آموزش جفت زدن مرغ مینا | نحوه تکثیر و جوجه کشی مرغ مینا

چگونه نر و ماده مرغ مینا را با هم جفت کنیم؟

مرغ مینا از جمله محبوب ترین پرنده های سخنگو و زینتی می باشد و افراد زیادی تمایل به نگهداری و تربیت این پرنده سخگو دارند. اگر قصد تکثیر مرغ مینا داشته باشید باید بدانید که تکثیر و جوجه کشی از مرغ مینا با سایر طوطی ها و پرندگان زینتی متفاوت است و شرایط خاصی دارد. اگر تخم نطفه دار مرغ مینا داشته باشید میتوان با کمک دستگاه جوجه کشی حرفه ای از آنها جوجه کشی کرد و سپس جوجه ها را بزرگ نمود. اگر هم قصد دارید برای مرغ مینای خود یک جفت تهیه کنید و از آنها جوجه کشی نمایید، ادامه این مقاله از سایت چیکن دیوایس را از دست ندهید.

سن بلوغ برای تخمگذاری و جفت گیری

برای جوجه کشی از این پرنده ابتدا لازم است که جنس نر و ماده آن به سن بلوغ کامل جنسی رسیده باشند. بلوغ جسمی در این پرندگان برای بیشتر نژادها از ۱.۵ سالگی به بعد معمولا شروع شده و در سن ۲ سالگی میتوان گفت که مرغ مینا قادر به تولید مثل می باشد. مخصوصا مرغ مینای نر در سن ۲ سالگی بیشتر درگیر تنش های جنسی شده و مست میشود. آنها در این سن نیاز به جفت دارند و اگر جفت مناسبی پیدا کنند حتما تولید مثل خواهند داشت. تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا اصلا کار ساده ای نیست. برای مشخص کردن جنسیت و سن بهترین روش آزمایش خون و پر می باشد.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای تکثیر و جوجه کشی از مرغ مینا
» دارای سنسور دما و رطوبت SHT
» به همراه فیلم آموزشی رایگان برای تکثیر
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

تعداد تخمگذاری و طول دوره جوجه کشی

مینای ماده در زمان تخمگذاری معمولا ۳ الی ۵ عدد تخم ابی رنگ می گذارد. این پرنده هم فصل بهار مخصوصا ماه اردبیهشت را برای تخمگذاری انتخاب میکند. چون هم به خاطر وجود منابع غذایی و هم از نطر آب و هوایی این زمان برای جوجه کشی بسیار مساعد است. البته ذکر این نکته نیز مهم میباشد که مرغ مینا خارج از فصل بهار و حتی سالی دوبار میتواند تخمگذاری داشته باشد.

تعداد تخمگذاری و طول دوره جوجه کشی - چیکن دیوایسمعمولا یک هفته بعد از اولین جفت گیری مرغ مینای ماده تخمگذاری را شروع میکند و بیشتر در لانه می خوابد.

دوره جوجه کشی این پرنده به نژاد آن بستگی دارد و به طور معمول بین ۱۳ الی ۱۸ روز متغیر است. بیشتر نژادهای مرغ مینا دوره جوجه کشی ۱۴ روزه دارند.

شرایط جفت زدن مرغ مینا

اگر از جنسیت پرنده خود اطمینان دارید و قصد دارید برای او یک جفت تهیه کنید لازم است که قبل از جفت شدن نکات مهمی را رعایت کنید.

مرغ مینا به طور کلی خوی وحشی آن قوی بوده و همانند طوطی ها نمی توان با آنها رفتار کرد. این پرنده به راحتی اهلی نمیشود مخصوصا اگر سن بلوغ را رد کرده باشد.

وقتی میخواهید یک مرغ مینای جدید تهیه کنید، پرنده در زمان انتقال به محل جدید تا یک مدت دچار ترس و استرس خواهد شد. از طرفی این پرنده کمی پرخاشگر بوده و تمایلی به اهلی شدن ندارد. بنابراین وقتی جفت جدید برای مرغ مینای خود تهیه میکنید، بلافاصله آنها را با هم داخل یک قفس یا یک محل نیندازید.

جفت جدید باید چند روز در قفس جداگانه باشد تا اولا استرس و ترس اولیه او رفع شود و سپس او به محیط عادت کند. در این زمان بهتر است که قفس نر و ماده کنار هم باشند تا هر دو پرنده با هم بتوانند ارتباط برقرار نموده و به نوعی آشنا شوند.

شرایط جوجه کشی از مرغ مینا

مرغ مینا در قفس جفت گیری نمی کند و در قفس نمی توان آنها را تکثیر نمود. برای جفت شدن مرغ مینای نر و ماده باید حتما یک فضای باز برای آنها فراهم کنید. البته میتوان یک قفس توری بسیار بزرگ برای این پرنده فراهم کرد به نحوی که ارتفاع بلندی داشته و پرنده امکان پرواز در آن را داشته باشد. ولی جفت گیری مرغ مینا در محیطهای محدود به ندرت موفقیت آمیز می باشد. این پرنده در فضای باز همانند حیات، یا گوشه از باغ و … جفت گیری خواهد کرد.

شرایط جوجه کشی از مرغ مینا - چیکندیوایسدر زمان مستی، مرغ مینای نر برای جلب توجه ماده یک آواز مخصوص می خواند و  پر و بال های خود و جنس ماده را تمیز میکند. با انجام این کار جنس ماده هم تحریک شده و به نشانه رضایت بدن خود را پایین می آورد. همانند دیگر پرنده ها، جفت گیری مرغ مینای نر و ماده نیز چند ثانیه بیشتر طول نمیکشد و ممکن است جفت ها در طول روز چندین بار اقدام به جفت گیری کنند. اما برای نطفه دار شدن تخم ها یکبار جفت گیری هم کفایت خواهد کرد.

لانه برای جفت گیری

در زمان جفت گیری، مرغ مینا گوشه های بلند و دنج را برای لانه سازی انتخاب میکند. میتوان یک لانه چوبی یا سفالی برای آنها در گوشه ای از حیات یا ارتفاع خاص قرار داد اما نباید لانه را تزیین کنید. چراکه جنس نر و ماده خودشان با خرده های چوب و پنبه و … داخل لانه را آماده میکنند. همچنین در زمان لانه سازی و در دوره تخمگذاری این پرنده به شدت عصبانی و پرخاشگر می باشد. این پرخاشگری به خاطر محافظت از لانه و تخم ها است. پس نباید مزاحم آنها شوید یا به لانه آنها بیش از حد نزدیک نشوید.

وقتی که مرغ مینای نر و ماده با هم جفت شدند و ماده تخمگذاری کرد، دیگر پرنده شما به قفس داخل منزل برنخواهد گشت. بنابراین بعد از جفت شدن هرگز سعی نکنید که پرنده ها را داخل قفس بندازید و هرگز به لانه و یا تخم ها دست نزنید. همانطور که ذکر شده در زمان تخمگذاری مرغ مینا پرخاشگر شده و مثل قبل نمتوان با آنها ارتباط برقرار کرد.

همچنین اگر تخم ها و لانه بوی دست انسان بگیرند و یا دستکاری شوند، مرغ مینا تخم ها را از لانه بیرون خواهد انداخت. آنها پرورش دهنده های بسیار خوبی هستند و نر و ماده با هم جوجه ها را معمولا تاسن یک ماهگی غذا میدهند و بزرگ میکنند. لذا اجازه دهید این پرنده در زمان جوجه کشی، جوجه ها را بزرگ کند. آنها برای تغذیه از حشرات و غذاهای نرم که در دسترس محل زندگی شان باشد، استفاده خواهند کرد.

با توجه به اینکه جوجه کشی طبیعی مرغ مینا در فضای باز انجام میگیرد، بهتر است که برای محافظت از آنها مراقب حیواناتی مثل گربه و حتی کلاغ باشید.

جوجه کشی مرغ مینا به کمک دستگاه

تخم نطفه دار این پرنده کمیاب می باشد ولی اگر تخم نطفه دار مرغ مینا داشته باشید به کمک یک دستگاه جوجه کشی خانگی و حرفه ای همانند ایزی باتور ۶ میتوانید آنها را هچ کنید. لازم است که تخم ها کمتر از یک هفته سن داشته باشند و تحت شرایط خاصی حمل و نگهداری شوند. چون تخم این پرنده ریز است، تکان و لرز باعث خراب شدن نطفه میشود.

جوجه کشی مرغ مینا به کمک دستگاه - چیکن دیوایسدمای مناسب برای جوجه کشی مرغ مینا ۳۷.۵ الی ۳۷.۷ درجه سانتی گراد و رطوبت مطلوب نیز ۶۰ درصد می باشد. بعد از حدودا ۱۴ روز تخم های نطفه دار این پرنده به جوجه تبدیل میشوند. جوجه مرغ مینا باید با سرلاک مخصوص مرغ مینا تغذیه شود. محل نگهداری جوجه باید گرم بوده و هر ۲ الی ۳ ساعت یکبار به آنها سرلاک داد. توجه داشته باشید که غذای مرغ مینا با سایر پرندگان فرق میکند و باید فاقد آهن باشد. جوجه مرغ مینا تا ۴ الی ۵ روزگی چشمانشان بسته بوده و بعد از آن چشم جوجه ها باز میشود. تا یک ماهگی باید جوجه با سرلاک بزرگ شود. پس از آن رژیم غذایی جوجه میتواند شامل میوه ها و غذای های نرم باشد.

نوشته های مشابه

‫۸۶ دیدگاه ها

  1. سلام .
    میخواستم بدونم مرغ مینا تا چند سالگی توانایی جفت زدن داره؟
    مرغ مینا ۴ سالشه .
    نر هم هست .
    میتونه هنوز جفت بزنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره که جفت نندازی سنش خیلی بالاس

  2. سلام من یه جفت مرغ مینا از ۱۰روزگی بزرگ کردم الان ۴ ماهشونه ولی یکیش که ماده هست رام نمیشه رودستم نمیاد چکار کنم رام بشه

      1. سلام خسته نباشید این ۲مرغ مینا پیش هم باشن سخن گو میش یا جداشون کنم

        1. سلام دوست عزیز
          کلا باید مرغ مینا رو جدا از هم نگه داشت
          برای سخنگو شدنش هم باید جدا باشن
          وگرنه توجهشون به همدیگه جلب میشه و یاد نمیگیرن

    1. سلام دوست عزیز
      این ابعادی که پایین بت میگم رو در نظر بگیری بهترین لونه رو براش درست میکنی
      کفی لونه ۱۵۰ × ۱۲۰ میلی متر باشه برای کناره ها دوتا تیکه چوب ذوزنقه ای شکل برش بده که یکیش ۲۰۰ میلی متر باشه و اونیکی ۱۷۵ میلی متر ارتفاعش رو هم ۱۵۰ در نظر بگیر.
      بخش جلویی لونه رو ۱۵۰× ۱۷۵ میلی متر و بخش پشتی ۱۵۰× ۳۰۰ میلیمتر، سقفش هم ۱۵۰×۲۰۰ میلی متر
      تو قسمت جلویی هم یه سوراخ ایجاد کن که قطرش باید ۳۲ میلی متر باشه

  3. سلام قفس برای یک جفت مینا چه اندازه خوبه و اگر قفس بزرگ باشد باز هم جفت‌گیری میکنن و کاشکی عکس از لانه مرغ مینا میزاشتی چون من یک نر تازه خریدم و میخوام ماده هم بگیرم قفس رو نمیدونم حداقل چقدر باید باشه

    1. سلام دوست عزیز
      به پت شاپ مراجعه کنید قفس مناسب رو براتون پیشنهاد میدن
      ابعاد مناسب برا یکیش ارتفاع و طول صد ، عرض ۹۰ الی ۱۲۰ باید باشه
      ان شاالله به زودی عکس قفس رو هم تو مقاله درج میکنیم که انتخاب راحتی داشته باشید

  4. سلام من پارسال یه جوجه مینا که از لونش بیرون افتاده بود پیدا کردم وداشت میمرد الان یکسالش شده وبه ما وابسته شده ونمیتونم آزادش کنم میتونم براش یه جوجه بخرم وبزرگ کنم تا باهم دوست بشن تو خونه آزاده وداخل قفس نیست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      چه جوجه ای مد نظرتون هست بخرید؟
      ممکنه بهش آسیب بزنه

    1. من ی جفت مینای نروماده دارم که الان نزدیک ۲سالشونه ویکی دوهفته بعدازتولدشون تویک قفس باهم بزرگ شدن وحرفم میزننددرضمن برخلاف گفته اساتیدفن لازمه بدونیداحتیاجی نیست وقت صرف یاددادن برای صحبت کنید چون مینا اینقدرخودش باهوشه که ازصحبت روزمره شماوخانوادتون خودش کلماتو انتخاب میکنه وبزبان میاره ووقتی اولین کلمه راگفت بقدری خوشحال میشی که حدنداره البته بهتره که مرتب باهاش صحبت کنیدوالا فراموش میکنه

  5. سلام من یه مرغ مینا دارم تنها هستش امروز که قفسشو دیدم یک تخم ابی رنگ بودش ولی مرغ مینای من تنهاست و فقط برای یک روز اونو پیش یکی از فامیلامون که مرغ مینا داشت پیشش گذاشتم آیا این تخم پوچ هستش؟

    1. سلام. شما اول ببین این تخم از کجا اومده با وجود اینکه تنهاست

      1. سلام مرغ مینا ماده ب سن بلوغ ک برسه تخم خاکی میکنه تو قفس این یه چیز طبیعی

        1. سلام این سوالی بود یا توضیحی؟

  6. سلام میخواستم بدونم بعد از تخم گذاری مرغ مینا چرا همدیگرو میزنن ؟ایا باید بعد از تخم گذاری نر را از ماده جدا کرد ؟یا که پیش هم باشن بهتره ؟

    1. سلام. غذاش چیه؟ اگر نر رو جدا کنید نمیتونه به ماده غذا بده. ماده خودش غذا میخوره یا نه؟

  7. سلام من ۲تامرغ مینا خریدم یکی نره یکی ماده ۷ماهشونه اصلاحرف نمیزنن تویه قفس انداختم مشکلی باهم ندارن دعوانمیگیرن.خواستم بدونم ایناباهم تویه قفسن برای یادگیری حرف تعصیر داره یاخیر

    1. سلام. اگر مرغای میناتون از زمان خرید ساکت هستن، به احتمال زیاد لال هستند چون این عارضه در میان پرندگان هم وجود داره. یکیم تا عادت کنن به مکان جدیدشون طول میکشه. ترس و سروصدای شدید هم باعث سکوت مرغ مینا میشه.

  8. سلام من ۲تامرغ میناگرفتم ۷ماهشونه یکی نره یکی ماده اصلاحرف نمیزنه تویه قفس انداختم باهم دعوانمیکنن.خواستم بدونم چون باهم تویه فقس هستن روی یادگیری حرف زدنشون تعصیرمیگذاره

    1. سلام صد در صد تاثیر داره پرنده ای که جفت داره سخنگو نمیشه . البته اینها سنشون هم بالا رفته یکم سخته سخنگو شدنشون. باید ۳ ماهه میخریدین

      1. سلام من یک مینا گرفتم وایشون داخل خانه جوجه کشی میکرد خیلی جالب بود نر وماده که داشت خیلی بزرگ بودن به اندازه کلاغ بودن به من گفت این نژاد اصلی افغانی آیا به نظر شما حرفش درسته

        1. سلام دوست عزیز
          من چون ندیدم پرنده رو نمیتونم تشخیص دقیق داشته باشم

  9. سلام مرغ مینا بعد از خرید و بردن به خونه جدید تاچند وقت استرس داره و حرف نمیزنه،و آیا در قفس یک متر در یک متر در کنار مرغ عشق و فنچ میشه جوجه کشی کرد ازشون؟؟ممنون

    1. سلام اصلا ! میزنه میکشه همشونو!
      مشخص نیست به رفتار شما بستگی داره که چجوری باهاش رفتار کنید . غذاش چیه ؟

  10. سلام وقت بخیر من میخواستم جوجه تازه دون خور شده بگیرم :۱- فصل جوجه گیری کی هست که تو بازار جوجه برای فروش زیاد باشه-
    ۲- امکان تشخیص نرو مادگیش تو اون سن هست(۲ ماهگی) چون میخوام همزمان باهم بزرگ شن
    ۳- تا چه سنی قابل دستی شدن هستن؟

    1. سلام
      پرورش مینا نرو ماده کنار هم فقط به شرطی عقلانی هست که بخواید ازشون جوجه بگیرید اونم شرایط بسیار خاصی داره ، اتاق بزرگ میخواد و داخل قفس نمیشه

      ۱- در پرورش داخل قفس ، فصل جفتگیری نداریم ولی پرنده فروشها اکثرا جوجه هارو از لانه پرنده ها میدزدن ! برای همین فصل بهار زیاد هست
      ۲- خیر
      ۳- نر و ماده یه جا باشن دستی نخواهند شد. برای دستی شدن پرنده باید تنها باشه

      1. من مرغ مینام تنهابود گفتم گناداره براش ی زن‌گرفتم الان زنشو‌میزنه قفسشو جداکردم کنار هم مبزارم حرف زدنشون قط نشده ولی چیکار کنم لطفا کمکم کنید میخام جفتش کنم ک فقط یکی باشه باهاش بعد بزارم ازاد باشن توخونه و بیرون

        1. سلام دوست عزیز
          کلا مقاله در مورد جفت زدن هست مطالعه کنید آموزش کامل داده شده
          و اینکه اگه همدیگرو کتک میزنن ناسازگار هستن

  11. سلام ببخشید من یک مرغ مینای ۳ ساله دارم ایا می تواند جفت گیری کند یا نه و جفتش باید ۳ ساله باشد یا اگر کمتر باشد مشکلی نیست

    1. سلام
      بله میتونه
      نه نیازی نیست سه ساله باشه ۲ سال به بالا باید باشه

  12. سلام روزتون بخير
    از پيامها استفاده كردم
    سه هفته مي‌شه يك جفت مرغ مينا مياد تو بالكن خونمون. وقتي برف امد و سرد شد براشون بيرون تو بالاترين نقطه بالكن لونه گذاشتيم. اوناهم رفتن توش و زندگي مي‌كنن. اصلا بيرون نمي‌ريم و كاري باهاشون نداريم. ديروز برام جالب بود وقتي پشت پنجره نگاهش ميكردم ازم نترسيد و پر نزد بره. امكان داره همينطور بمون و اونجا زندگي كنن. حس خوبيه داشتن يك پرنده زيبا تو خونه كه آزاد باشن. امكان داره برامون جوجه هم بگذارن؟

    1. سلام
      بسیار عالی
      اگه تونستید تو این فصل براشون یکم میلورم بگیرید به صورت بسته بندی شده و یه گوشه بزارید بخورن ، هفته ای ۲ بار مثلا
      اره ممکنه بمونن همینکه استرس ندارن کافیه !
      اگه جوجه هم میزارن ، کار خیر بی جواب نمیمونه ! (جوجه گذاشتن دست نزنید بهشون چون در این صورت میرن و برنمیگردن !)

  13. سلام دوتا مرغ مینا دارم تاره امسال گرفتم نمی‌دونم نر هست یا ماده

  14. من مرضیه هستم مرغ مینای افغانها سه ساله دارم که خیلی حرف میزنم حتی جمله میگه مثال بیدار شدی صبحانه خوردیم بله تو خوردی. یا حالت خوبه بله دوتا جوجه امسال خریدم پس هم هستن نمی دونم نر و ماده شوند ولی فکر کنم جنس جوجه ها با هم یکیه چون هر دوتا با اولین خوبن روزی یکی دو ساعت بیرونم ممکنه تولید مثل کنن

    1. بسیار عالی
      سن جفتگیری ۲ سال هست و مرغ مینا داخل قفس جفتگیری نمیکنه
      توضیحاتش داخل پست هست

  15. سلام ببخشید من یه مرغ مینا الان نزدیک ۲ ساله خریدم اون موقعه که خریده بودم صاحب مغازه میگفت که نره همین امروز یه تخم توی قفس مرغ مینام پیدا کردم بدون اینکه جفت داشته باشه واقعا یعنی امکان داره همچین چیزی؟ ایا میتونه بچه بیاره؟ لطفا جوابمو بدین!✋🏾😅

    1. سلام
      اینکه گفته نره از خودش بوده ! این بدنه خدا مادس !
      مورد تخم هم بله طبیعی هست ، برای تخم دادن نیازی به نر نداره ، مگه این تخم مرغ سفیدا که از بیرون میخریم ، مرغاشون خروس داشتن :دی ۹۹ درصد پرنده ها همینطورن بدون نر هم تخم میدن ولی اون تخم به دلیل عدم وجود نطفه جوجه نخواهد شد .

      1. سلام من احساس میکنم مرغ مینام لاله از کجا یفهمم لطفا توضیح دهید ممنون؟

        1. سلام
          چیزی به اسم لال و از اینجور چیزا نداریم ! درست و حسابی بهش اموزش بده اگه سنش از ۱ سال نگذشته باشه یاد مگیره ! اینکه میگن اون لاله این کره اونا فقط برای بازار گرمیه!

  16. سلام من دوتا مرغ مینا نر و ماده دارم که از بچگی خودم بزرگشون کردم و بهشون غذا دادم هر دو رو زمان بچگیشون از لانه مادرشون برداشتم و نر و ماده بودنشون رو با اموزشای اینترنت تشخیص دادم،یک محیط ۱۵۰ متری با سقف بلند براشون تهیه کردم و کلی سیم و بند براشون درست کردم که راحت پرواز کنند و یک لانه گلی بزرگ بالای پنجره درست کردم و پنبه و چوب کبریت و سیخ های کوچیک قرار دادم براشون.منتظر جفت گیری و جوجه کشی هستم.ایا موقع جوجه کشی براشون حشره و کرم بریزم یا همون غذای خودشونو که عادت کردن بدم؟(اوشکایا)

    1. هم کرم و میلورم بده هم از پلت مخصوص مرغ مینا استفاده کن
      غذاهایی که اهن و ویتامین c زیادی داره نده
      میوه و سبزیجات هم میتونی بدی در کنار غذاهای بالا

      1. سلام ببخشید من یه مینا دارم نمی‌دونم نر یا ماده حدود یکسال میشه که که خریدم ولی تو خونه ی پدر بزرگم بود پدر بزرگم فوت کرد من آوردم پیش خودم منم نمی‌دونم این نر یا ماده میشه بگین چجوری بدونم نر یا ماده
        فقط میشه یه مینا تنهایی بچه دار بشه یا نه

        1. سلام برای تشخیص جنسیت مرغ مینا مقاله زیر را بخونید
          تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا
          برای بچه دار شدن هم حتما باید دوتا مرغ مینا داشته باشید یکی نر باشه اون یکی ماده و باهم جفت بشن و…

  17. سلام وقت بخیر ببخشید من یک مینای نر دارم و میخوام براش یک جفت بخرم.
    با توجه به اینکه مینای من نژادش افغان هست ،جفتش رو هم باید نژاد افغان بخرم؟

    بعد در ضمن مینای من دستیه اگه جفت بشه از دستی و اهلی بودن خارج نمیشود؟

    1. گونه های مختلف مینا می تونن با هم جفت گیری کنن مشکلی نیست
      به شرطی که از یک نژاد باشن
      مثلا گوشواره ای با گوشواره ای / معمولی با معمولی

  18. چقد بعضیا عوضین که پرنده ی ازادو اسیر میکنن.امیدوارم ی روز طعم قفسو خودتونم بکشید .خاک تو سرتون

    1. سلام اتفاقا من دارم ولی اصلا تو قفس نیست هر روزم میبرمش بیرون حتی فرارم نمیکنه بستگی به طرز تفکرت داره اونی که زندانیه خودتی دوست عزیز

  19. سلام ممنون از سایت خوبتون
    مرغ میناها چندوقتگی بالغ میشن و جفت میخوان
    ما یه مینا ماده یه ساله داریم و یه نر چهارماهه هم خریدیم بنظرتون امکان داره بعدش ک نره بزرگ شد جفت شن؟

  20. سلام خسته نباشید
    ی جفت مرغ مینا دارم بالغ نر و ماده
    سوت میزنن انواع سوتو میزنن میخواستم حرف زدن یادشون بدم میشه
    بعد تو قفسن میخام جفتشون کنم میشه تو ی قفس بزن مثلا دومتر در ی متر ارتفاع بزارمشون یا کمه واسه ی جفت گیریشون
    برای لونشون علف خشک‌ بزارم براشون که لونه بسازن ؟

    1. سلام
      جفتن
      نمیشه
      بعیده تو قف بشه
      توضیحات کافی داخل پست هست

  21. سلام ، یه جفت مرغ مینا دارم ک جفت خوردن و خیلی وقته باهم تو یه قفس هستند و مشکلی باهم ندارن ، میخام جوجه کشی کنم ازشون ولی خودشون اقدامی نمیکنن ، میشه راهنمایی کنید شرایط جوجه کشی رو چجوری آماده کنم

    1. مقاله رو کامل بخونید توضیح داده شده
      لانه
      تغذیه
      محیط ارام
      و رسیدن به سن بلوغ

    2. سلام، فقط جفت مرغ نباید هم خون و از یک لانه باشند،

  22. سلام.۴ ماه پیش از لب پنجره یک جفت مینای وحشی که تا به حال قفس نرفته بودن گرفتم.به احتمال خیلی زیاد جفت هستن.چون نر و امروز گرفتم و ماده رو روز بعد .به همین خاطر توی قفس ۱۰۳۳ گذاشتم و الان میخوام که تکثیرشون کنم.لطفا راهنمایی کنین ممنون

    1. اگر با هو دعوا دارن ، باید برای مدتی جدا باشن
      البته چون وحشی هستن مدت زیادی طول میکشه تا به شما و محیط جدید عادت کنه
      بهتر که صبور باشید و برای جفت گیریشون عجله نکنید
      اگر وقت و حوصله کافی برای رسیدگی به اونا ندارید بهتر که ازادشون کنید تا به زندگی طبیعی شون برسن

    2. خیلی عوضی هستی که دوتا پرنده آزاد رو اسیر کردی.
      با افتخار هم میگی جفتش فرداش اومده بود دنبال جفتش اما تو به جای اینکه کمی وجدانت به رحم بیاد و جفتش رو آزاد کنی، دومی رو هم اسیر کردی
      تو اشرف مخلوقات هستی؟!!!!

    3. رها شون کنید برن اونها وحشی آمد و اهلی نیستند به هیچ وجه نمیتونید جوجه بگیرید..توروخدا ویلسون کنید برن..طفلکها افسرده..اونها از اول قفسی نبودند

  23. سلام من یه سوال داشتم دیشب یه جفت خریدم
    ولی من قبل اینکه بخونیم اینارو با هم گذاشتمشون تو یه قفس ولی الان یکم با هم جور
    شدم یعنی خیلی الان فعلا با هم توی یه قفس هستن و از وقتی که آوردمش با هم تو یه
    قفس هستن آزادشون کنم یا توی قفس بزارم؟

    1. اگر با هم دعوا ندارن، بذارید توی یک قفس بمونن
      ولی اگر شاهد دعوای اونا بودید باید برای مدتی از هم جدا کنید

  24. سلام من دو عدد مرغ مینا دارم که فکر میکنم یکی نر ویکی ماده هستش
    این تابستون که داره میاد میشه ۲ سالشون
    این دو تا الان کنار هم داخل دو قفس جداگانه هستن
    و خیلی دوست دارم اون ها رو با هم جفت بزنن
    ولی وقتی دو تا رو باهم بیرون میارم هیچ عکس‌العملی
    نشون نمیدن
    میشه یک راهنمای کوچیک در باره جفت کردن آن ها کنید
    ممنون میشم

  25. سلام خسته نباشید من یه مرغ مینای ماده دارم که حدود ۲سالش هست امروز دیدم که یه تخم گذاشته اما هیچ مرغ مینای دیگری کنار او نبود این تخم گذاری ناگهانی نشانه ی چیست و چه باید کرد؟؟

    1. نشانه اماده بودن برای تولید جوجه است
      اگر نمی خواهید دوباره تخم بذاره ، حتما لانه رو از داخل قفسش بردار و غذاهای پروتئینی و کلسیم دار رو حذف کن
      رژیم غذاییش باید عوض بشه و از دانه های کم انرژی استفاده کنید تا تخم نذاره
      چراغ ها رو هم ساعت ۸ شب خاموش کنید.

  26. یکی از میناهامدکه پنج سالشه احتمالا نر امسال خیلی جدی تر و بیشتر از سالهای قبل داره لونه میسازه (البته حدس میزنم)چون یه گوشه تو خونه رو با ارتفاع زیاد انتخاب کرده و هر چی تو خونه پیدا کنه مثل دستمال کاغذی ، نخ، چوب خلال دندان خلاصه هر چی که باشه می‌بره می‌ذاره اونجا وقتی هم به اونا دست بزنیم یا حتی نزدیکشون بشیم عصبانی میشه و پرخاش می‌کنه وقتایی هم که تو لونه نیست وقتی دستمو میبرم نزدیکش دمشون به سرعت میلرزونه حرف میزنم و آواز میخونه و رفتار خاصی از خودش نشون میده حالا این علائم نشونه مستی هست یا نه؟!؟

    1. بله نشونه تخم گذاریه
      اگه نر باشه نشونه مستی هستش
      اگر مایل به جوجه گیری هستید حتما براش جفت بخرید

      1. سلام من توی یک باغ هستم دوتا مرغ میناتقریبا۲۰روزی میشه دارن میرن داخل لونه شون ولی من رفتم نگاه کردم حتی هنوزتخم هم نگذاشتن

        1. باید تغذیه کافی داشته باشن و محیطی ارام و بدون استرس و رفت و امد براشون فراهم کنید

      2. سلام وقت بخیر ببخشید مینای من نر هستش و اینکه دستمال و هرچیزی پیدا میکنه میبره گوشه اتاقم که خیلی تاریکه میزاره و وقتی که من دستمو میبرم انگار از خودش واکنش نشون میده و پرخاش میکنه حالا من می خوام یه جفت بخرم چون نژاد مینای من افغان هست باید نژاد جفتش رو هم افغان بخرم ؟
        در چون مینای من دستیه اگه جفت بگیرم از دستی خارج نمیشه؟

        1. اون داره لانه سازی میکنه و میخواد تخم بذاره
          براش جفت بخر و چه بهتر که هم نژاد و هم سنش باشه

  27. مرغ مینای نر، مرغ مینای ماده رو چنگ میزنه و پرهاشو میکنه علتش،چیه؟

    1. حتما میخواد جفت گیری کنه و پرنده ماده اجازه نمیده
      براشون لانه درست کن و اب و غذای کافی در اختیارشون بذار

      1. مرغ مینا پرنده بسیار خوبی است و نگهداری از آن خوش آیند است اما بهتره مینا هایی که از طبیعت گرفته شدن به طبیعت بر گردن زیرا این پرنده ها دیگه زیر دست انسان نیستند اگر بعضی از مردم برای باد آورده طمع، طبیعت را تخریب نمی کردن و پرنده های آزاد را به چشم پول وغذا سرگرمی نمیدیند در طبیعت ایران پر بود از بلبل ها و کبک. مینا در طبیعت ایران موفق بوده پس چرا سعی در گرفتن موفقیت او دارید اگر مینا دوست دارید پرنده ای بیارید که ازادی را احساس نکرده نه پرنده ای که آزاد بوده ودوست داره آزاد باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس