اطلاعات جامع در مورد کبوتر یا کفتر و ۵ حقیقت ناگفته در مورد کبوترها

نگاه نزدیک به کبوتر یا کفتر از گذشته تا به امروز

کبوتر و کبوتر بازی یعنی عشق ، عشق یک انسان به نگهداری حیوانی که شاید درد سرهای بسیاری داشته باشد. از شکایت های همسایگان تا هزینه بالای ارزن ، از شب بیداری و بیماری ها تا تلف شدن یکی از بهتری های دسته ، ولی نگهداری از آن و رسیدن به آن از همه چیز لذت بخش تر است.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از کبوتر
» دارای شانه جوجه کشی همه کاره
» جلوگیری از وارد شدن شوک دمایی و رطوبتی به تخم ها
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

نگهداری و پرورش کبوتر تاریخچه طولانی در فرهنگ کشورها و اللخصوص در کشور ما دارد. افراد بسیاری در جهان وجود دارند که سالیان متمادی زمان و هزینه زیادی برای نگهداری از این پرنده می نمایند. از آزمایش مسیریابی کبوتر ها در منطقه آریزونا آمریکا گرفته تا شاهنامه و یا انتقال هوشمندانه ویدیو های یک عکاس توسط کبوترها و حتی تیمور لنگ که سالیان سال پیش از کبوتر ها استفاده های بسیاری نموده است. در این نوشته از وبسایت چکین دیوایس میخواهیم شما را به دنیای کفتر ها ببریم با ما همراه باشید.

در این نوشته خواهید خواند :
کبوتر ها از کجا آمده اند و منشا پرورش و اهلی شدن آنها از کجا سرچشمه گرفته شده است. چه شد که کبوتر ها محبوبیت زیادی در میان انسان ها پیدا کردند و با کاربرد ها و مزایای مختلف آنها در طول تاریخ آشنا خواهید شد. انواع نژاد ها و خصوصیات کلی آنها را شناخته و با راهکارهای نگه داری و پرورش و بیماری های رایج آنها آشنا خواهید شد.

 

کبوتر ، کفتر که در مناطق کرد نشین به آن کوتر، کموتر هم گفته میشود یکی از پرندگانی است که علاقه مندان زیادی در کشور ما دارد. کبوتر ها در واقع به دو دسته وحشی و اهلی تقسیم میشوند که هر دسته به نوبه خود نژآد های با طرح و رنگ های مختلف دارد. در نوشته ای جداگانه به انواع کبوتر به صورت کامل پرداخته ایم.

کفتر اهلی یا همان ” Columba livia domestica ” خود یک زیر نژاد از نژاد اصلی کفتر سنگی یا همان کبوتر چاهی می باشد. به گفته منابع تاریخی اهلی کردن کبوتر ها به بیش از ۵۰۰۰ سال بر میگردد ، یعنی زمانی که در مصر باستان بر روی صفحه های با خط میخی بین النهرین نشان های از اهلی کردن کبوتر ها یافت شده است. در تحقیق دیگری نشان از اهلی کردن کبوتر ها در اوایل ۱۰.۰۰۰ سال پیش نیز دیده شده است.

جالب است بدانید که برخی کفتر ها حتی در جنگ ها مدال نیز گرفته اند ، مانند مدال Croix de Guerre که به کبوتر Cher Ami در جنگ جهانی اول داده شد.

یک داستان جالب در مورد کفتر ها :

در طول تاریخ داستان های زیادی در مورد کمک کبوتر ها به انسان ها نقل شده است. از استفاده نظامی انسان ها از کفتر ها به عنوان پرنده ای نامه رسان ، تا داستان های عاشقانه ای که در آنها کبوتر ها نقش حیاتی داشته اند. جالب است بدانید که برخی کبوتر ها حتی در جنگ ها مدال نیز گرفته اند ، مانند مدال Croix de Guerre که به کبوتر Cher Ami در جنگ جهانی اول داده شد. یا مدال Dickin Medal که به کبوتر G.I داده شد. Cher Ami کبوتر شجاعی بود که سربازن آمریکای از آن در فرانسه با وجود آسیب دیدگی های جدی وقتی که گردان در جریان حمله Meuse-Argonne ، اکتبر ۱۹۱۸ محاصره شده بود استفاده کردند مشهور شد و مدال گرفت.

همین حقایق نشان از قدمت بالای زندگی انسان ها با کفتر ها دارد و نشان میدهد انسان ها از سالیان خیلی دور بر ویژگی ها و فواید این پرنده آگاهی یافته اند.

 

 


 

۵ واقعیت باور نکردنی درباره کبوترها

واقعیت باور نکردنی درباره کبوترها
واقعیت باور نکردنی درباره کبوترها
  1. کبوترها ممکن است اولین پرنده اهلی باشند

    کبوتر چاهی یا همان Columba livia که با نام rock pigeon نیز شناخته میشود احتمالا اولین پرنده ای بوده که به دست انسان ها اهلی شده است. این کبوتر را می توانید در تاریخ با قدمت ۴۵۰۰ پیش از میلاد در عراق مدرن مشاهده کنید ، و آنها هزاران سال منبع ارزشمند ای برای غذا بوده اند.

  2. تاثیر کبوتر در کتاب چارلز رابرت داروین زیست شناس و زمین شناس معروف انگلیسی

    پرورش کبوتر یک سرگرمی رایج در انگلیس بود که منجر به وجود آمدن برخی از پرندگان خارق العاده و عجیب شد. تعداد کمی از علاقمندان نسبت به چارلز داروین اشتیاق بیشتری به روند پرورش داشتند. شور و اشتیاق داروین به پرندگان بر کتاب او در سال ۱۸۶۸ تأثیر گذاشت.
    نیکولا تسلا ، مخترع، مهندس برق و مهندس مکانیک صربی الاصل آمریکایی از افراد مشهور دیگر که به کبوتران علاقه داشت می باشد. او در اتاق هتل خود در نیویورک سیتی از کبوترهای وحشی مراقبت می کرد.

  3. کبوتر ها فضا و زمان را میشناسند

    در سال ۲۰۱۷ در یک مطالعات زیشت شناسی توسط دانشمندان بر روی تعدادی از کفتر ها آزمایشات صورت گرفت که نتیجه آن مشخص شدن فهم کفتر ها از فضا و زمان بود. در این آزمایشی به کبوتران بر روی مانیتور به خط های دیجیتالی به مدت ۲ تا ۸ ثانیه نمایش داده شد. برخی از خط ها کوتاه بودند و طولی برابر با ۵.۸۴۲ سانتی متر داشتند. برخی دیگر نیز چهار برابر طولانی تر بودند. کبوترها آموزش داده شدند تا طول خط یا مدت زمان نمایش آن را ارزیابی کنند. آنها دریافتند که هرچه زمان نمایش یک خط بیشتر باشد ، طول خط طولانی تر است و یا برعکس . اگر کبوترها با یک خط طولانی تر روبرو می شدند ، در نظر میگرفتند که خط به مدت طولانی تری نمایش داده خواهد شد. با این سری از آزمایشها دانشمندان نتیجه گرفتند که کبوتر ها فضا و زمان را میشناسند.
    گمان میشود كه انسان آن مفاهیم را با یك ناحیه مغزی به نام قشر جداری پردازش می كند. مغزهای کبوتر فاقد آن قشر مغز هستند ، بنابراین باید روش دیگری برای پی بردن به مفهوم فضا و زمان در کبوتر ها وجود داشته باشد.

  4. کبوترها می توانند راه خود را برای بازگشت به خانه از ۲۰۰۰ کیلومتر دور از آن پیدا کنند

    کبوترها می توانند این کار را انجام دهند حتی اگر به صورت مبهم و کاملا مخفی منتقل شده باشند. بدون سرنخ های بصری ، بویایی یا مغناطیسی در این حالت ها هم کبوتر ها بازی را می برند. چگونه این کار را انجام می دهند ؟ رمز و راز است ، اما انسان های باستانی حداقل از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ، از مهارتهای ناوبری کبوتر سوء استفاده می کردند و از آنها برای اهداف مختلف چه برای جنگ و چه صلح بهره برده اند.

    Cher Ami کبوتر
    Cher Ami کبوتر
  5. کفترها جان هزاران نفر را در جنگ های جهانی اول و دوم نجات داده اند

    همان طور که در متن این نوشته نیز به آن اشاره شد در طی جنگ های اول کفتران بسیاری تاریخ را شکل داده اند. مانند Cher Ami که ۱۹۴ سرباز آمریکایی را نجات داد.

 


 

نژاد های کبوتر

بررسی و معرفی انواع نژاد های کبوتر
نژاد های کبوتر

کبوترها دارای نژاد های زیادی هستند و پرورش دهندگان با جفت دادن نژاد های مختلف با یکدیگر به گونه مورد نظر خود دست پیدا می کنند. در ادامه مهم ترین و اصیل ترین نژاد های کبوتر را خدمتتان معرفی خواهیم کرد:

الف – کفتر شاهی

کفتر شاهی از پرهای سفیدی در سراسر بدن خود برخوردار است و نسبت به سایر نژاد ها وزن بالایی دارند و حتی از آنها به عنوان کفتر های گوشتی نیز استفاده می شود. این پرنده به دلیل هوش، زیبایی و جذابیت خاصی که دارد محبوب تردست ها و شعبده بازان است و در بسیاری از نمایش ها از آنها استفاده می شود.

ب – فاخته

فاخته نیز یک نژاد از کبوتر های وحشی است که با نام کوکوی معمولی نیز شناخته می شود و آوازی غمناک دارد، این کبوتر هنگام آواز خواندن گویی کلمه “کو کو” را تکرار می کند و از مهم ترین ویژگی آنها می توان به تخم گذاری آنها در لانه سایر پرندگان اشاره کرد.

ج – کبوتر چاهی

کبوتر یا کفتر چاهی که با نام کبوتر کوهی نیز شناخته می شود، به کبوتری گفته می شود که در همه جای طبیعت یافت می شود و به دلیل اینکه عمدتا در چاه ها اقدام به لانه سازی می کنند، کبوتر چاهی نامیده می شوند. بسیاری از نژاد های امروزی کبوتر ها از همان کبوتر های چاهی نشات گرفته اند.

د – کبوتر چین دار شرقی

این کبوتر از چشمانی درشت و زیبا و نوکی کوتاه برخوردار است. این کبوتر در تمام قسمت بدن خود حتی روی ساق پا و ناخن ها پر دارد که این موضوع بر جذابیت آن افزوده است. پرهای قسمت سر و بدن پرنده به رنگ سفید است اما بال های او با ترکیبی از پرهای سیاه و سفید یا آبی و یا قهوه ای همراه است.

هـ – کبوتر تاجدار

مهم ترین ویژگی این کبوتر، داشتن تاجی توری مانند بر روی سرش است که انتهایی سفید رنگ دارد. رنگ پرهای این پرنده عمدتا آبی تیره و روشن است و در قسمت سینه پرهایی به رنگ خرمایی دارد. هر دو جنس نر و ماده تاج دار هستند.

و – قمری معمولی

این کبوتر نیز محبوب بسیاری از پرورش دهندگان است و به دو صورت اهلی و وحشی یافت می شود. از ویژگی های ظاهری این کفتر می توان به سر و سینه و گردن طوسی رنگ ، بال های سیاه و قهوه ای ، چشمان قرمز ، نوک نسبتا بلند و هاشور های سیاه و سفید در دو طرف گردن او می باشد.

ز – قمری خانگی

این نژاد از کبوتر بسیار شبیه به قمری معمولی است با این تفاوت که کمی چاق تر از آن است و بر روی گردن خود هاشور های سیاه و سفید ندارد اما در عوض خال هایی سیاه رنگ با پس زمینه قهوه ای دارد. قمری خانگی گاه با یاکریم اشتباه گرفته می شود، باید توجه داشته باشید که یا کریم دارای نیم طوقی سیاه رنگ در قسمت پشتی گردن خود است در حالی که قمری خانگی این ویژگی را ندارد.

ک – قمری خاوری

این قمری شباهت بسیار زیادی با قمری معمولی دارد اما با این تفاوت که جثه بزرگتری دارد و پرهای بدنش نیز پر رنگ تر است. این کبوتر که اکثرا به صورت وحشی یافت می شود در بیشتر شهر و روستا ها یافت می شود.

ل – یا کریم

این پرنده ، سر و گردن و سینه ای خاکستری رنگ و بال هایی قهوه ای دارد، مهم ترین ویژگی آنها نیم طوق سیاه رنگ پشت سر آنهاست. یا کریم نیز مانند سایر کفتر ها به دو صورت اهلی و وحشی در اکثر شهر و روستاها یافت می شوند.

م – کبوتر دمنده

مهم ترین ویژگی در این نژاد از کبوتر دمیدن در سینه خود می باشد که اکثرا در پرنده های نر و برای جلب توجه ماده ها مشاهده می شود. آنها پرندگانی مهربان، انسان دوست و بسیار زیبا هستند و به راحتی با صاحب خویش انس می گیرند.

ح – کبوتر ژاکوبین

کبوتر ژاکوبین که به نام های کبوتر یعقوبی، کبوتر شامپیون، کبوتر یالدار نیز شناخته شده است یکی از زیر گونه های کبوتر چاهی می باشد که از طریق جفت گیری با سایر نژاد های زینتی و انجام تغییرات اصلاح نژادی پدید آمده اند. مهم ترین ویژگی این نژاد داشتن پرهایی ایستاده در اطراف گردن اوست که سبب زیبایی و افزایش قیمت آن شده است. البته این زیبایی مانع از دید کامل پرنده شده است.

 


ویدیو بسیار جالب در مورد کبوتر ها – چرا کبوترهای مسابقه ای بسیار گران هستند ؟

دانلود مستقیم ویدیو


 

نگه داری و پرورش کفتر

پرورش کبوتر در ایران بیشتر جنبه زینتی دارد تا کسب درآمد و کسانی مشتاق این کار هستند که به پرنده های زینتی به خصوص کبوتر ها علاقه مند هستند و علاقه به پرورش این پرنده ها را مهم تر از کسب درآمد از آنها مد نظر خود قرار می دهند. به هر حال اگر کسی دارای مکان مناسبی در حیاط و یا پشت بام خانه خود باشد و یک انباری یا اتاق بلااستفاده داشته باشد می تواند به پرورش این پرنده های زیبا اقدام کند و داشتن علاقه مهم ترین مسئله در پرورش خواهد بود.
کسانی که اقدام به پرورش کبوتر می کنند، برای شروع کار چند کبوتر نر و ماده بالغ و آماده جفت گیری و تخم گذاری خریداری میکنند، خرید آنها معمولا در اوایل بهار می باشد تا کبوتر ها در فصل جفت گیری و تخم گذاری باشند و هر چه سریعتر اقدام به جوجه آوری کنند.

تغذیه کفتر ها

کبوترها نیز همانند سایر پرنده های زینتی از انواع دانه ها و غلات تغذیه می کنند. گندم جو، برنج خام ، ارزن، کتان، تخم ریحان و سایر سبزیجات از دانه های مورد علاقه کبوترها می باشد ، اما برای تغذیه بهتر و کاملتر باید از انواع سبزیجات خرد شده مانند خیار، هویج، کاهو، کلم، ریحان، جعفری، گشنیز و … برای تغذیه پرنده ها استفاده کرد. هفته ای چند بار می توان تخم مرغ آب پز شده را در اختیار پرنده ها قرار داد.
برای هضم بهتر غذا می توانید مقداری سنگ ریزه همراه با دانه ها در اختیار پرنده قرار دهید و در دوره تخم گذاری برای تامین کلسیم مورد نظر پرنده ها حتما از پوسته خرد شده تخم مرغ و یا پودر استخوان استفاده کنید. هم چنین اگر می خواهید غذای تکمیلی در اختیار کبوترها قرار دهید می توانید از پلت ها و کنسانتره های مخصوص پرنده های زینتی استفاده کنید.

بیماری ها و مسائل بهداشتی

بیماری کبوترها
بیماری کبوترها

کبوترها نیز مانند سایر پرنده ها ممکن است دچار بیماری های ویروسی و انگلی مختلفی شوند، بروز بیماری ها تا حدودی به عدم رعایت بهداشت محیطی و تغذیه ای مربوط می شود تا حدودی نیز به نژاد و وراثت کبوتر ها مربوط خواهد شد. در ادامه به شایع ترین و مهم ترین بیماری های کبوتر اشاره خواهیم کرد :

الف – پاراتیفوئید

این بیماری که با نام بیماری سالمونلا نیز شناخته می شود، یکی از بیماری های شایع کبوتر است که عامل میکروبی دارد و در محیط های آلوده بیشتر نمایان خواهد شد. اگر پرورش دهنده بهداشت محیطی را رعایت نکند، از ظروف دانخوری و آبخوری کثیف استفاده کند و آب و غذای آلوده به کبوتر ها بخوراند و موجودات جونده ای مانند موش با پرنده ها هم غذا شود، این بیماری کل گله را در بر خواهد گرفت.

ب – نیوکاسل

یکی دیگر از بیماری های شایع در کبوتر ها نیوکاسل است.مهم ترین علامت این بیماری فلجی سر و گردن پرنده است و تنها راه پیشگیری از این بیماری تزریق یا خوراندن واکسن نیوکاسل در سن ۴ الی ۸ هفتگی است چون پس از بیمار شدن پرنده احتمال نجات آن بسیار پایین خواهد بود و بهتر است پرنده بیمار از سایر پرنده ها جدا شود تا به آنها سرایت نکند.

ج – خوره

از علایم این بیماری وجود مواد پنیری شکل در داخل دهان پرنده است که مانع از غذا خوردن صحیح او می شود و کبوتر بیمار با کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن مواجه می شود. برای درمان این بیماری از دارویی به نام مترونیدازول می توان استفاده کرد.

د – کوکسیدیوز

این بیماری یک عامل انگلی دارد و در صورت عدم نظافت به موقع کف سالن و تغذیه کفتر ها از دانه های آلوده به فضله به وجود خواهد آمد. اسهال سبز و گاها خونی، کاهش وزن و اشتها، بی حالی و پرواز ضعیف از علائم این بیماری است و برای درمان آن حتما به دامپزشک مراجعه شود.

هـ – انگل های روده ای

همانطور که انسان و هر موجود زنده دیگری می تواند به کرم های روده مبتلا شود و به اشتهایی سیری ناپذیر دست پیدا کند، کبوتر ها نیز می توانند به این بیماری گرفتار شوند و انگل های روده ای آنها را با کاهش وزن و افزایش بیش از حد اشتها مبتلا کند.

و – اورنیتوز

این بیماری که یک عامل انگلی دارد از طریق آب و غذا و یا هوای آلوده وارد بدن کفتر ها می شود. از علایم این بیماری می توان به خس خس کردن سینه ، تورم یک یا دو چشم ، اسهال و وجود عفونت و چرک در چشم های پرنده اشاره کرد. برای درمان بهتر است با مشورت یک دامپزشک معتبر از اسپیرامایسین استفاده کنید.

ز – ویروس های آدنو و ایکولای

این بیماری که با علائمی مانند اسهال آبکی ، بالا آوردن دان، کاهش اشتها، کاهش وزن و مرگ ناگهانی همراه است، از ویروس های آدنو و ایکولای نشات می گیرد. در اثر این بیماری پرنده احساس تشنگی بیشتری خواهد کرد و همانند نیوکاسل با چرخش سر و گردن مواجه خواهد شد. برای درمان حتما باید به دامپزشک مراجعه کرد.

بیماری های فوق مهم ترین و شایع ترین موارد در میان کبوترها بود که راه درمانی آنها به صورت خلاصه توضیح داده شد، کفتر ها می توانند بیماری های دیگری هم داشته باشند که در این مقاله به آنها اشاره نشده ، بنابراین پیشنهاد می شود سایر مطالب سایت را مطالعه کنید. به طور کلی رعایت بهداشت محیطی و استفاده از آب و غذای تمیز و تعویض به موقع دانخوری ها و آبخوری ها تاثیر زیادی در پیشگیری از بیماری ها خواهد داشت.

 


خلاصه ای بر نوشته کبوتر

در پایاین باید در نظر داشته باشیم ،  درست است که کفتر بازی از سرگرمی اکثر ایرانی ها محسوب می شود و این پرنده های زیبا و دوست داشتنی به دلیل طبیعت آرام و انسان دوستی که دارند، مهرشان به سرعت در دل جای میگیرد و به همین دلیل روز به روز بر طرفداران و پرورش دهندگان این پرنده بومی افزوده می شود و حتی به منبع کسب درآمدی برای اکثر پرورش دهنده ها نیز تبدیل می شود.

کسانی هستند که از کودکی در این کار بوده اند و به قول معروف راه پدر و پدر بزرگشان را رفته است و به نوعی می توان گفت که کفتر بازی در خون آنها می باشد. آنها کبوتر ها را اکثرا با هدف مسابقات کبوتر پرانی پرورش می دهند و کمترین کسی را می توان یافت که آنها را با هدف مصرف گوشت و تخم پرورش داده باشد.

مسابقات کبوتر پرانی همه ساله در اکثر شهرهای کشور و با حضور چندین نفر از علاقه مندان انجام می شود و در این میان شخص پرورش دهنده کبوتر های خود را به پرواز در می آورد تا دیگران به زمان در آسمان ماندن کبوتر ها ، نمایش های حین پرواز و … امتیاز دهند، هم چنین زمانی که کبوتر ها فرود می آیند حتما باید در پشت بام خانه خود پرورش دهنده فرود آید، در غیر این صورت پرنده هرز محسوب شده و هر کس دیگری جز صاحب کفتر می تواند آن کبوتر هرز را از آن خود کند.

کبوتر بازی با این همه مزایا و خوبی هایی که دارد و می تواند اوقات فراغت افراد زیادی را پوشش دهد و حتی برای آنها منبع درآمد هم محسوب شود، دردسرهایی را هم به همراه دارد. یکی از مشکلاتی که کبوتر بازی به همراه دارد، ایجاد مزاحمت برای همسایه می باشد. کسانی که کبوتر بازی می کنند برای جلب کبوتر های خود و پراندن آنها مدام باید سوت بزند و یا اینکه به آسمان سنگ بپراند که این کار موجب آزار و اذیت شدید همسایه ها خواهد شد.

ایجاد مزاحمت برای همسایه ها موجب نارضایتی آنها و در نتیجه باعث ایجاد درگیری لفظی و حتی شکایت می شود که به همین منظور در ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، کبوتر بازی مصداق بارز مزاحمت محسوب شده و قانون گذار می تواند شخص خاطی را به حبس تا یک سال و رفع موارد مزاحمت محکوم کند. هم چنین در صورتی که فرد کبوتر باز برای یافتن و یا گرفتن کبوتر های خود بر روی سقف همسایه ها قدم بگذارد و بدون اجازه حریم خصوصی آنها را مشاهده کند و یا وسایلی را به حیاط آنها پرتاب کند، مسئله ورود به عنف مطرح خواهد شد که مصداق جرم بوده و مجازات قانونی در پی خواهد داشت.

بنابراین اگر به کبوتر بازی و پرورش کبوتر علاقه مند هستید، توصیه می شود حقوق همسایگان را رعایت کنید و ابتدا به فکر مکان مناسبی برای شروع این کار باشید، سپس اقدام به پرورش کبوتر بکنید.

در پایان پیشنهاد میکنیم موزیک ویدیو زیبای کفتر باز از پیمان موسوی را نگاه کنید که برای علاقه مندان به کفتر بازی بسیاری جالب می باشد.

دانلود موزیک ویدیو کفتر باز از پیمان موسوی

دانلود موزیک ویدیو کفتر باز از پیمان موسوی

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۴۵ دیدگاه ها

    1. کبوتر پلاکی همون یه نژاد از کبوترای مسافتیه

  1. سلام
    من از دست ریدن و کثافت کاری کفترها تو حیاط خلوتمون عاصی شدم ، ماشالا یه جوری میرینن که بعد شستن و ضدعفونی کرد جاش میمونه ، کسی میدونه چیکار باید بکنم که دیگه دور منزل ما نیان

    1. سلام دوست عزیز
      والا نمیشه که کاری کرد تهش میان و حیاط رو مستفیض میکنن

  2. من به کبوترهای رنگی خیلی علاقمندم ازقیمتش که بگذریم زیبائی خاصی دارند فکرش روبکن یه گل کبوترداری انواع طوقی انهم کاهکلی وگونه دار کبودشامی نوک قناری کاکلی–،پشت سیاه،زرد،سرخ– دم سیاه –خوشرنگ سرخ،سیاه –کله سرخ وسیاه کاکلی –شصتی سیاه،سرخ،زرد-زیل دم سفیدوسیاه-سرخ وزرد دم سفیدوای عاشقشان هستم.

  3. سلام من یه جفت کفتر خریدم از هم دون میگیرن بعد یکی میخوابه اون میره روش مگه نر نباید بره روش؟ ولی بعد اونی که خوابیده بود میره روی اون یکی؟

  4. سلام یه کبوتر سفید حدود ۲ ماهه میاد و پشت پنجره ی اتاق من میخوابه
    خیلی سر درنمیارم ولی فکر کنم ماده‌اس و پنجره ی اتاقمم طوری نیست که بتونم براش لونه بذارم
    فقط بهش دونه میدم و یبار که هوا خیلی سرد بود گرفتمش و گذاشتمش تو یه کارتن که شب رو تو خونه بخوابه
    باید چیکارش کنم؟
    اذیت نمیشه اگه شبا بیارمش تو خونه و صبحا بفرستمش بیرون؟
    فکر کنم کنه هم داره..

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره بیرون از پنجره لونه بذاری
      وگرنه اگه کنه رو داشته باشه وضعیت همه چی رو خراب میکنه

      1. سلام من پشت پنجره‌ به کبوتر ها گند م می‌دم ولی تو سایت د یدم میگه خطر داره برای ساکنین که پنجره‌ هاشو ن رو باز میز ار ن
        که ممکنه ساس داشته باشند و زندگیشان رو از ب بین ببره یا مال خودم را میگن ممکنه از طریق چی لر وارد واحد ها اشه نظر شما چیست

  5. سلام چکار کنم کفترام هم بو بشن مثلا تو یه دسته کفتر دیگه میرن همراه برگردن

      1. سلام وقتی که بهشون دون میدی سعی کن جوری دونه هاروبریز ک کبوترات همه کنارهم باشن یعنی پخشوپلانریزدون هارو خطی بریز که فضای زیادی بینشون نباشه وقتی ک دون میخورن کنارهم قراربگیرن یااینکه کمی کلپوره یاچیزی که بوی گنجه یاهمون سوراخ کبوتراتوعوض کنه رو داخل جوراب ،زنانه بزاز و یه گوشه سوراخ کبوترات بزاز ولی هیچ چیزمث دون ریختن کبوتراروهم بونمیکنه همیشه موقع دون دادن ازفضای کمی استفاده کن که کبوترات همه درکنارهم دون بخورن

  6. آیا آزاد کردن کبوتری که در قفس بوده کار درستی هست یا نه . میگم شاید اذیت بشه

    1. بهتره به کسی که شرایط نگهداریش رو داره واگذار کنید

  7. سلام دوست عزیز
    اگه شاهپراشو چیده باشه کلا در نمیاد

  8. سلام من دوتا کبوتر جفت نیستن کبوتر مادم خیلی مسته ولی کبوتر نرم‌ حدود یه هفته هست اوردم کبوتر پیش کبوتر ماده میندازم اصلن هیچ قوره ایی نمیکنه اصلن یه قوره هم نکره یه زاجره تورو به قران داداش پاسخ این پیامم رو بده ممنونت میشم

  9. سلام وقت بخیر
    کبوتری در بالکن خونه ی من تخم کراشت یکیش گرفت اون یکی نگرفت، اما این یکی هم یکی از پاهاش کامل صافه و انگار فلج و نمیتونست حرکت کنه ، کش بستم گفتم شاید درست بشه اما دراورد از پاش الان بزرگتر شده و پاهاش هم همون حالت مونده نمیدونم چیکار کنم بی رمق هم شده لطفا اگر کاری میشه کرد راهنمایی بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز
      یعنی بعد از کش بستن پاش ورم کرده؟؟

  10. سلام میخواستم بدونم کبوتر چند روز بدون دان وآب میتون زنده بمونه

  11. سلام دوستان عزیز همگی میگن کبوتر آمد و نیومد داره. این راسته یانه؟

  12. سلام من یه کبوتر دارم تنها هستش یه دو هفته‌ای میشه گرفتمش نرم هست به نظر تون آزادش کنم میره یا می‌مونه

    1. سلام دوست عزیز
      وقتی تازه داریش ممکنه با آزاد کردنش بره

    2. سلام اگه قبلا جایی برای زندگی داشته واگر ذات خوبی داشته باشه برمیگرده سر جا قبلیش

  13. سلام وقت بخیر ما یک کبوتر نر از بچگی بزرگش کردیم حدود ۷ ماهش بود خونه رو بلده محله های اطراف خونه بردیمش برگشته خونه دیروز بردیمش حدود ۲۰ کیلومتر دورتر از خونه میخوام بدونم برمیگرده ؟

  14. سلام، ما توی خونه آپارتمانی زندگی میکنیم که کل محله مون هم همه آپارتمانن، یه جفت کبوتر دارم که جدید تخم گذاشتن ، امروز کبوتر نر رفت پایین و انگار بلد نبود برگرده و وقتی رفتم دنبالش بیرون بین خونه ها سرگردان بود تا آخر گمش کردم و شب شد، به نظرتون می‌تونه برگرده؟ آخه هم جفت داره هم میترسم برنگرده جفتش آسیب ببینه خصوصاً که تخم گذاشته و وقتی نر میومد ماده می‌رفت غذا میخورد وگرنه از کنار تخمهاش تکون نمیخوره مادهه ، به نظرتون چجوری برمیگرده، و فردا اگه دوباره توی محله دیدمش راهی هست بتونم برش گردونم؟

  15. سلام عرض ادب امروز صبح رفتم رو بالکن مرتب کنم دیدم ی کفتر پرید یهو چشم خورد ب لونش دوتا تخم داره اونحا
    ب فال نیک گرفتم دوست دارم بدونم خوش یمنه واینکه پرنده برمیگرده لونش چیکار باید کنم
    ممنونم

    1. سلام
      اگه برگشت دوباره اونجا بودی به امکان زیاد دیگه بر نمیگرده

    2. سلام من چند تا کفتر داشتم پشت بام نمیدونم کدوم حیوانی دم صبح اومده،خونش تو زمین ریخته شده و جسد هاشونم همون جا باقی گذاشته نمیدونم این چه حیوونیه،خیلی ناراحت شدم این اتفاق دو سه بار افتاده😔😔

        1. سلام gandom karidam برای کفتر های دم panjerh هم توش چوب های یک سانت
          ز خیم هست که تمیز کردنش خیلی وقت می‌گیرد و هم gandom ها با پو ست هست بیشترش که نو ک تیزی دارد
          و یک بار ریختم بدون تمیز کردن همه رو با چوب خوردن آیا خطرناک هست برای سلامت ی شان و همچنین تیزی دو سر گندم ها

        2. سلام دوست عزیز
          بله ممکنه تو گلوشون گیر کنن و باعث خفگیشون بشن
          و یا به سیستم گوارشیشون اسیب بزنن

  16. سلام. کبوتر مونداین که ظاهرش شبیه مرغه مثل مرغ پرواز هم نمیتونه بکنه؟ خیلی تو فکر نگهداری از کبوتر نبودم ولی اگه یه کبوتری پیدا بشه که پرواز نکنه ممکنه نظرم رو عوض کنه

    1. سلام
      برعکس اینکه کبوتر های زیادی
      پرواز می کنند خیلی ایشون پرواز
      نمی کنند مثل نژاد های
      ۱اصفهانی پر(سنگین)
      ۲دمگیر دمب دولا(یا دمب دو لایه﴾
      ۳دم چتری

  17. سلام یه کفتر و از بچگی بزرگ کردم جدیدا خیلی وحشی شده نوک میزنه ول نمیکنه شبیه سگ شده دنبالت میکنه تا نوکت بزنه چکارکنم تا اهلی بشه

    1. داداش به دل نگیر کبوترت شوخ من یه دمگیر سیاه اینجوری دارم همینجوری رفتار میکنه حتی رو که کله و کمرمم میپره بغبغو میکنه

  18. سلام من یک جفت کفتر دارم که هر روز باهم جفت میشوند یعنی هر روز نوک به نوک میشوند یا میروند پشت کمر هم این نشانه ی چی است

    1. سلام
      نشانه پذیرفتن جفت ! و اماده شدن برای جفت گیری

  19. سلام خدمت همه عشق بازا یکی ازکفترهام خس خس شدیدی داره انکارتوگلوش چیزی گیرکرده باشه لطفا راهنماییم کنید نمیخام ازدست بدمش

    1. اینها بیماری افت یا قارچه که باعث خفگی پرنده میشه باید علاج جشو قبل میکردی ، بابا هرکاری اول اطلاعات و آگاهی بعد انجام اون

  20. سلام ببخشید یه سوال داشتم
    یه کفتر قریب قاطیه مرغ هام شده
    سنش رو نمیدونم ولی تقریبا نوجوان هست ، کوتاه پرواز میکنه یعنی مسافت کمی رو میپره
    من تا حالا کفتر بزرگ نکردم ، دوستانی که آشنا هستند لطفا یه راهنمایی کنن

    مشکل اینه که یکمی سرفه میکنه و انگار که یه روز بیرون مونده باشه سرما خوردگیه جزئی داره و ارزن رو نمیخوره ، با دهنش بر میداره میندازه

    ۲ روزه غذا جلوش بوده ولی مثل که هیچی نخورده ولی آب میخوره

    1. سلام از پرنده های خودتون جداش کنید ممکنه ویروس باشه و همه رو مبتلا کنه
      گندم بذارید براش و پلت مخصوص

  21. سلام یکی از دوستام میگفت اگه کفتر بیاری اگه کفتر هات موندن و زیاد شدن که هیچی
    اگه نموندن یکی از فامیلاتون میمیره
    این حرف راسته یا نه؟؟؟

  22. سلام من ی جوجه کفتر دارم دیدم داره میمیره
    بهش ی دونه نصف سرما خوردگی دادم خوب شد نمرد ولی ن دیگه دونه میخوره باید با دستم بدم
    ن تعادل داره
    بعضی وقتا هم تشنج میکنه
    چشه یعنی؟

    1. سلام
      فضلش چه رنگیه ؟ بو شدید میده ؟ برا این میپرسم بدونم عفونت داره یانه
      اگه بو زیاد داد یا سفید بود یا کشی بود ، بهش تتراسایکلین ۲۵۰ باید بدی ،بخر نصفش کن، هر ۱۲ ساعت یه نصفه بده بهش

  23. من ی پرنده دارم داخل شکمش طعمه زده آیا کسی میدونه چیکارش کنم

  24. سلام خسته نباشيد، دوتا کبوتر داریم خودشون چندماه جفت شدن رو کولربالکن ولی تخم‌هاشون هر بار خراب شدن ،موادغذایی و آبشون می‌دیم هر روز ولی متاسفانه باز تخمشون خراب میشه چه کنیم
    مسئله دوم اینکه هی دور خودش می‌چرخه و هی می‌ره تو لونه وخارج میشه پایین باز میره بالا انگار میخواد چیزی بگه چرا اینکار میکنه و

  25. سلام خسته نباشيد يه كبوتر پلاك دار هر روز از ظهر تا غروب مياد ميشينه روي بالكن من . حتي وقتي آفتاب غروب ميكنه هم هست . لطفا راهنمايي كنيد چكار ميتونم براش كنم ؟ آيا گم شده ،؟ براي اينكه احساس راحتي و امنيت كنه و بمونه روي بالكن چيكار بايد انجام بدم ؟ قصد كفتر بازي ندارم اصلا.

    1. هیچ کاری نکن عزیزم پرش بده بره اگه پرهای اون کبوتر و فضولاتش در تنفس انسان ورود کنه باعث عواقب جبران ناپذیری برای سلامت انسان داره.من خودم شخصا با عواقب غیر قابل بازگشت این نوع بیماری تجربه تلخی داشتم و دوست نخواهم داشت ادمی این تجربه را مکررا احساس کند

      1. براش لونه درست کن یه کاسه هم بردار توش خاک بریز بزار توی لونش چون کفتر روی خاک تخم میزاره

      2. سلام من چندسال هست که کفتردارم اونم به تعدادزیادوهیچ گونه بیماری تنفسی پیدانکردم چطوربایک دونه کفتر مریض میشه عجیبه ولا .یاحق ✌

        1. سلام
          واقعا عجیبه که تا حالا هیچ بیماری ای ندیدید ، البته کیفیت نگهداری پرنده ها ، استفاده از غذای مناسب ، واکسن و … میتونه تو این مورد تاثیر گذار باشه

  26. باید اگر تونستند پرواز کنند با بال بسته تو تراس یا رو پشت بوم ول کنید چند روز تا با محیط آشنا بشند بهر بال ها را باز کنید

  27. سلام من چندتا کفتر دارم هرجا ول میکنم بازم برمیگردن خیلی وفا دارن چرا ادمها این قدر بی وفا و بدذاتن

  28. سلام ببخشید یه کبوتر از دیروز اومده حیاط خونمون ما ام بهش جو و آب دادیم بعد این کبوتر هی به من نزدیک تر میشه یعنی وقتی خونم میاد کنار پنجره اتاقم و میشینه مشکلی داره یا چی؟

    1. احتمالا پرنده خونگی هستش و ترسی از ادما نداره. چون بهش دون دادین میاد که آب و دون بخوره

  29. من یه کبوتر دارم که پیره چند وقتی هست که کسل و بی حاله و دور چشم هاش هم قرمز شده و دانه هم نمیخوره ایا مریضه ؟ و باید به دامپزشکی ببریمش ؟

    1. کهولت سن در پرنده ها، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن میشه باید در نگهداریش دقت بیشتری داشته باشید، به تغذیه اش دقت کنید و حتما به یک دامپزشک مجرب مراجعه کنید

  30. سلام ببخشید من دو تا جوجه کبوتر گرفتم که هنوز قادر به پرواز کردن نیستن و من داخل خونه به اون ها اب و دونه می دم
    می خوام بدونم وقتی قادر به پرواز کردن بودن اگر اون ها رو داخل تراس خونه ازاد کنم دوباره برمیگردن تا باز از دست بهشون غذا بدم؟

    1. تا زمانی که کاملا اهلی و رام نشدن ، رها نکنید ممکن فرار کنن

  31. سلام من یه جفت کبوتر دارم که یهدو هفتس جفتن جفتگیری هم میکنن ولی تخم نمیزارن ماده هم یکی دوروزه یجا درست کرده فقط میخوابه پوف میکنه چیکار کنم؟

    1. احتمالا تخم داخل شکمش گیر کرده
      شاید هم بیماره
      بهتر که به دامپزشک ببرید

  32. سلام من یک کفتر دورگه دارم وقتی توی دست بر عکس می کنم تکون نمی خوره وقتی با یک کبوتر دیگه نیندازند قور میزنه دور خودش می چرخه کفتر هارو نوک می زنه نمی دونم نر یا ماده
    حتما جواب منو بدید

    1. در این مورد بهتر که با پرورش دهنده های با تجربه کبوتر مشورت نمایید

    2. نر هست بعد وقتی تو دست برعکس میگیری تکون نمیخوری چون خیلی وحشی نیست این کار ربطی به نر یا ماده بودن نداره. ی ماده بنداز پیشش چند شب جفت میگیره دوتاشو بکن تو ی قفس کوچک یا سبد میوه. نوکش هم بزنه اشکالی نداره کبوتر عادت داره میزنتش تا صبح که باهاش جفت بشه بعد که جفت شد دیگه نمیزنه

    3. ماده دور کامل ور نمیداره و بق بقوی ریزتری نسبت به نر داره همچنین میتونید جناغ آن ران امتحان کنید اگه فاصله داشت حتی ۱سانت ماده است در غیر این صورت نر است بق بقوی نر گاهی و بیشتر با کشیدن دم روی زمین همراهه ،احتمالا نر هست شایع است ماده سر و جثه ضریفتری نسبت به نر داره و به اصطلاح قلمی شکل است،از بالغ بودن پرندتون هم مطمعن بشید پرنده های نا بالغ تعیین جنسیت سخت تری دارن

    1. از پرورش دهنده های با تجربه کبوتر سوال فرمایید راهنمایی می کنند

    2. ماده رو قیچی کنی نر رو تا خودت به پرواز در نیاری پرواز نمیکنه و جایی نمیره البته باید از جفت گیری جفت را مشاهده کرده باشی هرچند این مدت بیشتر پیش بره کبوتر به اصطلاح سنگین تر میشه و پرواز نمیکنه ،البته نر رو هم میتونی بعد از دو شاه پر اول به ترتیب ۴ تا رو بکشی تا زمانی که دوباره کامل بشن پرندتون جلد میشه

  33. سلام من یک کبوتر دم چتری گردن لرزون دارم که خیلی بداخلاقه و ناجور نوک میزنه خواستم بدونم دلیلش چیه و چطور رفع میشه این مشکلش؟

    1. شاید تازه خریدید و هنوز به شما عادت نکرده برای همین

  34. سلام من صبح که هوا خوبه کفتر ها را هوا میدم حتی شب هم داخل قفس نمی روند و باید با دست جمعشان کنم و می‌پرند و بر روی خانه دیگری مینشینند قبلاً اینجوری نبودن جدیداً اینطوری شدن چکار کنم

    1. حتما غذاشون خوب نیست
      از پرورش دهنده های دیگه هم سوال کنید.

    2. سیرشون میکنی کفتر باید گشنه باشه تا پرش بدی و با دون هدایت کنی دونو هرجا پاشیدی با کله میرن اونجا

  35. سللم من یه کبوتر ماده دارم که خیلی راه میره .در یک ثانیه صدهزار بار راهی که رفته رو میره و برمیگرده این عادیه همه کبوترها اینجورین؟🤪

  36. سلام وقت بخیر من یه جوجه کفتر چاهی مریض رو نجات دادم امروز یه صداهای جدید از خودش در میاره ازچه سنی صداشون شروع میکنه به تغییر؟

    1. اونا تو سن شش ماهگی به بلوغ میرسن و احتمالا صدا هم از همین سن شروع به تغییر میکنه

  37. سلام.یه کبوتر نر تو بارون دیدم دلم سوخت آوردمش خونه بعد واسش یه ماده جوون خریدم وتازگی ها علائم جفت شدن دیدم ولی کبوتر ماده اشتها بالایی داره و اسهال هم داره ایا مریضه؟ونر هم مریض شده؟برم ماده دیگه ای بخ م چون وابسته نره شدم

    1. اگر بی حال و کسل نییست ، احتمالا بیمار نیست
      بعضی مواقع اسهال از استرس و هوای سرد و تغذیه هم ناشی میشه
      با یک دامپزشک هم مشورت داشته باشید

  38. سلام
    من از ی کبوتر نگهداری میکنم چند وقت هست که خیلی لاغر شده به طوری ک استخوان جناغش زده بیرون و میگن ک دچار سینه کاردی شده
    ممنون میشم راهنمایی کنید تا زودتر خوب بشه

    1. حتما برای تهیه دارو + مکمل + مولتی ویتامین به دامپزشک معتبر و یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید
      پرنده شما باید تغذیه کاملی شامل انواع دانه ها ، میوه و سبزیجات ، میلورم ، تخم مرغ اب پز و … داشته باشه

  39. سلام کبوترهامو در یه منطقه دیگه آزاد کردم و کبوتر ماده و یکی از بچه هاش که بالغه برگشتن ولی هنوز کبوتر نر برنگشته سه روز گذشته بنظرتون ممکنه برگرده ؟چون جفت ماده برگشته

  40. سلام. مطالبتون خیلی خوب و جامع تر از بقیه سایت ها بود. ممنون! (:

  41. سلام اگر زاغ و سبز رو باهم بنداز یم چی میدن
    ممنون میشم اگر جواب بدین

    1. بهتر که این مورد رو از پرورش دهنده های با تجربه کبوتر بپرسید.

  42. سلام
    میشه به من کمک کنید
    یه جوجه کبوتر دارم تقریبا ۱۵ روزش شده
    امروزکه داشتم بهش دستی غذامیدادم دیدم دستم بوی بد میده
    نگاه کردم دیدم یکی ازگوش هاش عفونت کرده
    اگه میشه راهنماییم کنید

    1. حتما به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا قطره مناسبی برای درمان گوش رو بهتون بده

  43. بله مراجعه هم کردم گفتن جفتن یعنی نرو ماده هستن
    حالا به نظرتون ماده رو عوض کنم یا نر رو

    1. هر کدوم مستی نداره اونو عوض کنید و یک پرنده مست و اماده جفتگیری بخرید

  44. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان عزیز
    من یه جفت کفتر دارم که بعد از نوک گیریشون کفتر نر خم میشه کفتر ماده میپره روش بال میزنه
    دلیلش چیه؟ اینجوری جفت میشن و تخم میذارن؟
    در ضمن نسبت به نر و ماده بودنشون هم کاملا مطمئنم
    لطفا راهنمایی کنید ممنون🌹

    1. حتما به یک پرورش دهنده با تجربه کبوتر مراجعه کنید تا نر و ماده بودن اونا رو تشخیص بده احتمالا نر و ماده بودن اونا رو اشتباه متوجه شدید
      شاید هر دو نر باشن و شاید هم هر دو ماده

  45. سلام خداقوت ۱هفته پیش همسرم ۱بچه نحیف کفتر چاهی رو پیدا کرد وسط خیابون و به خونه آورد الان ۱هفتس داریم ازش مراقبت میکنیم بهش نون و بلغور گندم میدیم ولی همینوز نمیتونه پرواز کنه ولی نسبت به اولش خیلی جون گرفته و بزرگ شده نمیدونم کی میتونم پروازش بدم ؟؟؟و اینکه کی دیگه میتونه بره دنبال زندگیش ؟

    1. سلام
      براش مولتی ویتامین مخصوص طیور زینتی بخرید از داروخانه دامپزشکی و بهش بدید زودتر جون میگیره و میره دنبال زندگیش

  46. میخوام یچی بهتون بگم
    کبوتر بازی عشق میخواد نداری بازی نکن اگر هم هوسه باز هم نکن چون حیوان گناه داره هم به اون اسیب میزنی هم که گناه میخوری
    بعدشم تا مکان حدود ۶ تا کبوتر نداری حتی یک جفت هم نیارین
    بله سلامت و شاداب باشید

  47. سلام کبوتری توی گلدون تخم گذاشت براش آب دونه گذاشتم پرید آیا دوباره میاد روتخمش بشینه

  48. سلام من کبوترم بال های خودشد هی تکون میده جاش هم سرد نیست جای دماغش هم گوش داره ایا مریض شده یانه

    1. متوجه منظورتون نشدم
      بیشتر توضیح بدید یا برای درمان به دامپزشک یا متخصص مراجعه کنید

    2. اگه بال شو تکون میده پرواز می خواد دماغشون هم این طوریه 😏😏😏

  49. سلام و خدا قوت ، پسر من روی لانه کبوترها تحقیق میکنه ، یک کبوتر روی کانال هواساز داریم ، چیزهای عجیبی با خودش میاره ، میخوام ازتون یک سری اطلاعات بگیرم ، چطوری میتونم باهاتون صحبت کنم ؟

  50. من کبوترم روز ۱۷ هم تخمش از لانش بیرون افتاد و فردا تخمش را داخل لانش کزاشتم اما تخمش خیلی سرد بود او دوباره روی تخمش نشست تخمش ۱ روز به جوجه شدنش مونده بود بنظر شما جوجه توی تخم مرده

  51. سلام مدتی سربازی بودم و کبوترامو هوا نکردم الان هوا نمیشن سنگینم نیستن خونمون وسط دوتا ۳طبقه هست خونمون یک طبقه هست و کفترا رو ۳طبقه میشینن اصلا نمیپرن به نظرتون چکا کنم

    1. از جایی قیچی کنید که به قسمت دارای حس نرسه
      چون خون میاد

  52. سلام یه کبوتر دارم ضعیف شده دون نمیخوره یا خیلی کم میخوره کز هم هست ،سینه شو باد میکنه چیکارش باید بکنم

    1. احتمال سرما خوردگی هست از داروهای تقویتی استفاده کنید.

  53. سلام خسته نباشید پر کبوتر رو با کشیدن میخوام سفید کنم میخواستم بدون زمان کشیدن در چ وقت از جوجگی هستش قبل از یک پری شدن یا بعد از ده پری شدن هستش

    1. سلام
      اولا بعضی کبوتر ها فقط غلطی
      هاشون با کشیدن پاک میشه
      ثانیه پر کبوتر را تا دوماهگی نکش
      چون داخلش خون و کلا دیگر
      همون پرم رشد نمی کنه مگر اینکه با
      سوزن خون مرده را در بیاری
      که دوماهگی پرش رابکش این همه
      به خودت و کبوتر فشار نیار

  54. سلام، تعدادی کبوتر پشت پنجره ی اتاق من میان که براشون غذا میریزم. اما یکشون ظالمه اجازه نمیده بقیه غذا بخورن! خودش چاق شده اما بقیه نه . بنظرتون لازم نیست من کاری انجام بدم؟ مثلا وقتی که اذیتشون میکنه من پنجره رو باز کنم تا همشون برن و به مرور متوجه بشه که باید همراه بقیه بیاد؟ این دخالت توی شرایط زندگی اونا نیست؟

    1. غذای پرنده چاق رو جدای از غذای سایر پرنده ها بدید

    2. دقیقا منم همین مشکل دارم یکی شون همه رو میزنه و نمیزاره غذا بخورن از رفتارش معلومه نر هست

  55. ممنون میشم اگه جواب بدین . سوالم اینه که کبوتر از چه رنگی میترسه ؟ کبوتر میاد روی پکیج ما توی تراس لانه سازی میکنه و اشغال میریزه و نمیدونیم چکار کنیم تا نیاد . اگه از پارچه قرمز یا سیاه استفاده کنیم توی تراس ، امکان داره نیاد ؟
    پرنده های بی پناه جایی ندارن مثل قدیما لانه سازی کنن

    1. سلام
      نه متاسفانه راهی نداره
      یه خوبه براشون بسازید اویزون کنید میره رو اون لونه میکنه
      واقعا هم اینجوری هست جایی ندارن ، تو این فصل هم شهرداری درختارو هرس میکنه لونه ی بالای درخت هم گذاشته باشن از بین میره
      این ظلم ادم به موجودات زندست

      1. سلام من کفتر ما ده ام گشنگی زیاد کشده و سینه اش تیغ شده و بیحاله چه راهی پیشنهاد میکنید

  56. سلام یک سوال داشتم برا کبوتری که ضربه به سرش خورده و پاش تقریبا فلج شده ولی می تونه یک دوقدم برداره به زور و چپ می شه بیچاره آیا میشه براش کاری کرد؟ غذا هم نمیخوره اب ولی میخوره به زور غذا بدم بهش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس