صاف و محکم شد باز میکنن

  34. سلام جوجی من پاش نرم شده چطوری درستش کنم اگه با جوجم ۶روز هستش پاشو با باند وچوب ببندم اشکال نداره

  35. سلام ببخشید من یه جوجه کوچیک دارم که یک روزه پای یکی از آشناهامون رفته روی یک پای جوجم،الان جوجم لنگ میزنه چیکار کنم؟توروخدا راهنمایی کنید

  36. سلام من یک جوجه خروس لاری ۶ ماهه دارم سالم بود به طور ناگهان الان لنگ میزنه حتی میخچه هم نداره
    راه درمانش چی هست

  37. سلام خسته نباشید من دو هفته پیش جوجه خریدم امروز سرد بود ول کردم شوند تو خونه اب. غذا جلو شون و کسی لغتی. نکرد شون پاهاش مانند فلج شدن شد بهش پماد زدم و انگشت هایش جمع شد لطفت جواب بدین خیلی ممنون

    1. سلام
      محیطشون باید گرم گرم باشه دما بیشتر از ۳۰ درجه
      بهشون اب قند هم بده

  38. باسلام من یک مرغ محلی دارم که پایش بر اثر اصابت چوب فکر کنم له‍ شده اما نشکسته چند روزی هم هست که ازش مراقبت میکنم اما درست نمیشود به نظرتان باید چه کار کنم

    1. سلام پای له شده رو خودتون نمیتونید درست کنید به دامپزشک مراجعه کنید تا پاش عفونت نکرده و تلف نشده

  39. سلام ببخشید جوجه ی من الان چند وقت هیت گه لنگ میزنه و از درد همش جیک جیک میکنه پماد خست که بتونم بزنم به پاش که خوب بشه؟

    1. سلام
      محیطش رو گرم گرم کن
      گرم یعنی بالای ۳۰ درجه
      مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی یا کلینیک دامپزشکی بخر و بهش بده خوب میشه

  40. سلام من یه بلدرچین دارم گذاشته بودم حیاط خونمون رفتم دیدم به دیوار تکیه داده بالش هم روی زمینه کمکش کردم بلند شد بعد که ولش کردم دیدم پاش رو بالا نگه داشته و با یک پاش راه میره و بعد افتاد روی زمين آوردم خونه بهش کلی آب و نون و…..دادم خورد همرو، بعد پاش رو با دستمال نرم بستم الان هم توی جعبه هست. قبلا هم چندبار همون پاش شکسته یا در رفته ولی خوب شده.مادرم هم پاش رو چک کرد در رفته بود.اگر زودتر بهم جواب بدید و کمکم کنید خیلی ازتون ممنون میشم.🙏🏻🙏🏻خواهش میکنم زودتر جواب بدید.🙏🏻🙏🏻

    1. سلام ؛ متوجه درخواست کمک شما نشدم
      اگر برای در رفتن استخوان پاش کمک میخواهید خب باید بگم که این کار دکتر دامپزشک هستش و بهترین و اصولی ترین کار مراجعه به دکتر هستش

      1. سلام من جوجه از دستم افتاد و روی یک پاش راه میره

        لطفا کمکم کنید

    2. سلام به آبشون مولتی والکترولیت اصافه کردم و غذاشون هم ذرت آرد شده هست ولی هر روز به تعداد فلجها اصافه میشه وسالم ها هم پنگوئنی راه می‌روند خواهش میکنم زودتر کمکم کنید ممنون

      1. سلام کامنت قبلیتون رو ریپلای کنید . غذاشو خیلی بده . کامل شرایط رو توضیح بدین

  41. سلام یه جوجه خروس هفت ماه دارم صبح یکی از مرغا افداد روش حالا به زور راه میره و دراز میکشه چیکار کنم

    1. سلام
      بزارش یه جای گرم و کمی صبور باش ببین شرایطش فرق میکنه یا
      اگه کوفتگی باشه که خوب میشه ، اگه مورد شکستگی باشه باید اتل بندی بشه
      مولتی ویتامین بهش بدی سریعتر راه میفته
      یک سی سی شربت بکمپلکس رو بکش بریز تو یه لیتر اب ، به همشون بده
      (بعد ۲ ساعت بردار بنداز دور مقداری که ریختی رو و دوباره ۱۲ ساعت بعد انجام بده این کارو به مدت سه روز )
      میتونی مقدار کمی بریزی مثلا ۰.۲۵ سی سی داخل نصف یه آب معدنی کوچیک !

  42. سلام خروس من روی یک پاهش تعادل نداره وقتی پا رو بالا میاره انگشت هاش می لرزه

      1. خیر.
        لرزش پاهاش باعث میشه تعادل نداشته باشه
        هر دو پاهاش با اینکه پاهاش گرمه میلرزه

        1. بکمپلکس خوبه ، نباید بیش از جد مصرف بشه ، اگه با بکمپلکس درمان بشه ، دلیل مشکلش کمبود کلسیم در غذاش هست

          موارد موجود در پست رو هم مطالعه کن

    1. سلام یه جوجه رنگی الان سه چهار هست خریدیم رنگش زرده دوتا خریدیم من هواسم نبود کنترل پرت کردم خورد به پاش نه ارام خورد نه خیلی محکم متوسط بعد سافش کردم تا یک دقیقه نمیتونست هیچ هرکتی بکنه بعد یک دقیقه بلند شد راه میرفت اما یواش و یکم لنگ راه میرفت پماد تتراسایکلین مالیدم به جفت پاهاش اما فقط یکی از پاهاش اسیب دیده الان گذاشتمش توی یجای گرم با اون یکی کنار هم جاشون گرمه نه خونریزی داره نه چیزی ولی لنگ میزنه جوجه مرغ هست گذاشتمش تو جعبه یکم اب و دونه خورد الان جاش گرمه چیکار باید بکنم لطفا سریع راهنمایی کنید ممنون❤

  43. سلام خسته نباشید. من یه جوجه دارم ۷ ماهشه. دیروز تو دستم بود و خیلی سرحال بود و راحت راه میرفت بعد گرفتم دستم بعد گذاشتم زمین بعد به طور ناگهانی دیدم پای جوجه میلنگه. الانم یکسره تو کارتن افتاده ولی همه چی میخوره و بعش آب و دونه میدم و به پاهاش پماد تترو سایکلین دو روز هست میزنم چند وقت پیش هم به طور اتفاقی پاهاش خونریزی میکرد و فکر میکنم که بیماری ژنتیکی داره چون خیلی دیر رشد هست و منغارش از خودش بزرگتره. خیلی نگرانشم و دلم واسش میسوزه لطفا بگید باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام دیر رشد نیست منقارش از خودش بزرگتره ینی مشکلی داره منقار به راحتی نمیتونه دون بخوره ؟
      پاش آسیب دیده مسلما باید به دامپزشک مراجعه کنید پپماد تتراسایکلین برای درمانش موثر نیست
      مقاله رو کامل بخونید . بررسی کنید ببینید شکستگی داره یا خیر ؟

  44. سلام من یه جوجه خروس ۱۰ ماهه دارم تو جعبه اش پریشب خوابید فرداش که بلند شد میلنگید با اینکه اصلا فکر نمیکنیم توی جاش اسیب دیده باشه چون نه مرتفعه نه سفته یا چیز خاصی داره
    میتونید راهنماییم کنید لطفا

    1. سلام
      کمبود ویتامین میتونه عاملش باشه
      هیچ علائم دیگه ای نداره ؟

      1. چه ویتامینی؟
        نه علائم دیگه ای نداره وقتی میخواد راه بره یا ایستاده پاشو بالا میگیره
        بیشتر نگهش میداریم یا میزاریمش که بشینه یا بخوابه که روی پاش راه نره

        1. از كجا بايد بگيرم چقدر بدم بهش چند روز يه بار؟
          ويتامين ديگه اي نميواد ديگه؟

        2. از داروخانه دامپزشکی یا کلینیک دامپزشکی
          اره همین کافیه

        3. سلام من یه بلدرچین دارم گذاشته بودم حیاط خونمون رفتم دیدم به دیوار تکیه داده بالش هم روی زمینه کمکش کردم بلند شد بعد که ولش کردم دیدم پاش رو بالا نگه داشته و با یک پاش راه میره و بعد افتاد روی زمين آوردم خونه بهش کلی آب و نون و…..دادم خورد همرو، بعد پاش رو با دستمال نرم بستم الان هم توی جعبه هست. قبلا هم چندبار همون پاش شکسته یا در رفته ولی خوب شده.مادرم هم پاش رو چک کرد در رفته بود.اگر زودتر بهم جواب بدید و کمکم کنید خیلی ازتون ممنون میشم.🙏🏻🙏🏻خواهش میکنم زودتر جواب بدید.🙏🏻🙏🏻

        4. سلام وقتتون بخیر من یک اردک ماده۵ساله دارم عادت به ابتنی نداره انداختمش توی آب فرداش ساکت بودوچیزی نخوردظهرش بدنش لرزیدوجیغ میزد بعدخوب شدپس فرداش دست من خوردبه چینه دانش ونزدیک پاش وزیرشکمش شروع کردبه لرزیدن و جیغ زدن تاصبح که یک تخم کوچیک گذاشت وساکت شدالان قبل تخم گذاشتن میلرزه وجیغ میزنه ووقتی که غذاشودیربهش میدم موقع خوردن یابعدازسیرشدن جیغ میزنه به نظرتون چ مشکلی پیش اومده؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چی بهش بدم خوب بشه.

        5. سلام
          فکر نکنم مشکلی باشه، شاید دلش جفت میخواد !
          شما براش مولتی ویتامین هم بخر بده ، مولتی ویتامین برای اردک بسیار ضروری هست
          و هیچ وقت هم بزور نندازش داخل قفس

  45. سلام یه جوجه رنگی داریم یکی از پاهاش اصلا نمی تونه تکون با پارچه بستیم از جاش تکون نمی خوره باید چیکار کنیم چه بدیم خوب بشه

    1. سلام
      محیطش رو گرم گرم کن
      ضربه خورده ؟
      براش از داروخانه دامپزشکی قطره انرژی پلاس بگیر

  46. سلام من یه جوجه مرغ عشقی دارم ۱۶روزست امروز متوجه شدم پاش از لگن در رفته چیکار میتونم بکنم براش و هزینه جراحیشو اگه میشه لطف کنین خیلی ممنون

    1. سلام
      در ابتدا باید ببری دامپزشک (کمتر از ۱۰۰ تومن)
      بعد ازش تصویر برداری بشه (این هزینه هاش متفاوته نمیدونم دقیق چند میشه شاید کمتر از ۲۰۰ هم راه بیفته – بیشتر مواقع دامپزشک ها هزینه ی ویزیت رو هم رو همین میزنن که زیاد نشه هزینه ها)
      جراحی شاید اصلا لازم نباشه بستگی به میزان اسیب داره ، حتما ببرش دامپزشک حیوانات خانگی

    2. سلام
      من دوتا جوجه لاری دارم تقریبا چهار ماهه دو سه روز ه که موقع راه رفتن تعادل ندارن ممنون میشم از راهنمایی تون

      1. عدم تعادل در راه رفتن میتونه نشانه خطرناکی باشه بهتره با یک دکتر دامپزشک مشورت کنید

  47. سلام خسته نباشید
    مرغ بنده کرچ‌ شد و ب خاطر اینکه مرغ های دیگه اذیتش نکنن حدودا ۶-۷ روز زیر جعبه رو تخم ها خوابیده بود امروز که جعبه رو بلند کردم پاش لنگ میزد
    چطور درمانش کنم؟ هنوز ۱۳ روز دیگه مونده تا جوجه هاش دربیاد

    1. کار خیلی اشتباهی کردید
      مرغ باید روزی چند بار از روی تخم ها بلند بشه هم برای سلامتی خودش خوبه هم برای جوجه شدن تخم ها
      بهتر که مرغ رو یک انباری دیگه انتقال بدید تا بتونه حرکت هم بکنه
      ابخوری و دانخوری رو چند متر دورتر از لانه بذارید تا برای خوردن اب و دان از روی تخم ها بلند شه

    2. سلام به مرغ یازده ماهه دارم دو سه روزه کامل شل شده جاشم تو کارتنه میشه ضربه چیزی هم نداره

  48. یکم میتونه راه بره و روی پاش نمیتونه بشینه پاشو بیرون میزاره چکار کنم ۲ هفتست که خریدمش

    1. پاهاشو بررسی کنید تاول یا زخمی نداشته باشه. کف بستر چی هست و دان چی میدین بهش ؟

  49. سلام خسته نباشید من یک خروس لاری اصیل ایرانی دارم ۵ ماهشه دعوا کرده عین پنگوئن راه میره وقتی پاهاشو ماساژ میدم درست راه میره شما بگید چند بار هم بردم دامپزشکی واکسن زدن آتل بندی کنیم خوب میشه

    1. باید اول دلیلش رو پیدا کنید. ممکنه به خاطر کمبود ویتامین و یا عفونت داخلی باشه. به یک دامپزشک مجرب مراجعه کنید. یا از پرورش دهنده های باتجربه سوال کنید

  50. سلام من یک جوجه یک ماهه دارم سرش میفته زیر شکم بعد غلت میزنه دلیلش چی ممنونم

    1. عزیز من چت نیست که تو هر مقاله ده تا کامنت می نویسی یک بار کافیه. بعد بررسی و پاسخ منتشر میشه.

  51. من ۳تاجوجه مرغ دارن ۲تاشون به اون یکی حمله کردن پاشونوک زدن حالاچکارش کنم

    1. دلایلش متفاوته، میتونه به خاطر تغذیه نادرست و نا کافی باشه، استرس میتونه باعث پرخاشگری جوجه ها بشه. دمای نامناسب بررسی کنید ببنید کدوم یک از این موارد میتونه باشه. و از همه بهتر مشاوره بایک دامپزشکه.

  52. سلام وقت بخیر
    جوجه ام ۲ ماه و ۷ روزشه و یه پاش از دیروز شروع کرده به درد کردن و میلنگه و میپره و راه میره به سختی
    بیشتر اوقات میشینه راه زیاد نمیره
    هیچ چیزیشم نشده
    یهو دردش گرفته
    چیکار کنم؟🥺

    1. مشکل پای جوجه میتونه از بستر نا مناسب باشه و یا کمبود انواع ویتامین هم باعث چنین مشکلاتی میشه، برای تشخیص دقیق تر به یک دامپزشک مراجعه کنید. در مقاله تمامی موارد قید شده

  53. سلام خسته نباشید من مرغم جوجه گذاشته
    یکی از جوجه هاش بعد از ی ماه دیدم امروز پاهاش میلنگه راه میر ها ولی کج کج

    1. بهتر که هر چه سریعتر برای آتل بندی به دامپزشک مراجعه کنی چون الان پاش غضروفیه و راحت تر درمان میشه
      حتما جوجه ها رو در مکان نرم نگهداری کن و از پوشال خیلی نرم استفاده کن

      1. سلام من جوجه مینیاتوری ۷یا۸ ماهه دارم یه نردبان از زمین خیلی جزئی افتاده رو پاش و هیچ خون و سیاهی پایش ندارد بنظرتون چطور پای اون رو خوب کنم

        1. احتمالا پاش ضرب دیده باشه توصیه میشه که آتل بندی بشه یه مدت.

  54. سلام من چهار تا از جوجه هام فلج شدن همش میشینن براشون ویتامین هم دادم خوب نشدن الان چند هفته هست اینجوری هستن ولی غذاشون خوبه از چی می‌تونه باشه ؟باید چیکار کنم ؟

    1. چند هفته است اینجوری شدن؟ بعد شما تازه به فکر چاره افتادید
      در کف بستر از خاک اره و یا پوشال نرم استفاده کن
      کف پاشون رو نگاه کن اگه زخمی یا تاول زده باشه از پماد تتراسایکلین برای درمان استفاده کن
      در غیر این صورت احتمال بیماری ویروسی است و حتما باید به دامپزشک پرنده های بومی مراجعه بشه

  55. سلام من یه جوجه مرغ دارم که تا چند روز دیگه
    میشه سه ماهه و امروز یه چوب پرت کردم خورد
    به پاش و یکی پا هاش لنگ شده و به سختی
    راه میره و خیلی وقت ها میشینه
    باید چکار کنم ؟؟؟

    1. به دامپزشک متخصص پرنده های بومی مراجعه کنید تا اتل بندی و درمان کنه
      در برابر اون پرنده مسئول هستید و باید تمام تلاشتون رو برای درمانش به خرج بدید

  56. سلام وقتتون بخیر ببخشید پای خروسم شل شده نمیتونه روش وایسته حالت افتاده، رو تک پاش وایمیسته بنظرتون چیکار کنم؟

    1. کف بسترشون خاک اره بریز
      خاک بستر رو هر دو سه روز یکبار عوض کن تا فضولات جمع نشه
      از پماد تتراسایکیلین برای درمان پای خروست استفاده کن

  57. سلام ببخشید یه جوجه اوشامو دارم چهار روزه
    رگ پشت پاش هی میاد بغله پاش حالت فلج مانند میشه
    میارمش سر جاش سالم و سر حاله دودقیقه بعد دوباره همونجوریه میشه کاریش کرد؟ دوتا پاشم همینجوریه

    1. به دامپزشک متخصص پرنده های بومی مراجعه کنید، اینو باید دامپزشک تشخیص بده

  58. سلام . بنده جوجه کبک دارم دو ماهشونه و یکیشون یه هویی لنگ زد دو روز بعد مرد
    و الان هم یکی دیگه داره لنگ میزنه
    والله هر چی ویتامینه دارم. غذا کامل
    آب تمیز زیرسون جارو کشیده
    نمیدونم چیکار کنم
    اگر راهنمایی کنید ممنون میشم
    در ضمن آنتی بیوتیک بدم یا نه

    1. کف بسترشون حتما باید نرم باشه وگرنه همشون میمیرن
      از خاک اره و یا پوشال نرم در کف بستر استفاده کن
      اگه خوب نشدن حتما آنتی بیوتیک براشون بخر، احتمال بیماری ویروسی است
      جوجه های بیمار رو هم سریعا شناسایی و از بقیه جوجه ها جدا کن تا همه رو تلف نکنه

  59. سلام من جوجه ۵۶ روزه دارم چندروزه لنگ میزنه چیکارکنم خوب بشه

    1. حتما از خاک اره و یا پوشال نرم در کف بستر استفاده کن
      پاش رو نگاه کن اگه زخمی شده از پماد تتراسایکیلین برای درمان استفاده کن

  60. سلام من یه جوجه بلدرچین کوچیک دارم پاش درد میکنه و میلنگه چیکار کنم

      1. سلام خسته نباشید من جوجه ۳ماهه دارم پاهاشون میلنگه مثل پنکون راه میرن و میفتن این زمستون هم جاشون کوچیک بود دکتر گفت ویتامین D3بگیر گرفتم دادم تاثیر نداشت سه چهار روزه دارم میدم لطفا راهنمایی کنید

        1. سلام
          سه چهار روز کمه در اینده تاثیرش رو خواهی دید
          کلسیم هم حتما بده

      1. کف پاش رو نگاه کن اگه زخمی شده باشه از پماد تتراسایکلین برای درمان استفاده کن
        در کف بستر از پوشال های نرم یا خاک اره استفاده کن تا دوباره زخمی نشه و فضولات رو به خودش جمع کنه

  61. سلام دوست عزیز من دوتا جوجه دارم که امروز متوجه شدم یکی از اون جوجه ها که اتفاقا خیلی هم تپل و خیلی سالم بود یکی از پاهاش لنگ میزنه و اون یکی ام کاملا سرحاله و شیطون ،،،اون بکی ام میگم خیلی اوکیه از هر لحاظ و از اون یکی زودتر رشد کرد و بال هاش درومد اما لنگ میزنه اونم یهو این اتفاق افتاد چکارکنم ؟

    1. کف پاش رو نگاه کن اگه زخمی شده باشه از پماد تتراسایکیلین برای درمانش استفاده کن
      در بسترشون از خاک اره و یا پوشال نرم استفاده کن

  62. سلام خسته نباشید
    من جوجه ۳هفتس گرفتم الان۳روزه میلنگه
    پاش ضربه خورده نمیدونم چه کاربایدکرد

    1. در کف بستر از خاک اره و یا پوشال نرم استفاده کن
      اگه پاش زخمی شده از پماد تتراسایکلین استفاده کن
      وگرنه برای اتل بندی به دامپزشک متخصص پرنده های بومی مراجعه کن

  63. سلام یه جوجه لاری دارم ۴ماهشه یه نزدیک ۱۰شب نمی تونه راه بره اکثر موقعه میشنه میگن مال رشت ولی دیه خیلی خراب چند بارم دادمش جنگ میگن غزرف پاش آسیب دیده حالا چه بهش بدم چیکار کنم شما چیزی میدونین

    1. اگه پاش زخمی شده باشه باید با پماد تتراسایکلین درمان کنی وگرنه برای آتل بندی باید به دامپزشک مراجعه بشه
      بستر همیشه تمیز باشه و فضولات نباید جمع بشه چون باعث زخمی شدن کف پا میشه

  64. سلام من یه جوجه مرغ دارم وقتی خریدم اینحوری بود راه میره اما میلنگه دان و آب هم میخوره وقتی راه میره بعد چند دقیقه میشینه چیکارش کنم نمی خواهم آتل ببندم چون یک بار دامپزشک آتل بست اما دیگه آب و دون نمی‌خورد و همش یا نشسته بود

    1. احتمالا کف بستر کثیفه و فضولات باعث عفونت بافت کف پاش شده
      حتما نطافت رو رعایت کن و برای درمان از پماد تتراسایکیلین استفاده کن

  65. سلام من جوجم پاش ضربع دید الان پاشو جم کرده اصلن نمیتونه زمین بذاره، پاهاش قرمز هم شده چیمار کنم خوب شه؟؟؟

  66. سلام من ۳ تا جوجه مرغ دارم که سالم سالم هستن اما یه شب که اوردیمشون بیرون تا جاشون رو عوض کنیم دیدیم یکی نمیونه راه بره اگه بره یه پایی میره براش پاشو بستیم و تو ابش دارو ریختیم الان بهتره میتونه راه بره و سر حال غذاشو هم مبخوره اما بازم پاشو میکشونه الان دوباره براش امروز بستیم شبیه اتل میخواستم بدونم راه حلی برای درمان هست یا اینکاری که ما کردیم درست میشود و تا چند روز باید بسته باشد؟واینکه حتی پاهاش باد یا کبود هم نشده

    1. سلام
      بهش مولتی ویتامین بده
      ممکنه از کمبود ویتامین باشه
      باقی توضیحات داخل پست موجوده

  67. سلام خسته نباشید من یه جوجه مرغ دارم که کاملا سالم بود بعد چند روز یهو پاهاش یه جوری شد شب اول نمیتونست راه بره و فقط مینشست بعد پاهاش رو شبیه اتل بستیم و الان بهتره اما میخواد راه بره پاشو میکشه انگار نمیتونه به خوبی راه بره راه حلی برای درمانش وجود داره؟و اینکه اشتهاشو کاملا داره و سرحاله فقط پاهاشو میکشه

      1. سلام من یه جوجه یک ماه و نیم هست بعد تو انباری زندگی میکنه امروز رفتم پیش ش بعد لنگ لنگ راه میرفت هرچی پاش رو نگاه کردم که ببینم جای پاش زخم شده هیچ زخمی نبود این رو باید چیکار کرد

        1. حتما در کف بستر از خاک اره یا پوشال نرم استفاده کن
          بالای سرش از لامپ رشته ای ۱۰۰ وات استفاده کن تا تلف نشه

        2. سلام من یه جوجه رنگی دارم از ارتفاع افتاد یه پاش اسیب دیده نمیدونم سکشته یا ضربه خورده ولی نمیتونه راه بده خیلی ناراحتم چیکارش کنم

  68. سلام من یه جوجه دارم که سالم بود و یهو پاهاش درد گرفته و میلنگه ساق پاهاش کمی باد کرده و ما اون تیکه رو بستیم ایا خوب میشود یا چند روز باید بسته باشد و راه درمانش چیست

    1. از پماد تتراسایکیلین برای درمانش استفاده کن
      و حتما در کف بستر از پوشال نرم استفاده کن

  69. سلام من یک جوجه مرغ مینای ۱۵ روزه دارم یک آشیانه با استفاده از جعبه میوه براش درست کردیم همیشه میزاشتمش پایین تختم بخوابه امروز حواسم نبود پای خودمو گزاشتم گوشه ی سبدش(آشیانه) و مینا پرت شد بیرون دیروز قشنگ میتونست راه بره و کمی بازیگوشی میکرد ولی الان یکم لنگ میزنه ولی زخمی یا کبودی روی پاهایش نیافتاده فکر میکنم ترسیده و اینکه اگه میشه بگین پاش چکار شده و من میخوام این مینا رو دستی و سخنگو کنم برای همین توی یک مقاله نوشته که مرغ مینا نباید خاطره بدی از ما توی ذهنش باشد ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. به دامپزشک ببرید تا درمانش کنه
      بعد از بهبودی می تونی اموزش رو شروع کنی

    2. سلام من یه جوجه دارم من داشتم باهاش بازی میکردم بد اون داشت فرار میکرد من که گرفتمش بد ۵ دقیقه دیگه پاش تکون نخورد همش پاشو بالا نگه میدار و وقتی رامیره می افته ترخدا کمکم جوجم خوب بشه میشه بگین چجوری

      1. به دامپزشک پرنده های بومی یا پرورش دهنده های مرغ ببرید تا ببنده

  70. سلام جوجه من کوشین است و بالهایش افتاده و گردنش را تکان میدهد که انگار داره خفه میشه چیکار کنم؟

    1. از بقیه مرغ ها جدا کن و هر چه سریعتر برای درمان به دامپزشک طیور مراجعه کن تا تلف نشده

  71. سلام خسته نباشید.من یه جوجه ی مرغ کاملا سالم داشتم که تغذیه و جثه اش نسبت به بقیه ی جوجه ها خوبه اما متاسفانه طی دو سه روز انگار پاهاش ضعف میره و یکم که راه میره سریع میشینه ولی همچنان اشتهاش خوبه.ممکنه این همون مشکل ژنتیکی باشه که گفتید؟!یعنی درمانی براش وجود نداره؟!تا اخر همین حالتو داره؟!

    1. احتمالا کف پاش زخمی شده
      از پوشال نرم در کف بستر استفاده کنید
      و در مورد بیماری بامبل فوت بخونید و درمانش کنید

  72. سلام جوجم تمیتونه به ایسته و همیشه افتاده است بابد چیکار کنم

    1. برای درمان به دامپزشک مراجعه کنید
      حتما در یک مکان گرم و زیر لامپ رشته ای ۱۰۰ وات نگهداری کنید

  73. سلام من یک جوجه گشتی دارم که پاش ورم دارد که قسمت پایین رانش کبود شده که راه نمی تواند برود باید چکار کنم که خوب بشه

    1. به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا داروی مناسب برای درمانش تجویز کنن

  74. سلام جوجه رسمی من دیروز از دست خواهر کوچک ترم افتاد و الان جوجه من نمیتونه راه بره و یکجا نشسته چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. احتمال شکستگی پا است
      برای درمان به دامپزشک یا پرورش دهنده های با تجربه مرغ مراجعه کنید.

  75. سلام . جوجه من در اثر ضربه پاش اول قرمز شد بعد قرمزیش رفت ولی پاشو زمین نمیزاره و ب شدت لنگ میزنه تا فرصتی پیدا میکنه میخوابه و بیحاله انگاری درد میکشه نمیدونم پاش شکسته یا ضرب دیده . چیکار باید کنم؟

    1. به دامپزشک مراجعه کنید تا کمتر درد بکشه حیوان بیچاره

  76. من یک جوجه دارم پاهایش یکجوریه که انگار داره به سختی راه میره چه کنم

    1. حتما در کف بستر از خاک اره استفاده کن و برای درمان به داروخانه دامپزشکی مراجعه کن و پماد تتراسایکلین بخر

  77. ببخشید من یه مرغ دارم که انگار کف پاش بریده وپاش میلنگه که راه میره میشه راهنماییم کنید

    1. حتما برای درمان از پماد تتراسایکلین استفاده کن
      و در کف بستر از خاک اره و یا پوشال های خیلی نرم استفاده کن تا پاش زخمی نشه
      هر چند روز یکبار هم بستر رو تمیز کن

  78. ببخشید من یک جوجه دارم انگشت های پاش رو جمع میکنه و به سختی و لنگان لنگان راه میره حالشم خوبه چیکار کنم تا حالش بهتر بشه؟

    1. حتما حتما حتما در کف بستر از خاک اره و یا پوشال های خیلی نرم استفاده کنید
      هم توی مقاله گفته شده هم بارها توی کامنت ها گفتیم

      1. سلام من هم یک جوجه دارم که این جوری شده نو ک پاهشو جمع میکه وبسختی راه ميره از پوشال هم استفاده میکنم راه درمان داره ایا

        1. از پماد تتراسایکیلین استفاده کن

  79. از راهنمایی گروه ارجمند شما در موارد مختلف کمالِ تشکر را دارم.

      1. سلام من یه جوجه دارم دوماه شه دیشب خوب بود امروز دیدم میلنگه سرحاله غذا میخوره ولی میلنگه میشه راهنمایی کنید ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          کلا مقاله در این مورد نوشته شده لطفا مطالعش کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس