آموزش ساخت قفس مرغ تخمگذار | نحوه ساخت قفس مکانیزه و ساده

آموزش نحوه ساخت قفس های ساده و مکانیزه مرغ های تخم گذار 

اگر پرورش دهنده مرغ تخم گذار هستید، قطعا به یک قفس تخم گذاری برای آنها نیاز دارید تا ضمن افزایش میزان تخمگذاری ، مانع از کثیف شدن و آسیب تخم های تولید شده نیز شوید. معمولا در سالن های پرورشی بزرگ و صنعتی از قفس های مکانیزه مرغ تخم گذار استفاده می شود. اما اگر قصد پرورش مرغ های تخم گذار در سطح خانگی و کوچک را دارید، در این نوشته از چیکن دیوایس به شما کمک خواهیم کرد تا با نحوه ساخت قفس تخم گذاری مرغ آشنا شوید. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» دارای قابلیت انتخاب پرنده
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

انواع قفس مناسب برای مرغ های تخم گذار 

معمولا قفس های مرغ به دو صورت ساده و مکانیزه ساخته می شود. در قفس های ساده ، مرغ ها به صورت گله ای زندگی می کنند و در صورت نیاز به لانه های تخمگذاری پناه برده و اقدام به گذاشتن تخم می کنند، مرغ ها در این لانه امکان حرکت و آزادی بیشتری دارند و به زندگی طبیعی نزدیک تر هستند. 

اما در لانه های مکانیزه ، مرغ ها در قفس های محدودی پرورش داده می شوند که تنها قادر به خوردن آب و دان و تخم گذاری هستند و قادر به خارج شدن از داخل قفسی و گشت و گذار نیستند. حتما تا حالا نمونه های زیادی از قفس های مکانیزه را در مرغداری ها و سالن های پرورش طیور تخمگذار مشاهده کرده اید. 

آموزش ساخت قفس تخم گذاری ساده 

نحوه ساخت این قفس به محل پرورش مرغ و خروس های شما بستگی دارد، اگر آنها در یک فضای بسته مانند اتاق و انباری پرورش می دهید، کافیست مکان های مخصوصی را برای تخم گذاری مرغ ها در نظر بگیرید که به دور از سالن اصلی پرورش باشد.

در واقع قفس های تخم گذاری مرغ ها در مکانی ساکت، گرم و دارای نور کم است که خروس ها و اجازه ورود به آن را ندارند و مرغ ها در زمان های نیاز به آنها مراجعه کرده و اقدام به تخم گذاری خواهند کرد. برای ساخت این قفس ها می توانید از یک چارچوب چوبی استفاده کنید و یا از سطل و دبه های برش داده شده جهت ساخت لانه استفاده خواهید کرد. برای نرم و دلپذیر شدن لانه ، حتما مقداری پوشال نرم و یا خاک اره را در داخل لانه بریزید. 

در تصاویر زیر نمونه هایی از لانه های ساده برای مرغ های تخم گذار را خواهید دید. 

آموزش ساخت قفس تخم گذاری ساده - چیکن دیوایساما اگر فاقد مکان سرپوشیده هستید و مرغ و خروس ها را آزادانه در حیاط و چمنزار رها می کنید، طبیعتا باید مکان امنی را برای مرغ ها فراهم آورید تا با خیالی آسوده و بدون هر گونه استرس به آن پناه برده و تخم گذاری کنند. در صورتی که مرغ ها لانه مناسبی نداشته باند با تخم گذاری آنها در گوشه و کنار حیاط مواجه خواهید شد، حتی تخم های آنها را در مکان هایی تاریک و دور از یهایو خواهید دید و این بدان معناست که مرغ ها برای تخم گذاری به یک مکان آرام و بدون استرس و البته گرم نیاز دارند. در مقاله ساخت لانه مرغ محلی به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

در زیر چند نمونه از قفس های ساده مرغ ها را می بینید که در حیاط بنا شده اند. 

چند نمونه از قفس های ساده مرغ - چیکن دیوایسدر واقع این قفس ها به صورت سرپوشیده هستند که هم پناهگاهی برای مرغ و خروس ها در برابر سرما و گرما باشد و هم جان آنها را از شر حیواناتی مانند سگ و روباه و گربه نجات دهد. در داخل قفس ، لانه های تخم گذاری مرغ ها قرار دارند که همانند نمونه های بالا امکان ساخت آنها از چوب و پلاستیک وجود دارد. 

برای ساخت این لانه های ساده نیاز به تعدادی چوب و تخته ، میخ، توری فلزی و پلاستیک دارید. کافیست طرح مناسبی را انتخاب کنید و اقدام به ساخت لانه آنها بکنید. در حالت کلی در ساخت لانه تخم گذاری مرغ باید موارد زیر را فراهم کنید :

۱- فضای کوچک محصور شده برای هواخوری

۲- دانخوری 

۳- آبخوری 

۴- فضای سرپوشیده برای مواقع بارندگی یا تغییرات آب و هوایی 

۵- لانه مناسب برای تخم گذاری که در داخل فضای سرپوشیده قرار دارد. 

آموزش ساخت قفس تخم گذاری مکانیزه 

پرطرفدارترین قفسی که برای مرغ ها وجود دارد، مدل مکانیزه آن است. این قفس ها فقط برای مرغ هایی که تخم خوراکی تولید می کنند مناسب است، چرا که امکان جفت گیری مرغ و خروس ها در قفس و تولید تخم های نطفه دار وجود ندارد. 

آموزش ساخت قفس تخم گذاری مکانیزه - چیکن دیوایسپس اگر هدف شما تولید و فروش تخم های خوراکی است، این قفس در افزایش درآمد شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود. چون که مانع از شکسته شدن و کثیف شدن تخم ها خواهد شد و همه مرغ ها به یک اندازه از آب و دان بهره مند می شوند، بنابراین هیچ استرسی به آنها وارد نخواهد شد و هیچ خطری نیز از طرف محیط آنها را تهدید نخواهد کرد. 

با قرار دادن این قفس ها در محیط های سرپوشیده و فراهم کردن شرایط محیطی مساعد، میزان تخم گذاری آنها را تا حد زیادی می توان افزایش داد. 

قسمت های تشکیل دهنده قفس مکانیزه مرغ

۱- دانخوری 

۲- آبخوری نیپل

۳- سینی جمع آوری تخم 

۴- سینی تجمع فضولات

۵- چارچوب کلی با توری محافظ

ملزومات لازم برای ساخت قفس مکانیزه مرغ 

با وسایل ساده ای می توان این قفس را ساخت که به این موارد می توان اشاره کرد :

۱- لوله پلیکا برای ساخت دانخوری 

۲- لوله pvc برای لوله کشی آب 

۳- آبخوری های نیپل

۴- پروفیل های گالوانیزه و یا تخته های چوب 

۵- توری فلزی استیل

۶- توری پلاستیکی نرم 

۷- ورق های گالوانیزه و یا صفحات چوبی 

مراحل ساخت قفس تخم گذاری مکانیزه 

در ادامه به صورت مرحله به مرحله نحوه ساخت قفس مکانیزه مرغ آموزش داده خواهد شد:

۱- مرحله اول ؛ ساخت چهارچوب کلی

معمولا قفس های مکانیزه مرغ به صورت چند طبقه ساخته می شوند. تا در یک فضای کوچک امکان پرورش تعداد زیاد مرغ تخم گذار وجود داشته باشد و این یکی از مزایای قفس های چند طبقه مکانیزه است. 

بنابراین در ساخت این قفس باید به چند طبقه بودن آن توجه کنید. معمولا ارتفاع هر طبقه بین ۷۰ الی ۸۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود، بنابراین اگر می خواهید قفس آنها را به صورت ۳ طبقه بسازید، باید ارتفاع کلی قفس را بین ۲ الی ۲ و نیم متر در نظر بگیرید. 

عرض قفس بین ۶۰ الی ۷۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود تا مرغ ها به راحتی امکان چرخش و حرکت داخل قفس را داشته باشند. هم چنین طول قفس به اندازه سالن شما بستگی دارد، یعنی اگر سالن بزرگی دارید، می توانید طول قفس را در اندازه های ۳ الی ۵ متری نیز بسازید، ولی در صورت کوچک بودن سالن باید طول قفس را نیز کوتاه در نظر بگیرید. 

جنس چارچوب قفس بستگی به بودجه شما دارد، از لوله های گالوانیزه و یا تخته های چوبی می توانید استفاده کنید، البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که تخته های چوبی طول عمر کمتری نسبت به ورق های گالوانیزه دارند، اما ارزان هستند. 

در تصویر زیر نمونه ایی از چارچوب کلی قفس جمع آوری تخم را مشاهده می کنید. 

مرحله اول ؛ ساخت چهارچوب کلی - چیکن دیوایس - چیکن دیوایس۲- مرحله دوم ؛ نصب سینی تخم ریز

در قفس های مکانیزه مرغ ، توری زیرین مرغ ها به صورت شیب دار ساخته می شود تا تخم تولید شده به سرعت به سینی تخم ریز انتقال داده شود و از دسترس مرغ ها خارج شود. برای این کار باید در دو طرف قفس ، دو عدد میله را به صورت شیب دار نصب کرده که تا قسمت بیرونی ادامه داشته باشد.

بر روی دو میله ، توری های پلاستیکی را نصب خواهید کرد که در واقع هم نقش کف قفس را ایفا می کند و هم تخم ها را به قسمت جمع آوری تخم انتقال خواهد داد. شیب توری ها نباید به حدی زیادی باشد که مرغ ها توانایی ایستادن بر روی آن را نداشته باشند. 

بهتر است از توری های پلاستیکی نرم و محکم استفاده کنید تا کف پای مرغ ها دچار زخم نشود، این معضل سبب عفونت پای مرغ ها و تلف شدن آنها خواهد شد. 

قسمت های کناری و انتهایی محل جمع آوری تخم ها باید دارای توری باشد تا از افتادن تخم ها جلوگیری کند. در تصویر زیر نمونه ایی از توری زیر مرغ ها و سینی جمع آوری تخم ها را مشاهده می کنید. 

نصب سینی تخم ریز - چیکن دیوایس۳- مرحله سوم ؛ ساخت سینی جمع آوری فضولات 

این سینی باید دقیقا در زیر توری پلاستیکی قرار بگیرد و در واقع فضولات مرغ ها را جمع خواهد کرد. این سینی باید حالت ریلی داشته باشد تا امکان خارج کردن و نظافت آن وجود داشته باشد. 

صفحه جمع آوری فضولات می تواند از جنس ورق های گالوانیزه و یا صفحه های چوبی باشد. این صفحه باید کاملا افقی باشد و حتی کمی لبه نیز داشته باشد تا از افتادن فضولات در غذای مرغ های زیرین جلوگیری شود. 

۴- مرحله چهارم ؛ نصب دانخوری 

دانخوری را از لوله پلیکا خواهید ساخت. به این صورت که لوله را نصف کرده و لبه های آن را کاملا کند کنید تا مرغ ها حین خوردن دان زخمی نشوند. سر و ته لوله را با استفاده از چسب و پلاستیک ببندید تا مواد داخل آن به بیرون نریزد. 

لوله پلیکای آماده را در قسمت جلویی قفسنصب کنید، دقیقا در بالای سینی جمع آوری تخم باید باشد. با استفاده از پیج و یا سیم مسی یا آلومینیومی می توانید لوله پلیکا را به قفس بچسبانید. در تصویر زیر نمونه ای از دانخوری قفس مکانیزه مرغ را مشاهده می کنید. 

نصب دانخوری - چیکن دیوایس۵- مرحله پنجم ؛ نصب توری محافظ 

جهت جلوگیری از خروج مرغ ها از قفس ، لازم به نصب توری فلزی در دیواره های قفس می باشد. بهتر است از توری استیل استفاده کنید چون از دوام و مقاومت بالایی برخوردار است و هیچ گونه بیماری نیز برای پرنده ها ایجاد نمی کند. 

توری ها باید در چهار گوشه و سقف قفس نصب شود تا امکان خروج مرغ ها وجود نداشته باشد، اما برای اینکه به راحتی بتوانند  به دان دسترسی داشته باشند باید قسمت جلویی آن را کمی باز بگذارید، هم چنین چندین درب توری نیز در نظر بگیرید تا بتوانید مرغ ها را وارد قفس کنید و یا پرنده های بیمار از قفس بیرون بیاورید. تصویر زیر به درک بهتر مطلب کمک می کند :

نصب توری محافظ - چیکن دیوایس۶- مرحله ششم ؛ نصب دانخوری 

پس از نصب توری ، لازم است که لوله های آب و هم چنین آبخوری های نیپل را وارد قفس کنید. آبخوری ها باید طوری نصب شوند که مرغ ها بدون خم کردن و یا دراز کردن گردن خود به آب دسترسی داشته باشند، هم چنین مکان قرارگیری آن باید به گونه ای باشد که مانع دان خوردن مرغ ها نشود. 

معمولا در بالای قفس ، یک عدد مخزن آب قرار داده می شود و لوله های آب نیز به این مخزن متصل هستند. پس از نصب لوله ها و آبخوری های هر سه طبقه ، در نهایت لوله ها را به مخزن بالایی وصل می کنید که با استفاده از یک شیر آب قابل باز و بست خواهد بود.

تصاویر زیر نمونه هایی از آبخوری های نیپل مربوط به قفس های مکانیزه هستند که به مخزن آب متصل شده اند.

نصب دانخوری - چیکن دیوایسنتیجه کلی

در این نوشته به نمونه های مختلف قفس های مرغ تخمگذار اشاره شد که به دو نمونه ساده و مکانیزه دسته بندی می شوند. همچنین نحوه ساخت آنها نیز به زبانی ساده و روان بیان شد. این قفس ها با ابزارهایی ساده و ارزان قابل ساخت می باشند. در صورت وجود هرگونه سوال از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در ارتباط باشید. 

جهت نگهداری مرغ در خانه و یا سالن می توانید از قفس های اشاره شده فوق استفاده کنید، هم چنین در مقاله ساخت دستگاه جوجه کشی به صورت کامل به نحوه ساخت یک دستگاه جوجه کشی در خانه پرداخته شده که از آن برای تولید جوجه های یک روزه و پرورش آنها می توانید استفاده کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

    1. سلام حمیده
      این می تونه ناشی از بیماری نیوکاسل باشه
      که باید تو هفته های اول واکسینه شون کنی

  1. سلام جهت خرید مرغ تخم گذار جهت سالن پرورش ازکجا باید خریدکنم

    1. سلام دوست عزیز
      باید از پرورش دهنده ها و یا فروشنده های معتبر سوال کنی

  2. سلام جوجه من از ارتفاع افتاده و می لنگه .. بعد از چند روز غذاش کم شده و جیغ می کشه .. لطفا بگید چکار کنم

    1. هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید تا پاش رو اتل بندی کنه
      احتمال شکستگی و یا در رفتگی پا هست

  3. سلام آیا طریقه ساخت قفس مرغ تخگذار که توضیح دادین به صورت تصویری و فیلم موجود هست یا دارین

    1. معمولا چند قطره رو در اب اشامیدنی پرنده میریزن
      اما مقدار دقیقش رو حتما از دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس