مضرات مصرف گوشت قرمز و فراورده های آن

آشنایی با مضرات مصرف گوشت قرمز و فراورده های آن

شاید تاکنون مطالب زیادی در مورد فواید و خواص گوشت قرمز شنیده باشید و شما را برای مصرف هر چه بیشتر گوشت قرمز ترغیب کرده باشد. ولی باید بدانید که نه تنها گوشت قرمز بلکه هر ماده غذایی دیگری در صورتی که مصرف آن از حد اعتدال بگذرد یا به عبارتی بیش از اندازه مصرف شود، می تواند شما را با مشکلات شدید قلبی، کبدی، روده ای، عروقی و … مواجه سازد. در این مقاله منظور از مضرات مصرف گوشت قرمز مربوط به تمامی گوشت های قرمز اعم از گوشت گاو، گوسفند، گوساله، بز و … می باشد.

جالب است بدانید که گوشت جزو آن دسته از مواد غذایی است که هم ضد سرطان است و هم سرطانزاست! یعنی اگر شما اصلا گوشت (قرمز یا سفید) مصرف نکنید و اصطلاحا گیاهخوار باشید، احتمال بروز سرطان در بافت ها و اندام های بدنی شما بالا خواهد رفت و از طرفی هم اگر بیش از اندازه مصرف کنید، خود گوشت می تواند عوامل سرطانزا را در بدن شما تشدید کند. به عبارتی می توان گفت که اعتدال در مصرف گوشت بهترین گزینه است.

با این تفاسیر بهتر است ابتدا یک توضیح کوتاه در مورد انواع گوشت داشته باشیم.

آیا مصرف گوشت قرمز برای ما مفید است یا مضر ؟

مصرف گوشت قرمز برای ما مفید است یا مضر
مصرف گوشت قرمز برای ما مفید است یا مضر

وقتی صحبت از گوشت قرمز میشود ، منظور گوشت پستانداران می باشد. معمولا در پستانداران گوشت خام به رنگ قرمز است که در میان عام مردم به گوشت قرمز تبدیل شده است.
مصر این ماده غذایی سالیان دراز است که در بین انسان ها رواج پیدا کرده است و از بحث برانگیزترین نمونه ها نیز می باشد.
بسیاری از انسان ها روزانه به مصرف گوشت قرمز می پردازند ولی هستند افراد و کارشناسانی که تاکید ویژه بر سلامت انسان و مضرات گوشت قرمز دارند.
صدمات و مضرات مصرف گوشت قرمز زمانی بیشتر جلوه می کند که ، آمارها نشان از افزایش شدید مصرف این ماده غذایی را می دهند. در ادامه می خواهیم با مدارک و شواهد به بررسی پرسش ” آیا مصرف گوشت قرمز برای ما مفید است یا مضر ؟ ” بپردازیم. این مقاله مسائل اخلاقی و زیست محیطی را حل نمی کند.

امروزه گوشت قرمز آن چیزی نیست که قبلا بوده است

گوشت قرمز در زمان حال
گوشت قرمز در زمان حال

مضرات مصرف گوشت قرمز از گذشته تا امروز : انسان ها قرن ها است که گوشت قرمز را در سبد غذایی خود دارند و سیستم بدن انسان به گونی تکامل یافته است که می تواند از گوشت تغذیه کند.
جمعیت های گذشته قدیمی مانند ماسای ها بسیار بیشتر از میانگین مردم غربی گوشت مصرف می کردند ولی بدن بسیار سالمی نیز داشتند.
با این حال ، گوشت قرمز مصرف شده امروزی بسیار متفاوت از گوشتی قرمز است که در گذشته مصرف میشد. سالیان دور گوشت قرمز از پستاندارانی مانند گاو به دست می آمد که حیوان در چراگاه های طبیعی به صورت طبیعی رشد کرده و تغزیه می کرد ولی امروزه بیشتر گوشت های تولیدی کارخانه ای هستند و تفاوت از این نقطه شروع میشود.
تصویر یک گاو سر زنده در ۵۰۰ سال پیش که بر روی تپه ای پر از گل و گیاه چراء می کند ، بسیار متفاوت است با گاوی که در محیط کارخانه ای به دنیا می آید و با هورمون ها و آنتی بیوتیک ها بزرگ میشود.
امروزه بعضی از محصولات گوشتی پس از کشتار حیوانات بسیار پردازش و دچار تغییر می شوند. آنها ممکن است با نیترات ، مواد نگهدارنده و مواد شیمیایی مختلف نگهداری شوند.

معرفی انواع گوشت

انواع گوشت
انواع گوشت

گوشت فراوری شده : این محصولات معمولا از گاوهای معمولی تولید شده و سپس از طریق روش های مختلف فراوری می شوند. نمونه هایی از محصولات فرآوری سوسیس و گوشت گاو است. نتایج حاصل از یک تحقیق گستره ۱۳ ساله در مورد مصرف گوشت فرآوری شده در بخش های از اروپا نشان می دهد که این محصولات خطر مواجه شدن فرد با بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها را بسیار افزایش می دهند.

نتایج تحقیق وسیعی که در مدت سیزده سال در ده کشور اروپایی انجام شده، نشان می‌دهد گوشتهای فراوری شده مثل کالباس و سوسیس خطر بیماریهای قلبی-عروقی و سرطان را افزایش می‌دهند و با کاهش مصرف این فراورده ها، این خطر به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند .
پژوهشگران به مدت سیزده سال بر روی جمعتی نیم میلیونی در بازه سنی ۳۵ تا ۷۰ سال تحقیق کرده و نیایج پژوهش های خود را در نشزیه “بی ام سی مدیسین” منتشر کرده اند.منبع
گوشت قرمز متعارف : گوشت قرمز متعارف نسبتا فرآوری نشده است ، اما گاوها معمولا از کارخانه ای دارویی می باشند. گوشت قرمز زمانی که خام است به عنوان گوشت قرمز تعریف میشود. این شامل بره ، گوشت گاو ، گوشت خوک و برخی دیگر است.
گوشت سفید : گوشت پرندگان هنگامی که پخته شود به عنوان گوشت سفید تعریف شده است. این شامل گوشت های مانند مرغ و بوقلمون و … می باشد.
خوراک طبیعی ، گوشت ارگانیک : این گوشت از حیواناتی است که به طور طبیعی تغذیه شده و زادآوری شده اند، بدون دارو و هورمون. همچنین در تولید این گوشت هیچ ماده شیمیایی مصنوعی استفاده نمیگردد.

حال که با انواع گوشت های مرسوم آشنا شدید ، باید بدانید که هنگام بررسی سلامت و مضررات گوشت بر انسان تمامی این گوشت ها تاثیر یکسانی ندارند.
بسیاری از مطالعات مربوط به گوشت قرمز ، به ویژه آنهایی که در ایالات متحده انجام می شود، در ابتدا گوشت را از حیوانات پرورش یافته گیاهی که خوراک های خوراکی بر پایه آن خورده اند، بررسی می کنند.

خلاصه

مهم است که بین انواع مختلف گوشت تمایز قائل شوید. به عنوان مثال، گوشت گاو های بزرگ شده به روش طبیعی با خوراک های مبتنی بر دانه ( مکمل ها ) و گوشت آلی متفاوت از مواد کارخانجات و گوشت فرآوری شده می باشد.

هدف ما در این مقاله از چیکن دیوایس مقایسه گوشت قرمز و گوشت سفید با یکدیگر و بیان مضرات مصرف گوشت قرمز و خطرات احتمالی ناشی از مصرف زیاد آنها می باشد. لطفا با ادامه این نوشته همراه باشید.

 

مضرات مصرف گوشت قرمز
مضرات مصرف گوشت قرمز

 

ارزش غذایی گوشت

فواید گوشت : گوشت ها فارغ از اینکه قرمز یا سفید باشند منبع بسیار مهمی از پروتئین هستند و مصرف روزانه ۶۰ الی ۷۰ گرم گوشت نیاز بدن به پروتئین، اهن، فسفر، پتاسیم و انواع ویتامین ها را برطرف می کند. هم چنین گوشت انواع حیوانات و پرندگان با یکدیگر تفاوت زیادی دارند، برخی از گوشت ها مانند گوشت گاو و گوساله حاوی مقادیر زیادی کلسترول بد و چربی می باشد و هنگام مصرف گوشت گاو و گوساله بهتر است قسمت های ماهیچه ای و سردست را انتخاب کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد.

ولی در مقابل گوشت پرندگان دارای مقدار چربی کمتری هستند و البته ناگفته نماند که میزان آهن و پروتئین موجود در آنها نیز با گوشت گاو و گوسفند برابری می کند. در میان پرندگان شترمرغ جزو ماکیانی است که گوشتی قرمز رنگ دارد ولی گوشت او بر خلاف رنگ قرمز خود مقدار چربی و کلسترول خیلی پایینی دارد و مهم از این حاوی آهن و پروتئین بالایی می باشد.

ارزش غذایی گوشت
ارزش غذایی گوشت

 

پس می توان گوشت شترمرغ را از لحاظ کیفیت و تضمین سلامتی در رده گوشت های سالم قرار داد و هر انسانی بخصوص کسانی که چربی خون بالایی دارند، مصرف گوشت شترمرغ را در هفته ای دو بار در وعده غذایی خود قرار دهند.

نوع سوم گوشت مربوط به گوشت ماهیان و آبزیان می شود که علاوه بر اینکه از میزان پروتئین، آهن، فسفر، پتاسیم، منیزیم، روی و ویتامین های بالایی برخوردار است. حاوی امگا ۳ نیز می باشد که جزو کلسترول خوب محسوب می شود و نقش به سزایی در از بین بردن کلسترول بد خون دارد.

در این میان فرآورده های گوشتی مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و… ک از درصد قابل توجهی گوشت قرمز برخوردار است، از مضرات بسیار بالایی برخوردار است زیرا در ساخت این مواد از ترکیبات نیترات به منظور افزایش میزان ماندگاری استفاده می شود که ۱۰۰ درصد سرطانزاست و مصرف روزانه و بیش از حد فرآورده های گوشتی احتمال افزایش سرطان را تا ۶۰ درصد افزایش می دهد.

 

گوشت قرمز بسیار مغذی است

وقتی صحبت از مضرات مصرف گوشت قرمز ، نمی توان از فواید آن نیز چشم پوشی کرد. گوشت قرمز یکی از غذاهای مغذی است که می توانید بخورید.گوشت قرمز با ویتامین ها ، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی دیگری که می توانند تاثیرات عمیقی روی سلامت داشته باشند، اشتباع می شود.

۱۰۰ گرم گوشت گاو خام با ۱۰  درصد چربی شامل :

  • ویتامین B3 (نیاسین): ۲۵٪ از RDA
  • ویتامین B12 (کبالالین): ۳۷٪ از RDA (این ویتامین غیر قابل دسترس از غذاهای گیاهی است).
  • ویتامین B6 (پیریدوکسین): ۱۸٪ از RDA
  • آهن: ۱۲٪ از RDA
  • روی: ۳۲٪ از RDA
  • سلنیوم: ۲۴٪ از RDA
  • مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی دیگر در مقادیر کمتری

RDA میزانی از یک ماده در رژیم غذایی است که می‌تواند نیاز اکثریت مردم (حدود ۹۷ تا ۹۸ درصد انسان‌ها) را تامین کند

 

عوارض مصرف گوشت قرمز
عوارض مصرف گوشت قرمز

 

مضرات مصرف گوشت قرمز چیست؟

همانطور که در مقدمه مقاله نیز ذکر شد، مصرف اصولی و متعادل گوشت نه تنها برای سلامتی شما مفید است بلکه از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و مهم تر از این به نابودی سلول های سرطانی را می انجامد. اما در برخی از موارد فرد علاقه شدیدی به مصرف گوشت قرمز و فراورده های گوشتی داشته و قصد تغییر رژیم را نیز ندارد، مطلقاً چنین فردی پس از مدتی دچار چاقی شدید شده و به تبع آن مشکلات شدید قلبی، عروقی، کبدی، روده ای و نهایتا سرطان گریبانگیر فرد خواهد شد.

بسیاری از مطالعات مشاهده شده نشان می دهد مصرف گوشت قرمز با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه است.سرطان روده بزرگ نوع اصلی سرطان است که گوشت قرمز می تواند منجر به آن شود.

مطالعات دیگر نشان می دهد که این خود گوشت نیست، بلکه ترکیبات مضر است که وقتی گوشت پخته می شود تشکیل می شود که به افزایش خطر کمک می کند.
 
 
مضرات مصرف گوشت قرمز چیست
مضرات مصرف گوشت قرمز چیست

و اما در حالت کلی مضرات مصرف گوشت قرمز شامل موارد زیر می شود :

 

الف – افزایش احتمال ابتلا به سکته قلبی با مصرف مداوم گوشت قرمز :

در گوشت قرمز بخصوص گوشت گاو و گوسفند چربی زیادی یافت می شود و درصد زیادی از این چربی ها را کلسترول بد یا چربی شباع شده تشکیل می دهد که مستقیما باعث گرفتگی رگ های خونی شده و مانع خونرسانی صحیح به اندام های بدن شده و در نتیجه آن با تشدید عملکرد قلب موجب بروز ایست قلبی خواهد شد.

 

ب – تشدید بیماری نقرس در افراد مبتلا :

کسانی که از بیماری نقرس یا درد مفاصل رنج می برند، مصرف گوشت قرمز می تواند این بیماری را در آنها تشدید کند و عامل اصلی این بیماری نیز اسید اوریک می باشد. هنگام مصرف گوشت قرمز پروتئین به بدن می رسد و این پروتئین در داخل معده تجزیه شده و اسید اوریک تولید می کند و این اسید تولید شده در مفاصل پا و یا جاهایی که دچار نقرس شده اند، تبدیل به کریستال های اوریک می شود که عامل اصلی در بیماری نقرس محسوب می شود، پس می توان گفت که نه تنها گوشت قرمز بلکه هر ماده غذای که دارای پروتئین باشد برای بیماران نقرسی اصلا مناسب نیست.

 

ج – افزایش احتمال سرطان روده بزرگ :

در اینکه فراورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس حاوی ترکیبات نیتریتی هستند، هیچ شکی نیست و حتما به این موضوع نیز واقف هستید که مصرف بی رویه این فراورده ها باعث افزایش سطح نیترات بدن می شود و از آنجاییکه سرطانزا بودن ترکیبات نیترات نیز از لحاظ علمی ثابت شده است. پس می توان گفت که مصرف رویه فراورده های گوشتی صد درصد باعث ایجاد سرطان رود بزرگ و بعضا سایر اندام ها خواهد شد.

 

د – افزایش احتمال سرطان پانکراس (لوزالمعده) :

طبق یافته های جدید محققان مصرف بیش از اندازه گوشت و بخصوص فرآورده های گوشتی احتمال بروز این سرطان را تا ۶۰ درصد افزایش می دهد، سرطان پانکراس جزو سرطان های خاموش می باشد که فرد مبتلا تا لحظات نهایی پیشرفت بیماری هیچ احساسی از وجود سرطان پانکراس در بدن خود نخواهد داشت و تنها زمانی متوجه خواهد شد که سرطان بخش اعظمی از اندام های بدنش را در برگرفته است، پس اگر جزو کسانی هستید که علاقه زیادی به مصرف گوشت قرمز دارید این خطر در کمین شماست.

 

ه – احتمال بروز سرطان ریه در صورت کباب کردن گوشت :

نتایج تحقیق دانشمندان علم پزشکی نشان می دهد، هنگام کباب هر گوشتی اعم از قرمز و سفید ماده ای بنام هتروسیکلیک از آن متساعد خواهد شد که در صورت تنفس انسان به شدت برای او مضر بوده و در مداومت در انجام این کار احتمال سرطان در ریه شخص بالا خواهد رفت.

 

با توجه به گفته های فوق در مورد مضرات مصرف گوشت قرمز حتما نسبت به مصرف گوشت قرمز  دلسرد شده اید و اشتیاق خود را نسبت به گذشته از دست داده اید، ولی متوجه باشید که عدم مصرف گوشت نیز می تواند به اندازه مصرف زیاد گوشت زیان آور باشد زیرا در گوشت موادی وجود دارد که حتما باید به بدن برسد و برای سلامتی و طول عمر بسیار مفید است. پس پیشنهاد ما ایجاد تعادل در مصرف گوشت است. هر انسان بالغ روزانه به ۶۰ گرم گوشت نیاز دارد پس چه بهتر است که گوشت مورد نیاز خود را از پرورش بلدرچین یا کبک یا ماهی به دست اورید چرا که هم چربی و کلسترول خیلی خیلی کمتری دارند و هعم سرشار از پروتئین و انواع مواد معدنی و ویتامین ها می باشد.


در پایان دو ویدیو مفید در مورد فوایل گوشت بلدرچین و مضرات گوشت خوک برای شما آماده کرده ایم که برای علاقه مندان می تواند بسیار مفید باشد.

[row]

[column width=”50%”]

فواید گوشت بلدرچین

دانلود مستقیم ویدیو

[/column]

[column width=”50%”]

مضرات گوشت خوک

دانلود مستقیم ویدیو

[/column]

[/row]

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس