مواد خوراکی مجاز در جیره ارگانیک پرورش طیور ، تغذیه و خوارک دهی

نیوزیلند جزو معدود کشورهایی است که لیستی از مواد خوراکی مصوب در جیره ارگانیک پرورش طیور داشته و آنها را به صورت قانون ارائه داده است که از جنبه های مثبت و مفید آن می باشد. علاوه بر این مجموعه قوانین این کشور تصریح میکند که مواد خوراکی باید منطبق بر قوانین «مؤسسه ترکیبات کشاورزی و دامپزشکی» و «مؤسسه مواد خطرناک و ار النسک جدید»” با نسل و اطمینان خاصی را به مصرف کنندگان بدهد.

عمده هدف تولیدکنندگان نیوزیلهٔ ، صدور محصولات آنها به اروپا است. جداول مواد خوراکی ارگانیک اروپا با این تفاوت که مواد خوراکی غیر ارگانیک که می توان به مقدار محدود در جیره ارگانیک پرورش طیور از آنها استفاده کرد در آنها ذکر شده است. بنابراین لیست مواد ارگانیک را میتوان از روی موادی که غیر ارگانیک هستند تخمین زد بدون اینکه در جداول به طور مستقیم ذکر شده باشند.

اغلب کشورها از سیستم اتحادیه اروپایی تبعیت میکنند و لذا لیست مواد خوراکی مصوب را انتشار نمیدهند و صرفا به این بسنده می کنند که مواد خوراکی مورد استفاده آنها باید از خطوط راهنمای محصولات ارگانیک تبعیت نماید. برای مثال قوانین ایالات متحده، چنین اظهار می دارد که تمامی مواد خوراکی، افزودنیها و مکمل ها باید تابع قوانین «مؤسسه غذا و دارو»” این کشور باشند.

در دو استان «کبک» و «بریتیش کلمبیا» کانادا در حال حاضر میتوان از اسیدهای آمینه خالص استفاده کرد ولی باید بین دو منبع تأمین آن تفاوت گذاشت به این معنی که اسیدهای آمینه خالص با منبع تخمیری، مجاز و اسیدهای آمینه با منشأ مصنوعی، غیر مجاز هستند.

بر اساس اطلاعات بالا که از دو نیمکره شمالی و جنوبی بدست آمدهاند، می توان استدلال کرد که در بسیاری از کشورهای جهان بتوان از مواد خوراکی ، به عنوان مواد ارگانیک استفاده نمود. همه مواد خوراکی برای استفاده در جیره ارگانیک پرورش طیورر مناسب نیستند؛ زیرا متعلق به نشخوارکنندگان هستند. بعلاوه برخی از این مواد نیز به اندازه کافی در دسترس نمی باشند.

عکس جیره ارگانیک پرورش طیور

یکی از سؤالاتی که بلافاصله مطرح میشود این است که یک ماده خوراکی جدید باید دارای چه صفاتی باشد تا بتوان آن را ماده ارگانیک قلمداد کرد. برای مثال عدس که میتوان آن را در شرایط ارگانیکا و برای مصرف انسان تولید کرد و در برخی از کشورها به مصرف طیور هم میرسد.

بنابراین میتوان لیستی را ترتیب داد که می تواند معیارهای یک ماده خوراکی ارگانیک را داشته باشد. سؤال دیگر این که آیا فراورده های ماهی همچون پودر ماهی در مفهوم سنتی آن ارگانیک هستند؟ خوشبختانه آن را به عنوان ماده خوراکی ارگانیکا قبول کردهاند زیرا منبع ارزشمندی از اسیدهای آمینه هستند به ویژه اینکه اگر بنا باشد در تولید محصولات از البته از اسیدهای امینه خالص استفاده نشود.

وضع برخی دیگر از محصولات از قبیل پروتئین سپس زمینی را نیز میتوان از نقطه نظر محیطی مورد سؤال قرار داد زیرا از جمله محصولات جانبی حاصل از یک فرایند صنعتی هستند. در مورد این منبع نیز جای خوشبختی است که در لیست مواد جوراشی مصوب قرار گرفته است زیرا منبع ارزشمندی از اسیدهای آمینه است و میتوان در تولید ارگانیک از آن استفاده کرد.

قبول برخی از این مواد به عنوان مواد خوراکی ارگانیک بیشتر بر اساس است بوده است تا ارگانیک بودن آن. لیست مواد مصوب ارگانیک همچنین در معرض تفسیرهای متفاوتی است. برای مثال کربنات کلسیم یک منبع ارگانیک کلسیم است.

آیا پودر آهک اسیاب شده که منبع طبیعی و رایج کربنات کلسیم است و از سنگهای معدن بدست می آید نیز به عنوان کربنات کلسیم تلقی میشود که بتواند آن را به عنوان فراورده ارگانیک مورد استفاده قرار داد؟ به هر حال پودر آهک یک ماده خوراکی است که در تولید سنتی به وفور از آن استفاده میشود و ممکن است بتوان تصور نمود که میتوان از آن در جیره ارگانیک پرورش طیور نیز استفاده کرد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس