کبوتر نژاد جاکوبین (Jacobin Pigeon)

معرفی کبوتر نژاد جاکوبین (Jacobin Pigeon)

معرفی کبوتر نژاد جاکوبین یا همان (Jacobin Pigeon) . کبوتر شامپیون اصالتا یک پرنده آسیایی و جزو پرندگان اهلی و زینتی می باشد و از قیمت بالایی برخوردار است. دلیل این قیمت بالا وجود پرهای هودی مانند در قسمت سر و گردن او می باشد که سر پرنده در میان پر ها کاملا پوشانده شده است. این کبوتر نیز همانند سایر کبوتر های زینتی مانند کبوتر چیندار شرقی، کبوتر جاینت رانت و … از فرزندان کبوتر چاهی می باشد که از طریق اصلاح نژادی و دستکاری ژنتیکی این چنین زیبا شده است.

کبوتر نژاد جاکوبین
کبوتر نژاد جاکوبین

این کبوتر به نام های کبوتر یعقوبی، کبوتر شامپیون، کبوتر یالدار و کبوتر ژاکوبین نیز معروف است. در زبان اِبِری به حضرت یعقوب جاکوب می گویند و در واقع کبوتر جاکوبین همان کبوتر یعقوبی می باشد که در زبان فارسی به اشتباه کبوتر شامپیون نام گذاری شده است. این کبوتر به دلیل پر هایی که در دو طرف سر خود دارد قادر به دیدن اطراف نیست و به همین جهت تمایل کمتری برای پرواز از خود نشان می دهد و باعث ایجاد ترس و دلهره در پرنده شده است که با کوچکترین سر و صدا دچار استرس می شوند.
هم چنین به دلیل وجود پر های زیاد در ناحیه اطراف گردن و مقعد پرنده جفت گیری آنها با مشکل مواجه می شود بنابراین پرورش دهندگان هنگام فرا رسیدن فصل جفت گیری پر های انها را کوتاه نموده تا به راحتی جفت گیری نموده و در نهایت تخم های نطفه دار تحویل پرورش دهنده بدهند. این کبوتر ها آنچنان علاقه ای به خوابیدن روی تخم ها ندارند، بنابراین اکثر پرورش دهندگان از دستگاه جوجه کشی برای جوجه آوری از تخم های آنها استفاده می کنند.

دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» مناسب برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار کبوترهای گران قیمت
» دارای توانایی جوجه کشی با راندمان ۹۹ درصد
» بهره گیری از حسگر های دما و رطوبت ساخت سوئیس
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

خصوصیات ظاهری کبوتر نژاد جاکوبین

مسلما اولین مشخصه ظاهری کبوتر یعقوبی همان پرهای دایره ای مانند است که اطراف سر کبوتر را احاطه نموده اند. این پر ها علیرغم اینکه زیبایی خاصی به پرنده داده ولی وجود این پر ها باعث شده تا پرنده نتواند به خوبی اطراف خود را ببیند، به طوریکه اگر از کنار به پرنده نگاه کنید فقط پرهای دایره ای یا بشقابی شکل را در اطراف سر او خواهید دید به همین جهت اکثر پرورش دهندگان برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی آنها را کوتاه نموده و در حد استانداردی حفظ می نمایند.
آنها دارای الگوی رنگی متفاوتی در بدن خود هستند، برخی کاملا سفید، برخی آبی، برخی سفید دم سیاه یا سیاه دم سفید و برخی نیز دارای پرهای قهوه ای و سفید در بدن خود هستند و بستگی به نوع رگه هایی که با هم جفت گیری می کنند ممکن است پرنده ای با رنگهای متفاوت متولد شود.

ویدیوی در سایت یوتیوب از این نوع کبوتر انواع مختلف این کبوتر ها را در زنگ های مختلف نشان می دهد.

تغذیه کبوتر نژاد جاکوبین یا جاکوبین

همانند سایر کبوتر ها می توانید از گندم، دانه ارزن، بذر سبزیجات، بذر جارو و … کبوترتان را سیر کنید، مساله مهمی که در بحث تغذیه باید مد نظر قرار دهید توجه به رزیم غذایی پرنده می باشد. دانه هایی مانند ارزن و افتابگردان دارای چربی زیادی هستند و به مرور زمان می تواند کبوتر شما را چاق کند و سلامتی او را به خطر بیندازد، استفاده از پلت ها نیز باید به صورت اصولی انجام گیرد تا پرنده شما چاق نشود.
بنابراین به منظور داشتن پرنده ای سالم و سرحال باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل را برای او در نظر بگیرید. همیشه ترکیبات مختلفی از انواع سبزیجات و میوه ها را در اختیار او قرار دهید. هفتگی چند بار ترکیب مختلفی از انواع میوه ها را به او بدهید هم چنین پلت باید به عنوان غذای او پرنده قرار بگیرد.
نان خیس شده و مانده برنج نیز می تواند منبع غذایی خوبی برای آنها باشد. ممکن است در بین غذای آنها دانه های سختی همچون دانه ارزن، دانه کتان و … وجود داشته باشد،آنها برای هضم و شکستن این دانه ها در سنگدان خود نیاز به شن و ماسه دارند بنابراین بهتر است کف قفس را از شن و ماسه ریز بپوشانید تا در مواقع نیاز از آن تغذیه کنند.

بیماری های کبوتر یعقوبی ( کبوتر نژاد جاکوبین )

این کبوتر ها در برابر بیماری مقاوم هستند و در صورتی که بهداشت را در محیط پرورش آنها رعایت کنید تا سال های سال نباید انتظار بیماری را برای آنها داشت. ولی اگر دمای محیط آنها به صورت ناگهانی عوض شود یا بهداشت محیط انها رعایت نشود و پرندگان وحشی یا موجودات و حشرات موذی مانند موش و مگس و … با آنها هم غذا شوند انتظار بیماری انفولانزا، نیوکاسل، کوکسیدیوز و … را باید داشت.
بنابراین برای پیش گیری از بیماری های مختلف محیط انها را تمیز نگه دارید، همیشه آب و غذای سالم و تمیز در اختیار آنها قرار دهید، ظرف آب و غذای آنها را روزانه بشورید، کف قفس را پیوسته تمیز نگه دارید و مکان انها طوری باشد تا از ورود حشرات و موجودات بیماری زا جلوگیری شود و برای جلوگیری از وارد امدن شُک دمایی آنها را در محیط سر بسته قرار دهید و سعی کنید دمای محیط را در حد نرمال مثلا بین ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتی گراد نگه دارید.

سایر نژاد های کبوتر :

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋