راه های تامین برق اضطراری برای دستگاه جوجه کشی

رفع مشکل قطعی برق دستگاه جوجه کشی

قطع شدن برق در حین استفاده از دستگاه جوجه کشی یکی از مشکلات شایع اکثر کاربران میباشد که متأسفانه در نتیجه قطعی برق بسیاری از تخم های نطفه دار نیز تلف میشوند. برای اینکه دستگاه جوجه کشی در زمان قطعی برق از تنظیم خارج نشود، هرچه سریعتر باید دستگاه به یک منبع برق اضطراری همچون ups یا ژنراتور یا موتور برق کوچک وصل شود. اما دستگاه هایی همچون ژنراتور برق و یا ups قیمت بالایی داشته و خرید آنها برای دستگاه های جوجه کشی کوچک اصلا مقرون به صرفه نیست.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان بومی و محلی
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

در این پست از وبلاگ چیکن دیوایس راه های تأمین برق اضطراری دستگاه جوجه کشی و روش مقابله با این مشکل را توضیح میدهیم.

بررسی میزان برق دستگاه جوجه کشی

مصرف برق در دستگاه جوجه کشی به موارد متعددی از جمله قطعات دستگاه، جنس بدنه، شرایط محیطی و ظرفیت دستگاه بستگی دارد. به طور معمول توان مصرفی دستگاه جوجه کشی در ابتدای کار کمی زیاد می باشد و زمانیکه شرایط تثبیت شد، دستگاه مصرف برق کمتری خواهد داشت. مصرف برق دستگاه جوجه کشی خانگی میتواند بین ۳۰ الی ۱۰۰ وات در ساعت و در دستگاه های صنعتی نیز تا ۳۰۰ الی ۷۰۰ وات متغیر میباشد.

آیا دستگاه جوجه کشی با باتری ۱۲ ولت خودرو روشن میشود؟

تقریبا بیشتر دستگاه های جوجه کشی با برق ۲۲۰ ولت تغذیه میشوند اما با تهیه اینورتر یا مبدل برق میتوان این نوع دستگاه ها را غیر مستقیم با باتری ۱۲ ولت نیز راه اندازی کرد. مبدل برق دستگاهی است که برق ۱۲ ولت را از یک طرف گرفته و از سمت خروجی برق ۲۲۰ ولت تحویل میدهد. نکته ای که خریداران دستگاه جوجه کشی از آن غافل هستند، قیمت بالای اینورتر می باشد. مخصوصا برای دستگاه های جوجه کشی خانگی خرید اینورتر به تنهایی حتی ممکن است بیش از قیمت دستگاه جوجه کشی باشد. برای همین خرید اینورتر برای دستگاه جوجه کشی خانگی صرفه اقتصادی ندارد.

اگر در ظرفیت های کم و خانگی قصد جوجه کشی دارید، برای رفع مشکل قطعی برق توصیه میشود دستگاهی را انتخاب کنید که مستقیما با برق ۱۲ ولت کار کند. بعنوان مثال دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۱ با ظرفیت ۴۸ تایی و ایزی باتور ۲ با ظرفیت ۹۶ تایی ازجمله دستگاه هایی هستند که مستقیما با باتری ۱۲ ولت خودرو، موتورسیکلت و یا هر نوع باتری ۱۲ ولت دیگر روشن میشوند.

برای روشن کردن این دستگاه ایزی باتور ۱و ۲ با باتری ۱۲ ولت، انبرک اتصال به باتری نیز همراه این دو محصول موجود می باشد. بنابراین اگر برق شهری یا خانگی قطع شد خیلی سریع با یک باتری ۱۲ ولت میتوانید بدون نیاز به اینورتر دستگاه را روشن نگه دارید. در نتیجه دما و رطوبت دستگاه نیز از تنظیم خارج نخواهند شد و شما با خیال راحت میتوانید جوجه کشی را ادامه دهید.

در سایر دستگاه های جوجه کشی برای اتصال به باتری حتما باید یک اینورتر متناسب با توان مصرفی دستگاه نیز تهیه کنید. خرید اینورتر و یا برق اضطراری برای دستگاه های جوجه کشی صنعتی پیشنهاد میشود. زیرا ظرفیت جوجه کشی در این دستگاه ها زیاد بوده و در صورت قطعی برق و خرابی تخم های نطفه دار، پرورش دهنده خسارات مالی زیادی را متحمل خواهد شد. بنابراین چه بهتر که استفاده کنندگان دستگاه های جوجه کشی صنعتی در کنار دستگاه خود به فکر برق اضطراری نیز باشند.

نکات مقابله با مشکل قطعی برق در دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی در دمای گرم نزدیک به ۳۸ درجه و رطوبت ۶۰ الی ۷۰ درصد انجام میگیرد. وقتیکه برق دستگاه جوجه کشی قطعی میشود المنت حرارتی دستگاه، فن، چرخش رو سیستم رطوبت ساز نیز از کار افتاده و خاموش میشوند. در این شرایط بهتر است که سریعا دمای محیط را به بالای ۳۵ درجه برسانید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از بخاری گازسوز حتما به اندازه کافی اکسیژن در محیط وجود داشته باشد وگرنه جوجه های داخل تخم به دلیل کمبود اکسیژن و ازدیاد گاز کربن مونواکسید خفه خواهند شد.

برای جلوگیری از کاهش رطوبت نیز میتوانید یک ظرف آب در حال جوش را در اتاق جوجه کشی قرار دهید. البته باید حواستان باشد که رطوبت محیط از این طریق بیش از اندازه افزایش پیدا نکند. رطوبت بیش از حد باعث فلج شدن و خفگی جوجه داخل تخم خواهد شد.

جمع بندی

قطعی برق در بیشتر مناطق ایران متأسفانه اتفاقی اجتناب ناپذیر هست. فرایند جوجه کشی چندین هفته طول میکشد و دستگاه جوجه کشی در طول این فرایند باید دائم روشن باشد تا شرایط مناسب فراهم شود. قطعی برق برای مدت حتی ۲۰ الی نیم ساعت نزی خسارت جدی به تخم های نطفه دار وارد میکند. برای جلوگیری از این خسارات بهترین راهکار خرید دستگاه جوجه کشی ۱۲ ولتی همچون محصول ۴۸ تایی یا ۹۶ تایی میباشد. یا اینکه باید برای خرید دستگاه برق اضطراری جوجه کشی هزینه کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام من دستگاه جوجه کشی ۴۸ تایی دارم باتریش‌ رفت توی آب سوخت چیکار کنم

  2. باسلام برای رفع احتمالی قطع برق برای دستگاه جوجه کشی اسکندری ایزی باتور۲ که من دارم از چه نوع دستگاهی خوبه استفاده کنم ممنونتون میشم اگه پاسخگو باشید

    1. سلام دوست عزیز
      از اونجایی که برق مصرفی این دستگاه، ۱۲ ولت هستش خیلی راحت میتونی با باتری ۱۲ ولت خودرو یا باتری موتور سیکلت برق دستگاه رو تامین کنی

  3. سلام می خواستم بدونم اگر برق ایزی با تور ۱ برا یه مدت مثلا یک ساعت قطع شد تنظیمات دستگاه از اول باید انجام بدیم؟ یا نه مشکلی در تنظیمات به وجود نمیاد و بعد از وصل برق دستگاه دوباره ادامه به کار میده

    1. سلام دوست عزیز
      نه تنظیماتش بهم نمیخوره خیالتون تخت

  4. باسلام و خسته نباشید
    من برای پکیج خورشیدی میخام تز اینورتور استفاده کنم آیا امکانش هست اگر هست چطور باید باهاش کار کنم ممنونم ازتون

    1. سلام بستگی به مشخصات پکیچ شما داره اینورتر اتومات های مجموعه ما در ظرفیت ۵۰۰وات الی ۲۰۰۰ وات موجوده و میتونید استفاده کنید نحوه استفادشم خیلی راحته یک طرف انبر باطری داره که به باطری ۱۲ ولت (باطری خودرو و…) وصل میشه یک طرفشم پریز داره که وسیله برقی ۲۲۰ولت شما وصل میشه
      البته ویدیو و دفترچه آموزشی داره دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس