آشنایی با تاریخچه و زیستگاه قناری، رفتارشناسی ، تغذیه و انواع آنها

تاریخچه و محل پیدایش قناری ، انواع آنها و نحوه نگهداری

قناری ها جزو پرنده های خوش آواز و بسیار پرطرفدار در دنیا هستند که ذاتا به جزایر قناری در اسپانیا تعلق دارند، اما به مرور زمان توسط تجار و بازرگانان به کشورهای مختلف صادرات شده اند. در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم شما را با تاریخچه قناری ، خصوصیات ظاهری و رفتاری آنها ، هم چنین مهم ترین نژاد ها و نحوه پرورش و نگهداری آنها آشنا کنیم، با ادامه مطلب همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از قناری
» جنس ABS با درب کریستال نشکن
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

آشنایی با تاریخچه کلی قناری 

قناری برای اولین بار در اواخر قرن ۱۵ میلادی توسط ملوانان اسپانیایی کشف شد و پس از پی بردن مردم آن منطقه به آواز خوش و حیرت آور قناری ، بازار شکار و فروش آن رونق گرفت. تا جایی که در اواسط قرن ۱۶ مردم اسپانیا قادر به پرورش و نگهداری قناری شدند و عموما به کشورهایی مانند ایتالیا و سوئیس صادرات انجام می دادند. 

تا اینکه صومعه سرا ها پرورش و فروش آنها را منحصرا برای خود مجاز دانستند و اجازه تکثیر آنها را به افراد دیگری نمی دادند، راهبان برای حفظ تجارت خود ، صرفا قناری های نر را به بازار می فروختند و از ماده ها برای تکثیر و تولید جوجه استفاده می کنند. 

جالب است بدانید که قناری های نر آواز بسیار خوبی دارند و قادر به تولید صداهای مختلفی هستند، اما پرنده های ماده این قابلیت را ندارند. 

تا اینکه در نهایت تجار ایتالیایی این انحصار را شکستند و با به دست آوردن قناری های ماده ، پرورش و تکثیر آنها را در انواع نژادها و رنگ های مختلف آغاز کردند و به این کار رونق بخشیدند. 

آنها قناری ها را به کشورهایی مانند آلمان، شمال اروپا، انگلیس،روسیه و… صادر کردند تا اینکه در نهایت به کشورهای شرقی مانند ایران و چین و… راه پیدا کردند و اکنون به لطف تجار ایتالیایی ، همه دنیا می توانند قناری ها را در خانه خود پرورش دهند. 

اتفاق مشابه آن نیز در انگلستان رخ داد. در ابتدا فقط ثروتمندان این کشور توانایی نگهداری و پرورش قناری را داشتند، اما در نهایت رعیت و مردم عادی این کشور شروع به پرورش و تکثیر قناری ها کرده و دوباره محبوبیت زیادی پیدا کردند.

قناری های اولیه چه رنگی بودند؟

این قناری ها صرفا دارای رنگ های زرد و سبز در بدن خود بودند و قناری ماده نیز پرهایی به رنگ قهوه ای و سبز داشتند. اما امروزه قناری ها را در رنگ های مختلفی می توان مشاهده کرد که حاصل جفت گیری آنها با نژادهای مختلف و تغییر رنگ به مرور زمان بوده اند. در مقاله انواع نژادهای قناری می توانید ترکیب رنگی آنها را ببینید و با انواع گونه های آنها نیز آشنایی پیدا کنید. 

استفاده از قناری در معادن زغال سنگ 

استفاده از قناری در معادن زغال سنگ - چیکن دیوایسبا اینکه عموما در سراسر دنیا آنها را به دلیل آواز خوش در قفس و اسارت نگه داری می کنند، اما در سال های بین قرن ۱۸ الی ۲۰ میلادی در کشورهایی همچون کانادا، انگلستان و آمریکا از قناری و فنچ برای تشخیص مونوکسید کربن در معادن زغال سنگ استفاده می شد، تا اینکه در سال ۱۹۸۶ این کار متوقف شد. 

انواع گونه های قناری ها 

آنها شامل سه دسته رنگی ، آواز خوان و خاص می شوند و هر کدام بنا به دلایل خاصی پرورش داده می شوند. توضیح بیشتر در ادامه آمده است :

۱- قناری های رنگی 

این گونه از قناری ها به دلیل زیبایی ظاهری و رنگ های متنوع خود پرورش داده می شوند، از جمله آنها می توان به قناری های موزاییک ، اینو، ایومو، ساتینت، برنز، قهوه ای و ایزابل، عقیقی، سبز، قرمز و… اشاره کرد. 

جفت گیری قناری های غیر هم رنگ و استفاده از مواد غذایی به خصوص در پدید آمدن قناری هایی با رنگ های جدید تاثیر دارند که پرورش دهنده های قناری به این موضوع اشراف دارند، هم چنین در نوشته ای جداگانه به این موضوع پرداخته خواهد شد. 

توجه داشته باشید که قناری های وحشی چنین تنوع رنگی را دارند و صرفا در رنگ های سبز و زرد وجود دارند، اما قناری های اهلی به دلیل دستکاری ها و انتخاب های انجام شده در جفت گیری و تغذیه ، تنوع رنگی عمدی توسط پرورش دهنده ها پیدا کرده اند. 

۲- قناری های خاص (دارای شکل و استایل غیر معمول)

قناری های خاص (دارای شکل و استایل غیر معمول) - چیکن دیوایساین قناری ها نیز بیشتر به خاطر استایل و شکل  ظاهری خاصی که دارند نگهداری می شوند و پرورش دهنده ها به رنگ و آواز آنها توجهی نمی کنند. از جمله آنها می توان به قناری جیبر، کرست ، بلژیکی ، بوردر، فری، گلاستر، فایف، لانکشایر و… اشاره کرد. 

۳- قناری های آواز خوان

این دسته از قناری ها نیز طرفداران خاص خود را دارند و شاید بیشتر از دو دسته قبل پرورش داده می شوند و علت آن هم آواز بسیار زیبا و ریتمیک آنها می باشد. قناری های آوازخوان عبارتند از : قناری رسمی ایرانی ، تیمبرادو اسپانیایی، رولر آلمانی، واتر اسلاگر، قناری امریکایی و روسی . 

زیستگاه و طول عمر قناری ها 

این پرندگان در زیستگاه های مختلفی زندگی می کنند. می توانید آنها را در جنگل ها، مراتع و دشت های سرسبز ، تپه های شنی ، باغات ، کناره های جنگل و… بیابید. 

قناری ها با انسان و فضای شهری و روستایی سازگار هستند و در پارک ها ، باغچه ها و بالای درختان و حتی حیاط خانه قابل مشاهده هستند. 

قناری ها در طبیعت از چه مواد غذایی استفاده می کنند؟

قناری ها در درجه اول گیاهخوار هستند و گیاهان را می خورند. با این حال ، آنها گاهی از حشرات کوچک و بی مهرگان مانند مگس ، پشه ، عنکبوت ، سوسک ، ملخ و غیره نیز تغذیه می کنند. 

جزء اصلی رژیم غذایی آنها دانه ها هستند، آنها دانه را از علف ها، بوته ها و درختان تهیه می کنند. قناری ها همچنین از میوه ها ، به ویژه انجیر تغذیه می کنند. قناری های خانگی از پلت های آماده موجود در بازار و همچنین میوه ها و سبزیجات تازه استفاده می کنند.

رابطه انسان ها با قناری ها چگونه است؟

انسانها و قناری های حوزه اقیانوس اطلس رابطه مسالمت آمیزی دارند. این قناری های کوچک همانند گنجشک ها و دیگر پرندگان در باغچه ها و پارک ها به دنبال غذا می گردند. اگرچه انسانهای این منطقه گونه های دیگری از قناری ها را در قفس یا سالن پرورش می دهند، اما قناری های وحشی اقیانوس اطلس در امنیت کامل هستند و در زیستگاه های انسانی می توانند رشد کنند.

رابطه انسان ها با قناری ها چگونه است؟ - چیکن دیوایسقناری های شهری از غذای پرندگان خانگی و مواد غذایی موجود در سطح شهر تغذیه می کنند. IUCN این گونه را به عنوان حداقل نگرانی ذکر کرده و جمعیت آنها را پایدار دانسته است.

آیا قناری ها حیوانات خانگی خوبی هستند؟

قناری ها پرنده هایی بی دردسر و خوش آواز هستند، آنها برخلاف طوطی سانان مشکل جیغ و داد و پرکنی و افسردگی ندارند و آواز خوش آنها اوقات فراغت شما را پر خواهد کرد. این پرندگان برای کسانی مناسب است که زمان و تایم زیادی برای رسیدگی و مراقبت از پرنده ها ندارند. 

اما برای اینکه پرنده ای شاد و سرحال داشته باشید بهتر است به صورت جفت نگهداری کنید و حتما از آب و غذای تازه و سالم استفاده کنید و هم چنین محیطی تمیز و کاملا بهداشتی را برای آنها فراهم آورید. آنها باید قفس بزرگی داشته باشند تا از امکان پرواز و تحرک کافی برخوردار باشند. در صورتی که به خوبی از قناری های خود مراقبت کنید و مانع از بیمار شدن آنها شوید تا ۱۰ الی ۱۵ سال می توانند در کنار شما زندگی کنند. 

خصوصیات جفت گیری و تولید مثل در قناری ها 

قناری ها نیز مانند سایر پرنده ها در اواخر زمستان و اوایل بهار شروع به جفت گیری می کنند، یعنی زمانی که میزان ساعات روشنایی روز افزایش یافته و با گرم شدن هوا، غذای کافی برای آنها در دسترس خواهد بود. 

هم چنین آنها در اسارت و برخی از مناطق جغرافیایی در اوایل پاییز نیز برای بار دوم اقدام به جفت گیری و تولید مثل می کنند. قناریها در طبیعت در گله های چندتایی زندگی می کنند و لانه های خود را در زندگی یکدیگر در لابلای بوته ها و یا تنه درختان درست می کنند. اما هر جفت قلمرو مخصوص به خود را دارد که اطراف لانه را فرا گرفته است. 

لانه های قناری کوچک و به شکل فنجان هستند و پرندگان آنها را در فاصله چند سانتی متر بالاتر از سطح زمین می سازند. هر دو اعضای خانواده به کمک هم انواع شاخه، چوب، علف و… را جمع آوری کرده و لانه را بنا می کنند. 

ماده ها در هر دوره جفت گیری به طور متوسط سه یا چهار تخم می گذارند. حدود دو هفته پس از جفت گیری، تخم گذاری ماده آغاز خواهد شد. جوجه های تازه متولد شده دارای چشمانی بسته و کاملا وابسته به والدین خود هستند. پس از گذشت دو یا سه هفته از زمان تولد و مراقبت از والدین آنها، جوجه های جوان شروع به یادگیری پرواز نموده و به سرعت به استقلال می رسند.

قناری ها چگونه کشف شدند؟

قناری ها چگونه کشف شدند؟ - چیکن دیوایساین پرنده ها برای اولین بار در قرن ۱۵ میلادی توسط ملوانان اسپانیایی کشف شدند که در تاریخچه کامل آن در مقاله توضیح داده شده است. 

کدام نژاد از قناری ها برای پرورش مناسب هستند ؟

آنها در سه دسته مختلف وجود دارند که برخی از آنها به جهت زیبای و شکل خاص و برخی نیز به لحاظ صدای خوب خود پرورش داده میشوند و این کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

چگونه می توان قناری خرید؟

برای خرید قناری نیز باید اصول و نکاتی را رعایت کنید تا مناسب ترین پرنده مورد نظر خود را خریداری کنید. در نوشته راهنمای خرید قناری به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس