استفاده از شامپو در حمام کردن پرنده ها

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

شامپو در حمام کردن  پرنده ها

شامپو در حمام کردن پرنده ها : این نوشته برگرفته از کتاب پرورش مرغ مینا می باشد.

در برخی از کتب خارجی گفته شده است که در هنگام حمام دادن طوطی ها شما می توانید از کمی شامپو بچه استفاده کنید.

متأسفانه وقتی من در حال ترجمه و نگارش اولین کتاب کاسکو بودم به دلیل نداشتن تجربه در آن زمان و با این خیال که نویسنده کتاب حتماً شخصی کاملاً مطلع و مجرب بوده، این مطلب را عیناً ترجمه کردم و در کتاب آوردم.

اما بعد از انتشار آن کتاب، به شدت علاقه مند تداوم مطالعه و تحقیق روی کاسکو شدم و با خواندن دقیق و عمیق تمام کتب انگلیسی کاسکو و نیز با انجام تحقیقات پی در پی روی مسائل مختلف کاسکو، اطلاعات فراوانی کسب کردم و شخصاً بسیاری از ناشناخته های کاسکو را از راه تحقیقات شناسایی کردم و متعاقباً تا پایان سال ۸۶، جلدهای ۲ تا ۹ کتاب کاسکو را نوشتم.

من ضمن مطالعهٔ کتب خارجی پرندگان زینتی، متوجه شدم که نویسندهٔ اکثر چنان کتاب ها، افرادی محقق و متخصص نیستند، بلکه پرنده بازانی هستند که بعضاً خودشان فقط از یک کاسکو یا طوطی دیگر یا مینا یا چند پرندهٔ زینتی دیگر؛ مثل قناری، فنچ و غیره نگهداری کرده اند و لذا همهٔ نوشته های موجود در چنان کتابها، عین حقیقت نیست و چه بسا که برخی از چنان نوشته ها تجربیات خود آنهاست که از قضا غلط است یا روش های بهتر از توصیه های آنها نیز وجود دارد.

هرگز از شامپو در حمام کردن پرندگان استفاده نکنید
هرگز از شامپو در حمام کردن پرندگان استفاده نکنید

هرگز از شامپو در حمام کردن پرندگان استفاده نکنید.

به هرحال یکی از توصیه های کاملا غلط مندرج در برخی از کتابها، استفاده از شامپو بچه در حمام دادن پرنده است.

من این اشتباه را به شرح زیر برای شما می نویسم تا عمیقاً درک کنید و هرگز شما آن را تکرار نکنید : اصولا بسیاری از مردم وقتی صحبت از حمام دادن پرنده می شود، چنین خیال می کنند که حمام دادن پرنده به این دلیل باید صورت گیرد که با آن چرک بدن پرنده زدوده شود و پرنده تمیز بماند.

مردم در داشتن این تصور، قیاس به نفس می کنند؛ یعنی چون بدن خودشان نیاز به چرک زدایی از طریق کیسه کشیدن یا لیف صابون زدن دارد، خیال می کنند که پرنده نیز باید حمام داده شود تا چرکهای بدنش پاک شود و با داشتن این تصور، خیال می کنند که اگر از شامپو هم استفاده کنند، کار حمام دادن را بهتر انجام می دهند.

این درحالی است که بدن پرنده به هیچ وجه نیاز به چرک زدایی توسط ما ندارد.

درحقیقت، عموم پرندگان، در انتهای دنبالچهٔ خودشان، یک غده چربی دارند.

آنها در طول روز چندین ساعت را به پرآرایی می گذرانند.

پرندگان درحین پرآرایی، از غده چربی موجود در انتهای دنبالچهٔ خودشان، با منقارشان روغن می گیرند و در نهایت حاصله، این روغن را به تمام سطح پوست خودشان می مالند.

همچنین با همین روشی، تمام پرهای خودشان را روغن مالی، درخشان و ضد آب می کنند.

این روغن مالیده شده به تمام سطح پوست و پرها، تا روز بعد، توسط حرارت طبیعی بدن و دمای محیط خشک می شود.

در روز بعد، با شروع پرآرایی، پرنده ابتدا با منقار خودش روغن خشک شده سطح پوست خود را می خراشند و روغن خشک شده به صورت ذرات بسیار ریز و بسیار سبک که مردم به آن گرد و غبار بدن پرنده می گویند در می آید و پس از مقداری خراشیدن، پرنده یک تکان شدید به بدن خودش می دهد و این ذرات به صورت گرد و غبار از بدنش جدا می شود و چون بسیار سبک است، تا مدتی در هوا معلق می مانند.

واقعیت این است که هرگونه چرک سطح پوست پرنده به روغن مالیده شده به آن میچسبد و وقتی پرنده ذرات روغن خشک شده را از بدنش می تکاند، هم روغن و هم چرک بدن پرنده به صورت ذرات ریز از بدن پرنده جدا می شود و اما گرد و غبار محیطی که روی پرها می نشیند، آن هم با روغن مالی پرها و سپس خشک شدن روغن و تکان بدن پرنده، جدا می شود و حالا پس از خراشیدن روغن های خشک شده و تکاندن بدن و جداشدن گرد و غبار از بدن پرنده (یعنی روغن خشک شده + چرک بدن پرنده + گردوغبار محیط)، پرنده بار دیگر آماده روغنکاری بدن و پرهایش می شود و بدون استثناء، هر روز این عمل را انجام میدهد؛ یعنی پرنده هر روز یک حمام تمام عیار به خودش میدهد و با این «حمام روغن» بسیار مؤثر، جداً بی انصافی است که ما خیال کنیم بدن پرنده چرک است و برای تمیز شدن، نیاز است که ما آن را بشوییم و خنده دارتر از آن، این است که ما خیال کنیم برای شستشوی چرک بدن پرنده، آب کفایت نمی کند و بهتر است از شامپو هم کمک بگیریم!

حال ببینیم که وقتی افراد ناآگاه از شامپو یا شستشوی زیاد با دوش آب ولرم استفاده می کنند، چه اتفاقی میافتد؟

دوش آب نیمه گرم زیاد و «به خصوص شامپو»، سبب می شود که روغن مالیده شده به پوست و پرهایی که به زحمت روغن کاری یا روغن مالی شده اند، شستشو شود و چون پرنده عمل روغن مالی (پرآرایی) تمام پرها و پوست خودش را فقط یکبار در روز انجام می دهد، شستشوی زیاد و به خصوص استفاده از شامپو سبب می شود که روغن سطح پوست و پرها، به طور غیرطبیعی از بدن جدا شود و در مابقی روز، سطح پوست و پرها بی روغن بمانند و چون روغن مالی بودن پوست و پرها یک امر طبیعی و مورد نیاز پرنده است، طبعاً پاک کردن چنان روغن یک حالت خشکی غیرطبیعی به پوست و پرها می دهد و این حالت برای پرنده یک استرس محسوب می شود و چه بسا که این استرس به قدری روی پرنده اثر منفی و تنشزا بگذارد که موجب پرکن شدن آن شود.

بنابراین، عموم پرندگان با عمل پرآرایی (یعنی خراشیدن روغن خشک شده ای که روز قبل به پوست و پرها مالیده ۴- روغنکاری پوست و پرها در روز بعد)، در واقع مؤثرترین حمام را به طور روزانه به خودشان می دهند و لذا هیچ پرنده ای ابداً نیاز ندارد که ما حمامش بدهیم  مگر آن که ماده یا مایعی به بدنش ریخته شده باشد و موجب کثیفی آشکار آن شده باشد.

یکی دیگر از اهداف پرندگان برای عمل روغن مالی پوست و پرهای خود، ضد آب کردن پوست و پرهاست.

به عبارت دیگر، پرندگان با عمل روغن مالی، پوست و پرهای خودشان را ضد آب می کنند تا در شرایط هوای بارانی، آب باران به لای پرهای آنها نفوذ نکند و به پوست نرسد.

حال وقتی در عمل حمام دادن پرنده با دوش آب نیمه گرم، ما چنان زیاده روی کنیم که لابلای پرها و نیز پوست بدن پرنده خیس شود، درحقیقت یک عمل ضد طبیعت پرنده را انجام داده ایم و لذا خیس کردن لابلای پرها و پوست بدن، نه تنها هیچ خاصیتی برای پرنده ندارد، بلکه قطعاً ضرر هم دارد و موجب تنشی ناراحت کننده برای پرنده می شود.

حال توجه کنید که وقتی دوش آب نیمه گرم سبب شستشوی روغن پرها و پوست می شود و سبب تنش در پرنده می شود، تأثیر استفاده از شامپو چه خواهد بود؟

بنابراین، من دوش آب زیاد و به خصوص استفاده از شامپو را یکی دیگر از چندین عامل تنش زایی معرفی می کنم که لااقل در طوطیها ممکن است منجر به پرکن شدن آنها بینجامد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

‫۳۰۲ دیدگاه ها

  1. سلام خوب هستین می بخشید من دیشب عروس هلندی شستم باشامپو بچه ولی صبح یهچشمش بسته شده باز نمی کنه راهنمایی کنید چکار کنم

    1. قبل از نگهداری یه پرنده اصول نگهداری از اونو کامل یاد بگیر بعد
      دیگه چه علائمی داره؟
      چشمش قرمزی هم داره؟
      شامپو نرفت که تو چشش؟

  2. سلام من یه جوجه عروس هلندی را خریدم و با سرلاک‌بزرگش میکنم الان دوماهش است به راحتی میتونه تخمه مغز کنه و دیگر دانه ها را اما به سرلاکش وابسته است و وقتی میخام ندم‌بهش غدا نمیخوره و وزنش میاد پایین مورد بعدی اینکه افتاده تو ظرف آبگوشت چرب شده شما میگید از شامپو استفاده نکنم چکارش کنم تمییز بشه پرهاش بد شده

    1. سلام دوست عزیز
      سرلاکو نباید یهویی قطعش کنی باید آروم آروم از مقدارش کمتر کنی و غذاهای نرم جایگزینش کنی
      هویج آبپز رنده شده، حبوبات آبپز له شده و یا تخم مرغ آبپز رنده شده، جوانه ها، میوه های نرم و …
      رفته رفته عادت می کنه
      یه دستمالو با آب ولرم خیس کن بکش رو پرهاش
      به مرور که حموم کنه رفع میشه

      1. ممنون
        جوجه من همه اینا را میخوره حموم هم با ذوق و شوق انجام میده اما سرلاک را ترک نمیکنه یکی میگه اگه ترک نکنه ضعیف میشه میمیره نگرانشم نهایت زمان برای ترک سرلاک چند ماهگی است

        1. همونطور که گفتم باید اروم اروم کمتر کنی مقدارشو
          یهویی نباید قطعش کنی
          تو سن ۶ تا ۸ هفتگی که نرمخور میشه دیگه باید سرلاکو کم کرد حدودا تو سه ماهگی دونخور میشه کامل

    2. سلام..یک عروس هلندی هست با مواد شوینده شخصی تا اگاه شسته ..حالش بده چه کار باید کرد؟

      1. سلام دوست عزیز
        اگه مواد شوینده رفته باشه تو دهنش مسموم شده و باید ببری دامپزشک
        اگه نه چه علائمی داره؟ رفتاراش چجوریه؟

        1. اسهال خونی..غذا نخوردن یک جا ایستادن وهمش خوابه

        2. سریعا برسون دامپزشک تا تلف نشده
          اصلا تو خونه نمیتونی این مشکل رو حل کنی

  3. سلام
    ازینکه با شما اشنا شدم خیلی خوشحالم، تا بحال مرجعی با این اطلاعات ندیده بودم.
    مدت زیادیه پرنده دارم، اخیرا گرینچیک گرفتم و اونقدر دوستش داریم ک من و دخترم شبها تا صبح بنوبت میخابیم تا نکنه زیر تن و بدنمون بمونه…
    ازینکه سوال خارج از بحث میپرسم عذر میخام ولی واقعا در اینمورد مستعسل شدم…
    طوطی من ک از بعد سرلاک مسئولش شدم،متاسفانه مثل پرنده های دیگه م،
    اوایل داخل لونه میخابوندمش و چون خیلی بی قراری میکرد روشو مینداختم…و بلاخره آروم میشد ولی صبحها میفهمیدم کل شب بیدار بوده، ب همین دلیل طفلکی صبح تا شب ک بیرون از قفس بود، روی قفس یا چرت میزد یا خاب الو بود.
    بعد چندروز ک نگرانش بودم، تصمیم گرفتیم برای خابیدن هم داخل قفس نذاریمش،
    و فکر کردم روی قفس میخابه ولی نیمه شب دیدم دنبال جایی برای ورود ب زیر پتوی دخترمه…
    و این شد ک یکماهی کنار دخترم میخابید و از نگرانیه اینکه زیر بدن نمونه تا صبح نوبتی میخابیدیم..
    بعد از مدتی یک شب دیدم رقت پشت تخت من و همونجا خابید
    خوشحال شدم و همنجا براش جای گرم ونرمی درست کردم و خوشش اومدک البته اگر نفوذ کوچکترین نوری بود سرشو ازونجا درمیاورد و اعتراض میکرد و جای کاملا تاریکی رو درست کردم..
    ولی ابتدای خابش داخل همون سوراخ،تا حدود یکساعت دست منو میگرفت و روی کف دست من میخابید، ولی از زیر بدن موندنش برام گواراتر بود.
    میدونستم ک چون شبیه لونه واقعیه خودشه، دوستش داره..
    ک باز بعداز مدتی کم کم اونجا دیگه نخابید و شبها بیقراری میکرد تا بلاخره مجدد برگشت زیر پتوی دخترم و مثل قبل خودشو ب پای دخترم میچسبوند تا خابش میرفت…
    اینکه شبها منو دخترم سخت میخابیم و نگرانی برای زیر بدن موندن پسته، خیلی اذیتمون میکنه..‌
    راضی نمیشه جای دیگه بخابه…حتا جای مشابه لونه واقعیه گرینچیکها
    تمنا میکنم دراینمورد منو کمک کنید
    با تشکر از صداقت و ب اشتراک گذاشتن اطلاعات خوبتون

    1. سلام
      با توجه به گفته هاتون مشخصه که طوطیتون زندگی خیلی خوشی رو با شما داره
      به نظر من خوابیدن زیر پتو بسیار خطرناک هست چون طوطی برخلاف سایر پت ها مثل گربه یا سگ که در چنین مواقعی اقدام به پا زدن و تکان خوردن میکنن ، در کمترین زمانی امکان خفگی داره و مناسب نیست
      بهتره یک قفس بزرگ براش تهیه کنید و در داخل اتاقتون بزارید
      پارچه ای همرنگ همون پتو داشته باشه و چندین شب حتی اگه سروصدا هم کرد تحمل کنید تا شبها اونجا عادت کنه . سخته براش ولی حداقل سلامتیش برای شب تضمین میشه ! جاشم نیاز نیست تاریک تاریک باشه و چیزی هم نندازید روش ، اون مورد هم که میگید تا صبح بیدار بوده درست نیست ، چون پرنده ها و طوطی های خانگی تا ۱۶ ساعت میخوابن !! و این طبیعیه که صبحم چرت بزنن ! بیشترشون شب ساعت ۵ به بعد اوج کیف و کوکشونه

      1. با تشکر از اینکه پیگیر بودید و پاسخ منو دادین
        گرینچیک من قفس بزرگی تو اتاق داره ولی میشه گفت یکماه یبارهم توی اون نمیره..
        ولی اینکه فرمودید چند شب طاقت بیاریم، درست و بجا بود، چون من نمیخاستم آب توی دلش تکون بخوره و این خیلی اشتباهه…
        حتما راهکارتون رو بکار میگیرم
        سپاسگذارم
        اردتمند مهرشید

  4. باسلام من عروس هلندیمو حمومش کردم چون پرهاش سفید یه قطره شامپو زدم اما متاسفانه به یه چشمش رفته سوزونده حالاچکارکنم کم چشمشو بازمیکنه

    1. سلام دوست عزیز
      سریعا ببرشون دامپزشک
      به هیچ وجه نباید از شامپوی انسانی برای شستشوی پرنده استفاده کنید.

  5. پرهای پرنده من سفید هست و کثیف و سیاه میشه، با چی تمیزش کنم؟ دستمال مرطوب قدرت ‌‌تمیزکنندگی نداره

    1. سلام دوست عزیز
      از پت شاپ ها شامپوی مخصوص تهیه کن براش و بشورش
      به هیچ وجه شامپو انسانی بهش نزنی

  6. سلام لطفا به من کمک کنید بگید چیکار کنم
    من یه مرغ عشق دارم
    خیلی خودشو میخاروند
    شک کردم گفتم شپشک داره روغن نباتی زدم به کل بدنش
    بعد از وقتی که زدم موهاش عادی نمیشه و پستش مونده بیرون و موهاش به هم چسبیده.
    چطوری پاکش کنم لطفا راهنمایی کنید یا اصلا نیاز هست ببرم دامپزشک

    1. سلام دوست عزیز
      اخه مگه به پوست پرنده روغن نباتی میزنن چرا همچین کاری میکنید
      ببر سریعا دامپزشک

      1. سلام من پرندم به خاطر دست گرفتن و بوس کردن به شدت کثیف شده بود به خاطر همین یه مقدار شامپو رویه پرهاش کشیدم واب گرفتم وبعدا به خاطری که ازقبل یه ذره خس خس میکرد بردمش دکتر وقتی اوردم خونه وبعد دوروز که داروهاشو دادم کلا انگار لال شده وداره پرریزی میکنه دلیلش چی میتونه باشه باتشکر

        1. سلام دوست عزیز
          دلیلش همین ابتکاری هست که به خرج دادی
          شامپوی انسانی رو به هیچ وجه نباید به پرنده زد
          خشکی پوست میاره و تهش همین میشه

    2. سلام برای گرینچیکم کِرم خریده بودم و تو ظرفش ریختم، بعد نگاه که کردم دیدم یکم مورچه روغنی داره
      چند ساعته یک چشمشو فقط باز کرده و اون یکی دیگه بستس و میخارونتش
      بخاطر اونه یا چیز دیگه ای..؟
      بنظرتون خوب میشه؟ چیکار باید بکنم؟

      1. سلام دوست عزیز
        اون چشمی که بسته هست رو نگا کن ببین عفونت یا التهاب داره
        ضربه ای به چشمش وارد نشده؟

  7. عروس هلندی مو با شامپو بچه شستم سرشو اصلا شامپو نزدم فقط پرهاش رو شامپو زدم و خشکش کردم
    حالا هم مثل قبلا سرو صدا نمیکنه آواز میخونه ولی مثل قبل سرحال نیست
    چیکارش کنم
    احتمال بیماری هست
    احتمال داره از دستش بدم
    دوباره بشورمش؟

    1. زحمت کشیدی مگه تنها سر عروس هلندیت مهمه
      اون پوستش خشک میشه و حالش خیلی بده
      سریعا برسون دامپزشک

  8. سلام
    عروس هلندی من کلا از آب فراری هستش بعد یه سری شوره ی سفید رو بندنش داره وقتی خودشو تمیز میکنه یا پرآرایی میکنه جیغ میکشه
    از این مغازه که لوازم پرنده و عروس هلندی دارن پرسیدم چیکار کنم یه شامپو مخصوص ضد شپش و کنه بهم داد ۲روز بهش اسپری کردم خیلی کم
    از روزی که بهش اسپری کردم پرهاش هرروز داره میریزه مثلا تو روز ۱۰ ،۱۵ تا پر کوچیک و چندتا پر بزرگ از بالش میوفته
    نه خیلی زیاد ولی داره میریزه
    ببرمش دکتر یا طبیعیه خوب میشه؟
    دیگه هم شامپو رو بهش نزدم فقط همون ۲روز زدم
    این مسئله طبیعیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه عادی نیس این مسئله برای رسیدگی بهتره ببری دامپزشک
      تا اول شپش ها از بین برن
      قفسش رو با جرمی ساید پی ضدعفونی کن و اسپری ضد شپش هم براش تهیه کن خوب میشه
      ولی برای درمان قطعی حتما ببرش دامپزشک گاها شرایط حاد هست و درمان خونگی جوابی نمیده

      1. عروس هلندی من رفت داخل ظرف روغن سرد بعد دمض روغنی شد منم بردم حموم دمش رو با شامپو شستم

        1. اینا شامپوی مخصوص دارن
          نباید از شامپوی انسانی براشون استفاده کرد
          خشکی پوست و مشکلات دیگه رو براشون پیش میاره

  9. سلام عروس هلندیم نژادش لوتینو هست ، بعد دُمِش چون رنگش روشنه خیلی زود تیره و کثیف میشه ( حتی قسمتای نوک بالش هم کثیف شده) اون چرک و سیاهی با آب خالی پاک نمیشه ، ممنون میشم بگید چجوری هر دفعه اون چرکو تمیز کنم

    1. سلام دوست عزیز
      از شامپوی مخصوص پرندگان میتونید استفاده کنید
      ولی توجه داشته باشید که به هیچ وجه از صابون و شامپوی انسان برای شستشو استفاده نکنید

  10. عروس هلندي من رفته بود روي چسپ موش تمام پرهاش پر چسپ شده بود مجبود شدم كمي وازلين چرب كردم كهكمي چسپ هاشو تميز كنم الان هر چي ميشورمش پر هاش روغنيه از شامپو بچه هم استفاده نكردم لطفاً يك نظر خوب برام بدين با چي بشورم روغن و چسپ پرهاش تميز بشه

    1. سلام دوست عزیز
      باید ببریش دامپزشک بخار داده بشه
      اصلا از مواد شوینده برای از بین بردنش استفاده نکن
      آب ولرم هم در اختیارش قرار بده تا آبتنی کنه و بعد هربار آبتنی خوب خشکش کن

  11. سلام روز بخیر
    عروس هلندی من مریض شده و طبق تجویز دامپزشک تو آبش مقداری آنتی بیوتیک ریختیم بعد این آب حالت چسبناک پیدا کرده این بچه مام کلشو کرده تو این آب
    الان پراش چسبیده نمیدونم چجور میتونم بازش که اذیت نشه
    پرش خیلی چسبناکه بعید میدونم با آب خالی بره

    1. سلام
      انتی بیوتیک چی بوده ریختی تو اب که حالت چسپ پیدا کرده ؟!؟!؟

  12. سلام امیدوارم جواب من رو بدید، من یه یاکریم از داخل پارک پیدا کردم و اوردم خونه، نمیتونه پرواز کنه و لنگ میزنه و نمیتونه رو پاهاش وایسه فک کنم کف پاهاش زخمه و تورم داره، شما میدونید چه پماد یا کرمی به کف پاهاش بمالم تا خوب بشه؟

  13. سلام عروس هلندی من پاهاش رفت توری روغن چرب شده پرهاش هم یکم چرب شده چیکارش کنم

    1. سلام
      با دستمال کاغذی تمیز کن
      بعد با ریکا بشور و خشک کن
      بعدشم پماد ad بزن به پاش خشکی نگیره

  14. سلام
    ببخشید من ی عروس هلندی دارم بابام براش ژل مو زده بود به پراش که براق بشه ، بعد من چون چرب بود بردمش حموم ، الان نصف پراش ریخته زشت شده چکارش کنم؟ ی کمی هم پوست سرش تاول زده سفید و چروک شده

    1. اصلا در مورد این پرنده زبون بسته اطلاعاتی دارین؟ ! شما و باباتون باهم انگاری میخواین بکشینش لابد ! واگذارش کنید به کسی که میدونه نحوه نگهداریشو . پماد آ د بزن به زخم هاش
      سریعا به دامپزشک مراجعه کن

      1. اگه رنگ پر ها عوض شد یا به خاطر بیرون رفتن انتهای پر تیره تر شد باید چیکار کنیم؟شامپو مخصوص پرندگان رو نمیشه استفاده کرد برای این مورد؟

        1. همه پرها حاوی رنگدانه هستن. این به هورمون ها و مواد شیمیایی موجود در بدن پرنده در زمان بلوغ واکنش نشان می دهد. رنگدانه ممکنه تغییر رنگ بده و یا به طور کلی به رنگ های جدید تبدیل بشه. اگر اینطوری باشه که مشکلی نیست. پرنده شما پراش کثیف شده و تغییر رنگ داده؟

  15. سلام عروس من مامانم با شوینده شسته چشمش باز نمیکنه چیکار کنم

    1. سلام سریعا به دامپزشک مراجعه کنید ممکنه تلف بشه . آخه با شوینده !

      1. سلام وقت بخیر.
        من عروس هلندی مو چون بوسش کرده بودم پر هاش رژ لب و کرم پودری شده با شامپو بدن شستم خیلی می لرزید و هیچ کاری نمی‌کردم الآنم بیخاله خشکش هم کردم اما دیگه مثه قبل نیست چیکار کنم به نظرتون ؟

        1. سلام دوست عزیز
          به هیچ وجه نبایدشامپو بدن میزدین
          اینا خودشون شامپوی مخصوص دارن
          ببرش سریعا دامپزشک

  16. سلام ببخشید من یه عروس هلندی دارم بردمش حمام برای اولین بار یکم از شامپو استفاده کردم مشکلی پیش نمیاد براش ؟؟

  17. سلام من یک عروس هلندی دارم که با شامو شستمش الانم کاملا خیس شده و یه گوشه از قفسه چی کارش کنم

  18. سلام من یک عروس هلندی دارم از حمام آمده بود کثیف شد بعد دوباره بردمش حمام انگشتم رو شامپویی کردم یک ذره زدم به قسمت کثیفیش بعد اون قسمتی که زدم حالت خشک شده بود
    تر خدا راهنماییم کنید دختر ۱۱ سالم شبح تا شب گریه می کنم کمکم کنید خوبش کنم بابام هم نمی برتش دام پزشکی

    1. سلام
      یعنی چی حالت خشک شده ؟ پوستش خشک شده ؟ محیطش رو گرم کن و صبور باش مشکلی پیش نمیاد

  19. سلام وقتتون بخیر عروس هلندی من ۳ماهشه خواهرزادم بوسش کرده بالش رژی شده چجوری بایدبشورمش توابم میترسه نمیره

    1. سلام خب با دستمال یا حوله نرم نخی به آرامی بشورید
      نیازی نیس که زیر آب بگیریش …. با دستمال و یکم آب در داخل کاسه و … بشورید

  20. سلام من یه مرغ مینا گرفتم بعد چند روز دیدم شپش داره تو گوگل دیدم میگه با شامپو بشوید از دیشب شستمش دیگه سروصدا نمیکنه احساس میکنم غذا هم نمیخوره حالا چیکار کنم باهاش

    1. سلام
      ترسیده ازت ! نباید اینکارو میکردی ! مخصوصا از هر شامپویی نباید استفاده میکردی !
      اگه واقعا شپش هست (روز کاغذ A4 بزار بعد روش پرنده رو بزار و بچلونش ! اگه موجودات ریز سفید افتاد رو کاغذ که در حال حرکت هست، در نتیجه پرنده شپش داره) برای شپش هم اسپری مخصوص هست که باید از کلنیک یا پرنده فروشی یا داروخانه دامپزشکی تهیه کنی. حتما مخصوص پرنده های زینتی مثل طوطی بگیر

      1. عروس هلنمدیمو با شامپو شستم حالش بد شده چیکار باید بکنم

        1. تو مقاله نوشته شده که نباید از شامپو استفاده کنید. علائمی نداره؟ خشکش کن

  21. سلام من یه مرغ مینا گرفتم بعد چند روز دیدم شپش داره تو گوگل دیدم میگه با شامپو بشوید از دیشب شستمش دیگه سروصدا نمیکنه احساس میکنم غذا هم نمیخوره حالا چیکار کنم باهاش

    1. سلام برای شپش اگر به داروخانه دامپزشکی میرفتید شما رو راهنمایی میکردن که چطور و با چی بشورید زیاد سخت نبود
      به هر حال بعد از شستشو باید خشکش کنید با یک حوله نازک نرم و نخی و به آرامی جاشم گرم کنید تا سرما نخوره
      احتمال سرما خوردگی هست
      مولتی ویتامین براش استفاده کنید و محیط رو هم یکم گرم کنید

  22. سلام وقتتون بخیر من کوتوله برزیلی لیمویی دارم بچم دو روزه پراش تیره شده انگار دستِ کثیف خورده بهش قسمتای ته بال و دمش مخصوصا که سفیده خیلی تیره شده قشنگ کثیف شده خودش همیشه حموم میکنه ولی این رنگی که شده تمیز نمیشه با چی بشورم اوکی بشه؟با شامپو بچه نمیشه همین ی بارو بشورم؟ممنون🙏🏻

      1. سلام بلبلم را با ریکا شستم حالا چشمام باز نمیکنه ممکن ریکا رفته باشه تو چشمش؟ ایا خوب میشه؟ دامپزشکی نمیدانم کجاست؟ خیلی ناراحتشم نذر کردم خوب بشه

        1. سلام
          آخه مگه بلبل ظرفه که با ریکا شستی
          من برم سرمو کجا بکوبم
          اینا شامپوی مخصوص دارن
          اون قطعا با این کارت میمره سریعا برسونش دامپزشک

  23. سلام.من مرغ عشقم بدنش کلا پر روغن زیتون شده و بو میده براهمین جفتش اصلا نزدیکش نمیشه. با چی بشورمش که تمیز بشه و بو نده؟

  24. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم وقتی میری پیششان بال هایشان را می‌لرزاند میشه کمکم کنید

    1. سلام
      چجوری میلرزونه ؟ مدل گارد گرفتنه ؟ یا همه ی وقتها بالش در حال لرزشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋