تشخیص سن و جنسیت کاسکو

تشخیص سن و جنسیت کاسکو 

پرنده کاسکو که در زبان انگلیسی african grey یا خاکستری آفریقایی نامیده میشود، پرنده های باهوشی هستند که می توان آنها را آموزش داد  و به یک پرنده سخنگو تبدیل کرد. آنها هوش بالایی دارند و جزو باهوش ترین و گران قیمت ترین پرنده از خانواده طوطی سانان محسوب می شود. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از کاسکو
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

معمولا دو هدف از خرید کاسکو وجود دارد، برخی می خواهند با خرید یک جفت کاسکو و جوجه کشی از آنها اقدام به کسب درآمد از فروش جوجه کاسکو بکنند، افرادی نیز هستند که قصد کسب درآمد از این روش را ندارند آنها می خواهند صرفا پرنده ای داشته باشند که به خوبی حرف بزند و اوقات خود را با آنها بگذارند. شما در مقاله نگهداری از کاسکو به خوبی با راه ها روش های پرورش کاسکو آشنا شوید. 

در این نوشته از چیکن دیوایس می خواهیم شما را با روش های و تکنیک های تعیین سن و جنسیت در کاسکو آشنا کنیم پس با ادامه این مطلب همراه باشید.

اهمیت سن و جنس در یادگیری

اگر قصد خرید یک جفت کاسکو دارید که بتوانید از آنها جوجه کشی کنید، بنابراین سن پرنده اهمیت زیادی نخواهد داشت و حتی با یک جفت بالغ نیز می توانید این کار را شروع کنید، اما اگر هدف شما از خرید کاسکو آموزش کلماتی به آن است، باید پرنده ای جوان و نابالغ را انتخاب و خریداری کنید که در برابر آموزش های شما از خود مقاومت نشان ندهد و به راحتی با شما اخت بگیرد.

اهمیت سن و جنس در یادگیریهم چنین به این نکته توجه کنید که کاسکو های نر باهوش تر از کاسکو های ماده هستند و برای آموزش حتما باید پرنده را به صورت تک خریداری کنید و حتما باید روزانه چندین ساعت از وقت خود را صرف آموزش و بازی با کاسکو بکنید، در غیر این صورت با پرنده ای لج باز و افسرده روبرو خواهید شد که مدام جیغ می زند. 

دقت کنید که کاسکو ها مانند بچه های سه ساله هستند و احساسات شما را می فهمد، یعنی با خنده شما شاد خواهد شد و در صورت غمگین یا عصبی بودن شما ، پرنده نیز ناراحت و افسرده خواهد شد، بنابراین هنگام بازی و آموزش روحیه خودتان را حفظ کنید تا کاسکو نیز به خوبی آموزش ها را دریافت کند.

راهکارهای تشخیص نر یا ماده بودن کاسکو

در ادامه روش هایی برای تشخیص جنسیت کاسکو ارائه خواهند شد که با استناد به آنها می توانید نر یا ماده پرنده مورد نظر خود را تشخیص دهید:

الف – بهترین و دقیق ترین روش برای تشخیص جنسیت این پرنده استفاده از تست DNA است که از طریق آزمایش خون یا پر پرنده امکان پذیر است. 

ب – در حالت کلی کاسکوهای نر بدن کشیده تر و بلندتری نسبت به کاسکوهای ماده دارد. کاسکوهای ماده بدن گرد و تپلی دارند. کاسکوهای نر هیکلی درشت تر و قوی تر از کاسکوهای ماده دارند. 

ج – از طریق توجه به چشمان کاسکو می توان به نر یا ماده بودن آنها پی برد. معمولا کاسکو های نر چشمانی کشیده و بیضی شکل دارند، اما کاسکو های ماده چشمان دایره ای شکل دارند.

د – اگر به سر و گردن یک جفت کاسکوی نر و ماده توجه کنید خواهید دید که کاسکوی نر سری کوچک و گردنی کوتاه دارد اما کاسکوی ماده سری گرد و گردنی بلند تر دارد.

هـ – پاهای کاسکوی نر صاف و کشیده است اما پاهای کاسکوی ماده کمی از هم فاصله داشته و حالت خمیدگی دارد و این به دلیل فاصله استخوان های لگن از هم است تا در زمان تخمگذاری به راحتی تخم گذاشته و بر روی تخم ها بخوابد.

و – در صورتی که نژاد کاسکو های شما کنگو باشد و به سن ۱۸ ماهگی یا بلوغ رسیده باشند، از طریق توجه در بالها می توان به نر یا ماده بودن آنها پی برد، البته این روش در مورد کاسکوهای تیمه کاربرد ندارد. 

در صورت بلند کردن بالهای پرنده و توجه به زیر بالها اگر فقط رنگ خاکستری و مشکی را مشاهده کردید ، کاسکو نر است اما در صورت مشاهده رنگ های سفید، خاکستری و سیاه می توان نتیجه گرفت که کاسکو ماده است. 

هم چنین در صورت مشاهده پرهای قرمز رنگ دم پرنده است متوجه تفاوت هایی در جنس نر و ماده خواهید شد، در جنس نر خط های سفید زیر پرهای قرمز را خواهید دید اما در جنس ماده لبه پرهای قرمز ، مقداری خاکستری خواهد بود. 

ز – پس از رسیدن پرنده ها به سن بلوغ متوجه رفتارهای جفت گیری در آنها خواهید شد. پرنده نر با رقص و ایجاد سر و صدای زیاد و آواز نیاز به جفت خود را ابراز خواهد کرد. هم چنین پرنده ماده نیز شروع به لانه سازی خواهد کرد و یا به نشانه آمادگی برای جفت گیری پشت خود را خم خواهند کرد. 

بعضا نیز مشاهده شده که کاسکوی ماده در هنگام مشاهده صاحب خود، غذای چینه دان خود را بالا آورده و آن را به صاحبش می دهد. تخم گذاری پرنده نشانه قطعی از ماده بودن آن است که در صورت نبودن جفت نر تخم هایی بدون نطفه و غیر قابل جوجه کشی خواهد گذاشت. 

راهکارهای تشخیص نر یا ماده بودن کاسکونشانه های تشخیص سن کاسکو

قطعا کسی که با استفاده از دستگاه جوجه کشی و یا خود پرنده مادر از تخم های کاسکو جوجه کشی کرده باشد، سن دقیق پرنده را خواهد دانست و حتی حلقه هایی را به پای پرنده خواهند اویخت که تاریخ تولد کاسکو بر روی آن نوشته شده است. 

پس بهترین گزینه برای خرید کاسکو های جوان و نابالغ خود پرورش دهنده ها هستند چرا که از سن و جنسیت دقیق پرنده پرورشی خود خبر دارند. اما در صورتی که به پرورش دهنده ها دسترسی نداشتید و مجبور به خرید از فروشنده ها و واسطه ها شدید، راهکارهای زیر به شما کمک خواهد کرد تا سن تقریبی کاسکو را تشخیص دهید :

۱- معمولا کاسکوهای بالغ دارای پرهایی یکدست و درخشان و نقره ای رنگ هستند که توسط پرنده مدام مرتب می شود، اما جوجه ها پرهایی ژولیده و گاها تیره دارند.

۲- در صورت توجه به سوراخ های بینی کاسکوی بالغ متوجه وجود پرزهای سفید و بلند روی بینی او خواهید شد اما کاسکوهای جوان بینی تمیز و بدون مو دارند.

۳- در اطراف چشمان کاسکوهای بالغ متوجه لایه های سفید و پوسته پوسته خواهید شد اما در مورد کاسکوهای جوان و نابالغ این مورد وجود ندارد و اطراف چشمان آنها کاملا صاف و تمیز است. 

۴- پاهای جوجه کاسکو به رنگ تیره است و کاملا صاف و بدون فلس است، اما پای کاسکوهای بالغ سفید و ضخیم است که می توانید فلس هایی را نیز بر روی آن مشاهده کنید. 

۵- جوجه ها دم کوتاهی دارند که هنوز به صورت کامل رشد نکرده و هم چنین دارای تیرگی در قسمت انتهایی دم خود هستند که نشان از پرهای دوره جوجگی آنها می باشد. اما دم کاسکوهای بالغ قرمز است که کاملا گویای سن بلوغ آنهاست. 

۶- در صورت توجه به منقار کاسکوهای بالغ متوجه پوسته پوسته بودن منقار خواهید شد که نشان از سن بالای پرنده است، اما جوجه کاسکوها منقاری تمیز و صاف دارند. 

۷- معمولا سر جوجه کاسکو ها کوچکتر از سر کاسکوهای بالغ می باشد و چشمان درشت تری نسبت به کاسکوهای بالغ دارند، هم چنین پرهای سر و اطراف گردن بسیار ریز و ظریف می باشد. منقار جوجه کاسکو نرم تر بوده و برای شکستن دانه های سفت مناسب نیست، بنابراین پرورش دهندگان تا یک سالگی آنها را با سرلاک و میوه های نرم مانند انجیر و موز و توت فرنگی تغذیه می کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله تغذیه کاسکو مراجعه کنید. 

۸- یکی دیگر از نشانه های تشخیص سن کاسکو توجه به چشمان آنهاست. کاسکوهایی که تا ۶ ماهگی سن دارند، رنگ چشمانی سیاه دارند، در واقع عنبیه چشم آنها تقریبا هم رنگ مردمک چشم آنهاست.

پس از گذشت ۶ ماهگی و وارد شدن پرنده به ۱ سالگی رنگ عنبیه چشم از سیاهی به خاکستری تغییر رنگی می دهد.

پس از گذشت کاسکو از سن ۱ سالگی و تا ورود به سن ۲ سالگی ، متوجه رنگ چشمان طوسی در پرنده خواهید شد، در واقع عنبیه پرنده طوسی می شود و مردمک به رنگ مشکی باقی می ماند. 

کاسکوهای ۲ تا ۳ ساله چشمانی کاملا سفید دارند که یکی از نشانه های مهم تشخیص کاسکوها در این سن می باشد. معمولا کاسکوها در سن ۲ سالگی به سن بلوغ می رسند، بنابراین اگر می خواهید پرنده را برای آموزش خریداری کنید، قبل از رسیدن به سن ۲ سالگی باید آن را انتخاب و خریداری کنید. 

کاسکوهایی که بین ۴ تا ۷ سال سن دارند، چشمانشان زرد کم رنگ می باشد و پس از گذشت از سن ۷ سالگی و تا آخر عمر چشمانی کاملا زرد خواهند داشت.

سخن آخر

نکات گفته شده در این مقاله به صورت تقریبی و بر اساس تجربه بوده و گاها ممکن است دو پرنده همسن نشانه های ظاهری متفاوتی داشته باشند که این اتفاق به ندرت می افتد و اکثرا به دلیل نوع تغذیه ، منطقه جغرافیایی و ژنتیک پرنده خواهد بود. پس برای اطمینان دقیق از سن و جنس کاسکو بهتر است با کمی هزینه یک تست DNA از خون یا پر کاسکو انجام دهید.

هم چنین در صورتی که تجربه یا پیشنهادی در رابطه با تعیین سن و جنسیت کاسکو دارید از طریق نظرات پایین صفحه می توانید با ما در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. سلام کاسکو دم قرمز می خوام کاسکو یک ماه تازه از تخم در آمده نیاز

    1. سلام دوست عزیز
      باید از فروشنده های معتبر و یا پرورش دهنده ها سوال کنی

  2. سلام .من یه کاسکو دارم نزدیک سه ماه هست مرتب جیغ میزنه از قفسش آویزون میشه .وقتی در قفس را باز میکنم غذایی که خورده را بالا میاره .اگه ببرمش دکتر درمانی داره یا نه.انقد این کار رو تکرار میکنه که دیگه داره ازش بدم میاد .ببرمش دکتر؟

    1. سلام معمولا سر و صدا کردن خاصیتشونه البته دلایل مختلفی هم وجود داره مثلا میخواد ارتباط برقرار کنه باهاتون و باید باهاش حرف بزنی، میخواد جلب توجه کنه ، بیماری و احساس درد، مشکلات تغذیه ای هم میتونه دلیلش باشه.

  3. سلام خسته نباشید بسیار مطالب اموزنده بود فقط یک سوال داشتم عمر کاسکو در شرایط خوب چند سال میباشد سپاس از شما

  4. سلام من یه کاسکو ماده دارم حدود ۲۰ ساله دارمش الان حدود ۳ ساله خودش سالی ۲ تا تخم میداره میخواستم یه راهنمایی دقیق بگیرم برای جفت انداختن چجوری میتونم مشاوره بگیرم

    1. به پرورش دهنده های کاسکو مراجعه کنید تا یک جفت مناسب برای خودش انتخاب کنه

  5. سلام من یک جفت کاسکو دم قرمز دارم الان حدودن یک سالشون هست ولی ماده ه تخم نزاشته چرا ژنتیکشون دست کاری شده

    1. تخم گذاری کاسکو از ۵ ماهگی تا بالای ۱۰ سالگی ادامه داره. اگر نشانه های تخمگذاری رو دیدید، حتما شرایط محیطی مناسب و لانه خوبی رو فراهم کنید تا تخم بذاره
      اگر تمایل به تخم گذاری داشته باشه ، زود به زود داخل لانه میره و مدت زیادی رو داخل لونه میخوابه

    2. خیلی زوده برای جفت گیریشون باید ۳ سالشون بشه بعد
      بعد سه سالگیشون تخم میزارن

  6. کاسکو ماده من دقیقا همین علائم داره و سنش که دکتر تشخیص داده و گفته دقیقا دور بینی و … نشونه بلوغش پس با سن دکتر میخونه

  7. سلام خسته نباشید ،
    ما دوتا عروس هلندی داشتیم و عروس هلندی نر مرد و الان ماده مون همش میرع تو ظرف غذاش و آهنگ میخونه یعنی چی؟ اگه جواب بدید ممنون میشم

    1. شاید جفت میخواد
      رفتارش چطوره ؟
      جست و خیز داره یا افسرده است؟

  8. سلام من دو کاسکو دارم یکی تر و دیگری ماده ولی این مشخصاتی که شما گفتید واسه من کاملا برعکسه منظورم از لحاظ جنسییت هستش آزمایش DNA هم دارن یعنی میشه تو آزمایش اشتباه شده باشه ؟

    1. سلام
      خیر
      اگه ازمایش داشته باشن پس هر چی ازمایش گفته درسته
      به طور کلی خطای تشخیص جنسیت ظاهری بسیار بالاست و خطای تشخیص جنسیت با آزمایش بسیار اندک

  9. از بس کاسکو گرونه هیچکس نظر نداده؟ 😂
    خب من بگم که عالی بود مطالبتون ! =)
    پ.ن: وی کاسکو ندارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس