چرا بدنه PVC برای دستگاه جوجه کشی مناسب تر است؟

بررسی بدنه PVC دستگاه جوجه کشی | مزایا و مضرات استفاده از پی وی سی در دستگاه جوجه کشی

استفاده از بدنه PVC برای دستگاه جوجه کشی یک مزیت به حساب می آید. امروز سعی خواهیم کرد تا شما را با انواع بدنه های به کار رفته در دستگاه های جوجه کشی آشنا سازیم و معایب و مزایای هر یک را بررسی نموده و در نهایت علت برتری بدنه PVC را نسبت به سایر بدنه ها، خدمتتان توضیح خواهیم داد.

بدنه PVC برای دستگاه جوجه کشی
بدنه PVC برای دستگاه جوجه کشی

 

بدنه یک دستگاه جوجه کشی نقش یک محافظ و چارچوب را ایفا می کند که از دستگاه جوجه کشی و محتویات درون آن در برابر سرما ، گرما، ضربه و… محافظت می نماید. به همین دلیل در ساخت دستگاه جوجه کشی ، انتخاب بدنه مناسب بسیار حائز اهمین است. بنابراین بدنه دستگاه جوجه کشی نیز به اندازه سایر قطعات آن حائز اهمیت می باشد. علاوه بر آن یک بدنه خوب باعث افزایش طول عمر و کارایی دستگاه می شود.

بدنه ای بتواند از ورود و خروج دما و رطوبت به داخل و خارج دستگاه جلوگیری نماید به نوعی به سیستم های تامین دما و رطوبت نیز کمک کرده و مانع از تحت فشار قرار گرفتن آنها و در نتیجه مصرف بالای انرژی می شود. در حالی که اگر بدنه یک دستگاه جوجه کشی از فلز باشد دما و رطوبت تامین شده توسط دستگاه به راحتی از آن خارج شده و یا طی جریان میعان این رطوبت تبدیل به آب شده و در انتهای دستگاه ته نشین می شود.

اگر گشت و گذاری در فروشگاه های اینترنتی داشته باشید متوجه خواهید شد که عمدتا دستگاه های جوجه کشی را از سه نوع بدنه می سازند :

  1. بدنه ABS
  2. بدنه گالوانیزه
  3. بدنه PVC

پیشنهاد من به عنوان کارشناس استفاده از بدنه PVC برای دستگاه جوجه کشی می باشد. در ادامه به معایت و مزایای نمونه های دیگر می پردازیم.

۱- بدنه ABS در ساخت دستگاه جوجه کشی

استفاده از ABS در ساخت دستگاه جوجه کشی
استفاده از ABS در ساخت دستگاه جوجه کشی

ABS یک نوع ماده پلیمری محکم و با قابلیت کشسانی می باشد که نیروی وارده را تا حد زیادی خنثی می نماید، همین طور به دلیل قابلیت کششی که دارد شکستن آن خیلی سخت اتفاق می افتد.
این بدنه که در اکثر دستگاه های جوجه کشی خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، در برابر ضربه بسیار محکم بوده و همین عامل باعث خانگی شدن دستگاه می شود، از همه مهم تر اینکه عایق خوبی در برابر دما و رطوبت می باشد و به دلیل اینکه از جنس پلیمری می باشد مانع از رشد باکتری ها و قارچ ها در قسمت داخلی دستگاه می شود.

از همه مهم تر اینکه بسیار سبک بوده و جا به جایی دستگاه را بسیار راحت می کند. در حال حاضر دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری و کاکس ماشین از این بدنه ها در دستگاه های خود بهره می برند.

نمونه محصولات که در بدنه خود از ABS بهره می برند :

۲-استفاده از بدنه گالوانیزه در ساخت ماشین جوجه کشی

بدنه برخی از دستگاه های جوجه کشی از فلز گالوانیزه ساخته می شود، این فلز از جنس آهن می باشد که با یک لایه از فلز روی (Zn) پوشیده شده است. همانطور که می دانید آهن قابلیت اکسید شدن بسیار بالایی دارد یعنی به راحتی در کمترین زمان با اکسیژن موجود در هوا واکنش نشان داده و خاصیت و مقاومت خود را از دست می دهد. برای جلوگیری از این کار ورق های آهن را با یک لایه نازک از روی می پوشانند تا از زنگ زدگی آهن جلوگیری شود.

استفاده از گالوانیزه در ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی
استفاده از گالوانیزه در ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی

از معایب این فلز ها در ساخت دستگاه های جوجه کشی این است که پس از مدتی عنصر روی موجود در سطح ورق گالوانیزه در اثر رطوبت از بین رفته و آهن زیرین نمایان می شود. آهن نیز به دلیل استعداد بسیار بالایی که در اکسید شدن با محیط های مرطوب را دارد، پس از مدتی داخل دستگاه را آلوده به اکسید آهن می کند که کاملا برای جوجه کشی مضر است.

از دیگر معایب ورق گالوانیزه قابلیت انتقال سریع دما می باشد، در حالت کلی نه تنها ورق گالوانیزه بلکه هر فلز دیگری به دلیل رسانایی بالایی که دارند دما را سریعا منتقل می کنند، در حالی که مواد پلیمری و پلاستیکی اینطور نیستند و نسبت به فلز از مقاومت بالایی در برابر انتقال گرما برخوردار هستند.

بنابراین می توان گفت که اگر بدنه دستگاه جوجه کشی از ورق گالوانیزه ساخته شود، دستگاه برای تامین دمای مورد نیاز تخم ها انرژی و برق زیادی را مصرف خواهد نمود و با توجه به اینکه بدنه دستگاه نیز از ورق گالوانیزه ساخته شده، پس ۹۰ درصد گرمای تولید شده توط دستگاه به بیرون انتقال داده خواهد شد و عملا دستگاه هیچ کارایی هم نخواهد داشت.

برخی از تولید کنندگان برای جلوگیری از این هدر رفت دما، از دو لایه ورق گالوانیزه کنار هم به منظور دو جداره کردن بدنه دستگاه استفاده می کنند و در میان آنها یک لایه فوم یا یونولیت قرار می دهند. به واسطه این روش تا حد زیادی از هدرروی گرما گرفته می شود، ولی غافل از اینکه فوم و یونولیت مکان بسیار مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ می باشد، این قارچ ها آنقدر رشد خواهد کرد تا از درز های کناری به داخل دستگاه راه یافته و بدین صورت تخم ها را آلوده به بیماری نماید.

آخرین عیبی که می توان به بدنه گالوانیزه وارد نمود اینست که هنگام استفاده از ورق های گالوانیزه دستگاه بسیار سنگین شده و امکان حمل و جا به جایی آن را مشکل ساز می نماید. برای حل این مشکل و تمامی مشکلات بالا بدنه PVC وارد بازار شد.

۳- بدنه PVC در ساخت تجهیزات جوجه کشی

همان طور که پیشتر گفتیم بدنه PVC برای دستگاه جوجه کشی انتخاب شایسته ای می باشد. اکثر تولید کنندگان خارجی برای جلب بیشتر رضایت مشتریان و افزایش کارایی دستگاه ها اقدام به تولید دستکاه های جوجه کشی با بدنه PVC نموده اند. بدنه PVC بر خلاف بدنه های گالوانیزه دما را انتقال نمی دهند، وزن سبکی دارند و بسیار محکم تر هستند.

 

استفاده از PVC در ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی
استفاده از PVC در ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی

PVC خلاصه شده کلمه پلی وینیل کلراید می باشد که یک ماده پلیمری محکم و بسیار پر کاربرد می باشد. امروزه در اکثر لوازم، در ساختمان سازی و در لوله و اتصالات از PVC استفاده می شود. این ماده بسیار پر کاربرد به دلیل وزن سبک و خاصیت با دوامی که دارد به صنعت جوجه کشی نیز راه یافته است.

در دستگاه های جوجه کشی از ورق های PVC دو جداره استفاده می شود که در بین این دو لایه، هوا وجود دارد. وجود هوا مانع از تبادل دمای محیط بیرون با دمای داخل دستگاه می شود. و بدین ترتیب از مصرف زیاد انرژی جلوگیری می کند چون دمای تولید شده توسط المنت ها تا مدت زیادی درون دستگاه حفظ می شود و نیازی به روشن ماندن طولانی مدت المنت ها نیست. بدین ترتیب هم در مصرف انرژی صرفه جویی می شود و هم عمر قطعات افزایش می یابد.

دومین مزیت بدنه های PVC وزن سبک آن می باشد که دستگاه را برای حمل و جا به جایی راحت تر می سازد. مزیت بعدی بدنه های PVC در حفظ رطوبت کل دستگاه در یک سطح می باشد و هم چنین از رشد باکتری ها در درون دستگاه جلوگیری می شود.

در حال حاضر تولید کنندگانی مانند گروه صنعتی اسکندری و سری صنعتی دستگاه جوجه کشی آرکام از این بدنه ها در ساخت دستگاه های جوجه کشی خود استفاده می کنند.

 ملخص کلام :

در این مقاله سعی شد تا مزایای بدنه های PVC و معایب بدنه های گالوانیزه خدمت تان عرض شود. تا برای خرید دستگاه مورد نظر خود آگاهانه تر قدم بر دارید.اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در این موضوع هستید پیشنهاد میکنیم مطلب تخصصی بدنه دستگاه جوجه کشی را مطالعه نمایید.

در انتها توجه شما را به ویدیو چند هک و استفاده جالب از PVC در زندگی روزمره جلب میکنیم. ( زبان ویدیو انگلیسی )

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. تا چند تایی دارید و حجم دستگاه وزن دستگاه و قیمت دستگاه چند است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋