خواص و مضرات گوشت بلدرچین برای کودکان و بزرگسالان

با خواص و مضرات گوشت بلدرچین آشنا شوید

بلدرچین ها پرندگان فعالی هستند و گوشت آنها به دلیل تحرک بالای پرنده طعم بسیار خوشمزه ای دارد. در گذشته افراد اطلاع و آشنایی چندانی با خواص تخم و گوشت این پرنده نداشتند. اما امروزه فرهنگ مصرف گوشت و تخم این پرنده در بین افراد مختلف جامعه جا افتاده و تا حدودی در سبد غذایی جای گرفته است.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از بلدرچین
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
» سیستم چرخش ۳۶۰ درجه
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

یکی از محصولات پر خاصیت بلدرچین، گوشت این پرنده می باشد که برای تمامی سنین مفید است. در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس در مورد خواص و مضرات گوشت بلدرچین برای کودکان و بزرگسالان بحث نموده ایم.

گوشت بلدرچین

اگرچه بلدرچین جثه کوچکی دارد و گوشت آن نیز کم می باشد ولی مواد مغذی زیادی در گوشت این پرنده یافت میشوند. مواد مغذی مختلفی از جمله پروتئین، فسفر، چربی، کلسیم، آهن، نیاسین و روی در خوراکی حیوانی وجود دارد. همچنین گوشت بلدرچین حاوی ویتامین کولین زیادی است که برای فعالیت های عصب و مغز مفید می باشد.

گوشت بلدرچین به ویژه از منظر پروتئین های با کیفیت یک منبع غذایی غنی شده است. این ماده غذایی حاوی انواع اسید آمینه های ضروری و کمیاب می باشد.

گوشت بلدرچینهمچنین گوشت حاصل از بلدرچین چربی بسیار پایینی دارد و کالری آن نیز پایین می باشد. در حقیقت ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی فقط ۱۳۴ کیلوکالری و فقط ۱.۶ گرم چربی اشباع شده دارد. در جدول زیر ارزش غذایی ۱۰۰ گرم گوشت بلدرچین را مشاهده میکنید.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم گوشت بلدرچین

میزان کالری۱۳۴ کیلو کالری
پروتئین۲۳ گرم
کل چربی۴.۵ گرم
کلسترول۰.۵ میلی گرم
ویتامین B1۰.۰۰۲ میلی گرم
ویتامین B2۰.۳۵ میلی گرم
ویتامین B3۶ میلی گرم
ویتامین B6۰.۰۷ میلی گرم
ویتامین B12۲.۲ میلی گرم
ویتامین C۱ میلی گرم
ویتامین D۱.۱ میکرو گرم
پتاسیم۲۷۳ میلی گرم
کلسیم۴۶ میلی گرم
منیزیم۳۶ میلی گرم
آهن۷.۷ میلی گرم

مزایای گوشت بلدرچین برای افراد بزرگسال

مطمئنا اگر افراد بزرگسال از فواید گوشت این پرنده آگاه باشند، حداقل هفته ای  یکبار این ماده مغذی را در رژیم غذایی خود جای میدادند. در زیر مهمترین فواید گوشت بلدرچین برای افراد بزگسال را عنوان نموده ایم.

عضله ساز

همان طور که گفته شد گوشت بلدرچین حاوی مقادیر بالایی پروتئین باکیفیت می باشد. بنابراین مصرف این ماده غذایی برای عضله سازی در ورزشکاران و افرادی که به تمرینات بدنی علاقه مند هستند بسیار مفید خواهد بود.

درمان افسردگی

گوشت بلدرچین حاوی مقادیر بالایی از ویتامین های گروه ب می باشد. غنی بودن این خوراکی به ویتامین B6 به بهبود سیستم عصبی بدن و واکنش های شیمیایی مربوطه بسیار کمک میکند.

اثر تسکین دهنده دارد

یکی از خواص بسیار جالب گوشت بلدرچین این است که یک مسکن ضد درد طبیعی است. خوردن این ماده غذایی به تسکین درد عضلات و مفاصل و همچنین بهبود دردهای ناشی از روماتیسم و سردرد کمک میکند.

دوست دار کلیه

به لطف مواد معدنی موجود در گوشت بلدرچین عملکرد کلیه های بدن نیز بهتر میشود. زیرا مواد معدنی موجود در آن به دفع مواد و سموم مضر و فلزات سنگین در بدن و حتی دفع سنگ کلیه کمک میکند. همچنین گوشت بلدرچین سدیم بسیار پایینی دارد و مصرف آن حتی برای افرادی که فشار خون دارند توصیه میشود.

افزایش مقاومت بدن

مقادیر زیادی از ویتامین آ و ویتامین E در گوشت بلدرچین یافت میشود. همچنین این خوراکی خوشمزه حاوی برخی از آنتی اکسیدان های مهم است و سطح هموگلوبین خون را افزایش میدهد. به همین خاطر مصرف این پروتئین حیوانی به افزایش مقاومت بدن منجر شده و حتی در برابر سلول های سرطانی نیز تا حدودی از بدن محافظت میکند.

سلامت ریه را حفظ میکند

یکی از مهمترین خواص گوشت بلدرچین اثر بخشی این ماده غذایی بر عملکرد ریه ها و سیستم تنفسی می باشد. افرادی که از آسم و مشکلات ریوی و تنفسی رنج می برند می توانند با گنجاندن گوشت بلدرچین در رژیم غذایی از خواص معجزه آسای این خوراکی بهره مند شوند. مصرف محصولات بلدرچین همچنین به از بین بردن سرفه های مزمن و طولانی مدت نیز کمک میکند.

سلول های آسیب دیده را ترمیم میبخشد

ویتامین E موجود در گوشت بلدرچین باعث بازسازی سلول ها شده و حتی می تواند به بهبود زخم ها و بافت های آسیب دیده بدن منجر شود.

مواد معدنی بسیار مفیدی در گوشت این پرنده ریز جثه پنهان می باشد که مصرف آنها می تواند سر تا پا ظاهری جوان و بهتری به شما ببخشد. افراد مسن و سالخورده می توانند با خوردن گوشت این پرنده به بازیابی و شادابی جسمی خود کمک کنند.

به پاکسازی روده کمک میکند

اگر اخیر دچار مشکلات روده ای و گوارشی شده اید، به شما خوردن گوشت بلدرچین را پیشنهاد میکنیم. مصرف این خوراکی خوشمزه باعث پاکسازی روده از انگل ها شده و همچنین باعث تعادل اسید معده میشود. کسانی که مشکل سوء هاضمه دارند می توانند از خواص بی نظیر گوشت بلدرچین بهره مند شوند.

باعث تقویت استخوان های بدن میشود

کلسیم بالایی در گوشت بلدرچین یافت میشود. جوامع مختلفی قرن هاست که از گوشت این پرنده مصرف میکنند و با خواص آن آشنا هستند. رشد عضلات و تقویت استخوان های بدن از دیگر خواص گوشت بلدرچین میباشد. اگر میخواهید کودک شما ساختار استخوان بندی قوی داشته باشد هر چند مدت یکبار گوشت بلدرچین به کودک خود بدهید.

مزایای مصرف گوشت بلدرچین در کودکان

کودکان نیز می توانند از مزایا و خواص گوشت بلدرچین بهره مند شوند. تمامی خواص گوشت بلدرچین گفته شده در بالا برای کودکان نیز صدق میکند. در واقع کالری و کلسترول پایین در گوشت این پرنده و مغذی بودن این ماده غذایی باعث شده مصرف آن برای کودکان و همچنین زنان باردار بلا مانع باشد.

گوشت بلدرچین علاوه بر بزرگسالان برای کودکان نیز فواید زیادی دارد. اگر تاکنون از ماده غذایی در رژیم غذایی کودکتان استفاده نکرده اید حتما از آن استفاده کنید.

مزایای مصرف گوشت بلدرچین در کودکانپروتئین بالا و انواع اسید آمینه های کمیاب موجود در گوشت بلدرچین برای رشد و قد کشیدن کودکان بسیار عالی است.

خوردن گوشت بلدرچین برای درمان کم خونی کودکان نیز مفید است. زیرا مقادیر بالایی آهن در آن یافت میشود. همچنین گوشت بلدرچین منبع خوبی از نیاسین و فسفر و سلنیوم و ویتامینهای ب کمپلکس بوده و یک خوراکی ایمن برای کودکان میباشد.

خوردن گوشت حاصل از بلدرچین به خواب بهتر کودک نیز کمک میکند و باعث آرامش روانی کودک میشود.

نحوه مصرف گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین دارای طبعی گرم و خشک می باشد. این خوراکی را می توان به روش های مختلفی پخت و نوش جان کرد. اما پختن گوشت بلدرچین با روغن بهتر از روش کبابی کردن آن می باشد. همچنین برای حفظ ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گوشت نباید با حرارت زیاد و به مدت طولانی آن را پخت.

طب سنتی نیز مصرف گوشت بلدرچین را برای تقویت قوای فکری و رفع ضعف عمومی و تقویت سیستم گوارشی بدن توصیه میکند.

آیا میتوان به صورت همزمان تخم و گوشت بلدرچین مصرف کرد؟

مصرف تخم بلدرچین و گوشت آن به صورت همزمان برای بدن خواص بسیار بالایی به همراه دارد و باعث تنظیم سیستم گوارشی، قلب و سیستم عصبی بدن می شود.

مضرات گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین برخی از مهمترین احتیاجات غذایی بدن ما را می تواند تأمین کند. این ماده غذایی از جمله گزینه های ایمن در سبد غذایی ما انسان ها معرفی شده است. اما در مصرف گوشت بلدرچین نباید زیاده روی شود. مادران باردار قبل از مصرف گوشت بلدرچین لازم است که با پزشک خود مشورت نموده و احتیاط کنند.

همانطور که میدانید گوشت بلدرچین جزو غذای همیشگی ما نیست. بنابراین مصرف یکباره و بیش از حد آن می تواند مشکلات زیادی در بدن ایجاد کند. از جمله مشکلاتی که در نتیجه مصرف بی رویه گوشت بلدرچین میتوان به آن اشاره کرد عبارتند از:

  • افت فشار خون بدن
  • فشار بیش از حد به کلیه
  • به هم خوردن متابولیسم بدن
  • مسمومیت غذایی در اثر دریافت بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی

در نهایت …

پرنده بلدرچین با طعم تخم و گوشتش معروف میباشد و هم اکنون افراد زیادی به پرورش بلدرچین مشغول اند و محصولات آن را به بازار عرصه میکنند. غریزه ذاتی ما حکم میکند که به خوردن مواد غذایی پر مصرف و قابل اطمینان روی بیاوریم. در حالیکه بسیاری از مواد غذایی مفید دیگر نیز موجود بوده که بیشتر به خاطر بی اطلاعی از خواص آنها کمتر سراغشان رفته ایم. گوشت بلدرچین نیز از این قضیه مستثنی نیست و متأسفانه جایگاه ویژه ای در سبد غذایی ما ایرانی ها ندارد. در حالیکه در کشورهای مختلف گوشت بلدرچین همانند گوشت مرغ و گوشت قرمز مصرف بالایی دارد.

در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس به طور کامل در مورد مهمترین خواص گوشت بلدرچین توضیحاتی بیان کردیم. خواص تخم بلدرچین نیز کمتر از گوشت آن نمی باشد. بلدرچین ها پرندگان بسیار مقاومی هستند و برخلاف مرغ ها کمتر به آنتی بیوتیک و تزریق مواد دارویی نیاز پیدا میکنند. لذا اگر به دنبال یک رژیم غذایی سالم و ارگانیک هستید، گوشت و تخم بلدرچین می تواند یکی از گزینه های مطلوب در سبد غذایی شما باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

    1. سلام
      اینو باید بری پیش متخصص تغذیه عزیز ، ما تو کار مرغ و خروسیم !

  1. سلام من خانم مسنی هستم که مشکلات گوارشی دارم ایامیتوانم هرروزیک عددبلدرچین بخورماندوسکپی کردم ورم معده دارم وترش میکنم دیشب یک عددخوردم ایاهرروزمیتوانم بخورم باتشکرازشما

    1. سلام
      این مورد رو باید با متخصص گوارش مطرح کنید ، اطلاعات ما در این مورد محدود هست

  2. با سلام دوباره
    ببخشید یه سوال ما اگر این قفس رو یک طرفه بسازیم درهر طبقه چند تا جا میگیرد و اگر دوطرفه بسازیم چند تا جا میگیرد
    اونطور که من تو این مقاله خوندم در هر طبقه ۳۰ الی ۶۰ قطعه بلدرچین جا میگیرد
    توجه کنید قفس مورد نظر ما ۳ طبقه است
    یعنی اگه سه طبقه بسازیم دوطرفه باشه
    حدودا ۳۰۰ قطعه جا میشه ؟؟؟؟

    1. سلام
      اگه بسازید بسته به عرض و طولی داره که میسازید ! بر اون اساس میشه گفت در هر طبقه چقدر جا میگیره
      این مقاله در مورد خواض گوشت این پرنده هست به قفس ارتباطی نداره !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس