تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا

تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا

مرغ مینا یکی از پرنده های باهوش و قابل پرورش در خانه است که گزینه خوبی برای آموزش سخن گفتن می باشد این پرنده به خوبی می تواند صدای انسان و حیوان و هر چیزی دیگری را تقلید کند و حتی بهتر از اغلب طوطی سانان نیز کلمات را ادا خواهد کرد. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ مینا
» جنس ABS با درب کریستال نشکن
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

یکی از مراحل مهم قبل از خرید مرغ مینا تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا می باشد چرا که مرغ مینا های نر و نابالغ آمادگی بیشتری برای آموزش دارند و از طرف دیگر برخی از فروشندگان از بی تجربگی خریدار سوء استفاده کرده و پرنده های مسن را به عنوان پرنده جوان به آن می فروشند. بنابراین لازم است قبل از خرید حتما در مورد روش ها و نشانه های تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا اطلاعات لازم را به دست آورید. 

در این نوشته از چیکن دیوایس می خواهیم شما را با علائم و نشانه های تشخیص مرغ مینای نر و ماده آشنا خواهیم کرد و نکاتی را جهت تخمین سن مرغ مینا ارائه خواهیم داد، پس پیشنهاد می کنیم ادامه این مقاله را مطالعه فرمایید. 

تکنیک های تشخیص نر و ماده بودن مرغ مینا

از نظر ظاهری نمی توان به نر یا ماده بودن مرغ مینا پی برد و قدرت گفتار و یادگیری جنس ماده و نر باهم برابر است اما مرغ مینای نر جسورتر از ماده است و سریع با شما صمیمی خواهد شد، پس اگر فردی علاقه ای نداشته باشد ، نیازی به دانستن جنسیت پرنده نیست.

اما اگر دانستن جنسیت مرغ مینا برای فردی بسیار مهم باشد ، می تواند جنسیت پرنده را از طریق آزمایش DNA به صورت بسیار دقیقی تعیین کند. روش های دیگر گفته شده در این پست نسبی می باشند.

در صورتی که تمایلی به انجام هزینه های تعیین جنسیت از طریق DNA ندارید، باید به اندازه کافی صبر کنید تا پرنده ماده تخمگذاری کند، در این صورت به صورت یقین به ماده بودن آن پی خواهید برد. اما از آنجایی که مرغ مینای بالغ می تواند تخم گذاری کند و از طرف دیگر مرغ مینای بالغ برای آموزش مناسب نیست، بنابراین این روش برای کسانی که می خواهند پرنده را دستی کنند و سخن گفتن را به آن یاد دهد، مناسب نخواهد بود.

برخی از پرورش دهندگان بر این باور هستند که دهان پرنده نر سیاه تر از دهان پرنده ماده است که از نظر علمی ثابت نشده است. شایان ذکر است که با تکیه بر تجربه می توان جنسیت مرغ مینا را شناسایی کرد اما امکان بروز اشتباه و خطا نیز خواهد بود ، بنابراین برای اطمینان کامل از اینکه پرنده نر است یا ماده، باید از روشهای علمی و آزمایشگاهی استفاده نمود. 

تکنیک های تشخیص نر و ماده بودن مرغ مینااما نگران نباشید، اگر می خواهید به صورت تقریبی به جنسیت مرغ مینای خود پی ببرید و تمایلی به استفاده از آزمایش خون ندارید می توانید از تکنیک های فوری زیر استفاده کنید (این تکنیک ها نسبی بوده و در ۶۰ درصد مواقع صحیح می باشند) :

✔ توجه به سقف دهان مرغ مینا :

دهان مرغ مینا را باز کنید و به سقف دهان او توجه کنید، اگر سقف دهان پرنده سیاه بود پس پرنده شما نر است اما در صورت زرد بودن سقف دهان مرغ مینا می توان گفت که پرنده ماده است. 

✔ توجه به بدن مرغ مینا :

در هر دو پرنده هم سن باشند و در شرایط پرورشی و تغذیه ای یکسانی بزرگ شده باشند. با توجه به جثه آنها می توان به نر یا ماده بودن آنها پی برد. پرنده نر بزرگتر و گنده تر از پرنده ماده دیده می شود و رنگ های پرهای مرغ مینای نر پر رنگ تر و قهوه ای تر از پرنده ماده است. هم چنین سر مرغ مینای نر بزرگ تر است.

تکنیک های تشخیص سن مرغ مینا

در این مورد نیز بهترین روش استفاده از تست dna است که با آزمایش خون یا پر پرنده انجام می شود و هزینه کمی نیز دارد. اما با استفاده از روش های فوری زیر به صورت تقریبی می توانید سن مرغ مینا را تشخیص دهید :

الف – توجه به چشم مرغ مینا ؛

از طریق دقت در رنگ اطراف چشم مرغ مینا می توان به سن تقریبی آن پی برد، در حالت کلی اگر اطراف چشم مرغ مینا سفید باشد، مرغ لمینا جوان و نابالغ است، در صورت کرمی بودن رنگ اطراف چشم می توان گفت که مینا بین ۲ الی ۴ سال سن دارد و در صورت زرد بودن رنگ اطراف چشم می توان ادعا کرد که مرغ مینا بالای ۴ سال سن دارد. 

ب – توجه به چین و چروک دور چشم ؛ 

اگر پوست دور چشم مرغ مینا کاملا صاف و بدون چروک بود می توان گفت که مرغ مینا جوان و آماده آموزش است، اما در صورت مشاهده چین و چروک در پوست اطراف چشم می توان به مسن بودن مرغ مینا پی برد. 

نژاد های مرغ مینا

مرغ مینا دارای سه نژاد به نام های مرغ مینای معمولی ، مرغ مینای گوشواره ای و مرغ مینای بالی می باشد که از بین این سه نژاد ، مرغ مینای گوشواره ای هوش بالاتری در یادگیری دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله نژاد های مختلف مرغ مینا مراجعه کنید. 

سخن آخر

در این نوشته به روش های کلی و مرسوم جهت تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا پرداخته شد، در صورتی که تجربه و پیشنهادی در این باره دارید می توانید از طریق نظرات پایین صفحه با ما در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫۱۴۵ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید من دوتا مرغ مینا گرفتم از بالای پشت بام خانه اما حرف نمی‌زنند چکار کنم

    1. سلام فاطمه
      اونا فعلا به محیطی که وارد شدن عادت ندارن و استرس دارن
      به علاوه باید تو محیط قبلی که نگهداری میشدن یاد گرفته باشن
      اگه نه مادرزادی که نمی تونن حرف بزنن
      باید بهشون یاد بدی
      برا اونم مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      آموزش سخنگو کردن مرغ مینا

  2. سلام وقت بخیر
    من ی جوجه مینا خریدم که کاملا راه میره و پراش در اومده ولی هنوز از دست غذا میگیره فروشنده بهمون گفت جنسیتش نره ولی الان که خوندم بیشتر مغالات گفتن کامش سیاه باشه نره اما این کامش کاملا زرده راهنمایی های بیشتری دارید برای تشخیص بیشتر؟

    1. سلام دوست عزیز
      دقیق ترین روش برای شناسایی جنسیت آزمایش خون هست

  3. سلام من ی مرغ مینا خریدم این طور که فروشنده میگفت ی دوماهش هست اوردمش خونه پس از چند روز رفت تو پریزی چقدر طول میکشه که از پرریزی بیرون بیاد

    1. سلام دوست عزیز
      همه چیز برمیگرده به شرایط نگهداری شما
      اغلب تو اواخر فصل تابستون و اوایل پاییز میره تولک
      به غذاش و شرایط محیطیش توجه کن

  4. سلام خسته نباشید من یه مرغ مینا خریدم دپر چشماش زرده قبلا پیش صاحب اصلیش حرف میزد ولی الان چیزی نمیگه ایا میدپنید دلیلش چیه جناب

    1. سلام. ممنون. باید اجازه بدید به شما و محیط جدیدش عادت کنه و کنارتون احساس امنیت کنه بعد اون حرف میزنه.

  5. سلام
    مرغ مینای من هر چیزی مثل پنبه کاغذ… میبینه جمع میکنه توی کمد میزاره وقتی کسیم میره سمت اونجا خیلی بد حمله اش میکنه حتی با منم که خیلی صمیمیه دستم نوک میزنه میگه دست نزن !
    دلیل این کارش چیه ؟ ماده است که لونه درست میکنه!؟

  6. سلام.ممنون از مطالب مفیدتون.من برای پسرم مرغ میناخریدم.خیلی دوست داره که داخل خونه رهاش کنم آزاد بچرخه ولی چون تندتند مدفوع می‌کنه نمی توانم.راه حلی برای اینکه توساعت معین دستشویی کنه وجود داره یانه؟ممنون

  7. سلام من یه مرغ مینا خریدم با نکاتی که شما به ما گفتی ماده هستش و بالغ هست
    خواستم یه سوال بپرسم؟!
    مرغ مینام مدفوعش رو میخوره
    خواستم بدون دلیلش چیه و جرا اینکارو میکنه

    1. سلام
      تشخیص جنسیتی که داخل پست نوشته شده، نسبی هست و دقیق نیست !
      تغذیش چی هست ؟

  8. سلام من تازه یه مرغ مینا خریدم فروشنده میگه جوونه و اینکه دور چشمش زرده کاملا و به عنوان ۵ماهه به ما فروخته شده ،،من بعد خواندن متن سایت شما تماس گرفتم با ایشون گفتن که نه اینا نژاد داره این جوونه راست میگه یا نه

    1. سلام
      بله نژاد های مختلف ممکنه شرایط مختلفی داشته باشن

  9. سلام خسته نباشید من۲روز مرغ مینا گرفتم از دیوار صاحبش گفت که تو گلوش ی چیزای میگه ولی نمیفهمی چی میگه ولی از وقتی که اوردمش هیچ ی بارم صداش در نیامد حتا نشده ی بارم ی جیکش در بیاد وقتی هم که میری طرفش از ادم میترس ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام
      سه تا چهار هفته طول میکشه که به محیط جدید و شما عادت کنه
      البته این دلیلی بر این نیست که صحبت کنه، باید اموزش ببینه ، اگه سنش پایین باشه یاد میگیره
      ترسیدن هم بعد ۳ ۴ هفته میره

      1. سلام از کجا بفعمیم مینا ما پاکستانی یا افغانی اینا فرقی دارن یانه
        میگن پاکستانی حرف یاد نمیگیرع

        1. سلام دوست عزیز
          مرغ مینای افغانی در مقایسه با سایر نژادها پاهای درازتری داره

  10. سلام.
    مرغ مینای من ۸ ماهشه. دهنش کاملا سیاه هست و از ۳ .۴ ماهگی خیلی زود شروع به یاد گیری کرد.

  11. سلام آیا مینایی ماده بیدون موجودیت مینایی نر تخمگذاری میکنه؟

  12. ببخشید من مرغ مینا رو که گرفتم پرنده فروش گفت نر هست اما الان که سقف دهنش رو نگاه میکنم صورتی کمرنگ مایل به سفید هست. بالاخره کدومه نمیدونم

    1. مقاله رو دقیق تر بخون ، همه مواردی که لازمه توش اشاره شده

  13. سلام دوست عزیز من از سایت دیوار یه مینا سخنگو پیدا کردم که ادعا میکرد حرف میزنه ولی وقتی برای خرید رفتم هیچ کلامی صحبت نکرد گفت باید ببرید عادت کنه بعد صحبت میکنه ایا این ادعا صحت داره که مینا بعدا که عادت بکنه کلمه هایی که بلد رو میگه ؟ چون شنیدم مینا خجالتی نیست و جلو غریبه ها صحبت میکنه . شما اطلاعی دارید ؟

    1. سلام
      مرغ مینا اصولا یاد میگیره یه چیزی رو تکرار کنه و تکرار موارد رو هم به کسی که ازش یاد گرفته میگه ! نه فرد غریبه
      همچنین وقتی که غریبه ببینه ممکنه تکرار نکنه، اینکه میگید خجالتی و … درست نیست . ادم جدید بیاد میترسه
      زمانی هم که اون پیش فروشنده صحبت کنه ، هیچ تضمینی نیست که پیش شما هم صحبت کنه ! شما خودت باید بهش یاد بدی
      سنش مناسب باشه ، زیر ۶ ماه مثلا میتونی راحت بهش یاد بدی بالاتر از ۱ سال هم باشه امکان یادگیریش پایین میاد

  14. هیچ مرغ مینایی هر چقدر هم که دستی باشه باز هم اجازه نمیده که با دست بگیرش اونها فقط عاشق این هستن که دائما روی بدن صاحبشان بنشینن وروی بدن صاحبشان راه بروند ولی هرگز اجاز نمیدن که با دست بگیریشون اگر این کار را بکنید کم کم اعتمادشان را نصبت به شما از دست می‌دهند ودیگر روی شانه ودست وپایتان هیچ وقت نمی‌آیند پس سع نکنیدبا دست بگیریدش چون این کار یه جورایی جزء خط قرمز میناهست

  15. سلام ممنونم از مطلبتون
    من مرغ مینام سقف دهانش سفیده نمیدونم که ماده هست یا نر

    1. مقاله رو بخونید اگر متوجه نشدید به یک پرورش دهنده با تجربه مرغ مینا مراجعه کنید.

  16. ممنونم از این وقتی گرانبها که صرف گردآوری اطلاعاتی این چنین گرانبها نمودید برای بنده و دیگر دوست داران مینا و طبیعت پاینده و پیروز باشید همواره در طول زندگی

  17. سلام مینای من پنج ماهست حرف نمیزنه یه وقتایی جیغ بنفش میکشه که منوجذب رفتار خودش کنه.
    اهلی میست ولی تا

    میارمش بیرون ازقفس میادپیشم روس دست وپا وروی سرم آرچم وقرارنداره ولل تو دستم نمیاد فراریه بخوام ببرمش توقفس بسخنی میگیرمش.
    دورچشمش سفیدوسقف دهنش فکرکنم سفیده.ودم کوتاهی داره.
    موهای روی نوک اطراف دماغش ریخته علتش راندانستم.اینو چطوری اهلی کنم جنسیتش چیه
    ممنون ازبرنامه خوبنون

    1. سلام
      پنج ماهه اهلی میشه
      جنسیت قابل تشخیص نیست
      حرف زدن رو هم باید یاد بدی
      پست های مربوط به مرغ مینا رو اینجا ببین و مطالبی که گفتیم رو اجرا کن

      نگهداری از مرغ مینا

  18. سلام ممنون از توضیحات خوبتون
    با توجه به گفته هاتون گفتین که اگه مرغ مینا سریع صمیمی بشه نره و هم اگه سقف نوکش سیاه باشه نره ولی پرنده من قبل از یک هفته صمیمی شده ولی سقف نوکش زرده میشه راهنمایی کنید

    1. خارج از نظر نویسنده ، خوب صمیمیت دلیل قطعی برای تشخیص جنسیت نیست. مطمئن ترین راه هم آزمایش DNA هستش. و رنگ سقف دهان

  19. سلام ما یک مرغ مینا داریم که من رو نوک میزنه ‌ولی با خواهرم خیلی خوبه خیلی باهاش صمیمیه یکی از فامیلامون میگه مرغ مینایی که با زنها رابطه خوب و صمیمی داره ماده هستش میخواستم بدونم درسته یا نه?

    1. ارتباطی به جنسیت نداره. مرغ مینا ها معمولا با یک نفر صمیمی میشن و با بقیه اعضای خانواده صرفا دوست میشن. و نزدیکترین فرد کسیه که بهش آب و غذا میده و بیشتر وقت میگذرونه

  20. سلام من۲۰روزه یه جوجه مینا دارم حدودا ۳،۲ ماه سنشه دستیه ولی تا حالا یه کلمه حرف نزده

    1. باید یاد بدی خوب. مادرزادی حرف نمی زنه که باهاش تمرین نکنی حرف نمی زنه

  21. مرغ ميناي من از دستم چيزي نميخوره اصلا لب به غذا نميزنه دو روزه خريدمش

    1. شما رو ببرن یه جایی برای اولین بار چیزی خواستی مستقیم میری دم یخچال ؟ پرنده ای که تازه وارد محیطی میشه تا ۱۰-۱۵ روز استرس و ترس داره. قفسش رو یه جای آروم بزار و رفت و آمد کم باشه . یک نفر فقط به آب و دونش رسیدگی کنه. غذای مخصوص مرغ عشق استفاده کنید. براش

  22. سلام من دو روز مرغ مینا خریدم با حرفی که توی گوگل دیدم خیلی ناراحت شدم چون منقار و دور منقار مینا من زرد هست پس الان مال ما برای حرف زدن دیر هست یا نه .و اینکه اصلا یه جا بند نمیشه چکار کنم تا اروم بشه

    1. چون تازه خریدین استرس و ترس داره و به خونه شما عادت نکرده، قفسش رو یه جای آروم و کم رفت و آمد بزارین و سعی کنین زیاد نزدیکش نشین جز مواقعی که بهش آب و دون میدین تا شما رو بشناسه و عادت کنه. بهتره یک نفر به آب و دونش برسه تا بهش بتونه اعتماد کنه. سرو صدای زیاد الان باعث استرسش میشه. سخنگو کردنش هم به سن بستگی داره اگه بیشتر از یک سال داشته باشه یکم طول میکشه یاد بگیره ولی میشه .

    2. سلام من یک عدد مرغ مینا دارم نزدیک ب چهار پنج ماهش هست صدا در میاره بلغور هم میکنه
      میگن وقتی بلغور میکنه میخواد حرف بزنه میخواستم ببینم درسته یان

  23. سلام منم یک مرغ مینا دارم که از جوجگیش خودم بزرگش کردم و الان ۳ ساله که دارمش تا الان حدود ۲۰ کلمه یاد گرفته
    مینای من وقتی یک سالش بود ۲ تا تخم گذاشت و بعد اون دیگه هیچ تخمی نذاشت علت چیه ؟ چون جفت نداره دیگه نمی ذاره؟
    تازه الان ۲ هفته ای میشه که دور چشمش زرد شده یعنی چون سنش زیاد شده دیگه تخم نمی ذاره؟
    اگر میشه لطفاً بهم دلیلشو بگید🙏

    1. عدم تخمگذاری میتونه یکی از عواملش تغذیه نا مناسب باشه، کمبود کلسیم و ویتامین باشه، بعید میدونم به خاطر سنش باشه چون هنوز پیر نشده

  24. ما یه مرغ مینا داریم که تقریبا ۳ یا ۴ سالشه تو قفس هم هست . بعضی موقه ها هم بیرون تو خانه ولش کردیم کم کم پرو شده از دستمان نمیترسه . خیلی کنجکاوه ازیتمان میکنه یا خیلی سرو صدا میکنه یه ۵ کلمه هم یاد داره ولی خیلی صبح ها صدای عجیب در میاده از صدای همیه پرنده ها هم آزار دهندست بعد دیگه زیاد تو خانه آزادش نکردیم ولی تو قفس اتفاقی عجیب افتاده که امروز ما تو قفس مرغ مینا یه تخم مرغ رنگ آبی یکی پیدا کردیم ولی مینای ما هیچ پرنده ای دور و بر آن کلاً نیست . همیه تشخیس های شما را تست کردم نر شد واقاً عجیب نیست .میشه بگید که چرا اینتوریه؟?

    1. خوب حتما ماده است که تخم گذاشته دیگه
      روش های گفته شده برای تشخیص جنسیت قطعی نیستن

  25. سلام وقت بخیر:من جوجه مرغ مینادارم:سه روزه خریدمش:ولی همش احساس میکنم نرنیست:الان که داشتم میخوندم نوشته بودداخل دهان نرسیاه بایدباشه::ولی این دهانش:زرده::ولی هنوزدون خوردن بلدنیست بادست بهش غذامیدم::وخیلی هم شیطونه یسره میپره این طرف اون طرف:نمیدونم الان نرهست یاماده؟نگهش دارم یابرم عوضش کنم؟؟؟

    1. سلام
      اونا همه نسبی هست و ۵۰ درصد قابل اعتماد
      چه فرقی میکنه برات که نر باشه یا ماده ؟

    2. سلام وقتی جوجه باشه نمیشه تشخیص داد بعدشم نرو ماده بودنش برای حرف زدن زیاد مهم نیست

  26. سلام
    ما یک هفته هس مینا گرفتیم خیلی وحشی‌ها ما باید چیکار کنیم

    1. مدتی میگذره تا عادت کنه
      برای مدتی تنهاش بذارید و اتاقش خلوت باشه تا کاملا به محیط عادت کنه
      فقط برای دادن آب و غذا ظرفش رو عوض کنید.

  27. سلام برای تشخیص جنسیت مرغ میناماده ازنر میتوان ازمحل ادرار پرنده به جنسیت ان پی برد

    درمرغ مینای نرانتهای زیردم سفیدمیباشد
    امادرمیناماده انتهای زیردم ماده به رنگ زردمیباشد

    1. سلام من یک عدد جوجه مینا دارم دور چشمش سفیده هم چشم ستاره ایی هس هم کام سیاه سالم و سرحال هستش جسشم معمولیه سر دمشم سفیده بنظر شما اگه باهاش کار کنم سخنگو میشه

      1. باید سنش رو مشخص کنی
        اگه بالاتر از شش ماه سن داشته باشه سخته

  28. سلام من میخوام مینایی بخرم دور چشماش بین زرد و سفید و هم دستیه هم ۱۰ کلمه صحبت میکنه اگه میشه هم سنش و هم نر یا ماده است رو بگین

    1. برای تشخیص سن و جنسیت به پرورش دهنده های معتبر و با سابقه مرغ مینا مراجعه کنید تا حضورا بررسی کنن

  29. میشه بپریم همه میوه ها و سبزی جاتی که مینا میخوره رو بگید و طرز اهلی کردنش رو از دستم غذا میخوره ولی دستمو میکنم داخل گفس میترسه جوجه هم هست و این که چجوری بهش حرف زدن یاد بدم ممنون میشم بگید

  30. سلام بی تابی مینای ماده که سنش از نر بیشتره بخاطر چیه ..خیلی بی تابی میکنه

    1. دلایل مختلفی میتونه داشته باشه که باید بررسی بشه
      ۱- عدم توجه شما
      ۲- عدم توجه مینای نر
      ۳- تمایل به جفت گیری داشتن
      ۴- نداشتن لانه برای تخم گذاری
      ۵- نداشتن اب و غذای کافی
      ۶- بیماری
      و…

  31. سلام، دوالی سه روز است میناروخریدم حالا میبینم ازاین جونورای خیلی ریز وسیاهی توبدنش هست چکارکنم لطفاراهنماییم کنید.

    1. به داروخانه دامپزشکی یا دامپزشک مراجعه کنید تا داروی مناسبی بدن
      احتمالا شپش یا کنه باشه

  32. سلام من مرغ مینا رو ۲ هفته است که خریدم دهانش صورتی و سفید است ولی ۱ هفته ای با من دوست شده از دستم غذا میخوره و چند کلمه از آوازه مرغ عشق هایم یاد گرفته الان نره یا ماده

    1. به احتمال خیلی زیاد نره چون زودتر یاد گرفته و جسوره

  33. سلام مرغ مینای من دهانش صورتی و سفید است که فکر میکنم ماده است ولی من ۱ هفته خریدمش باهام دوست شده نر هست یا ماده

    1. از روی دهان نمیشه دقیق تشخیص داد، باید به یک پرورش دهنده با تجربه مرغ مینا مراجعه کنید تا نر و مادگی رو تشخیص بده

  34. با سلامو خسته نباسید من ۲مرغ مینادارم دور چشمشو تاحالا توجه نکردم من کا گرفتم صاحب قبلیش میگفت دو علا سه ماهش است و بعد میخواستم بدانم دامپزشکی ببرم میتوانند تشخیص بدهند که نر کدام است و ماده کدام مال من یکی از انها بزرگتر از ان یکی و ان کوچک تر است بزرگه نر اس بعد دهان هر دو یک نقطه سیاه دارن اما مرغ مینا بزرگتر در دهانش سیاهی بیشتر است به نضر شما هتما ببرمش دامپزشکی یا اونی که بزرگ تر اس نره

    1. به چند تا پرورش دهنده با تجربه مرغ مینا ببرید اونا بهتر می تونن کمک تون کنن

  35. سلام مینای من یک ماهشه و هنوز با سرنگ اب میخوره ، چقدر باید سرنگو نزدیک به دهنش بگیرم؟
    چون متاسفانه سرنگو زیاد کردم تو دهنش و دور دهنش ضخم شده

    1. باید از سرنگ مخصوص سرلاک استفاده کنید که یک سری نرم داره و دهن پرنده بیچاره رو زخم نخواهد کرد.
      سعی کنید مینا رو به خوردن دان و نوشیدن اب عادت بدید

  36. باسلام به علاقه مندان به پرورش ونگهداری مرغ مینا موارد ذکر شده همونطور که دربالا بارها اشاره شده قطعی نیست برای خودم که ۲۰ساله مینا دارم که اینطور بوده ولی چندنکته که تجربی فهمیدم یکی اینکه معمولا میناهای نر درهنگام ایستادن کشیده تر و راست قامت تر از مینای ماده هستن وهمچنین حسود تر مثلا شما وقتی ۲تا مرغ مینا دارید و باهاشون صحبت میکنید مرغ مینای نر سعی داره بیشتر به شما نزدیک بشه وتوجه شمارو جلب کنه به طوری که اگر به اون یکی دقت کنید این ازناراحتی میره واونو میزنه وهمچنین شادابتر وجست وخیز بیشتری داره

  37. سلام من دنبال مرغ مینای ماده ۲ماهه میگردم شما سراغ دارید بهم بگین از کجا تهیه کنم

  38. سلام من يه مينا گرفتم صاحب قبليش ميگه ۴ ماهه هست ولي دور چشمش زرده، ايا سنش بيشتره دروغ گفته بهم؟

    1. تشخیص از این طریق سخت بهتر که به یک پرورش دهنده و متخصص با تجربه مرغ مینا مراجعه کنید تا سن و جنسیت رو براتون تشخیص بده

  39. با سلام مینای من جدیدن گیج میزنه خودشو میزنه اینو اونر تعادلم نداره چند دقیقه ای بعدش خوب میشه سرگیجه داره انگار چیکارش کنم

    1. احتمال بیماری انگلی یا ویروسی هست
      حتما به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی مناسب رو تجویز کنن

  40. سلام.من یه مرغ مینا دارم ۳سالشه حدودا نمیدونم نره یا ماده یه بار پرنده فروش گفت نره این بار که خواستم براش جفت بخرم گفت مادس و یک مینای نر بهم فروخت.الان یه روزه تو یه قفسن و از هم دوری میکنن و نره مینای منو میزنه البته نره به گفته پرنده فروش ۷الی۸ماهشه.میخواستم بدونم از کجا جنسیتشونو بفهمم و بدونم پرنده فروش راست گفته چون برای جفت گیری میخوام.

    1. بهتر که نکته های گفته شده داخل مقاله رو به خوبی بخونید
      اگر کمک تون نکرد می تونید به یک پرورش دهنده با سابقه مرغ مینا مراجعه کنید و یا دامپزشک متخصص پرنده های زینتی
      تا برای تشخیص جنسیت کمک تون کنه

  41. سلام مرغ مینای من خیلی پرخاشگره و لاغره و یکم باسنش زده بیرون به نظرتون باید چیکار کنم باسنش خوب شه بدون جراهی؟

    1. از جوجگی اینطوری بوده یا تازگیا اینطوری شده
      حتما به دامپزشک مراجعه کن تا عفونت نکرده

  42. مینای من ماده هست
    تقریبا نزدیک سه ماهشه . دونش رو نمیخوره و کمی لاغر شده . آبتنی هم به مقدار لازم میکنه اما بازم لاغره .
    آیا این طبیعی هست ؟
    البته مدتیه براش برنج میریزیم . مرغ مینای قبلیمون خیلی برنج دوست داشت البته بزرگتر بود و نر بود ولی این زیاد اشتیاقی نداره میخوره ولی غذای مورد علاقه ش نیست .
    بعد اینکه موقع هایی که صدا های عجیب و غریبی از خودش در میاره و خودش تمرین میکنه من نمیدونم چه چیزی دوست داره بهش جایزه بدم که بازم تمرین کنه .

    1. ترکیبی از انواع میوه ها و سبزیجات رو بهش بدید ببینید به کدومش علاقه داره
      از پلت مخصوص مرغ مینا استفاده کن
      ترکیبی از چند دانه مختلف بهش بده ببین به کدومش علاقه داره
      دادن فقط یک نوع دانه کار درستی نیست و طبیعیه که مینا لاغر بشه

  43. سلام من یه مینا دارم که دو ماه دستمه آب تنی خیلی دوست داره بعد بهش دونه پلت میدم هر روزم هم بهش میوهای مختلف میدم وقتی میارمش بیرون دور تا دور خونه رو می چرخه بعد یا میره سمت قفس یا خودش میاد باهام بازی میکنه اینجوری خوبه

    1. سلام
      در تغذیشه دقت کن هر چی که اومد نده بهش
      هر میوه ای براش خوب نیست و هر پلتی هم براش خوب نیست
      سایر موارد مشکلی نداره و اوکی هس

  44. سلام من یه جفت مینا دارم لانه گذاشتم داخل قفس کلی برگ سوزنی کاج گذاشتم بردن داخل ولی مدام با هم درگیرن بنظر شما ماده رو جدا کنم بهتره؟ چکار کنم لطفا راهنمایی کنید؟ ممنون

    1. مدتی نر و ماده رو جدا کنید
      هر کدوم باید در یک قفس و رو به روی هم باشن
      به مرور زمان به هم عادت خواهند کرد و می تونید بندازید پیش هم

  45. سلام.وقت بخیر.دوست عزیزم مرغ مینای من طبقه گفته فروشنده ۱ ماهشه.سوالم اینه شکله ظاهری مرغ مینای من خاکستریه تا مشکی.سرش مشکی نیست.کلا هیچ جای بدنش مشکلی نیست بیشتر خاکستری میزنه.بزرگتر بشه سیاه میشه؟؟

    1. اره پر ریزی میکنه و پرهای جدید در میاره که سیاه خواهد بود.

  46. سلام وقت بخیر مینا من پاش اسیب دیده و زخم شده و پاش رو بالا نگه میداره چون درد داره باید چطور درمانش کنم زخمش زود خوب بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام
      چه اسیبی دیده ؟ کف پاش رو بررسی کن ببین زخم داره ؟
      قفس رو چند روز یکبار تمیز میکنی ؟

      1. قفس رو نمیزارم کثیف بشه زود به زود تمیز میکنم براش و زیاد توی قفسش نیست فقط شب ها ،کف پاش هم سالمه فقط روی ساق پاش زخم شده از تیغه فلزی

    2. من دوتا مینا دارم جوجه هستن نر و ماده کنار هم باشن خوبه یا باید جدا کنم که صحبت کنن در آینده
      و خریدنی گفتن دوتا نر نبرید نر و ماده بهتره میخواستم بدونه چگونه بهتره

      1. اگر می خواهید بهش اموزش بدید که حرف بزنه
        حتما باید تنها باشه چون اگه جفت باشن به هم توجه خواهند کرد و مینا به اموزش های شما توجه نخواهد کرد.

  47. سلام .وقتتون بخیر.بنده یک مینا ۱۱ماهه دارم..خیلی کم حرف شده.قبلا خیلی کلمات رو با خودش تکرار میکرد.مثلا وقتی من میگم مینا بدو بیا همراه من تکرار نمیکنه.ساکت میشه.خیلی دوست دارم وقتی بهش میگم سلام اونم سلام کنه.میشه بگین کجای کارم اشتباه است.؟؟؟؟؟و اینکه فقط ظهرا چن کلمه حرف میزنه بعد ساکت میشه تا روز بعد….

        1. اگر همراه با علایمی مانند خواب الودگی ، بی اشتهایی باشه بهتر که به دامپزشک مراجعه کنید، در غیر این صورت میشه گفت که مشکلی نداره

  48. سلام ببخشید یه سوال داشتم
    مرغ میناهم اگه براش اسم انتخاب کنیم صداش بزنیم میاد پیشمون؟
    اگه اره، چجوری اسمشو یادش بدیم؟

    1. باید اینقد اسمش رو تکرار کنید و وقتی که به سمت شما نگاه کرد بهش کمی از غذای مورد علاقه اش رو بدید
      کم کم شرطی میشه و وقتی اسمش رو صدا بزنید میاد سمت تون

  49. سلام مرغ مینا من حدود یک ماه داره هنوز هم از دستم غذا میخوره میخوام بدونم تا چه زمان باید صبر کنم تا مستقل بتونه غذا بخوره

    1. باید اب و غذا رو توی ظرف بریزی تا کم کم به خوردن داخل ظرف عادت کنه
      البته باید کم کم اونو به خوردن غذا داخل ظرف عادت بدید چون اگر به یکباره این کار رو بکنید از گرسنگی خواهد مرد.

      1. غذا و آب داخل ظرف هم براش گذاشتم ولی بازم انقد صبر می کنه تا با دست بهش غذا بدم خودش از ظرف نه آب می خوره نه غذا چطور به ظرف عادتش بدم

        1. وقتی که با سرنگ بهش غذا میدی
          مقداری غذا رو بریز تو حلقش تا بخوره
          بعدش سرنگو اروم ببر سمت ظرف غذا تا غذای داخل ظرف رو هم ببینه
          مقداری غذای داخل ظرف رو به سرنگ بمال و بذار دهنش تا کم کم عادت کنه

      2. واقعا از دانش وراهنمایی و کمکتون سپاس گذارم تاثیر کرد راهنماییاتون 👌👌👌👌

  50. درود بر. شما
    ممنون از مطالب خوبتون ، بنده دو تا مرغ مینای چهل روزه نژادکانادایی چند روز پیش خریدم ، خواستم ببینم با هم بزرگ بشن مشکلی نداره واسه آموزش دادن بهشون ؟ و اینکه اصلا این نژاد توانایی صحبت کردن را داره ؟

    1. بهتر که به صورت جدا و دور از هم بزرگ بشن
      چون اگر کنار هم باشن به هم وابسته میشن و توجهی به شما نخواهند کرد.
      بله امکانش هست باید تمرین کنید باهاش

  51. سلام روز به خیر
    ما یه جوجه مینا داریم خیلی زودتر از سه ساعت گشنه میشه ولی خیلی وقتها هم غذارو میندازه بیرون و اب میخواد ایا عادی هست ؟

    1. چون هوا گرم
      برای خنک کردن بدنش اب زیادی مصرف میکنه
      بهتر که اب خنک در اختیارش بذارید
      حتما از غذاهایی استفاده کنید که اهن و ویتامین c خیلی کمی داره
      اگر می تونید از پلت مخصوص مرغ مینا استفاده کنید که هیچ ضرری برای پرنده نداره

  52. سلام من ی مرغ مینا خریدم
    جوجه اس و ۳ماهشه
    خیلی غذا میخوره ینی هر ۵دقیقه گشنش میشه اب و غذا بش میدم میخوره
    و یکمی هم زیاد مدفوع میکنه خاستم بگم ک گرسنه ایش طبیعیه ؟
    و این ک اهلی اصلا قفسو دوست نداره
    و از لحاظ تغذیه هم خیلی بش میرسم .
    میشه هم بگید از چه سنی حرف میزنه ینی سخنگو میشه؟!
    چون صداش میکنم (مینا)سریع میاد پیشم و به نظرتون ب قفس هم عادتش بدم ؟! چون میگن‌ اگ از الان تو قفس عادتش ندم بعدها برای بیرون اومدن خودشو به قفس میزنه تا بیاد .
    اگ میشه راهنماییم کنید..ممنونم از سایت خوبتون

    1. سلام
      تغذیش چیه ؟
      خودبخود صحبت نمیکنه مرغ مینا ، از همین سن باید باهاش کار کنید ، روزی ۵ بار، هر بار ۱۰ دقیقه ، و فقط یک کلمه تکرار کنید تا اونو تکرار نکرده کلمه ی دیگه ای رو کار نکنید ، جمله نگید بهش و …
      بله درسته ممکنه بعد ها خودشو تو قفس اینور اونور بزنه

      1. غذای مخصوص خودشو ب تجویز پزشک گرفتم
        ک حاوی حشرات و ویتامینه

        1. یعنی غذاش میل ورمه ؟ جز اون چیزی نمدیدی بهش ؟
          میل ورم غذا نیست و بیشتر به صورت تشویقی استفاده میشه ، مینا باید پلت بخوره ، پلت مخصوص خودش ، اون سیرش میکنه

        2. ن این نیست
          الان ک ب دوستم جعبه رو نشون دادم گفت پلت هست
          ک توی جعبه نوشته قابل استفاده برای بلبل و ..

        3. نه اون غذا رو ندید بهش
          جیره غذایی مرغ مینا نباید حاوی اهن و … باشه که این باعث میشه با تمام طیور دیگه فرق کنه
          براش غذایی بگیرید که روش عکس مینا باشه

  53. سلام من یه مرغ مینادارم که حدود۲ماه پیش خریدم وبه قول فروشنده ۲ماهش بودیعنی الان ۴ماهشه…خواستم بدونم که آیامیشه من این پرنده روازقفس توفضای خونه روزی ۲الی سه ساعت آزادبذارم..اگه میشه لطفابرای این کارراهنمایی کنید..البته این رامیدانم که نبایددر وپنجره هاروبازبذارم تانره بیرون..متشکرم ازمطالبتون

    1. سلام
      چرا نشه ، حتما ازاد کن یکم هوا بخوره بیچاره
      اره در و پنجره رو ببند ، بهتره اخر شب ازادش کنی ، وقتی ازاد کردی به هیچ وجه دنبالش نکن ، به هیچ وجه برای گرفتنش پارچه و … ننداز روش ، شب اگه ازار بشه ، کافی همه ی چراغا خاموش بشه ، بعد پرنده بی حرکت میشه ، یه لحظه بگیر و بزارش داخل قفس ، شاید جیغ هم بزنه ولی سریع بزار داخل قفس تموم میشه
      کم کم زمان بیرون بودن رو زیاد کن ولی گرفتن رو اونجوری که گفتن بگیرش و به زور متوسل نشو !

      1. سلام میشه قفس رو بزاریم جلوش تا بره توش یاباید حتما اینجور کنم؟؟

        1. اگه قفس و بزاری حلوش و بره تو که چه بهتر !

        2. سلام من یه مینا خریدم یه روزه بهم عادت کرد دستی خیلی شیطونی میکنه سوت میزنم زود جواب میده میاد سمتم جوجه هست هنوز ولی سقف دهنتشو نگاه کردم چیزی متوجه نشدم

        3. سلام دوست عزیز
          برای تشخیص دقیق باید آزمایش خون گرفته بشه

    2. ببین کاریش نداشته باش میخواد لونه درست کنه اگه میدونی ماده هست میخواد تخم بزاره چوب اینا هم نیاز داره

      1. ممنون که تجربتون رو با ما در میون گذاشتین

  54. سلام من مرغ از کوچکی گرفتم سرش بزرگ بود الان داخل دهنش سیاه ولی جلسه متوسط داره

    1. این موارد قطعی نیستن باید صبر کنید تا کمی بزرگ بشه

  55. سلام
    خواستم بدونم چند راه تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا را برام ذکر کنید ممنون

  56. سلام من یه مرغ نینادارم مه ازجوجگی پیش خودم بوده الانم دوسال ونیم هست که دارمش ولی رنگ دورچشمش کاملا سفیده واصلا تواین مدت رنکش تغییرنکرده وای دوستم یه مینای ۵ماهه داره که دورچشمش کاملا زردپرنگه

    1. سلام
      این مشکلی نداره و برمیگرده به نژاد پرنده
      هر دو هم زیبا هستن
      مطلبی که در مورد سن نوشتیم هم تقریبی هست ، هیچ راه دقیقی برای تشخیص سن پرنده وجود نداره

  57. من نمیدونم مینا که خریدم جوان هست یانه اصلا صحبت هم نمیکنه میشه کمکم کنید

    1. سلام
      توضیحات لازم در مورد سن داخل پست نوشته شده
      دقیق نمیشه تشخیص داد فقط سن بالا یا پایین رو میشه گفت
      صحبت رو هم باید خودتون یاد بدید

      1. سلام من مینا دارم رنگ دور چشمشم رنگ خاکستری هست .چند سال سن داره لطفا بگید؟

        1. سلام دوست عزیز
          من از اینجا به این طریق نمیتونم تشخیص درستی داشته باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس