شرایط اخذ مجوز پرورش بلدرچین

نحوه دریافت مجوز پرورش بلدرچین

برای فعالیت قانونی در هر کسب و کاری نیاز است که افراد مجوزهای مربوطه با فعالیت صنفی خود را اخذ نمایند. پرورش بلدرچین در مقیاس های صنعتی نیز از جمله مشاغلی است که نیاز به دریافت مجوز دارد. البته کارآفرینان زیادی پرورش بلدرچین را به عنوان یک شغل خانگی و بدون اخذ مجوز اجرا میکنند. برای اخذ مجوز پرورش بلدرچین می بایست استانداردهای این کسب و کار و شرایط مربوطه را رعایت کرد. همچنین شرایط مجوز گرفتن ممکن است در هر استانی با استان دیگر تفاوت داشته باشد. ما در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس به توضیح شرایط کلی اخذ مجوز بلدرچین پرداخته ایم.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از بلدرچین
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

مهمترین شرایط لازم برای دریافت مجوز پرورش بلدرچین کدامند؟

برای گرفتن مجوز پرورش بلدرچین دو فاکتور زمین مد نظر و مساحت و موقعیت آن و همچنین ظرفیت تولید و تعداد بلدرچین ها بسیار مهم می باشند.

برای اخذ مجوز پرورش بلدرچین به کجا مراجعه کنیم؟

جهاد کشاورزی و اداره دام و طیور اصلی ترین و مهمترین ارگان های دولتی هستند که برای دریافت مجوز پرورش بلدرچین باید به آنها مراجعه شود.

آیا پرورش خانگی بلدرچین نیاز به مجوز گرفتن دارد؟

خانواده های روستایی که در کنار سایر مشاغل کشاورزی به پرورش بلدرچین هم مشغول می باشند، معمولا بدون مجوز فعالیت میکنند.

مراحل دریافت مجوز پرورش بلدرچین

فرایند اخذ مجوز در رشته های پرورش طیور تقریبا یکسان می باشد. برای فعالیت در این نوع کسب و کارها ابتدا لازم است که کارآفرین یک طرح توجیهی از فعالیت مد نظرش را آماده کرده باشد. طرح توجیهی پرورش بلدرچین می بایست شامل نقشه ساختمان و تأسیسات و سایر نکات فنی باشد. پس از تهیه طرح توجیهی می توان با مراجعه به اداره جهاد کشاورزی و یا اداره امور دام و طیور استان درخواست تشکیل پرونده داد. در نهایت مجوز لازم پس از بررسی کارشناسان جهاد کشاورزی صادر میگردد.

مراحل دریافت مجوز پرورش بلدرچیندر نظر داشته باشید که برای اخد پروانه تأسیس و مجوز پرورش بلدرچین ساختمان مد نظر و تأسیسات آن بایستی توسط مهندس کشاورزی تأیید شده باشند.

موارد مهمی که در حین ساخت ساختمان پرورش بلدرچین به آن اهمیت داده میشود شامل انبار خوراک، ساختمان جوجه کشی، سالن نگهداری گله مادر، گوشتی و یا تخمگذار ، سالن کشتارگاه، سالن بسته بندی و ساختمان های اداری و … می باشد.

شرایط زمین پرورش بلدرچین

زمین اختصاص یافته برای راه اندازی سالن پرورش بلدرچین یکی از مهمترین پیش نیازهای مجوز گرفتن می باشد. مکان مد نظر باید دارای ضوابط تعیین شده از طرف جهاد کشاورزی باشد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از :

  • زمین مد نظر بایستی حداقل یک کیلومتر با سایر مراکز نگهداری دام و طیور گوشتی فاصله داشته باشد.
  • زمین مد نظر بایستی حداقل دو کیلومتر با مراکز دام و طیور داشتی فاصله داشته باشد.
  • محل مد نظر برای احداث سالن پرورش بلدرچین بایستی حداقل دو الی سه کیلومتر با مناطق مسکونی فاصله داشته باشد.

همچنین زمین در نظر گرفته شده برای اجرای طرح پرورش بلدرچین باید از زوایای گوناگونی بررسی شده و شرایط لارم را داشته باشد.

به عنوان مثال اگر قصد تغییر کاربری یک زمین زراعی به صنعتی را داشته باشید در برخی از استان ها لازم است که کیفیت زراعی زمین مد نظر پایین باشد تا اداره امور اراضی مجوز تغییر کاربری برای آن زمین صادر کند.

شرایط زمین پرورش بلدرچینیکی دیگر از مسائلی که در انتخاب زمین به آن اهمیت داده میشود، محیط زیست می باشد. با توجه به اینکه پرورش طیور با بوی های نامطبوع نیز همراه است بنابراین زمین سالن پرورش بلدرچین باید با مناطق مسکونی فاصله کافی داشته و برای اراضی اطراف نیز آلودگی ایجاد نکند. جهت وزش بادهای غالب منطقه نیز در موقعیت گیری سالن پرورش بلدرچین اهمیت دارد. به نحوی که وزش باد باید در محل اجرای پروژه نباید به سمت مناطق مسکونی باشد.

در انتخاب زمین برای احداث سالن پرورش بلدرچین، دسترسی به امکانات رفاهی از جمله جاده های ارتباطی، آب و برق و گاز و … نیز مهم بوده و باید لحاظ شوند.

علاوه بر این زمین پرورش بلدرچین باید فاصله قانونی با صنایع و دیگر کارخانه ها و یا فرودگاه ها و … داشته باشد.

مالکیت زمین: بدیهی است که زمین مد نظر باید دارای اسناد معتبر باشد. مالکیت زمین های روستایی که فاقد سند می باشند باید توسط شورای روستا و استشهاد محلی به اثبات برسند.

مساحت زمین

برای مجوز گرفتن از اداره جهاد کشاورزی باید طرح پیشنهادی شما شامل چرخه کامل تولید باشد. بدین معنی که تمامی مراحل تولید از جمله جوجه کشی بلدرچین، پروار بندی، کشتارگاه، بسته بندی و … در همان محل انجام گیرد. طبیعی است که راه اندازی چنین چرخه بزرگ نیازمند یک زمین وسیع  بوده و همچنین سرمایه زیادی می طلبد. اداره جهاد کشاورزی در بسیاری از استان ها حداقل مساحت یک هکتار را برای احداث سالن پرورش بلدرچین تعیین کرده است.

حداقل ظرفیت تولید برای دریافت مجوز پرورش بلدرچین

ظرفیت تولید: یکی دیگر از ضوابط تعیین شده توسط جهاد کشاورزی برای اخذ مجوز پرورش بلدرچین ظرفیت تولید ئ تعداد پلدرچین ها میباشد. در برخی استان ها حداقل ظرفیت تولید مورد تأیید جهاد کشاورزی ۱۰۰۰۰ قطعه بلدرچین بوده و در برخی استان ها نیز حداقل ۳۲۰۰۰۰ قطعه بلدرچین می باشد.

یکی از چالش های اصلی پیش روی پرورش دهندگان بلدرچین عدم صدور مجوز برای ظرفیت های پایین می باشد. معمولا پرورش دهنده در صورتیکه موفق به اخذ مجوز نشود برای بازاریابی بلدرچین و محصولات آن باید از لیبل و مجوز شرکت های بسته بندی استفاده کند.

جمع بندی

پرورش بلدرچین از جمله شاخه های مهم کشاورزی می باشد که اگر به صورت اصولی انجام شود، سودآوری بالایی دارد. متأسفانه پیش نیازهایی که اداره جهاد برای فعالیت این نوع کسب و کارها تعیین کرده در بیشتر موارد خارج از توان کارآفرین می باشد. به همین دلیل بخش عمده پرورش دهندگان بلدرچین بدون مجوز فعالیت میکنند.

در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس توضیحات مربوطه در مورد پیش نیازهای اصلی مجوز اخذ پرورش بلدرچین ارائه گردید. امید است که اداره جهاد کشاورزی در جهت رفع موانع موجود در مسیر اخذ مجوز پرورش بلدرچین مساعدت نموده تا امکان اشتغال زایی و شغل افرینی برای افراد مختلف جامعه فراهم شود.

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. من توی خونه تولید میکنم
    ولی لبنیاتی ها ازم نمیخرن میگن نیاز ب مجوز بهداشت هستش ایا میتونم مجوز بهداشت بگیرم برای پرورش بلدرچین تخمی توی خونه؟

    1. بستگی به مساحت زمین و محیط داره
      اونو باید از جهاد کشاورزی منطقه خودتون سوال کنی

    1. سلام
      حمید جان همه جا همینطوره ! کسی به مردم اهمیت نمیده ، این خوبه اون بده هم نداره همه همینجورین و کاسشون یکیه

  2. واقعا افتضاحه ضوابط جهاد، یعنی چی زیر ۱۰ هزارتا نمیشه، شاید یکی بخواد هزار تا پرورش بده خلاف شرع کرده؟ یا کارش غیر بهداشتی بوده؟ واقعا غیر منطقیه قوانینشون، پول گرفتن که جلوی اشتغال مردم بگیرن نزارن دست زیاد بشه!

    1. اگر میخواهید به صورت خانگی و بومی فعالیت کنید، بدون مجوز هم می تونید و حتی به تعداد کمتر هم مجوز میده
      به جهاد کشاورزی شهرتون مراجعه کنید تا راهنمایی کنن

  3. رفتم جهاد کشاورزی گفتم میخوام پرورش بلدرچین رو شروع کنم چه کمکی از جهاد برمیاد مسئولش گفت که میتونیم برات دعا کنیم فقط😂

  4. در کشور ما اداراتی چون جهاد بیشتر چوب لای چرخ تولید میکنند تا حمایت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس