بهترین نوع چرخش تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی

چرخش تخم های نطفه دار، یکی از اصول مهم جوجه کشی است. در صورتی که تخم ها در درون دستگاه ثابت بمانند، راندمان دستگاه به شدت افت کرده و اکثر تخم ها به جوجه تبدیل نمی شوند. در جوجه کشی طبیعی، پرنده مادر، هر چند ساعت یکبار با نوک خود اقدام به جا به جایی و چرخش تخم ها میکند. این امر در دستگاه های جوجه کشی، بر عهده کاربر و شانه های متحرک است.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان بومی
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

در این پست از چیکن دیوایس، اهمیت چرخش، انواع آن و تفاوت چرخش ۹۰ درجه و ۳۶۰ درجه تخم های نطفه دار آورده شده است.

اهمیت چرخش تخم نطفه دار در دوران جوجه کشی

همانطور که گفته شد، چرخش تخم ها، تاثیر بسیار زیادی در راندمان جوجه کشی دارد. در پروسه جوجه کشی، مواد درون تخم به مرور تبخیر شده و یا جذب نطفه می شوند. از طرفی، چرخش منظم تخم ها باعث جذب کامل زرده و همچنین جلوگیری از چسبیدن غشاء داخلی به پوسته میشود.

اهمیت چرخش تخم نطفه دار در دوران جوجه کشی - چیکن دیوایسدر صورتی که تخم ثابت باشد، زرده تخم به سمت پوسته حرکت کرده و به مروز زمان به آن میچسبد. چسبیدن زرده و نطفه به پوسته، باعث تلف شدن نطفه و جذب ناقص کیسه زرده میشود.

در مواردی این تخم های ثابت تبدیل به جوجه میشوند! اما جوجه بسیار ضعیف بوده و توانایی جذب کامل زرده را ندارد. در ۹۹ در صد موارد این جوجه ها پس از چند ساعت تلف می گردند. پوسته چسبیده شده به بدن این پرنده، در صورت جدا شدن، منجر به جراحت، خونریزی و عفونت بدن پرنده میگردد.

انواع زاویه چرخش تخم و نحوه عملکرد هر کدام

به طور کلی، چرخش تخم در دستگاه های جوجه کشی به سه صورت دستی و چرخش اتوماتیک در زاویه ۳۶۰ درجه و ۹۰ درجه انجام میشود. بسته به شانه های دستگاه، نحوه قرار گرفتن تخم درون شانه و نوع پرنده، زاویه چرخش نیز متفاوت می باشد.

چرخش دستی تخم ها در دستگاه جوجه کشی

در دستگاه های جوجه کشی دستساز نیز، ضروری است تا هر چند ساعت یکبار تخم ها چرخیده شوند. شما باید تخم های نطفه دار درون دستگاه را حداقل هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار بچرخانید. در نظر داشته باشید که هر چه تعداد دفعات چرخش تخم ها بیشتر بشد، راندمان جوجه کشی شما نیز بیشتر خواهد شد.

چرخش دستی تخم ها در دستگاه جوجه کشی - چیکن دیوایسچرخش ۹۰ درجه تخم نطفه دار

در دستگاه های دارای چرخش ۹۰ درجه، تخم های نطفه دار به صورت عمودی درون دستگاه قرار می گیرند. به این صورت که نوک پهن تخم رو به بالا بوده و شانه ها به صورت گهواره ای (۴۵ درجه به سمت چپ و ۴۵ درجه به سمت راست) حرکت میکنند.

در دستگاه های جوجه کشی ایزی باتور ۱ ، ایزی باتور ۲ ، دستگاه های جوجه کشی صنعتی چیکن دیوایس، دستگاه جوجه کشی آرکام و برنسی، چرخش تخم های نطفه دار با زاویه ۹۰ درجه صورت می پذیرد.

چرخش 90 درجه تخم نطفه دار - چیکن دیوایسچرخش ۳۶۰ درجه تخم های نطفه دار

چرخش ۳۶۰ درجه، در شانه های همه کاره و شانه های افقی صورت میپذیرد. در این شانه ها، تخم به صورت خوابیده در دستگاه قرار داده شده و در حالت غلطکی، ۱۸۰ درجه میچرخد. پس از اتمام یک دور، تخم در زاویه ۱۸۰ درجه در جهت عکس حرکت می کند. در این نوع چرخش آرام و همیشگی، زرده به هیچ عنوان به غشای داخلی پوسته نمی چسبد.

در دستگاه های ایزی باتور ۵ و ۶ از چرخش ۳۶۰ درجه و شانه های همه کاره استفاده شده است. مقاله آشنایی با شانه های همه کاره را مطالعه نمایید.

چرخش 360 درجه تخم های نطفه دار - چیکن دیوایستفاوت چرخش ۹۰ درجه با ۳۶۰ درجه در چیست ؟

در برخی از پرندگان مانند غاز، اردک، قوغاز و به طور کلی پرندگان آبزی، بهتر است تا تخم ها در شانه های افقی و در حالت چرخش ۳۶۰ درجه قرار داده شوند. تخم نطفه دار این پرندگان، در دوران جوجه کشی نیاز به آب پاشی داشته و برای این منظور بهتر است تخم ها در حالت خوابیده باشند.

از طرف دیگر، در چرخش ۹۰ درجه، کیسه هوا کاملا به سمت بالا قرار گرفته و از خفه شدن جوجه جلوگیری میکند. از این رو این نوع چرخش نیز تاثیر زیادی در افزایش راندمان جوجه کشی دارد.

به طور کلی، راندمان دستگاه در چرخش ۳۶۰ درجه و چرخش ۹۰ درجه، تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و هر کدام مزایا خود را دارند.

تاثیر سرعت چرخش تخمها در جوجه کشی

سرعت چرخش تخم نطفه دار بسته به نوع پرنده متغیر است. برای تخم های کوچکتر، ضروری است تا تخم ها با سرعت بیشتر چرخیده تا ماده درونی آن به پوست نچسبد. به عنوان مثال در تخم بلدرچین، چرخش تخم در هر ساعت یک دور کامل می باشد، این در حالی است که تخم نطفه دار اردک، در هر ۳ ساعت تنها یک دور می چرخد. دستگاه های جوجه کشی صنعتی چیکن دیوایس، قابلیت تنظیم سرعت چرخش بسته به نوع پرنده را دارند.

جمع بندی

چنانچه تخم نطفه دار در دوران ستر، چرخش منظم و کافی نداشته باشد، جنین به پوسته تخم چسبیده و درصد هچری دستگاه تا میزان بالایی افت میکند. در اکثر مواقع جنین در داخل تخم تلف شده و جوجه های متولد شده نیز، توانایی جذب زرده و خارج شدن از تخم را نخواهند داشت.

در این پست از چیکن دیوایس نحوه چرخش تخم نطفه دار در دستگاه و تفاوت چرخش ۹۰ درجه و ۳۶۰ درجه به طور کامل بررسی شد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام من ده روزه که فقط روزی ۳ بار گردش تخم مرغ را در دستگاه انجام دادم . آیا تخم خراب شده

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره چرخش تخم هر ۴ یا ۶ ساعت باشه و هرچقدر بیشتر بچرخونی راندمان جوجه کشی از تخما هم بیشتر میشه
      ممکنه خراب شده باشن باید نطفه سنجیشون کنی ببینی سالمن یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس