آیا پرورش مرغ بومی و طیور محلی در فضای باز ممکن است؟

پرورش مرغ بومی و یا سایر طیور اهلی مانند بوقلمون، اردک و غاز و … در فضای باز ممکن است. با توجه به اینکه این پرنده ها مقاومت بدنی بالایی دارند و توانایی تغذیه از حشرات، علوفه و موجودات ریز روی زمین را دارند، بنابراین در صورت پرورش در فضای باز تا حد زیادی به کاهش هزینه ها کمک خواهد کرد و از طرف دیگر، نیازی به سالن مجهز برای پرورش ندارند. شرایط لازم برای پرورش مرغ بومی و سایر طیور بومی در فضای باز در ادامه این نوشته از چیکن دیوایس مورد بررسی قرار گرفته است. 

در چه فضاهایی می توان مرغ بومی و سایر طیور اهلی را پرورش داد؟

دستگاه جوجه کشی هواباتور مدل 672 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور مدل ۶۷۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ بومی
» چرخش تخم و تهویه خودکار به کمک موتور گیربکس دار
» سیستم سیرکولاسیون قوی
قیمت : ۲۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

تمامی افرادی که یک فضای سبز و مرتع در اختیار دارند، اعم از باغداران و کشاورزان، روستاییان و حتی کسانی که دارای ویلای شخصی هستند، می توانند با پرورش مرغ و سایر طیور اهلی به حتی کسانی که دارای کارگاه تولیدی هستند و در محل تولید، فضای سبز و سرباز در اختیار دارند، می توانند از آن فضا جهت پرورش طیور استفاده کنند. 

اما به این نکته مهم توجه کنید که پرنده های بومی در هر آب و هوایی قابل پرورش نیستند، حتما باید از قبل فضای سرپوشیده ای برای آنها در نظر گرفته باشید تا در صورت سرد شدن و یا گرم شدن بیش از حد هوا، از تلفات آنها جلوگیری کرد. 

بهترین زمان برای پرورش طیور در مراتع و فضای باز

بهترین زمان برای پرورش طیور در مراتع و فضای باز - چیکن دیوایساز آنجایی که علاقه مندان به پرورش طیور در فضای باز، سالن مجهز و استانداردی ندارند، بنابراین نمی توانند از آنها در برابر سرمای زمستان محافظت کنند. از این رو بهترین زمان برای پرورش مرغ و بوقلمون محلی، فصل های گرم سال است که از بهار شروع شده و تا اواخر تابستان ادامه خواهد داشت.

پرورش دهندگان طیور در فضای باز می توانند تعدادی از مولدهای جوان و قوی را برای تولید تخم نطفه دار در سال آینده نگهداری کنند و مابقی طیور را با رسیدن فصل سرما، روانه بازار کنند. 

برای نگهداری از مولدها در فصل های سرد، حتما باید فضای سرپوشیده دارای سیستم گرمایشی و تهویه ایجاد کنید تا از تلفات آنها جلوگیری کنید. 

ویژگی های فضای مناسب برای پرورش طیور محلی و مرغ بومی 

صرف رها کردن تعداد زیادی مرغ و خروس در یک باغچه یا مرتع به معنای پرورش در فضای آزاد نیست. بلکه باید شرایط مناسبی را برای آنها فراهم کنید تا بهترین نتیجه را از پرورش آنها گرفته و کمترین تلفات را به دنبال داشته باشند. 

در ادامه به شرایط مناسب برای پرورش طیور در فضای باز اشاره می شود : 

الف – تعداد مناسبی آبخوری و دانخوری در مزرعه داشته باشید

پرنده ها صرفا با تغذیه از علوفه و حشرات نمی توانند نیاز غذایی خود را تامین کنند و حتما باید در کنار آن از دانه ها و غلات مقوی مانند گندم، جو، ذرت و یا دان مخصوص استفاده کنند. وجود آب آشامیدنی سالم برای هضم مواد غذایی، هیدراته نگه داشتن بدن طیور و خنک کردن بدن لازم است، بنابراین حتما آب آشامیدنی کافی را از طریق آبخوری های مناسب در اختیار پرنده ها قرار دهید. 

ب – فضای سرپوشیده برای محافظت از آنها داشته باشید 

حتی در هوای گرم تابستان نیز احتمال بارش تگرگ و سرد شدن ناگهانی هوا وجود دارد. سرمای ناگهانی می تواند سبب تلفات گله شما شود، بنابراین برای محافظت از سرمایه خود باید یک سرپناه برای آنها فراهم آورده و از آنها در برابر بارش باران، تگرگ، شب های سرد و… محافظت کنید. 

برای ساخت سرپناه می توانید از آجر، بلوک سیمانی یا سفالی، پلی کربنات دو جداره با چارچوب فلزی و … استفاده کنید. بهتر است یک سرپناه محکم برای آنها در نظر بگیرید تا وزش باد شدید، آن را خراب نکند. 

ج – محیط را حصارکشی کنید

در صورتی که فضای پرورش طیور دیوارکشی نشده باشد، فرار کردن و یا شکار شدن آنها حتمی است. برای محافظت از آنها در برابر شکارچیان و یا مفقودی، بهتر است دورادور فضای را فنس کشی کنید. هم چنین در طول مدت زمانی که پرنده ها در محیط هستند، آنها را زیر نظر داشته باشید. 

د – بستر لازم برای خاک بازی پرنده ها

طیور محلی مانند مرغ و خروس، بوقلمون ، بلدرچین، کبک، قرقاول و … به جز اردک و غازها برای از بین بردن انگل های بین پرها و حفظ شادابی، هفته ای چند بار خاک بازی انجام می دهند. برای این کار نیاز به یک بستر خاکی دارند. این بستر حتما باید همیشه خشک باشد، بنابراین یک سایبان و محافظ برای آن ایجاد کنید تا از بستر خاکی در برابر بارندگی و خیس خوردگی محافظت کنید. 

هـ – ساخت استخر برای اردک و غازها

پرنده های آب دوست مانند اردک، غاز و قوغاز برای جفت گیری بهتر و استحمام بدن نیاز به یک استخر آب دارند، می توانید این استخر را با آجر و سیمان و ایزوگام بسازید و وضعیت بهتری را برای مزرعه پرورش اردک و غازهای خود فراهم آورید. هم چنین اگر در کار پرورش ماهی هستید و یا شالیزار برنج دارید، می توانید در این محیط ها نیز اردک و غاز پرورش دهید و به درآمد بیشتری برسید. 

و – سالن مخصوص نگهداری مولدها 

با رسیدن فصل سرما و فروش گله، باید تعداد از مولدهای جوان و سالم را برای تولید جوجه سال آینده نگهداری کنید، در غیر این صورت مجبور به پرداخت هزینه بالا جهت خرید مولد خواهید بود. 

سالن نگهداری مولدها باید به خوبی عایق بندی شده باشد و دارای سیستم گرمایشی و تهویه مناسبی باشد. بستر نگهداری را با پوشال نرم و یا خاک اره بپوشانید و حتما هفته ای یک بار تعویض شود. 

نحوه شروع پرورش طیور محلی در مراتع و فضای باز 

کسانی که به پرورش طیور در مراتع و فضای باز روی می آورند، به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول کسانی هستند که برای تهیه تخم مورد نیاز روزانه و یا سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت، اقدام به خرید تعدادی مرغ و خروس می کنند. 

نحوه شروع پرورش طیور محلی در مراتع و فضای باز - چیکن دیوایساما دسته دوم افرادی هستند که برای کسب درآمد و ایجاد یک منبع درآمد زایی، کار پرورش در فضای آزاد را شروع میکنند، کسب حداکثر سود برای این افراد مهم بوده و نحوه شروع کار تعیین کننده میزان سود نهایی آنها خواهد بود. 

برای شروع پرورش طیور بومی در محیط آزاد می توان به سه روش زیر شروع کرد : 

روش اول – خرید طیور بالغ و تخم گذار

آسان ترین و بی دردسرترین روش برای شروع کار خرید چند مرغ بالغ و آماده تخم گذاری است تا تخم خوراکی مورد نیاز شما را تامین کند. سود این روش پایین تر از سایر روش هاست و فقط از فروش تخم مرغ محلی می توانید درآمد زایی کنید.

روش دوم – خرید جوجه های چند روزه 

جوجه های چند روزه واکسن زده شده گزینه خوبی شروع کار هستند، حتما باید تا سن دو هفتگی در محیطی سربسته و در دمای بالای ۳۰ درجه نگهداری شوند و بایستی با جیره غذایی سوپر استارتر تغذیه شوند. 

اگر یک اتاق مناسب برای نگهداری از جوجه های یک روزه دارید، می توانید این روش را در پیش بگیرید. با پرواربندی پرنده ها و فروش طیور گوشتی می توانید به درآمد برسید. بهتر است جوجه ها را اواخر اسفند خریداری کنید و در تیرماه نیز به عنوان پرنده گوشتی به بازار عرضه کنید. 

روش سوم – جوجه کشی از تخم نطفه دار 

با خرید چند مولد بالغ مانند مرغ و خروس یا بوقلمون های نر و ماده و به دست آوردن تخم نطفه دار حاصل از جفت گیری آنها ، اقدام به تولید جوجه یک روزه بکنید و از فروش جوجه های چند روزه، پرنده های گوشتی و حتی تخم نطفه دار به درآمد برسید. آموزش های کامل در مقاله آموزش جوجه کشی مرغ ارائه شده است. 

این روش برای کسانی مناسب است که وقت و حوصله کافی برای جوجه کشی و پرورش طیور را دارد و تمام وقت خود را صرف آنها می کند. البته وجود دو اتاق جداگانه (یکی برای دستگاه جوجه کشی و دیگری برای جوجه های یک روزه ) و هم چنین فضای باز برای نگهداری مولدها و پرنده های گوشتی لازم است. 

جمع بندی کلی مقاله 

در این نوشته به یک سری راهکارهای مفید جهت پرورش موفق مرغ بومی و سایر طیور محلی در فضای باز و مراتع پرداخته شد. در صورتی که قصد نگهداری پرنده های بومی در مراتع و مزارع را دارید، حتما باید سالن یا اتاقک سربسته ای را برای محافظت از آنها در برابر باران و سرمای ناگهانی هوا تدارک ببینید. 

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. میزان دان مورد نیاز برای نگهداری مرغ تخمگذار در روش نگهداری باز در مرتع روزانه به چه میزان می باشد…در این مرتع یونجه کشت شده است…

  2. سلام آیا در مزرعه و باغی که در مجاورت مرغداری صنعتی قرار گرفته میشود اقدام به نگهداری مرغ بومی کر د

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس