سود دهی مرغ گوشتی بیشتر است یا مرغ تخمگذار | مرغ محلی گوشتی پرورش دهیم یا تخمگذار

اغلب کسانی که قصد شروع پرورش مرغ بومی و محلی را دارند، بین انتخاب نوع گوشتی یا تخمگذار آن دودل هستند. برخی پرورش مرغ گوشتی و فروش آنها را سود ده می دانند و برخی نیز بر این باورند که از فروش تخم مرغ محلی می توان به درآمد رسید و در انتها با فروش مرغ های از تخم افتاده، درآمد مازادی کسب کرد. 

در این مقاله همراه با یک ویدیوی آموزشی شما را با واقعیت این امر و میزان سود هر کدام از روش های پرورش فوق آشنا خواهیم کرد. 

بررسی وضعیت بازار مرغ و خروس گوشتی

مرغ و خروس های محلی گوشتی، بازار و مشتریان خاص خود را دارند و از آنجایی که گوشت مرغ به صورت پرکنده و بسته بندی شده نیز در مرغ فروشی ها و مراکز عرضه گوشت یافت می شود، بنابراین اغلب مردم جهت صرفه جویی در هزینه ها به سمت مصرف گوشت مرغ بسته بندی شده می روند، اما این بدان معنا نیست که گوشت مرغ محلی اصلا خواهان ندارد. 

خروس محلی مشتریان بیشتری نسبت به مرغ گوشتی محلی دارد چون هم گوشت لذیذتر و مقوی تری دارد و هم نوع صنعتی و بسته بندی شده آن نیز در بازار وجود ندارد، بنابراین پرورش همزمان مرغ گوشتی و خروس گوشتی به افزایش چند برابری درآمد شما کمک خواهد کرد. 

میزان سود پرورش مرغ و خروس گوشتی محلی 

میزان سود پرورش مرغ و خروس گوشتی محلی - چیکن دیوایس

سود پرورش مرغ و خروس محلی و گوشتی بسیار بالاتر از مرغ های گوشتی صنعتی است و شما را به درآمد بالایی خواهد رساند، به شرطی که بازاریابی خوبی برای پرنده های گوشتی خود انجام دهید. در ادامه به سه علت این امر اشاره خواهد شد. 

علت اول – کم بودن هزینه های تغذیه نسبت به مرغ صنعتی 

مرغ و خروس های محلی در صورتی که به فضای باز و مراتع دسترسی داشته باشند، می توانند بخشی از نیاز غذایی خود را از خوردن علوفه جات و حشرات روی زمین تامین کنند. این امر در کاهش هزینه ها و در نتیجه افزایش درآمد شما تاثیر دارد. 

اما فراموش نکنید که برای وزن گیری بهتر این پرنده ها، حتما از جیره مخصوص مرغ و خروس گوشتی نیز در کنار تغذیه در فضای آزاد استفاده کنید. 

علت دوم – نیاز به دارو و درمان کمتر 

در پرورش مرغ و خروس های محلی از آنتی بیوتیک و واکسن کمتری استفاده می شود که این امر در کاهش هزینه های درمان تاثیر گذار است. معمولا مرغداران صنعتی جهت جلوگیری از مرگ و میر گله و حفظ سرمایه خود، به صورت دوره های واکسن و آنتی بیوتیک به مرغ های گوشتی تزریق می کنن. 

علت سوم – قیمت بالاتر نسبت به مرغ بسته بندی شده 

مرغ و خروس های محلی و گوشتی با قیمت بسیار بالاتری نسبت به مرغ های صنعتی به فروش می روند، این قیمت گذاری بالا به دلیل ارزش غذایی بیشتر گوشت پرنده های محلی و دوره طولانی پرورش آنهاست. 

به عنوان مثال، مرغ صنعتی در سن ۴۵ روزگی کشتار می شوند، در حالی که مرغ و خروس های محلی ممکن است تا سه ماهگی نیز پرورش داده شوند. 

بررسی وضعیت بازار تخم مرغ های محلی 

تخم مرغ های محلی نسبت به گوشت مرغ محلی خواهان و فروش بیشتری دارد و به دلیل طعم لذیذتر و ارزش غذایی بالاتر، اغلب مردم سعی میکنند ماهانه چند بار از تخم مرغ محلی تغذیه کنند. حتی افرادی هستند که هیچ تمایلی به مصرف تخم مرغ صنعتی ندارند و صرفا از تخم مرغ های محلی استفاده می کنند. 

بنابراین پرورش و نگهداری از مرغ تخمگذار محلی می تواند درآمد بیشتری برای شما داشته باشد. 

میزان سود پرورش مرغ تخمگذار محلی نسبت به مرغ گوشتی محلی

مرغ ها پس از رسیدن به سن بلوغ (معمولا شش یا هفت ماهگی) در صورت مساعد بودن هوا خواه یا ناخواه اقدام به تخم گذاری خواهند کرد و درآمد ثابتی را برای شما به وجود خواهند آورد. هم چنین پس از گذشت ۲ سال از عمر مرغ ها و کاهش میزان تخمگذاری، می توان آنها را به عنوان مرغ گوشتی به بازار عرضه کرد و درآمد دومی از این راه کسب کرد. در مقاله راهنمای پرورش مرغ بومی تخمگذار به اطلاعات بیشتری دست پیدا خواهید کرد.

میزان سود پرورش مرغ تخمگذار محلی نسبت به مرغ گوشتی محلی - چیکن دیوایسبه همین دلیل، اغلب پرورش دهنده های بومی بر این باورند که با نگهداری و پرورش مرغ تخمگذار محلی، می توان درآمد بیشتری نسبت مرغ و خروس های گوشتی کسب کرد. بنابراین اگر جزو کسانی هستید که فضا و امکانات لازم برای مراقبت از مرغ های تخمگذار در فصل سرما را دارید، بهتر است مرغ تخمگذار را پرورش دهید. در غیر این صورت، پرورش مرغ و خروس گوشتی گزینه مناسب تری برای شماست. 

پرورش همزمان مرغ و خروس گوشتی و فروش تخم خوراکی جهت رسیدن به بالاترین درآمد 

اما برای اینکه به بالاترین درآمد و سود برسید و گله خود را توسعه دهید، بهترین روش پرورش همزمان مرغ و خروس است تا از فروش تخم خوراکی، جوجه کشی از تخم های نطفه دار، فروش های مرغ های مسن و خروس های گوشتی به درآمد برسید. در این صورت، درآمد به دست آمده شما چندین برابر روش های فوق خواهد بود. در ادامه با ذکر مثال به توضیحات بیشتری پرداخته می شود. 

به عنوان مثال تعداد ۱۰۰ مرغ تخمگذار و ۲۰ خروس جوان دارید که روزانه با هم جفت گیری می کنند و تخم نطفه دار تولید می کنند. می توانید از تخم های نطفه دار جوجه کشی کرده و جوجه های لازم برای توسعه گله را به دست آورید. برای این کار به یک دستگاه جوجه کشی نیاز خواهید داشت.

ماشین جوجه کشی درنا 2 ظرفیت 336 عدد
ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» برخورداری از سیستم چرخش اتوماتیک و هوشمند تخم مرغ
» مجهز به بدنه ی عایق با قابلیت شستشوی آسان
» امکان ستر و هچر همزمان
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

پس از رسیدن جوجه ها به سن یک ماهگی، می توانید جوجه مرغ ها را برای تولید تخم خوراکی در آینده پرورش دهید و جوجه خروس ها را نیز برای فروش به عنوان خروس گوشتی، به صورت جداگانه پرورش دهید و در کنار آن تعدادی جوجه مرغ و خروس را نیز به عنوان گله مولد نسل آینده نگهداری کنید. 

از طرف دیگر، تعداد ۱۰۰۰ مرغ جوان دارید که روزانه حدودا ۵۰۰ الی ۶۰۰ تخم مرغ محلی تولید می کنند و درآمد فعلی شما را تامین می کنند. با مسن شدن مرغ های تخمگذار فعلی، به عنوان مرغ گوشتی قابل فروش هستند و منبع درآمد دومی برای شما خواهند بود. به صورت همزمان نیز، جوجه های نسل جدید بزرگ شده و جایگزین مرغ های تخمگذار قبلی می شوند. بدین ترتیب این روند ادامه پیدا می کند. 

در کنار آن، فروش خروس های گوشتی منبع درآمد سوم شما خواهند بود که به صورت دوره ای و هر چند ماه یکبار، پرورش و فروش می روند. بنابراین با این روش، سه منبع درآمدی به صورت همزمان خواهید داشت. 

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به بررسی و مقایسه میزان سود دهی مرغ تخمگذار و مرغ گوشتی محلی پرداخته شد و به این نتیجه رسیدیم که پرورش مرغ تخمگذار سود بالاتری نسبت به پرورش مرغ گوشتی محلی دارد و برای کسانی که امکان نگهداری از پرنده ها در زمستان را دارند، گزینه مناسبی خواهد بود. اما برای رسیدن به بالاترین درآمد بهتر است، ترکیبی از این روش ها انجام شود که در مقاله به صورت کامل توضیح داده شد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. باشه
      هرکدوم که دوست داشته باشی پرورش بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس