پرورش مرغ گلپایگانی چه مزایا و معایبی دارد؟

مرغ گلپایگانی جزو پرنده های بومی و اصلاح نژاد شده ایرانی است که تخم گذاری و وزن گیری بسیار بالایی دارد، بنابراین به عنوان یک مرغ دو منظوره قابل پرورش بوده و درآمد بسیار خوبی را برای پرورش دهنده به همراه خواهد داشت. 

این مرغ در رنگ های مختلف قهوه ای، خاکستری، طوسی، ترکیب سفید و مشکی و … به چشم می خورد و از تلاقی نژادهای خارجی مانند لوهمن آلمانی با نژادهای بومی ایرانی به وجود آمده است، بنابراین به عنوان یک مرغ بومی ایرانی اما دورگه شناخته می شود. 

در ادامه این نوشته از چیکن دیوایس به بررسی مزایا و مشکلات پرورش مرغ گلپایگان و نحوه نگهداری و پرورش آن خواهیم پرداخت. در صورت علاقه مندی به دریافت اطلاعات بیشتر، حتما ادامه مقاله را مطالعه کنید. 

ویدیوی معرفی مرغ گلپایگانی و مزایای نگهداری آن 

جهت درک بهتر مطلب ویدیوی زیر را تماشا کنید، کارشناسان چیکن دیوایس در این ویدیو به معرفی مرغ گلپایگانی و مزایای پرورش آن پرداخته اند. 

ویژگی های مرغ گلپایگانی 

مرغ گلپایگانی ویژگی هایی خاص نسبت به سایر نژاد های مرسوم در ایران دارد که از آنجمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سن تخم گذاری :

مرغ گلپایگانی به طور معمول در سن ۵ ماهگی آغاز به تخم گذاری میکنند. این سن ممکن است با توجه به شرایط محیط نگهداری یک تا دو ماه نیز افزایش پیدا کند . در صورتی که تغذیه مناسب نباشد، استرس بالایی در محیط وجود داشته باشد و همینطور محلی مناسب برای تخم گذاری نیز فراهم نشده باشد، ممکن است سن تخم گذاری افزایش بیشتری پیدا کند.

میزان تخم گذاری :

مرغ گلپایگانی بین ۱۸۰ تا ۲۱۰ تخم در سال میگذارد. اگر مرغ نطفه ی قوی ای داشته باشد و شرایط نگهداری آن نیز کاملا بهینه باشد، میزان تخم گذاری آن به بیش از ۲۱۰ تخم در سال نیز افزایش پیدا خواهد کرد. البته ناگفته پیداست که در این بین توجه به نوردهی مناسب بخصوص در فصل پاییز و زمستان ، مستقیما در تخم گذاری پرنده تاثیر گذار خواهد بود. 

قابلیت کرچ شدن :

میتوان گفت مرغ گلپایگانی بهترین مرغ ایرانی در کرچ شدن می باشد. کرچ شدن این مرغ تا سه بار در سال نیز مشاهده شده است. در صورتی که پرورش دهنده ی شرایط مناسبی را برای مرغ کرچ فراهم کند، کیفیت پرورش مرغ افزایش پیدا خواهد کرد ، در غیر این صورت پرنده با مشکلات بسیاری مواجه شده و طول عمر آن کاسته خواهد شد.

گوشتی شدن مرغ گلپایگانی :

هم چنین نسبت به سایر مرغ ای تخم گذار، وزن گیری بالایی دارند و به عنوان مرغ گوشتی نیز قابل پرورش است. به عبارت دیگر به عنوان یک مرغ دو منظوره می توان پرورش داده و پس از پایان دوره تخم گذاری، به عنوان مرغ گوشتی به بازار عرضه کرد. 

اصولا مرغ گلپایگانی جزو رایج ترین مرغ هایی است که در ایران پرورش داده می شود و توانایی تحمل هوای گرم و سرد را دارد، از این رو در مناطق جغرافیایی مختلف پرورش داده اعم از کوهستانی و کویری و … پرورش داده می شود.

نوشته های مشابه

شیوه های پرورش این نژاد مرغ 

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، به عنوان یک مرغ دو منظوره هم برای تخم گذاری و هم برای گوشتی کردن قابل پرورش است. هم چنین امکان فروش به عنوان مرغ گوشتی پس از پایان دوره تخم گذاری و مسن شدن مرغ وجود دارد، البته به شرطی که با رژیم غذایی مقوی و پر پروتئین تغذیه شده باشد. 

همانطور که اشاره شد تخم گذاری پرنده از ۵ الی ۷ ماهگی آغاز می شود و در صورت پرورش به عنوان پرنده گوشتی، در سن ۲ الی ۳ ماهگی می توان به بازار عرضه کرد. در صورتی که هدف شما از پرورش مرغ گلپایگانی، تولید و فروش تخم خوراکی است، استفاده از قفس های طبقاتی و مکانیزه گزینه خوبی است. 

اما در صورتی که می خواهید آنها را به عنوان مرغ گوشتی به بازار عرضه کنید و یا قصد تولید تخم نطفه دار را از آنها دارید، پرورش در بستر انتخاب مناسب تری است. خرید مرغ و خروس مولد، جوجه های چند روزه و یا جوجه کشی از تخم های نطفه دار روش های شروع کار هستند، از آنجایی که جوجه کشی از تخم ها هزینه بسیار پایینی را بر می گیرد، این روش را برای شروع کار توصیه می کنیم، تنها کار لازم خرید دستگاه جوجه کشی مناسب است. 

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» جوجه کشی حرفه ای و اتوماتیک از تخم مرغ
» امکان چرخش اتوماتیک و مداوم تخم ها
» برخورداری از بدنه ی مقاوم و ضد زنگ
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

مقاوم در برابر بیماری ها 

توانایی تحمل بالای بدن این پرنده سبب مقاومت زیاد در برابر بیماری ها شده و به دلیل تلفات پایین تر نسبت به سایر نژادها، محبوبیت خاصی در بین پرورش دهندگان روستایی و و حرفه ای پیدا کرده است.

مقاوم در برابر بیماری ها - چیکن دیوایسالبته پیشنهاد می کنیم واکسن های لازم را در زمان های مقرر تزریق کنید تا از بیماری های واگیردار و خطرناکی مانند نیوکاسل، مارک و … پیشگیری شود. نظافت محل پرورش و شستشوی مداوم آبخوری و دانخوری ها نیز سطح سلامت مرغ ها را تا حد زیادی بالا خواهد برد. 

بازار فروش گوشت و تخم مرغ گلپایگانی 

مرغ گلپایگانی به عنوان یک مرغ بومی شناخته شده، تخم هایی تیره رنگ و درشت تولید می کند که هر کسی به خوبی از خواص و طعم آن آگاهی دارد، بنابراین هیچ مشکلی در بازار فروش تخم این پرنده وجود نداشته و به عنوان تخم مرغ محلی و روستایی به راحتی فروش میرود. 

از آنجایی که به عنوان مرغ دو منظوره و یا گوشتی قابل پرورش است، وزن مناسبی گرفته و به عنوان مرغ محلی و گوشتی امکان عرضه در بازارهای محلی و یا ارسال به کشتارگاه وجود دارد. 

مرغ و خروس گلپایگانی از چه غذاهایی تغذیه می کنند؟ 

با توجه به اینکه این مرغ اکثرا در روستاها و مراتع آزاد پرورش داده می شوند، امکان تغذیه از علوفه و دانه های روی زمین، حشرات و موجودات ریز روی زمین را دارد. هم چنین در کنار آن باید از انواع دانه های مقوی مانند گندم، ذرت، سویا، جو و… استفاده شود. 

استفاده از میوه و سبزیجات و مانده های غذایی خانگی نیز می تواند منبع غذایی خوبی برای این مرغ و خروس ها باشند، به شرطی که نمک و چربی ناچیزی داشته باشند چرا که این دو مورد تاثیر بسیار مخربی بر سلامتی پرنده ها می گذارد. در مقاله پرورش مرغ محلی به اطلاعات بیشتری در این مورد اشاره شده است. 

سخن آخر 

در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس به بررسی مزایا و معایب نگهداری مرغ گلپایگانی پرداخته شد، این پرنده دارای مزایای زیادی نسبت به معایب خود بوده و به دلیل تخم گذاری بالا و وزن گیری زیاد، هم به عنوان پرنده گوشتی و هم پرنده تخم گذار قابل پرورش است. مقاومت بالایی در برابر بیماری ها داشته و در مناطق جغرافیایی مختلف قابل نگهداری است. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳۳ دیدگاه ها

  1. سلام ۲۵۰۰ متر باغ دارم میخوام مرغ گلپایگان پرورش بدم. لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص به جهاد کشاورزی شهرتون مراجعه کنید دقیق راهنمایی میکنن

      1. سلام نگهداری ۱۰۰۰عدد مرغ چقدر سود داره واز کجا میتونیم جوجه تهیه کرد

        1. سلام دوست عزیز
          همه چیز بستگی به کیفت پرورش شما داره و برای کسب اطلاعات بیشتر بهتره که به جهاد کشاورزی مراجعه کنید
          از فارم ها معتبر با مشاهده حضوری باید تهیه بشه

  2. سلام
    آیا مرغ و خروس گلپایگانی نژاد خوبی برای جفت‌گیری است و با بقیه ی نژاد هام جفتگیری میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      جفت گیری که نژاد نداره همه ی مرغا جفت گیری می کنن
      ولی نژاد خوبی هم برای تخم گذاری هم برای گوشتی هست
      بله می تونه

  3. سلام ببخشید من یه جوجه گلپایگانی دارم دو ماهشه دیروز یه تیکه چوب حدود پنج یانت رو قورت داد از صب بیهاله و درست غذا نمیخوره و وقتی یکم غذا میخوره بزور غذاشو قورت میده میخواستم بدونم چی بهش بدم که اون چوب هضم بشه

    1. سلام دوست عزیز
      ۵ قطره روغن زیتون بریز تو حلقش سریعا

  4. سلام
    من تقریبا همه ی امکانات رو برای تخمگذاری مرغ دارم لونه و آب و غذا البته غذا دونه مرغی و سبزی‌ها نور و خوابم دارن و بقیه چیزا آیا تخم می گذراند

    1. سلام دوست عزیز
      بله شرایطشون فراهم باشه تخم گذاری می کنن
      تخم گذاری هم از سن ۵ ماهگی شروع میشه

  5. با سلام نیاز به مشاوره و راهنمایی در زمینه پرورش مرغ گلپایگانی دارم ممکنه کمکم کنید؟

    1. سلام دوست عزیز
      در خصوص پرورش در مقیاس بزرگ بهتره به جهاد کشاورزی شهرتون مراجعه کنید تا راهنمایی لازم صورت بگیره

  6. سلام من ۵۰۰تاجوجه گلپایگانی خریدم ۲۰روزه هستن..چه دانه ای براشون بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص باید با یه متخصص جیره نویس مشورت کنید

  7. سلام من یک جوجه ۴ الی ۵ ماهه دارم یک بار ابله گرفت خوب شد و چند روز پیش واکسن نیوکاسل هم زدم بهش و یکی دوماه خر خر سینه و آلان بی حال و غذا کم میخوره

    1. سلام دوست عزیز
      تغییر رنگ فضله هم داره؟

  8. سلام من دو تا مرغ نژاد شمالی دارم که سه ماهی هست خریدمشون از قبل هم دو تا مرغ و خروس داشتم از وقتی اوردمشون هنوز عادت نکردن با مرغ و خروس های قبلی و ازشون میترسن و شب ها هم میرن روی درخت میخوابن بنظرتون مشکل از چی میتونه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که تونستیم نظرتون رو جلب کنیم

  9. مرغ گلپایگانی از ولسومر هلند آمده و ازآلمان نیست.تخمگذاری آن حدود ۱۵۰ تا است و اطلاعات شما غلط است.

    1. ممنون که تجربیاتتون رو با ما در میون گذاشتین

  10. سلام میخواستم مرغ گلپایگانی پرورش بدم بهشیوه بستر وتخم نتفه دارتولید کنم مشاوره میخواستم کرمان هستم

    1. سلام
      توضیحات اولیه داخل پست موجوده
      برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید دستگاه جوجه کشی با مشاور ما میتونید در تماس باشید : ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰ مهندس علیزاده (فقط خرید دستگاه جوجه کشی – تجهیزات مثل آبخوری دانخوری ، لامپ مادر مصنوعی و … )

      1. سلام دوست عزیز
        نه متاسفانه
        باید از پرورش دهنده ها و فروشندگان معتبر سوال کنی

  11. سلام و وقت بخیر
    همونطور که میدونید توی روستاهای شمال انواع مرغ های محلی وجود داره چطور تشخیص بدیم که یه مرغ یا جوجه از نژاد گلپایگانی هست یا خیر. ممنون ازسایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس