تغذیه و نگهداری جوجه مینا از تولد تا یک سالگی

تغذیه و نگهداری جوجه مینا

نگهداری جوجه مینا می تواند برای بسیاری از علاقه مندان به پرندگان یک کار لذت بخش و روحیه آور باشد. مرغ مینا پرنده ای زیبا و جذاب می باشد، وجود پرها و رنگ های زیبا در بدن این پرنده او را به یک پرنده خانگی و بسیار دوست داشتنی تبدیل کرده است. خواستگاه مرغ مینا کشور های هند، افغانستان و پاکستان می باشد و در زمان جنگ آمریکا و افغانستان به ایران مهاجرت کردند و در مناطق جنوبی ایران شروع به زندگی و تولید مثل نمودند.

تغذیه و نگهداری جوجه مینا - چیکن دیوایساین پرنده در صورتی که به صورت جوجه و در سن ۶ الی ۸ هفتگی خریداری شود، قابلیت یادگیری کلمات و اهلی شدن را دارد ولی اگر سنش از یک الی دو سالگی بگذرد دیگر نمی توان او را رام نمود یا به آن سخن گفتن را یاد داد، به همین دلیل اکثر پرورش دهندگان نیز برای داشتن مینا هایی سالم، اهلی و سخنگو اقدام به جوجه کشی از این پرنده می کنند و اصطلاحا می توان گفت که خودشان این پرنده را بزرگ می کنند.اگر مینای که قصد خرید آن را دارید و یا آن را خریده اید بالغ است پیشنهاد میکنیم مطلب نگهداری مرغ مینا بعنوان پرنده خانگی را مطالعه کنید.

پیرو گفته های فوق سعی داریم در این مقاله شما را با اصول پرورش ، بزرگ کردن و نگهداری جوجه مینا آشنا سازیم. لطفا با ما همراه باشید تا با اصول نگهداری ، تغذیه و رفتار با مرغ مینا در سنین مختلف آشنا شوید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» امکان جوجه کشی از تخم مرغ مینا
» کاربری ساده و آسان
» شامل ۱۲ ماه گارانتی
قیمت : ۴,۶۵۰,۰۰۰ تومان

چگونه مرغ مینا را بزرگ کنیم؟

اندازه هر تخم مینا ۳۰.۸ در ۲۱.۹۹ میلی متر می باشد که در حدود ۱۷ تا ۱۸ روز طول دوره جوجه کشی آن است. مینا ها در طبیعت ۲۲ تا ۲۴ روز بعد از به دنیا آمدن می توانند مستقل شده و از لانه جدا شوند. پس از گذشت این ۱۸ روز جوجه مینا ها از تخم بیرون خواهند آمد، آنها دارای چشمانی بسته و بدنی بدون پر، دهان خود را به معنای طلب غذا دائما باز می گذارند و با شنیدن هر صدایی دهان خود را باز نموده و غذا می خواهند.

چگونه مرغ مینا را بزرگ کنیم - چیکن دیوایسآنها تا دو هفته اول بسیار ضعیف هستند، مکان آنها باید بسیار گرم و نرم باشد، بهتر است از یک پارچه نرم و ابریشمی برای پوشاندن کف لانه در مراحل نگهداری جوجه مینا استفاده کنید، آنها را درون یک کارتون بزرگ قرار داده که از ارتفاع بیشتری برخوردار باشد. زیرا امکان فرار جوجه ها از داخل کارتون با ارتفاع کم وجود دارد.

نگهداری مرغ مینای یک روزه تا یک ماهگی

تا یک هفته اول برای گرم کردن آنها می توانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. پس از گذشت یک هفته آنها پر دار خواهند شد و میزان جنب و جوش شان بیشتر از گذشته خواهد شد، هم چنین چشمانشان باز شده و تنها هنگام مشاهده غذا دهانشان را باز خواهند کرد.
برای تغذیه جوجه ها تا سن دو هفتگی باید از سرنگ استفاده کنید، در طبیعت نیز مادر آنها غذای بلعیده شده خود را در گلوی جوجه ها تخلیه می کند. آنها قدرت هضم سریع غذا را دارند به همین دلیل آنها را جزو پرندگان راست روده قرار می دهند.

نگهداری مرغ مینای یک روزه تا یک ماهگی - چیکن دیوایسدر ادامه روند نگهداری جوجه مینا برای تغذیه مقدار کافی پلت را در آب جوش به مدت ۳۰ ثانیه خیسانده تا نرم و خمیری شود، سپس درون سرنگ ۱۰ سی سی قرار داده و در گلوی هر کدام مقدار ۲ سی سی را تخلیه نمایید. سعی کنید همه پلت های خیس شده را به انها بخورانید چون پلت خیس شده اگر در محیط بیرون بماند فاسد می شود.

هر سه ساعت یکبار باید آنها را تغذیه کنید تا میزان رشد آنها سرعت پیدا کند. هم چنین قطره چکانی را به منظور آب دادن به پرنده در نظر بگیرید و هر گاه پرنده احساس تشنگی کرد، مقداری آب آشامیدنی و ولرم درون قطره چکان ریخته و به او بدهید. فضولات آنها را می توانید هر دو الی سه روز یکبار از کف کارتون جمع کنید، چون فضولات خیس آمونیاک بیشتری از خود ساطح می کنند بنابراین برای جوجه ها خطر ناک می باشد هم چنین احتمال خورده شدن فضولات توسط جوجه ها وجود دارد. بنابراین فضولات را به گوشه ای از کارتون منتقل کرده تا خشک شوند.

پس از گذشت دو هفته از عمر مرغ مینا باید امکانات استحمام را برای او فراهم کنید. برای این منظور می توانید ظرفی را تا ارتفاع ۵ سانتی متری پر از آب ولرم نموده و پرنده را به آرامی درون آن قرار دهید و منتظر واکنش او باشید، مطمئن باشید که مینا از آب خوشش می آید چون او عاشق آبتنی میباشد. هم چنین سعی کنید پرنده را در دستان خود گرفته و او را نوازش دهید، این عمل باعث می شود که مینا بیشتر به شما عادت کند شما را مانند پدر و مادر خود بداند.

نگهداری مرغ مینای یک ماهه تا سه ماهه

مرغ مینا پس از رسیدن به سن یک ماهگی کاملا پر دار شده و برای پرواز تمرین می کند، نگهداری جوجه مینا در این دوران آسان تر می باشد. این دوران بهترین زمان برای یادگیری مینا می باشد، شما باید روزانه چند ساعت مینا را همانند قبل در دستان خود بگیرید و حین نوازش کلماتی مانند “سلام” را برای او تکرار کنید تا ملکه ذهنش شود. مرغ مینا در سن سه ماهگی شروع به حرف زدن می کند و دقیقا کلماتی را تکرار می کند که در این دوران یاد گرفته است. برای آموزش حرف زدن مرغ مینا می توانید مطلب  آموزش سخنگو کردن مرغ مینا را مطالعه کنید.

ممکن است در طول روز صدای بوق ماشین ، صدای گریه بچه ، صدای آمبولانس یا صداهایی را مداما از تلویزیون شنیده باشد ، پس از گذشت سه ماه از عمر مینا خواهید دید که این صداها را در طول روز زمزمه می کند.

نگهداری مرغ مینای یک ماهه تا سه ماهه - چیکن دیوایسدر تغذیه مینای یک ماهه باید تغییراتی ایجاد شود، آنها تمام عمر خود را پلت نخواهند خورد حتی یک انسان نیز اگر برای مدت طولانی از یک غذا تغذیه کند، کاملا از آن غذا دلسرد می شود و حتی رغبت و اشتهای خود را نسبت به سایر غذا ها نیز از دست میدهد. قبل از اینکه این اتفاق برای مینای شما هم بیفتد باید در رژیم غذایی او تغییراتی را اعمال کنید.

برای تغذیه مینا می توانید از ترکیب چند میوه تکه تکه شده مانند گلابی، سیب، هلو، آلبالو، گیلاس، شلیل،گیلاس و … به عنوان صبحانه و ترکیب چند دانه به عنوان ناهار و مقداری گوشت آب پز شده به عنوان ناهار استفاده نمایید. هفته ای دوبار می توانید سفیده تخم مرغ آب پز شده را به او بدهید و ترکیبی از سبزیجات مختلف مانند خیار، کاهو، هویج، کلم و… را هفته ای چند بار در اختیار پرنده قرار دهید. انواع دانه هایی که مینا می تواند مصرف نماید شامل دانه ارزن، تخم کتان، تخم آفتابگردان بدون نمک، هسته تخم کدو، دانه شاهدانه و … می باشد.

در این دوران پرنده باهوش تر می شود و نیاز به بازی دارد، شما باید انواع اسباب بازی ها را در اختیار پرنده قرار دهید، هم چنین پرواز کردن حق مرغ مینا می باشد، برای اینکار می توانید او را در یک اتاق با در و پنجره های بسته و بخاری خاموش رها کنید تا چند ساعت رها کنید تا حسابی پرواز کند. این کار باعث افزایش گردش خون و افزایش ضربان قلب در پرنده شده و نوعی ورزش محسوب می شود. علاوه براینکه باعث افزایش طول عمر پرنده می شود به افزایش اشتهای او نیز کمک می کند و مقاومت پرنده را در مقابل بسیاری از بیماری ها حفظ می کند.

هفته ای دو بار مینا را درون ظرف آب ولرم قرار دهید تا استحمام کند، هم چنین باید روزانه آب تمیز جهت آشامیدن در اختیارش قرار دهید. سعی کنید قبل از هر وعده غذایی ظرف غذای او را کاملا بشورید و غذایی تمیز و سالم در اختیار پرنده قرار دهید تا از بسیاری از بیماری ها جلوگیری به عمل آید.

وقتی نگهداری جوجه مینا وارد مرحله جدید شد. یعنی در دوره یک ماهگی تا سه ماهگی ، ذهن مینا کاملا آماده یادگیری کلمات می باشد، نوع رفتار شما با مینا در این دوره می تواند از او یک پرنده اهلی یا وحشی بار بیاورد. شما باید کاملا با لطافت و مهربانی با او برخورد کنید و اگر شاهد هر گونه وحشی گری از سوی مینا شدید باید از طریق تنبیه غذایی او را از عمل زشتش آگاه کنید. مثلا هر گاه شما را نوک زد غذایی که دوست ندارد را به او بدهید و هر گاه روی انگشت شما نشست غذای مورد علاقه اش را به او بدهید.

در مورد یادگیری کلمات نیز همین طور، شما باید آنقدر یک کلمه را تکرار کنید تا بر زبان بیاورد، هر گاه دیدید کلمه مورد نظر شما را بیان نمود، به او غذای مورد علاقه اش را بدهید و به نوعی او را شرطی کنید، با این کار سرعت یادگیری در او به شدت افزایش می یابد.

دوره سه ماهگی تا یک سالگی

این دوره حساس ترین دوره زندگی یک مینا می باشد، اگر به درستی او را تربیت کرده باشید باید در این سن به راحتی از دست شما غذا بخورد و کلمات مورد نظر شما را با درخواست شما بر زبان بیاورد، آنها در این سن بسیار قوی و باهوش هستند و تمام غذای خود را با ولع تمام خواهند خورد.

دوره سه ماهگی تا یک سالگی - چیکن دیوایسشاید برای هواخوری نیاز باشد تا مینا را کمی به بیرون از خانه ببرید، اگر مطمئن نیستید که پرنده به شما عادت کرده است، بهتر است او را دورن قفس قرار دهید. برای جلوگیری از بیماری ها بهتر است کف قفس را روزنامه بگذارید و آن را روزانه تعویض کنید هم چنین از ورود حشرات موذی مانند مگس به داخل قفس خودداری کنید چون مگس ها عامل اصلی انتقال بیماری هستند.

در این نوشته به صورت خلاصه سعی شد تا شما را با نحوه نگهداری جوجه مینا و پرورش مرغ مینا از زمان تولد تا یک سالگی آشنا سازیم، در صورت وجود هر گونه سوال یا پیشنهاد از طریق نظرات با ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

‫۶۷۹ دیدگاه ها

  1. سلام من یه مرغ مینا پیدا کردم که حدوداََ یک هفته اش غذاش دانه پارس میدیم بعد اگر گشنش بشه تخم مرغ اپز سفیدیش و میدیم
    گذاشتیم توی کارتون رفته گوشه ای از کارتون و تکون نمیخوره میریم سمتش دهنش باز میکنه و همش جیک جیک میکنه ایا این طبیعیه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه این طبیعی نیست
      باید از نزدیک معاینه بشه
      ببین تغییر رنگ فضله هم داره

      1. مرغ مینای من ۸ماهش هس چرا هرچی میگم تکرارنمیکنه ولی ساکت ک میشه کلمات میگه

        1. سلام دوست عزیز
          چون سنش زیاده امکان سخنگو کردنش هم سخته
          و تلاش و تمرین زیادی میخواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋