تولک رفتن بلدرچین | روش های جلوگیری از تولک رفتن بلدرچین

زمان تولک رفتن بلدرچین و راهکارهای درمان

بلدرچین نیز مانند هر پرنده دیگری دوره تولک یا همان پرریزی را تجربه می کند. این امر به دلایل مختلفی رخ می دهد که در این نوشته می خواهیم دلایل پر ریزی بلدرچین ها و روش های جلوگیری از آن را توضیح دهیم چرا که بلدرچین ها بعد از دوره تولک با کاهش تخم گذاری مواجه می شوند و پرورش دهنده برای ادامه چرخه برداشت تخم اقدام به جایگزینی بلدرچین های تخمگذار نسل جدید با نسل قبلی میکند. برای آشنایی با دوره تولک بلدرچین ها و دریافت اطلاعات کامل در این مورد حتما با ادامه این نوشته از چیکن دیوایس همراه باشید. 

بلدرچین ها چه زمانی وارد دوره تولک می شوند؟

دوره پرریزی بلدرچین ها معمولا از ۸ ماهگی الی ۱۰ ماهکگی شروع می شود و معمولا آنهایی که تخم گذاری می کنند وارد دوره تولک یا همان پریزی می شوند. در این زمان شاهد پرریزی در ناحیه های مختلف بدن بلدرچین خواهیم بود و تخم گذاری آنها به شدت کاهش یافته یا حتی به صفر نیز میرسد. با رعایت شرایط تغذیه ای و بهداشتی مناسب ، پس از مدتی دوباره سلامتی خود را به دست می اورند و تخم گذاری انها مجددا شروع خواهد شد همچنین پرهای جدیدی در بدن انها رشد می کند. 

بلدرچین ها چه زمانی وارد دوره تولک می شوندبلدرچین هایی که در یک سالن پرورش داده می شوند معمولا با هم و در یک دوره وارد دوره تولک می شوند چرا که شرایط تغذیه ای و پرورشی یکسانی دارند و با تغییر در شرایط پرورش بلدرچین می توان دوره تولک را به تاخیر انداخت و یا به صورت کلی از وقوع آن جلوگیری کرد. اما به هر حال پرورش دهنده های حرفه ای همیشه خواهان برداشت بیشترین تخم از بلدرچین ها هستند به همین دلیل آنها را فقط ۶ الی ۷ ماه برای تخم گذاری نگه می دارند و پس از آن آنها را به کشتارگاه ها ارسال کرده و بلدرچین های بالغ و جوان نسل جدیدی را جایگزین نسل قبلی می کنند. 

علائم تولک بلدرچین ها

برای اینکه به شکل دقیق تری متوجه دوره تولک بلدرچین ها شوید و آن را با سایر بیماری های قارچی و پوستی اشتباه نگیرید بهتر است که علائم این دوره را به خوبی بدانید. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف – تمامی گله به صورت همزمان دچار پرریزی می شوند. 

ب – تخمگذاری بلدرچین ها به شدت کاهش پیدا می کند.

ج – پرریزی بلدرچین ها از ناحیه سر و گردن شروع می شود.

د – در مرحله پایانی ، پرریزی در ناحیه پشت و بال ها اتفاق خواهد افتاد. 

عوامل به وجود آورنده دوره تولک زودرس

عوامل به وجود آورنده دوره تولک زودرسدقت کنید که دوره تولک خواه یا ناخواه در هر پرنده ای اتفاق خواهد افتاد اما در برخی مواقع این دوره زودتر از موعد مقرر اتفاق می افتد. به عنوان مثال در مورد بلدرچین دوره تولک طبیعی و  نرمال بین ۸ الی ۱۰ ماهگی بروز پیدا می کند، پس اگر گله تخم گذار شما در سن ۴ الی ۵ ماهگی وارد دوره تولک شد باید علت را بررسی کنید و در جهت رفع آن قدم بردارید. از مهمترین عواملی که سبب وقوع زود هنگام پرریزی ها بلدرچین ها می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف – کمبود آب در گله و تشنه ماندن آنها

ب – وارد آمدن شوک دمایی و تغییر ناگهانی دمای محیط به خصوص در فصل زمستان

ج – پرورش در بستر خیس و دارای فضولات زیاد

د – عدم رعایت بهداشت در بستر و عدم تعویض به موقع خاک بستر

هـ – تغییر ناگهانی و یکباره در جیره غذایی بلدرچین ها

و – روشنایی طولانی مدت و بیش از زمان مجاز

ز – روشنایی کوتاه مدت و یا قطع روشنایی برای ساعات زیاد

ک – پرورش در مکان های شلوغ و یا وجود سر و صدای زیاد و استرس آور در محل پرورش

ل – استفاده مواد غذایی فقیر و ناکافی

م – کمبود پروتئین و کلسیم کافی در جیره غذایی 

ح – پرورش در مکان های بسیار گرم و یا بسیار سرد

راه حل های ساده جلوگیری از وقوع تولک در بلدرچین ها

با استفاده از راهکارهایی که در ادامه ذکر خواهند شد به آسانی می توانید از وقوع دوره تولک در بلدرچین ها جلوگیری کنید و به این ترتیب دوره تخم گذاری آنها را طولانی تر کنید و مانع از تلف شدن پرنده های خود شوید و از وقوع خسارت های مالی جلوگیری کنید. این راه حل ها به عبارت زیر هستند :

⚡ غذای کافی در اختیار بلدرچین های خود قرار دهید و از جیره مخصوص بلدرچین های تخمگذار استفاده کنید. بنابراین توصیه میشود حتما از کارشناسان تغذیه دام و طیور برای تهیه فرمولاسیون مناسب و استاندارد کمک بگیرید. در مقاله تغذیه بلدرچین نیز می توانید اطلاعات مفیدی در این باره بخوانید. 

⚡ از بروز سر و صدای زیاد در محل پرورش جلوگیری کنید همان طور که میدانید بلدرچین ها به سر و صدا حساس هستند چرا که به آنها استرس وارد می کند. پس سالن پرورش باید به دور از مناطق مسکونی و کارخانه ها و کارگاه های صنعتی و تولیدی باشد. 

⚡ دما و رطوبت محل پرورش را به خوبی کنترل کنید و از تجهیزات گرمایشی و تهویه مناسبی برای کنترل دمای محیط آنها استفاده کنید و در صورت کمبود رطوبت می توانید از رطوبت ساز استفاده کنید. دمای مناسب حدود ۲۵ درجه و رطوبت مناسب حدود ۵۰ درصد خواهد بود.

⚡ ساعات روشنایی باید حدود ۱۷ ساعت باشد و از لامپ هایی استفاده کنید که روشنایی مناسبی داشته باشند یعنی نه زیاد پر نور باشند که آنها را با بیماری کانیبالیسم مواجه کند و نه زیاد کم نور که هیچ تاثیری در افزایش تخم گذاری آنها نداشته باشد. 

⚡ مهم ترین نکته ای که در پرورش بلدرچین های تخمگذار باید رعایت کنید، استفاده از قفس های مکانیزه مخصوص بلدرچین های تخم گذار است. با استفاده از این قفس ها دیگر هچ گونه نگرانی از بابت آلوده شدن بستر و یا تغذیه بلدرچین ها از فضولات وجود نخواهد داشت و تخم های تولید شده کاملا تمیز و بدون آلودگی خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه قفس بلدرچین مراجعه کنید. هم چنین برای دریافت آموزش نحوه ساخت این قفس ها می توانید مقاله ساخت قفس مکانیزه بلدرچین را مطالعه کنید که به صورت ویدیویی آموزش داده شده است. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس