پرورش کبوتر : نژادهای کبوتر

پرورش کبوتر : نژادهای کبوتر

kabator (1)

کبوتر نیز مانند سایر پرندگان و حیوانات، نژادهای مختلفی دارد. اما چون از لحاظ تولیدی بسیار کمتر از سایر پرندگان اهلی، مثل مرغ، بوقلمون، غاز، اردک و غیره مورد تحقیق، مطالعه و توجه فرارگرفته است، بسیار کمتر توسط انسان در برنامه های تحقیقاتی اصلاح نژاد، تغذیه و غیره وارد شده است. در ایران، کبوتر هرگز از لحاظ تولید گوشت مورد استفاده تجارتی واقع نشده و هیچ واحد تولیدی تجارتی کبوتر تاکنون در کشور ما ایجاد نشده است. اما می توان گفت که بسیاری از انسانها صرفا به خاطر جنبه ی زینتی آنها، اقدام به پرورش و جوجه کشی از این پرندگان زیبا می کنند.

دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» دارای برد پیشرفته و اتوماتیک جوجه کشی
» مجهز به پمپ آب جهت رطوبت رسانی خودکار
» دارای موتور قدرتمند برای چرخش استاندارد شانه ها
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

در ایران قدیم نیز همانند برخی از کشورهای دیگر با استفاده از کبوترهای نامه رسان، از این پرنده در امر تمام رسانی دولتی استفاده می شد. به عبارت ساده تر می توان اذعان داشت که به غیر از استفاده از کبوتر در امر نامه رسانی در گذشته، در ایران تنها مورد استفاده این پرنده، نگهداری آن توسط برخی از مردم به منظور تفریح و در اصطلاح «کبوتر بازی» و نیر برای مسابقه «گرو بستن» بوده است.

به همین لحاظ می توان گفت که در ایران به جز تعدادی تحقیقات و پایان نامه های دانشجویی روی شماری از عوامل بیماری زا و دامپزشکی کبوتر، کار علمی دیگری صورت نگرفته است.

لذا عمده اطلاعات موجود روی بیماری های کبوتر مربوط به حاصل تحقیقات مذکور و نیز ترجمه بیماری ها از کتب خارجی بوده است. همچنین روی موضوعات تغذیه و اصلاح نژاد کبوتر، احتمالاً هیچ کار علمی و تحقیقاتی در ایران صورت نگرفته است. تحقیقات و مطالعات رویا عموم مسائل مربوط به کبوتر در سایر کشورها نیز بسیار محدود است.

اما در کشور خودما اطلاعات ارزشمندی در زمینه های مختلف نگهداری، اصلاح نژاد، تغذیه، مسابقات (گروبستن) و غیره نزد پیشکسوتان امر کبوتر موجود است که متأسفانه این افراد هرگز اقدام به نوشتن اطلاعات خود نکرده و لذا آن چه تاکنون قبل از این کتاب منتشر شده است، عملاً در مقابل اطلاعات موجود در سینه پرورش دهندگان اصیل کبوتر بسیار اندک است.

کبوترهای ایرانی و خارجی را دارند. برای تألیف این کتاب، مؤلف تا حدودی از تجربیات مجموعه داران کبوتر استفاده نموده است. برای تهیهٔ تصاویر مندرج در این کتاب، مؤلف بارها به فروشگاه های پرندگان زینتی سرزده و در هر بار توانسته است

یک یا دو نژاد را بیابد و از آنها تصویر تهیه کند. البته به یقین مجموعه داران کبوتر در شهرهای مختلف کشور ما، به خصوص تهران، شمار بسیار بیشتری از نژادها و ارقام کبوتر را در اختیار دارند. مؤلف قصد دارد که در آینده نیز در هر فرصتی که پیش آید تصاویر نژادهای دیگر را نیز تهیه کند و به همراه اطلاعات جدیدی که از کبوترداران حرفهای کسب خواهد نمود، در چاپهای آتی این کتاب درج خواهد نمود.

در اروپا و آمریکا، اگرچه به مراتب کمتر از سایر پرندگان اهلی به تولید تجاری گوشت از کبوتر پرداخته شده و کمتر روی پرورش علمی کبوتر کار شده است، ولی در این دو قاره کارهای علمی و تجاری انجام شده روی کبوتر از سایر قارهها بیشتر بوده است.

کبوترها از لحاظ شکل بدن و تنوع رنگ در نقاط مختلف بدن، گوناگونی زیادی دارند. به طور کلی می توان گفت به علت قائل نشدن اهمیت کافی برای این پرنده، فقط شمار معدودی از آنها به طور دقیق شناسایی شده و به نژاد خاصی مربوط شده اند و از بقیه قط با شکل یا خصوصیاتی ازجمله محل پرورش یا قابلیت تولیدی آنها یاد می شود.

کبوتر های سویه گوشتی در سن بلوغ ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم وزن دارند و دارای سینه عمیق و فراخ ( پهن ) ، قدرت باروری بالا و بنیه خوب هستند.در اروپا و آسیا ، اساس انتخاب کبوتران برای پرورش و اصلاح نژاد ، رنگ و شکل بدن است.در حالی که در آمریکا،کبوترهای مورد توجه قرار می گیرند که خصوصیات خوبی از لحاظ قابلیت تولید گوشت داشته باشند.

برخی از کبوترهای سویه های گوشتی از آمریکا به اروپا وارد شده که از آنها می توان کبوتر شاهی سفید، کبوتر شاهی شناسا، کبوتر کارنیه، کبوتر موندین کبوتر نامه رسانا، کبوتر شناسای تکزاس، کبوتر اشتراسر و غیره را نام برد. کبوتر شامی سفید در آمریکا از تلافی کبوتر سفید مالتز” و کبوتر سفید دوشز نتیجه شده است. این کبوتر دو نوع دارد.

یکی کبوتر شاهی سفید که وزن بالغ آن ۷۵۰ تا ۸۵۰ گرم است و باروری مناسبی دارد و دیگری نوع کاملاً گوشتی این کبوتر است که وزن سنگین تری دارد و وزن کبوترهای جوان آماده کشتار آن به ۵۵۰ گرم می رسد. از هر جفت این نژاد، می توان در سال ۱۶ جوجه تولید کرد. این کبوتر عموماً دارای سینه عمیق، فراخ و پرگوشت است. از تلاقی کبوتر نژاد داکس با کبوتر نژاد موندین، کبوتر شاهی نقرهای ایجاد شده است که این آمیخته جثه ای بزرگ تر و حالتی آرام تر از کبوتر نژاد شاهی سفید دارد.

در امریکا کبوتر شاهی شناسا ایجاد شد که از ویژگیهای این نژاد سهولت تشخیص کبوترهای نر و ماده از هم است، زیرا در این نژاد رنگ پرها در جنس نر و ماده باهم متفاوت است. کبوتر نژاد کارنیه در جنوب بلژیک و شمال فرانسه ایجاد شد. وزن بالغ این نژاد ۶۰۰ تا ۷۵۰ گرم و در کبوترهای جوان آماده کشتار به ۵۰۰ گرم می رسد. شکل سینه، درازتر بودن دم و بال و پهن تر بودن سر، این نژاد را از شاهی سفید متمایز میکند. کبوتر نژاد موندین که یکی از قدیمی ترین نژادهای فرانسوی است، رنگهای مختلفی دارد.

این نژاد در جوانی و هنگام مناسب برای کشتار حدود ۰ ۶۰ گرم وزن دارد و در زمان بلوغ وزن آن به ۷۵۰ تا ۹۰۰ گرم می رسد. یکی از نژادهای سبک وزن و پرقدرت در پرواز، کبوتر نامه رسان است. این کبوتر که بیشتر در اروپا و خاورمیانه یافت می شود؛ در سن بلوغ , Ա; f Y ۴۸۰ گرم وزن دارد، بسیار مقاوم است، تخم زیادی تولید می کند، به ندرت تخم های خود را میشکند، با دقت از جوجه های خود مواظبت می کند و قادر است مسافتهای ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر را با سرعت حدود ۷۰ کیلومتر در ساعت طی کند و بلافاصله همان مسافت را باز گردد.به علت همین ویژگی در قدیم از کبوترهای نامه رسان برای ارسال سریع نامه های دولتی استفاده میشد و در واقع برخی از دولت ها مشابه اداره پست امروزی یک سازمان کبوتر پرانی داشتند که در آن افراد ورزیده ای به کار پرورش و نگهداری از کبوترهای نامه رسان اشتغال داشتند.چگونگی جهت یابی این نوع کبتورها در مسافت های طولانی هنوز جزئی اسرار پیچیده طبیعت این پرنده است.
کبتورهای به دوسته وحشی و اهلی تقسیم میشوند.کبوترهای وحشی همچون اجداد اولیه خود هنوز در بسیاری از مناطق مختلف جهان زندگی می کنند و هنوز بررسی چندانی روی نژادهای آنها صورت نگرفته . گرفته است.
از میان تمامی نژادهای کبوترهای وحشی،«نژاد کبوتر چاهی» که تا حدودی با کبوترهای اهلی خود گرفته است، مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

kabator (2)
کبوتر چاهی، از لحاظ اندازه و شکل و قیافه شبیه کبوتر اهلی است، ولی دارای رنگ خاصی است که این پرنده را از کبوترهای اهلی متمایز میسازد. این گونه در اغلب کشورهای جهان دیده شده و در کشور ما نیز در تمامی شهرها یافت میشود.

کبوترهای چاهی تهران و حومه، معمولاً به دو دسته طبقه بندی می شوند: دسته اول که تقریباً ۹۰ درصد کبوترهای چاهی را تشکیل می دهد، آنهایی هستند که در شهرها روی شیروانی ها و سقف عمارات و بناهای مختلف زندگی می کنند و لانه گذاری آنها در همین مکانها صورت می گیرد.

این دسته از کبوترها در هنگام طلوع آفتاب دسته دسته دور هم جمع میشوند و به صورت گروههای بزرگ برای تغذیه به صحرا می روند. لذا کمی پس از طلوع آفتاب (در فصل تابستان و اوایل پاییز) می توان آنها را در صحرا مشغول تغذیه دید. معمولاً به دنبال دسته های اول کبوتر که در نقطه ای رود می آیند، دسته های دیگر نیز که از آن نقطه عبور میکنند، در همان جا می نشینند. لذا ممکن است روی یک خرمن گندم دسته بزرگی از کبوتران که تعداد آنها حتی ممکن است به چند هزار برسد، دیده شود. معمولاً دسته های کبوتر با فاصله ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر از یکدیگر در صحراها مشغول تغذیه میشوند.کبوترهای جنوب شرقی تهران معمولا برای تغذیه به دهات شرقی و جنوب شرقی شهرری ( درفصل تابستان) و به روستاهای ورامین در فصل زمستان می روند و کبوترهای جنوب غربی و غرب تهران به روستاهای غرب تهران و حدود یافت آباد و چهاردانگه ( در فصل تابستان) و به روستاهای شهریار ( در فصل پاییز و زمستان) می روند.در فصل تابستان کبوترها صبح زود برای تغذیه از لانه خارج شده و حدود دو ساعت پس از طلوع آفتاب به شهر باز می گردند و از ساعت یک تا چهار بعد از ظهر تعداد بسیار کمی از انها به صورت دسته های سه تا شش تایی دوباره برای تغذیه به صحرا می روند.

دسته دوم کبوترهایی هستند که در چاه های قنوات زندگی می کنند و در همان چاه ها لانه گذاری می کنند.تعداد این دسته بسیار کمتر از دسته اول است.اما از لحاظ ساعات تغذیه شبیه آنها عمل می کنند و در فواصل اواقات تغذیه در داخل چاه به استراحت می پردازند.اگر کسی در حدود ساعت ۱۰ صبح یا غروب آفتاب سر یکی از چاه ها برود و سنگی داخل آن بیندازد شمار زیادی کبوتر از چاه خارج میشوند.

اصولا تخم گذاری کبوترهای چاهی از اوایل فصل بهار شروع میشود و در هر مرتبه کوبتر ماده دو تخم می گذارد و مدت ۱۹ تا ۲۰ روز روی تخم ها  یخوابد. کبوتر نر نیز در خوابیدن روی تخم ها شرکت می کند ولی کبوتر ماده زمان بیشتری روی تخم ها می خوابد.

جوجه ها پس از خارج شدن از تخم در لانه می مانند تا کاملا رشد کنند و قادر به پرواز شوند.طی این مدت جوجه ها توسط والدین و از طریق دهان به دهان تغذیه میشوند.پس از قادر شدن جوجه ها به پرواز کبوتر ماده دوباره تخم گذاری می کند و این عمل در طول سال ۳ تا ۴ بار تکرار میشود.

در فصل زمستان و بهار تعداد کبوترها در صحرا بسیار کم اند. اما در فصل تابستان و اوایل پاییز تعدادشان بسیار زیاد است و در همین موقع است که عده ای به شکار آنها مبادرت میکنند.

نژاد های اهلی کبوتر بسیار متنوع و پراکنده اند.در هر کشوری تقریبا چندین نژاد اهلی وجود دارد.در ایران کبوترهای اهلی به دو دسته تقسیم میشوند ” نژاد های اهلی ایرانی ” و ” نژاد های اهلی خارجی ” .

توضیحات تکمیلی در مورد نژادهای کبوتر

کبوتر به دسته بزرگی از پرندگان گفته می شود که در دسته کبوترسانان جای دارد، کبوتر در زبان انگلیسی pigeon یا dove هم گفته می شود. آنها دارای نژاد های گونه های بسیار زیادی هستند و به دلیل سازگاری نژاد های مختلف و جفت گیری آنها با یکدیگر هر روز شاهد گونه های جدیدی از این پرنده هستیم.

در برخی موارد نیز پرورش دهندگان از طریق اصلاح نژادی تغییراتی را در شکل ظاهری آنها ایجاد می کند که باعث خلق گونه های جدیدی می شود. اکثر پرورش دهندگان آنها را به جهت زیبایی خاص شان نگهداری می کنند و از این رو دارای قیمت بالایی هستند.

کبوتر ها در دو نوع وحشی و اهلی وجود دارد و در مکان جغرافیایی میتوان آنها را یافت. در کشور عزیزمان ایران نیز شاهد گونه های مختلفی از کبوتر های وحشی و اهلی هستیم. در این مقاله از وب سایت چیکن دیوایس می خواهیم شما را با انواع نژاد کبوتر ها آشنا سازیم لطفا با ما همراه باشید.

۱- نژاد کبوتر یا کریم

نژاد یا کریم
یا کریم

این نژاد که در اکثر شهر ها و استان های ایران نیز یافت می شود، متداول ترین و شناخته شده ترین گونه کبوتر در ایران می باشد. نام علمی این کبوتر Streptopelia decaocto می باشد و در زبان انگلیسی بدان Eurasian collared dove می گویند. این کبوتر بومی قاره آسیا و اروپا می باشد.

بیشتر پرهای بدن یا کریم به رنگ قهوه ای روشن یا نخودی کمرنگ می باشد و در برخی نقاط مانند سر و سینه پرهای خاکستری کم رنگ به چشم می خورد و دارای یک نیم طوق سیاه رنگ همراه با کمی پر سفید در گردن خود می باشد و در انتهای شاهپرهای خود دارای پر های سیاهی می باشد. این کبوتر از لحاظ اندازه هم اندازه با کبوتر چاقی می باشد منتها لاغر و دم بلند تر از آن می باشد.

۲- کبوتر چاهی

کبوتر چاهی، کفتر چاهی
کبوتر چاهی

این نژاد از کبوتر ذاتا وحشی می باشد و همانطور که نامش پیداست اکثرا در چاه ها،گودال ها، سوراخ دیوار ها و صخره ها لانه سازی می کنند. نام علمی این کبوتر Columba livia می باشد و در زبان انگلیسی Rock Dove نامیده می شود.

ویژگی بارز کبوتر چاقی پر های رنگی گردن آن می باشد که عمدتا به رنگ سبز و ارغوانی دیده می شود و در برابر آفتاب زیبا و نمایان تر دیده می شود. نقطه تمایز دیگر کبوتر های چاهی وجود دو خط سیاه بر روی بال های آنها می باشد، جنس نر و ماده این کبوتر بسیار شبیه به یکدیگر می باشد به طوری که تشخیص آنها از یکدیگر مشکل می باشد.

۳- کبوتر تاجدار

کبوتر تاجدار
کبوتر تاجدار

این گونه کبوتری در زبان انگلیسی Victoria crowned pigeon نامیده می شود و نام علمی آن Goura victoria می باشد و بدین دلیل تاجدار نامیده می شود که دارای یک تاج توری و زیبا در بالای سر خود می باشد.

این تاج به رنگ آبی روشن بوده که در انتهای خود به رنگ سفید ختم می شود. هم چنین پر های بدن این پرنده از ترکیب رنگی آبی، قهوه ای، خاکستری، مشکی و سفید تشکیل شده است که پر های قسمت سینه عمدتا قهوه ای سوخته و دارای بال هایی خاکستری با قسمت جزئی قهوه ای و سفید می باشد.

جنس نر و ماده این پرنده هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد، هم چنین یک نکته جالب در مورد کبوتر تاجدار اینکه جنس ماده این کبوتر فقط یک تخم سفید رنگ می گذارد و ۲۸ روز بر روی می خوابد تا تخم تبدیل به جوجه شود. نکته جالب دیگر اینکه عنبیه چشم پرنده به رنگ قرمز می باشد.

۴- فاخته

فاخته
فاخته

فاخته نوعی از کبوتر وحشی می باشد که به آن کوکوی معمولی نیز می گویند زیرا آوازش مانند کلمه کوکو می باشد و در بیشتر مناطق کوهستانی و جنگلی ایران یافت می شود، در زبان انگلیسی به آن common cuckoo گفته و نام علمی آن Cuculus canorus می باشد.

بر خلاف تصور عامه مردم فاخته ماده قادر به آواز خواندن نمی باشد و تنها جنس نر این پرنده آواز سر می دهد و آن هم گفتن کلمه کوکو می باشد که با غم خاصی همراه است. این پرنده از لحاظ جثه از سایر کبوتر ها کوچک تر است و دارای پر هایی سیاه و سفید در سینه خود می باشد. از خاصیت های بدی که این پرنده دارد این است که در لانه سایر پرندگان تخم گذاری می کند تا جوجه هایش را بزرگ کند.

۵- کبوتر جنگلی

کبوتر جنگلی
کبوتر جنگلی

این کبوتر در زبان انگلیسی common wood pigeon نامیده می شود و نام علمی آن Columba palumbus می باشد، این کبوتر از سایر کبوتر ها نسبتا بزرگتر است و حدود ۴۱ سانتی متر طول دارد. قسمت بالایی سینه این پرنده دارای پر هایی به رنگ ارغوانی کمرنگ و عمدتا شرابی است و در دو طرف گردن پرنده پر هایی به رنگ سفید وجود دارد هم چنین در گردن پرنده نیم طوقی به رنگ سبز درخشان وجود دارد که هنگام تابش آفتاب این درخشندگی بیشتر می شود.

۶- قُمری معمولی

قُمری معمولی
قُمری معمولی

این کبوتر که در زبان انگلیسی European turtle dove نام دارد و نام علمی آن نیز Streptopelia turtur می باشد، گونه ای از کبوتران وحشی بومی مناطق معتدل آسیایی، اروپایی و شمال آفریقا است.

در بدن این پرنده از ترکیب رنگ های قهوهای، خاکستری، سفید، شرابی و … وجود دارد. لکه ای با ترکیب رنگی سفید و مشکی در گردن پرنده وجود دارد که نقطه تمایز آن با سایر پرندگان می باشد. هم چنین در بال های پرنده ترکیب رنگ های قهوه ای، مشکی، خاکستری و سفید نمایان است و هنگام پرواز پر های سفیدی در قسمت انتهایی دم پرنده پدیدار می شود.

۷- قُمری خاوری

قُمری خاوری
قُمری خاوری

این کبوتر بسیار شبیه به قمری معمولی می باشد با این تفاوت که جثه بزرگتر و چاقتری نسبت به قمری معمولی دارد و رنگ پر های بدن او نیز تیره تر است و از همه مهم تر اینکه نوع آوازی که قمری خاوری تولید می کند بسیار متفاوت از صدای تولید شده توسط قمری معمولی می باشد.

این کبوتر در زبان انگلیسی Oriental turtle dove نامیده می شود و نام علمی آن نیز Streptopelia Orientalis است. رنگ پر های قسمت سر و گردن قمری معمولی خاکستری مایل به آبی می باشد در حالی که رنگ این قسمت از بدن قمری خاوری قهوه ای تیره می باشد.

۸- قُمری خانگی

قُمری خانگی
قُمری خانگی

این کبوتر در زبان انگلیسی نامیده می شود هم چنین نام علمی آن نیز Spilopelia senegalensis میباشد، کلمه laughing dove به معنی کبوتر خندان است و مفهوم این کلمه از صدای کبوتر الهام می گیرد به عبارت دیگر آواز قمری خانگی طوری است که گویی در حال خندیدن است به همین دلیل در زبان انگلیسی بدان کبوتر خندان می گویند.

این کبوتر در قسمت سر و گردن و سینه خود دارای پرهایی به رنگ قهوه ای روشن می باشد که در زیر سینه خود نیز دارای پر های سفیدی می باشد. نقطه شاخص این کبوتر وجود پر های سیاه نقطه مانند در دو طرف سینه او می باشد. هم چنین در بال های او رنگ های خاکستری و قهوه ای روشن دیده می شود.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام ایامیتوان روی کبوترسرمایه گذاری کردوازان سود برد طوری که بشه برات کسب درامد کنه

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره جفت نشن چون جوجه هایی که ازشون متولد میشه احتمال ۹۹ درصد مشکل ژنتیکی دارن

  2. سلام من سیاه آبادانی و طوقی زرد رو باهم ترکیب کردم ونتیجه یه جف شازده سیاه جوجه دادن یه بار هم زرد دادن

  3. سلام.
    من علاقه به پرورش کبوتر تزئینی دارم.
    مدتی تو منزل شروع کردم.
    از نوع پاپر هست.
    ولی اطلاعات درستی در اینترنت پیدا نکردم.
    از خرید وفروش و چگونگی تغذیه و پرورش خیلی چیزا نمیدونم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.

  4. با سلام
    احتراما به عرض میرسد بازدید از سایت خیلی جالب بود و جلب توجه کرد
    میخواستم در مورد تهیه و پروش کبوتر خانگی اطلاعات داشته باشم اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشوم با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋