روش ها و تکنیک های تشخیص سن و جنسیت قناری به صورت حرفه ای 

نحوه شناسایی قناری نر و ماده و تشخیص سن آنها 

یکی از دغدغه های مهم خریداران و پرورش دهندگان قناری ها ، تشخیص سن دقیق قناری و نر یا ماده بودن آن است. این کار برای تعیین اهداف پرورش دهنده ها جهت دستی کردن قناری و یا جفت دادن آنها مهم است. اگر علاقه مند به اهلی کردن قناری ها هستید، می توانید مقاله آموزش دستی کردن قناری را بخوانید، در نوشته مذکور سن مناسب برای اهلی کردن و شرایط لازم توضیح داده شده است. 

هم چنین بسیاری از پرورش دهندگان می دانند که قناری های نر و بالغ آواز می خواهند، بنابراین اگر از سن دقیق و نر بودن آنها آگاهی داشته باشند، در انتخاب و خرید قناری آواز خوان خود تصمیم بهتری خواهند گرفت. 

علاوه بر این افرادی که تمایل به جوجه کشی از قناری و کسب درآمد از پرورش این پرنده را دارند، حتما باید یک جفت نر و ماده بالغ و سالم و مولد را برای تولید جوجه ، انتخاب و خریداری کنند، بنابراین مقوله تعیین سن و جنسیت قناری برای این افراد نیز بسیار مهم خواهد بود. 

در حالت کلی اگر علاقه مند به تعیین سن و جنسیت قناری ها هستید و می خواهید در این کار به مهارت برسید، مطالعه این نوشته از چیکن دیوایس را به شما پیشنهاد می کنیم. 

دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» مناسب برای جوجه کشی از ۶۰ عدد تخم نطفه دار قناری
» دارای مکانیزم چرخش گهواره ای
» مجهز به سنسور SHT
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
 

روش های تشخیص سن قناری 

روش های تشخیص سن قناری - چیکن دیوایسبا اینکه بهترین روش برای آگاهی از سن دقیق قناری توجه به حلقه پا (همان شناسنامه) پرنده است، اما در بسیاری از موارد شاهد قناری هایی بدون حلقه پا هستیم که در چنین مواردی با استفاده از تکنیک های زیر تا حد زیادی می توانید سن آن را تشخیص دهید :

۱- قناری هایی که کمتر از یکسال سن داشته باشند، پر و بال هایی روشن تر دارند و ساق هایی صاف تر و بدون چروک و فلس دارند. 

۲- قناری های جوان و کمتر از یکسال سن چشمانی براق و روشن دارند و در اطراف چشمان آنها چروک رو مشاهده نخواهید کرد.

۳- قناری های یکسال به بالا پاهای فلس دار و کلفت تری دارند و نوک آنها نیز نسبت به قناری های جوان کمی بزرگتر است. 

۴- قناری های جوان و چند ماهه جثه کوچکتری نسبت به قناری های مسن دارند و سر آنها بزرگتر از بدن آنها دیده می شود و مهم تر اینکه چشمانی بزرگتر و درشت تر دارند. 

۵- در حالت کلی هر چه قناری پاهای زمخت تر و چروک تری داشته باشد، سن بیشتری خواهد داشت. 

۶- قناری های یکساله و دوساله به مراتب دور چشمان چروک تری نسبت به قناری های چند ماهه و جوان تر دارند. 

۷- هرچه قناری سن بالاتری داشته باشد، میزان پر ریزی بیشتری در دوره تولک خواهد داشت. یعنی قناری های مسن تر نسبت به قناری های جوان تر ، پرهای بیشتری از دست می دهند. 

۸- معمولا قناری های جوان سرحال تر و پر جنب و جوش تر از قناری های مسن هستند، آنها فعالیت بیشتری دارند و آواز طولانی تری دارند. اما قناری های مسن ترجیح می دهند که در یک گوشه آرام بگیرند

۹- معمولا قناری های سن بالا نسبت به قناری های جوان اشتهای کمتری دارند و غذای کمتری می خورند، البته این مورد را باید در طی مدت دو الی سه هفته ای زیر نظر بگیرید چون کاهش ناگهانی در اشتها نشانه بیماری خواهد بود. 

۱۰- به طور کلی تشخیص سن قناری ها مشکل تر از هر پرنده دیگری است، بنابراین حتما قناری های دارای حلقه پا را خریداری کنید چون از سن آنها مطمئن خواهید بود. 

روش های تشخیص جنسیت قناری 

تعیین نر یا ماده بودن قناری به پرورش آنها کمک زیادی خواهد کرد و در تعیین هدف پرورش یعنی تولید جوجه و یا نگهداری جهت آواز خوانی تاثیر زیادی خواهد داشت، در ادامه نکاتی بیان خواهد شد که در شناسایی و تفکیک قناری های نر از ماده کمک خواهد کرد. 

توجه به ظاهر قناری ها 

اولین و ساده ترین روش برای تشخیص جنسیت این پرنده ، توجه به ظاهر آن است. البته در نظر داشته باشید که تشخیص از روی ظاهر، سختی و پیچیدگی خاص خود را دارد. دلیل دشواری این روش، شباهت بیش از حد قناری نر به قناری ماده است. حتی بعضی از پرورش دهندگان قناری تا زمان تخم گذاری پرنده، متوجه نر یا ماده بودن آن نمی شوند.

۱- از بین یک جفت قناری که از نظر ظاهر و رنگ شباهت دارند، جنسیت پرنده خوش رنگ تر، نر است. همانطور که می دانید، در دنیای وحش، حیوانات نر زیباتر از ماده ها هستند.

۲- معمولا جثه قناری های نر نسبت به قناری ماده، بزرگتر است. البته گاهی قناری های ماده نیز رشد بیشتری داشته و نمی توان تنها به این نشانه تکیه کرد.

۳- یکی دیگر از ویژگی های ظاهری قناری نر، پر ریزی در فصل زمستان یا اواسط تابستان است. در این فصول ، پرنده در کنجی فرو رفته و آواز نمی خواند.

۴- گاهی تا پیش از لانه سازی و تخم گذاری پرنده هم امکان تشخیص جنسیتش وجود ندارد. در این صورت پس از تخم گذاری، دور پای پرنده ماده حلقه بیاندازید.

۵- از نوک منقار تا چشم های قناری، خطی فرضی را در نظر بگیرید. اگر چشم های قناری دقیقا در امتداد این خط قرار گرفت، جنسیت آن نر است. در غیر این صورت، شما یک قناری ماده دارید.

۶- ویژگی دیگر قناری نر، میزان تحرک آن است. قناری های نر، یک جا نمی نشینند و ورجه وورجه بیشتری نسبت به قناری ماده دارند.

توجه به آواز قناری ها 

توجه به آواز قناری ها - چیکن دیوایسیکی دیگر از راه های تشخیص جنسیت قناری، گوش دادن به آواز این پرنده است. این روش نسبت به ویژگی های ظاهری، راهنمای قوی تری است.

۱- به طور معمول، قناری های نر، آواز بلند تری دارند و با احساس بیشتری آواز سر می دهند. آواز خوانی قناری نر در فصل جفت گیری، اوج می گیرد. جوجه قناری های نر از ۳ تا ۵ ماهگی، آواز خواندن را شروع میکنند، البته در این زمان، تنها می توانند جیک جیک کنند. هرچه به بلوغ نزدیک تر می شوند، صدای آن ها و آوازشان قدرت بیشتری پیدا می کند.

۲- قناری ماده با صدای ضعیفی آواز می خواند و بر خلاف قناری های نر ، قادر به تولید انواع اصوات و آهنگ ها نیست. قناری ماده فقط ریزه خوانی می کند. در فصل جفت گیری و مستی، صدای قناری ماده از جیک زدن به آوازی ضعیف تبدیل می شود.

تشخیص نر و مادگی قناری ها پس از رسیدن به سن بلوغ

هرچند که تشخیص جنسیت قناری پیش از رسیدن به بلوغ دشوار است. پس از بلوغ می توان با راحتی بیشتری جنسیت آن ها را تشخیص داد.

تشخیص دادن جنسیت قناری ها از آلت تناسلی شان، یک روش قطعی است. بیشتر پرورش دهندگان به وسیله این روش، جنسیت پرنده های خود را به راحتی تشخیص می دهند.

برای این کار، باید کف دست خود را بر پشت قناری قرار داده و دو انگشت شست و اشاره را دور گردن آن بپیچید، قناری را در دست گرفته طوری که شکم آن به طرف شما باشد. 

پرهای شکم قناری را فوت کنید تا کنار بروند. اگر در کنار مخرج پرنده، برجستگی جوش مانند کوچکی می بینید، قناری شما نر است.

زیر شکم قناری نر در زمان جفت گیری یا در اصطلاح مستی، استوانه ای و برجسته می شود. همچنین نزدیک به مخرج پرنده نر، قسمتی باد کرده وجود دارد. در این ناحیه متورم شده، اسپرمهای قناری نر ذخیره میشوند و این به نوعی آلت تناسلی پرنده نر محسوب میشود.

زیر شکم قناری ماده بر خلاف قناری نر، دوکی شکل و همسطح با شکم پرنده دیده می شود. یکی دیگر از نشانه های قناری ماده، به عقب کشیده شدن مخرج قناری در فصل جفت گیری است.

اگر شما یک پرورش دهنده حرفه ای و خبره نیستید، این روش تشخیص جنسیت قناری نیز برای تان سخت خواهد بود. با این حال، تنها روش تضمینی تشخیص جنسیت قناری، توجه به مخرج پرنده است.

چگونه جنسیت جوجه قناری ها را تشخیص دهیم ؟

چگونه جنسیت جوجه قناری ها را تشخیص دهیم ؟ - چیکن دیوایسبا اینکه تشخیص نر یا ماده بودن جوجه قناری ها نسبت به پرنده های بالغ مشکل تر می باشد، اما برای پی بردن به جنسیت جوجه قناری ها نیز نشانه هایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. 

۱- یکی از ساده ترین روش های تشخیص جنسیت جوجه قناری ها، در زمان رشد لمس پرهای تازه آن ها می باشد. اگر قناری های شما آنقدر کوچک هستند که نمی توانند پرواز کنند، از تشخیص جنسیتشان ناامید نشوید.

به سراغ لانه قناری ها بروید و خیلی آرام به نوک پرهای جوجه قناری ها دست بزنید. قناری های نر پس از برخورد دست شما با پرهای شان، سر خود را به زیر می اندازند.

در حالی که جوجه قناری های ماده بدون توجه به هیچ چیزی، بی حرکت مانده و به شما خیره می شوند. همین کار ساده، یکی از روش های کاربردی تشخیص جنسیت جوجه های قناری است.

نتیجه گیری

در این نوشته به کلیه روش های و تکنیک های تجربی جهت تشخیص سن و جنسیت قناری ها پرداختیم، در صورتی که قصد خرید قناری را دارید و یا پرورش دهنده چند عدد از آنها هستید، حتما به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید. هم چنین در نوشته راهنمای خرید قناری به نکات مهمی پرداخته شده که مطالعه آن قبل از خرید قناری را توصیه می کنیم. 

نوشته های مشابه

‫۵۹ دیدگاه ها

  1. سلام داداش من قناری به اسم نر و ماده خریدم ولی قیافه جوفته شون شکل همین میشه راهنماییم کنی ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی مواردی که کمک میکنن از روی ظاهر پرنده جنسیتشو تشخیص بدی توی مقاله گفته شدن
      اگه نشد بهترین راه تشخیص آزمایش خون هست

  2. سلام خوبی داداش من یه قناری جوجه دارم ۱۰ ماهه اس آواز میخونه زیره گوگوش بسیار کم میخونه وقتی صدا میزارم

  3. سلام.. دوست عزیز نوشتید : از نوک قناری تا چشمش یک خط فرضی …. ، خب در هر صورت چشم در امتداد خط خواهد بود چون چشم یکطرف این خط هست… وقتی خطی از نقطه a به نقطه b رسم میشود ، هردو نقطه در امتداد خط هستند…

    1. بین نوکه بالایی و پایینی یک خط فرضی صاف بزار اگه به چشم قناری برخورد کرد ماده است اگر چشم بالایه خط قرار گرفت قناری ماده نیست

  4. چرا قناری نر دارم میخوام ازش جوجه داشته باشم تا الان ۳تا ماده براش گرفتم تخم میزارن ولی تخمش جوجه نمیشه

  5. من قناری دارم نزولی نمی‌خونه بنظرم جوانه چکارکنم بخوندن بیاد

    1. اگه تازه خریدی طبیعی هست
      کم کم بهتر میشه
      به محیط هم بستگی داره

  6. سلام خاهشا به من پاسخ بدید من یک کنری چشم سرخ با رنگ زرد سفید دارم و۴۵روزه است ولی نمیدونم نر است یا ماده لطفا بگید چگونه تشخیص بتم تشکر

  7. سلام خاهشا به من پاسخ بدید من یک کنری چشم سرخ با رنگ زرد سفید دارم و۴۵روزه است ولی نمیدونم نر است یا ماده لطفا بگید چگونه تشخیص بتم تشکر

  8. سلام من یه گلاستر رو با معمولی جفت زدم جوجه دادن ولی بنظرم هیچکدوم گلاستر نیست از روز چندم مشخص میشه که گلاستره الان دوهفتگیشونه

  9. سلام قناری نرو ماده مو کنار هم میزاره ماده میره کنار قناری نره ولی نره گازش میگیره جداشون میکنم همو صدا میزنن میشه بگین دلیلش چیه

    1. براشون تو قفس لونه بزارین و داخل هم پوشال نرم باشه. بعد کنار هم بزارین اگه دعواشون شد، تو قفس جدا ولی نزدیک به هم باشن و بهشون دان با طبع گرم مثل شاهدانه و تخم کافشه و جوانه گندم بدین تا مست بشن

    1. اگه همه چی عالی باشه و مریض نشه تا ۱۰ یا ۱۲ سال
      اما معمولا ۳ یا ۴ سال بیشتر دوام نمیارن چون به خوبی ازشون مراقبت نمیشه

    2. اگر خوب رسیدگی شود تا ۱۰ سال عمرمکند تا ۷ سال برای تولیدمثل مناسب است

  10. سلام من میخوام یه جوجه قناری بخرم از کجا بفهمم که قناری نر هست

    1. مقاله رو بخونید و فیلم های آموزشی مختلف هم ببینید
      ولی حتما قبل از خرید به پرورش دهنده های خود قناری مراجعه کنید تا نر بودنش رو تشخیص بده

  11. سلام خسته نباشید الان یک هفته از خرید قناری میگذره امروز ساعتای ۴ یک خوند به نظرتون تا چند روز دیگه یک سره میخونه

  12. سلام خسته نباشید من دیروز یک قناری نر گرفتم خود پرنده فروشه گفت که مستخون هست اما تاالان فقط جیک جیک میکنه چقدر طول میکشه تا به خوندن بیاد

    1. باید کاملا به محیط عادت کنه بعد شروع میکنه
      حدودا یکی دو هفته طول میکشه
      محیطش باید ساکت و خلوت باشه

  13. سلام من سه روز پیش یک قناری خریدم به عنوان نر که فروشنده آلت تناسلی پرنده رو به من نشون داد و برجسته و تقریبا کشیده بود گفت نره ولی الان فقط جیک جیک میکنه ممکنه رفته باشه تو لک و نمیخونه مشکلش چیه ؟

    1. احتمالا چون محیطش عوض شده هنوز استرس داره
      محیطش اروم و بدون رفت و امد باشه
      تغذیه کافی هم داشته باشه
      کم کم که به محیط عادت کرد شروع به اواز خواندن می کنه

  14. سلام قناری جیبر دارم تو لک هستش تغذیه مناسب برا این فصل چیه؟

    1. غذای پروتئین دار مثل تخم مرغ اب پز ، دانه سویا ، بادام زمینی
      سایر دانه ها و غلات مقوی
      میوه و سبزیجات هم بده
      از پلت مخصوص قناری هم می تونی استفاده کنی

      1. سلام یک قناری دارم اصلا نمی خونه دهنش بیشتر مواقع بازه و نفس نفس می زنه

        1. سلام دوست عزیز
          مشکل تنفسی پیدا کرده و یا عفونت گلو داره
          باید ببریش دامپزشک
          تو محیط قرارگیریش هم از بخور اکالیپتوس استفاده کن

  15. سلام من یک جفت قناری نر و ماده دارم وقتی کنار هم داخل یک قفس میزارمشون همش با هم میجنگند علتش رو نمیدونم

    1. اونا رو از هم جدا کن و برای هر کدوم یک قفس جداگانه داشته باشن
      برای ماده لانه بذار و هر دو تغذیه کافی داشته باشن
      مدتی بعد از مستی، نر رو بنداز تو قفس ماده

      1. سلام یک عدد قناری دارم حدوداً هشت ماهش است هنوز نمی خونه بنظرتون ماده است

        1. سلام دوست عزیز
          ماده ها اغلب حالت موزیکالی ندارن
          و در برخی مواقع پرنده ها اساسا لال به دنیا میان
          البته بیمار و یا افسرده بودنی هم ساکت مطلق میشن

  16. سلام خسته نباشید من امروز قناری هام رو کنار هم انداختم یک دو سه باری نوک به نوک شدن بنظر تو تاکی تخم نگذاشتن جدا کنم

    1. صبر داشته باشید
      اگر رفتار خوبی با هم داشتن یعنی احتمال جفت گیری بالاست
      حتما لانه داشته باشه و غذای کافی بهشون بده و محیط شون حتما گرم باشه
      اگر پس از دو سه هفته تخم نگذاشت ، از هم جدا کن و در فصل بهار دوباره بنداز پیش هم

  17. سلام نمیدونم چرا قناری هام خیلی برای هم بی تابی می‌کنن همش هم دیگر رو صدا میزنن نمی دونم باید چیکار کنم قناری ماده ام هنوز آماده نیست

    1. اگر هنوز به سن بلوغ نرسیده اند ، بهتر که از هم جدا باشن چون تخم بدون نطفه تولید خواهد کرد.

  18. نمی دونم چرا قناری نرم همش یک پاش رو بالا میگیره پا هاش هیچ مشکلی نداره ولی همش بالا میگره

    1. احتمالا کف پاش زخمی شده و یا با چوب نشیمن یا کف قفس مشکل داره

  19. سلام خسته نباشید من یک جفت قناری دارم قناری نرم اماده هست ولی هنوز قناری ماده ام اماده نیست و الان از هم جدا هستن امروز رفتم یک نگاهی به قفس قناری ماده کردم دیدم که ماده یک تیکه نخ رو لا به لای پنبه ها پیشونده به نظرتون قناری ماده اماده هست؟؟

    1. باید نشانه های امادگی برای جفت گیری رو در اونا مشاهده کنید. فقط به این مورد بسنده نکنید.

  20. سلام خسته نباشید
    ببخشید از کی میشه دوتا قناری رو کنار هم گذاشت من الان یه نر و ماده دارم. جفتشون تقریبا ۶ماهشون هست نره هم تازگیا که ماده رو ازش کی دور میکنم طوری میخونه که سر درد میگیرم حتی وقتی هم کنارهم میزارم شون نره به دیواره قفس خودش که کنار قفس ماده هست می‌چسبه و میخونه
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. اونا برای جفت گیری موفق حداقل باید یکسال سن داشته باشن ، هنوز برای ماده زوده و اگر بخواد تخم بذاره ، تخم های بدون نطفه خواهد گذاشت که فقط بدن قناری ماده رو ضعیف خواهد کرد.

  21. من ی قناری دارم هم خیلی ورجه ورجه میکنه هم پرریزی داره زیاد خوشرنگ نیست اینام ک گفتین من اصلا متوجه نشدم ب عنوان نر گرفتم اواز کمی میخونه نمیدونم نر یا ماده روی آلتش ی برآمدگی کوچیک دارهبه نر میخوره ولی آواز نمیخونه چکارش کنم آواز بخونه

    1. بهتر که به یک پرورش دهنده ماهر قناری مراجعه کنید تا نر و ماده بودن اون رو براتون تشخیص بده
      معمولا قناری ها فقط در فصل جفت گیری اواز میخونه اونم برای ماده

    2. سلام جوجه قناری گرفتم دوماه پیش اول جیج جیج میکرد الان یکم میخکنه اما کامل به ردیف نیست آوازش آیا این قناری تا آخر اینجوری میمونه یا صدایش با ریتم میشه و بلند تر میخونه

  22. میشه دوتا ماده رو پیش یک نر گذاشت و تخم میزاره
    یا یک ماده را جدا کنم و وقتی تخم کرد پیش اون یکی بزارم

  23. از وقتی خریدم کاکل داست احتمالا کرست هست

    یعنی فاصله بین پا هایش
    اگر میشه کمی واضح تر بگید
    ممنون

    1. نه فاصله بین پاها نه
      وقتی که به مقعد پرنده دست می زنید باید دو تا استخوان لمس کنید
      اگر این دو تا استخوان فاصله زیادی داشتند ماده است وگرنه نر
      مقاله تشخیص جنسیت قناری رو هم بخونید تا به نتیجه بهتری برسید

      1. ّ
        سلام ببخشید من۳تاقناری دارم جوجه بودن الان ۱سال دارم.دارمشون ولی نروماده بودشون رانمیفهم پاهاشون سفید هستش بعد همین جایی مدفوع می‌کند برآمدگی ندارد صاف هستش به نظر شمار هستش یارانه

        1. سلام
          توضیحات کافی در مورد تشخیص جنسیت داخل پست داده شده
          با توجه به اون توضیحات مورد رو خودتون چک کنید

    1. از رنگش معلوم که رسمی ایرانی هستش
      اگر پرهای سرش ذاتا حالت چتری داشته باشه احتمال کرست یا گلاستر بودن وجود داره
      برای اینکه جنسیت رو تشخیص بدید استخوان لگنش رو بررسی کنید اگر دو استخوان لگن فاصله داشت ماده است اما فاصله خیلی کمی داشت نره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋