چرا باید از آب مقطر در دستگاه جوجه کشی استفاده کنیم؟

چرا باید از آب مقطر در دستگاه جوجه کشی استفاده کنیم؟

چرا عامل حرارت ، رطوبت ، اکسیژن و چرخش تخم موارد حساس و تعیین کننده ای در جوجه شدن یک تخم می باشد. بنابراین اگر هر یک از عوامل ذکر شده به درستی تامین نشود، تاثیر به سزایی در کاهش راندمان جوجه کشی خواهد داشت. یکی از همین عوامل رطوبت است که در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس میخواهیم اهمیت رطوبت در دستگاه جوجه کشی را توضیح دهیم و دلیل قانع کننده ای برای چرایی استفاده از آب مقطر در دستگاه جوجه کشی ارائه دهیم . 

اهمیت رطوبت در جوجه کشی 

زمانی که تخم توسط پرنده تولید می شود، پوسته ای نرم دارد، اما پس چند دقیقه این پوسته آهکی در مجاورت هوا کاملا سفت شده و نشکن می شود. در واقع این خاصیت پوسته جهت محافظت از زرده و سفیده داخل تخم است. 

در جوجه کشی طبیعی پرنده مادر به مدت چندین هفته بر روی تخم می خوابد و با گرما و رطوبت بدن خوب باعث رشد جنین در داخل تخم شده و در عین حال به نرم شدن پوسته نیز کمک می کند. در نهایت پس از رشد کامل جوجه در داخل تخم ، با کوچکترین ضربه پوسته را شکسته و متولد می شود. 

اما اگر پوسته تخم همچنان سفت بماند جوجه قادر به شکستن آن نخواهد بود و در نتیجه در داخل تخم خفه خواهد شد، به همین دلیل است که دستگاه های غیر استاندارد سبب مرگ جوجه در داخل تخم می شوند چرا که رطوبت به اندازه کافی تامین نمی کنند و پوسته تخم هم چنان سفت می ماند. 

علت استفاده از آب مقطر در دستگاه های جوجه کشی

حال که با اهمیت رطوبت در دستگاه جوجه کشی آشنا شدید، بهتر است دلیل استفاده از آب مقطر را هم بدانید.

آب معمولی شهری و حتی آب جوشیده شده و آب معدنی دارای املاح معدنی و مقداری آهک هستند، بنابراین در صورتی که از این آب ها جهت تامین رطوبت دستگاه استفاده کنید، آب به مرور زمان تبخیر خواهد شد و آهک و املاح معدنی در بر جای خواهد ماند. 

با توجه به اینکه دستگاه های جوجه کشی اسکندری از سنسور های دیجیتالی ، حساس و دقیق استفاده می کند، بنابراین این آهک برجای مانده از آب به مرور زمان بر روی سنسور و سایر قطعات داخلی مانند فن ، موتور گرداننده، دریچه هوا، المنت و… خواهد نشست و سبب اختلال در عملکرد صحیح آنها و به ویژه سنسور خواهد شد.

علت استفاده از آب مقطر در دستگاه های جوجه کشیدلیل دوم عدم استفاده از آب معمولی در دستگاه های جوجه کشی، نشستن اهگ بر روی پوسته تخم است که منجر به بسته شدن منافذ تخم شده و در نتیجه اکسیژن کافی به جنین داخل تخم نخواهد رسید، همین امر سبب مرگ جنین در داخل تخم خواهد شد. 

بنابراین به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات داخلی دستگاه جوجه کشی و ممانعت از مرگ جنین در داخل تخم حتما باید از آب مقطر استفاده کرد. 

عوارض استفاده از آب های معمولی بر قطعات دستگاه جوجه کشی

عوارض استفاده از آب های معمولی بر قطعات دستگاه جوجه کشیبه طور خلاصه می توان موارد زیر را از نتایج استفاده از آب معمولی در دستگاه جوجه کشی برشمرد:

الف – رسوب گرفتن المنت های تولید حرارت ، که در نتیجه جهت گرمایش کابین برق زیادی را مصرف خواهد کرد.

ب – رسوب گرفتن فن ها که در نتیجه فشار زیادی روی پره ها وارد خواهد شد و در نتیجه سبب مستهلک شدن فن تهویه و سیرکولاسیون می شود. 

ج – در صورت استفاده از رطوبت ساز اتومایزر، المنت های تولید کننده گرما به مرور زمان دچار رسوب گرفتگی خواهد شد و المنت ها برای تولید گرما برق بیشتری مصرف خواهد کرد.

د – سنسورها برای سنجش دقیق و لحظه ای باید کاملا تمیز و بدون آلودگی باشند، هم چنین سنسور SHT حساسیت بیشتری دارد و با استفاده از یک کیت الکترونیکی کار می کند بنابراین رسوب به مرور زمان سبب کاهش عملکرد سنسور خواهد شد. 

هـ – در دستگاه های جوجه کشی درنا  از کاسه آب و نیروی الکتریکی و فلوتر جهت تامین رطوبت داخل دستگاه استفاده می شود. بنابراین به مرور زمان کاسه و قطعات تولید کننده رطوبت دچار رسوب شده و به درستی رطوبت مورد نیاز جوجه کشی را تامین نخواهد کرد و راندمان جوجه کشی نیز کاهش خواهد یافت. 

چطور می توان به آب مقطر دست یافت؟

برای تهیه آب مقطر می توانید به مراکز عرضه محصولات آزمایشگاهی و داروخانه ها مراجعه کنید، هم چنین خودتان نیز می توانید در خانه تهیه کنید، در آینده نحوه تهیه آب مقطر توضیح داده خواهد شد. 

ویدیوی لزوم استفاده از آب مقطر

در ویدیوی زیر کارشناسان گروه صنعتی اسکندری در مورد مضرات عدم استفاده از آب مقطر می گویند و لزوم استفاده از آن را توضیح می دهند. هم چنین در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد می توانید از طریق نظرات با ما در ارتباط باشید. 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام.آیا از آب خارج شده از کولر اسپلیت میتوان در دستگاه جوجه کشی استفاده کرد؟

    1. سلام
      چرا علاقه دارین کارهای خاصی انجام بدین
      دیگه خود آب مقطر مگه چشه میرین سراغ گزینه های دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋