آشنایی با مرغ لوهمن و چگونگی پرورش آن | بررسی امکان پرورش در ایران

مرغ لوهمن یکی از نژادهای وارداتی بوده که اصالتا متعلق به کشور آلمان است و به عنوان یک مرغ دو منظوره جهت تولید تخم خوراکی و گوشت پرورش داده می شود. در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس قصد داریم به بررسی نحوه شروع پرورش مرغ لوهمن و شرایط لازم برای این کار بپردازیم. اگر علاقه مند به پرورش مرغ های گوشتی- تخمگذار هستید، ادامه این نوشته را مطالعه کنید. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع مرغ
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

ویدیوی معرفی مرغ لوهمن و خصوصیات آن 

در این ویدیوی کوتاه و آموزشی، کارشناس وب سایت چیکن دیوایس به بررسی خصوصیات کلی مرغ لوهمن، مزایا و معایب پرورش این پرنده پرداخته است : 

آشنایی کلی با مرغ لوهمن 

مرغ لوهمن در یک اصل یک نژاد دورگه است که در کشور آلمان اصلاح نژاد شده و در اختیار یک شرکت آلمانی قرار دارد. این گونه از نژادهایی همچون رُد آیلند و راک سفید به وجود آمده و جهت تخمگذاری در سطح بالا اصلاح شده است. 

مرغ لوهمن که عموما در رنگ قهوه ای مشاهده میشود، تخم هایی به رنگ قهوه ای تولید می کند و در سال بالغ بر ۳۰۰ تخم می گذارد و از این رو به عنوان یکی از بهترین نژادهای تخمگذار در دنیا شناخته می شود. در نوشته بهترین مرغ های تخم گذار می توانید با سایر نژادها آشنا شوید. 

توجه داشته باشید که این میزان تخم گذاری مربوط به نسل اول مرغ لوهمن است و از آنجایی که مرغ های موجود در بازار ممکن است از نسل دو یا سه باشند، انتظار تخم گذاری پایین تری باید از آنها داشته باشید. با این وجود در بهترین شرایط محیطی و تغذیه ای می توان انتظار تولید سالانه ۲۰۰ الی ۲۳۰ تخم از این نژاد داشت. 

یکی دیگر از ویژگی های مرغ لوهمن به وزن گیری بالای آنها مربوط می شود. این نژاد به عنوان مرغ گوشتی نیز قابل پرورش است و حدودا بین ۲ الی ۲.۵ کیلو وزن می گیرند. البته میزان وزن گیری آنها به نحوه پرورش و رژیم غذایی آنها بستگی شدیدی دارد. 

بنابراین این پرنده می تواند درآمد بیشتری نسبت به سایر مرغ ها برای شما داشته باشد، یعنی در یک دو سال اول به عنوان مرغ تخم گذار جهت تولید تخم پرورش می دهید و پس از کاهش چشمگیر تخم گذاری پرنده، می توانید با استفاده از جیره غذایی مخصوص پرنده های گوشتی آنها را پرواربندی نموده و به عنوان مرغ گوشتی به بازار عرضه کنید. 

چگونه مرغ لوهمن اصیل را از سایر نژادها تشخیص دهیم؟

برای تشخیص مرغ لوهمن اصل باید به پرهای شان توجه کنید. این مرغ و خروس ها پرهای قهوه ای پر رنگ (کاراملی مانند) دارند و پرهایی سفید رنگ در دور گردن و انتهای دم آنها قابل مشاهده است. البته گونه های دیگری نیز در رنگ های سفید وجود دارند که برای تشخیص آنها به تجربه بیشتری نیاز است. 

چگونه پرورش مرغ لوهمن را شروع کنیم؟

این نژاد از مرغ معمولا به پرورش دهنده های دارای مجوز داده می شوند، هر چند تخم های نطفه دار آنها به شیوه های مختلفی وارد کشور شده و از آنها جوجه کشی می شود. اما به توجه به اینکه از نسل های دوم و سوم هستند، تخم گذاری پایین تری نسبت به نسل اول خواهند داشت. 

نوشته های مشابه

چگونه پرورش مرغ لوهمن را شروع کنیم؟ - چیکن دیوایسبنابراین کسانی که مرغداری های بزرگ و صنعتی دارند و یا قصد راه اندازی چنین کسب و کاری را دارند، می توانند از لوهمن به عنوان یک نژاد تخمگذار برتر استفاده کنند. اما برای کسانی که در سطح کوچک تر قصد راه اندازی سالن پرورش مرغ تخم گذار را دارند، شاید یافتن نسل های اول و دوم این پرنده مشکل باشد، بنابراین پرورش مرغ های تخم گذار محلی را به عنوان یک جایگزین داخلی پیشنهاد می کنیم. 

چه جایگزین هایی به جای مرغ لوهمن آلمان وجود دارند؟

با توجه به گفته های فوق، پرورش مرغ لوهمن ممکن است آنچنان که به نظر می رسد سود ده نباشد و میزان تخم گذاری آن با سایر نژادهای تخمگذار برابری کند. بنابراین پرورش مرغ های اصلاح نژاد شده محلی مانند جهادی و مرغ گلپایگانی پیشنهاد می شود، چرا که هم میزان تخم گذاری بالایی دارند و تخم های آنها به عنوان تخم مرغ محلی به خوبی در بازار فروش می روند.

در صورتی که مرغ ها را به شکل ارگانیک تری پرورش دهید، می توانید تخم های آنها را با قیمت بالاتری به عنوان تخم مرغ محلی در بازار بفروشید. 

سخن آخر 

مرغ لوهمن یک نژاد دورگه بوده که از ترکیب دو نژاد به نام های رُد آیلند و راک سفید به وجود آمده است. نسل اول این مرغ در اختیار یک شرکت آلمانی است که به مرغداری های دارای مجوز داده می شود و تخم های نطفه دار آنها که عمدتا از نسل دوم یا سوم هستند، به شکل های مختلف وارد کشور می شود. بنابراین تخم گذاری پایینی نسبت به نسل اول داشته و از این رو پرورش مرغ های جهادی و گلپایگانی را به عنوان گزینه های جایگزین و به صرفه پیشنهاد می کنیم. 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس